
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu wystawiania i wydawania nabywcom paragonów fiskalnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Uwagi ogólne.
Przedmiotem przeważającej działalności Zainteresowanego będącego stroną postępowania (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest działalność agencji reklamowych sklasyfikowana jako PKD 73.11.Z. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Specjalizuje się w usługach marketingowych oraz w usługach w zakresie wsparcia procesów sprzedaży. Realizowane usługi obejmują usługi wsparcia konsultantów sprzedaży, promocji marek i produktów w punktach ich sprzedaży, organizację programów konsumenckich, organizację imprez marketingowych (event marketing), usługi merchandisingu, usługi audytu retail oraz zarządzanie strukturami handlowymi.
Spółka nawiązała współpracę z (…) sp. z o.o. (dalej: Kontrahent) zajmującym się sprzedażą hurtową wyrobów tytoniowych oraz rekwizytów tytoniowych, w tym urządzeń (...) służących do podgrzewania tytoniu. Spółka współpracuje z Kontrahentem w zakresie:
- świadczenia przez Spółkę usług na rzecz Kontrahenta oraz
- nabycia przez Spółkę wyrobów tytoniowych od Kontrahenta.
Współpraca następuje wg zasad przewidzianych w umowach zawartych pomiędzy Spółką a Kontrahentem oraz na podstawie ustaleń operacyjnych.
Ramowe zasady współpracy z Kontrahentem.
25 stycznia 2019 r. Spółka, jako Zleceniobiorca, zawarła z Kontrahentem (Zleceniodawcą) umowę o świadczenie usług (dalej: Umowa o świadczenie usług). Przedmiotem Umowy o świadczenie usług jest ustalenie ogólnych (ramowych) zasad współpracy, dotyczących przeprowadzania i koordynacji przez Spółkę niepublicznych akcji wspierających sprzedaż, organizowanych przez Zleceniodawcę na terytorium Polski w okresie obowiązywania Umowy, polegających w szczególności na przekazywaniu niepublicznej informacji konsumenckiej pełnoletnim konsumentom wyrobów tytoniowych, tak aby osoby trzecie niebędące konsumentami wyrobów tytoniowych nie mogły zapoznać się z jej treścią. W szczególności, przedmiotem Umowy o świadczenie usług jest ustalenie zasad w zakresie organizacji i koordynacji działań realizowanych z udziałem hostess (Brand Masterów) i koordynatorów (Supervisorów), skierowanych przez Spółkę do przeprowadzenia danej akcji zgodnie z zamówieniem Zleceniodawcy.
Szczegółowe warunki dotyczące przeprowadzenia danej akcji są określane w odrębnych zleceniach składanych Spółce przez Zleceniodawcę. Spółka zobowiązała się zawrzeć z wybranymi do prowadzenia akcji hostessami oraz supervisorami umowy zlecenia lub inne umowy, których przedmiot oraz zakres obowiązków hostessy lub supervisora odpowiada całokształtowi czynności wynikających z Umowy o świadczenie usług, obejmujących cały okres trwania danej akcji. Na potrzeby organizacji akcji wsparcia sprzedaży, Spółka nabywa także odpłatnie od Kontrahenta wyroby tytoniowe na własny rachunek, w tym rekwizyty tytoniowe. W tym celu 29 czerwca 2020 r. Spółka, jako kupujący, zawarła z Kontrahentem umowę sprzedaży wyrobów tytoniowych. Przedmiotem umowy sprzedaży wyrobów tytoniowych przez Kontrahenta do Spółki jest kompleksowe ustalenie zasad oraz warunków współpracy pomiędzy Spółką a Kontrahentem w zakresie sprzedaży i dystrybucji wyrobów tytoniowych. Umowa reguluje zasady logistyki wyrobów tytoniowych do Spółki oraz zasady płatności i pozostałe zobowiązania oraz uprawnienia stron umowy.
Planowana akcja wsparcia sprzedaży.
Na podstawie Umowy o świadczenie usług Spółka planuje zrealizowanie akcji wsparcia sprzedaży urządzeń (...), w ramach której, w porozumieniu z Kontrahentem, wykorzysta nabyte uprzednio na własny rachunek rekwizyty tytoniowe na podstawie Umowy sprzedaży wyrobów tytoniowych. (dalej: Akcja). Akcja stanowić będzie niepubliczną akcję wsparcia sprzedaży wyrobów tytoniowych, wprowadzonych do sprzedaży na rynku polskim przez Kontrahenta, w ramach której jej uczestnicy będą mieć możliwość dokonania zakupu urządzeń (...) bezpośrednio od Spółki. Czas trwania Akcji nie został z góry określony i będzie zależał od jej efektów. Akcja przeznaczona będzie wyłącznie dla osób, które:
1)są pełnoletnie i posiadają co najmniej ograniczoną zdolność do czynności prawnych;
2)są konsumentami Wyrobów tytoniowych;
3)dokonają akceptacji regulaminu zakupu oraz wyrażą konieczne zgody.
Celem Akcji będzie prezentacja urządzeń (...) i zachęcenie potencjalnych klientów do ich zakupu. Po złożeniu zamówienia i dokonaniu płatności, urządzenie zostanie wydane kupującemu przez przedstawiciela Spółki (dalej: Brand Master). Alternatywnie Spółka umożliwi także wydanie towaru za pośrednictwem przesyłki kurierskiej na wskazany adres. Grupą docelową akcji będą pełnoletnie osoby fizyczne, a sprzedaż będzie miała charakter sprzedaży detalicznej dla odbiorców końcowych (dalej: Konsumenci). W przeprowadzenie Akcji Spółka planuje zaangażować od kilkudziesięciu do nawet kilkuset Brand Masterów, którzy będą prezentować urządzenia w miejscach i podczas wydarzeń uzgodnionych z Kontrahentem, m.in. podczas targów, koncertów, festiwali, a także w sklepach detalicznych i lokalach gastronomicznych na podstawie zgody wydanej odpowiednio przez organizatorów targów, koncertów, festiwali czy właścicieli sklepów detalicznych lub lokali gastronomicznych. W przypadku prowadzenia Akcji w sklepach detalicznych lub lokalach gastronomicznych należy podkreślić, że Brand Master nie będzie obecny w danej placówce codziennie, a jedynie w wybranych dniach i w różnych odstępach czasowych. Decyzja o obecności Brand Mastera w danym sklepie będzie podejmowana na bieżąco w oparciu o wypracowane wyniki sprzedażowe, niemniej jednak nie będzie to obecność stała ani cykliczna. Brand Master może także w ciągu dnia zmieniać swoją lokalizację, jeśli uzna to za uzasadnione ekonomicznie.
