Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.805.2024.2.SKJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.805.2024.2.SKJ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 13 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy usług szkoleniowych na rzecz lekarzy.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 stycznia 2025 r. (data wpływu 27 stycznia 2025 r.).

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2023 roku pod firmą A. z siedzibą przy ul. (…), (…). Firma jest zarejestrowana w CEIDG pod numerem NIP (…) oraz numerem REGON (…). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest organizacja i prowadzenie szkoleń, kursów oraz warsztatów głównie tylko dla lekarzy, zarówno tych w trakcie specjalizacji medycznej, jak i po jej zakończeniu. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, działalność ta jest zaklasyfikowana pod numerem 85.59.B jako Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).

Wnioskodawca specjalizuje się w organizacji i prowadzeniu zaawansowanych kursów oraz szkoleń skierowanych przede wszystkim do lekarzy różnych specjalizacji, takich jak ginekologia, urologia, endokrynologia, endokrynologia ginekologiczna i rozrodczości, do internistów, lekarzy medycyny rodzinnej oraz pediatrów. Uczestnikami tych szkoleń są zarówno lekarze w trakcie specjalizacji, jak i specjaliści pragnący pogłębić swoją wiedzę w zakresie zdrowia prokreacyjnego.

Podczas rejestracji następuje weryfikacja uczestników, lekarze podczas rejestracji podają nazwy specjalności oraz numer Prawa Wykonywania Zawodu (PWZ).

Programy szkoleniowe są realizowane pod patronatem (…). Głównym celem Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności szkoleniowej, organizacja oraz prowadzenie szkoleń, konferencji i kursów, które umożliwiają uczestnikom uzyskiwanie, uzupełnianie i doskonalenie wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych. Organizowane przez Wnioskodawcę kursy mają na celu rozwój kompetencji medycznych związanych z diagnostyką, profilaktyką oraz leczeniem niepłodności.

Wykładowcy na kursach i konferencjach są dobierani zazwyczaj spośród akademickiej kadry naukowej. Program danego wydarzenia jest ustalany przez kierownika naukowego lub komitet naukowy wydarzenia, który akceptuje i nadzoruje poziom merytoryczny, treść i przebieg wykładów i warsztatów. Wszystkie wydarzenia mają na celu aktualizowanie wiedzy lekarzy poprzez omawianie rekomendacji i schematów leczenia oraz najnowszych doniesień i osiągnieć naukowych.

Uczestnicy otrzymują certyfikat uczestnictwa w pojedynczym kursie/konferencji i/lub certyfikat ukończenia sekwencji tematycznej kursu, złożonego z kilku modułów (np. roczny kurs (…)).

Dla każdego wydarzenia prowadzona jest dokumentacja, na którą składa się program nauczania, tematy sesji i wykładów oraz lista uczestników i wydanych certyfikatów. Wydarzenia są także ewaluowane przez ankiety wypełniane anonimowo przez uczestników, oceniające każdy pojedynczy wykład oraz wartość merytoryczną i organizację całego kursu/konferencji.

Szkolenia, konferencje mają formę on-line, stacjonarną lub hybrydową.

Większość kursów jest certyfikowana przez B.

Przykładowe kursy dostępne w ofercie to:

-„(…)”,

- (…),

- podczas kursu (kurs stacjonarny, 3 dwudniowe moduły) przedstawiane są (…),

- „(…)”- 2-dniowa konferencja (…),

- „(…)” szkolenie skierowane do specjalistów zajmujących się diagnostyką i leczeniem (…),

- „(…)” specjalistyczne szkolenie (teoria i praktyka) skoncentrowane na diagnostyce i leczeniu (…),

- „(…)” 2 - dniowa konferencja on-line (…).

W roli wykładowców występują czołowi specjaliści z różnych dziedzin medycyny, w tym z położnictwa, ginekologii, endokrynologii, andrologii klinicznej, urologii, genetyki klinicznej oraz pediatrii. Ich bogata wiedza i doświadczenie zawodowe zapewniają uczestnikom dostęp do najnowszych informacji oraz praktycznych umiejętności, które mogą być bezpośrednio wdrażane w praktyce klinicznej.

Kursy organizowane przez Wnioskodawcę uwzględniają również aspekty związane z dietetyką i zdrowym stylem życia, co pozwala uczestnikom na zrozumienie istotnej roli żywienia w profilaktyce i leczeniu niepłodności. Dzięki temu kursanci mają możliwość poznania holistycznych metod wspierania zdrowia pacjentów, co jest kluczowe w efektywnym leczeniu problemów prokreacyjnych.

Wnioskodawca przykłada szczególną wagę do wysokiej jakości dydaktycznej oferowanych szkoleń, zapewniając uczestnikom kompleksowe wsparcie w zdobywaniu zarówno teoretycznej, jak i praktycznej wiedzy. Szkolenia te stanowią również cenną okazję do wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk wśród specjalistów, co sprzyja dalszemu rozwojowi zawodowemu i doskonaleniu opieki medycznej.

