Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia składników majątkowych do innej istniejącej Spółki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

AB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, KRS nr (...) (dalej jako: „AB”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji (...) i akcesoriów do (...), a także w zakresie usług serwisowych i gwarancyjnych, dotyczących (...) (dalej: „działalność dot. (...)”).

Niezależnie od tego AB zajmuje się działalnością gospodarzą w zakresie zarządzania nieruchomością i wynajem nieruchomościami i, w tym wynajmuje na rzecz osób trzecich nieruchomości, stanowiące własność AB oraz oddaje je w dzierżawę (dalej: „działalność nieruchomościowa”). Wynajmowana i oddawana w dzierżawę na rzecz osób trzecich jest nieruchomość w (...), dla której prowadzona jest KW nr (...).

AB jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym (jak każda inna spółka prawa handlowego). Chociaż siedziba AB znajduje się pod adresem ul. (...), oba rodzaje powyższej działalności faktycznie wykonywane są pod adresem ul. (...).

AB powstała w wyniku przekształcenia ze spółki A Spółka z o.o. w roku 2018, z kolei A Spółka z o.o. swoją działalność gospodarczą prowadziła od roku 2015. Przedsiębiorstwo AB w zakresie obu rodzajów działalności gospodarczej (tj. działalność dot. (...) i działalność nieruchomościowa) funkcjonuje niezależnie od siebie.

AB jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. AB jest czynnym rezydentem podatkowym w Polsce. AB nie jest rezydentem podatkowym w jakimkolwiek innym kraju. Zorganizowana część przedsiębiorstwa AB, służąca do wykonywania działalności nieruchomościowej (tj. związanej z zarządzaniem oraz wynajmem nieruchomościami), będzie zwana dalej: „Zakładem Nieruchomościowym”).

Zakład Nieruchomościowy obejmuje m.in. nieruchomość wynajmowaną i wydzierżawianą na rzecz osób trzecich położoną w (...), dla której prowadzona jest KW nr (...). Zakład Nieruchomościowy zajmuje się także zarządzaniem powyższą nieruchomością od 14 kwietnia 2016 r.

Przedsiębiorstwo AB w zakresie działalności nieruchomościowej zawarła umowy z poniższymi firmami na dzierżawę na czas nieokreślony. Poniżej wskazują Państwo dane firm wraz z datą zwarcia umowy.

(...)

Dzierżawione są tylko budynki pod adresem nieruchomości: (...), nr Księgi Wieczysta (...). Zakład Nieruchomościowy posiada swoją własną grupę klientów (wyżej wymienionych), dostawców (...), wydzielone w planie kont.

Natomiast w ramach działalności w zakresie (...) obecnie wykorzystywana jest nieruchomość (...), nr Księgi Wieczysta (...), która po wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie przeniesiona pod inny adres. W pomieszczeniach pod adresem (...) obecnie wykorzystywanej do działalności w zakresie (...) są:

1.Nr budynku (...):

a)Stacja transformatorowa pow. użytkowa (...)m2.

2.Nr budynku (...):

a)Wiata pow. użytkowa (...)m2.

3.Nr budynku (...):

a)Budynek kotłowni pow. użytkowa (...)m2.

4.Nr budynku (...):

a)Biurowiec pow. użytkowa (...)m2

Użytkują Państwo:

1.I piętro biura (...) m2.

2.III piętro hotel (...) m2.

3.Parter (w zarysie biurowca) (...) m2.

4.Piwnica (schron) (...) m2 (nie wliczana do powierzchni użytkowej).

5.Nr budynku (...).

b)Hala produkcyjna pow. użytkowa (...) m2.

Użytkują Państwo:

(...) m2.

Wynajęte:

(...) m2.

AB planuje wnieść zorganizowaną część jego przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego do innej istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terenie Polski (dalej: „Spółka”). Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego nastąpi jako podział przez wydzielenie na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) kodeks spółek handlowych.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa w wyniku podziału zostanie wniesiony do spółki CD Sp. z o.o. z siedzibą w miejscowości (...); KRS: (...); NIP: (...), która została założona w dniu 13 czerwca 2024 r.

Spółka będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, będzie posiadać rezydencję podatkową w Polsce i będzie prowadzić działalność nieruchomościową. Spółka od razu po wprowadzeniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie mogła dalej prowadzić Zakład Nieruchomościowy, bez żadnych przerw w zakresie tej działalności. Zakład Nieruchomościowy ma być podstawowym majątkiem Spółki. Spółka bez podejmowania innych działań i wyłącznie w oparciu o otrzymaną zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa Zakład Nieruchomościowy może prowadzić/kontynuować działalność Zakładu Nieruchomościowego.

Przedmiotem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, posiada zdolność do działania jako niezależne przedsiębiorstwo z punktu widzenia finansowego, funkcjonalnego oraz organizacyjnego. Spółka, do której zostanie wniesiona zorganizowana część przedsiębiorstwa będzie miała możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności prowadzącej przez AB Sp. z o.o.

Należy dodać, że w związku z wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa AB do Spółki w postaci Zakładu Nieruchomościowego, AB zarówno przed wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki, jak i po wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki, o którym mowa powyżej, będzie prowadzić swoje przedsiębiorstwo w zakresie działalności dot. (...). AB zachowa bowiem te elementy przedsiębiorstwa (i nie będzie ich wnosił do Spółki), które są niezbędne do wykonywania działalności dot. (...). AB zachowa status podatnika VAT czynnego i polskiego rezydenta podatkowego. W związku z wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa Zakładu Nieruchomościowego AB zmieni jednakże adres prowadzonej działalności dot. (...) z ul. (...) na nowy adres.

