Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.565.2024.3.AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.565.2024.3.AS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy usług związanych z edukacją sportową oraz prowadzeniem zajęć sportowych i rekreacyjnych w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych oraz eventów i festynów przedszkolnych świadczonych na rzecz przedszkola (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

·zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy usług związanych z edukacją sportową oraz prowadzeniem zajęć sportowych i rekreacyjnych w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych oraz eventów i festynów przedszkolnych realizowanych na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci, także z dziećmi w wieku poniżej 3 lat (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Uzupełnił go Pan pismem z 12 stycznia 2025 r. (wpływ 17 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 3 lutego 2025 r. (wpływ 3 lutego 2025 r.) oraz pismem z 5 lutego 2025 r. (wpływ 12 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pan (...) (dalej Wnioskodawca) jest obywatelem Polski, który prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przedmiotem jest w szczególności:

·85.51.Z – pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,

·77.21.Z – wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego,

·79.12.Z – działalność organizatorów turystyki,

·93.21.Z – działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki.

Wnioskodawca na co dzień realizuje zajęcia obejmujące swym zakresem edukację sportową oraz zajęcia sportowe i rekreacyjne, które są elementem usługi kompleksowej polegającej, na opiece nad dziećmi i młodzieżą. Usługi te świadczone są w placówkach przedszkolnych w godzinach funkcjonowania placówki lub po podstawie programowej realizowanej przez przedszkole, a także z dziećmi w wieku 2 i 2,5 lat.

Wnioskodawca realizuje dwa modele współpracy:

·zajęcia płatne przez przedszkola na podstawie zawartej z nimi umowy, wówczas Wnioskodawca wystawia fakturę na rzecz tej placówki,

·zajęcia płatne przez rodzica na podstawie umowy zawartej bezpośrednio z nimi.

Przedmiotem zawieranej umowy jest świadczenie przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji i realizacji zajęć sportowych na terenie przedszkola na rzecz dziecka uczestniczącego w zajęciach.

Zajęcia sportowe/ogólnorozwojowe odbywają się raz w tygodniu. Zajęcia te składają się z 4 bloków tematycznych:

·sensoryki,

·równoważni,

·gimnastyki malucha,

·piłki nożnej.

Zajęcia w każdym tygodniu obejmują inną tematykę i w ramach tych zajęć wykorzystywany jest inny sprzęt. Wnioskodawca realizując zajęcia stara się działać na różne bodźce, stosując różnorodność wykorzystywanego sprzętu oraz różnorodną tematykę zajęć i stosując zróżnicowany dobór ćwiczeń. Przy czym w ramach zajęć dotyczących:

·sensoryki – zajęcia prowadzone są w obszarze zmysłów dotyku, wzroku, słuchu na matach i wyspach sensorycznych,

·równoważni – zajęcia obejmują prace nad równowagą dziecka na odpowiednich torach przeszkód

·gimnastyki malucha – wykorzystywane są wszelkie formy gimnastyczne odpowiednie do wieku dziecka, takie jak podskoki, biegi, skoki jednonóż, czołganie, czworakowanie oraz naśladowanie zwierząt i inne,

·zabawy z piłką – obejmują wszelkie formy prowadzenia piłki różnymi częściami stopy, podrzucanie piłki, toczenie piłki, kozłowanie piłki, piłka jako narzędzie w zabawie itd.

Wnioskodawca organizuje również eventy i festyny przedszkolne np. z okazji Dnia Dziecka, Dnia Przedszkolaka oraz imprezy prywatne takie jak na przykład urodzinki.

Wszystkie wymienione wyżej usługi związane są ze świadczeniem usług opieki nad dziećmi, są to bowiem usługi będące elementami składowymi usługi kompleksowej, o jakiej mowa na wstępie. W przedszkolu sprawowana jest opieka nad dziećmi. Działalność przedszkola prowadzona jest na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.W przypadku usług świadczonych na podstawie umowy zawarte z przedszkolami wyjaśnić należy, że:

Ad 1. Strona jestem czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT,

Ad 2. Pytanie: „Prosimy wprost wskazać, czy prowadzone przez Pana zajęcia sportowe i rekreacyjne w postaci prowadzenia zajęć sportowych i ogólnorozwojowych oraz organizacji eventów i festynów przedszkolnych, których dotyczy wniosek, stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą”.