Prowadzenie Akcji w sklepach detalicznych i lokalach gastronomicznych będzie możliwe na podstawie zgody wyrażonej przez właścicieli tych placówek. Spółka nie będzie zawierać umów w tym zakresie z właścicielami sklepów detalicznych, natomiast w przypadku lokali gastronomicznych możliwe, że dojdzie do zawarcia umów określających warunki prowadzenia Akcji w danej placówce. Co istotne, zarówno w przypadku lokali gastronomicznych jak i sklepów detalicznych, Brand Masterzy nie będą mieli swobodnego dostępu do danej placówki w każdym czasie, a jedynie w godzinach jej funkcjonowania i w obecności jej pracowników.
Spółka nie będzie prowadzić Akcji we własnych stacjonarnych punktach sprzedaży ani stoiskach. Należy podkreślić, że Brand Masterzy będą pełnili funkcję mobilnych prezenterów urządzeń (...), tj. co do zasady codziennie będą przemieszczać się w celu znalezienia jak największej liczby potencjalnych klientów.
Opis przebiegu transakcji sprzedaży urządzeń (...).
W ramach prowadzonej akcji możliwe będzie nabycie prezentowanych urządzeń przez konsumentów spełniających warunki przystąpienia do transakcji. Każdy Brand Master wyposażony będzie w mobilne urządzenie elektroniczne typu tablet zintegrowane z systemem sprzedażowym Spółki (dalej: Platforma), za pomocą którego możliwe będzie natychmiastowe zrealizowanie złożonego przez Konsumenta zamówienia i dokonanie płatności.
W celu dokonania zakupu urządzenia (...), w pierwszej kolejności konsument podaje Brand Masterowi niezbędne dane, tj. imię, nazwisko, numer telefonu oraz adres e-mail, które Brand Master rejestruje w bazie danych. Następnie Konsument otrzymuje link do Platformy na podany adres mailowy lub poprzez sms. Po otworzeniu linku Konsument zostanie przekierowany do Platformy, na której, składając zamówienie, samodzielnie dokonuje wyboru urządzenia, które chce zakupić. W kolejnym kroku będzie zobowiązany do zaakceptowania regulaminu zakupu (dalej: Regulamin), w którym zostanie zawarte postanowienie, że Konsument zgadza się na otrzymanie paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej, zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024.03.13) (dalej: E-paragon). W Regulaminie zostanie również wskazane, że paragon w formie elektronicznej zostanie wydany Konsumentowi poprzez przesłanie linku umożliwiającego pobranie E-paragonu na jego adres mailowy podany Brand Masterowi podczas rejestracji danych.
Konsument powinien się zapoznać z treścią Regulaminu, w tym zasadami przetwarzania danych osobowych, co potwierdzi poprzez zaznaczenie odpowiednich check boxów. Konsument będzie zobowiązany do złożenia dodatkowo oświadczenia (w ww. sposób), że ma ukończone 18 lat oraz że wyraża zgodę na otrzymanie linku do E-paragonu na wskazany przez niego adres e-mail.
W przypadku chęci skorzystania z dostawy zakupionego urządzenia (...) za pośrednictwem przesyłki kurierskiej (…), Konsument zaznaczy dodatkowo check box odnoszący się do wysyłki oraz wskaże adres dostawy.
Po złożeniu wymaganych oświadczeń, Konsument zostanie przekierowany do bramki płatniczej typu (...). Konsument dokona płatności przy wykorzystaniu bramki płatniczej i otrzyma potwierdzenie realizacji przelewu, a następnie otrzyma link do E-paragonu na wskazany przez siebie adres e-mail.
Brand Master, po otrzymaniu potwierdzenia wykonania przelewu, wyda urządzenie (...) Konsumentowi, chyba, że Konsument wybierze opcję przesyłki kurierskiej, wówczas urządzenie (...) wysyłane zostanie na adres wskazany przez Konsumenta, w terminie nie późniejszym niż 3 dni robocze od dnia dokonania zakupu.
Zrealizowanie płatności za pośrednictwem Platformy będzie stanowiło potwierdzenie zawarcia ze Spółką umowy sprzedaży urządzenia (...) oferowanego przez Brand Mastera. Jest to zarazem warunek konieczny zawarcia transakcji. Konsument zobowiązany będzie do niezwłocznego dokonania płatności. Spółka nie będzie akceptować płatności gotówkowych. Dopuszczalne będzie jedynie dokonanie płatności elektronicznej za pomocą bramki płatniczej.
Informacja o dopuszczalnych metodach płatności zostanie zawarta w Regulaminie, na co Konsument wyrazi zgodę. Bez akceptacji Regulaminu nie będzie możliwe przeprowadzenie transakcji zakupu urządzenia (...).
Bez względu na miejsce prezentacji, każda transakcja zakupu urządzenia (...) będzie przebiegała według opisanego schematu. Transakcja będzie mogła zostać zrealizowana tylko pod warunkiem akceptacji Regulaminu. W rezultacie, brak zgody Kontrahenta na dokonanie płatności elektronicznej i/lub wydanie E-paragonu uniemożliwi dokonanie transakcji.
Platforma nie będzie w stanie obsłużyć więcej niż jednej transakcji równocześnie. Nie zaistnieje więc sytuacja, w której dwie lub więcej transakcji zostaną zawarte w tym samym czasie. Ponadto, Konsumentowi podczas finalizacji zamówienia zostanie udostępniona wizualizacja wyświetlacza kasy rejestrującej, która pozwoli mu na odczyt wartości sprzedaży.
Proces fiskalizacji i wydania Konsumentowi dokumentu potwierdzającego zakup.
Spółka przewiduje zaangażowanie w Akcję od kilkudziesięciu do kilkuset Brand Masterów, którzy będą prowadzili akcję sprzedażową w wielu miejscach jednocześnie. W celu prawidłowej ewidencji sprzedaży, Spółka zdecydowała się na współpracę z firmą, która dostarcza rozwiązania wspomagające proces fiskalizacji (dalej: Partner).