Spółka, do której zostanie wniesiona zorganizowana część przedsiębiorstwa będzie kontynuowała działalność gospodarczą w zakresie, w jakim jest ona realizowana w przedsiębiorstwie AB, tj. w zakresie działalności nieruchomościowej polegających na dzierżawie nieruchomości, wyłącznie w oparciu o nabytą zorganizowana część przedsiębiorstwa składniki majątkowe i niemajątkowe. Spółka nie będzie obejmowała umowę o zarządzanie Nieruchomością – zatrudnia pracowników (samozarządzanie). Wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie obejmowało umowy o zarządzanie aktywami.

Przedsiębiorstwo AB w odniesieniu do Nieruchomości w (...), KW nr (...), korzystało z finansowania dłużnego w postaci kredytu inwestycyjnego, który został spłacony w całości w marcu 2023. W ramach przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie przeniesienia finansowania dłużnego z uwagi na jego brak.

Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego do istniejącej Spółki ma na celu uporządkowanie spraw organizacyjnych i sukcesyjnych AB a przede wszystkim, aby nie łączyć ze sobą tak zróżnicowanych przedmiotów działalności gospodarczej. Powyższe czynności nie mają na celu unikania opodatkowania lub uchylania się od opodatkowania.

W skład Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności nieruchomościowej, które powstanie przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki:

a)prawo użytkowania wieczystego nieruchomości przy ulicy (...), numer księgi wieczystej (...), która jest zabudowana budynkami usługowo-produkcyjnymi.

Nieruchomość w (...), KW nr (...), będzie w całości wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia Zakładu Nieruchomościowego i wykonywania działalności nieruchomościowej. Nieruchomość będzie wykorzystywana w całości jako zakład nieruchomościowy.

Na Spółkę, w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zostaną przeniesione składniki majątkowe (ruchomości) Zakładu Nieruchomościowego służące do wykonywania działalności nieruchomościowej, w tym w szczególności:

1.Meble biurowe.

2.Meble kuchenne.

3.Zestawy mebli.

4.Piec wraz z wyposażeniem.

5.Drukarka.

6.Komputer z oprogramowaniem.

7.Kserokopiarka.

8.Narzędzia do technicznej obsługi nieruchomości.

Dodatkowo do Zakładu Nieruchomościowego przejdą pracownicy, których zakresem obowiązków są: techniczne utrzymanie nieruchomości, zadania gospodarcze, administracja nieruchomością.

W związku z zawartymi umowami Spółka posiada należności przyszłe (zobowiązania niewymagalne), które są naliczane każdorazowo w związku z upływem kolejnych okresów rozliczeniowych oraz zobowiązania wymagane, które nie zostały zapłacone wydzierżawiającemu. Oba rodzaje należności mają charakter pieniężny i pochodzą z zawartych umów najmu. Wskazane należności wchodzą w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Spółka w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa nabędzie prawa i obowiązki obecnie wynajmującego, tj. Spółki AB Sp. z o.o.

AB zachowa szereg składników majątkowe (ruchomości), niezbędne do wykonywania działalności dot. (...), w tym w szczególności:

(...)

Poza tym A posiada klientów, którymi są fabryki, stocznie, huty, zakłady remontowe, prywatne przedsiębiorstwa, które w swoich parkach maszynowych posiadają nowe i używane (...).

Dla nich Wnioskodawca remontuje, modernizuje maszyny, projektuje i sprzedaje nowe (...). Dostarcza części zamienne, akcesoria i oprzyrządowanie do (...) polskiej i zagranicznej produkcji.

Stałymi odbiorcami Wnioskodawcy są zakłady produkujące części samochodowe, łożyska, ceramikę, przedsiębiorstwa działające w branży hutniczej, stalowniczej, odlewniczej, hydraulicznej.

Po wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki, nazwa firmy AB nie ulegnie zmianie, natomiast Spółka, do której wniesiona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego, otrzyma odrębną nazwę, tak aby odróżnić ją od działalności AB. Zakład Nieruchomościowy obecnie nie posiada swojego odrębnego logo, które ma go wyróżniać od tej części przedsiębiorstwa służącej do wykonywania działalności dot. (...), natomiast po wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa ulegnie to zmianie. Klientela i kontrahenci AB w zakresie działalności dot. (...) oraz w zakresie działalności nieruchomościowej jest naturalnie różna, bo jest inny przedmiot działalności. Innymi słowy Zakład Nieruchomościowy posiada swoją własną grupę klientów, kontrahentów, dostawców, podwykonawców.

Chociaż obecnie przedsiębiorstwo AB nie prowadzi dokumentacji księgowej, rachunkowej itp. odrębnie dla Zakładu Nieruchomościowego i działalności nieruchomościowej oraz odrębnie dla działalności dot. (...), to za pomocą stosowanych oznaczeń, odpowiednich kluczy alokacji (np. Miejsce Powstania Kosztu – MPK) lub innych narzędzi możliwe jest przypisanie odrębnie części przedsiębiorstwa AB, służącej do wykonywania działalności dot. (...) oraz odrębnie Zakładowi Nieruchomościowemu, służącemu do wykonywania działalności nieruchomościowej kosztów, przychodów, zobowiązań, należności i większości analityk dotyczących zobowiązań oraz wykorzystywanych własny składników majątkowych, w tym środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W dokumentacji księgowej przedsiębiorstwa AB istnieje możliwość wydzielenia działalności dla części przedsiębiorstwa AB, służącej do wykonywania działalności dot. (...), oraz dla części przedsiębiorstwa, tj. Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności nieruchomościowej. Dodatkowo, poprzez ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań odpowiednio do dla powyższych części przedsiębiorstwa AB (tj. odrębnie dla części przedsiębiorstwa – Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności nieruchomościowej i odrębnie dla części przedsiębiorstwa AB, służącej do wykonywania działalności dot. (...)). Zakład Nieruchomościowy, jak i pozostała część przedsiębiorstwa AB, służąca do wykonywania działalności dot. (...) odrębnie dokonuje zakupów (np. Zakład Nieruchomościowy ponosi koszty związane z materiałami biurowymi, natomiast pozostała część przedsiębiorstwa AB pod kątem (...) ponosi koszty związane z materiałami metalowymi). Co istotne, o ile część przedsiębiorstwa AB służąca do wykonywania działalności dot. (...) zawiera umowy przez Internet i realizuje zamówienia internetowe, o tyle Zakład Nieruchomościowy w ogóle w tym obszarze nie działa. Obecnie Zakład Nieruchomościowy nie posiada odrębnego subkonta bankowego celem oddzielenia wpływów z działalności nieruchomościowej, natomiast będzie posiadać odrębny od AB rachunek po wniesieniu wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki Zakładu Nieruchomościowego.