Odpowiedź: Tak, prowadzone przez Stronę zajęcia stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Ad 3. Usługi realizowane przez Stronę są usługami wykonywanymi w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005). Wskazać należy, że zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy prawo oświatowe przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego są obowiązane do prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach.

Ad 4. Świadczone przez Stronę usługi są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, i są wykonywane przez Stronę w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005):

a)powyższe wynika z art. 28 ust. 1 ustawy prawo oświatowe przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego są obowiązane do prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach;

b)związek ten polega na prowadzeniu w imieniu i na rzecz przedszkola zajęć rozwijających sprawność fizyczną polegających na prowadzeniu zajęć ogólnorozwojowych składających się z elementów sensoryki, ćwiczeń na równoważni, gimnastyki malucha i piłki nożnej;

c)usługą podstawową, względem świadczonych przez Stronę usług jest usługa w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą;

d)usługa podstawowa, tj. usługa w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą jest zwolniona od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Ad 5. Usługi świadczone przez Stronę są niezbędne i ściśle związane z usługą opieki nad dziećmi. Między świadczeniami istnieją zależności powodujące, że nie mogą być świadczone one odrębnie, co wynika wprost z przepisów prawa, które nakładają na przedszkola obowiązek prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach, przy czym Dyrektorzy przedszkoli mogą do realizacji tych obowiązków zatrudnić podmioty zewnętrzne. Należy także podkreślić, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 24 VATU przewiduje, iż zwolnieniem objęta jest dostawa towarów lub świadczenie usług „ściśle z tymi usługami związana”. Należy zaznaczyć, że w przeciwieństwie do konstrukcji zastosowanej w art. 43 ust. 1 pkt 23 VATU, w przypadku omawianej regulacji, aby dostawa towarów lub świadczenie usług „dodatkowych” korzystała ze zwolnienia, musi być jedynie ściśle związana ze świadczonymi usługami, natomiast nie musi zostać dokonana przez podmiot świadczący te usługi opieki. Nie ma natomiast znaczenia (w przeciwieństwie do regulacji art. 43 ust. 1 pkt 22 VATU), na czyją rzecz dostawa jest realizowana.

Ad 6. Świadczone przez Stronę usługi są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, tj. usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, co jak wskazano wyżej wynika wprost z obowiązujących przepisów prawa.

Ad 7. Strona pragnie wskazać, iż głównym celem świadczonych przez nią usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ad 8. Strona prowadzi zajęcia dla dzieci w wieku 2-6 lat.

Ad 9. Strona zajęcia prowadzi osobiście a także z wykorzystaniem zatrudnionych pracowników.

2.W przypadku usług świadczonych na podstawie umowy z rodzicami wyjaśnić należy, że:

Ad 1. Strona jestem czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Ad 2. Pytanie: „Prosimy wprost wskazać, czy prowadzone przez Pana zajęcia sportowe i rekreacyjne w postaci prowadzenia zajęć sportowych i ogólnorozwojowych oraz organizacji eventów i festynów przedszkolnych, których dotyczy wniosek, stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą”.

Odpowiedź: Tak, prowadzone przez Stronę zajęcia stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą,

Ad 3. Usługi realizowane przez Stronę są usługami wykonywanymi w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005). Wskazać należy, że zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy prawo oświatowe przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego są obowiązane do prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach,

Ad 4. Świadczone przez Stronę usługi są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, i są wykonywane przez Stronę w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005):

e)powyższe wynika z art. 28 ust. 1 ustawy prawo oświatowe przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego są obowiązane do prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach.

f)Związek ten polega na prowadzeniu w imieniu i na rzecz przedszkola zajęć rozwijających sprawność fizyczną polegające na prowadzeniu zajęć ogólnorozwojowych składające się z elementów sensoryki, ćwiczeń na równoważni, gimnastyki malucha i piłki nożne

g)usługą podstawową, względem świadczonych przez Stronę usług jest usługa w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