Spółka w celu odpowiedniego zaewidencjonowania transakcji sprzedaży nabędzie jedną drukarkę fiskalną, o której mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. 2024.1654).
Drukarka fiskalna, która będzie eksploatowana przez Spółkę, będzie zapewniała prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiała połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024.361, dalej: Ustawa o VAT). Pamięć fiskalna kasy rejestrującej będzie posiadała numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Drukarka fiskalna znajdująca się w posiadaniu Spółki będzie spełniała wymagania techniczne pozwalające na wystawianie E-paragonów, która to funkcjonalność będzie stwierdzona odpowiednim potwierdzeniem Głównego Urzędu Miar. Urządzenie będzie znajdowało się w siedzibie Spółki, co oznacza, że Brand Masterzy nie będą posiadać kas rejestrujących w trakcie prowadzenia Akcji. Drukarka fiskalna zostanie zintegrowana z Platformą w celu automatycznej fiskalizacji zawartych transakcji.
Przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, serwisant dokona fiskalizacji drukarki, zapewniając połączenie umożliwiające przesyłanie danych pomiędzy kasą a Centralnym Repozytorium Kas. Spółka zapewni w tym celu stałe połączenie drukarki fiskalnej z Internetem.
Drukarka fiskalna będzie wystawiać paragony wyłącznie w postaci elektronicznej dzięki dodatkowej integracji z oprogramowaniem, będącym repozytorium dokumentów fiskalnych w postaci elektronicznej, udostępnionym przez Partnera (dalej: Repozytorium). Podczas transakcji Repozytorium połączy się w czasie rzeczywistym z Platformą i urządzeniem fiskalnym. Sprzedaż zostanie zarejestrowana na drukarce fiskalnej, a Repozytorium odbierze zaszyfrowane dane dokumentu bezpośrednio z urządzenia fiskalnego. Repozytorium na bazie otrzymanych danych umożliwi dostęp dokumentu elektronicznego w postaci ustrukturyzowanej oraz czytelnej wizualizacji dokumentu. Spółka otrzyma z Repozytorium link (adres strony internetowej), pod którym dostępne będą wyżej wymienione pliki. Podkreślić należy, że Repozytorium nie tworzy E-paragonu, a służy jedynie do wygenerowania plików na podstawie danych pobranych z drukarki fiskalnej, który można przekazać Konsumentowi.
System sprzedażowy Spółki automatycznie prześle otrzymany link Konsumentowi w uzgodniony sposób, tj. na adres e-mail podany w zamówieniu za uprzednim wyrażeniem zgody w postaci akceptacji Regulaminu. Konsument otrzyma więc możliwość pobrania E-paragonu w formie ustrukturyzowanej oraz jego wizualizację. Cały proces będzie przebiegał automatycznie w czasie rzeczywistym. Repozytorium eparagony.pl będzie także służyło do przechowywania E-paragonów przez okres minimum 3 lat od daty ich wystawienia, co oznacza, że przez ten okres Konsument będzie miał możliwość pobrania dokumentów znajdujących się pod otrzymanym linkiem.
E-paragony przesyłane Konsumentom na adres e-mail będą zapewniały brak możliwości ingerencji w ich treść (brak możliwości edycji, niezmienność), jak również pełną ich czytelność. Będą one także zawierać wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 22 ust. rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz.U. 2024.1654). E-paragony będą wyłącznie dokumentami utworzonymi przez kasę on-line, które będą stanowić zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych.
Pytania
1. Czy Spółka dokonując transakcji po wcześniejszym zaakceptowaniu Regulaminu, w którym jednym z postanowień będzie wyrażenie zgody na wystawienie i przesłanie paragonu w postaci elektronicznej na adres mailowy Konsumenta, będzie mogła dokonywać fiskalizacji sprzedaży wyłącznie w formie elektronicznej, stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy o VAT oraz będzie mogła wydawać Konsumentom paragony z pomocą oprogramowania udostępnionego przez Partnera w sposób opisany we wniosku?
2. Czy Spółka będzie postępować prawidłowo, stosując jedno urządzenie fiskalne w celu ewidencji wszystkich transakcji sprzedaży zawartych podczas prowadzonej Akcji?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Spółki fiskalizacja sprzedaży wyłącznie w formie elektronicznej, stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy o VAT oraz wydanie Konsumentom paragonów z pomocą oprogramowania udostępnionego przez Partnera będzie postępowaniem prawidłowym w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przepis ten uzależnia obowiązek rejestrowania sprzedaży na kasie rejestrującej w zależności od osoby kontrahenta.
W ramach prowadzonej Akcji, Spółka będzie dokonywała sprzedaży wyłącznie na rzecz konsumentów, tj. osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Będzie miała zatem obowiązek ewidencji sprzedaży za pośrednictwem kas rejestrujących w świetle ustawy o VAT.
Obowiązki podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały wymienione w ust. 3a przywołanego artykułu.
Zgodnie z pkt 1 wskazanego ustępu, podatnicy są obowiązani między innymi wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy – podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1b.
Tym samym, z powyższych przepisów wynika, iż podatnik ewidencjonujący sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej może wystawić konsumentowi E-paragon i dostarczyć go w sposób z nim ustalony. Jednocześnie jest zwolniony z obowiązku wydruku E-paragonu.
W opisanym zdarzeniu przyszłym Konsument przed dokonaniem transakcji zobowiązany jest do akceptacji Regulaminu, zgodnie z którym wyraża zgodę na wydanie E-paragonu w sposób uzgodniony, tj. na adres e-mail podany podczas składania zamówienia.
W ten sposób Spółka spełni warunek wyrażony w art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy VAT i będzie uprawniona do wydania Konsumentowi dokumentu zakupu wyłącznie w postaci E-paragonu na podany przez niego adres e-mail.
Podobne stanowisko zostało wyrażone w Piśmie z dnia 23 sierpnia 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.351.2023.2.JM.
Uzasadnienie zgodności urządzenia i infrastruktury z przepisami.
W celu ewidencji sprzedaży Spółka będzie korzystała z drukarki fiskalnej.
Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. 2021.1625, dalej: Rozporządzenie w sprawie kas).
Jak wynika z przepisu § 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas: Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.
