
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, ze zm.; dalej: ustaw samorządzie gminnym) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na mocy art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznego, jednak niektóre czynności Gmina wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT.
W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje:
-transakcji według odpowiednich stawek VAT, między innymi sprzedaży gruntów pod zabudowę, sprzedaż nieruchomości, dzierżawi lokale użytkowe itp.
-transakcji zwolnionych z podatku VAT. Jest to sprzedaż gruntów rolnych, dzierżawa gruntów rolnych, najem lokal mieszkalnych itp.
W ramach czynności niepodlegających VAT Gmina wykonuje czynności:
-pobiera opłaty publicznoprawne i administracyjne, tj. m.in. opłata skarbowa, opłata eksploatacyjna, opłat koncesyjna itp. – stanowią one dochód budżetu Gminy,
-związane z wykonywaniem zadań własnych, tj. m.in. budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej jak drogi, chodniki, place zabaw, utrzymanie czystości, zieleni itp.
W związku z wykonywaniem ww. czynności na podstawie umów cywilnoprawnych oraz występowaniem zdarzeń spoza zakresu VAT, Gmina ponosi szereg wydatków, z tytułu których kontrahenci wystawiają na rzecz Gminy faktury VAT z wykazanymi kwotami podatku.
Gmina wykonuje powyższe czynności samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne, w tym w szczególności poprzez Urząd Gminy w (…). Od stycznia 2016 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczanie VAT wraz z wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Gminy.
Gmina zrealizowała projekt pn. (…) (dalej: Projekt), w ramach którego został zakupiony sprzęt komputerowy i przeprowadzone szkolenia dla Urzędu Gminy oraz audyt systemu. Celem Projektu był podniesienie bezpieczeństwa informacji w Gminie poprzez poprawę odporności i umiejętność efektywnego przeciwdziałania oraz reagowania na incydenty w systemach informacyjnych.
W ramach Projektu zostały zrealizowane następujące zadania:
-poprawa systemu zabezpieczenia danych poprzez: (…)
-system redundancji danych w chmurze (…)
-serwerowe systemy operacyjne (…);
-ochrona stacji i serwerów (…)
-szkolenie specjalistyczne dla pracowników Urzędu dotyczące rozwiązań wykorzystywanych w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Projekt został sfinansowany w części środkami uzyskanymi w ramach konkursu grantowego (…) Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC) Priorytet (...) oraz w części środkami własnymi Gminy. Dofinansowanie zostało udzielone do kosztów brutto całego zadania, tj. VAT stanowił koszt kwalifikowalny Projektu.
Wyżej wymieniony sprzęt informatyczny został zamontowany w Urzędzie Gminy i jest/będzie wykorzystywany przez wszystkich pracowników tej jednostki w codziennej pracy, usługi dotyczyły szkolenia pracowników oraz obsługi i audytu systemów informatycznych. Urząd Gminy wykonuje w imieniu Gminy wszelkie ww. czynności, tj. zarówno podlegając podatkowaniu VAT jak i zwolnione z VAT i niepodlegające opodatkowaniu VAT. Zasadniczo jednak, majątek oraz usługi, które zostały nabyte w ramach Projektu mają przede wszystkim na celu zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych przez pracowników danych oraz ich przywrócenia w przypadku ataku cybernetycznego. Projekt nie jest w żadnym momencie cenotwórczy i nie będzie generował żadnych dochodów.
W konsekwencji, realizowanie przez Gminę Projektu nie ma bezpośredniego związku z realizowaną przez Gminę sprzedażą opodatkowaną VAT, Gmina działa tutaj jako organ władzy, ponieważ ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo danych posiadanych w swoich zasobach. Pracownicy Urzędu Gminy, którzy korzystają/będą korzystać z tej infrastruktury wykonują/będą wykonywać różne zadania, w tym również związane z transakcjami podlegającymi opodatkowaniu VAT, ale sam fakt posiadania majątku chroniącego przed cyberatakami nie ma z takim czynnościami bezpośredniego związku. Innymi słowy realizacja Projektu w żaden sposób nie wpłynie na zwiększenie lub zmniejszenie sprzedaży polegającej opodatkowaniu VAT. Tym samym Gmina nie wykorzystuje nabytych w ramach realizacji Projektu towarów/usług do świadczenia odpłatnych usług/dostawy towarów, które podlegałaby opodatkowaniu VAT po stronie Gminy, lecz do zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych danych.
