
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
-zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy usług edukacyjnych świadczonych na rzecz osób małoletnich w ramach Placówki, która będzie objęta systemem oświaty,
-zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy usług edukacyjnych świadczonych na rzecz osób małoletnich w ramach Placówki, w innych miejscach niż adres placówki niepublicznej wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego,
-zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy opłat dodatkowych pobieranych od uczestników zajęć edukacyjnych, takich jak opłaty za zaświadczenia lub certyfikaty, opłaty pokrywające koszty uczestnictwa w turniejach lub innych imprezach.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 lutego 2025 r. (wpływ 12 lutego 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”), została powołana w celu prowadzenia działalności polegającej na pozaszkolnych formach edukacji artystycznej (PKD 85.52.Z).
Spółka zamierza uzyskać status placówki oświatowo-wychowawczej zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 1 i 2, art. 2 pkt 3 oraz art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737), zwanej dalej „Prawem Oświatowym”.
Spółka planuje założyć oświatową placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 3 Prawa Oświatowego (zwana dalej: „Placówką”).
Z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek, jednostka oświatowa prowadzona przez Spółkę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 3 Prawa oświatowego, działającym w formie placówki oświatowo-wychowawczej. W związku z wpisaniem placówki oświatowo-wychowawczej do ewidencji szkół i placówek, Spółka uzyska status organu prowadzącego w rozumieniu art. 4 pkt 16 w związku z art. 10 Prawa oświatowego.
Przepisy określające wpis do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe, nie wymagają szczegółowego wskazywania usług edukacyjnych w ewidencji. Zakres realizowanych usług edukacyjnych będzie wynikał bezpośrednio ze statutu placówki, który musi zostać przedłożony podczas uzyskiwania wpisu do ewidencji.
Placówka będzie prowadziła działalność w zakresie edukacji pozaszkolnej w formie zajęć edukacyjnych, których uczestnikami będą osoby małoletnie (dzieci i młodzież). Odbiorcami świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych będą wyłącznie osoby małoletnie (dzieci i młodzież).
Placówka realizować będzie swoje zadania w zakresie kształcenia i wychowania uczestników zajęć edukacyjnych poprzez:
1)Prowadzenie zajęć wspierających rozwój Uczestników, mających na celu:
a.rozwijanie u Uczestników zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy poprzez autorski program zajęć tanecznych, w tym umożliwianie konfrontacji uczestników na ogólnopolskich i międzynarodowych turniejach tańca;
b.kształtowanie u Uczestników umiejętności spędzania czasu wolnego;
c.kształtowanie u Uczestników poczucia własnej tożsamości i rozwoju psychofizycznego, w tym zdrowych nawyków dbania o kondycję fizyczną;
d.upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zdrowego stylu życia poprzez ruch i taniec;
e.kształcenie dzieci i młodzieży w zakresie: (…);
2)Organizowanie:
a.imprez, w szczególności przeglądów, pokazów tanecznych, festiwali turniejów, plenerów, warsztatów, prelekcji;
b.różnych form prezentacji dorobku artystycznego Uczestników;
c.wypoczynku i rekreacji, szczególnie podczas wakacji i ferii zimowych;
d.działań alternatywnych wśród Uczestników, w tym Uczestników niepełnosprawnych i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
3)Realizowanie programów edukacyjnych, zwłaszcza międzynarodowych programów edukacyjnych wspierających umiejętności językowe Uczestników i profilaktyczno-wychowawczych.
Placówka realizować będzie swoje zadania i świadczyć usługi edukacyjne w następujących formach:
1.Prowadzenie zajęć zarówno praktycznych, jak i teoretycznych;
2.Organizowanie imprez prezentujących osiągnięcia uczniów;
3.Uczestnictwo w konkursach, festiwalach, przeglądach i zawodach;
4.Współpraca z instytucjami kultury;
5.Organizowanie letnich i zimowych warsztatów artystycznych;
6.Współpraca ze szkołami publicznymi i niepublicznymi.
Zajęcia edukacyjne prowadzone są zgodnie z określonym programem nauczania przez certyfikowanych instruktorów oraz mogą kończyć się egzaminami, a potwierdzenie ukończenia zajęć może być dokumentowane wydanym zaświadczeniem.
Placówka będzie realizować swoje zadania poprzez świadczenie usług edukacyjnych – kształcenia i wychowania.
Działalność Wnioskodawcy, poprzez różnorodne działania edukacyjne, wykracza poza ramy stricte dydaktyczne, wpływając na całościowy rozwój dzieci i młodzieży. Mianowicie, Placówka będzie prowadziła działalność w zakresie edukacji pozaszkolnej w formie zajęć edukacyjnych na podstawie określonego programu nauczania, których uczestnikami są osoby małoletnie (dzieci i młodzież). Głównym celem działalności Placówki będzie edukacja i wychowanie dzieci i młodzieży w specjalistycznych, pozaszkolnych formach dydaktycznych, umożliwiających m.in. uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej i umiejętności, jak również rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, w tym zwłaszcza zainteresowań i uzdolnień tanecznych oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu, uwzględniających bogactwo kulturowe społeczności sportowej i artystycznej.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne są kompleksowo zaprojektowane w taki sposób, aby spełniały założone cele i zadania w zakresie przekazywania wiedzy i rozwijania umiejętności dzieci i młodzieży. Program zajęć został opracowany na podstawie wieloletniego doświadczenia kadry dydaktycznej i zarządzającej, uwzględniając zdiagnozowane potrzeby dzieci i młodzieży.
Zajęcia edukacyjne w ramach Placówki mają na celu realizację założonych programów nauczania w zakresie przekazania wiedzy i nabywania przez dzieci i młodzież umiejętności w zakresie ruchu i tańca. Nie bez znaczenia jest fakt, iż zajęcia odbywają się w grupach, co pozwala na kształtowanie postaw społecznych, zarówno w wymiarze rozwoju i bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego oraz respektowania norm społecznych na zajęciach (relacje między uczestnikami zajęć edukacyjnych w ramach Placówki są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu), kształtowania postaw obywatelskich i patriotycznych oraz dbałości o wspólne dobro kulturowe, do jakiego niewątpliwie zalicza się również taniec jako nieodłączny element kultury narodowej.
Usługi edukacyjne obejmują różnorodne aktywności (m.in. zajęcia taneczne, ruchowe, językowe oraz warsztaty rozwijające pasje), co pozwala uczestnikom na wybór aktywności zgodnych z ich zainteresowaniami. Dzięki temu, dzieci i młodzież chętnie angażuje się w zajęcia, zdobywając umiejętności takie jak:
·rozwijanie zainteresowań i talentów,
·nauka efektywnego i wartościowego spędzania wolnego czasu,
·budowanie kompetencji społecznych, takich jak praca zespołowa, odpowiedzialność za innych, dyscyplina, kultura osobista i umiejętność komunikacji.