Zasady i warunki wykonywania zawodu lekarza są uregulowane w ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Zgodnie z art. 4 tej ustawy, lekarz ma obowiązek wykonywać zawód zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, dostępnymi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością. Na lekarzy nałożony jest zatem ustawowy obowiązek bieżącego aktualizowania swojej wiedzy medycznej oraz poszerzania znanych im metod i środków zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób. Jedną z form realizacji tego obowiązku jest udział w kursach medycznych, takich jak te organizowane przez Wnioskodawcę.

Opisane wyżej usługi organizacji i prowadzenia kursów i szkoleń są usługami podstawowymi, świadczonymi przez Wnioskodawcę. Z tytułu zrealizowanych usług szkoleniowych Wnioskodawca wystawia faktury. Co do zasady, uczestnicy kursów ponoszą koszt szkoleń wyłącznie we własnym zakresie.

Warto podkreślić, że Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto, Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk ani jednostki badawczo - rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym i nie świadczy usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca nie jest również podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe nie są klasyfikowane jako usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Szkolenia oferowane przez Wnioskodawcę są skierowane głównie do osób związanych z branżą medyczną, w tym przede wszystkim do lekarzy i innych profesjonalistów wykonujących zawody medyczne.

Wszystkie te działania mają na celu wsparcie lekarzy w ich dążeniu do ciągłego doskonalenia zawodowego, co przyczynia się do podniesienia jakości opieki zdrowotnej świadczonej pacjentom w zakresie zdrowia prokreacyjnego i leczenia niepłodności.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

a) Czy każda z usług szkoleniowych objętych wnioskiem prowadzona jest/będzie w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, proszę wskazać przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których przeprowadza Pan usługi szkoleniowe (artykuł, paragraf wraz z nazwą aktu prawnego z których te formy i zasady wynikają). Odrębne przepisy określające formy i zasady to takie przepisy, z których wynika np. program kursu/szkolenia, ilość godzin kursu/szkolenia, tematyka, krąg osób objętych kursem/szkolenia, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.).

Tak, każda usługa szkoleniowa objęta przedmiotowym wnioskiem realizowana przez Wnioskodawcę jest prowadzona zgodnie z formami i zasadami określonymi w obowiązujących przepisach prawa. Usługi szkoleniowe są organizowane w oparciu o przepisy ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2024 r. poz. 152), w szczególności art. 4 i art. 18 tej ustawy, które stanowią o obowiązku stałego doskonalenia zawodowego lekarzy w celu utrzymania i poszerzania wiedzy zgodnie z aktualnym stanem nauki.

Ponadto, Wnioskodawca realizuje szkolenia certyfikowane przez B., która nadzoruje zgodność programów szkoleniowych z określonymi standardami etycznymi i transparentności wydarzeń. Organizacja szkoleń odbywa się również pod patronatem merytorycznym (…).

Wnioskodawca dba o to, aby prowadzone szkolenia były zgodne z wymaganiami formalnymi, a ich programy były dostosowane do specyfiki pracy lekarzy oraz potrzeb kształcenia ustawicznego, co znajduje potwierdzenie w obowiązujących regulacjach i standardach.

b) Czy będące przedmiotem zapytania usługi są/będą w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, usługi szkoleniowe realizowane przez Wnioskodawcę są zasadniczo finansowane przez uczestników na zasadach komercyjnych. Wnioskodawca nie korzysta z finansowania w całości ani w części (70% lub więcej) ze środków publicznych. Koszty uczestnictwa w szkoleniach pokrywają osoby biorące udział w szkoleniach, a środki te pochodzą bezpośrednio z budżetów prywatnych uczestników, ewentualnie z funduszy pracodawców lub innych prywatnych podmiotów.

c) W przypadku, gdy źródłem finansowania ww. usług są/będą środki publiczne, to czy posiada/będzie Pan posiadał dokumentację potwierdzająca, że źródłem finansowania tych usług są/będą środki publiczne?

Źródłem finansowania nie są i nie będą środki publiczne.

d) W odniesieniu do usług w postaci organizowanych konferencji proszę o wskazanie:

- Jakie czynności/usługi/dostawy świadczy Pan/będzie Pan świadczył podczas organizowanej konferencji?

Konferencja ma charakter szkoleniowy, poza aspektami przekazywania wiedzy merytorycznej i praktycznie nie są świadczone dodatkowe usługi.