Art. 111 ust. 6a ustawy VAT nawiązuje do kas on-line i w jego myśl: Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Samo pojęcie „kasa on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 Rozporządzenia w sprawie kas, który odwołuje się do treści ustawy VAT, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę, o której mowa w cytowanym powyżej art. 111 ust. 6a ustawy VAT.
Następnie jak wynika z § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. 2024.1654, dalej: Rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych): Kasy, ze względu na konstrukcję, dzieli się na następujące rodzaje:
1) kasy autonomiczne - kasy z wbudowaną bazą danych o towarach i usługach, zwaną dalej „bazą towarową”, z możliwością jej zmiany, niewymagające programu aplikacyjnego do obsługi kasy;
2) drukarki fiskalne - kasy sterowane przez interfejs komunikacyjny za pomocą programu aplikacyjnego, które zamiast bazy towarowej zawierają algorytm weryfikujący.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że drukarki fiskalne stanowią rodzaj kasy rejestrującej on-line i jeśli spełniają warunki o których mowa w art. 111 ust. 6a ustawy VAT, przedsiębiorca może z nich korzystać. Drukarka fiskalna, która będzie eksploatowana przez Spółkę, będzie zapewniała prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiała połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy o VAT. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej będzie posiadała numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Drukarka fiskalna znajdująca się w posiadaniu Spółki będzie więc spełniała wymagania techniczne pozwalające na wystawianie E-paragonów, która to funkcjonalność będzie stwierdzona odpowiednim potwierdzeniem Głównego (…). Będzie zatem urządzeniem właściwym dla prowadzenia ewidencji sprzedaży przez Spółkę.
Uzasadnienie zgodności sposobu fiskalizacji i wydawania e-paragonów.
Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do § 6 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas: Podatnicy, prowadząc ewidencję:
1) wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy;
2) w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):
a) w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,
b) za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania.
W modelu sprzedaży opisanym w zdarzeniu przyszłym nie będzie możliwości dokonania zapłaty za pomocą gotówki. Wszystkie płatności z tytułu zrealizowanych transakcji sprzedaży urządzeń (...) Spółka otrzyma na swój rachunek bankowy. W świetle Regulaminu, skuteczne dokonanie płatności jest potwierdzeniem zawarcia umowy pomiędzy Spółką a Konsumentem, a więc jest to moment dokonania sprzedaży. W momencie otrzymania zapłaty, a więc w momencie sprzedaży, kasa rejestrująca automatycznie dokona fiskalizacji danej transakcji i przy wykorzystaniu oprogramowania Partnera wyśle link do E-paragonu wraz z jego wizualizacją na adres mailowy Konsumenta podany w zamówieniu.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, nie dojdzie do sytuacji, w której zostałyby zawarte więcej niż jedna transakcja równocześnie, dzięki czemu jedno urządzenie fiskalne będzie w stanie dokonać fiskalizacji każdej transakcji sprzedaży w czasie rzeczywistym. Jak przedstawiono w zdarzeniu przyszłym paragony fiskalne otrzymywane przez Konsumentów będą dokumentami utworzonymi przez kasę on-line, spełniającymi definicję określoną w z § 2 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie kas, tj. będą stanowić zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych.
Oprogramowanie udostępnione przez Partnera będzie umożliwiało jedynie wygenerowanie pliku możliwego do przekazania Konsumentowi. Będzie więc pełniło rolę „wirtualnej drukarki” a nie urządzenia fiskalnego.
W związku z powyższym należy uznać, że spełniony zostanie obowiązek wystawienia i wydania nabywcy paragonu fiskalnego podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia płatności, wynikający z § 6 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas.
Reasumując, w zakresie pytania numer 1, Spółka dokonując transakcji po wcześniejszym zaakceptowaniu Regulaminu, w którym jednym z postanowień będzie wyrażenie zgody na wystawienie i przesłanie linku do paragonu w postaci elektronicznej na adres mailowy Konsumenta, będzie mogła dokonywać fiskalizacji sprzedaży wyłącznie w formie elektronicznej, stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy o VAT oraz będzie mogła wydawać Konsumentom paragony przy użyciu oprogramowania udostępnionego przez Partnera w sposób opisany we wniosku.
Ad 2
Uzasadnienie braku konieczności posiadania kasy rejestrującej przez każdego Brand Mastera.
Spółka uważa, że w celu prawidłowej ewidencji sprzedaży w modelu przedstawionym w zdarzeniu przyszłym nie ma konieczności posiadania kasy rejestrującej przez każdego Brand Mastera zaangażowanego w Akcję.
Przepisy prawa nie nakładają bowiem wprost obowiązku posiadania kasy rejestrującej w każdym miejscu, w którym odbywa się sprzedaż. Z przytoczonych regulacji wynika, że bez względu na miejsce, w którym jest dokonywana sprzedaż, powinna każdorazowo być zaewidencjonowana na kasie rejestrującej w momencie jej dokonania.
Jak zostało wyjaśnione powyżej, nie dojdzie do sytuacji, w której zostałyby zawarte więcej niż jedna transakcja równocześnie, w związku z czym jedna drukarka fiskalna będzie w stanie zafiskalizować każdą transakcję sprzedaży w czasie rzeczywistym.
Obowiązek posiadania kasy rejestrującej w konkretnym miejscu dokonania sprzedaży może powstać jedynie w określonych przypadkach i okolicznościach. Jednym z nich jest prowadzenie sprzedaży w stałych punktach. Wynika to z § 22 Rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych, według którego kasa rejestrująca wystawia paragony fiskalne zawierające jako element obligatoryjny m.in. adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika. Analogiczny wymóg przewiduje się także przy wystawianiu raportów dobowych (§ 25) oraz okresowych i rozliczeniowych (§ 26). Jednocześnie, zgodnie z wykładnią Organów podatkowych, obowiązek umieszczenia na paragonie fiskalnym adresu punktu sprzedaży jest tożsame z koniecznością posiadania w tym punkcie urządzenia fiskalnego. Nie jest bowiem możliwe jednoczesne przypisanie kasy rejestrującej do kilku punktów sprzedaży (interpretacja indywidualna sygn. 2461-IBPP3.4512.169.2017.2.JK)
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że Ustawodawca nie wymaga przyporządkowania kasy rejestrującej tylko do jednego punktu sprzedaży. Ważne jest jedynie to, aby kasa ta wskazywała informacje w zakresie adresu punktu sprzedaży bądź w przypadku sprzedaży prowadzonej w punktach niestałych – adresu podatnika (czyli miejsca jego zamieszkania lub siedziby) oraz to, aby na kasie została ujęta każda sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.