Jednocześnie zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę promują zdrowy styl życia, łącząc edukację z praktycznym podejściem do zdrowia fizycznego i psychicznego. Poruszane zagadnienia, takie jak dieta, higiena cyfrowa czy aktywności fizyczne, stanowią integralną część programu, co sprawia, że uczestnicy uczą się zdrowych nawyków i poznają taniec nie tylko jako formę ruchu, ale również jako możliwą ścieżkę kariery i sposób realizacji swoich pasji.
Usługi edukacyjne świadczone przez Wnioskodawcę będą realizowane głównie pod adresem placówki niepublicznej wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Wnioskodawca przewiduje jednak możliwość świadczenia tych usług również w innych miejscach, przy czym zawsze będą one realizowane w imieniu własnym przez Wnioskodawcę, będącego jednostką oświatowo-wychowawczą, która jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. W takich przypadkach placówka pozostanie w pełni zgodna z przepisami regulującymi działalność oświatową.
Wszystkie miejsca, w których Wnioskodawca planuje świadczenie usług edukacyjnych, zostaną zgłoszone we wniosku o wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowo-wychowawczych. Każde z tych miejsc będzie spełniało wymagania określone przepisami prawa dla lokalizacji prowadzenia zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, co zostanie potwierdzone między innymi pozytywnymi opiniami wydanymi przez właściwe jednostki Państwowej Straży Pożarnej oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej. W ten sposób zapewnione zostaną najwyższe standardy bezpieczeństwa i higieny, wymagane dla działalności edukacyjnej.
Część lub wszystkie usługi edukacyjne świadczone przez Placówkę będą miały charakter odpłatny dla uczestników zajęć, jak również Wnioskodawca może (ale nie musi) pobierać opłaty dodatkowe na pokrycie kosztów z tytułu np. wydania zaświadczenia, podejścia do egzaminu, udziału w turniejach. Usługi te będą stanowić usługi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, zwana dalej: „ustawą o podatku od towarów i usług”).
Zaświadczenia dokumentować będą zdobyte przez uczestników umiejętności i wiedzę oraz ich osiągnięcia i dokonania w trakcie roku szkoleniowego. Zawierać będzie pisemną ocenę pracy ucznia, zrealizowany program nauczania oraz wyszczególnienie nabytych kompetencji. Ich celem jest formalne potwierdzenie rozwoju uczestnika w danym cyklu szkoleniowym. Wręczane będą na zakończenie roku szkoleniowego.
Certyfikat będzie mieć charakter pamiątkowy i będzie się odnosić do uczestnictwa w danej grupie szkoleniowej. Będzie dokumentować zdobyte umiejętności i osiągnięcia uczestnika w trakcie roku szkoleniowego. Zawiera podpis instruktora oraz dyrektora i wskazuje na przynależność do określonej grupy szkoleniowej. Certyfikat wręczany będzie podczas uroczystej gali kończącej rok szkoleniowy.
Turnieje to 1-2 turnieje wewnętrzne organizowane w ciągu roku szkoleniowego. Celem tych wydarzeń jest umożliwienie uczestnikom skonfrontowania się z emocjami związanymi z rywalizacją oraz zapoznanie ich z zasadami oceny umiejętności przez sędziów turniejowych. Turnieje te mają również na celu rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach oceny przez osoby trzecie.
W turniejach uczestniczą wyłącznie dzieci i młodzież korzystające z usług edukacyjnych świadczonych przez Wnioskodawcę.
Imprezy to gala świąteczna oraz gala finałowa. Gala świąteczna organizowana jest w trakcie roku szkoleniowego i ma na celu integrację uczestników oraz prezentację dotychczasowych osiągnięć. Gala finałowa stanowi uroczyste zakończenie roku szkoleniowego, podczas którego uczestnicy prezentują zdobyte umiejętności. W obu imprezach udział biorą wyłącznie dzieci i młodzież, którzy są uczestnikami zajęć organizowanych przez placówkę. Imprezy te mają na celu prezentację nabytych umiejętności, budowanie więzi między uczniami, rodzicami i kadrą dydaktyczną oraz wskazanie możliwych kierunków rozwoju dla uczestników.
Pismem z 10 lutego 2025 r. (wpływ 12 lutego 2025 r.) uzupełnili Państwo opis sprawy, udzielając odpowiedzi na poniższe pytania:
1.Na podstawie jakich konkretnie przepisów będą Państwo świadczyć usługi edukacyjne dla osób małoletnich (dzieci i młodzieży)?
Odp.: Na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, art. 8 ust. 1 i 2, art. 2 pkt 3 oraz art. 168.
2.Jakie konkretnie usługi edukacyjne objęte są zakresem postawionych we wniosku pytań nr 1 i nr 2? Proszę je dokładnie wymienić.
Odp.: Usługi edukacyjne, o których mowa w pytaniach 1 i 2, obejmują szereg działań dydaktycznych i wychowawczych skierowanych do dzieci i młodzieży, mających na celu nie tylko rozwój umiejętności tanecznych, ruchowych czy językowych, ale również społecznych oraz kształtowanie zdrowego stylu życia. W szczególności usługi te obejmują:
1)Zajęcia taneczne: (…);
2)Zajęcia ruchowe: rozwijanie koordynacji, gibkości, siły i sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia gimnastyczne, rytmiczne i ogólnorozwojowe;
3)Warsztaty kreatywne: praca nad choreografią, interpretacją muzyki, wyrażaniem emocji w tańcu, co wspiera rozwój zdolności artystycznych i wyobraźni uczestników;
4)Zajęcia językowe: rozwijanie umiejętności językowych poprzez naukę słownictwa związanego z tematyką tańca i sztuki;
5)Warsztaty wychowawcze: zajęcia wspierające rozwój umiejętności społecznych, takich jak praca w grupie, odpowiedzialność za innych, kultura wypowiedzi, samodyscyplina i zarządzanie emocjami;
6)Promowanie zdrowego stylu życia: edukacja w zakresie higieny cyfrowej, zdrowej diety, aktywności fizycznej jako formy spędzania wolnego czasu oraz równoważenia nauki i odpoczynku;
7)Przygotowanie do przyszłej kariery: wskazywanie tańca jako możliwego kierunku rozwoju zawodowego, organizowanie warsztatów z profesjonalistami, a także wspieranie uczestników w budowaniu ich potencjału artystycznego i zawodowego.
Usługi te są świadczone w sposób kompleksowy, tak aby uczestnicy nie tylko rozwijali swoje zdolności i zainteresowania, ale również zdobywali cenne umiejętności społeczne oraz budowali pozytywne postawy życiowe.
3.Czy wszystkie usługi będące przedmiotem wniosku o interpretację stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania? Jeśli nie, to które ich nie stanowią? Proszę je wymienić.
Odp.: Tak, wszystkie usługi, które zostały objęte wnioskiem o interpretację, stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Każda z oferowanych usług ma na celu rozwijanie wiedzy, umiejętności oraz wartości wychowawczych u dzieci i młodzieży, zgodnie z definicją kształcenia i wychowania zawartą w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
4.Czy wydanie zaświadczenia lub certyfikatu, uczestnictwo w turniejach lub innych imprezach będą stanowić czynności ściśle związane z usługą podstawową (usługą kształcenia i wychowania)? Informacje prosimy podać odrębnie dla każdej czynności.
