Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.535.2024.3.AW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 25 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący ustalenia czy opisana we wniosku transakcja jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10 ustawy o podatku od towarów i usług wpłynął 8 listopada 2024 r. Wniosek – w odpowiedzi na wezwanie Organu uzupełnili Państwo pismem z 18 grudnia 2024 r. (data wpływu: 30 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Właściciele Wspólnoty Mieszkaniowej podjęli w (…) r. uchwałę w sprawie działań związanych z adaptacją strychów będących w zasobach Wspólnoty na cele mieszkaniowe.

W podjętej uchwale właściciele wyrazili zgodę na zmianę przeznaczenia części wspólnej nieruchomości - strychu - na cele mieszkaniowe poprzez jego rozbudowę i adaptację oraz upoważnili Zarząd WM do podjęcia działań związanych z wyborem inwestora wyłonionego w drodze konkursu. Uchwała została podjęta w formie notarialnej i obejmuje m.in. zgodę na zmianę przeznaczenia części nieruchomości wspólnej stanowiącej strych przez nabywcę poprzez przebudowę i adaptację na lokal mieszkalny, oraz zgodę na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania w wyniku prowadzonych przez inwestora prac odrębnej własności lokalu mieszkalnego. Uchwała umocowuje również Zarządowi WM do podpisania umowy przedwstępnej z wybranym oferentem.

Dalsze plany przewidują po stronie nabywcy działania dotyczące wystąpienia do odpowiednich organów o wydanie pozwolenia budowlanego, przebudowę i adaptację dotychczasowego strychu, a po otrzymaniu całości dokumentacji, w tym zaświadczenia o samodzielności lokalu oraz dokumentacji z urzędu dotyczącej ustalenia udziałów w nieruchomości wspólnej, podpisanie umowy przyrzeczonej. Środki uzyskane ze sprzedaży części wspólnej zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów lokalowych.

Strychy stanowią część wspólną nieruchomości służącą wszystkim właścicielom lokali i w sprzedawanej części dotychczas nie były osobno zasiedlane. Strychy nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Z przepisów prawa wynika, że sprzedaż części wspólnych w budynku mieszkalnym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Dostawa ta korzysta jednak ze zwolnienia od podatku, w przypadkach:

-o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy - tj. gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim lub pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata,

-o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a wskazanej ustawy - tj. dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, o czym stanowi treść art. 43 ust. 7a cyt. ustawy.

WM nie nabyła przedmiotowych strychów, ponieważ był on częścią wspólną nieruchomości służącą wszystkim właścicielom lokali w momencie oddania nieruchomości do użytku i nie były osobno zasiedlane. Nie były również ponoszone wydatki na ulepszenie strychów.

WM nie będzie również przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy przebudowie i adaptacji strychów, ponieważ adaptacja ta będzie wykonywana przez nabywcę i na jego koszt.

Analogicznie, w przypadku planowanej transakcji sprzedaży części wspólnej nieruchomości, będącej obecnie strychami, WM wyraża zgodę na przeprowadzenie przebudowy i adaptacji przez nabywcę i na jego koszt zakupionej części wspólnej.

WM w umowie ustanowienia odrębnej własności powstałego w wyniku prowadzonych prac przez Nabywcę lokalu mieszkalnego będzie zapis o sprzedaży części wspólnej i związanego z tym udziału w nieruchomości wspólnej, a nie lokal mieszkalny.

WM nigdy nie była i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, na pytanie Organu:

Czy przeznaczonych na sprzedaż jest kilka strychów czy jeden strych? Proszę podać dokładną liczbę.

Wskazali Państwo:

W budynkach mieszkalnych całe powierzchnie strychów zostały wyremontowane i w ich miejsce powstało (…) lokali.

Na pytanie Organu:

Proszę podać adresy strychów/strychu przeznaczonych/przeznaczonego na sprzedaż.

