
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie podatku od towarów i usług (we wniosku pytanie nr 1), jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął 13 grudnia 2024 r., dotyczy uznania – na gruncie podatku od towarów i usług – opisanego przemieszczenia samochodu osobowego jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Uzupełnili go Państwo pismem z 20 stycznia 2025 r. (wpływ 24 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
XXXX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podmiotem podlegającym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka nie jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych jako podatnik podatku akcyzowego, jak również w ramach innego statusu. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest serwis maszyn … .
Większościowym wspólnikiem Spółki jest Pan … będący niemieckim rezydentem podatkowym (dalej jako: „Wspólnik”), będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej zarówno w Polsce, jak i w Niemczech, jak również nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce ani podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech.
Spółka nie jest obecnie zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech, niemniej jednak w przypadku, gdy okaże się, że jest to konieczne do zrealizowania transakcji, Spółka dopełni niezbędnych obowiązków w tym celu.
Aktualnie Wspólnik planuje wniesienie do Spółki wkładu niepieniężnego w postaci samochodu osobowego marki (...) (dalej jako: „Samochód”). Samochód został nabyty przez Wspólnika z salonu samochodowego, w którym służył jako samochód demonstracyjny. Pierwsza rejestracja w Niemczech miała miejsce ponad 12 miesięcy temu, a aktualny przebieg Samochodu wynosi około 12 000 kilometrów. Samochód nie stanowi więc nowego środka transportu w myśl art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o VAT.
W związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego przez Wspólnika do Spółki, po stronie Wnioskodawcy nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego i objęcie nowych udziałów przez Wspólnika. Wspólnik planuje przekazanie części wartości wkładu na kapitał zapasowy jako nadwyżka ponad wartość nominalną, niemniej jednak, na dzień złożenia wniosku nie są jeszcze znane proporcje w jakich wkład zostanie przekazany na podwyższenie kapitału zakładowego, a w jakich na kapitał zapasowy.
Przeniesienie prawa własności samochodu przez Wspólnika na rzecz Spółki nastąpi w dacie zawarcia umowy aportowej pomiędzy Wnioskodawcą a Wspólnikiem. W dacie przeniesienia własności na Wnioskodawcę Samochód będzie znajdować się na terytorium innego kraju Unii Europejskiej, tj. Niemiec. Samochód w dacie przeniesienia własności będzie zarejestrowany na terytorium kraju, w którym będzie się znajdować, tj. w Niemczech.
Po zawarciu umowy przenoszącej własność oraz po wpisie podwyższenia kapitału zakładowego do rejestru przedsiębiorców KRS, Spółka samodzielnie dokona transportu Samochodu z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Po dokonaniu transportu Samochodu na terytorium Polski, Wnioskodawca dokona rejestracji pojazdu, zgodnie z wymogami wynikającymi z obowiązujących przepisów z zakresu ruchu drogowego, jak również dopełni pozostałych formalności związanych z wykorzystywaniem samochodu do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.
Pytanie (we wniosku pytanie nr 1)
Czy samodzielny transport Samochodu z Niemiec do Polski, otrzymanego od Wspólnika jako wkład niepieniężny, będzie stanowił dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o VAT? [zmodyfikowane w uzupełnieniu wniosku – przypis Organu]
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, samodzielny transport Samochodu z Niemiec do Polski, otrzymanego od Wspólnika jako wkład niepieniężny, będzie stanowił dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o VAT. [zmodyfikowane w uzupełnieniu wniosku – przypis Organu]
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.
Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca nabędzie Samochód od Wspólnika na terytorium Niemiec i samodzielnie dokona jego transportu do Polski. Przed dokonaniem transportu własność Samochodu przejdzie na Spółkę, co będzie udokumentowane umową pomiędzy Spółką a Wspólnikiem.