Odp.: Wydanie zaświadczenia lub certyfikatu, uczestnictwo w turniejach oraz innych imprezach są czynnościami ściśle związanymi z usługą podstawową, którą jest kształcenie i wychowanie. Wydanie zaświadczenia lub certyfikatu stanowi podsumowanie pracy, ocenę i docenienie wysiłku uczestników, a także pochwałę ich zaangażowania i pracy nad sobą. Jest to element nagrody za realizację przyjętego planu kształcenia Wnioskodawcy. Podobnie, uczestnictwo w turniejach oraz innych imprezach jest integralną częścią realizowanego programu edukacyjnego, wzmacniając aspekty wychowawcze i edukacyjne usługi podstawowej.
5.Czy wydanie zaświadczenia lub certyfikatu, uczestnictwo w turniejach lub innych imprezach służą do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego i czy bez nich nie można wykonać czynności głównej?
Odp.: Zaświadczenia i certyfikaty są rezultatem realizacji świadczenia zasadniczego i pełnią funkcję namacalnego dowodu na rozwój umiejętności uczestników. Potwierdzają przynależność do grupy oraz pasję do tańca, a także mogą służyć jako dokumenty wykazujące osiągnięcia. Są one użyteczne w procesach rekrutacyjnych do innych placówek prowadzących naukę tańca, w przypisywaniu uczestników do odpowiednich grup w nowych szkołach tańca, a także w potwierdzaniu osiągnięć w kontekście ubiegania się o indywidualne stypendia czy podczas rekrutacji na uczelnie wyższe na kierunki związane z tańcem.
6.Czy następujące czynności: wydanie zaświadczenia lub certyfikatu, uczestnictwo w turniejach lub innych imprezachbędą niezbędne do wykonania usługi podstawowej (usługi kształcenia i wychowania)? W czym ta niezbędność będzie się przejawiała? Proszę informacji udzielić odrębnie dla każdej czynności.
Odp.: Wydanie zaświadczeń i certyfikatów jest niezbędne do wykonania usługi podstawowej, gdyż stanowi formalne potwierdzenie przebiegu usługi edukacyjnej oraz podsumowuje jej realizację. Bez tych dokumentów trudniej byłoby wykazać efekty kształcenia i wychowania.
Uczestnictwo w turniejach i galach jest także niezbędne do wykonania usługi podstawowej, ponieważ są one integralną częścią programu edukacyjnego. Pełnią funkcję wychowawczą, rozwijając umiejętność zdrowej rywalizacji, prezentacji przed publicznością oraz poznania sytuacji scenicznej. Te elementy są kluczowe w procesie kształcenia i wychowania, ponieważ pozwalają uczestnikom wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w praktycznych sytuacjach, rozwijając ich pewność siebie i umiejętności społeczne.
7.Czy głównym celem wydania zaświadczenia lub certyfikatu, uczestnictwa w turniejach lub innych imprezach, będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatnika niekorzystającego ze zwolnienia?
Odp.: Głównym celem wydania zaświadczenia lub certyfikatu, a także organizacji turniejów i innych imprez, nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu. Opłaty pobierane w związku z tymi działaniami mają charakter symboliczny i mają przede wszystkim na celu pokrycie kosztów związanych z wykonaniem tych dodatkowych świadczeń, takimi jak druk zaświadczeń i certyfikatów.
Wszystkie te działania są integralną częścią realizowanej usługi edukacyjnej i nie stanowią odrębnej działalności komercyjnej. Wydanie zaświadczeń i certyfikatów jest niezbędne do wykonania podstawowej usługi edukacyjnej, gdyż stanowi formalne potwierdzenie jej przebiegu oraz podsumowuje jej realizację. Bez tych dokumentów trudno byłoby wykazać efekty kształcenia i wychowania. Ewentualna kwestia konkurencyjności w stosunku do podmiotów, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i nie funkcjonują jako placówki oświatowo-wychowawcze, nie jest celem Wnioskodawcy. Stanowi jedynie konsekwencję wyboru formy prowadzenia działalności, tj. konieczności wykazania realizacji usługi edukacyjnej, co stanowi również wypełnienie obowiązków narzuconych na Wnioskodawcę jako podmiot prowadzący placówkę oświatowo-wychowawczą poprzez przepisy prawa oświatowego.
Pytania
1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, usługi edukacyjne, które będą świadczone na rzecz osób małoletnich przez Wnioskodawcę w ramach Placówki, która będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego, będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji czy usługi te będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym usługi edukacyjne świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Placówki w innych miejscach aniżeli adres placówki niepublicznej wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?
3.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, pobierane przez Wnioskodawcę od uczestników zajęć edukacyjnych opłaty dodatkowe, takie jak: opłaty za zaświadczenia lub certyfikaty, opłaty pokrywające koszty uczestnictwa w turniejach lub innych imprezach, będą podlegały zwolnieniu spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zakres i zasady zwolnień przedmiotowych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawcze, w zakresie kształcenia,
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było zastosowanie przedmiotowego zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:
1.podmiotowa – podmiot świadczący usługi musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz
2.przedmiotowa – ww. podmiot świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Spełnienie warunków dla przesłanki podmiotowej zwolnienia:
Podstawą prawną działania Placówki będzie statut oraz ustawa Prawo oświatowe. Placówka prowadzić będzie zajęcia dla osób małoletnich.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.): System oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe: System oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe: Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe: Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1)jednostkę samorządu terytorialnego;
2)inną osobę prawną;
3)osobę fizyczną.
Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe: Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako organ prowadzący Placówkę zamierza uzyskać wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 3 Prawa Oświatowego. Tym samym należy stwierdzić, że Placówka będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo Oświatowe.
Zdaniem Wnioskodawcy, z momentem wpisania Placówki do ww. ewidencji, spełniona zostanie przesłanka podmiotowa dla zastosowania zwolnienia spod opodatkowania, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Spełnienie warunków dla przesłanki przedmiotowej zwolnienia:
Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, spełnienie przesłanki przedmiotowej zwolnienia wymaga łącznego zaistnienia dwóch warunków, tj. usługi muszą być świadczone zarówno w zakresie kształcenia, jak i wychowania.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że ww. przepis stanowi implementację art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zwanej dalej „Dyrektywą VAT”), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele są uznane za podobne przez dane państwo członkowskie. Porównanie obu tych przepisów w ich przedmiotowym zakresie wskazuje, że krajowy ustawodawca zwolnione usługi określił pojęciem „kształcenia i wychowania”. Natomiast regulacja unijna mówi o kształceniu dzieci i młodzieży, kształceniu powszechnym lub wyższym, kształceniu zawodowym lub przekwalifikowaniu. Należy zatem stwierdzić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie są zgodne z implementowanymi przepisami Dyrektywy VAT.