Zobowiązania oraz umowy dla części przedsiębiorstwa AB (Zakładu Nieruchomościowego) służącej do wykonywania działalności nieruchomościowej, jak i dla pozostałej części przedsiębiorstwa AB służącej do wykonywania działalności dot. (...), są możliwe do wydzielenia. Umowy dostawy, umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług oraz zobowiązania z tytułu rękojmi i gwarancji w obszarze (...) pozostaną w AB. Z kolei umowy najmu, umowy dzierżawy, umowy na zapewnienie mediów do nieruchomości Zakładu Nieruchomościowego, będą wraz z Zakładem Nieruchomościowym wniesione w wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki, a Spółka będzie kontynuować realizację tych umów.

W umowach o pracę, zawieranych przez AB z pracownikami, uwzględnia się zróżnicowanie miejsca i warunków zatrudnienia, w zależności od tego, czy pracownik wykonuje prace w zakresie działalności dot. (...), czy też działalności nieruchomościowej. Nie ma miejsca sytuacja, że pracownik wykonuje pracę w obu rodzajach działalności. Jest wprowadzony wyraźny rozdział (zresztą zarządzanie i wynajem nieruchomościami wymaga innych kwalifikacji, kompetencji i predyspozycji niż praca produkcyjna dotycząca (...)). Na potrzeby działalności nieruchomościowej w ramach Zakładu Nieruchomościowego AB zatrudnia obecnie 3 pracowników, którzy zajmują się wyłącznie zarządzaniem i wynajmem nieruchomościami i nie wykonują żadnych czynności w zakresie działalności dot. (...). W następstwie wniesienia wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego, pracownicy związani z Zakładem Nieruchomościowym staną się pracownikami Spółki. Już w tym momencie widoczna jest niezależność organizacyjna, gdyż pracownicy Zakładu Nieruchomościowego mają w umowach o pracę wskazane, że wykonują czynności związane z Zakładem Nieruchomościowym. Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wiązało się z tzw. „przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę” w myśl art. 23(1) Kodeksu pracy.

Pozostała część przedsiębiorstwa AB, służąca do wykonywania dot. (...) również może samodzielnie kontynuować prowadzenie działalności operacyjnej bez konieczności podejmowania dodatkowych działań/czynności (za wyjątkiem konieczności przeniesienia miejsca produkcji pod nowy adres). Już teraz zarysowuje się faktyczne wyodrębnienie organizacyjne obu rodzajów działalności i składników materialnych i niematerialnych, służących do ich wykonywania. Firma posiadać będzie 30 pracowników.

Zakładowi Nieruchomościowemu zostanie przypisany organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie AB zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Działalność nieruchomościowa, będzie na dzień wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyodrębniony organizacyjnie w przedsiębiorstwie AB, będzie stanowił wyodrębnioną organizacyjnie część, tj. zespół składników wyodrębniony w sposób faktyczny działalnością operacyjną, do której można przyporządkować poszczególne składniki materialne i niematerialne, jak i organizacyjnie.

Działalność nieruchomościowa, będzie na dzień wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyodrębniony w przedsiębiorstwie AB posiadała samodzielność finansową pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe będzie określenie wyniku finansowego.

Wnioskodawca wskazuje, że zespół składników materialnych i niematerialnych, należących do zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności nieruchomościowej jest wyodrębniony na następujących płaszczyznach:

a.Organizacyjnej – wyodrębnienie nastąpi poprzez przygotowanie listy składników majątkowych, będących elementami Zakładu Nieruchomościowego, wnoszonego do Spółki wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, projektu uchwały o wniesieniu wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz pozostałej dokumentacji obligatoryjnej przy dokonaniu transakcji tego rodzaju. Wskazać należy, że docelowe wyodrębnienie nastąpi na podstawie aktu notarialnego, przenoszącego własność składników, objętych wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa na Spółkę;

b.Finansowej – wyodrębnienie będzie przejawiało się samodzielnością finansową Zakładu Nieruchomościowego pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Spółka po uzyskaniu wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego, tj. zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będzie dysponować odrębnym majątkiem i będzie odpowiadać odrębnie za zobowiązania. Na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe jest i będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również ewentualnych należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, pozwalające na określenie wyniku finansowego dla Zakładu Nieruchomościowego;

c.Funkcjonalnej – na dzień dokonania opisanej we wniosku transakcji (wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa) zespół składników materialnych i niematerialnych (zorganizowana część przedsiębiorstwa) w postaci Zakładu Nieruchomościowego, który będzie wniesiony do Spółki, będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań i nie będą wymagać innych składników majątku, bądź podejmowania innych działań przez Spółkę. Na podstawie uzyskanego Zakładu Nieruchomościowego Spółka od razu może przystąpić do wykonywania działalności nieruchomościowej.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko AB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy), zgodnie z którym transakcja polegająca na wniesieniu Zakładu Nieruchomościowego, tj. wyodrębnionej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa AB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (służącej do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z zarządzaniem nieruchomościami oraz wynajmem nieruchomościami) w formie wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka), będzie stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie AB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem AB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy), transakcja polegająca na wniesieniu Zakładu Nieruchomościowego, tj. wyodrębnionej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa AB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (służącej do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z zarządzaniem nieruchomościami oraz wynajmem nieruchomościami) w formie wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka), będzie stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie AB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Uzasadnienie dla odpowiedzi na pytanie