h)usługa podstawowa, tj. usługa w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą jest zwolniona od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Ad 5. Usługi świadczone przez Stronę są niezbędne i ściśle związane z usługą opieki nad dziećmi. Między świadczeniami istnieją zależności powodujące, że nie mogą być świadczone one odrębnie, co wynika wprost z przepisów prawa, które nakładają na przedszkola obowiązek prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach, przy czym Dyrektorzy przedszkoli mogą do realizacji tych obowiązków zatrudnić podmioty zewnętrzne. Należy także podkreślić, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 24 VATU przewiduje, iż zwolnieniem objęta jest dostawa towarów lub świadczenie usług „ściśle z tymi usługami związana”. Należy zaznaczyć, że w przeciwieństwie do konstrukcji zastosowanej w art. 43 ust. 1 pkt 23 VATU, w przypadku omawianej regulacji, aby dostawa towarów lub świadczenie usług „dodatkowych” korzystała ze zwolnienia, musi być jedynie ściśle związana ze świadczonymi usługami, natomiast nie musi zostać dokonana przez podmiot świadczący te usługi opieki. Nie ma natomiast znaczenia (w przeciwieństwie do regulacji art. 43 ust. 1 pkt 22 VATU), na czyją rzecz dostawa jest realizowana,

Ad 6. Świadczone przez Stronę usługi są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, tj. usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, co jak wskazano wyżej wynika wprost z obowiązujących przepisów prawa,

Ad 7. Strona pragnie wskazać, iż głównym celem świadczonych przez nią usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,

Ad 8. Strona prowadzi zajęcia dla dzieci w wieku 2-6 lat, a w przypadku organizacji eventów i festynów przedszkolnych maksymalny wiek dzieci może wynosić 12 lat,

Ad 9. Strona zajęcia prowadzi osobiście a także z wykorzystaniem zatrudnionych pracowników,

Ad 10. Przedmiotem umowy zawartej z rodzicami dzieci jest prowadzenie: zajęć ogólnorozwojowych składających się z elementów sensoryki, ćwiczeń na równoważni, gimnastyki malucha i piłki nożnej. Strona zawiera umowy zarówno z rodzicami, jak i z przedszkolem, ale zakres tych umów jest identyczny i posiada takie same podstawy. Strona współpracuje z przedszkolami i rodzicami w tzw. podstawie programowej.

Strona świadczy usługi, określone w art. 2 ustawy Prawo oświatowe jako opiekun dzieci do lat 3.

Pytania

1.Czy świadczenie usług związanych z edukacją sportową oraz prowadzeniem zajęć sportowych i rekreacyjnych w postaci:

1)prowadzenia zajęć sportowych i ogólnorozwojowych, składających się z 4 bloków tematycznych:

·sensoryki,

·równoważni,

·gimnastyki malucha,

·piłki nożnej oraz

2)organizacji eventów i festynów przedszkolnych,

-które świadczone są przez Wnioskodawcę na rzecz przedszkola, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy o podatku od towarów?

2.Czy świadczenie usług, o których mowa w pytaniu nr 1 realizowane na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci także z dziećmi w wieku poniżej 3 lat korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie opieki nad dziećmi, w postaci:

1)prowadzenia zajęć sportowych i ogólnorozwojowych, składających się z 4 bloków tematycznych:

·sensoryki,

·równoważni,

·gimnastyki malucha,

·piłki nożnej oraz

2)organizacji eventów i festynów przedszkolnych

-które świadczone są na rzecz dzieci uczęszczających do przedszkola a także dzieci w wieku poniżej 3 lat, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, jest zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT, albowiem spełnia warunki wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedszkolu sprawowana jest opieka nad dziećmi na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, a w myśl art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Przywołany przepis art. 43 ust. 1 lit. 24 a i b ustawy o VAT odsyła do przepisów ustawy o systemie oświaty. Oznacza to, iż jeśli działalność podatnika będącego jednostką objętą systemem oświaty w zakresie prowadzenia przedszkola (zarówno publicznego, jak i niepublicznego) wpisuje się w świadczenie usług w zakresie opieki nad dziećmi, to wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 24 a i b ustawy o VAT i usługi te korzystają ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie z podatku VAT ma zastosowanie do usług, które związane są ze świadczeniem usługi opieki nad dziećmi, a więc zwolnienie będzie obejmować wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wymienione w stanie faktycznym, a mianowicie:

1) prowadzenie zajęć sportowych i ogólnorozwojowych, składających się z 4 bloków tematycznych:

·sensoryki,

·równoważni,

·gimnastyki malucha,

·piłki nożnej, oraz

2) organizacja eventów i festynów przedszkolnych.