Wskazali Państwo:

Adresy nowopowstałych lokali:

-(…) - nowopowstałe lokale o numerach: (…);

-(…) - nowopowstałe lokale o numerach: (…);

-(…) - nowopowstałe lokale o numerach: (…);

-(…) - nowopowstałe lokale o numerach: (…).

Na pytanie Organu:

Czy działania o których Państwo piszą, tj.: wystąpienie do odpowiednich organów o wydanie pozwolenia budowlanego, przebudowa i adaptacja strychu itd., będzie dokonywana przez przyszłego Nabywcę w ramach udzielonego przez Państwa pełnomocnictwa lub jakiegokolwiek innego umocowanie prawnego do działania w Państwa imieniu? W zakresie jakich innych czynności umocowany będzie Nabywca w ramach udzielonego pełnomocnictwa, o których nie ma mowy we wniosku?

Wskazali Państwo:

Wszelkie pozwolenia związane z przebudową zostały pozyskane przez inwestora reprezentującego Wspólnotę Mieszkaniową. Własność nowopowstałych lokali została przeniesiona na nabywców po uzyskaniu zaświadczeń o samodzielności lokali.

Na pytanie Organu:

Czy działania, o których mowa we wniosku stanowią warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej własność części wspólnej na nabywcę? Czy istnieją jeszcze inne warunki, które muszą zostać spełnione w ramach umowy przedwstępnej aby doszło do zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży? Jeśli tak, to jakie?

Wskazali Państwo:

Wszystkie formalności dotyczące wszelkich pozwoleń zostały już spełnione i zrealizowane, a (…)  lokali mieszkalnych zostało na dzień (…) sprzedane i została przeniesiona własność aktem notarialnym na nowych nabywców.

Na pytanie Organu:

Czy zmiana przeznaczenia części wspólnej na cele mieszkaniowe przez rozbudowę i adaptację strychu/strychów będzie dokonywana przez Nabywcę? Czy działania te będą prowadzone przed czy po planowanej transakcji? Proszę wskazać wprost.

Wskazali Państwo:

Wszystkie strychy zostały już wyremontowane, a nowopowstałe lokale zostały sprzedane. Własność poszczególnych lokali została przeniesiona umową sprzedaży zapisanej w postaci aktu notarialnego na nowego nabywcę.

Na pytanie Organu:

W jaki dokładnie sposób użytkowane były są i będą do dnia planowanej sprzedaży części wspólne mające być przedmiotem dostawy?

Wskazali Państwo:

Strychy do dnia sprzedaży stanowiły część wspólną Wspólnoty, a obecnie, po ich adaptacji, użytkowane są jako lokale mieszkalne stanowiące zasób mieszkaniowy Wspólnoty.

Na pytanie Organu:

Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budynku w którym znajdują się części wspólne w postaci strychu/strychów, a planowaną dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Wskazali Państwo:

Tak, minęło więcej niż dwa lata.

Pytanie

Czy w takiej sytuacji opisana transakcja jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Opisany stan faktyczny w sekcji G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdaniem Wspólnoty Mieszkaniowej (…) jak najbardziej podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

W kontekście tego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Podstawą prawną funkcjonowania Wspólnot, jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2021 r. poz. 1048, ze zm.). Ustawa ta określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną.

Zgodnie z treścią art. 6 ww. ustawy:

ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana.

Stosownie natomiast do art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali:

Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

Zgodnie z art. 14 ww. ustawy, na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

1)wydatki na remonty i bieżącą konserwację;

2)opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;

3)ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali;

4)wydatki na utrzymanie porządku i czystości;

5)wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Z punktu widzenia przepisów ustawy o VAT wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która może jednak posiadać podmiotowość podatkową. Jednakże, w zakresie czynności zarządzania nieruchomością wspólną, nie jest ona podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Natomiast podkreślenia wymaga, że czynności wykonywane przez Wspólnotę, wykraczające poza zakres obowiązkowego zarządu określonego w ustawie o własności lokali, są dostawą towarów lub świadczeniem usług, w stosunku do których mają zastosowanie przepisy ustawy o VAT.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Właściciele Wspólnoty Mieszkaniowej podjęli uchwałę w sprawie działań związanych z adaptacją strychów będących w zasobach Wspólnoty na cele mieszkaniowe.