Zgodnie z normą art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował zaś w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Jednocześnie, w art. 6 ustawy o VAT ustawodawca zawarł katalog czynności, do których nie stosuje się przepisów ustawy o VAT. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, nie stosuje się do „transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Transakcja zbycia obejmować będzie wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania zbywalnym składnikiem majątku lub majątkiem jak właściciel. W szczególności, pojęcie transakcji zbycia obejmować będzie swym zakresem takie czynności jak wniesienie wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Należy podkreślić, że skoro ustawodawca nie zawarł w ustawie o VAT definicji legalnej pojęcia transakcji zbycia, to oznacza to, że nie jest istotna forma, w jakiej owo zbycie następuje, lecz samo zadysponowanie w taki sposób, że dochodzi do zmiany podmiotu władającego zbywalnym składnikiem majątku lub majątkiem.

Mając na uwadze powyższe oraz treść normy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedsiębiorstwem lub zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jak właściciel. Tym samym, o ile majątek wnoszony do istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w formie wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to jego przeniesienie do istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako czynność ex lege z zakresu tego opodatkowania wyłączona. Z definicji „zorganizowanej części przedsiębiorstwa” zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, wynika, że jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z przedstawionego stanu faktycznego bezsprzecznie wynika, że można mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa w odniesieniu do Zakładu Nieruchomościowego, który służy do wykonywania działalności gospodarczej, związanej z zarządzaniem i wynajmem nieruchomościami. Jest to zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Ze względu na fakt, że przedmiotem wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa (Zakład Nieruchomościowy), co do której możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań zorganizowanej części, a także zważywszy na to Zakład Nieruchomościowy będzie posiadał swój odrębny majątek, uznać trzeba, że Zakład Nieruchomościowy spełnia warunki z definicji z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Dodatkowo będąca przedmiotem wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego (służącego do wykonywania działalności gospodarczej, związanej z zarządzaniem i wynajmem nieruchomościami) może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Wskazuje się, że zespół składników materialnych i niematerialnych, należących do zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności gospodarczej związanej z zarządzaniem i wynajmem nieruchomościami będzie wyodrębniony na wszystkich płaszczyznach, tj.:

a.Organizacyjnej – wyodrębnienie nastąpi poprzez przygotowanie listy składników majątkowych, będących elementami Zakładu Nieruchomościowego, wnoszonego do Spółki, projektu uchwały o wniesieniu wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz pozostałej dokumentacji obligatoryjnej przy dokonaniu transakcji tego rodzaju. Wskazać należy, że docelowe wyodrębnienie nastąpi na podstawie aktu notarialnego, przenoszącego własność składników, objętych wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa na Spółkę;

b.Finansowej – wyodrębnienie będzie przejawiało się samodzielnością finansową Zakładu Nieruchomościowego, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Spółka po uzyskaniu wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego, tj. zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będzie dysponować odrębnym majątkiem i będzie odpowiadać odrębnie za zobowiązania. Na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe jest i będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również ewentualnych należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, pozwalające na określenie wyniku finansowego dla Zakładu Nieruchomościowego;

c.Funkcjonalnej – na dzień dokonania opisanej we wniosku transakcji (wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa) zespół składników materialnych i niematerialnych (zorganizowana część przedsiębiorstwa) w postaci Zakładu Nieruchomościowego, który będzie wniesiony do Spółki, będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań i nie będą wymagać innych składników majątku, bądź podejmowania innych działań przez Spółkę. Na podstawie uzyskanego Zakładu Nieruchomościowego Spółka od razu może przystąpić do wykonywania działalności gospodarczej, związanej z szeroko pojętym ogrodnictwem i nie potrzebuje do tego innych aktywów.

Oznacza to, że wnoszona wydzielona część przedsiębiorstwa jest zorganizowanym zespołem składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład. Przepisy ustawy o VAT w art. 6 wyłączają czynności zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa od podatku od towarów i usług. W związku z definicją z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uznać trzeba, że w rozpatrywanej sprawie dojdzie do wniesienia do innej istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w formie wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa Zakładu Nieruchomościowego, co będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT po stronie AB Sp. z o.o. (Wnioskodawcy).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej: ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zwanej dalej „Kodeks cywilny”, zgodnie z którym:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5)koncesje, licencje i zezwolenia;

6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8)tajemnice przedsiębiorstwa;

9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 552 Kodeksu cywilnego:

Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla badanej kwestii jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Przedsiębiorstwo, w rozumieniu powyższego przepisu, powinno więc łączyć mienie w funkcjonalnie zorganizowane przedsięwzięcie gospodarcze, a nie tylko stanowić zgromadzone niematerialne i materialne składniki stanowiące sobą przedsiębiorstwo w przedstawionym znaczeniu przedmiotowym. Organizacyjna i funkcjonalna istota przedsiębiorstwa kreuje powstanie samodzielnego podmiotu gospodarczego, zdolnego do funkcjonowania w obrocie na niezmienionych zasadach, pomimo jego zbycia.

Ponadto, przepis art. 551 Kodeksu cywilnego wskazuje, że przedsiębiorstwo jest „zespołem składników”. Pojęcie zespół (a nie zbiór) zakłada istnienie pewnego poziomu powiązań organizacyjnych pomiędzy składnikami przedsiębiorstwa.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp.

Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

W wyroku z 11 kwietnia 2019 r. sygn. akt II FSK 79/17, który choć dotyczył ustaleń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, NSA przedstawił wskazówki, co należy rozumieć jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Należy zaznaczyć, że definicja tego pojęcia jest identyczna w dwóch podatkach (podatku VAT i podatku dochodowym od osób prawnych).

