
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 lutego 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem. Składa miesięcznie plik JPK_V7M.
Miasto (…) 15 grudnia 2021 r. wystąpiło z wnioskiem aplikacyjnym do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) o dofinansowanie i pożyczkę w ramach programu priorytetowego nr (…) „(…)” na zakup (…) sztuk autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą techniczną (…) ładowarki dwustanowiskowe, roboty budowlane dotyczące wykonania przyłączy). W ramach infrastruktury technicznej nastąpi dostawa wraz z montażem (…) ładowarek stacjonarnych dwustanowiskowych o następujących parametrach:
- (…)
- Instalacja i uruchomienie, (…),
- Przeprowadzenie szkolenia dla min. 2 kierowców i min. 2 mechaników.
Wsparcie oprogramowania do obsługi ładowarek wynosić będzie 60 miesięcy oraz gwarancja producenta na ładowarki 60 miesięcy. Prace będą prowadzone na działkach należących do Miasta (…). W ramach zadania Wykonawca musi wykonać przyłącze energetyczne od stacji transformatorowej do punktów ładowania co wiąże się z wykonaniem dokumentacji oraz uzyskaniem wszelkich niezbędnych pozwoleń (decyzja pozwolenia na budowę, UDT). Miasto (…) podpisało umowę z A. na wykonanie przyłączy energetycznych wraz ze stacjami transformatorowymi. Ta część jest realizowana w ramach oddzielnej umowy zawartej bezpośrednio z A.
Umowę o dotację i pożyczkę podpisano z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (…) maja 2023 r. Do umowy zawarto (…) grudnia 2024 r. aneks.
Głównym celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym.
Pierwotnie Miasto złożyło oświadczenie dotyczące rozliczenia podatku VAT, że stanowi on koszt kwalifikowalny i nie będzie odliczany od podatku należnego w rozliczeniu z właściwym Urzędem Skarbowym, gdyż na tamten moment Miasto nie określiło formy przekazania autobusów wraz z infrastrukturą techniczną.
Podatek VAT od zakupu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą techniczną w projekcie jest wydatkiem niekwalifikowalnym ze środków planu rozwojowego, a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w załączniku nr 2 do Aneksu nr (…) do umowy nr (…) zapewnia objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego w ramach Inwestycji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności w zakresie finansowania podatku od towarów i usług w sytuacji gdy nie ma prawnej możliwość odzyskania podatku VAT, w związku ze sprzedażą opodatkowaną w projekcie.
Miasto przystąpiło do realizacji projektu ogłaszając postępowanie przetargowe na zakup 6 autobusów elektrycznych. Umowa z wykonawcą została podpisana (…) czerwca 2024 r. z terminem realizacji do 12 miesięcy od podpisania umowy.
W ramach realizowanego projektu ogłoszono postępowanie przetargowe na dostawę wraz z montażem punktów ładowania. Umowa z wykonawcą została podpisana (…) stycznia 2025 r. z terminem realizacji do 2 miesięcy od podpisania umowy.
W ramach projektu zostanie utworzone 6 nowych linii na terenie miasta, które będą obsługiwać nowe autobusy. W wyniku realizacji projektu nie zostaną wycofane żadne autobusy. Przedmiotowy projekt pozwoli na utworzenie 6 nowych linii autobusowych komunikacji zbiorowej, której organizatorem będzie Miasto (…).
W stanie aktualnym, za organizację transportu publicznego na terenie Miasta (…) odpowiedzialny jest (…) Związek (…) w (…). Zgodnie z zapisami statutu Związku, jego uczestnikami jest Powiat (…) oraz gminy: Gmina 1, Gmina 2, Gmina 3, Gmina 4, Gmina 5, Gmina 6, Gmina 7, Gmina 8, Gmina 9, Gmina 10.
Związek posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, w zakresie dotyczącym związków powiatowo-gminnych oraz na podstawie Statutu i obowiązujących przepisów prawa.
Czas trwania Związku jest nieoznaczony. Organem stanowiącym i kontrolnym Związku jest Zgromadzenie Związku - Starosta Powiatu (…) oraz wójtowie (burmistrzowie) gmin uczestniczących w Związku. Zaś organem wykonawczym jest Zarząd Związku, w skład którego wchodzą 3 osoby.
Zadania Związku obejmują planowanie, organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym w rozumieniu powszechnie obowiązujących przepisów, w tym ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Do zadań tych należy w szczególności:
1)prowadzenie prac studialnych nad rozwojem systemów transportowych, w tym opracowywanie i aktualizowanie planów zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla obszaru powiatu i wszystkich gmin uczestniczących w Związku,
2)utrzymanie i rozwój infrastruktury Związku,
3)organizowanie publicznego transportu zbiorowego w sposób prowadzący do zaspokajania potrzeb powiatu i gmin uczestniczących w Związku w zakresie lokalnego transportu zbiorowego,
4)realizacja innych praw i obowiązków związanych z publicznym transportem zbiorowym,
5)podejmowanie działań zmierzających do rozwoju elektronicznych usług publicznych (w tym transportowych),
6)promocja oraz informacja o usługach publicznego transportu zbiorowego.
