
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·uznania za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT wniesienia aportem nabytych w ramach Projektu Elementów systemu ITS do Spółki (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz
·prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup, dostawę i montaż Elementów systemu ITS (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego wykonującą zadania własne, nałożone na nią ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 506; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). Zadania publiczne wykonywane są przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania Wnioskodawcy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z prowadzoną przez siebie działalność opodatkowaną podatkiem VAT, Gmina składa co miesiąc jednolite pliki kontrolne JPK do właściwego urzędu skarbowego. W przypadku wykonywania zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, Wnioskodawca nie jest uznawany za podatnika podatku VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych.
Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Programu Funduszy Europejskich (...) w ramach naboru (...), projekt pn. (…) (dalej „Projekt”). Projekt jest projektem partnerskim (...).
Głównym celem realizacji Projektu jest poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej oraz zapewnienia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w ruchu miejskim poprzez budowę systemu zarządzania ruchem (…). Cel Projektu ma zostać osiągnięty poprzez realizację określonych zadań, w tym wdrożenie systemu inteligentnego transportu (ITS), rozbudowę sieci węzłów przesiadkowych oraz sieci dróg i ciągów pieszo-rowerowych.
W ramach zadania realizowanego w ramach Projektu, którego celem jest wdrożenie systemu inteligentnego transportu (ITS), Gmina poniesie wydatki na:
1)zakup, dostawę i montaż (…) biletomatów oraz (…) tablic informacji pasażerskiej, które zostaną rozmieszczone na terenie węzłów przesiadkowych oraz przystankach obsługujących dużą liczbę kursów, linii oraz pasażerów;
2)zakup, dostawę, montaż i utrzymanie systemu zliczania pasażerów w (…) komunikacji miejskiej obsługiwanej przez A Sp. z o.o. (…) (dalej: „A”), tj. spółce komunalnej Gminy odpowiedzialnej za świadczenie usług transportu publicznego;
3)zakup, dostawę i wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego planowania sieci komunikacyjnej, rozkładu jazdy i obsługi transportu publicznego dla A.
Wskazane wyżej wydatki związane z wdrożeniem systemu inteligentnego transportu (ITS) będą w dalszej części określane zbiorczo jako „Elementy systemu ITS”.
Poniesienie wydatków związanych z zakupem, dostawą i montażem Elementów systemu ITS wpłynie pozytywnie na jakość świadczonych przez A usług transportu publicznego, w tym poprawi jego wydajność i atrakcyjność komunikacji miejskiej dla mieszkańców (…) oraz turystów. Zgodnie z założeniami Gminy, efektem wykorzystywania Elementów systemu ITS będzie zwiększenie liczby osób korzystających z komunikacji miejskiej realizowanej przez A, co z kolei znajdzie odzwierciedlenie w wyższych przychodach opodatkowanych VAT generowanych przez A z tytułu sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.
Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z zakupem, dostawą i montażem Elementów systemu ITS zostaną wystawione na Gminę, tj. Gmina będzie na nich widniała jako nabywca lub usługobiorca.
Bezpośrednio po zakończeniu zadania realizowanego w ramach Projektu, którego celem jest wdrożenie systemu inteligentnego transportu (ITS) w ramach, którego Gmina pozyska Elementy systemu ITS, zostaną one odpłatnie przekazane przez Gminę na rzecz A.
Na moment składania wniosku Wnioskodawca i A nie uzgodniły się jeszcze ostatecznie formy prawnej przekazania Elementów systemu ITS na rzecz A. Gmina i A rozważają wniesienie Elementów systemu ITS aportem do A w zamian za udziały w kapitale zakładowym A.
Przedmiotem planowanego aportu będą jedynie Elementy systemu ITS powstałe w ramach Projektu. Planowana transakcja wniesienia aportu nie będzie obejmowała przeniesienia pracowników Gminy (nie dojdzie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Gminie). Przedmiotem aportu nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, gdyż Elementy systemu ITS nabyte przez Gminę w ramach Projektu nie będą organizacyjnie i finansowo wyodrębnionym zespołem składników materialnych i niematerialnych i nie mogłyby zdaniem Gminy stanowić niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania z zakresu działalności transportu pasażerskiego.