Na usługę organizacji kursu medycznego/konferencji naukowej/webinar’u (szkoleń online) składają się m.in.:

  • przygotowanie programu który odpowiada wymogom doskonalenia zawodowego lekarzy;
  • współpraca z kierownikiem/komitetem naukowym wydarzenia;
  • ustalanie terminów i warunków wygłoszenia wykładu z wykładowcami;
  • certyfikacja oraz uzyskanie patronatów dla wydarzenia wraz z dbaniem o jakość merytoryczną;
  • promowanie wydarzenia i zapraszanie lekarzy do udziału w kursie;
  • rejestracja lekarzy (z weryfikacją Prawa Wykonywania Zawodu), przyjmowanie opłat;
  • zapewnienie odpowiedniego miejsca szkolenia wraz z odpowiednią infrastrukturą konieczną do jego realizacji;
  • zapewnienie posiłków w czasie wydarzenia;
  • zapewnienie uczestnikom certyfikatów i materiałów edukacyjnych;
  • zadania organizacyjne i logistyczne;
  • ewaluacja wydarzenia;
  • przygotowywanie i dystrybucja biuletynów informacyjnych.

- Czy organizowana konferencja będzie stanowiła usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego? Odpowiedź prosimy uzasadnić.

Tak, organizowane wydarzenia edukacyjne (kursy, konferencje, webinary) będą stanowiły usługę kształcenia zawodowego i mają charakter szkoleniowy. Wynika to z faktu, że ich celem jest przekazywanie specjalistycznej wiedzy i rozwijanie praktycznych umiejętności, które pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników. Ich tematyka jest opracowywana w sposób uwzględniający potrzeby lekarzy różnych specjalizacji, takich jak m.in. ginekologia, endokrynologia, immunologia czy andrologia i obejmuje najnowsze osiągnięcia naukowe, technologie diagnostyczne oraz innowacyjne metody terapeutyczne. Prezentowane wykłady są w dużej mierze oparte o wiedzę i standardy przekazywane na bieżących konferencjach polskich, międzynarodowych oraz rekomendacjach wiodących medycznych towarzystw naukowych polskich i zagranicznych.

Uczestnicy konferencji/kursów/webinarów zdobywają wiedzę oraz kwalifikacje zawodowe, które są niezbędne do wykonywania ich pracy zgodnie z aktualnymi standardami medycznymi. Umożliwiają one także aktualizację wiedzy zawodowej w kontekście zmieniających się wytycznych oraz postępów w dziedzinie medycyny.

W kontekście definicji kształcenia zawodowego, która obejmuje działania mające na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie wiedzy oraz umiejętności zawodowych konferencje, kursy i webinary w pełni spełniają te kryteria. Są one zorganizowane w taki sposób, by wspierać uczestników w doskonaleniu ich kompetencji, co przekłada się na poprawę jakości świadczonej opieki medycznej i efektywność w praktyce zawodowej.

- Jaki będzie zakres szkoleń podczas konferencji, do kogo będą skierowane, jaką wiedzę/umiejętności nabędą/rozwiną uczestnicy?

Organizowane szkolenia są z zakresu medycyny, a szczególności z położnictwa, ginekologii, endokrynologii, andrologii klinicznej, urologii, genetyki klinicznej oraz pediatrii. Szkolenia są skierowane wyłącznie do osób wykonujących zawód medyczny - lekarzy. Szkolenia mają za cel podnoszenie kwalifikacji i kompetencji lekarzy w określonej dziecinie wiedzy. W zależności od szkolenia przekazywany jest inny zakres tematyczny. Uczestnicy zdobywają zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną.

Program każdego kursu, konferencji i webinaru zawiera wykłady przedstawiające najnowszą wiedzę medyczną oraz dyskusje podczas których uczestnicy mogą uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. W przypadku niektórych kursów dodatkowo przeprowadzane są warsztaty naukowe i zajęcia praktyczne (np. z przeprowadzania badań USG).

Wykładowcy prowadzonych przez Pana kursów, webinarów i konferencji są dobierani zazwyczaj spośród akademickiej kadry naukowej. Program danego wydarzenia jest ustalany przez kierownika naukowego lub komitet naukowy wydarzenia, który akceptuje i nadzoruje poziom merytoryczny, treść i przebieg wykładów i warsztatów.

Organizowane wydarzenia edukacyjne są kierowane do lekarzy różnych specjalizacji. Podczas rejestracji następuje weryfikacja uczestników - formularz rejestracji wymaga podania nazwy specjalności oraz numeru Prawa Wykonywania Zawodu (PWZ).

Wszystkie wydarzenia mają na celu aktualizowanie wiedzy lekarzy poprzez omawianie rekomendacji i przedstawienie algorytmów postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz najnowszych doniesień i osiągnieć naukowych. Uczestnicy otrzymują certyfikat uczestnictwa w pojedynczym kursie/konferencji/webinarze i/lub certyfikat ukończenia sekwencji tematycznej kursu, złożonego z kilku modułów (np. roczny Kurs „(…)” podzielony na (…)).

- W czym będzie przejawiał się związek pomiędzy uczestnictwem w konferencji będącej przedmiotem wniosku a wykonywanym przez uczestników zawodem?