W ramach Związku w Mieście (…) usługi transportowe wykonują dwie spółki: B. Sp. z o.o. oraz C. sp. o.o., gdzie właścicielem spółki w 100% jest Miasto (…).
Operatorem nowoutworzonych (…) linii autobusowych, funkcjonujących w granicach administracyjnych Miasta (…) zostanie podmiot wyłoniony w drodze procedury konkurencyjnej. Podmiot wyłoniony będzie korzystał z (…) autobusów wraz z infrastrukturą techniczną odpłatnie, na podstawie umowy dzierżawy. Przedmiotem dzierżawy będą autobusy wraz z punktem ładowania na podstawie odpłatnej umowy. Za dzierżawę Miasto (…) będzie wystawiać faktury opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zaś dzierżawca zobowiązany będzie do zapłaty na rzecz wydzierżawiającego czynszu za każdy miesiąc dzierżawy.
Przewozy na nowoutworzonych liniach będą realizowane odpłatnie, według stawki 8%, podatek VAT należny z tytułu usług transportowych będzie rozliczany przez operatora.
Ustalenie wysokości czynszu za dzierżawę autobusów wraz z infrastrukturą techniczną na chwilę obecną nie jest możliwe, gdyż wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w wyniku przetargu na dzierżawę autobusów wraz z infrastrukturą techniczną.
Autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą techniczną zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę oraz jednostki organizacyjne do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Po zrealizowaniu zakupu taboru autobusowego wraz z infrastrukturą techniczną Miasto będzie realizować odpisy amortyzacyjne oraz będzie ponosić koszty bieżącego utrzymania.
Zakupione w ramach projektu autobusy wraz z infrastrukturą techniczną przez cały okres trwałości projektu będą stanowiły własność Miasta (…). Faktury dokumentujące zakup autobusów i infrastruktury technicznej wystawione będą na Miasto (…).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego - pismo z 14 lutego 2025 r.
Miasto (…), w nawiązaniu do otrzymanego wezwania Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP4-1.4012.41.2025.1.AM, UNP: (…) z dnia 10 lutego 2025 r. poinformowało, że zmienił się stan faktyczny, który został ujęty we wniosku z dnia 28 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
W stanie faktycznym zmienia się sposób udostępnienia autobusów wraz z infrastrukturą techniczną z odpłatnej dzierżawy na nieodpłatne użyczenie.
W związku z czym, wydatki związane z zakupem autobusów oraz infrastruktury technicznej ponoszone będą jako realizacja zadań własnych gminy z zakresu spraw lokalnego transportu zbiorowego. Miasto (…) nie będzie wykorzystywało nabytych autobusów oraz infrastruktury technicznej do świadczenia odpłatnych usług, które podlegałyby opodatkowaniu VAT lub stanowiłyby działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zakupione autobusy oraz infrastruktura techniczna będzie użyczona nieodpłatnie, a koszty bieżącego utrzymania taboru wraz z infrastrukturą techniczną będą ponoszone przez podmiot, z którym Miasto (…) zawrze nieodpłatną umowę dzierżawy. Wpływy z biletów będą stanowiły przychód tego podmiotu.
Po zmianie stanu faktycznego planuje się wyłonienie operatora (…) nowoutworzonych linii autobusowych na terenie Miasta (…) w trybie art. 22 ust 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Aktualnie na terenie Powiatu (…) oraz gmin wchodzących w skład Powiatu (…), w tym również Miasta (…) organizatorem publicznego transportu zbiorowego jest (…) Związek (…) w (…), który utworzony został na podstawie art. 72a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.), w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2778 ze zm.).
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2778 ze zm.), organizator dokonuje wyboru operatora w trybie:
1)ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 i 1720) albo
2)art. 22 ust. 1 (bezpośrednie zawarcie umowy).
Jednocześnie w myśl art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, organizator może bezpośrednio zawrzeć umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w przypadku gdy świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego ma być wykonywane przez podmiot wewnętrzny, w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, powołany do świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Biorąc pod uwagę fakt, iż Związek/Miasto dysponują podmiotem wewnętrznym powołanym do świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, z którym można bezpośrednio zawrzeć umowę na świadczenie usług, zasadnym jest aby operatora dla nowo utworzonych (…) linii komunikacyjnych wybrać zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w formie bezpośredniego zawarcia umowy.
Po zawarciu umowy przez Związek z C. Sp. z o.o. zakupione autobusy zostaną przekazane operatorowi w trybie bezprzetargowym na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia na okres trwałości projektu.