I tak:

1)w przypadku wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, w który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze;

2)wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość prawidłowego przyporządkowania do tej zorganizowanej części przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. (…) Składniki majątkowe materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, powinny zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa. Przy ocenie wyodrębnienia określonych składników majątkowych pod uwagę należy brać sytuację istniejącą w podmiocie wnoszącym wkład, w którym winny one stanowić pewną całość.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

W wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.

W wyroku z 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, TSUE wywiódł, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje natomiast samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. W wyroku tym Trybunał wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia TSUE należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii, czy transakcja, polegająca na wniesieniu Zakładu Nieruchomościowego, tj. części przedsiębiorstwa AB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (służącej do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z zarządzaniem nieruchomościami oraz wynajmem nieruchomościami) w formie wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka), będzie stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie AB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy).

W pierwszej kolejności należy więc ustalić, czy przenoszone składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.).

Zgodnie z art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych:

Podział może być dokonany:

1)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały albo akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);

2)przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez zawiązanie nowych spółek);

3)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących i nowo zawiązanych, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);

4)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie);

5)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).

Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku Spółki do innej istniejącej spółki (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonych części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy – przeniesienie własności.

W świetle powyższych regulacji dokonany, na podstawie Kodeksu spółek handlowych, podział przez wydzielenie poszczególnych części majątku spółki dzielonej jest, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, operacją obejmującą zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić jednak należy, że w sytuacji, gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Spółki dzielonej zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po podziale przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Spółkę przejmującą, w oparciu o przejęte składniki.

Analizując, czy określone składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zawsze należy wziąć pod uwagę profil działalności danego przedsiębiorcy, warunki rynkowe oraz specyfikę danej branży. Nie można zatem wyznaczyć szczegółowego katalogu warunków koniecznych do spełnienia, aby można było mówić o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Prawidłowa klasyfikacja przedmiotu transakcji – zorganizowana część przedsiębiorstwa lub poszczególne składniki majątkowe – ma decydujące znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków podatkowych transakcji.

Jak wskazali Państwo we wniosku przedmiotem wydzielenia będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, w postaci Zakładu Nieruchomościowego, który będzie wniesiony do Spółki, będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań i nie będą wymagać innych składników majątku, bądź podejmowania innych działań przez Spółkę. Na podstawie uzyskanego Zakładu Nieruchomościowego Spółka od razu może przystąpić do wykonywania działalności nieruchomościowej.

Ponadto z okoliczności sprawy wynika, że:

·Spółka dzielona prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie produkcji (...) i akcesoriów do (...), a także w zakresie usług serwisowych i gwarancyjnych, dotyczących (...), natomiast inna część działalności związana jest z wynajmem nieruchomości. AB zajmuje się działalnością gospodarzą w zakresie zarządzania nieruchomością i wynajem nieruchomościami i, w tym wynajmuje na rzecz osób trzecich nieruchomości, stanowiące własność AB oraz oddaje je w dzierżawę („działalność nieruchomościowa”). Wynajmowana i oddawana w dzierżawę na rzecz osób trzecich jest nieruchomość w (...), dla której prowadzona jest KW nr (...).

·Zakład Nieruchomościowy obejmuje m.in. nieruchomość wynajmowaną i wydzierżawianą na rzecz osób trzecich położoną w (...), dla której prowadzona jest KW nr (...). Zakład Nieruchomościowy zajmuje się także zarządzaniem powyższą nieruchomością od 14 kwietnia 2016 r.

·Przedsiębiorstwo AB w zakresie działalności nieruchomościowej zawarło umowy z firmami na dzierżawę na czas nieokreślony.

·Dzierżawione są tylko budynki pod adresem nieruchomości: (...), nr Księgi Wieczysta (...). Zakład Nieruchomościowy posiada swoją własną grupę klientów, dostawców (...), wydzielone w planie kont.

·W ramach działalności w zakresie (...) obecnie wykorzystywana jest nieruchomość (...), nr Księgi Wieczysta (...), która po wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie przeniesiona pod inny adres.

·Pod adresem (...) część pomieszczeń obecnie wykorzystywana jest do działalności w zakresie (...).

·Spółka, do której ma zostać wniesiona część przedsiębiorstwa, od razu po wprowadzeniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie mogła dalej prowadzić Zakład Nieruchomościowy, bez żadnych przerw w zakresie tej działalności. Zakład Nieruchomościowy ma być podstawowym majątkiem Spółki. Spółka bez podejmowania innych działań i wyłącznie w oparciu o otrzymaną zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa Zakład Nieruchomościowy może prowadzić/kontynuować działalność Zakładu Nieruchomościowego.

·Spółka, do której zostanie wniesiona zorganizowana część przedsiębiorstwa będzie kontynuowała działalność gospodarczą w zakresie, w jakim jest ona realizowana w przedsiębiorstwie AB, tj. w zakresie działalności nieruchomościowej polegających na dzierżawie nieruchomości, wyłącznie w oparciu o nabytą zorganizowana część przedsiębiorstwa składniki majątkowe i niemajątkowe. Spółka nie będzie obejmowała umowę o zarządzanie Nieruchomością – zatrudnia pracowników (samozarządzanie). Wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie obejmowało umowy o zarządzanie aktywami.

·W ramach przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie przeniesienia finansowania dłużnego z uwagi na jego brak.

·W skład Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności nieruchomościowej, które powstanie przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki wchodzi prawo użytkowania wieczystego nieruchomości przy ulicy (...), numer księgi wieczystej (...), która jest zabudowana budynkami usługowo-produkcyjnymi.

·Ww. Nieruchomość, będzie w całości wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia Zakładu Nieruchomościowego i wykonywania działalności nieruchomościowej. Nieruchomość będzie wykorzystywana w całości jako zakład nieruchomościowy.

·Na Spółkę, w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zostaną przeniesione składniki majątkowe (ruchomości) Zakładu Nieruchomościowego służące do wykonywania działalności nieruchomościowej, w tym w szczególności: meble biurowe i kuchenne, zestawy mebli, piec wraz z wyposażeniem, drukarka, komputer z oprogramowaniem, kserokopiarka, narzędzia do technicznej obsługi nieruchomości.

