Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.869.2024.2.LM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 11 grudnia 2024 roku o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy braku obowiązku ponownej rejestracji Wnioskodawcy dla potrzeb podatku VAT oraz brak obowiązku rejestracji Zainteresowanej jako podatnika podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego i brak obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku VAT.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.Zainteresowany będący stroną postępowania:

A.A.

2.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

B.A.

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca i Zainteresowana posiadają miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca i Zainteresowana pozostają w związku małżeńskim, na dzień złożenia wniosku obowiązuje ich ustrój rozdzielności majątkowej.

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego, w skład którego wchodzą następujące nieruchomości:

1)działka nr 1, w miejscowości (…), gmina (…), powiat (…) zabudowana dwoma budynkami (kurnikami) o powierzchni po 2.880 m² każdy (dalej: „Nieruchomość nr 1”) - budynki na Nieruchomości nr 1 zostały oddane do używania w 2019 r.;

2)działka nr 2 i 3, w miejscowości (…), gmina (…), powiat (…) zabudowana jednym budynkiem inwentarskim (kurnikiem) o powierzchni 1758 m² (dalej: „Nieruchomość nr 2”) - Nieruchomość nr 2 została nabyta przez Wnioskodawcę w listopadzie 2024 r.

Wnioskodawca jest rolnikiem indywidualnym, zaś powierzchnia użytków rolnych gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy jest nie większa niż 300 ha.

Wnioskodawca dokonał zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 2 ustawy o VAT, pozostaje więc czynnym podatnikiem VAT w związku z gospodarstwem rolnym, o którym mowa powyżej.

W związku z wybudowaniem budynków zlokalizowanych na Nieruchomości nr 1 Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem Nieruchomości nr 2 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego - dostawa tej nieruchomości stanowiła czynność zwolnioną z VAT.

Od 2019 r. do sierpnia 2024 r. Wnioskodawca prowadził działalność rolną w postaci działów specjalnej produkcji rolnej na Nieruchomości nr 1. Od września 2024 r. gospodarstwo rolne (w tamtym czasie składające się wyłącznie z Nieruchomości nr 1) zostało wydzierżawione na rzecz podmiotu trzeciego. Jednocześnie Wnioskodawca w tym czasie skupił się na analizie dotyczącej dalszej opłacalności prowadzenia tego rodzaju działalności oraz zasadności ewentualnej reorganizacji i rozwoju działalności rolnej Wnioskodawcy. W efekcie Wnioskodawca podjął decyzję o powiększeniu gospodarstwa rolnego, w związku z czym nabył Nieruchomość nr 2 oraz o chęci kontynuacji działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej wspólnie z Zainteresowaną w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Przedmiotowa decyzja była podyktowana kilkoma czynnikami, przede wszystkim okazyjną ofertą nabycia Nieruchomości nr 2 oraz pogorszeniem sytuacji na rynku usług transportowych, których świadczeniem zajmuje się Zainteresowana.

Jak wskazano wcześniej, Zainteresowana prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych. Z uwagi jednak na niepewność rynku w zakresie świadczonych przez żonę usług transportowych, małżonkowie planują rozpocząć prowadzenie rodzinnego gospodarstwa rolnego. Zainteresowana jest podatnikiem VAT z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.

W ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego Wnioskodawca i Zainteresowana będą uprawnieni do równego udziału w zyskach tego gospodarstwa (tj. każde z nich będzie uprawnione do 1/2 udziału w zysku).

Przychody netto ze sprzedaży w rodzinnym gospodarstwie rolnym, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające oddzielnie na Wnioskodawcę oraz Zainteresowaną będącą stroną postępowania, w 2025 r. nie przekroczą równowartości 2.000.000 euro w walucie polskiej, jednak łączne przychody każdego z małżonków w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego mogą tę wartość przekroczyć. Przychody netto ze sprzedaży w indywidualnym gospodarstwie rolnym, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej prowadzonych przez Wnioskodawcę w 2024 r. również nie przekroczą równowartości 2.000.000 euro w walucie polskiej.

Wnioskodawca i Zainteresowana zdecydowali, że podatnikiem VAT z tytułu rodzinnego gospodarstwa rolnego będzie wyłącznie Wnioskodawca (nie zmieni w związku z tym aktualnego zgłoszenia rejestracyjnego). Zainteresowana również pozostanie podatnikiem VAT, jednak wyłącznie w związku z pozarolniczą działalnością gospodarczą w zakresie usług transportowych.