Przepisy nie zawierają definicji legalnej pojęć „kształcenia” i „wychowania”, należy zatem odnieść się do lingwistycznego znaczenia przedmiotowych definicji.
Zgodnie z definicją zawartą w internetowej Encyklopedii PWN (https://encyklopedia.pwn.pl/):
·kształcenie, pedag. ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury, a zarazem uczestnictwo w ich przekształcaniu, jak również możliwie wszechstronny rozwój sprawności fizycznych i umysłowych, zainteresowań i zdolności, także wyrobienie odpowiednich postaw i przekonań. Proces kształcenia opiera się na nauczaniu i uczeniu się, zakłada uczestnictwo w nim osób nauczających i uczących się; realizowany samodzielnie przez osobę uczącą się nosi nazwę samokształcenia. Wyodrębnia się kształcenie ogólne, które umożliwia nabycie kwalifikacji ogólnych (wiedzy, sprawności), niezbędnych wszystkim, niezależnie od ich roli społecznej i zawodowej, i kształcenie zawodowe, zapewniające zdobycie kwalifikacji w zakresie wybranej specjalności. Treść i formy procesów kształcenia są wyznaczane ogólnymi celami kształcenia formułowanymi w ramach poszczególnych koncepcji kształcenia ogólnego i zawodowego. Tradycyjnie wyróżnia się 3 poziomy kształcenia: podstawowy, zwany także elementarnym, średni, tj. umożliwiający zdobycie przygotowania do studiów wyższych, i wyższy; uczelnie wyższe i in. placówki naukowe organizują kształcenie podyplomowe, którego celem jest odnawianie i rozszerzanie zakresu wiedzy ogólnej bądź umiejętności zawodowych absolwentów szkół wyższych. Współcześnie niezbędne staje się kształcenie jednostki w ciągu całego życia, co znajduje wyraz w koncepcji kształcenia ustawicznego. Główne formy kształcenia: kształcenie stacjonarne, które polega na stałym i bezpośrednim udziale w kierowanym przez nauczającego zespole, i kształcenie korespondencyjne (na odległość), które jest procesem sterowanego samokształcenia. Wyróżnia się też naturalną formę kształcenia incydentalnego (nieformalnego) – niezorganizowany i niesystematyczny proces nabywania wiadomości, sprawności i postaw przez codzienne doświadczenie i pod wpływem wychowawczych oddziaływań środowiska;
·wychowanie – w szerokim znaczeniu – wszelkie zjawiska związane z oddziaływaniem środowiska społecznego i przyrodniczego na człowieka, kształtujące jego tożsamość, osobowość, postawy; w znaczeniu węższym – oddziaływania organizowane celowo, mające prowadzić do pożądanych zmian w funkcjonowaniu jednostek i grup. Współczesne wychowanie jest traktowane jako całokształt procesów i oddziaływań zachodzących w toku wzajemnych relacji między dwiema osobami, pomagających im rozwijać własne człowieczeństwo. Zakłada ono uznanie i afirmację wolności, dzięki której obie strony interakcji mogą ujawniać i urzeczywistniać wobec siebie wartości nadające sens ich życiu. W tak rozumianym wychowaniu nie ma wychowawców i wychowanków, ale są spotykające się ze sobą osoby, które obdarowują się swoim człowieczeństwem. Aby to się mogło dokonać, muszą one wzajemnie otworzyć się na siebie, uznać własną wolność i godność, a także okazać autentyczność, poczucie odpowiedzialności, zaufanie i empatię. Wychowanie jest więc dialogiem między osobami, a zatem zakłada wymienność ról: mówienia i słuchania, dawania i brania, czy też oferowania i asymilowania.
W świetle najnowszych badań nad istotą pojęcia wychowaniem można doszukiwać się jego znaczenia w wyrazie chowanie rozumianym jako skrywanie, czyli chowanie czegoś przed kimś. Połączenie tego pojęcia z prefiksem wy-generuje jego nowy sens, nawiązujący do etymologii słowa edukacja, gdzie wychowanie jest „wydobywaniem” na jaw tego, co jest chowane. Wychowanie staje się wówczas umożliwieniem dostrzeżenia tego, co skrywa natura ludzka, co jest jej duchowym bogactwem, potencjałem, dzięki czemu człowiek może stać się osobą świadomie realizującą się w życiu. Spór o istotę wychowania sprowadza się do tego, czy wychowawca intencjonalnie orientuje się w relacjach z wychowankiem na zdobywanie przezeń tożsamości osobowej i jego samorealizację, czy też przede wszystkim uwzględnia potrzeby, oczekiwania, interes i normy zewnętrzne (społeczne, prawne, moralne). W obu jednak sytuacjach, kierując się wolnością, wspieraniem i wyzwalaniem lub przymusem i presją, zmierza w sposób mniej lub bardziej świadomy i systematyczny do zaistnienia względnie trwałych zmian w osobowości, postawach czy w zachowaniach wychowanka. W zależności od swoistości owych oddziaływań można wydzielić wychowanie umysłowe, religijne, moralne, fizyczne, estetyczne czy seksualne, natomiast ze względu na wiek osoby wychowywanej wyróżnia się wychowanie dzieci (pedologia), dorosłych (andragogika) i ludzi starszych (gerontologia lub geragogika). Socjologowie wskazują na społeczno-historyczny kontekst wychowania, definiując je jako najstarszy proces społeczny, który sprowadza się do oddziaływania pokolenia dorosłych na jednostki niedojrzałe. Dzięki niemu, zachowane czy rekonstruowane są wartości i struktury społecznego bytu. Wychowanie staje się wówczas interwencją zmierzającą do wdrożenia młodej generacji do pożądanego stanu kultury i do uczestnictwa w życiu różnych struktur społecznych (np. rodziny, grupy zawodowej, środowiska lokalnego). Najstarszą formą tej interwencji jest wychowanie naturalne, które realizuje się przez sam fakt egzystencji człowieka w danym mu świecie. Wyróżnia się także wychowanie instytucjonalne, jakim jest ciąg zamierzonych działań w powołanych przez państwo, podmiot społeczny lub osobę fizyczną placówkach typu: żłobek, przedszkole, szkoła, stowarzyszenie, dom dziecka, świetlica osiedlowa, dom kultury, biblioteka. Ten typ wychowania wymaga jednak profesjonalnie przygotowanych do tego celu wychowawców.
Należy również przytoczyć definicję zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/):
·kształcić – 1. «przekazywać komuś wiedzę, umiejętności» 2. «czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności» 3. «rozwijać cechy charakteru»;
·wychowanie – 1. «ogół zabiegów mających na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie» 2. «umiejętność zachowania się w towarzystwie».
Ponadto, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego:
·kształcić – 1. dawać komuś pewien zasób wiedzy, wiadomości w jakiejś dziedzinie; uczyć kogoś; posyłać do szkół po naukę; 2. rozwijać, doskonalić, urabiać;
·wychowanie – 1. forma rzeczownikowa czasownika wychowywać; 2. całokształt zabiegów mających na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym i psychicznym; wykształcenie w określonym kierunku; edukacja; 3. ogłada towarzyska, umiejętność poprawnego zachowania się.