·Do Zakładu Nieruchomościowego przejdą pracownicy, których zakresem obowiązków są: techniczne utrzymanie nieruchomości, zadania gospodarcze, administracja nieruchomością.

·W związku z zawartymi umowami Spółka posiada należności przyszłe (zobowiązania niewymagalne), które są naliczane każdorazowo w związku z upływem kolejnych okresów rozliczeniowych oraz zobowiązania wymagane, które nie zostały zapłacone wydzierżawiającemu. Oba rodzaje należności mają charakter pieniężny i pochodzą z zawartych umów najmu. Wskazane należności wchodzą w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Spółka w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa nabędzie prawa i obowiązki obecnie wynajmującego, tj. Spółki AB Sp. z o.o.

W rozpatrywanej sprawie wskazali Państwo również, że:

·Zakład Nieruchomościowy obecnie nie posiada swojego odrębnego logo, które ma go wyróżniać od tej części przedsiębiorstwa służącej do wykonywania działalności dot. (...), natomiast po wniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa ulegnie to zmianie.

·Obecnie przedsiębiorstwo AB nie prowadzi dokumentacji księgowej, rachunkowej itp. odrębnie dla Zakładu Nieruchomościowego i działalności nieruchomościowej oraz odrębnie dla działalności dot. (...),

·Za pomocą stosowanych oznaczeń, odpowiednich kluczy alokacji (np. Miejsce Powstania Kosztu – MPK) lub innych narzędzi możliwe jest przypisanie odrębnie części przedsiębiorstwa AB, służącej do wykonywania działalności dot. (...) oraz odrębnie Zakładowi Nieruchomościowemu, służącemu do wykonywania działalności nieruchomościowej kosztów, przychodów, zobowiązań, należności i większości analityk dotyczących zobowiązań oraz wykorzystywanych własny składników majątkowych, w tym środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W dokumentacji księgowej przedsiębiorstwa AB istnieje możliwość wydzielenia działalności dla części przedsiębiorstwa AB, służącej do wykonywania działalności dot. (...), oraz dla części przedsiębiorstwa, tj. Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności nieruchomościowej. Dodatkowo, poprzez ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań odpowiednio do dla powyższych części przedsiębiorstwa AB (tj. odrębnie dla części przedsiębiorstwa – Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności nieruchomościowej i odrębnie dla części przedsiębiorstwa AB, służącej do wykonywania działalności dot. (...)). Zakład Nieruchomościowy, jak i pozostała część przedsiębiorstwa AB, służąca do wykonywania działalności dot. (...) odrębnie dokonuje zakupów (np. Zakład Nieruchomościowy ponosi koszty związane z materiałami biurowymi, natomiast pozostała część przedsiębiorstwa AB pod kątem (...) ponosi koszty związane z materiałami metalowymi). Co istotne, o ile część przedsiębiorstwa AB służąca do wykonywania działalności dot. (...) zawiera umowy przez Internet i realizuje zamówienia internetowe, o tyle Zakład Nieruchomościowy w ogóle w tym obszarze nie działa. Obecnie Zakład Nieruchomościowy nie posiada odrębnego subkonta bankowego celem oddzielenia wpływów z działalności nieruchomościowej, natomiast będzie posiadać odrębny od AB rachunek po wniesieniu wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki Zakładu Nieruchomościowego.

·Zobowiązania oraz umowy dla części przedsiębiorstwa AB (Zakładu Nieruchomościowego) służącej do wykonywania działalności nieruchomościowej, jak i dla pozostałej części przedsiębiorstwa AB służącej do wykonywania działalności dot. (...), są możliwe do wydzielenia. Umowy dostawy, umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług oraz zobowiązania z tytułu rękojmi i gwarancji w obszarze (...) pozostaną w AB. Z kolei umowy najmu, umowy dzierżawy, umowy na zapewnienie mediów do nieruchomości Zakładu Nieruchomościowego, będą wraz z Zakładem Nieruchomościowym wniesione w wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki, a Spółka będzie kontynuować realizację tych umów.

·W umowach o pracę, zawieranych przez AB z pracownikami, uwzględnia się zróżnicowanie miejsca i warunków zatrudnienia, w zależności od tego, czy pracownik wykonuje prace w zakresie działalności dot. (...), czy też działalności nieruchomościowej. Nie ma miejsca sytuacja, że pracownik wykonuje pracę w obu rodzajach działalności. Jest wprowadzony wyraźny rozdział (zresztą zarządzanie i wynajem nieruchomościami wymaga innych kwalifikacji, kompetencji i predyspozycji niż praca produkcyjna dotycząca (...)). Na potrzeby działalności nieruchomościowej w ramach Zakładu Nieruchomościowego AB zatrudnia obecnie 3 pracowników, którzy zajmują się wyłącznie zarządzaniem i wynajmem nieruchomościami i nie wykonują żadnych czynności w zakresie działalności dot. (...). W następstwie wniesienia wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego, pracownicy związani z Zakładem Nieruchomościowym staną się pracownikami Spółki. Już w tym momencie widoczna jest niezależność organizacyjna, gdyż pracownicy Zakładu Nieruchomościowego mają w umowach o pracę wskazane, że wykonują czynności związane z Zakładem Nieruchomościowym. Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wiązało się z tzw. „przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę” w myśl art. 23(1) Kodeksu pracy.

·Zakładowi Nieruchomościowemu zostanie przypisany organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie AB zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jednocześnie wskazali Państwo, że:

·Działalność nieruchomościowa, będzie na dzień wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyodrębniony organizacyjnie w przedsiębiorstwie AB, będzie stanowił wyodrębnioną organizacyjnie część, tj. zespół składników wyodrębniony w sposób faktyczny działalnością operacyjną, do której można przyporządkować poszczególne składniki materialne i niematerialne, jak i organizacyjnie.