Związek ten wynika z bezpośredniego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce zawodowej uczestników. Tematyka konferencji, kursów lub webinar’u obejmuje zagadnienia, które są istotne w pracy lekarzy, takie jak nowe metody diagnostyczne, standardy leczenia czy zaawansowane technologie medyczne. Udział w konferencji umożliwia lekarzom nie tylko podniesienie kwalifikacji, ale także spełnienie obowiązku ustawowego doskonalenia zawodowego.

- Czy nabyte w trakcie konferencji umiejętności są/będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?

Tak, nabyte w trakcie konferencji umiejętności pozostają i będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą oraz zawodem uczestników szkoleń. Konferencje są starannie projektowane pod kątem potrzeb lekarzy i innych profesjonalistów medycznych, takich jak ginekologowie, endokrynologowie, immunologowie, andrologowie czy diagności laboratoryjni. Poruszane zagadnienia dotyczą specjalistycznych tematów istotnych dla ich codziennej praktyki zawodowej, takich jak nowoczesne metody diagnostyczne, innowacyjne podejścia terapeutyczne czy aktualizacje w zakresie wytycznych klinicznych.

Celem organizowanych szkoleń i konferencji jest umożliwienie uczestnikom zdobywania i aktualizowania wiedzy oraz rozwijania umiejętności niezbędnych w ich pracy zawodowej. Uczestnicy mają okazję zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie medycyny, co przekłada się na poprawę jakości świadczonej przez nich opieki medycznej i skuteczność leczenia pacjentów. Wszystkie te elementy jednoznacznie wskazują, że zdobywane kompetencje są ściśle powiązane z wykonywanym przez uczestników zawodem i służą doskonaleniu ich wiedzy oraz kwalifikacji zawodowych.

- Czy wszystkie usługi świadczone podczas konferencji są/będą niezbędne, mają charakter wspomagający i służą wykonaniu świadczenia podstawowego - usługi kształcenia zawodowego? Jaka jest/są zależność/zależności między usługami?

W ramach konferencji świadczone są wyłącznie usługi szkoleniowe, które są usługami kształcenia zawodowego.

e) Czy w zakresie prowadzonych usług szkoleniowych działa/będzie Pan działał pod kontrolą właściwych instytucji państwowych? Jeśli tak proszę wskazać:

- Na czym polega kontrola instytucji państwowych nad realizowanymi usługami szkoleniowymi?

- Czy działa Pan w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe?

- Czy kontrola instytucji państwowych zapewnia jakość realizowanych usług oraz ich odpowiednią cenę?

- Czy ma Pan dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania w odniesieniu do prowadzonych usług szkoleniowych?

- Czy Pana działania w zakresie realizacji usług szkoleniowych wymagają akceptacji właściwych instytucji państwowych?

W zakresie prowadzonych usług szkoleniowych, działalność Wnioskodawcy nie jest objęta bezpośrednią kontrolą instytucji państwowych. Chociaż usługi oferowane przez Wnioskodawcę mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczestników, w szczególności lekarzy, to nie działamy w ramach systemu, który podlega obowiązkowej akredytacji lub nadzorowi administracyjnemu instytucji państwowych, takich jak Ministerstwo Edukacji i Nauki czy Ministerstwo Zdrowia. Programy wydarzeń edukacyjnych (kursów, konferencji, webinarów) realizowane przez Wnioskodawcę są opracowywane w oparciu o wiedzę ekspertów branżowych, zazwyczaj przez nauczycieli akademickich pracujących na uczelniach medycznych z zachowaniem aktualnych standardów medycznych, jednak nie są one zatwierdzane przez odpowiednie instytucje państwowe. Kontrola instytucji państwowych nie jest wymagana w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Mimo braku formalnego nadzoru, Wnioskodawca kładzie szczególny nacisk na wysoką jakość merytoryczną realizowanych kursów i szkoleń, dbając o ich zgodność z najnowszymi wytycznymi zawodowymi i medycznymi. W zakresie kształtowania zasad prowadzenia działalności szkoleniowej, Wnioskodawca posiada pełną swobodę, co pozwala na dostosowanie programów do specyfiki branży oraz wymagań rynku. Działania te nie wymagają akceptacji instytucji państwowych, ponieważ nie są objęte regulacjami, które wiązałyby się z koniecznością uzyskania zewnętrznej zgody na organizację szkoleń.

f) Czy Pana działalność w zakresie organizacji wskazanych we wniosku usług odbywa się w warunkach rynkowych (w warunkach, w których działają podmioty gospodarcze prowadzące tego rodzaju działalność), czy Pana działalność w zakresie przeprowadzania tych usług jest nastawiona na osiąganie zysku?

Działalność Wnioskodawcy prowadzona jest na warunkach rynkowych, w których konkurują inne podmioty oferujące usługi szkoleniowe. Model biznesowy zakłada realizację usług na zasadach komercyjnych z zachowaniem wysokich standardów merytorycznych i organizacyjnych.

