Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.733.2024.3.ICZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.733.2024.3.ICZ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 stycznia 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG. Jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza Pan zawrzeć umowę najmu samochodu osobowego od innego podatnika VAT. Będzie Pan dokonywał comiesięcznych opłat z tytułu najmu, w ramach najmu opłacany będzie też podatek od towarów i usług. Wykonuje Pan działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług doradztwa podatkowego. W ramach wykonywanej działalności musi Pan dojechać do Klientów z głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej do miejsca wskazanego przez Klienta. Zamierza Pan ustanowić regulamin korzystania z pojazdu - samochodu osobowego, a także prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Dokona Pan także zgłoszenia do Naczelnika właściwego urzędu Skarbowego na formularzu VAT-26.

Stosowanie regulaminu będzie wykluczało możliwość użycia pojazdu do celów innych niż związanych z działalnością gospodarczą. W regulaminie wskazana będzie możliwość użycia pojazdu jedynie do celu dojazdu z głównego miejsca wykonywania działalności ujawnionego w CEiDG do miejsca uzgodnionego z Klientem.

Pismem z 20 stycznia 2025 r. uzupełnił Pan opis sprawy w następujący sposób:

1)Czy jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i z jakiego tytułu?

Tak, jestem czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

2)Czy z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej tj. usług doradztwa podatkowego – jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Tak, z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej tj. usług doradztwa podatkowego – jestem czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

3)Czy opisany samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Prosimy jednoznacznie wskazać czy samochód jest wykorzystywany tylko w prowadzonej działalności gospodarczej, czy również do Pana celów osobistych?

Opisany samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Samochód ten nie jest i nie będzie wykorzystywany do celów osobistych. W celu wykorzystywania samochodu zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i celów osobistych, jestem właścicielem innego pojazdu, będącego moim środkiem trwałym o znacznie wyższej klasie niż opisany samochód.

4)W jaki sposób będzie Pan wykorzystywał przedmiotowy samochód we własnej działalności gospodarczej?

Opisany samochód będzie wykorzystywany jedynie do przejazdu z miejsca stałego prowadzenia działalności gospodarczej do miejsca wykonania działalności gospodarczej – doradztwa podatkowego – w miejscu siedziby Klienta, względnie dojazdu do Urzędu Skarbowego, Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wszelkie inne potrzeby działalności gospodarczej, takie jak na przykład zakupy na potrzeby działalności będą realizowane samochodem stanowiącym Środek trwały.

5)Czy zatrudnia Pan pracowników, jeśli tak to czy samochód jest wykorzystywany przez pracowników do działalności gospodarczej czy do celów innych niż działalność gospodarcza opodatkowana?

Nie zatrudniam pracowników.

6)Gdzie będzie parkowany samochód po zakończeniu pracy?

Opisany samochód po wypełnieniu swojego zadania – opisanego w odpowiedzi na pytanie numer 4 będzie parkowany w garażu pod adresem głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

7)Czy użytkownik (Pan lub pracownik) opisanego samochodu posiada dowolność wyboru miejsca parkowania po zakończeniu pracy?

Nie, nie będzie takiej możliwości. Samochód ten będzie miał swoje wyznaczone miejsce parkowania.

8)Czy istnieje możliwość pobrania samochodu po godzinach funkcjonowania firmy (jeśli nie to należy wyjaśnić tę kwestię)?

Jako samodzielny doradca podatkowy, niezatrudniający pracowników nie mam wyznaczonych godzin funkcjonowania firmy. Świadczę usługi od bardzo wczesnych godzin porannych, po godziny nocne. Odbywam także wielodniowe podróże służbowe, a co za tym idzie nieustannie funkcjonuję jako przedsiębiorca. W zawiązku z tym nie będzie możliwości pobrania samochodu poza godzinami niezwiązanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą.

9)Czy Pana miejsce zamieszkania jest również miejscem wykonywania działalności gospodarczej?

Tak, miejsce zamieszkania jest jednym z adresów pod którym wykonuję działalność gospodarczą.

10)Jak wynika z wniosku, zostanie wprowadzony regulamin korzystania z tego pojazdu, zatem należy wyjaśnić dokładnie jakie zostaną wprowadzone zasady użytkowania tego pojazdu (jakie będą podjęte działania, które będą wykluczać użycie tego pojazdu do celów prywatnych i jakie zostaną podjęte działania zabezpieczające ich wykonanie)?

