Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.7.2025.2.PRM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu nieruchomości w I kwartale 2022 r.,
  • prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla dostawy ww. nieruchomości,
  • braku obowiązku dokonania korekty pliku JPK_VAT z rozliczeniem VAT za I kwartał 2022 r. i zapłaty VAT za ten okres w związku z dostawą opisanej nieruchomości.

Uzupełnił go Pan pismem z 11 lutego 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest obywatelem polskim i zamieszkuje na stałe w Polsce.

Wnioskodawca od 2019 r. prowadzi działalność gospodarczą. Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług informatycznych (PKD 62.01.Z). Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym.

W marcu 2022 r. (data aktu notarialnego) Wnioskodawca dokonał zakupu nowej nieruchomości mieszkalnej z przeznaczeniem pod działalność gospodarczą. Zakup nieruchomości w części sfinansowany był kredytem.

Zakup nastąpił od dewelopera, który do dostawy nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy zastosował stawkę 8% VAT. Wnioskodawca dokonał odliczenia VAT od tego zakupu w rozliczeniu za I kwartał 2022 r.

Wnioskodawca wykończył na własną rękę nieruchomość ponosząc stosowne koszty materiałów budowlanych, instalacji i wyposażenia, projektu wnętrz. Od kosztów tych Wnioskodawca również odliczał VAT naliczony, o ile był uwzględniony na fakturach za poszczególne koszty.

Wnioskodawca nie dokonywał przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji nieruchomości.

Nieruchomość w zabudowie bliźniaczej położona jest kilkaset kilometrów od miejsca zamieszkania Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wykorzystywał jej nigdy na cele mieszkaniowe – ani własne ani innych osób. Nie wynajmował jej także na cel mieszkaniowy ani żaden inny cel. Nieruchomość po wykończeniu służyła Wnioskodawcy na cele prowadzonej działalności w zakresie usług informatycznych.

Nieruchomość została wprowadzona do rejestru środków trwałych Wnioskodawcy w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej. Jednakże nie były od niej dokonywane odpisy amortyzacyjne ze względu na zakaz, o którym mowa w art. 22c pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”).

W sierpniu 2024 r., po upływie 2 lat od rozpoczęcia użytkowania nieruchomości na potrzeby własne (związane z prowadzoną działalnością gospodarczą) Wnioskodawca sprzedał nieruchomość na rzecz osoby fizycznej. Jako, że upłynęło 2 lata od pierwszego zasiedlenia, Wnioskodawca sprzedał nieruchomość z zastosowaniem zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Doprecyzowanie i uzupełnienie stanu faktycznego

Nabycie nieruchomości zostało udokumentowane fakturą z wykazanym podatkiem VAT. Faktura została wystawiona 25 lutego 2022 r., a doręczono ją Wnioskodawcy 1 marca 2022 r.

Na fakturze znajdowało się imię i nazwisko Wnioskodawcy. Firmą Wnioskodawcy jest wyłącznie jego imię i nazwisko. Firma Wnioskodawcy nie zawiera dodatkowych oznaczeń i tak zostało to ujęte na fakturze. Faktura zawierała również adres zamieszkania Wnioskodawcy, który był jednocześnie adresem prowadzenia przez Niego działalności gospodarczej. Faktura zawierała również numer NIP Wnioskodawcy, pod którym jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca był w 2022 r. i pozostaje nadal małym podatnikiem.

Wnioskodawca nie stosował metody kasowej. Zapłata za nieruchomość nastąpiła w lutym 2022 r., przed wystawieniem faktury i podpisaniem aktu notarialnego.

Użytkowanie nieruchomości na potrzeby działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpoczął w lipcu 2022 r.

Pytania

1.  Czy Wnioskodawca prawidłowo dokonał odliczenia VAT od zakupu nieruchomości w I kwartale 2022 r.?

2.  Czy Wnioskodawca prawidłowo zastosował zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT do sprzedaży nieruchomości w sierpniu 2024 r.?

3.  Czy Wnioskodawca w związku ze sprzedażą nieruchomości w sierpniu 2024 r. z zastosowaniem zwolnienia z VAT nie jest zobowiązany do dokonania korekty pliku JPK_VAT z rozliczeniem VAT za I kwartał 2022 r. (marzec 2022 r.) i zapłaty VAT za ten okres wraz z odsetkami?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca prawidłowo dokonał odliczenia VAT od zakupu nieruchomości w I kwartale 2022 r.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca prawidłowo zastosował zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT do sprzedaży nieruchomości w sierpniu 2024 r.