W przedstawionym stanie faktycznym Spółka nie będzie prowadziła Akcji w stałych punktach. Brand Masterzy będą pełnili funkcję mobilnych prezenterów urządzeń (...), zmieniających swoją lokalizację.
Ustawodawca nie zdecydował się na zdefiniowanie pojęcia „miejsca niestałe”. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, słowo „stały” definiowane jest m.in. jako „pozostający w tym samym miejscu i położeniu”, „nieulegający zmianom”. W przeciwieństwie więc, słowo „niestały” należy rozumieć jako „zmieniający miejsce i położenie”, „ulegający zmianom”.
Akcja prowadzona będzie podczas koncertów, festiwali i innych wydarzeń publicznych. Brand Masterzy będą codziennie zmieniać swoje położenie. Nie ulega więc wątpliwości, że sprzedaż urządzeń (...) będzie prowadzona w miejscach niestałych. Trudno także mówić o cesze stałości w kontekście prowadzenia Akcji w sklepach detalicznych i lokalach gastronomicznych, ponieważ obecność Brand Masterów w danej placówce będzie okazjonalna i nie będzie cykliczna.
Ponadto Brand Masterzy będą mogli być obecni w danej placówce w godzinach jej funkcjonowania i w obecności jej pracowników jedynie po wyrażeniu zgody przez jej właściciela.
Ustawodawca w § 22 Rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych wskazał jako element obligatoryjny paragonu fiskalnego m.in. adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika. Co prawda ustawodawca nie zawarł definicji legalnej określenia „punkt sprzedaży”, jednakże z brzmienia przepisu wynika, że jest to miejsce cechujące się pewną stałością.
Trudno mówić o powstaniu punktów sprzedaży Spółki w lokalach gastronomicznych i sklepach detalicznych, jeśli Brand Masterzy będą w nich obecni okazjonalnie i niecyklicznie. Miejsca te nie powinny więc być uznawane za punkty sprzedaży w rozumieniu przytoczonych wyżej regulacji.
Skoro więc Spółka nie będzie posiadała punktów sprzedaży, oznacza to, że Akcja prowadzona będzie wyłącznie w miejscach niestałych, zatem nie zaistnieje konieczność wskazania przez kasę rejestrującą adresów punktów sprzedaży. Zgodnie z dyspozycją § 22 Rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych każdy E-paragon będzie mógł zawierać jedynie adres siedziby Spółki.
Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że w związku z brakiem stałych punktów sprzedaży, a co za tym idzie, brakiem obowiązku wskazania adresu punktu sprzedaży, wystarczającym będzie stosowanie przez Spółkę jednej kasy rejestrującej on-line w celu fiskalizacji wszystkich transakcji sprzedaży zawartych w ramach prowadzonej Akcji.
W dalszej części należy zwrócić uwagę na § 6 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia w sprawie kas, zgodnie z którym sprzedawca ma obowiązek umieszczenia wyświetlacza kasy w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt pokazywanych mu danych.
Następnie, zgodnie z § 14 ust. 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych, wyświetlacz dla nabywcy zapewnia nabywcy dostępny odczyt wyświetlanej wartości sprzedaży. Wyświetlacz dla nabywcy umożliwia wyświetlenie znaków w liczbie nie mniejszej niż liczba znaków maksymalnej wartości sprzedaży, dopuszczalnej konstrukcją kasy, określoną przez producenta.
Z powyższych przepisów wynika obowiązek podatnika prowadzącego ewidencję sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej do umożliwienia nabywcy odczytu danych wskazanych na wyświetlaczu.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym podczas składania zamówienia Konsumentowi zostanie udostępniona wizualizacja wyświetlacza przedstawiającego dane, o których mowa w ww. przepisach. W ocenie Spółki taka forma jest wystarczająca, albowiem celem wprowadzonych przepisów było umożliwienie nabywcy zapoznania się z danymi, jakie zostają przedstawione na wyświetlaczu kasy rejestrującej, a nie samego wyświetlacza w postaci fizycznej. Dopuszczając przeciwną wykładnię, należałoby stwierdzić, że transakcje sprzedaży zawierane na odległość na rzecz konsumentów, tak obecnie powszechne, nie mogłaby mieć w większości przypadków miejsca.
Spółka stoi więc na stanowisku, że jeśli Konsumentowi zostanie udostępniona wizualizacja wyświetlacza kasy rejestrującej wraz z wymaganymi danymi dotyczącymi zawieranej transakcji, to spełniony zostanie warunek wynikający z na § 6 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia w sprawie kas.
Podsumowując powyższe w zakresie pytania numer 2 należy stwierdzić, iż Spółka będzie mogła korzystać z jednej kasy rejestrującej w celu zaewidencjonowania wszystkich transakcji sprzedaży zawartych w ramach prowadzonej Akcji. Nie istnieją bowiem przesłanki, które powodowałyby konieczność posiadania urządzenia fiskalnego przez każdego Brand Mastera zaangażowanego w Akcję.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy, zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:
W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.
Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawiać przy zastosowaniu kas rejestrujących dokumenty inne niż określone w pkt 1 dotyczące sprzedaży lub pracy tych kas.
Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”.
Stosownie do § 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy w przypadku kas on-line - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny.
Na podstawie § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.
Z przepisu § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas wynika, że:
Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.
Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do § 6 ust. 1 pkt 1, 2, 8 i 9 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję:
1) wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy;
2) w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):
a) w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,
b) za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania.
8) Podatnicy, prowadząc ewidencję umieszczają wyświetlacz kasy w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt pokazywanych na nim danych.
9) Podatnicy, prowadząc ewidencję zapewniają stan techniczny kasy gwarantujący czytelny wydruk paragonu fiskalnego lub faktury w postaci papierowej, a w przypadku paragonu fiskalnego lub faktury w postaci elektronicznej - ich czytelny widok, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.
Zgodnie z § 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 i § 19a.
W myśl § 19a rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.