Pytania
1.Czy planowane przez Gminę przekazanie Elementów systemu ITS nabytych przez Gminę w ramach Projektu w formie aportu do A będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na zakup, dostawę i montaż Elementów systemu ITS?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1)
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Po pierwsze Gmina wskazuje, że aport nie będzie wyłączony z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zdaniem Gminy Elementy systemu ITS, które będą przedmiotem aportu, nie będą stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przedmiotem aportu będą jedynie Elementy systemu ITS (biletomaty, tablice informacji pasażerskiej, system zliczania pasażerów oraz system informatyczny) nabyte przez Gminę w ramach Projektu. Planowana transakcja wniesienia aportu nie obejmie przeniesienia pracowników Gminy (nie dojdzie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Gminie). Przedmiotem aportu nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, gdyż Elementy systemu ITS nabyte przez Gminę w ramach Projektu nie będą organizacyjnie i finansowo wyodrębnionym zespołem składników materialnych i niematerialnych i nie mogłyby w ocenie Gminy stanowić niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania z zakresu działalności transportu pasażerskiego.
Czynność aportu stanowić będzie zatem podlegającą VAT odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl tej definicji odpłatna czynność zbycia (aportu) składników majątkowych stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT). Z kolei art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Dalej wskazać należy, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe. W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych:
1)wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku,
2)w zamian za aport wnoszący otrzymuje pewne uprawnienia (udziały) mające określoną wartość.
Aport należy do czynności o charakterze cywilnoprawnym. Dokonywany jest w ramach stosunku wzajemnie zobowiązującego – Gmina zobowiązuje się przenieść na A własność określonych rzeczy, w zamian za udziały w A jako spółce kapitałowej. Wnosząc do A aport w postaci Elementów systemu ITS, Gmina nie będzie działać w roli organu władzy publicznej, lecz w charakterze podatnika VAT. Czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towaru dokonywana za wynagrodzeniem (w formie wyrażonych pieniężnie udziałów) zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Należy uznać zatem, że dokonanie aportu niepieniężnego, tj. wniesienie Elementów systemu ITS nabytych przez Gminę w ramach Projektu do Spółki, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w podobnych stanach faktycznych.
Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 14 kwietnia 2023 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.65.2023.1.HW), Dyrektor KIS potwierdził, że opodatkowaniu VAT podlega wniesienie taboru autobusowego do komunalnej spółki odpowiedzialnej za transport pasażerski:
„Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla czynności aportu ww. majątku tj. nowego taboru autobusowego, który będzie dokonany przez Państwa do Spółki z o.o., nie będą działać Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będą mogli skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku wystąpią Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność - zdefiniowana jako dostawa towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Należy jednak wskazać, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, zwolnienia od podatku dla czynności wniesienia aportem nowego taboru samochodowego do spółki z o.o., w związku z czym dostawa ta stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.”
Dyrektor KIS prezentuje analogiczne stanowisko w przedmiocie traktowania na gruncie VAT wnoszenia przez JST aportem do spółek komunalnych innego rodzaju majątku m.in.:
1)infrastruktury wodociągowej – tak Dyrektor KIS w interpretacji podatkowej z 26 marca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.57.2024.2.DP;
2)nakładów na obiekty służące prowadzeniu działalności medycznej – tak Dyrektor KIS w interpretacji podatkowej z 3 października 2024 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.541.2024.1.MC; czy
3)infrastruktury sportowej – tak Dyrektor KIS w interpretacji podatkowej z 16 maja 2024 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.113.2024.2.MK.
Biorąc powyższe pod uwagę Gmina stoi na stanowisku, że planowany aport, który ma obejmować swoim zakresem wniesienie do A przez Gminę Elementów systemu ITS nabytych przez Gminę w ramach Projektu będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad. 2)
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
1)nabycia towarów i usług,
2)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik VAT i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ponadto, prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Przy założeniu, że w odpowiedzi na pytanie nr 1) niniejszego wniosku, Dyrektor KIS podzieli stanowisko prezentowane przez Gminę, tj., że planowany aport, który ma obejmować swoim zakresem wniesienie do A przez Gminę Elementów systemu ITS nabytych przez Gminę w ramach Projektu będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT, to będzie oznaczało, że Gmina w odniesieniu do tej transakcji będzie występowała w charakterze podatnika VAT.