Wszystkie wymienione te usługi, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, albowiem są one świadczone na rzecz dzieci uczęszczających do przedszkola oraz dzieci w wieku poniżej 3 lat w ramach usługi kompleksowej, jaką jest opieka przedszkolna. I to niezależnie od tego, czy usługa realizowana jest w ramach umowy zawartej bezpośrednio z przedszkolem czy z rodzicami dzieci. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku w ramach tych usług realizowane są tożsame cele. W każdym z tych przypadków mamy nadal do czynienia z usługami opieki nad dziećmi (a nie oddzielnie z usługami opieki i usługami rozrywkowymi).

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zwolnienia od podatku VAT oraz określił warunki stosowania zwolnień i obniżonych stawek podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

a.w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669),

b.przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwrócić należy uwagę, że uregulowania zawarte w przywołanym przepisie wskazują, że zwolnienie od podatku obejmuje również dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą świadczonymi w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/ WE.

W myśl art. 132 ust. 1 lit. h oraz lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie; państwa członkowskie zwalniają także kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Wskazać ponadto należy, że zarówno przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują usług „ściśle związanych”. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi związane są bezpośrednio ze świadczeniem usług opieki nad dziećmi, są elementami składowymi usługi kompleksowej, jaką jest opieka przedszkolna. Wszelkie prowadzone przez Wnioskodawcę zajęcia, są nieodłącznym elementem związanym z opieką nad dziećmi. Przedszkola z którymi współpracuje wnioskodawca zajmują się zarówno opieką, jak i kształceniem i wychowywaniem, albowiem w czasie sprawowanej opieki (pobytu dziecka w przedszkolu) realizują one też różne zajęcia, między innymi te, które prowadzi Wnioskodawca na ich rzecz, a które bezsprzecznie są ściśle związane z kształceniem, wychowaniem a przede wszystkim opieką sprawowaną nad dziećmi, przez przedszkola. Takie same cele realizowane są także w przypadku umów zawieranych bezpośrednio z rodzicami dzieci, które na tej podstawie są uczestnikami tych zajęć, także tymi które są w wieku poniżej 3 lat.

Działalność przedszkola prowadzona jest na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy Prawo oświatowe.

Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest to, by dany podmiot świadczył usługi, które określają te przepisy, w tym, aby świadczył usług ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi świadczonymi w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach.

W tym miejscu wskazać należy, że na podstawie art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.

Stosownie do art. 8 ust. 1 Prawa oświatowego, szkoła i placówka mogą być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W myśl art. 8 ust. 2 tej ustawy, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1.jednostkę samorządu terytorialnego;

2.inną osobę prawną;

3.osobę fizyczną.

Wnioskodawca wpisuje się w świadczenie usług opieki nad dziećmi, wypełniona zostaje bowiem podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy o VAT, a świadczone przez niego usługi objęte winny być zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu.

Zwolnieniem na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ww. ustawy objęte są bowiem usługi ściśle związane z opieką nad dziećmi, a do takich zaliczyć należy usługi jakie świadczy Wnioskodawca. Wszelkie zajęcia, są zapewniane dzieciom podczas sprawowania nad nimi opieki przedszkolnej i są jej nieodłącznym elementem.

W świetle powyższego świadczone usług przez Wnioskodawcę dla dzieci uczęszczających do przedszkola należy zakwalifikować jako usługi ściśle związane z opieką nad dziećmi, które korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005),

b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Na mocy art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Warunkiem zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy jest to, by dany podmiot wykonywał usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Jeżeli oba te warunki zostaną spełnione, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Z kolei warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy jest spełnienie zarówno przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług (usług opieki na dziećmi), jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie bowiem chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Uregulowania zawarte w przywołanym przepisie wskazują, że zwolnienie od podatku obejmuje również dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą świadczonymi w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, bądź świadczonymi przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.)

W myśl art. 132 ust. 1 lit. h oraz lit. i ww. Dyrektywy:

Państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie; państwa członkowskie zwalniają także kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Wskazać ponadto należy, że zarówno przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują usług „ściśle związanych”. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem są m.in. pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Realizuje Pan zajęcia obejmujące swym zakresem edukację sportową oraz zajęcia sportowe i rekreacyjne, które są elementem usługi kompleksowej polegającej, na opiece nad dziećmi i młodzieżą. Usługi te świadczone są w placówkach przedszkolnych w godzinach funkcjonowania placówki lub po podstawie programowej realizowanej przez przedszkole, a także z dziećmi w wieku 2 i 2,5 lat. Realizuje Pan dwa modele współpracy:

·zajęcia płatne przez przedszkola na podstawie zawartej z nimi umowy, wówczas Wnioskodawca wystawia fakturę na rzecz tej placówki,

·zajęcia płatne przez rodzica na podstawie umowy zawartej bezpośrednio z nimi.