Na podstawie § 25 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:
W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny zawiera co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
3) numer kolejny wydruku;
4) datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
5) oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
6) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
7) cenę jednostkową towaru lub usługi;
8) ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
9) wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują;
10) wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów;
11) wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym;
12) łączną wysokość podatku;
13) łączną wartość sprzedaży brutto;
14) oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto;
15) kolejny numer paragonu fiskalnego;
16) numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
17) numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy;
18) logo fiskalne i numer unikatowy.
Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas. Zgodnie z tym przepisem:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kasie on-line - rozumie się przez to kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.
Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy:
Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
W myśl art. 111a ust. 3 ustawy:
Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:
1) przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
2) przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
a) związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
b) obejmujących określenie:
- sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
- sposobu pracy kasy rejestrującej,
c) zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.
Wymagania techniczne dla kas rejestrujących zostały zawarte w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1654).
W myśl § 2 pkt 4 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie w postaci elektronicznej - rozumie się przez to utworzony przez kasę zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych, w przypadku dokumentów fiskalnych;
Natomiat jak stanowi § 2 pkt 35 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o wystawianiu dokumentu przy użyciu kasy - rozumie się przez to utworzenie i zapis dokumentu w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, a w przypadku dokumentów w postaci papierowej - także jego wydruk.
Wymagania techniczne dla kas dotyczące dokumentów wystawiania przy ich użyciu zostały zawarte w rozdziale 5 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących.
W myśl § 22 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Kasa wystawia paragony fiskalne w postaci papierowej i w postaci elektronicznej albo zgodnie z wyborem użytkownika tylko w postaci elektronicznej zawierające m.in. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.
Stosownie do § 25 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Kasa wystawia raporty fiskalne dobowe w postaci elektronicznej, a na żądanie użytkownika również w postaci papierowej, zawierające w szczególności kolejno pozycje imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.
Ponadto, w § 26 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Kasa wystawia raporty fiskalne okresowe i raport fiskalny rozliczeniowy, w postaci papierowej, zawierające w szczególności kolejno pozycje imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.
Natomiast wymagania techniczne dla kas dotyczące ich pracy zostały zawarte w rozdziale 6 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących.
W myśl § 37 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Kasa zapewnia ewidencję dokonywanych sprzedaży, kończących się każdorazowo wystawieniem paragonu fiskalnego lub faktury przez wyświetlenie narastającej sumy wartości sprzedaży na wyświetlaczu dla nabywcy po wprowadzeniu każdej kolejnej pozycji sprzedaży.
Ponadto ww. przepisy określają konieczność wskazania informacji w zakresie adresu punktu sprzedaży podatnika, bądź w przypadku sprzedaży prowadzonej w punktach niestałych – adresu podatnika (czyli miejsca jego zamieszkania lub siedziby) oraz to, aby na kasie została ujęta każda sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.
Zgodnie z § 6 pkt 9 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Kasa jest zbudowana w szczególności z następujących elementów konstrukcyjnych: wyświetlacza dla nabywcy
Jak stanowi § 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Wyświetlacz dla nabywcy zapewnia nabywcy dostępny odczyt wyświetlanej wartości sprzedaży.
Z wniosku wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Specjalizuje się w usługach marketingowych oraz w usługach w zakresie wsparcia procesów sprzedaży. Spółka nawiązała współpracę z Kontrahent zajmującym się sprzedażą hurtową wyrobów tytoniowych. Na podstawie Umowy o świadczenie usług Spółka planuje zrealizowanie akcji wsparcia sprzedaży urządzeń (...), w ramach której, w porozumieniu z Kontrahentem, wykorzysta nabyte uprzednio na własny rachunek rekwizyty tytoniowe na podstawie Umowy sprzedaży wyrobów tytoniowych. Akcja stanowić będzie niepubliczną akcję wsparcia sprzedaży wyrobów tytoniowych. Spółka nie będzie prowadzić Akcji we własnych stacjonarnych punktach sprzedaży ani stoiskach. Konsument będzie zobowiązany do zaakceptowania regulaminu zakupu, w którym zostanie zawarte postanowienie, że Konsument zgadza się na otrzymanie paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej. W Regulaminie zostanie również wskazane, że paragon w formie elektronicznej zostanie wydany Konsumentowi poprzez przesłanie linku umożliwiającego pobranie E-paragonu na jego adres mailowy podany Brand Masterowi podczas rejestracji danych. Transakcja będzie mogła zostać zrealizowana tylko pod warunkiem akceptacji Regulaminu. W rezultacie, brak zgody Kontrahenta na dokonanie płatności elektronicznej i/lub wydanie E-paragonu uniemożliwi dokonanie transakcji. Platforma nie będzie w stanie obsłużyć więcej niż jednej transakcji równocześnie. Ponadto, Konsumentowi podczas finalizacji zamówienia zostanie udostępniona wizualizacja wyświetlacza kasy rejestrującej, która pozwoli mu na odczyt wartości sprzedaży. Spółka przewiduje zaangażowanie w Akcję od kilkudziesięciu do kilkuset Brand Masterów, którzy będą prowadzili akcję sprzedażową w wielu miejscach jednocześnie. Spółka w celu odpowiedniego zaewidencjonowania transakcji sprzedaży nabędzie jedną drukarkę fiskalną. Drukarka fiskalna, która będzie eksploatowana przez Spółkę, będzie zapewniała prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiała połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas. Drukarka fiskalna znajdująca się w posiadaniu Spółki będzie spełniała wymagania techniczne pozwalające na wystawianie E-paragonów, która to funkcjonalność będzie stwierdzona odpowiednim potwierdzeniem Głównego (…). Urządzenie będzie znajdowało się w siedzibie Spółki, co oznacza, że Brand Masterzy nie będą posiadać kas rejestrujących w trakcie prowadzenia Akcji. Drukarka fiskalna zostanie zintegrowana z Platformą w celu automatycznej fiskalizacji zawartych transakcji. System sprzedażowy Spółki automatycznie prześle otrzymany link Konsumentowi w uzgodniony sposób, tj. na adres e-mail podany w zamówieniu za uprzednim wyrażeniem zgody w postaci akceptacji Regulaminu. Konsument otrzyma więc możliwość pobrania E-paragonu w formie ustrukturyzowanej oraz jego wizualizację. E-paragony przesyłane Konsumentom na adres e-mail będą zapewniały brak możliwości ingerencji w ich treść, jak również pełną ich czytelność. E-paragony będą wyłącznie dokumentami utworzonymi przez kasę on-line, które będą stanowić zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych.