Drugim warunkiem, od którego zależy uprawnienie do rozliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 jest to, aby towary i usługi nabywane przez podatnika VAT były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zdaniem Gminy również ten warunek będzie w przedstawionej sytuacji spełniony, gdyż cele poniesienia przez Gminę wydatków na zakup Elementów systemu ITS jest ich przeniesienie w ramach opodatkowanego VAT aportu na rzecz A. Dokonanie planowanego aportu na rzecz A nie byłoby zatem możliwe, gdyby Gmina najpierw nie poniosła wydatków na zakup, dostawę i montaż Elementów systemu ITS, które mają być przedmiotem planowanego aportu na rzecz A.
W ocenie Gminy przesądza to o tym, że wymagany zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT związek pomiędzy wydatkami na zakup, dostawę i montaż Elementów systemu ITS a ich planowanym i podlegającym opodatkowaniu VAT aportem do A jest jednoznaczny i ścisły.
Powyższe potwierdzają interpretacja indywidualne wydawane przez DKIS w podobnych sprawach, w których jednostki samorządu terytorialnego rozważały dokonanie aportu na rzecz swoich spółek kapitałowych.
Takie stanowisko zostało zawarte m.in. w interpretacji indywidualnej z 14 kwietnia 2023 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.65.2023.1.HW), w której Dyrektor KIS potwierdził, że JST przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT od nabycia taboru autobusowego, który następnie ma zostać wniesiony aportem do komunalnej spółki odpowiedzialnej za transport pasażerski:
„Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki poniesione na zakup ww. nowego taboru autobusowego będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Jak rozstrzygnięto bowiem powyżej, czynność wniesienia aportem ww. taboru autobusowego do Spółki stanowi dostawę towarów, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Gmina udokumentuje wniesienie nowego taboru autobusowego aportem do Spółki fakturą wraz z podatkiem VAT należnym.
W konsekwencji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tytułu zakupu ww. nowego taboru autobusowego, ponieważ będzie on związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. aportem tych autobusów do Spółki. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.
Zatem, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia całego podatku naliczonego w związku z zakupem nowego taboru autobusowego, który po dokonaniu zakupu zostanie wniesiony aportem do Spółki z o.o., pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.”
Analogicznie w interpretacjach podatkowych wydanych w podobnych stanach faktycznych (m.in. interpretacja z 6 października 2024 r. znak: 0114-KDIP4-1.4012.433.2023.2.RMA; interpretacja z 19 marca 2024 r. znak: 0114-KDIP4-1.4012.82.2024.1.DP) Dyrektor KIS stwierdził, że: „Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.”
Dyrektor KIS w wydawanych interpretacjach podatkowych uznaje zatem, że w tego rodzaju sytuacjach JST poniosły wydatki związane z wytworzeniem określonych składników majątkowych wyłącznie w celu ich wniesienia aportem.
W konsekwencji, poniesione przez Gminę w ramach Projektu wydatki na zakup, dostawę oraz montaż Elementów systemu ITS jako dokonywane wyłącznie z zamiarem ich późniejszego wniesienia aportem do A należy zatem uznać za ściśle związane z opodatkowanym VAT aportem Elementów systemu ITS do A.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem Gminy, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup, dostawę oraz montaż Elementów systemu ITS, które mają zostać wniesione aportem do A.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy. Na podstawie tego przepisu:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny.
Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizujecie Państwo projekt (…) (dalej” „Projekt”), którego celem jest poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej oraz zapewnienia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w ruchu miejskim poprzez budowę systemu zarządzania ruchem, co ma zostać osiągnięte poprzez realizację określonych zadań, w tym wdrożenie systemu inteligentnego transportu (ITS), rozbudowę sieci węzłów przesiadkowych oraz sieci dróg i ciągów pieszo-rowerowych. Celem wdrożenia systemu inteligentnego transportu (ITS), poniesiecie Państwo wydatki na „Elementy systemu ITS”:
1)zakup, dostawę i montaż (…) biletomatów oraz (…) tablic informacji pasażerskiej, które zostaną rozmieszczone na terenie węzłów przesiadkowych oraz przystankach obsługujących dużą liczbę kursów, linii oraz pasażerów;
2)zakup, dostawę, montaż i utrzymanie systemu zliczania pasażerów w (…) komunikacji miejskiej obsługiwanej przez A Sp. z o.o. (…) (dalej: „A”), tj. spółce komunalnej Gminy odpowiedzialnej za świadczenie usług transportu publicznego;
3)zakup, dostawę i wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego planowania sieci komunikacyjnej, rozkładu jazdy i obsługi transportu publicznego dla A.
Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z zakupem, dostawą i montażem Elementów systemu ITS zostaną wystawione na Państwa. Bezpośrednio po zakończeniu zadania realizowanego w ramach Projektu, Elementy systemu ITS zostaną odpłatnie przekazane przez Państwa na rzecz A. Rozważacie Państwo wniesienie Elementów systemu ITS aportem do A w zamian za udziały w kapitale zakładowym A. Wskazujecie Państwo, iż przedmiotem planowanego aportu będą jedynie Elementy systemu ITS powstałe w ramach Projektu. Planowana transakcja wniesienia aportu nie będzie obejmowała przeniesienia pracowników Gminy (nie dojdzie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Gminie). Przedmiotem aportu nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, gdyż nabyte przez Państwa Elementy systemu ITS nie będą organizacyjnie i finansowo wyodrębnionym zespołem składników materialnych i niematerialnych i nie mogłyby Państwa zdaniem stanowić niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania z zakresu działalności transportu pasażerskiego.
Państwa wątpliwości dotyczą uznania za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wniesienia aportem nabytych w ramach Projektu Elementów systemu ITS na rzecz Spółki (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Należy wskazać, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe. W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych:
·wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku,
·w zamian za aport wnoszący otrzymuje pewne uprawnienia (udziały) mające określoną wartość.
Taka transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest konieczne, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną wymierną korzyść.
Wniesienie aportu do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ odbywa się za wynagrodzeniem: istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów.
W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy.
Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku od towarów i usług kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.
Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie, w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.
W rozpatrywanej sprawie warunek ten jest spełniony, ponieważ aport do Spółki z o.o. powstałego majątku w ramach Projektu, ma charakter cywilnoprawny.
W konsekwencji, wniesienie aportem powstałego w ramach Projektu majątku w zamian za udziały należy uznać za odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.
Zatem wnosząc do Spółki aport, w postaci Elementów systemu ITS, nie będą Państwo występowali w roli organu władzy publicznej, lecz w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towarów dokonywana za wynagrodzeniem (w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy.
Kolejna Państwa wątpliwość dotyczy ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup, dostawę i montaż Elementów systemu ITS (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego sformułowane są w art. 86 ust. 1 ustawy. W oparciu o powyższy przepis:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Aby ustalić zatem, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków poniesionych na zakup, dostawę i montaż Elementów systemu ITS należy rozstrzygnąć czy wniesienie ich aportem będzie korzystało ze zwolnienia.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, może stanowić czynność opodatkowaną odpowiednia stawką lub korzystać ze zwolnienia od podatku. Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
W rozpatrywanej sprawie przedmiotem aportu stanowią Elementy systemu ITS, zatem w tej sytuacji zasadne będzie zbadanie przesłanek, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W myśl tego przepisu:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Z powołanego przepisu wynika, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego ze wskazanych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
We wniosku wskazano, że nabywane towary i usługi w ramach realizacji Projektu, są udokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa. Bezpośrednio po zakończeniu zadania pozyskane w ramach Projektu Elementy systemy ITS planujecie Państwo w drodze aportu przekazać do Spółki z o.o., w zamian za co obejmiecie Państwo udziały w kapitale zakładowym. Zatem macie Państwo zamiar wykorzystania powstałych w ramach Projektu Elementów Systemu ITS jedynie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. zbycia ich w formie aportu. W związku z powyższym, zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie będzie miało zastosowania w opisanej sprawie.
Ponadto każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy (art. 88 ustawy) lub aktów wykonawczych.
Należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.
Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki poniesione na zakup, dostawę i montaż Elementów Systemu ITS będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. aportem. Jak rozstrzygnięto bowiem powyżej, czynność wniesienia aportem Elementów systemu ITS do Spółki stanowi dostawę towarów, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup, dostawę i montaż Elementów systemu ITS pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek określonych w art. 88 ustawy.
Podsumowując, stwierdzam, że planowane przez Państwa przekazanie w formie aportu do A Elementów Systemu ITS nabytych w ramach realizacji Projektu, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie – z uwagi planowany przez Państwa sposób wykorzystywania powstałych w ramach Projektu Elementów Systemu ITS, tj. ich aport – będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup, dostawę i montaż Elementów Systemu ITS.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W myśl art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.