Przedmiotem zawieranej umowy jest świadczenie przez Pana usług polegających na organizacji i realizacji zajęć sportowych na terenie przedszkola na rzecz dziecka uczestniczącego w zajęciach. Zajęcia sportowe/ogólnorozwojowe składają się z 4 bloków tematycznych: sensoryki, równoważni, gimnastyki malucha, piłki nożnej. Organizuje Pan również eventy i festyny przedszkolne, np. z okazji Dnia Dziecka, Dnia Przedszkolaka oraz imprezy prywatne takie jak na przykład urodzinki. Wszystkie wymienione wyżej usługi związane są ze świadczeniem usług opieki nad dziećmi, są to bowiem usługi będące elementami składowymi usługi kompleksowej. W przedszkolu sprawowana jest opieka nad dziećmi. Działalność przedszkola prowadzona jest na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Prawo oświatowe.

Jest Pan czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Prowadzone przez Pana zajęcia stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Usługi realizowane przez Pana są usługami wykonywanymi w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy – Prawo oświatowe. Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy prawo oświatowe, przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego są obowiązane do prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach.

Świadczone przez Pana usługi są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, i są wykonywane przez Pana w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy – Prawo oświatowe. Powyższe wynika z art. 28 ust. 1 ustawy prawo oświatowe. Związek ten polega na prowadzeniu w imieniu i na rzecz przedszkola zajęć rozwijających sprawność fizyczną, polegające na prowadzeniu zajęć ogólnorozwojowych składające się z elementów sensoryki, ćwiczeń na równoważni, gimnastyki malucha i piłki nożnej. Usługą podstawową, względem świadczonych przez Pana usług jest usługa w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Usługa podstawowa, tj. usługa w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą jest zwolniona od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Usługi świadczone przez Pana są niezbędne i ściśle związane z usługą opieki nad dziećmi. Między świadczeniami istnieją zależności powodujące, że nie mogą być świadczone one odrębnie, co wynika wprost z przepisów prawa, które nakładają na przedszkola obowiązek prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach, przy czym Dyrektorzy przedszkoli mogą do realizacji tych obowiązków zatrudnić podmioty zewnętrzne.

Świadczone przez Pana usługi są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, tj. usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, co wynika wprost z obowiązujących przepisów prawa.

Głównym celem świadczonych przez Pana usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Prowadzi Pan zajęcia dla dzieci w wieku 2-6 lat.

Zajęcia prowadzi Pan osobiście a także z wykorzystaniem zatrudnionych pracowników.

Przedmiotem umowy zawartej z rodzicami dzieci jest prowadzenie: zajęć ogólnorozwojowych składających się z elementów sensoryki, ćwiczeń na równoważni, gimnastyki malucha i piłki nożnej. Zawiera Pan umowy zarówno z rodzicami, jak i z przedszkolem, ale zakres tych umów jest identyczny i posiada takie same podstawy. Współpracuje Pan z przedszkolami i rodzicami w tzw. podstawie programowej.

W przypadku umów zawartych z rodzicami, prowadzi Pan zajęcia dla dzieci w wieku 2-6 lat, a w przypadku organizacji eventów i festynów przedszkolnych maksymalny wiek dzieci może wynosić 12 lat.

Świadczy Pan usługi, określone w art. 2 ustawy Prawo oświatowe jako opiekun dzieci do lat 3.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy usług związanych z edukacją sportową oraz prowadzeniem zajęć sportowych i rekreacyjnych w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych oraz eventów i festynów przedszkolnych świadczonych na rzecz przedszkola (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy usług związanych z edukacją sportową oraz prowadzeniem zajęć sportowych i rekreacyjnych w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych oraz eventów i festynów przedszkolnych realizowanych na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci, także z dziećmi w wieku poniżej 3 lat (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Odwołując się w pierwszej kolejności do usług w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych należy podkreślić, iż wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, i są wykonywane przez Pana w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy – Prawo oświatowe, co wynika z art. 28 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe.

Jak wynika z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.):

Przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego są obowiązane do prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach.