W tak przedstawionym opisie sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą sposobu wystawiania i wydawania nabywcom paragonów fiskalnych oraz możliwości stosowania przez Spółkę jednego urządzenia fiskalnego w celu ewidencji wszystkich transakcji sprzedaży zawartych podczas prowadzonej Akcji.
Dokonując rozstrzygnięcia w analizowanej sprawie trzeba mieć na względzie, że podatnik dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest zobowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wystawiając i wydając nabywcy paragon fiskalny z każdej sprzedaży. Obowiązek wystawienia i wydania nabywcy paragonu powinien być realizowany natychmiast po dokonaniu sprzedaży (przyjęciu płatności) w miejscu sprzedaży (przyjęcia płatności). Tym samym kasa rejestrująca, za pośrednictwem której podatnik ewidencjonuje sprzedaż na rzecz klientów indywidualnych (konsumentów), powinna znajdować się w miejscu faktycznej sprzedaży.
W niniejszej sprawie należy zwrócić uwagę na specyficzny model sprzedaży urządzeń (...), które są oferowane Klientom w ramach prowadzonej przez Spółkę Akcji.
Brand Masterzy mają za zadanie prezentację urządzenia (...) i zachęcenie potencjalnych Klientów do jego zakupu. Prezentacja tego urządzenia będzie dokonywana m.in. podczas targów, koncertów, festiwali oraz w sklepach detalicznych i lokalach gastronomicznych nienależących do Spółki, czyli w niestałych punktach sprzedaży. Jak bowiem wynika z opisu sprawy Brand Masterzy będą pełnili funkcję mobilnych prezenterów urządzeń (...), tj. co do zasady codziennie będą przemieszczać się w celu znalezienia jak największej liczby potencjalnych klientów. Będą prezentować ww. urządzenia w miejscach i podczas wydarzeń uzgodnionych z Kontrahentem. W przypadku prowadzenia Akcji w sklepach detalicznych lub lokalach gastronomicznych Brand Master nie będzie obecny w danej placówce codziennie, a jedynie w wybranych dniach i w różnych odstępach czasowych. Decyzja o obecności Brand Mastera w danym sklepie będzie podejmowana na bieżąco w oparciu o wypracowane wyniki sprzedażowe, niemniej jednak nie będzie to obecność stała ani cykliczna. Brand Master może także w ciągu dnia zmieniać swoją lokalizację, jeżeli uzna to za uzasadnione ekonomicznie.
Tym samym konsument ma możliwość bezpośredniego zapoznania się z urządzeniem (...) w obecności przedstawiciela Spółki – Brand Mastera podczas targów, koncertów, festiwali czy w sklepach detalicznych i lokalach gastronomicznych. Jeżeli Klient zdecyduje się na zakup tego urządzenia, to zasadniczo jest ono dostępne „od ręki”, jest ono bowiem wydawane przez Brand Mastera kupującemu po dokonaniu płatności.
W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „miejsca niestałe”. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, słowo „stały” definiowane jest m.in. jako „pozostający w tym samym miejscu i położeniu”, „nieulegający zmianom”. Natomiast słowo „niestały” należy rozumieć jako „zmieniający miejsce i położenie”, „ulegający zmianom”.
Opisany przez Spółkę sposób sprzedaży urządzeń (...) w ramach organizowanej Akcji wskazuje, że sprzedaż ta nie jest prowadzona z siedziby Spółki, lecz jest dokonywana poza tą siedzibą (tj. w miejscach opisanych wyżej) z fizyczną obecnością przedstawicieli Spółki – tj. Brand Masterów. Mamy więc do czynienia z bezpośrednią sprzedażą odbywającą się w konkretnych miejscach/punktach, tj. w lokalach gastronomicznych, sklepach detalicznych nienależących do Spółki oraz na targach, koncertach i festiwalach. W miejscach tych (będących punktami sprzedaży urządzeń (...) należących do Spółki) znajdują się jednocześnie przedstawiciele sprzedawcy (Brand Masterzy) oraz nabywcy urządzenia (...).
Sam fakt złożenia zamówienia przez Klienta za pośrednictwem Platformy sprzedażowej Spółki (w pierwszej kolejności Brand Master w miejscu prezentacji rejestruje Klienta w bazie danych) oraz dokonanie płatności za pomocą bramki typu (...), nie powoduje że sprzedaż urządzenia (...) jest dokonywana z siedziby Spółki. Zamówienie jest wprawdzie składane przez Platformę internetowo (jednakże w obecności i przy pomocy Brand Mastera), ale sama obsługa tego zamówienia i jego realizacja następuje na miejscu prezentacji przez Brand Mastera, a nie jest dokonywana przez pracowników Spółki znajdujących się w jej siedzibie. Zatem proces sprzedaży urządzeń (...) (tj. prezentacja urządzenia, zebranie danych do realizacji zamówienia oraz wydanie urządzenia) jest realizowany przez przedstawiciela Spółki – Brand Mastera w ww. miejscach sprzedaży.
Skoro więc miejscem sprzedaży urządzeń (...) należących do Spółki (Spółka nabywa bowiem od Kontrahenta te urządzenia na własny rachunek) będą ww. niestałe punkty, to w tych miejscach powinny znajdować się kasy rejestrujące dokumentujące tę sprzedaż. Kasa rejestrująca powinna bowiem znajdować się w miejscu faktycznej sprzedaży dokonywanej na rzecz klienta indywidualnego przy bezpośredniej jego obecności. Ponadto jak Spółka wskazała akcja sprzedażowa urządzeń (...) będzie prowadzona przez kilkudziesięciu/kilkuset Brand Masterów w wielu miejscach jednocześnie. Z racji tego, że Brand Masterzy będą pełnili funkcję mobilnych prezenterów urządzeń (...), to będą zasadniczo codziennie przemieszczać się w celu znalezienia jak największej liczby potencjalnych klientów. Zatem w co najmniej kilkudziesięciu różnych miejscach będą równocześnie oferowane do sprzedaży towary należące do Spółki i będzie możliwość ich zakupu przez Klientów.