Pytanie

Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, że w oparciu o obowiązujące przepisy Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie od podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy VAT usług szkoleniowych opisanych we wniosku (zdarzenie faktyczne), tj. świadczenia usług szkoleniowych na rzecz lekarzy w ramach kształcenia zawodowego prowadzonego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca, jak wskazano w stanie faktycznym, nie posiada statusu żadnego z podmiotów wymienionych w tym przepisie, zatem nie jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, które są:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych oraz obejmują świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zatem, aby zastosować przedmiotowe zwolnienie, konieczne jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

1.uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania oraz

2.spełnienie dodatkowych warunków wynikających z tego przepisu, tj. m.in. prowadzenie szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Przepisy te stanowią implementację prawa unijnego, bowiem zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, państwa członkowskie zwalniają z VAT kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z tym związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Ustawodawca nie zdefiniował na gruncie przepisów ustawy o VAT pojęć kształcenia oraz przekwalifikowania zawodowego. W związku z tym, w celu ustalenia znaczenia tych terminów należy odnieść się do aktów prawa na poziomie unijnym.

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich.

Ponadto, w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Zgodnie z art. 44 rozporządzenia, usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania jest pojęciem bardzo szerokim lecz stanowi tę kategorię nauczania, która niewątpliwie ma związek z zawodem lub branżą usługobiorcy, ale też polega na nauczaniu mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych niekoniecznie związane stricte z zawodem usługobiorcy, ale mającym przygotować go do lepszego wykorzystywania wiedzy w swojej profesji. Skoro bowiem zgodnie z treścią powołanego przepisu „usługi w zakresie kształcenia zawodowego” obejmują: „uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych” to zapis ten oznacza, że każda przyjęta forma nauczania mająca na celu udoskonalanie wiedzy potrzebnej do przekazywania wiedzy zawodowej powinna być objęta zwolnieniem, zakładając spełnienie również dodatkowego warunku określonego przez ustawodawcę, np. prowadzenia takiego kształcenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca organizuje różnorodne szkolenia, zarówno dla lekarzy w trakcie specjalizacji medycznej, jak i dla tych, którzy zakończyli proces specjalizacji. Uczestnikami szkoleń są przede wszystkim lekarze różnych specjalizacji, takich jak ginekolodzy, endokrynolodzy, specjaliści chorób wewnętrznych, lekarze medycyny rodzinnej oraz pediatrzy, a także inni profesjonaliści medyczni pragnący poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności. Szkolenia te są skierowane do osób związanych z branżą medyczną lub wykonujących zawody medyczne, które mają obowiązek stałego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych, aby zapewnić najwyższe standardy świadczenia usług zdrowotnych.

Głównym celem organizowanych kursów i szkoleń jest zdobycie przez uczestników wiedzy teoretycznej oraz praktycznych umiejętności z zakresu objętego tematyką danego szkolenia lub kursu, a także uaktualnienie lub pogłębienie wiedzy do celów zawodowych. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas szkoleń mogą być wykorzystywane zarówno w ramach wykonywanego dotychczas przez uczestników zawodu, jak również mogą stanowić podstawę do rozszerzenia działalności o nowe usługi. Dzięki temu uczestnicy szkoleń mają możliwość podniesienia swoich kwalifikacji zawodowych, co jest istotne z punktu widzenia ich rozwoju zawodowego oraz dostosowania się do zmieniających się wymogów rynku pracy.

W szczególności, kursy i szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę umożliwiają lekarzom i innym specjalistom z branży medycznej zdobycie zaawansowanej wiedzy z zakresu diagnostyki, profilaktyki oraz leczenia niepłodności, a także innych obszarów zdrowia prokreacyjnego. W związku z tym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są bezpośrednio związane z branżą medyczną i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, co jest kluczowe dla podnoszenia jakości opieki medycznej.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w zakresie usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego określonego w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z 15.3.2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/W - jako nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Wnioskodawca świadcząc swoje usługi podnosi kwalifikację klientów, poszerza ich wiedzę w celu efektywniejszego wykorzystywania posiadanych kompetencji. Zatem, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe pozostają w bezpośrednim związku z branżą i/lub zawodem uczestników szkolenia oraz prowadzą do uzyskania lub uaktualnienia ich dotychczasowej wiedzy i umiejętności do celów zawodowych.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi należy uznać za usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Dla możliwości skorzystania ze zwolnienia konieczne jest jednak również spełnienie drugiej przesłanki zakładającej, tj. prowadzenie szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. 

Zasady i warunki wykonywania zawodu lekarza uregulowane są w ustawie z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 1 Ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, ustawiczny rozwój zawodowy, z wyłączeniem stażu podyplomowego, mogą co do zasady prowadzić:

a)podmioty uprawnione do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego;

b)inne podmioty niż wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia na podstawie odrębnych przepisów, w tym uczelnie medyczne, inne uczelnie prowadzące działalność dydaktyczną lub badawczą w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu i instytuty badawcze;

c)inne podmioty niż wymienione w pkt 1 i 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, zwane dalej „organizatorami kształcenia”.