Wnioskodawca oraz Zainteresowana planują, aby tylko Wnioskodawca jako jedyny podatnik VAT rozliczał VAT naliczony z faktur zakupowych. Natomiast na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych mąż i żona traktowaliby swoje przychody z działalności rolniczej jako odrębne, co umożliwiłoby każdemu z nich korzystanie z osobnego limitu przychodów wynoszącego 2 .000.000 euro rocznie.

Pytania (pytanie nr 4 wniosku ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego oraz nie będzie miał obowiązku dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?

2)Czy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku Zainteresowana tj. żona, z którą Wnioskodawca w 2025 r. i latach następnych będzie prowadził rodzinne gospodarstwo rolne, nie ma obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego?

Państwa stanowisko w sprawie (w odniesieniu do pytania nr 4 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Stanowisko w zakresie pyt. 1 (we wniosku 3)

W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT.

Artykuł 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, (...).

Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 (...), zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne za podatnika VAT uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłączenie przez jedną z tych osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca jest już zarejestrowany jako podatnik VAT czynny należy uznać, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 4 w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT.

Należy również wskazać, że art. 91 ustawy o VAT dotyczący zasad dokonywania korekty podatku VAT naliczonego, znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy zmienia się zakres prawa do odliczenia (np. w przypadku występowania sprzedaży zarówno zwolnionej jak i opodatkowanej).

Biorąc pod uwagę, że przez cały czas występuje Wnioskodawca jako podatnik podatku VAT czynny oraz wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT brak będzie po stronie Wnioskodawcy obowiązku dokonywania korekty VAT o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, z uwagi na to, że przez cały czas Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na spełnianie przez rodzinne gospodarstwo rolne dyspozycji art. 96 ust. 2 ustawy o VAT wszelkie zmiany w zakresie rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego byłyby nawet niedopuszczalne, gdyż ustawa o VAT nie reguluje kwestii składu osobowego, w tym zmian członków rodziny prowadzących rodzinne gospodarstwo rolne.

W zakresie pytania nr 2 (we wniosku nr 4)

Zdaniem Zainteresowanej prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku Zainteresowana tj. żona, z którą Wnioskodawca w 2025 r. i latach następnych będzie prowadził rodzinne gospodarstwo rolne, nie ma obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Artykuł 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy o VAT złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, (...).

Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT „w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 (...) ustawy o VAT, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.”

Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne za podatnika VAT uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłączenie przez jedną z tych osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych. Biorąc pod uwagę, że jest już Wnioskodawca zarejestrowany jako podatnik VAT czynny należy uznać, że jest Wnioskodawca podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 4 w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Zainteresowanej, z uwagi na spełnianie przez rodzinne gospodarstwo rolne dyspozycji art. 96 ust. 2 ustawy o VAT wszelkie zmiany w zakresie rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego byłyby nawet niedopuszczalne, gdyż ustawa o VAT nie reguluje kwestii składu osobowego, w tym zmian osób prowadzących gospodarstwo rolne.

W związku z tym, Zainteresowana, z którą Wnioskodawca w 2025 r. oraz latach następnych będzie prowadził rodzinne gospodarstwo rolne, tj. jego żona nie ma obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy:

Przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy:

W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy:

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy:

W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca i Zainteresowana pozostają w związku małżeńskim, na dzień złożenia wniosku obowiązuje ich ustrój rozdzielności majątkowej. Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego, w skład którego wchodzą:

1)działka nr 1 zabudowana dwoma budynkami (kurnikami) („Nieruchomość nr 1”) -

2)działka nr 2 i 3, zabudowana jednym budynkiem inwentarskim (kurnikiem) („Nieruchomość nr 2”).

Wnioskodawca jest rolnikiem indywidualnym, zaś powierzchnia użytków rolnych gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy jest nie większa niż 300 ha.

Wnioskodawca dokonał zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 2 ustawy o VAT, pozostaje więc czynnym podatnikiem VAT w związku z gospodarstwem rolnym, o którym mowa powyżej.

Zainteresowana prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych. Zainteresowana jest podatnikiem VAT z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.

