Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.662.2024.2.RMA

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.662.2024.2.RMA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

16 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania cesji umów najmu/dzierżawy nieruchomości i prawa do odliczenia podatku naliczonego. Uzupełnili go Państwo pismem z 21 stycznia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem (ostatecznie wskazani w uzupełnieniu z 21 stycznia 2025 r.)

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A sp. z o.o.

(...);

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B sp. z o.o.

(...).

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (sprecyzowany w uzupełnieniu z 21 stycznia 2025 r.)

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i prowadzi działalność gospodarczą w sektorze telekomunikacyjnym. Usługi Wnioskodawcy w przeważającej części polegają na odpłatnym udostępnianiu pasywnej infrastruktury telekomunikacyjnej (np. ...). Spółka posadowiła infrastrukturę telekomunikacyjną m.in. na nieruchomościach posiadanych w ramach długoterminowych umów najmu/dzierżawy (kilkanaście lat) zawartych z podmiotami trzecimi. W odniesieniu do części takowych nieruchomości Spółka zapłaciła czynsz najmu/dzierżawy za cały okres najmu/dzierżawy.

Obecnie Spółka dokonała i w przyszłości planuje dokonać dalszych cesji długoterminowych umów najmu/dzierżawy w odniesieniu do nieruchomości, na których posadowiła infrastrukturę telekomunikacyjną. Cesje zostały dokonane oraz będą dokonywane na rzecz B sp. z o.o. (dalej: B), która należy do tej samej grupy kapitałowej co Spółka.

Cesje umów najmu/dzierżawy, o których mowa powyżej były i będą odpłatne. Odpłatność należna Spółce w związku z zawarciem cesji umów najmu/dzierżawy była albo będzie kalkulowana w oparciu o kwoty wpłacone uprzednio przez Spółkę na rzecz właścicieli nieruchomości (odpłatność była albo będzie opisywana w umowie jako zwrot kwot wpłaconych uprzednio przez Spółkę).

W oparciu m.in. o najem/dzierżawę nieruchomości, których posiadanie zostało albo zostanie przeniesione w ramach cesji będących przedmiotem niniejszego wniosku, B prowadzi i będzie prowadzić działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym udostępnianiu nieruchomości na rzecz A oraz innej spółki z tej samej grupy kapitałowej w celu posadowienia oraz utrzymywania już posadowionej, pasywnej oraz aktywnej infrastruktury telekomunikacyjnej.

B jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a wyżej wskazane usługi B podlegają i będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Umowy najmu, które mają być przedmiotem cesji, nie są trójstronne.

Pytania

1.Czy odpłatne cesje umów najmu/dzierżawy nieruchomości stanowiły, względnie będą stanowiły usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT?

2.  W razie pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze: czy cesje, o których mowa w pytaniu pierwszym podlegały, względnie będą podlegały, zwolnieniu z VAT?

3.  Czy B przysługiwało, względnie będzie przysługiwało, prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur dokumentujących odpłatne cesje umów najmu/dzierżawy, o których mowa w pytaniu pierwszym?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Odpłatne cesje umów najmu/dzierżawy będą stanowiły usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

2.Cesje, o których mowa w pytaniu pierwszym, nie podlegały i nie będą podlegały zwolnieniu z VAT.

3.B przysługiwało, względnie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur dokumentujących odpłatne cesje umów najmu/dzierżawy, o których mowa w pytaniu pierwszym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT „Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa”.

Jak wynika z powyższego, pojęcie świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej. Innymi słowy, pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności, bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu za odpłatnością.

Na tle takiego brzmienia przepisów ukształtowało się stanowisko organów podatkowych, w myśl którego cesja umowy stanowi usługę w rozumieniu ustawy o VAT, np.:

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.475.2023.1.KO;
  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.29.2023.2.MŻ;
  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 lipca 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.328.2020.1.MMA.

Powyżej powołane interpretacje wprawdzie nie dotyczyły cesji umów najmu/dzierżawy nieruchomości używanych w celu posadowienia i utrzymania infrastruktury telekomunikacyjnej, ale w ocenie Spółki brak jest przesłanek do różnicowania skutków cesji umów zależnie od przedmiotu umowy będącej przedmiotem cesji.

W świetle powyższego zdaniem Spółki należy uznać, że odpłatne cesje umów najmu/dzierżawy będą stanowiły usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad 2.

Jak wynika z zasad ogólnych systemu VAT oraz redakcji ustawy o VAT, ewentualne zastosowanie zwolnienia z VAT musi wyraźnie wynikać ze stosownego przepisu. W ocenie Spółki nie istnieje przepis przewidujący zwolnienie z VAT w odniesieniu do cesji umów najmu/dzierżawy, a co za tym idzie cesje umów najmu/dzierżawy nieruchomości, o których mowa w opisie stanu faktycznego, nie podlegały i nie będą podlegały zwolnieniu z VAT.

Ad 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

Zarazem w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT „Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku”.

W konsekwencji, podstawą do stwierdzenia prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabycia z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT oraz podleganie nabycia opodatkowaniu bez zastosowania zwolnienia od podatku.