Z wniosku wynika, że usługa podstawowa, tj. usługa w zakresie opieki nad dziećmi, jest sprawowana przez przedszkole i jest zwolniona od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Związek pomiędzy usługami w zakresie opieki nad dziećmi, świadczonymi przez przedszkole, a usługami świadczonymi przez Pana polega na prowadzeniu w imieniu i na rzecz przedszkola zajęć rozwijających sprawność fizyczną na które składa się prowadzenie zajęć ogólnorozwojowych, składających się z elementów sensoryki, ćwiczeń na równoważni, gimnastyki malucha i piłki nożnej. Usługi świadczone przez Pana są niezbędne i ściśle związane z usługą opieki nad dziećmi. Między świadczeniami istnieją zależności powodujące, że nie mogą być świadczone one odrębnie, co wynika wprost z przepisów prawa, które nakładają na przedszkola obowiązek prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach.

Z powyższego wynika, że w ramach świadczonych przez Pana na rzecz przedszkola usług w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych wykonywane są czynności, które wpisują się w zakres zasad i form wynikających z regulacji art. 28 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, usług w zakresie opieki na dziećmi i młodzieżą.

Jak wskazałem wyżej, z uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku obejmuje również dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą świadczonymi w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Przy czym określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wskazania wymaga, że skoro – jak wynika z wniosku – świadczone przez Pana usługi w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, tj. usługi w zakresie opieki nad dziećmi i są wykonywane w formach i na zasadach ustawy Prawo oświatowe jako wymagany element wykonywania opieki na dziećmi realizowanej przez przedszkole, a ponadto celem świadczenia tych usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia, to nie wystąpią przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 ustawy, wyłączające zwolnienie od podatku.

Zatem świadczone przez Pana usługi w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych składających się z 4 bloków tematycznych: sensoryki, równoważni, gimnastyki malucha, piłki nożnej, świadczone przez Pana na rzecz przedszkola, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy w związku z art. 43 ust. 17 ustawy, jako świadczenie usług ściśle związanych z usługami opieki nad dziećmi, świadczonych w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach.

Przechodząc do zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług eventów i festynów, nie można zgodzić się z Pana wskazaniem, że stanowią one usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy – Prawo oświatowe.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb, strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś, dozór, piecza, kuratela (...)”.

Poprzez „festyn”, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 r., Wydanie II, str. 205), rozumie się zabawę urządzaną zwykle w dniu jakiegoś święta pod gołym niebem.

Z kolei „event” nie posiada w Słowniku języka polskiego PWN swojej definicji, jednak zgodnie ze słownikiem Cambridge tłumaczy się go jako „wydarzenie”, „imprezę” (https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english-polish/event)

Na podstawie przytoczonych wyżej wyjaśnień nie sposób uznać, że organizowanie festynów i eventów stanowi usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą. Ich głównym celem jest dostarczenie rozrywki, a nie zapewnienie opieki nad dziećmi lub młodzieżą.

Usługi te nie stanowią również usług ściśle związanych z usługami opieki świadczonymi przez przedszkole, gdyż nie są one niezbędne dla wykonania przez przedszkole usługi opieki. Konieczność organizacji festynów i eventów nie wynika z przywołanego wyżej art. 28 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, ponieważ z wniosku nie wynika, aby festyny i eventy miały na celu prowadzenie zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach.

W związku z powyższym, świadczone przez Pana usługi w postaci organizacji festynów i eventów, świadczone przez Pana na rzecz przedszkola, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy, gdyż samodzielnie nie stanowią usług opieki nad dziećmi i młodzieżą, a także nie są usługami ściśle związanymi z usługami opieki świadczonymi przez przedszkole, wykonywanymi w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Świadczy Pan także usługi związane z edukacją sportową oraz prowadzeniem zajęć sportowych i rekreacyjnych w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych oraz eventów i festynów przedszkolnych, realizowane na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz wyjaśnień należy wskazać, że prowadzenie zajęć sportowych i ogólnorozwojowych, składających się z 4 bloków tematycznych, tj. sensoryki, równoważni, gimnastyki malucha, piłki nożnej, realizowane na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci, dla dzieci powyżej 3 roku życia nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Nie stanowią one bowiem usług opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Przepis art. 28 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, na który się Pan powołuje, obliguje przedszkole do zapewnienia dzieciom zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach, nie zaś osoby fizyczne.