Ponoszone przez Gminę wydatki związane z realizacją Projektu zostały udokumentowane wystawianymi na Wnioskodawcę przez wykonawców fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego – na fakturach są wskazywane dane Gminy, w tym numer NIP Gminy.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na nabycie towarów/usług w ramach realizacji Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego, od wydatków ponoszonych na nabycie towarów/usług w ramach realizacji Projektu.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowanych VAT.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
a)zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
b)pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.
Ad A. Gmina, jako podatnik VAT w ramach wydatków ponoszonych na nabycie towarów/usług przy realizacji Projektu.
Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, należy wskazać, iż definicja podatnika został uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zapis cytowanego powyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy Rady 2006/112/WE dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11 rudnia 2006 r., s. 1, ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takim działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, uważane są za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności zadania własne Gminy obejmują sprawy z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).
Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Gmina nabywając towary oraz usługi celem realizacji Projektu, nie nabyła ich w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na Projekt zostały bowiem poniesione w związku z realizacją zadań własnych Gminy z zakresu utrzymania urządzeń użyteczności publicznej.
Jak zostało wskazane, Gmina nie wykorzystuje nabytych w ramach realizacji Projektu towarów/usług do świadczenia odpłatnych usług/dostawy towarów, które podlegałaby opodatkowaniu VAT po stronie Gminy, lecz do zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych danych. Pomimo, iż ten majątek służy wszystkim pracownikom Urzędu Gminy nie przekłada się bezpośrednio na zwiększenie /zmniejszenie sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT. W konsekwencji związek ponoszonych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT jest znikomy, a Projekt nie jest w żadnym momencie cenotwórczy i nie będzie generował żadnych dochodów.
Wydatki na Projekt zostaną, zatem poniesione przez Gminę do realizacji zadań własnych, poza działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia VAT, stanowiąca o ponoszeniu wydatków przez podatnika tego podatku w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.
Ad B. Związek wydatków na Projekt z działalnością opodatkowaną VAT Gminy
Drugim warunkiem wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia VA naliczonego, jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.
W Państwa ocenie, w analizowanej sprawie nie istnieje związek pomiędzy wydatkami Gminy na Projekt z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT przez Gminę. W konsekwencji druga przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca możliwość odliczenia VAT naliczonego, również nie zostanie spełniona.
Tożsame stanowisko potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) w m.in. interpretacji indywidualnej z 29 września 2023 r. sygn. 0112-KDIL3.4012.471.2023.1.AK, w której wskazał, że: „Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczeni podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem – jak wynika z treści wniosku – towary i usługi nabyte w ramach projektu wykorzystywane będą do internetowej obsługi interesanta poprzez wdrożone e-usługi w celu załatwiania spraw bez wychodzenia z domu. Efekty inwestycji – jak Państwo wskazali – wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy. Wydatki na inwestycję są/będą udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu.”.
Analogicznie w wydanej interpretacji indywidualnej DKIS z 1 lutego 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.816.2023.1.OS wskazał, że „Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Zgodnie z powołanym wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie będzie przysługiwać Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.”.
W świetle powyższego – w Państwa ocenie – Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na nabycie towarów/usług przy realizacji Projektu, w związku z tym, że całość nakładów w ramach Projektu wykorzystywana będzie przez Gminę wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy, a tym samym nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym VAT Gminy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państw we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Z art. 86 ust. 1 wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w oparciu o który:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W kwestii prawa do odliczenia wielokrotnie w swych orzeczeniach wypowiadał się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwany dalej „TSUE”. Wskazywał on, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego i określić zakres takiego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (por. wyroki TSUE w sprawach C-29/08 SKF, C-435/05 Investrand). Uzupełnienie tej reguły stanowi przyznanie podatnikowi prawa do odliczenia, gdy taki bezpośredni i ścisły związek nie występuje, lecz poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów i usług. Takie wydatki mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie C-126/14 Sveda UAB). Z orzecznictwa TSUE wynika ponadto, że krajowe organy podatkowe i sądy, stosując owe kryteria bezpośredniego związku, powinny brać pod uwagę wszelkie okoliczności, w jakich przebiegały rozpatrywane transakcje i uwzględnić tylko te z pośród nich, które były w sposób obiektywny związane z opodatkowaną działalnością podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie C-04/12 Becker).