W ocenie Spółki w analizowanym przypadku obie powyższe przesłanki są spełnione, ponieważ jak wykazano powyżej, cesje umów najmu/dzierżawy, o których mowa w opisie stanu faktycznego, będą podlegały opodatkowaniu VAT jako usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, bez zastosowania zwolnienia z VAT. Zarazem pozyskanie posiadania nieruchomości przez B w związku z zawarciem umów cesji, o których mowa w opisie stanu faktycznego, służyło i będzie służyło prowadzeniu działalności gospodarczej opodatkowanej VAT przez B w postaci odpłatnego udostępniania nieruchomości A i (...) w celu posadowienia i utrzymywania infrastruktury telekomunikacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka; spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i prowadzi działalność gospodarczą w sektorze telekomunikacyjnym. Usługi Spółki w przeważającej części polegają na odpłatnym udostępnianiu pasywnej infrastruktury telekomunikacyjnej operatorom telekomunikacyjnym w celu umieszczania na niej aktywnych urządzeń telekomunikacyjnych. Spółka posadowiła infrastrukturę telekomunikacyjną m.in. na nieruchomościach posiadanych w ramach długoterminowych umów najmu/dzierżawy (kilkanaście lat) zawartych z podmiotami trzecimi. W odniesieniu do części takich nieruchomości Spółka zapłaciła czynsz najmu/dzierżawy za cały okres najmu/dzierżawy.

Obecnie Spółka dokonała i w przyszłości planuje dokonać cesji długoterminowych umów najmu/dzierżawy w odniesieniu do nieruchomości, na których posadowiła infrastrukturę telekomunikacyjną. Cesje zostały dokonane oraz będą dokonywane na rzecz B sp. z o.o., która należy do tej samej grupy kapitałowej co Spółka.

Cesje umów najmu/dzierżawy były i będą odpłatne. Odpłatność należna Spółce w związku z zawarciem cesji umów najmu/dzierżawy była albo będzie kalkulowana w oparciu o kwoty wpłacone uprzednio przez Spółkę na rzecz właścicieli nieruchomości.

Państwa wątpliwości dotyczą uznania odpłatnych cesji umów najmu/dzierżawy nieruchomości za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i braku zwolnienia od podatku od towarów i usług tych cesji.

Z powołanych powyżej przepisów art. 7 i 8 ustawy wynika, że pojęcie świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej. Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności, bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu za odpłatnością.

Zgodnie z art. 509 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania.

Przedmiotem przelewu jest prawo majątkowe, nie zaś „towar”. Inaczej mówiąc przedmiotem cesji jest konkretna wierzytelność, czyli dające się precyzyjnie określić prawo majątkowe. Sama instytucja cesji jako umowa prawa cywilnego dotyczy wyłącznie praw, a nie konkretnego towaru, nawet jeżeli dostawa tego towaru jest niejako „efektem końcowym” scedowanego zobowiązania.

Przeniesienie praw i obowiązków wynikających z długoterminowych umów najmu/dzierżawy na rzecz innego podmiotu będzie świadczeniem, za które cedent (Spółka) otrzyma wynagrodzenie ustalone przez strony transakcji. Jak wynika z wniosku, cesje umów najmu/dzierżawy były i będą odpłatne. Odpłatność należna Spółce w związku z zawarciem cesji umów najmu/dzierżawy była albo będzie kalkulowana w oparciu o kwoty wpłacone uprzednio przez Spółkę na rzecz właścicieli nieruchomości. W ramach transakcji Spółka zrealizuje świadczenie polegające na umożliwieniu cesjonariuszowi (B) wstąpienie w prawa i obowiązki określone w przeniesionych w ramach cesji umów najmu/dzierżawy, dzięki czemu cesjonariusz uzyska wymierną korzyść, w zamian za co zobowiąże się do zapłaty na rzecz Spółki określonego wynagrodzenia.

Spółka jako cedent podjęła/podejmie określone działania, za które otrzyma wynagrodzenie. Z kolei B stanie się niewątpliwie beneficjentem tego działania – będzie bezpośrednim odbiorcą świadczenia odnoszącym korzyść o charakterze majątkowym, gdyż przejdą na niego w ramach dokonanej cesji prawa i obowiązki wynikające z długoterminowych umów najmu/dzierżawy nieruchomości z posadowioną infrastrukturą telekomunikacyjną. Pomiędzy Spółką a B powstanie więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że ustawa oraz akty wykonawcze do tej ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla cesji umów najmu/dzierżawy nieruchomości. Tym samym ww. transakcja będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (właściwą stawką podatku).

Zatem odpłatne cesje umów najmu/dzierżawy nieruchomości stanowią/będą stanowiły opodatkowane podatkiem od towarów i usług świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia od podatku.

Stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do odliczenia podatku naliczonego przez B z faktur dokumentujących odpłatne cesje umów najmu/dzierżawy nieruchomości.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak Państwo wskazali, w oparciu m.in. o najem/dzierżawę nieruchomości, których posiadanie zostało albo zostanie przeniesione w ramach cesji, B prowadzi i będzie prowadzić działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym udostępnianiu nieruchomości na rzecz Spółki oraz innej spółki z tej samej grupy kapitałowej, w celu posadowienia oraz utrzymywania już posadowionej, pasywnej oraz aktywnej infrastruktury telekomunikacyjnej. B jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a wyżej wskazane usługi B podlegają i będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Spełniona jest/będzie zatem podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego. B jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nieruchomości - wynajmowane/dzierżawione po dokonanych cesjach umów - są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie w opisanej sytuacji nie zaistnieje ww. przesłanka negatywna z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, wyłączająca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak bowiem rozstrzygnięto powyżej, odpłatne cesje umów najmu nieruchomości stanowią/będą stanowiły opodatkowane podatkiem od towarów i usług świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia od podatku. Faktura nie będzie dokumentować transakcji, która nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Zatem B przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących odpłatne cesje umów najmu/dzierżawy nieruchomości.

Stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.