Bazując na powyższych źródłach należy stwierdzić, że kształcenie ma na celu m.in.:
·przekazywanie określonego zasobu wiedzy lub umiejętności lub,
·rozwijanie umiejętności i kompetencji lub
·kształtowanie pewnego zespołu postaw w odniesieniu do nauki, kultury, przyrody, wychowania fizycznego i innych,
·przekazywanie wiedzy.
Wychowanie zaś to złożony proces, obejmujący kształtowanie postaw, wartości i norm społecznych.
Wnioskodawca podkreśla, iż zajęcia edukacyjne prowadzone są zgodnie z określonym programem nauczania przez certyfikowanych instruktorów oraz mogą kończyć się egzaminami, a potwierdzenie ukończenia zajęć może być dokumentowane wydanym zaświadczeniem.
Zdaniem Wnioskodawcy, takie zorganizowanie nauczania wskazuje na podobieństwa z podmiotami działającymi w sferze publicznych usług kształcenia i wychowania. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż przedmiot zajęć zgodny jest również z celami publicznymi, jakimi są niewątpliwie: wychowanie fizyczne, kształtowanie postaw zgodnego współdziałania w ramach grup społecznych, doskonalenie umiejętności posługiwania się językami obcymi.
Usługi edukacyjne obejmują szereg działań dydaktycznych i wychowawczych skierowanych do dzieci i młodzieży, mających na celu nie tylko rozwój umiejętności tanecznych, ruchowych czy językowych, ale również społecznych oraz kształtowanie zdrowego stylu życia. W szczególności usługi te obejmują:
1.Zajęcia taneczne: (…).
2.Zajęcia ruchowe: rozwijanie koordynacji, gibkości, siły i sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia gimnastyczne, rytmiczne i ogólnorozwojowe.
3.Warsztaty kreatywne: praca nad choreografią, interpretacją muzyki, wyrażaniem emocji w tańcu, co wspiera rozwój zdolności artystycznych i wyobraźni uczestników.
4.Zajęcia językowe: rozwijanie umiejętności językowych poprzez naukę słownictwa związanego z tematyką tańca i sztuki.
5.Warsztaty wychowawcze: zajęcia wspierające rozwój umiejętności społecznych, takich jak praca w grupie, odpowiedzialność za innych, kultura wypowiedzi, samodyscyplina i zarządzanie emocjami.
6.Promowanie zdrowego stylu życia: edukacja w zakresie higieny cyfrowej, zdrowej diety, aktywności fizycznej jako formy spędzania wolnego czasu oraz równoważenia nauki i odpoczynku.
7.Przygotowanie do przyszłej kariery: wskazywanie tańca jako możliwego kierunku rozwoju zawodowego, organizowanie warsztatów z profesjonalistami, a także wspieranie uczestników w budowaniu ich potencjału artystycznego i zawodowego.
Usługi te są świadczone w sposób kompleksowy, tak aby uczestnicy nie tylko rozwijali swoje zdolności i zainteresowania, ale również zdobywali cenne umiejętności społeczne oraz budowali pozytywne postawy życiowe.
Nie ulega zatem wątpliwości, iż zajęcia w ramach Placówki mają na celu kształcenie i wychowanie dzieci i młodzieży w ramach określonego programu nauczania, wszystkie usługi, które zostały objęte wnioskiem o interpretację, stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Każda z oferowanych usług ma na celu rozwijanie wiedzy, umiejętności oraz wartości wychowawczych u dzieci i młodzieży, zgodnie z definicją kształcenia i wychowania zawartą w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
W świetle przywołanych przepisów, znaczenia definicji pojęć „kształcenia” i „wychowania” oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca posiadać będzie status podmiotu objętego systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego, jak również opisane przez Wnioskodawcę usługi świadczone w ramach Placówki są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, to należy uznać, że spełnione zostały przesłanki zwolnienia przedmiotowego spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Z ostrożności Wnioskodawca wskazuje na sprzeczność pomiędzy przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług a przepisem art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy VAT. Przepis unijny rozróżnia bowiem transakcje będące kształceniem dzieci lub młodzieży; kształceniem powszechnym lub wyższym; kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem. Krajowy ustawodawca w spornym przepisie ujął te transakcje jako usługi w zakresie kształcenia lub wychowania.
Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku sprzeczności pomiędzy przepisami krajowymi a przepisami unijnymi, zastosowanie znajdują wprost przepisy unijne, do których podatnik ma prawo wprost się odwołać (czy też Wnioskodawca, w przypadku wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej).
W opinii Wnioskodawcy, nie można zatem zawężać zastosowania przedmiotowego zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłącznie do kształcenia powszechnego, mającego odniesienie do kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Placówki niewątpliwie mają na celu przekazanie uczestnikom zajęć edukacyjnych pewnego zasobu wiedzy i umiejętności, kształtowanie sprawności fizycznej, przekazanie zespołu wartości oraz wspieranie ich umiejętności językowych. Zajęcia prowadzone są w ramach określonego programu nauczania. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, spełnione zostały przesłanki określone w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy VAT, a usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Placówki będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca wskazuje, że w analogicznym stanie faktycznym odnoszącym się do działalności o podobnym charakterze oraz zadanych pytań, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 12 grudnia 2024 r. wydał pozytywną interpretację podatkową w sprawie o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.487.2024.2.MGO.
W przywołanej interpretacji Dyrektor KIS uznał, że usługi edukacyjne świadczone na rzecz osób małoletnich w ramach placówki oświatowo-wychowawczej, która będzie objęta systemem oświaty, w tym w innych miejscach niż adres placówki niepublicznej wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz opłaty dodatkowe pobierane od uczestników zajęć edukacyjnych spełniają przesłanki do zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.
Wnioskodawca podkreśla, że opisane we wniosku usługi edukacyjne w pełni odpowiadają stanowi faktycznemu, który był podstawą wydania wspomnianej interpretacji. Zarówno cel działalności, jak i sposób realizacji zajęć, są tożsame z opisanymi w interpretacji z dnia 12 grudnia 2024 r.
Wnioskodawca wnosi więc o wydanie interpretacji podatkowej w zgodzie z ww. stanowiskiem.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w innych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, np.:
·interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2021 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w sprawie o sygn. 0114-KDIP4-2.4012.625.2021.1.AS: „Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. (...) Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że kursy nauki tańca świadczone przez Spółkę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy – Prawo oświatowe są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. (...) W konsekwencji wskazać należy, że Wnioskodawca prowadzący placówkę kształcenia ustawicznego wpisaną do ewidencji szkół i placówek oświatowych korzysta ze zwolnienia od podatku w zakresie usług wskazanych we wpisie do ewidencji”;
·interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2022 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w sprawie o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.714.2022.1.SR: „Odnosząc się natomiast do przedmiotowego charakteru ww. zwolnienia należy zauważyć, że usługom świadczonym przez Panią można przypisać takie cechy, jak kształcenie i wychowanie. Jak Pani wskazała w opisie sprawy, zajęcia w Pracowni pozwalają na realizację założonych celów i zadań w zakresie przekazania wiedzy i nabywania przez dzieci umiejętności w zakresie sztuk plastycznych. Ponadto forma zajęć w grupach oraz ich różnorodność tematyczna pozwala również na kształtowanie postaw społecznych, zarówno w wymiarze bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego oraz respektowania norm społecznych na zajęciach (relacje między wszystkimi członkami społeczności Pracowni są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu), jak i kształtowania postaw obywatelskich i patriotycznych oraz dbałości o dobro wspólne z poszanowaniem różnorodności kulturowej”.