W myśl art. 19 ust. 2 Ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, warunkami prowadzenia kształcenia w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego są:

a)posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego w szczególności:

  1. cel (cele) kształcenia,
  2. przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną,
  3. formę (formy) kształcenia,
  4. wymagane kwalifikacje uczestników,
  5. sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,
  6. sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia;

b)zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia;

c)zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;

d)posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny;

e)zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.

Zgodnie z art. 3 ust. 1b ww. ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, ilekroć w ustawie jest mowa o ustawicznym rozwoju zawodowym, rozumie się przez to:

a) kształcenie podyplomowe, które obejmuje:

  1. staż podyplomowy,
  2. kształcenie specjalizacyjne,
  3. nabywanie umiejętności z zakresu danej dziedziny medycyny albo kilku dziedzin medycyny lub umiejętności udzielania określonego świadczenia zdrowotnego, zwanych dalej „umiejętnościami zawodowymi”;

b) doskonalenie zawodowe, które obejmuje stałą aktywność w ramach samokształcenia lub w zorganizowanych formach kształcenia, potwierdzone odpowiednią liczbą punktów edukacyjnych.

Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu określone zostały w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. z 2022 r. poz. 464).

W myśl § 1 powyższej wskazanego Rozporządzenia, doskonalenie zawodowe lekarza i lekarza dentysty jest realizowane przez:

a)udział w kursie medycznym krajowym lub zagranicznym nieobjętym programem odbywanej specjalizacji;

b)udział w kursie medycznym prowadzonym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego lub sieci internetowej z ograniczonym dostępem:

  1. krajowym, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej,
  2. zagranicznym, którego organizatorem jest uczelnia medyczna, lekarskie towarzystwo naukowe, międzynarodowa organizacja lekarska lub podmiot, którego działalność w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy lub lekarzy dentystów uzyskała akredytację właściwego organu w państwie, w którym działalność ta jest prowadzona;

c)udział w krajowym lub zagranicznym kongresie lub zjeździe, krajowej lub zagranicznej konferencji lub krajowym lub zagranicznym sympozjum naukowym;

d)odbycie praktyki klinicznej w krajowym lub zagranicznym ośrodku specjalistycznym;

e)udział w posiedzeniu oddziału stowarzyszenia działającego jako kolegium specjalistów albo towarzystwo naukowe w danej dziedzinie medycyny, zwane dalej „towarzystwem naukowym”, lub udział w posiedzeniu sekcji albo koła tego stowarzyszenia;

f)udział w szkoleniu wewnętrznym organizowanym przez podmiot leczniczy, w którym lekarz lub lekarz dentysta udziela świadczeń zdrowotnych, lub organizowanym przez grupę lekarzy lub lekarzy dentystów;

g)wykład lub doniesienie w formie ustnej lub plakatowej na kursie medycznym, kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym krajowym lub zagranicznym;

h)udział w programie edukacyjnym udostępnianym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego, sieci internetowej lub innych mediów, które umożliwiają wiarygodne sprawdzenie uzyskanej przez uczestnika wiedzy lub umiejętności i potwierdzenie jego tożsamości:

  1. który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej,
  2. zagranicznym, którego organizatorem jest uczelnia medyczna, lekarskie towarzystwo naukowe, międzynarodowa organizacja lekarska lub podmiot, którego działalność w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy lub lekarzy dentystów uzyskała akredytację właściwego organu w państwie, w którym działalność ta jest prowadzona;

i)uzyskanie w zakresie nauk medycznych stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora;

j)napisanie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w takiej książce lub medycznego edukacyjnego programu multimedialnego;

k)napisanie i opublikowanie książki o charakterze medycznym, rozdziału w takiej książce lub edukacyjnego programu multimedialnego o takim charakterze;

l)przetłumaczenie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w takiej książce lub medycznego edukacyjnego programu multimedialnego;

m)autorstwo lub współautorstwo artykułu opublikowanego w fachowym czasopiśmie medycznym wymienionym w aktualnym w dniu opublikowania publikacji naukowej wykazie czasopism sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630, 2141 i 2232);

n)napisanie i opublikowanie artykułu w recenzowanym, fachowym czasopiśmie medycznym innym niż czasopismo wymienione w wykazie czasopism sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

o)przetłumaczenie i opublikowanie artykułu w fachowym czasopiśmie medycznym, o którym mowa w pkt 13 i 14;

p)sprawowanie funkcji opiekuna stażu podyplomowego;

q)kierowanie specjalizacją lekarzy lub lekarzy dentystów;

r)indywidualną prenumeratę czasopisma medycznego wymienionego w aktualnym wykazie czasopism sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

s)przynależność do kolegium specjalistów lub towarzystwa naukowego, o którym mowa w pkt 5;

t)posiadanie aktywnego indywidualnego konta na internetowych edukacyjnych platformach medycznych wskazanych przez Naczelną Radę Lekarską.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem lekarzy.