Usługi prowadzenia zajęć sportowych i ogólnorozwojowych na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci, dla dzieci powyżej 3 roku życia, nie mogą być także uznane za usługi ściśle związane z usługą opieki świadczoną przez przedszkole. W omawianym przypadku bowiem, umowa zawierana jest między Panem a rodzicami – to rodzice uiszczają Panu wynagrodzenie w zamian za usługę. Stroną umowy nie jest natomiast przedszkole. Nie sposób zatem uznać, że świadczone przez Pana usługi prowadzenia zajęć sportowych i ogólnorozwojowych są w tym przypadku usługami ściśle związanymi z usługami opieki świadczonymi przez przedszkole. Nie wiąże Pana bowiem w tym przypadku bezpośrednio z przedszkolem żaden stosunek prawny, który uzasadniałby wiązanie wykonywanych przez Pana usług prowadzenia zajęć sportowych i ogólnorozwojowych ze świadczoną przez przedszkole opieką. Nie dojdzie zatem do realizacji przez Pana wymienionych w art. 28 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe czynności, do których wykonania obowiązane jest przedszkole.

Przechodząc z kolei do kwestii zwolnienia od podatku VAT usług w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych realizowanych na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci, prowadzonych dla dzieci w wieku do lat 3 należy wskazać na art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 338 ze zm.), z którego wynika, że:

Opieka nad dziećmi w wieku do lat 3 może być organizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna oraz nianię.

Natomiast w myśl art. 36 ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3:

Dziennym opiekunem jest osoba fizyczna:

1)prowadząca działalność na własny rachunek albo

2)zatrudniana przez podmioty, o których mowa w art. 8 ust. 1, na podstawie umowy o pracę albo umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Zgodnie z art. 37 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3:

Do zadań dziennego opiekuna należy w szczególności:

1)zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;

2)zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;

3)prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka.

W opisie sprawy wskazał Pan, że świadczy Pan usługi, określone w art. 2 ustawy Prawo oświatowe jako opiekun dzieci do lat 3. Ponadto, z wniosku wynika, że usługi w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie będzie spełniona zarówno przesłanka przedmiotowa jak i podmiotowa do zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług. Zatem świadczone przez Pana usługi w postaci zajęć sportowych i ogólnorozwojowych realizowanych na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci, prowadzonych dla dzieci w wieku do lat 3, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy.

Odnosząc się natomiast do organizowania festynów i eventów na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci, bez względu na ich wiek, należy podkreślić, że – jak wyjaśniono powyżej – same w sobie nie stanowią one usług opieki nad dziećmi i młodzieżą. Jednocześnie, podobnie jak w przypadku prowadzenia zajęć sportowych i ogólnorozwojowych na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci, nie mogą one być uznane za usługi ściśle związane z usługą opieki świadczoną przez przedszkole, gdyż – co również podkreślono powyżej – w tym przypadku nie wiąże Pana z przedszkolem żadna umowa, uzasadniająca łączenie wykonywanych przez Pana usług organizowania festynów i eventów z opieką nad dziećmi, świadczoną przez przedszkole.

Podsumowując, stwierdzam, że:

Świadczenie usług związanych z edukacją sportową oraz prowadzeniem zajęć sportowych i rekreacyjnych w postaci:

1)prowadzenia zajęć sportowych i ogólnorozwojowych, składających się z 4 bloków tematycznych:

·sensoryki,

·równoważni,

·gimnastyki malucha,

·piłki nożnej,

które są świadczone przez Pana na rzecz przedszkola, będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

2)organizacji eventów i festynów przedszkolnych, które są świadczone przez Pana na rzecz przedszkola, nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy.

Natomiast prowadzenie zajęć sportowych i ogólnorozwojowych, składających się z 4 bloków tematycznych, tj. sensoryki, równoważni, gimnastyki malucha, piłki nożnej, realizowane na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci, za wyjątkiem dzieci w wieku poniżej 3 lat, nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy.

Prowadzenie zajęć sportowych i ogólnorozwojowych, składających się z 4 bloków tematycznych, tj. sensoryki, równoważni, gimnastyki malucha, piłki nożnej, na podstawie indywidualnych umów z rodzicami dzieci, w przypadku dzieci w wieku poniżej 3 lat, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy.

Z kolei, jak rozstrzygnięto powyżej, organizację eventów i festynów przedszkolnych nie sposób uznać za usługi opieki, zatem usługi te nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b ustawy, niezależnie od wieku dzieci, których usługi dotyczą.

Tym samym, Pana stanowisko należało całościowo uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.