Stanowisko Wnioskodawcy zgodne jest z orzecznictwem sądów administracyjnych, np.:
·wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28 marca 2024 r. w sprawie o sygn. I SA/Po 740/23: „Sąd dostrzega różnicę między przytoczonym wyżej przepisem dyrektywy 2006/112, a jego implementacją w u.p.t.u. w zakresie przedmiotowym. Art. 132 ust. 1 lit. i ww. dyrektywy rozróżnia bowiem transakcje będące kształceniem dzieci lub młodzieży; kształceniem powszechnym lub wyższym; kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem. Krajowy ustawodawca w spornym przepisie ujął te transakcje jako usługi w zakresie kształcenia lub wychowania”;
·wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie o sygn. III SA/Wa 763/19: „W ocenie Sądu przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26-29 u.p.t.u., pomijają kwestię zwolnienia usług kształcenia dzieci lub młodzieży i w tym zakresie stanowi wadliwą implementację art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 112. Jedynie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. odwołuje się do usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania (...). Zwolnienie ustanowione przez ustawodawcę krajowego w art. 43 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u. nie odpowiada zatem zakresowi zwolnienia, którego prawo ustanowienia przewidział ustawodawca europejski w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 112. Zastosowanie przez ustawodawcę krajowego tego rodzaju techniki legislacji, tj. ukształtowanie zwolnienia w polskim prawie w oderwaniu od kryteriów przewidzianych w Dyrektywie 112, nie zapewnia wymaganej w pkt 34 Preambuły Dyrektywy 112 jednolitości zwolnień w krajach członkowskich, przez przyjęcie warunków ich stosowania, mających charakter porównywalny”.
Ad. 2
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług w zakresie dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawcze, w zakresie kształcenia,
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego oraz stanowiskiem Wnioskodawcy przedstawionym do pytania nr 1 powyżej, usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Placówki będą usługami w zakresie kształcenia i edukacji świadczonymi przez jednostki systemu oświaty. Spełnione zostaną zatem przesłanki dla zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jednakże drugie pytanie odnosi się do miejsca, w którym przedmiotowe usługi będą świadczone.
Należy zatem stwierdzić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera warunku, że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest, aby usługi świadczone przez Placówkę świadczone były bezpośrednio w siedzibie Placówki, czy mogą być też świadczone w innych miejscach. Natomiast kwestia ta uregulowana jest w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty, zgodnie z którym Placówka oświatowo-wychowawcza realizuje swoje zadania w swojej siedzibie lub poza tą siedzibą (§ 3 ust. 3 w zw. z § 3 ust. 1 i § 2 ust. 1 lit. f).
Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, dla zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, bez znaczenia pozostaje miejsce świadczenia usług. Tym samym, przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie zarówno do usług w zakresie kształcenia i wychowania świadczonych w siedzibie Placówki, jak i poza nią.
Ad. 3
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług w zakresie dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawcze, w zakresie kształcenia,
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego oraz stanowiskiem Wnioskodawcy przedstawionym do pytania nr 1 powyżej, usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Placówki będą usługami w zakresie kształcenia i edukacji świadczonymi przez jednostki systemu oświaty. Spełnione zostaną zatem przesłanki dla zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie, w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że nie wyklucza, iż w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych w ramach Placówki uczestnicy zajęć będą zobowiązani do zapłaty opłat dodatkowych, np. na pokrycie kosztów wydania zaświadczenia, podejścia do egzaminu, udziału w turniejach. Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe opłaty będą stanowiły wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatków od towarów i usług.
Jednocześnie, z uwagi na fakt, że usługi te będą nierozerwalnie połączone z podstawowymi usługami w zakresie kształcenia i wychowania świadczonymi przez Placówkę (uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1), to należy uznać je za świadczenie usług oraz dostawę towarów ściśle związaną z ww. usługami.
Wydanie zaświadczenia lub certyfikatu, uczestnictwo w turniejach oraz innych imprezach są czynnościami ściśle związanymi z usługą podstawową, którą jest kształcenie i wychowanie. Wydanie zaświadczenia lub certyfikatu stanowi podsumowanie pracy, ocenę i docenienie wysiłku uczestników, a także pochwałę ich zaangażowania i pracy nad sobą. Jest to element nagrody za realizację przyjętego planu kształcenia Wnioskodawcy. Podobnie, uczestnictwo w turniejach oraz innych imprezach jest integralną częścią realizowanego programu edukacyjnego, wzmacniając aspekty wychowawcze i edukacyjne usługi podstawowej.
Zaświadczenia i certyfikaty są rezultatem realizacji świadczenia zasadniczego i pełnią funkcję namacalnego dowodu na rozwój umiejętności uczestników. Potwierdzają przynależność do grupy oraz pasję do tańca, a także mogą służyć jako dokumenty wykazujące osiągnięcia. Są one użyteczne w procesach rekrutacyjnych do innych placówek prowadzących naukę tańca, w przypisywaniu uczestników do odpowiednich grup w nowych szkołach tańca, a także w potwierdzaniu osiągnięć w kontekście ubiegania się o indywidualne stypendia czy podczas rekrutacji na uczelnie wyższe na kierunki związane z tańcem.
Wydanie zaświadczeń i certyfikatów jest niezbędne do wykonania usługi podstawowej, gdyż stanowi formalne potwierdzenie przebiegu usługi edukacyjnej oraz podsumowuje jej realizację. Bez tych dokumentów trudniej byłoby wykazać efekty kształcenia i wychowania.
Uczestnictwo w turniejach i galach jest także niezbędne do wykonania usługi podstawowej, ponieważ są one integralną częścią programu edukacyjnego. Pełnią funkcję wychowawczą, rozwijając umiejętność zdrowej rywalizacji, prezentacji przed publicznością oraz poznania sytuacji scenicznej. Te elementy są kluczowe w procesie kształcenia i wychowania, ponieważ pozwalają uczestnikom wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w praktycznych sytuacjach, rozwijając ich pewność siebie i umiejętności społeczne.
Głównym celem wydania zaświadczenia lub certyfikatu, a także organizacji turniejów i innych imprez, nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu. Opłaty pobierane w związku z tymi działaniami mają charakter symboliczny i mają przede wszystkim na celu pokrycie kosztów związanych z wykonaniem tych dodatkowych świadczeń, takimi jak druk zaświadczeń i certyfikatów.