W związku z powyższym, kasa rejestrująca, za pośrednictwem której nastąpi zaewidencjonowanie sprzedaży urządzeń (...), powinna znajdować się w miejscu faktycznej sprzedaży produktów, a nie jak wskazała i zaproponowała Spółka w siedzibie Spółki. Nie można więc zgodzić się z Państwem, że wystarczającym będzie stosowanie przez Spółkę jednej kasy rejestrującej on-line w celu fiskalizacji wszystkich transakcji sprzedaży zawartych w ramach prowadzonej Akcji. Nawet jeżeli każdy e-paragon będzie zawierał adres siedziby Spółki ze względu na prowadzenie sprzedaży urządzeń (...) w miejscach niestałych.
Ponadto należy zauważyć, że Spółka w opisie sprawy wskazała, że Klientowi podczas finalizacji zamówienia urządzenia (...) zostanie udostępniona wizualizacja wyświetlacza kasy rejestrującej. Wizualizacja ta pozwoli klientowi na odczytanie wartości sprzedaży. W ocenie Spółki taka forma jest wystarczająca.
Wskazać należy, że działań Spółki odnoszących się do „wizualizacji wyświetlacza kasy rejestrującej”, w sytuacji, gdy sprzedaż urządzeń realizowana jest w ww. punktach sprzedaży przy jednoczesnej obecności przedstawiciela Spółki (Brand Mastera) oraz konsumenta, nie można uznać za prawidłowe w świetle obowiązujących przepisów odnoszących się do ewidencjonowania sprzedaży z zastosowaniem kas rejestrujących. Trzeba bowiem mieć na uwadze cytowane powyżej przepisy:
- § 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, który wskazuje, że podatnicy, prowadząc ewidencję umieszczają wyświetlacz kasy w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt pokazywanych na nim danych,
- § 6 pkt 9 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, z którego wynika, że wyświetlacz dla nabywcy stanowi element konstrukcyjny kasy rejestrującej oraz
- § 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, z którego wynika, że wyświetlacz zapewnia nabywcy dostępny odczyt wyświetlanej wartości sprzedaży.
Powyższe przepisy odnoszą się do wyświetlacza jako elementu kasy rejestrującej, a nie innego mobilnego urządzenia, np. tabletu. Nie można więc uznać za prawidłowe działania Spółki odnoszące się do „wizualizacji wyświetlacza kasy rejestrującej”.
Tym samym w analizowanej sprawie nie są spełnione warunki wynikające z wyżej zacytowanych przepisów rozporządzeń odnoszących się do ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kas rejestrujących. Wyświetlacz kasy rejestrującej, jako jej element konstrukcyjny, nie zostanie fizycznie umieszczony, w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt pokazanych na nim danych.
W świetle powyższego nie jest prawidłowe postępowanie Spółki polegające na ewidencjonowaniu wszystkich zawartych w ramach prowadzonej Akcji transakcji sprzedaży rekwizytów tytoniowych za pośrednictwem jednej kasy rejestrującej zlokalizowanej w siedzibie Spółki. Takiego postępowania nie można uznać za prawidłowe na gruncie obowiązujących przepisów z zakresu ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących.
W związku z powyższymi przepisami, każdy Brand Master dokonujący bezpośredniej sprzedaży urządzeń (...) na rzecz klienta powinien być wyposażony w kasę rejestrującą.
Jednocześnie podnieść należy, jak już zostało wskazane w niniejszej interpretacji, że Spółka dokonując sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy i prowadząc ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ma obowiązek, stosownie do zapisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy oraz § 6 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, wydać paragon fiskalny nabywcy towaru.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że wydanie paragonu może nastąpić – stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy – w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że nabywca wyrazi na to zgodę i dwie strony uzgodnią sposób przesłania tego paragonu.
Podkreślenia wymaga definicja e-paragonu wskazana w rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących. Rozporządzenie określa e-paragon mianem „dokumentu w postaci elektronicznej” − rozumie się przez to utworzony przez kasę online zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych.
Przepisy nie standaryzują sposobu wyrażenia zgody przez klienta czy rozsyłania elektronicznych paragonów, wskazują jedynie, że powinien on być uzgodniony z nabywcą. Przekazanie e-paragonu może mieć więc miejsce np. SMS-owo, mailowo lub za pośrednictwem aplikacji należącej do wystawcy lub aplikacji mobilnej z odpowiednią funkcjonalnością.
Co do zasady ustawodawca dopuścił dowolną możliwość przesyłania paragonu Klientowi. Ważne aby ten sposób przesyłania był z nabywcą (Klientem) uzgodniony. Zatem dopuszczalne jest doręczenie paragonu w formie elektronicznej w sposób uzgodniony z klientem, np. jako nieedytowalny obraz (odwzorowanie) wygenerowanego tradycyjnego paragonu, poprzez przesłanie klientowi linku do wewnętrznego repozytorium podatnika.
W rozpatrywanej sprawie w świetle rozstrzygnięcia odnoszącego się do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 w zakresie braku możliwości ewidencjonowania sprzedaży urządzeń (...) za pośrednictwem jednej kasy rejestrującej zlokalizowanej w siedzibie Spółki, za nieprawidłowe należy uznać również zaproponowane przez Spółkę rozwiązanie opisane w ramach pytania nr 1 w części odnoszącej się do wydawania Konsumentom paragonów z pomocą oprogramowania udostępnionego przez Partnera w sposób opisany we wniosku. Rozwiązanie to bowiem opiera się na wykorzystywaniu do ewidencjonowania całej sprzedaży urządzeń (...) w ramach prowadzonej Akcji za pośrednictwem jednej kasy rejestrującej znajdującej się w siedzibie Spółki.
W efekcie stwierdzić należy, że Spółka nie będzie postępować prawidłowo, stosując jedno urządzenie fiskalne w celu ewidencji wszystkich transakcji sprzedaży zawartych podczas prowadzonej Akcji, a w związku z tym każdy Brand Master zobowiązany jest do posiadania kasy rejestrujacej, na której będzie ewidencjonował sprzedaż na rzecz Klientów. Ponadto Sprzedawca zobowiązany jest do wydania paragonu Klientowi w momencie sprzedaży.
Zatem, Państwa stanowisko w całości uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacjeInformacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.