Przyjmuje się, w ślad za art. 9 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, że aby transakcja miała charakter wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (dalej jako: „WNT”) dokonujący dostawy musi być zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej. W związku z tym, jeżeli tut. Organ uzna za prawidłowe stanowisko Spółki, a to, że samodzielny transport samochodu nabytego w Niemczech do Polski będzie stanowił nietransakcyjne WNT, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka podejmie niezbędne działania celem dokonania rejestracji jako podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech, skąd będzie transportowany do Polski Samochód.
Wnioskodawca wskazuje, że samodzielny transport środka transportu z innego kraju UE do Polski w przypadku, w którym do nabycia własności doszło poza terytorium Polski, został uznany w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 27 marca 2024 r., nr: 0111-KDIB3-3. 4012.44.2024.2.MAZ, za tzw. nietransakcyjne WNT, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT. W interpretacji tej organ uznał, że do transakcji uznawanych za WNT zaliczane jest także przemieszczenie towarów własnych podatnika z kraju członkowskiego na terytorium kraju. WNT ma miejsce, gdy towary zostały pozyskane w innym państwie członkowskim, z którego rozpoczyna się transport lub wysyłka. Dopuszczalny jest każdy sposób pozyskania, zarówno pierwotny, jak i pochodny, co oznacza, że mogą to być towary wytworzone, wydobyte, nabyte lub zaimportowane na terytorium państwa członkowskiego.
Analogiczne stanowisko tut. Organu wynika również z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 26 kwietnia 2022 r., nr: 0112-KDIL1-3.4012.30.2022.2.MR.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, samodzielny transport Samochodu stanowiącego własność Wnioskodawcy z Niemiec do Polski będzie stanowił nietransakcyjne WNT, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.; dalej jako: „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).
Jak wskazano w art. 2 pkt 4 ustawy o VAT:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 2 pkt 10 lit a ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o nowych środkach transportu - rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.
Definicja sprzedaży zawarta została w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, zgodnie z którym:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).
Stosownie do art. 9 ustawy o VAT:
1. Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
2.Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1)nabywcą towarów jest:
a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
b)osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- z zastrzeżeniem art. 10;
2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
3. Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:
1) nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,
2) dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2
- jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.
Jak wskazano w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Państwa wątpliwość w zakresie podatku od towarów i usług, wyrażona w pytaniu nr 1, dotyczy uznania, że samodzielny transport wskazanego samochodu z Niemiec do Polski, otrzymanego od wspólnika jako wkład niepieniężny, będzie stanowił dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o VAT.
Przedstawione zdarzenie przyszłe wskazuje, że opisany samochód osobowy zostanie przez wspólnika Spółki wniesiony do Spółki, jako wkład niepieniężny na podwyższenie kapitału zakładowego. Przeniesienie prawa własności samochodu przez wspólnika na rzecz Spółki nastąpi w dacie zawarcia umowy aportowej z Wnioskodawcą a Wspólnikiem. W momencie przeniesienia własności na Wnioskodawcę samochód będzie znajdować się na terytorium Niemiec i będzie zarejestrowany w tym kraju. Po zawarciu umowy przenoszącej własność oraz po wpisie podwyższenia kapitału zakładowego do rejestru przedsiębiorców KRS, Spółka samodzielnie dokona transportu samochodu z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Samochód nie stanowi nowego środka transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o VAT.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika więc, że przemieszczenie samochodu na terytorium kraju nie jest związane z przeniesieniem prawa rozporządzania tym samochodem jak właściciel, ponieważ nastąpi ono przed przemieszczeniem. Właścicielem samochodu – wniesionego przez wspólnika do Spółki – będzie na terytorium Niemiec Wnioskodawca, który następnie przemieści własny pojazd na terytorium kraju.
Wskazuje to więc, że nastąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (samochodu) w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy, będące przemieszczeniem towaru należącego do Spółki z terytorium jednego państwa członkowskiego (Niemiec) na terytorium kraju.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów usług (we wniosku pytanie nr 1), należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że w zakresie podatku akcyzowego (we wniosku pytania nr 2 i 3) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Organ pragnie wskazać, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nr 1 wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydana w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących tę sprawę wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako :„PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.