Wszystkie te działania są integralną częścią realizowanej usługi edukacyjnej i nie stanowią odrębnej działalności komercyjnej. Ewentualna kwestia konkurencyjności w stosunku do podmiotów, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i nie funkcjonują jako placówki oświatowo-wychowawcze, nie jest celem Wnioskodawcy. Stanowi jedynie konsekwencję wyboru formy prowadzenia działalności, tj. konieczności wykazania realizacji usługi edukacyjnej, co stanowi również wypełnienie obowiązków narzuconych na Wnioskodawcę jako podmiot prowadzący placówkę oświatowo-wychowawczą przez przepisy prawa oświatowego.
Biorąc pod uwagę powyższe, opłaty dodatkowe pobierane przez Wnioskodawcę od uczestników zajęć edukacyjnych w zakresie kształcenia i wychowania, prowadzonych w ramach Placówki w opisanym zdarzeniu przyszłym, będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zauważyć przy tym należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie, podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie w sytuacji, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia, ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.
W świetle art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 737 ze zm.):
System oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1)jednostkę samorządu terytorialnego;
2)inną osobę prawną;
3)osobę fizyczną.
Stosownie do art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie w pierwszej kolejności dotyczą uznania usług edukacyjnych, które będą świadczone na rzecz osób małoletnich, za usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla tych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Uwzględniając powołane przepisy prawa oraz przedstawiony przez Państwa opis sprawy należy stwierdzić, że skoro utworzona przez Państwa placówka oświatowo-wychowawcza będzie stanowiła jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, to spełniają Państwo kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Odnosząc się natomiast do przedmiotowego charakteru ww. zwolnienia należy zauważyć, że jak Państwo wskazali, Placówka realizować będzie swoje zadania w zakresie kształcenia i wychowania uczestników zajęć edukacyjnych poprzez:
1)Prowadzenie zajęć wspierających rozwój Uczestników, mających na celu:
a.rozwijanie u Uczestników zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy poprzez autorski program zajęć tanecznych, w tym umożliwianie konfrontacji uczestników na ogólnopolskich i międzynarodowych turniejach tańca;
b.kształtowanie u Uczestników umiejętności spędzania czasu wolnego;
c.kształtowanie u Uczestników poczucia własnej tożsamości i rozwoju psychofizycznego, w tym zdrowych nawyków dbania o kondycję fizyczną;
d.upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zdrowego stylu życia poprzez ruch i taniec;
e.kształcenie dzieci i młodzieży w zakresie: (…);
2)Organizowanie:
a.imprez, w szczególności przeglądów, pokazów tanecznych, festiwali, turniejów, plenerów, warsztatów, prelekcji;
b.różnych form prezentacji dorobku artystycznego Uczestników;
c.wypoczynku i rekreacji, szczególnie podczas wakacji i ferii zimowych;
d.działań alternatywnych wśród Uczestników, w tym Uczestników niepełnosprawnych i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
3)Realizowanie programów edukacyjnych, zwłaszcza międzynarodowych programów edukacyjnych wspierających umiejętności językowe Uczestników i profilaktyczno-wychowawczych.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że zajęcia edukacyjne prowadzone są zgodnie z określonym programem nauczania przez certyfikowanych instruktorów oraz mogą kończyć się egzaminami, a potwierdzenie ukończenia zajęć może być dokumentowane wydanym zaświadczeniem. Usługi edukacyjne obejmują szereg działań dydaktycznych i wychowawczych skierowanych do dzieci i młodzieży, mających na celu nie tylko rozwój umiejętności tanecznych, ruchowych czy językowych, ale również społecznych oraz kształtowanie zdrowego stylu życia. W szczególności usługi te obejmują:
1)Zajęcia taneczne: (…);
2)Zajęcia ruchowe: rozwijanie koordynacji, gibkości, siły i sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia gimnastyczne, rytmiczne i ogólnorozwojowe;
3)Warsztaty kreatywne: praca nad choreografią, interpretacją muzyki, wyrażaniem emocji w tańcu, co wspiera rozwój zdolności artystycznych i wyobraźni uczestników;
4)Zajęcia językowe: rozwijanie umiejętności językowych poprzez naukę słownictwa związanego z tematyką tańca i sztuki;
5)Warsztaty wychowawcze: zajęcia wspierające rozwój umiejętności społecznych, takich jak praca w grupie, odpowiedzialność za innych, kultura wypowiedzi, samodyscyplina i zarządzanie emocjami;
6)Promowanie zdrowego stylu życia: edukacja w zakresie higieny cyfrowej, zdrowej diety, aktywności fizycznej jako formy spędzania wolnego czasu oraz równoważenia nauki i odpoczynku;
7)Przygotowanie do przyszłej kariery: wskazywanie tańca jako możliwego kierunku rozwoju zawodowego, organizowanie warsztatów z profesjonalistami, a także wspieranie uczestników w budowaniu ich potencjału artystycznego i zawodowego.
Usługi te są świadczone w sposób kompleksowy, tak aby uczestnicy nie tylko rozwijali swoje zdolności i zainteresowania, ale również zdobywali cenne umiejętności społeczne oraz budowali pozytywne postawy życiowe.
Ponadto wskazali Państwo, że wszystkie usługi, które zostały objęte wnioskiem o interpretację, stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Każda z oferowanych usług ma na celu rozwijanie wiedzy, umiejętności oraz wartości wychowawczych u dzieci i młodzieży, zgodnie z definicją kształcenia i wychowania zawartą w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi edukacyjne obejmujące zajęcia taneczne, zajęcia ruchowe, warsztaty kreatywne, zajęcia językowe, warsztaty wychowawcze, edukację w zakresie higieny cyfrowej, zdrowej diety, aktywności fizycznej jako formy spędzania wolnego czasu oraz równoważenia nauki i odpoczynku, a także przygotowanie do przyszłej kariery poprzez wskazywanie tańca jako możliwego kierunku rozwoju zawodowego, organizowanie warsztatów z profesjonalistami oraz wspieranie uczestników w budowaniu ich potencjału artystycznego i zawodowego, będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, bowiem będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto, świadczone będą w ramach utworzonej placówki oświatowo-wychowawczej stanowiącej jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.
Podsumowując stwierdzam, że opisane w złożonym wniosku usługi edukacyjne, świadczone przez Państwa na rzecz osób małoletnich w ramach Placówki, która będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego, będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania, a w konsekwencji będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.