·Działalność nieruchomościowa, która będzie na dzień wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyodrębniona w przedsiębiorstwie AB posiadała samodzielność finansową pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe będzie określenie wyniku finansowego.

·Zespół składników materialnych i niematerialnych, należących do zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności nieruchomościowej jest wyodrębniony na następujących płaszczyznach:

a.Organizacyjnej – wyodrębnienie nastąpi poprzez przygotowanie listy składników majątkowych, będących elementami Zakładu Nieruchomościowego, wnoszonego do Spółki wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, projektu uchwały o wniesieniu wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz pozostałej dokumentacji obligatoryjnej przy dokonaniu transakcji tego rodzaju. Wskazać należy, że docelowe wyodrębnienie nastąpi na podstawie aktu notarialnego, przenoszącego własność składników, objętych wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa na Spółkę;

b.Finansowej – wyodrębnienie będzie przejawiało się samodzielnością finansową Zakładu Nieruchomościowego pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Spółka po uzyskaniu wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego, tj. zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będzie dysponować odrębnym majątkiem i będzie odpowiadać odrębnie za zobowiązania. Na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe jest i będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również ewentualnych należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, pozwalające na określenie wyniku finansowego dla Zakładu Nieruchomościowego;

c.Funkcjonalnej – na dzień dokonania opisanej we wniosku transakcji (wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa) zespół składników materialnych i niematerialnych (zorganizowana część przedsiębiorstwa) w postaci Zakładu Nieruchomościowego, który będzie wniesiony do Spółki, będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań i nie będą wymagać innych składników majątku, bądź podejmowania innych działań przez Spółkę. Na podstawie uzyskanego Zakładu Nieruchomościowego Spółka od razu może przystąpić do wykonywania działalności nieruchomościowej.

Przechodząc do kwestii objętych zakresem zadanego pytania w pierwszej kolejności wskazać należy, że dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala – z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp. – na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny.

Aby mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wydzielenie w ramach przedsiębiorstwa powinno zachodzić łącznie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej, funkcjonalnej. Ponadto wyodrębnienie to powinno istnieć na moment dokonania danej transakcji, nie zaś po jej dokonaniu. Brak spełnienia jednej z przesłanek wyklucza możliwość uznania, iż mamy do czynienia z dostawą zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z treści wniosku wynika, że wyodrębnienie organizacyjne nastąpi poprzez przygotowanie listy składników majątkowych, będących elementami Zakładu Nieruchomościowego, wnoszonego do Spółki wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, projektu uchwały o wniesieniu wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz pozostałej dokumentacji obligatoryjnej przy dokonaniu transakcji tego rodzaju. Co istotne wskazali Państwo, że docelowe wyodrębnienie nastąpi na podstawie aktu notarialnego, przenoszącego własność składników, objętych wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa na Spółkę.

Jednocześnie z okoliczności sprawy wynika, że działalność przedsiębiorstwa to przede wszystkim produkcja (...), którą Spółka prowadzi w części nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (...), natomiast inna część działalności związana jest z wynajmem nieruchomości, w której wykorzystywana jest również inna część nieruchomości objętej księgą wieczysta nr (...).

Powyższe wskazuje, że jednak zarówno organizacyjnie, jak i funkcjonalnie część nieruchomości, którą zaliczają Państwo do Działu Nieruchomościowego, służy działalności produkcyjnej i jest w niej wykorzystywana, a nie działalności związanej z najmem, czy dzierżawą.

Co prawda wskazują Państwo, że pozostała część przedsiębiorstwa AB, służąca do wykonywania dot. (...) również może samodzielnie kontynuować prowadzenie działalności operacyjnej bez konieczności podejmowania dodatkowych działań/czynności, (za wyjątkiem konieczności przeniesienia miejsca produkcji pod nowy adres). Natomiast nie wskazują Państwo, kiedy ta działalność zostanie przeniesiona, jednocześnie wskazując, że w ramach działalności w zakresie (...) obecnie wykorzystywana jest nieruchomość nr księgi wieczysta (...), która po wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie przeniesiona pod inny adres. Skoro więc– jak Państwo wskazują – docelowe wyodrębnienie nastąpi na podstawie aktu notarialnego, przenoszącego własność składników, objętych wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa na Spółkę, to nie można wskazać, że na dzień przejęcia przez Spółkę Zakładu Nieruchomościowego ww. część nieruchomości będzie służyła działalności polegającej na najmie, czy dzierżawie.

Jednocześnie część nieruchomości związana z działalnością produkcyjną służy w pierwszej kolejności produkcji, a jak wynika z powyższego – na dzień transakcji przeniesienia składników majątkowych do Spółki będzie istotnym składnikiem tej części działalności, że trudno mówić o jej organizacyjnym i funkcjonalnym związaniu z Działem Nieruchomościowym.

Należy mieć bowiem na uwadze, że o wyodrębnieniu funkcjonalnym może mówić wtedy gdy w każdym momencie możemy wskazać do jakich czynności gospodarczych służą określone składniki majątkowe.

W tym przypadku trudno uznać, że nieruchomość, o której mowa w opisie sprawy, służy do prowadzenia wyodrębnionej działalności, innej niż pozostała cześć działalności przedsiębiorstwa związana z produkcją (...). W rozpatrywanej sprawie nie można stwierdzić, że wyodrębnienie nastąpi ze względu na jej określoną funkcję w ramach przedsiębiorstwa.

W przedmiotowej sprawie w odniesienia do wyodrębnienia finansowego Działu Nieruchomościowego wskazują Państwo, że co prawda, wyodrębnienie będzie przejawiało się samodzielnością finansową Zakładu Nieruchomościowego pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym, natomiast Spółka dopiero po uzyskaniu wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Nieruchomościowego, tj. zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będzie dysponować odrębnym majątkiem i będzie odpowiadać odrębnie za zobowiązania. Na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe jest i będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również ewentualnych należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, pozwalające na określenie wyniku finansowego dla Zakładu Nieruchomościowego.