Z przedmiotowego pojazdu mogę skorzystać jedynie ja i jedynie w celu wykonania przejazdu opisanego w odpowiedzi na pytanie 4. Zgodnie z umową najmu, zostanie mi udostępniony jedynie jeden kluczyk uruchamiający samochód, który stale będę miał ze sobą w czasie wykonywania działalności gospodarczej. Poza tym czasem klucz będzie zdeponowany w skrytce, do której kod będę znał tylko ja. Wynajmujący upoważnił jedynie mnie do prowadzenia i posiadania pojazdu, tym samym jakakolwiek inna osoba naruszyłaby prawo prowadząc pojazd nienależący do niej.

W celu zabezpieczenia użytkowania samochodu jedynie do celów działalności gospodarczej, nabyłem inny samochód, który stanowi mój środek trwały. Pojazd ten jest samochodem o znacznie wyższej klasie niż opisany pojazd, w związku z tym nie zachodzi obawa użycia opisanego pojazdu do celów prywatnych. Z danych śledzących poruszanie się pojazdu będzie można ustalić jego położenie w dowolnym czasie. Pojazd będzie wyposażony w stosowne urządzenie. Będzie również prowadzona ewidencja przebiegu pojazdów, która będzie wskazywała datę, cel wyjazdu, pokonaną odległość i stan licznika.

11)Czy prowadzona przez Pana ewidencja przebiegu pojazdu będzie spełniać wymogi określone w art. 86a ust. 6 ustawy oraz czy będzie zawierała wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.)?

Tak, prowadzona przeze mnie ewidencja przebiegu pojazdu będzie spełniać wymogi określone w art. 86a ust. 6 ustawy oraz będzie zawierała wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.)?

Pytanie

Czy będzie miał Pan prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach obejmujących najem pojazdu i fakturach związanych z wydatkami na paliwo, części eksploatacyjne, opony?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem będzie Pan miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących najem, części eksploatacyjne, paliwo i opony.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane choćby przejściowo – do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika).

Zatem w odniesieniu do pojazdu, który jest przeznaczony np. do odprzedaży lub do najmu, dzierżawy, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a)kolejny numer wpisu,

b)datę i cel wyjazdu,

c)opis trasy (skąd – dokąd),

d)liczbę przejechanych kilometrów,

e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji (art. 86a ust. 7).

W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. (art. 86a ust. 12 ustawy).

Mając na uwadze treść cytowanych przepisów, należy stwierdzić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zgodnie z tym przepisem (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ), warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży oraz oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż i najem tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Trzeba jednak tu zauważyć, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów.

Z opisu sprawy wynika, że wykonuje Pan działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług doradztwa podatkowego. Zamierza Pan zawrzeć umowę najmu samochodu osobowego od innego podatnika VAT. W ramach wykonywanej działalności musi Pan dojechać do Klientów z głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej do miejsca wskazanego przez Klienta. Zamierza Pan ustanowić regulamin korzystania z pojazdu - samochodu osobowego, a także prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Dokona Pan także zgłoszenia do Naczelnika właściwego urzędu Skarbowego na formularzu VAT-26. Stosowanie regulaminu będzie wykluczało możliwość użycia pojazdu do celów innych niż związanych z działalnością gospodarczą. W regulaminie wskazana będzie możliwość użycia pojazdu jedynie do celu dojazdu z głównego miejsca wykonywania działalności do miejsca uzgodnionego z Klientem. Opisany samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Samochód ten nie jest i nie będzie wykorzystywany do celów osobistych. W celu wykorzystywania samochodu zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i celów osobistych, jest Pan właścicielem innego pojazdu, będącego Pana środkiem trwałym o znacznie wyższej klasie niż opisany samochód.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia czy będzie miał Pan prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach obejmujących najem pojazdu i fakturach związanych z wydatkami na paliwo, części eksploatacyjne, opony.

W przedmiotowej sprawie istotne są zwłaszcza przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z interpretacją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN przez pojęcie „wyłącznie” należy rozumieć „tylko” oraz „jedynie”. Przy definiowaniu słowa „wyłącznie” mogą być również pomocne synonimy tego słowa, wśród których wskazuje się: absolutnie; bezwzględnie; całkowicie; jedynie; tylko; zupełnie.