Zatem, prowadzone dla tych osób szkolenia należy uznać, jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, którego zasady i formy prowadzenia zawarte są w odrębnych niż ustawa o podatku od towarów i usług przepisach.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi spełniają kryteria przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, ponieważ stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem lub mające na celu uzyskanie nowych kompetencji zawodowych. Tym samym, usługi te są zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z powołanym przepisem, co dodatkowo podkreśla ich rolę w procesie ciągłego doskonalenia zawodowego uczestników kursów i szkoleń.

W świetle powyższego, można uznać, że działalność Wnioskodawcy w zakresie organizacji i prowadzenia szkoleń dla lekarzy i innych specjalistów medycznych spełnia wszystkie przesłanki do zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady, stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L 77 str. 1 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem Pana działalności jest organizacja i prowadzenie szkoleń, kursów, warsztatów głównie dla lekarzy, zarówno tych w trakcje specjalizacji, jak i po jej zakończeniu. Specjalizuje się Pan w organizacji i prowadzeniu zaawansowanych kursów oraz szkoleń skierowanych przede wszystkim do lekarzy różnych specjalizacji, takich jak ginekologia, urologia, endokrynologia, endokrynologia ginekologiczna i rozrodczości, internistów, lekarzy medycyny rodzinnej oraz pediatrów. Pana głównym celem jest prowadzenie działalności szkoleniowej, organizacja oraz prowadzenie szkoleń, konferencji i kursów, które umożliwiają uczestnikom uzyskiwanie, uzupełnienie i doskonalenie wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych. Organizowane przez Pana kursy mają na celu rozwój kompetencji medycznych związanych z diagnostyką, profilaktyką oraz leczeniem niepłodności. Wykładowcy na kursach i konferencjach są dobierani zazwyczaj spośród akademickiej kadry naukowej. Program danego wydarzenia jest ustalany przez kierownika naukowego lub komitet naukowy wydarzenia, który akceptuje i nadzoruje poziom merytoryczny, treść i przebieg wykładów i warsztatów.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług świadczonych przez Pana usług szkoleniowych na rzecz lekarzy.

Z przedstawionego przez Pana opisu sprawy wynika, że nie posiada Pan statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie posiada Pan także statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie jest Pan również podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Szkolenia organizowane przez Pana nie są w całości bądź w części finansowane ze środków publicznych.

Zatem stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi szkoleniowe na rzecz lekarzy nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie są spełnione przesłanki wynikające z powołanego przepisu.

W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Jak wynika z opisu sprawy, świadczone przez Pana usługi szkoleniowe na rzecz lekarzy, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności szkoleniowej następuje weryfikacja uczestników, lekarze podczas rejestracji podają nazwy specjalności oraz numer prawa wykonywania zawodu (PWZ). Programy szkoleniowe są realizowane pod patronatem (…). Pana głównym celem jest prowadzenie działalności szkoleniowej, organizacja oraz prowadzenie szkoleń, konferencji i kursów, które umożliwiają uczestnikom uzyskiwanie, uzupełnianie i doskonalenie wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych. Organizowane kursy mają na celu rozwój kompetencji medycznych związanych z diagnostyką, profilaktyką oraz leczeniem niepłodności. Program danego wydarzenia jest ustalany przez kierownika naukowego lub komitet naukowy wydarzenia, który akceptuje i nadzoruje poziom merytoryczny, treść i przebieg wykładów i warsztatów. Wszystkie wydarzenia mają na celu aktualizowanie wiedzy lekarzy poprzez omawianie rekomendacji i schematów leczenia oraz najnowszych doniesień i osiągnięć naukowych. Wydarzenia edukacyjne mają charakter szkoleniowy. Ich celem jest przekazywanie specjalistycznej wiedzy i rozwijanie praktycznych umiejętności, które pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników. Ich tematyka jest opracowywana w sposób uwzględniający potrzeby lekarzy różnych specjalizacji, takich jak m.in. ginekologia, endokrynologia, immunologia czy andrologia i obejmuje najnowsze osiągnięcia naukowe, technologie diagnostyczne oraz innowacyjne metody terapeutyczne. Prezentowane wykłady są w dużej mierze oparte o wiedzę i standardy przekazywane na bieżących konferencjach polskich, międzynarodowych oraz rekomendacjach wiodących medycznych towarzystw naukowych polskich i zagranicznych.

Uczestnicy konferencji/kursów/webinarów zdobywają wiedzę oraz kwalifikacje zawodowe, które są niezbędne do wykonywania ich pracy zgodnie z aktualnymi standardami medycznymi. Umożliwiają one także aktualizację wiedzy zawodowej w kontekście zmieniających się wytycznych oraz postępów w dziedzinie medycyny.