Następnie Państwa wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od podatku świadczonych usług edukacyjnych w ramach Placówki w innych miejscach niż adres placówki niepublicznej wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Z opisu sprawy wynika, że świadczone przez Państwa usługi edukacyjne będą realizowane głównie pod adresem placówki niepublicznej, wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Przewidują Państwo jednak możliwość świadczenia tych usług również w innych miejscach, przy czym zawsze będą one realizowane przez Państwa w imieniu własnym jako jednostka oświatowo-wychowawcza objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Wskazują Państwo, że w takich przypadkach placówka pozostanie w pełni zgodna z przepisami regulującymi działalność oświatową. Wszystkie miejsca, w których planują Państwo świadczenie usług edukacyjnych, zostaną zgłoszone we wniosku o wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowo-wychowawczych. Każde z tych miejsc będzie spełniało wymagania określone przepisami prawa dla lokalizacji prowadzenia zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, co zostanie potwierdzone między innymi pozytywnymi opiniami wydanymi przez właściwe jednostki Państwowej Straży Pożarnej oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej. W ten sposób zapewnione zostaną najwyższe standardy bezpieczeństwa i higieny, wymagane dla działalności edukacyjnej.
Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości należy wyjaśnić, że w analizowanej sprawie na zastosowanie zwolnienia dla świadczonych przez Państwa usług nie będzie miał wpływu fakt, iż usługi te będą realizowane nie tylko w miejscowości, w której Państwo uzyskają wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, ale również w innych miejscach. W przedstawionej sytuacji nie nastąpi bowiem zmiana Państwa statusu jako jednostki oświatowej, jak również nie zmieni się kwalifikacja usługi wymagana zakresem wskazanego zwolnienia od podatku VAT.
Podsumowując stwierdzam, że opisane w złożonym wniosku usługi edukacyjne świadczone przez Państwa w ramach Placówki w innych miejscach niż adres placówki niepublicznej wpisanej do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, zgodnie z którym dla zastosowania zwolnienia spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, bez znaczenia pozostaje miejsce świadczenia usług i przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie zarówno do usług w zakresie kształcenia i wychowania świadczonych w siedzibie Placówki, jak i poza nią, jest prawidłowe.
Końcowo Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą ustalenia, czy opłaty dodatkowe, takie jak: opłaty za zaświadczenia lub certyfikaty, opłaty pokrywające koszty uczestnictwa w turniejach lub innych imprezach, pobierane przez Państwa od uczestników zajęć edukacyjnych, będą objęte zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że zaświadczenia będą dokumentowały zdobyte przez uczestników umiejętności i wiedzę oraz ich osiągnięcia i dokonania w trakcie roku szkoleniowego. Zawierać będą pisemną ocenę pracy ucznia, zrealizowany program nauczania oraz wyszczególnienie nabytych kompetencji. Ich celem jest formalne potwierdzenie rozwoju uczestnika w danym cyklu szkoleniowym. Wręczane będą na zakończenie roku szkoleniowego. Certyfikat będzie mieć charakter pamiątkowy i odnosić się będzie do uczestnictwa w danej grupie szkoleniowej. Będzie dokumentowało zdobyte umiejętności i osiągnięcia uczestnika w trakcie roku szkoleniowego.
W ciągu roku szkoleniowego organizują Państwo turnieje wewnętrzne. Celem tych wydarzeń jest umożliwienie uczestnikom skonfrontowania się z emocjami związanymi z rywalizacją oraz zapoznanie ich z zasadami oceny umiejętności przez sędziów turniejowych. Turnieje te mają również na celu rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach oceny przez osoby trzecie.
W turniejach uczestniczą wyłącznie dzieci i młodzież korzystające z usług edukacyjnych świadczonych przez Państwa. W trakcie roku szkoleniowego organizowana jest gala świąteczna i ma na celu integrację uczestników oraz prezentację dotychczasowych osiągnięć. Gala finałowa stanowi uroczyste zakończenie roku szkoleniowego, podczas którego uczestnicy prezentują zdobyte umiejętności. W obu imprezach udział biorą wyłącznie dzieci i młodzież, którzy są uczestnikami zajęć organizowanych przez placówkę. Imprezy te mają na celu prezentację nabytych umiejętności, budowanie więzi między uczniami, rodzicami i kadrą dydaktyczną oraz wskazanie możliwych kierunków rozwoju dla uczestników.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy do czynności wydawania zaświadczeń lub certyfikatów oraz uczestnictwa w turniejach wewnętrznych i innych imprezach takich jak gala świąteczna i finałowa należy przeanalizować, czy wykonywane czynności wpisują się w dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami kształcenia i wychowania.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.
Aby ustalić, czy dana czynność (dostawa bądź usługa) ma ścisły związek z usługami kształcenia, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., „związek” to stosunek między rzeczami, zjawiskami itp. połączonymi ze sobą w jakiś sposób.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy o VAT wynika, że nie dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i Szóstej Dyrektywy – Dz. Urz. UE. L Nr 145, s. 1 z późn. zm. (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE – Dz. Urz. UE. L 347, s. 1 z późn. zm.) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.
Zgodnie z ww. regulacjami, zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (przykładowo kształcenia i wychowania) mają zastosowanie, jeżeli:
-usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,
-usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
-ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Wskazali Państwo, że wydanie zaświadczenia lub certyfikatu, uczestnictwo w turniejach oraz innych imprezach, są czynnościami ściśle związanymi z usługą podstawową, którą jest kształcenie i wychowanie. Wydanie zaświadczenia lub certyfikatu stanowi podsumowanie pracy, ocenę i docenienie wysiłku uczestników, a także pochwałę ich zaangażowania i pracy nad sobą. Zaświadczenia i certyfikaty są rezultatem realizacji świadczenia zasadniczego i pełnią funkcję namacalnego dowodu na rozwój umiejętności uczestników. Potwierdzają przynależność do grupy oraz pasję do tańca, a także mogą służyć jako dokumenty wykazujące osiągnięcia. Wydanie zaświadczeń i certyfikatów stanowi formalne potwierdzenie przebiegu usługi edukacyjnej oraz podsumowuje jej realizację. Bez tych dokumentów trudniej byłoby wykazać efekty kształcenia i wychowania. Podobnie, uczestnictwo w turniejach oraz innych imprezach jest integralną częścią realizowanego programu edukacyjnego, wzmacniając aspekty wychowawcze i edukacyjne usługi podstawowej. Te elementy są kluczowe w procesie kształcenia i wychowania, ponieważ pozwalają uczestnikom wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w praktycznych sytuacjach, rozwijając ich pewność siebie i umiejętności społeczne. Ponadto, głównym celem wydania zaświadczenia lub certyfikatu, a także organizacji turniejów i innych imprez, nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu. Opłaty pobierane w związku z tymi działaniami mają charakter symboliczny i mają przede wszystkim na celu pokrycie kosztów związanych z wykonaniem tych dodatkowych świadczeń, takimi jak druk zaświadczeń i certyfikatów. Wszystkie te działania są integralną częścią realizowanej usługi edukacyjnej i nie stanowią odrębnej działalności komercyjnej.
Mając powyższe na uwadze stwierdzam, że wydanie zaświadczenia lub certyfikatu oraz uczestnictwo w turniejach wewnętrznych lub innych imprezach, takich jak gala świąteczna i gala finałowa, będą usługami ściśle związanymi z usługą kształcenia i wychowania. Tym samym, przedmiotowe świadczenia jako usługi ściśle związane z usługami podstawowymi również będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a w związku z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy o VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.