Ad 3

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca w związku ze sprzedażą nieruchomości w sierpniu 2024 r. z zastosowaniem zwolnienia z VAT nie jest zobowiązany do dokonania korekty pliku JPK_VAT z rozliczeniem VAT za I kwartał 2022 r. (marzec 2022 r.) i zapłaty VAT za ten okres wraz z odsetkami.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)  dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)  pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, ilekroć w ustawie jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)  wybudowaniu lub

b)  ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy o PIT, środki trwałe ulegają ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji.

Z powyższych przepisów wynika, że Wnioskodawca, dokonując sprzedaży nieruchomości po upływie dwóch lat od jej pierwszego zasiedlenia, tj. rozpoczęcia wykorzystywania na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej miał prawo i obowiązek zastosowania do tej sprzedaży zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jednocześnie, sprzedaż z zastosowaniem zwolnienia z VAT nie powoduje obowiązku wstecznej korekty odliczenia VAT za kwartał, w którym Wnioskodawca dokonał nabycia tej nieruchomości.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, dokonując w I kwartale 2022 r. nabycia nieruchomości w celu prowadzenia w niej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, a więc w celu wykonywania czynności opodatkowanych, spełnił On warunek odliczenia VAT od zakupu tej nieruchomości, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Fakt późniejszej sprzedaży tej nieruchomości może być rozpatrywany w kontekście ewentualnych konsekwencji na gruncie przepisów o korekcie wieloletniej, tj. art. 91 ustawy o VAT, jednakże niniejszy wniosek nie dotyczy tych skutków. Wyłącznym celem Wnioskodawcy jest potwierdzenie skutków w zakresie ewentualnego obowiązku wstecznej korekty VAT za I kwartał 2022 r. oraz zastosowanego przy sprzedaży nieruchomości zwolnienia z VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast treść art. 88 ust. 4 ustawy wskazuje, że:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W tym miejscu należy wskazać, że myśl art. 2 pkt 25 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o małym podatniku - rozumie się przez to podatnika podatku od towarów i usług:

a) u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro,

b) prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, zarządzającego alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45 000 euro

- przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Stosownie do art. 99 ust. 2 ustawy:

Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

W myśl art. 99 ust. 3 pkt 1 ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, mogą, po uprzednim zawiadomieniu na piśmie naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa, składać również mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej.

Stosownie do art. 103 ust. 2 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 33.

Za małego podatnika uznaje się podatnika u którego sprzedaż w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 2 000 000 euro.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Ponadto, art. 86 ust. 13 ustawy wskazuje, że:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Pana wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem nieruchomości w I kwartale 2022 r.

Zgodnie z powyższymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu VAT i nie jest zwolniona z tego podatku.

Z wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług informatycznych, z tytułu której jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W marcu 2022 r. dokonał Pan zakupu nieruchomości mieszkalnej w zabudowie bliźniaczej z przeznaczeniem pod działalność gospodarczą. Nieruchomość została wprowadzona do rejestru środków trwałych. Od dewelopera otrzymał Pan fakturę, na której jako dane nabywcy zostały wskazane dane Pana działalności gospodarczej, czyli w tym przypadku Pana imię i nazwisko wraz z numerem NIP. Na fakturze wykazano podatek VAT w wysokości 8%. Wskazał Pan, że w 2022 r. posiadał Pan status małego podatnika, nie stosował Pan natomiast do rozliczeń podatku VAT metody kasowej. Fakturę za zakup ww. nieruchomości otrzymał Pan od dewelopera 1 marca 2022 r.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że w omawianym przypadku były spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. W dacie nabycia nieruchomości był Pan czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, nieruchomość została przez Pana nabyta z przeznaczeniem pod działalność gospodarczą i służyła czynnościom opodatkowanym.

W konsekwencji, miał Pan prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury związanej z zakupem nieruchomości opisanej we wniosku, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, tj. w I kwartale 2022 r.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaję za prawidłowe.