Jak wskazano we wniosku, w kontekście definicji kształcenia zawodowego, która obejmuje działania mające na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie wiedzy oraz umiejętności zawodowych, konferencje, kursy i webinaria w pełni spełniają te kryteria. Są one organizowane w taki sposób, by wspierać uczestników w doskonaleniu ich kompetencji, co przekłada się na poprawę jakości świadczonej opieki medycznej i efektywności w praktyce zawodowej. Szkolenia mają za cel podnoszenie kwalifikacji i kompetencji lekarzy w określonej dziedzinie wiedzy. W zależności od szkolenia przekazywany jest inny zakres tematyczny. Uczestnicy zdobywają zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną. Program każdego kursu, konferencji i webinaru zawiera wykłady przedstawiające najnowszą wiedzę medyczną oraz dyskusje podczas których uczestnicy mogą uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. W przypadku niektórych kursów dodatkowo przeprowadzane są warsztaty naukowe i zajęcia praktyczne (np. z przeprowadzania badań USG).

Wszystkie wydarzenia mają na celu aktualizowanie wiedzy lekarzy poprzez omawianie rekomendacji i przedstawienie algorytmów postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz najnowszych doniesień i osiągnieć naukowych. Uczestnicy otrzymują certyfikat uczestnictwa w pojedynczym kursie/konferencji/webinarze i/lub certyfikat ukończenia sekwencji tematycznej kursu, złożonego z kilku modułów (np. roczny Kurs (…)).

Tematyka konferencji, kursów lub webinarów obejmuje zagadnienia, które są istotne w pracy lekarzy, takie jak nowe metody diagnostyczne, standardy leczenia czy zaawansowane technologie medyczne. Udział w konferencji umożliwia lekarzom nie tylko podniesienie kwalifikacji, ale także spełnienie obowiązku ustawowego doskonalenia zawodowego.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi szkoleniowe na rzecz lekarzy, stanowią usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu zdobycie, uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.

Przechodząc zaś do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do regulacji, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to uregulowania, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Wskazał Pan, że usługi szkoleniowe są organizowane w oparciu o przepisy ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, w szczególności art. 4 i art. 18 wskazanej ustawy, które stanowią o obowiązku stałego doskonalenia zawodowego lekarzy w celu utrzymania i poszerzenia wiedzy zgodnie z aktualnym stanem nauki.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 4 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1287):

Lekarz ma obowiązek wykonywać zawód, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi mu metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością.

W myśl art. 18 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

1. Lekarz, z zastrzeżeniem ust. 3, ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego.

2. Dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy okręgowa rada lekarska potwierdza przez dokonanie wpisu w rejestrze, o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich. Potwierdzenia dokonuje okręgowa rada lekarska na podstawie przedłożonej przez lekarza dokumentacji potwierdzającej odbycie określonych form doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 4.

3. Dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego nie dotyczy lekarza:

1) odbywającego staż podyplomowy albo

2) przebywającego na urlopie macierzyńskim, albo

3) będącego na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby przekraczającej łącznie 50% okresu rozliczeniowego.

4. Lekarz realizuje obowiązek doskonalenia zawodowego przez uzyskanie odpowiedniej liczby punktów edukacyjnych obliczonych w okresach rozliczeniowych.

5. Lekarzowi zatrudnionemu na podstawie stosunku pracy, który nie realizuje w danym roku kalendarzowym szkolenia specjalizacyjnego, na jego wniosek przysługuje, w celu realizacji doskonalenia zawodowego, urlop szkoleniowy w wymiarze do 6 dni roboczych rocznie, płatny według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy. Termin urlopu szkoleniowego jest uzgadniany każdorazowo z kierownikiem jednostki organizacyjnej. Lekarz i lekarz dentysta mają obowiązek przedstawić kierownikowi jednostki organizacyjnej dokument poświadczający ich udział w doskonaleniu zawodowym.

6. Okręgowa rada lekarska powiadamia lekarza, za pomocą SMK, o braku dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego.

7. Koszty doskonalenia zawodowego może pokrywać lekarz, podmiot leczniczy, w którym lekarz wykonuje zawód, okręgowa izba lekarska, Naczelna Izba Lekarska, Wojskowa Izba Lekarska lub podmiot organizujący szkolenie z zakresu doskonalenia zawodowego.

8. Kierownik podmiotu leczniczego, w którym lekarz wykonuje zawód, ma obowiązek umożliwić lekarzowi realizację doskonalenia zawodowego.

9. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia, sposób dopełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1, biorąc pod uwagę konieczność określenia zakresu stałej aktywności lekarzy w ramach samokształcenia lub w zorganizowanych formach kształcenia.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem lekarzy. A zatem prowadzone dla nich szkolenia uznać należy jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, którego zasady i formy prowadzenia zawarte są w odrębnych niż ustawa o podatku od towarów i usług przepisach.

W konsekwencji uznać należy, że świadczone przez Pana usługi szkoleniowe na rzecz lekarzy, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, gdyż wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mają bezpośredni związek z zawodem lekarza i są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.