Ponadto wskazują Państwo, że chociaż obecnie przedsiębiorstwo AB nie prowadzi dokumentacji księgowej, rachunkowej itp. odrębnie dla Zakładu Nieruchomościowego i działalności nieruchomościowej oraz odrębnie dla działalności dot. (...), to za pomocą stosowanych oznaczeń, odpowiednich kluczy alokacji (np. Miejsce Powstania Kosztu – MPK) lub innych narzędzi możliwe jest przypisanie odrębnie części przedsiębiorstwa AB, służącej do wykonywania działalności dot. (...) oraz odrębnie Zakładowi Nieruchomościowemu, służącemu do wykonywania działalności nieruchomościowej kosztów, przychodów, zobowiązań, należności i większości analityk dotyczących zobowiązań oraz wykorzystywanych własny składników majątkowych, w tym środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W dokumentacji księgowej przedsiębiorstwa AB istnieje możliwość wydzielenia działalności dla części przedsiębiorstwa AB, służącej do wykonywania działalności dot. (...), oraz dla części przedsiębiorstwa, tj. Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności nieruchomościowej. Dodatkowo, poprzez ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań odpowiednio do dla powyższych części przedsiębiorstwa AB (tj. odrębnie dla części przedsiębiorstwa – Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności nieruchomościowej i odrębnie dla części przedsiębiorstwa AB, służącej do wykonywania działalności dot. (...)). Zakład Nieruchomościowy, jak i pozostała część przedsiębiorstwa AB, służąca do wykonywania działalności dot. (...) odrębnie dokonuje zakupów (np. Zakład Nieruchomościowy ponosi koszty związane z materiałami biurowymi, natomiast pozostała część przedsiębiorstwa AB pod kątem (...) ponosi koszty związane z materiałami metalowymi). Co istotne, o ile część przedsiębiorstwa AB służąca do wykonywania działalności dot. (...) zawiera umowy przez Internet i realizuje zamówienia internetowe, o tyle Zakład Nieruchomościowy w ogóle w tym obszarze nie działa. Obecnie Zakład Nieruchomościowy nie posiada odrębnego subkonta bankowego celem oddzielenia wpływów z działalności nieruchomościowej, natomiast będzie posiadać odrębny od AB rachunek po wniesieniu wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki Zakładu Nieruchomościowego.

Odnosząc się do powyższego zaznaczenia wymaga, że do czasu przekazania składników majątkowych do Spółki niewątpliwie ponoszą Państwo koszty związane z utrzymaniem części nieruchomości wykorzystywanej do działalności produkcyjnej (np. podatek od nieruchomości, koszty utrzymania technicznego budynków), nie wskazują Państwo, czy i do której z prowadzonych działalności zaliczają Państwo takie koszty.

Należy jednocześnie zauważyć, że niewątpliwie koszty ponoszone na części nieruchomości wykorzystywaną w działalności produkcyjnej to koszty związane między innymi z halami produkcyjnymi, które nie generują przychodu, który mógłby być rozliczany w Dziale Nieruchomościowym. Jak wynika z opisu sprawy poprzez ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań odpowiednio do dla powyższych części przedsiębiorstwa AB (tj. odrębnie dla części przedsiębiorstwa – Zakładu Nieruchomościowego, służącego do wykonywania działalności nieruchomościowej i odrębnie dla części przedsiębiorstwa AB, służącej do wykonywania działalności dot. (...)). Natomiast nie wskazują Państwo, w której działalności na dzień transakcji przekazania ujęte będą, przychody generowane przez nieruchomości służące produkcji.

Biorąc więc pod uwagę powyższe trudno również mówić o wyodrębnianiu finansowym Działu Nieruchomościowego, który objąć ma część nieruchomości wykorzystywaną obecnie do działalności produkcyjnej i ponoszeniem w związku z jej prowadzeniem kosztów na ww. część nieruchomości, jak i generowaniem przychodów przez tą część nieruchomości.

Podsumowując należy wskazać, że powyższe okoliczności nie pozwalają uznać, że wskazany w opisie sprawy Zakład Nieruchomościowy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ nie zostały spełnione łącznie wszystkie poniższe warunki:

·istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

·zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

·składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

·zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że zespół składników majątkowych składający się na Zakład Nieruchomościowy nie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Tym samym przeniesienie go w ramach podziału przez wydzielenie do innej istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie stanowiło czynności wyłączonej z opodatkowania podatkiem VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy.

Podsumowanie

Transakcja, polegająca na wniesieniu Zakładu Nieruchomościowego, tj. części przedsiębiorstwa AB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (służącej do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z zarządzaniem nieruchomościami oraz wynajmem nieruchomościami) w formie wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka), nie będzie stanowić czynności wyłączonej spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie AB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy).

Państwa stanowisko należy więc uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że „Zakład Nieruchomościowy obejmuje m.in. nieruchomość wynajmowaną i wydzierżawianą na rzecz osób trzecich położoną w (...), dla której prowadzona jest KW nr (...). Zakład Nieruchomościowy zajmuje się także zarządzaniem powyższą nieruchomością od 14 kwietnia 2016 r.”. Natomiast z dalszego opisu sprawy nie wynika, aby oprócz ww. nieruchomości, jakiekolwiek inne nieruchomości wchodziły w skład Działu Nieruchomościowego. Tym samym w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wskazuję również, że przedstawiając własne stanowisko w sprawie powołali się Państwo na art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który to przepis nie istnieje. Powyższe zatem przyjęto za omyłkę pisarską, ponieważ w dalszej części własnego stanowiska powołali Państwo art. 6 pkt 1 ustawy. Powyższe nie miało wpływu na dokonane rozstrzygnięcie.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności przedmiotem rozstrzygnięcia nie była kwestia opodatkowania lub zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.