Pana wątpliwości dotyczą także kwestii prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla dostawy ww. nieruchomości.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość niezabudowana (grunt) spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że w marcu 2022 r. dokonał Pan zakupu nieruchomości mieszkalnej w zabudowie bliźniaczej z przeznaczeniem pod działalność gospodarczą. Nieruchomość została wprowadzona do rejestru środków trwałych i służyła Panu do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Nie wykorzystywał Pan jej na cele mieszkaniowe własne ani innych osób. Nieruchomość nie stanowiła przedmiotu najmu.

Zatem sprzedaż ww. nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia przez Pana działalności gospodarczej, zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, stanowiła dostawę dokonaną przez Pana jako podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem sprzedaż dotyczyła składnika majątku Pana przedsiębiorstwa. W konsekwencji dostawa ta podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do użytkowania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku lub jego części.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku VAT na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Przy czym, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów tj. zarówno nieruchomości, jak i ruchomości, przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT oraz wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Stosownie do treści art. 29a ust. 8 ustawy:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli bądź ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu sprawy wynika, że w sierpniu 2024 r. sprzedał Pan nieruchomość w zabudowie bliźniaczej wykorzystywaną do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Nieruchomość - nabyta od dewelopera - została wprowadzona do środków trwałych. Wykończył Pan nieruchomość ponosząc koszty materiałów budowlanych, instalacji i wyposażenia wnętrz, od których odliczył Pan podatek VAT. Użytkowanie nieruchomości na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej rozpoczął Pan w lipcu 2022 r. Nie dokonywał Pan przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji ww. nieruchomości.

W niniejszej sprawie doszło zatem do pierwszego zasiedlenia nabytej przez Pana nieruchomości, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a do momentu jej sprzedaży – jak wynika z opisu sprawy – upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Nie zostały poniesione przez Pana nakłady na ulepszenie ww. budynku. Sprzedał Pan opisaną nieruchomość po upływie 2 lat od rozpoczęcia jej użytkowania na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

W konsekwencji zostały spełnione warunki uprawniające Pana do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do dostawy nieruchomości opisanej powyżej w sierpniu 2024 r. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem dostawa przez Pana działki gruntu, na której znajduje się opisana powyżej nieruchomość w zabudowie bliźniaczej, stosownie do art. 29a ust. 8 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, również korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na to, że w analizowanej sprawie dotyczącej dostawy nieruchomość w zabudowie bliźniaczej ma zastosowanie zwolnienie wskazane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, analiza zwolnienia dla dostawy ww. lokali na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezpodstawna.

Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznaję zatem za prawidłowe.

Pana wątpliwości dotyczą także kwestii, czy nie ma Pan obowiązku dokonania korekty pliku JPK_VAT z rozliczeniem VAT za I kwartał 2022 r. i zapłaty VAT za ten okres w związku z zastosowaniem zwolnienia do dostawy opisanej nieruchomości.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W myśl art. 91 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Wskazać należy, że w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług z przeznaczeniem do przyszłego wykorzystywania ich do wykonywania czynności opodatkowanych wówczas co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje na bieżąco na etapie realizacji zadań inwestycyjnych, stosownie do uregulowań art. 86 ustawy. Dopiero w przypadku zmiany przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z czynnościami zwolnionymi od podatku, podatnik ma obowiązek zweryfikować uprzednio odliczony podatek naliczony w oparciu o postanowienia art. 91 ustawy.

Jak już wyżej wskazano, przy nabyciu opisanej przez Pana nieruchomości przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze wystawionej od dewelopera, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast do dostawy ww. nieruchomości w zabudowie bliźniaczej, wprowadzonej do ewidencji środków trwałych, wykorzystywanej do działalności gospodarczej, mógł Pan skorzystać ze zwolnienia wskazanego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Powyższe nie powoduje jednak u Pana obowiązku korekty pliku JPK_VAT za I kwartał 2022 r. Ewentualna korekta powinna być rozstrzygnięta na podstawie art. 91 ustawy. Jednakże, jak Pan wskazał, wniosek nie dotyczy skutków związanych z zastosowaniem ww. przepisu.

W konsekwencji, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 3, zgodnie z którym w związku ze sprzedażą nieruchomości w sierpniu 2024 r. z zastosowaniem zwolnienia z VAT nie jest Pan zobowiązany do dokonania korekty pliku JPK_VAT z rozliczeniem VAT za I kwartał 2022 r. (marzec 2022 r.) i zapłaty VAT za ten okres wraz z odsetkami uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.