Po zmianie stanu faktycznego, ten rodzaj nieodpłatnego użyczenia nie wymaga zastosowania „procedury konkurencyjnej”.
Związek na wniosek Miasta utworzy 6 linii autobusowych na terenie Miasta. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2778 ze zm.), jak również rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. U. UE. L. z 2007 r. Nr 315, str. 1 ze zm.) zostanie zawarta umowa na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego z podmiotem wewnętrznym (własną spółką komunalną) z pominięciem procedury konkursowej (przetargu). Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 9 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, do bezpośredniego zawarcia umowy, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.
Po zmianie stanu faktycznego, Miasto planuje zawrzeć umowę nieodpłatnego użyczenia autobusów wraz z infrastrukturą techniczną na okres minimum 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu „(…)”.
Po zmianie stanu faktycznego, Miasto zakończoną inwestycję zamierza przekazać jako nieodpłatne użyczenie na rzecz C. Sp. z o.o. (dalej: Spółka). Spółka posiada odrębną od Gminy osobowość prawną. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, nieobjętym centralizacją VAT z Gminą. Miasto posiada 100% udziałów w Spółce. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Planowany przez Miasto sposób zarządzania majątkiem Inwestycji będzie polegał na tym, że Miasto pozostanie właścicielem przedmiotowego majątku i będzie go nieodpłatnie udostępniało Spółce na podstawie pisemnej umowy użyczenia. Spółka będzie zarządzała udostępnionymi autobusami wraz z infrastrukturą techniczną.
Koszt zakupu autobusów oraz infrastruktury technicznej wynosi (…) zł brutto, (…) zł netto, w tym:
- koszt zakupu (…) szt. autobusów brutto - (…) zł, netto - (…) zł,
- koszt zakupu infrastruktury technicznej brutto - (…) zł, netto - (…) zł.
Koszty zakupu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą techniczną zostaną pokryte wyłącznie z dofinansowania i pożyczki otrzymanych na podstawie aktualnych u mów z NFOŚiGW.
Pytanie
Czy Miasto (…) w związku z zakupem (…) sztuk autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą techniczną, tj. zakup (…) ładowarek dwustanowiskowych oraz wykonanie robót budowlanych dotyczących wykonania przyłączy energetycznych w ramach programu priorytetowego nr (…) „(…)” ma możliwość odliczenia w całości podatku VAT naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie - sformułowane w piśmie z 14 lutego 2025 r.
W związku ze zmianą stanu faktycznego, Miasto (…) stoi na stanowisku, że w myśl art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących sprawy lokalnego transportu zbiorowego. Miasto (…) nabywając towary celem realizacji inwestycji, nie nabędzie ich w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie działało w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki będą ponoszone w związku z realizacją zadań własnych gminy.
Jednocześnie zaś, ta nieodpłatna czynność (użyczenie) nie stanowi po stronie Miasta (…) odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji nabyte towary mają być wykorzystywane przez Miasto (…) wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego przysługuję wówczas, kiedy występuje związek danego zakupu z czynnościami opodatkowanymi.
Biorąc pod uwagę powyższe, Miasto (…) nie będzie posiadało możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem (…) sztuk autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą techniczną.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:
- czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
- czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy lokalnego transportu zbiorowego.
Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wystąpili Państwo z wnioskiem aplikacyjnym do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) o dofinansowanie i pożyczkę w ramach programu priorytetowego „(…)” (Projekt) na zakup (…) sztuk autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą techniczną (…) ładowarki dwustanowiskowe, roboty budowlane dotyczące wykonania przyłączy). W ramach infrastruktury technicznej nastąpi dostawa wraz z montażem (…) ładowarek stacjonarnych dwustanowiskowych.
Planują Państwo zawrzeć umowę nieodpłatnego użyczenia autobusów wraz z infrastrukturą techniczną na rzecz C. sp. o.o. (Spółka) na okres minimum 5 lat od daty zakończenia realizacji Projektu.
Nie będą Państwo wykorzystywać nabytych autobusów oraz infrastruktury technicznej do świadczenia odpłatnych usług, które podlegałyby opodatkowaniu VAT lub stanowiłyby działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zakupione autobusy oraz infrastruktura techniczna będzie użyczona nieodpłatnie.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia całości podatku VAT naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych na zakup (…) sztuk autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą techniczną, w ramach realizacji ww. Projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W analizowanej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego dotyczącego wydatków związanych z realizacją Projektu nie będą spełnione, ponieważ autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą techniczną, które nabędą Państwo w ramach realizacji Projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - będą przedmiotem nieodpłatnego użyczenia.
W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego dotyczącego wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”, w ramach którego zakupionych zostanie (…) sztuk autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą techniczną.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.