Zatem możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach, dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi dotyczy tylko tych pojazdów, które przeznaczone są jedynie do wykonywania czynności służbowych, tym samym nie są wykorzystywane, choćby przejściowo, w inny sposób.

Dla celów pełnego odliczania VAT fakt wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

W tym miejscu wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyeliminowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów.

Analiza przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że opisany przez Pana sposób użytkowania samochodu osobowego nie wyklucza użycia go do celów innych niż Pana działalność gospodarcza. Wprawdzie będzie Pan prowadził ewidencję przebiegu pojazdu oraz wprowadzi Pan regulamin określający zasady używania tego pojazdu, jednakże sposób użytkowania pojazdu nie wyklucza użytku prywatnego samochodu osobowego, o którym mowa we wniosku. Ponieważ Pana miejsce zamieszkania jest również miejscem wykonywania działalności gospodarczej m.in. gdzie będzie parkowany samochód osobowy - miejsce zamieszkania jest jednym z adresów pod którym wykonuje Pan działalność gospodarczą.

Wprawdzie wyjaśnił Pan, że z przedmiotowego pojazdu może skorzystać jedynie Pan i jedynie w celu wykonania przejazdu do wykonywania działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług doradztwa podatkowego, ponieważ zgodnie z umową najmu, zostanie Panu udostępniony jedynie jeden kluczyk uruchamiający samochód, który stale będzie Pan miał ze sobą w czasie wykonywania działalności gospodarczej, to nie wyklucza to użycia tego samochodu do użytku prywatnego. Już sama kategoria samochodu osobowego sprzyja użyciu tego samochodu do celów nie związanych z działalnością gospodarczą. Wystarczy, że takie możliwości istnieją, a sprzyja temu parkowanie pojazdu w miejscu Pana zamieszkania.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że bezpośrednia dostępność samochodu osobowego w miejscu zamieszkania, stwarza możliwość wykorzystania tego pojazdu przez Pana do celów prywatnych. Wprowadzenie przez Pana regulaminu korzystania z samochodu osobowego w takim zakresie, że ma Pan udostępniony jedynie jeden kluczyk uruchamiający samochód, który stale będzie Pan miał ze sobą w czasie wykonywania działalności gospodarczej, poza tym czasem klucz będzie zdeponowany w skrytce, do której kod będzie znał tylko Pan oraz że będzie prowadzona ewidencji przebiegu pojazdu nie jest równoznaczne ze stworzeniem przez Pana stosownej procedury użytkowania tego pojazdu, która wykluczy potencjalne użycie tego pojazdu przez Pana do celów prywatnych .

Podjęte przez Pana działania, mające na celu wykluczenie użycia samochodu osobowego przez Pana bądź osoby trzecie do celów innych niż działalność gospodarcza, tj. wprowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, wprowadzenie regulaminu używania samochodu, nie potwierdzają obiektywnie, że ww. samochód, będzie wykorzystywany wyłącznie do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, bez możliwości użycia jego do celów prywatnych, w sytuacji gdy będzie Pan miał możliwość parkowania tego pojazdu w miejscu zamieszkania.

Należy wyjaśnić, że parkowanie pojazdu w miejscu zamieszkania (nawet jeżeli jest to siedziba Pana działalności gospodarczej), stanowi potencjalną możliwość użycia tego samochodu do Pana celów prywatnych.

Tym samym należy uznać, że co do zasady, wykorzystywanie samochodu służbowego przez parkowanie w miejscu zamieszkania, wyklucza uznanie tego samochodu za używane „wyłącznie” do celów działalności gospodarczej.

Zatem w przypadku gdy parkuje Pan samochód osobowy, wykorzystywany „wyłącznie” do działalności gospodarczej w miejscu zamieszkania, nie daje Panu uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że samochód osobowy, wykorzystywany do działalności gospodarczej, nie będzie wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.

Tym samym, nie będzie Pan miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę 100% podatku naliczonego, od wydatków (paliwa, części eksploatacyjnych, opon) związanych z tym pojazdem.

W konsekwencji, będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego od poniesionych wydatków, dotyczących omawianego pojazdu samochodowego.

Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.