Od 2019 r. do sierpnia 2024 r. Wnioskodawca prowadził działalność rolną w postaci działów specjalnej produkcji rolnej na Nieruchomości nr 1. Od września 2024 r. gospodarstwo rolne zostało wydzierżawione na rzecz podmiotu trzeciego.

Wnioskodawca podjął decyzję o powiększeniu gospodarstwa rolnego, w związku z czym nabył Nieruchomość nr 2 oraz o chęci kontynuacji działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej wspólnie z Zainteresowaną w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca i Zainteresowana zdecydowali, że podatnikiem VAT z tytułu rodzinnego gospodarstwa rolnego będzie wyłącznie Wnioskodawca (nie zmieni w związku z tym aktualnego zgłoszenia rejestracyjnego). Zainteresowana również pozostanie podatnikiem VAT, jednak wyłącznie w związku z pozarolniczą działalnością gospodarczą w zakresie usług transportowych.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego oraz że żona Wnioskodawcy (Zainteresowana) nie ma obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Powyższe przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wskazują, że w przypadku wykonywania opodatkowanej działalności rolniczej przez współprowadzących do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego tej działalności ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

W niniejszej sprawie osobą wytypowaną do reprezentowania wspólnego gospodarstwa rodzinnego jest Wnioskodawca. Ponieważ Wnioskodawca widnieje już jako podatnik VAT czynny z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego to nie ma On obowiązku dokonywać ponownej rejestracji gdyż warunki o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5 ustawy w związku z art. 96 ust. 1 ustawy, są spełnione. W konsekwencji żona Wnioskodawcy (Zainteresowana) w związku z prowadzeniem razem z mężem rodzinnego gospodarstwa rolnego nie będzie miała z tytułu prowadzenia tego gospodarstwa obowiązku rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Tym samym, skoro Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego i zamierza być przedstawicielem rodzinnego gospodarstwa rolnego, to nie ma On obowiązku dokonywać ponownej rejestracji jako przedstawiciel gospodarstwa rolnego w myśl art. 96 ust. 1 ustawy. Natomiast Zainteresowana (żona Wnioskodawcy) będąc czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej (przewóz osób) nie będzie posiadać takiego statusu w odniesieniu do gospodarstwa rodzinnego ani obowiązku rejestracji z tego tytułu z uwagi na fakt, że mąż Zainteresowanej jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzenia tego gospodarstwa rolnego i to On będzie dokonywał rozliczenia tego podatku.

Ponadto, Wnioskodawca ma wątpliwość, czy z tytułu zmiany formy prowadzenia gospodarstwa rolnego na rodzinne gospodarstwo rolne prowadzone wraz z żoną nie jest zobowiązany do korekty podatku VAT na podstawie art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, że w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego co oznacza, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług winien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży.

Należy zauważyć, że w sytuacji, gdy już po złożeniu rozliczenia zmieniły się okoliczności mające wpływ na odliczenie całości lub części podatku naliczonego, powstaje konieczność dokonania jego korekty.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekty podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Na mocy art. 91 ust. 6 ustawy:

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1) opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy:

W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy:

Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W myśl art. 91 ust. 7d ustawy:

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Na podstawie art. 91 ust. 8 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Z powołanych przepisów wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.

Przepisy art. 91 ustawy wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z tym, że w systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia.

Jeśli zatem podatnik nabył towary lub usługi z zamiarem ich wykorzystania do określonych czynności (opodatkowanych lub niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych od podatku) i nie wykorzystał ich zgodnie z takim zamiarem (zmiana przeznaczenia), wówczas konieczne jest dokonanie korekty podatku. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Odnosząc się zatem do Pana wątpliwości w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku odliczonego zauważyć należy, że z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadził opodatkowaną działalność rolniczą. W związku z tym dokonywał odliczenia podatku VAT. Od 2025 r. Wnioskodawca wraz z małżonką będą prowadzić rodzinne gospodarstwo rolne, które również będzie opodatkowane podatkiem VAT, a Wnioskodawca będzie z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z tym w opisanych okolicznościach nie dojdzie do zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług w prowadzonym przez Wnioskodawcę indywidualnym gospodarstwie rolnym.

Zatem Wnioskodawca jako przedstawiciel rodzinnego gospodarstwa rolnego nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy ze względu na brak zmiany przeznaczenia nabytych towarów i dalsze wykorzystywanie ich do czynności opodatkowanych.

Tym samym, Państwa stanowisko w całości uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan A.A. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.