W podjętej uchwale właściciele wyrazili zgodę na zmianę przeznaczenia części wspólnej nieruchomości - strychów - na cele mieszkaniowe poprzez ich rozbudowę i adaptację oraz upoważnili Zarząd WM do podjęcia działań związanych z wyborem inwestora wyłonionego w drodze konkursu.

Uchwała została podjęta w formie notarialnej i obejmuje m.in. zgodę na zmianę przeznaczenia części nieruchomości wspólnej stanowiącej strychy przez nabywcę poprzez przebudowę i adaptację na lokale mieszkalne, oraz zgodę na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania w wyniku prowadzonych przez inwestora prac odrębnej własności lokalu mieszkalnego. Uchwała umocowuje również Zarządowi WM do podpisania umowy przedwstępnej z wybranym oferentem.

Dalsze plany przewidują po stronie nabywcy działania dotyczące wystąpienia do odpowiednich organów o wydanie pozwolenia budowlanego, przebudowę i adaptację dotychczasowego strychu, a po otrzymaniu całości dokumentacji, w tym zaświadczenia o samodzielności lokalu oraz dokumentacji z urzędu dotyczącej ustalenia udziałów w nieruchomości wspólnej, podpisanie umowy przyrzeczonej. Środki uzyskane ze sprzedaży części wspólnej zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów lokalowych.

W budynkach mieszkalnych całe powierzchnie strychów zostały wyremontowane i w ich miejsce powstało (…) lokali, adresy tych lokali to:

-(…) - nowopowstałe lokale o numerach: (…);

-(…) - nowopowstałe lokale o numerach: (…);

-(…) - nowopowstałe lokale o numerach: (…);

-(…) - nowopowstałe lokale o numerach:(…).

Wszystkie formalności dotyczące wszelkich pozwoleń zostały już spełnione i zrealizowane, wszystkie strychy zostały wyremontowane, a (…)  lokali mieszkalnych zostało na dzień (…) sprzedane i została przeniesiona własność aktem notarialnym na nowych nabywców.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa wskazać należy, że przedmiotowa sprzedaż części wspólnej nieruchomości, tj. strychów, stanowi czynność wykraczającą poza zakres obowiązkowego zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej określonego w ustawie o własności lokali.

Tym samym w odniesieniu do czynności sprzedaży ww. strychów – sprzedaż ta będzie wypełniać definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i zostaną spełnione przesłanki do uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem w omawianym przypadku, sprzedaż opisanych strychów jest podlegającą opodatkowaniu dostawą towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy opisana transakcja jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

W przypadku dostawy budynków lub budowli zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Przedmiotowe strychy były częścią wspólną nieruchomości służącą wszystkim właścicielom lokali w momencie oddania nieruchomości do użytku. Ponadto jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku w którym znajdują się części wspólne w postaci strychów, a planowaną dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Wskazali Państwo również, że nie były ponoszone wydatki na ulepszenie strychów, a ich adaptacja przeprowadzana będzie przez Nabywcę i na jego koszt.

Analiza okoliczności sprawy w świetle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że sprzedaż przedmiotowych strychów może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W stosunku do tych pomieszczeń doszło już do pierwszego zasiedlenia rozumianego jako pierwsze zajęcie budynku (budowli), poprzez oddanie nieruchomości do użytku i korzystanie ze strychów przez wszystkich właścicieli lokali, przy czym zaznaczyć należy, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem strychów, a ich dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata – co wynika wprost z uzupełnienia wniosku.

Należy zatem uznać, że spełnione są warunki do zastosowania zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż dostawa strychów nie została dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, ani w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia.

Skoro planowana sprzedaż ww. strychów będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to badanie przesłanek i rozstrzyganie zwolnienia na podstawie innych przepisów, tj. art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy o VAT jest niezasadne.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.