Innymi słowy, prawo do odliczenia powstaje zarówno wtedy, gdy dany wydatek pozostaje w ścisłym związku z konkretną czynnością opodatkowaną, jak również, gdy jest związany z większą liczbą takich czynności, a także, gdy zostaje poniesiony w związku z ogółem czynności, kształtujących zakres działalności gospodarczej podatnika. W każdym bowiem z tych przypadków podatek naliczony zapłacony w cenie nabytych towarów lub usług stanowi, w sposób pośredni lub bezpośredni, element cenotwórczy czynności opodatkowanych, pozostając z nimi w ten sposób ścisłym związku, wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego opisany powyżej mechanizm znajduje pełne zastosowanie. Aby prawo do odliczenia powstało, jednostka samorządu terytorialnego musi wykorzystywać nabyte dobra do czynności opodatkowanych.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).
Zasadniczym przedmiotem działalności gminy są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy gminy. Do zakresu działania gminy należą zatem wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Z opisu sprawy wynika, że w celu podniesienia bezpieczeństwa informacji w Gminie poprzez poprawę odporności i umiejętność efektywnego przeciwdziałania oraz reagowania na incydenty w systemach informacyjnych, zrealizowaliście Państwo projekt pn. (…) (dalej: Projekt), w ramach którego zakupiono sprzęt komputerowy i przeprowadzono szkolenia dla Urzędu Gminy oraz audyt systemu. Projekt został sfinansowany w części środkami uzyskanymi w ramach konkursu grantowego (…) Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC) Priorytet (...) oraz w części środkami własnymi Gminy. Dofinansowanie zostało udzielone do kosztów brutto całego zadania, tj. VAT stanowił koszt kwalifikowalny Projektu. W ramach Projektu zostały zrealizowane następujące zadania:
-poprawa systemu zabezpieczenia danych poprzez: (…);
-system redundancji danych w chmurze (…);
-serwerowe systemy operacyjne (…);
-ochrona stacji i serwerów (…);
-szkolenie specjalistyczne dla pracowników Urzędu dotyczące rozwiązań wykorzystywanych w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Jak Państwo wskazujecie ww. sprzęt informatyczny został zamontowany w Urzędzie Gminy i jest/będzie wykorzystywany przez wszystkich pracowników tej jednostki w codziennej pracy, usługi dotyczyły szkolenia pracowników oraz obsługi i audytu systemów informatycznych. Zasadniczo majątek oraz usługi, które zostały nabyte w ramach Projektu mają przede wszystkim na celu zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych przez pracowników danych oraz ich przywrócenia w przypadku ataku cybernetycznego. Projekt nie jest w żadnym momencie cenotwórczy i nie będzie generował żadnych dochodów. W konsekwencji, realizowanie przez Państwa Projektu nie ma bezpośredniego związku z realizowaną przez Państwa sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Podejmujecie Państwo działania jako organ władzy, ponieważ macie Państwo obowiązek zapewnić bezpieczeństwo danych posiadanych w swoich zasobach. Pracownicy Urzędu Gminy, którzy korzystają/będą korzystać z tej infrastruktury wykonują/będą wykonywać różne zadania, w tym również związane z transakcjami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale – jak Państwo wskazujecie – sam fakt posiadania majątku chroniącego przed cyberatakami nie ma z takim czynnościami bezpośredniego związku. Innymi słowy realizacja Projektu w żaden sposób nie wpłynie na zwiększenie lub zmniejszenie sprzedaży polegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym – w Państwa ocenie – nabyte w ramach realizacji Projektu towary/usługi nie są wykorzystywane do świadczenia odpłatnych usług/dostawy towarów, które podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz do zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych danych. Ponoszone przez Państwa wydatki związane z realizacją Projektu zostały udokumentowane fakturami wystawianymi na Państwa przez wykonawców.
Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu.
W omawianej sprawie, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że realizacja Projektu odbywa się w ramach władztwa publicznego. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, celem zrealizowanego przez Państwa Projektu jest zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych przez Państwa danych oraz ich przywrócenia w przypadku ataku cybernetycznego. Realizując Projekt nie działacie Państwo zatem w celach komercyjnych, rozumianych jako chęć uzyskania lub zwiększenia jakichkolwiek dochodów, w tym dochodów z tytułu działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem realizacja Projektu nie będzie miała charakteru cenotwórczego, jak i nie przyczyni się do powstania jakichkolwiek wpływów, w tym opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Powyższe okoliczności wskazują, że towary i usługi nabyte w celu realizacji Projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty realizacji Projektu pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Państwa zadań publicznych.
W rozpatrywanym przypadku nie zostanie spełniony zatem podstawowy warunek – wskazany w art. 86 ust. 1 – uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Mając na uwadze realizowane przez Państwa zadania własne oraz cel Projektu uznać należy, iż poniesione przez Państwa wydatki w ramach realizowanego Projektu związane są w sposób bezpośredni z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując zatem, stwierdzam, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu.
Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W myśl art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.