Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.925.2024.3.RG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.925.2024.3.RG

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący

-opodatkowaniu podatkiem VAT dostawy niezabudowanych działek nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4,

-obowiązku Komornika jako płatnika do obliczenia i pobrania podatku VAT z tytułu transakcji dokonanej w imieniu Dłużnika.

Uzupełnił go Pan pismem z 3 lutego 2025 r. (wpływ 11 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W toku postępowań egzekucyjnych doszło do zajęcia nieruchomości należących do spółki zagranicznej V.

Nieruchomości których interpretacja będzie dotyczyć to nieruchomości dla której Sąd Rejonowy dla X w …Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze A, B, C.

Właściciel nieruchomości obecnie nie jest podatnikiem VAT choć był nim w przeszłości co wynika z pisma z dnia 7 marca 2024r. Naczelnika …Urzędu Skarbowego Z znak ….

Dłużnik stał się właścicielem nieruchomości na podstawie aktu darowizny z dnia 16 stycznia 2012 r. w którym to akcie określając wartość darowanych nieruchomości wskazano, iż są to wartości netto a następnie podano „...plus podatek VAT w stawce 23%...”. Podane wartości kwotowe pozostają bez znaczenia z uwagi na upływ czasu i konieczność wykonania wyceny w toku postępowania egzekucyjnego.

Nieruchomość będąca przedmiotem egzekucji jest nieruchomością niezabudowaną, nieogrodzoną ale z dostępem do pełnej infrastruktury technicznej z uwagi na położenie nieruchomości w centrum miasta w zurbanizowanej jego części w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych czy usługowych z zapewnionym dostępem do drogi publicznej.

Dla tego obszaru miasta obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony mocą Uchwały NR … Rady Miejskiej w … z dnia 3 września 2022 r., opublikowana w D.U. Województwa … z dnia 3 października 2022 r.

Przedmiotowa nieruchomość jest położona na terenach oznaczony na rysunku planu symbolem 2.7 MW/U. Podstawowe przeznaczenie terenu to zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna a także usługowa zaś przeznaczenie uzupełniające to infrastruktura techniczna czy garaże wielostanowiskowe.

Według uproszczonego wypisu z rejestru gruntów działka posiada symbol Bp.

Z uwagi na brak kontaktu z osobami reprezentującymi spółkę i mającymi wiedzę merytoryczną w zakresie omawianego zagadnienia nie ustalono żadnych okoliczności w zakresie ewentualnego aktualnego statusu nieruchomości w przedmiocie podatku VAT przy dostawie poczynionej drogą licytacji komorniczej.

Z uwagi na stan faktyczny ustalony w toku oględzin nieruchomości w celu ustalenia jej wartości stwierdzono, iż nie jest ona ogrodzona ani w żaden sposób nadzorowana ani zagospodarowana. Brak powyższych czynników powoduje, iż aktualnie istnieje niczym nieskrępowany i nieograniczony dostęp do nieruchomości, co skutkuje tym, że obecnie jest mocno zaśmiecona a w części od strony ulicy Kilińskiego jest wykorzystywana przez okolicznych mieszkańców oraz nieustalone osoby jako bezpłatny „dziki” nieutwardzony i nienadzorowany parking.

W toku postępowania z uwagi na brak kontaktu z dłużnikiem nigdy nie ustalono czy przedmiotowa nieruchomość była wydzierżawiana, udostępniana w inny sposób odpłatnie czy bezpłatnie, czy była w jakikolwiek sposób wykorzystywana w celach zarobkowych, czy była przedmiotem działań gospodarczych lub przedmiotem innych umów cywilno-prawnych, czy były poczynione nakłady na nieruchomość. Stan nieruchomości wskazuje, iż od wielu lat na tym terenie nie podejmowano żadnych działań faktycznych mogących prowadzić do wniosku, że była ona wykorzystywana gospodarczo.

Komornik nie posiadał i nie jest w stanie uzyskać żadnych informacji o ewentualnym sposobie korzystania przez właściciela czy osoby trzecie z nieruchomości i nie jest w stanie takich informacji uzyskać z uwagi na brak kontaktu z dłużnikiem.

Prawdopodobne zdarzenie przyszłe.

Z uwagi na stan postępowania egzekucyjnego przedmiotowa nieruchomość prawdopodobnie zostanie zbyta w drodze licytacji komorniczej.

Z uwagi na realizowane egzekucje i konieczność aktualnej wyceny nieruchomości należy określić już na etapie czynności opisu i oszacowania nieruchomości czy do ceny należy doliczyć podatek VAT a jeśli tak to czy w stawce 23% tak jak miało to miejsce w przypadku umowy darowizny w wyniku której obecnym właścicielem jest V, czyli dłużnik. Powyższa okoliczność określenia czy należy doliczyć do wartości nieruchomości w toku wyceny, podatek VAT ma znaczenie z uwagi na konieczność późniejszego określenia ceny wywołania przy ewentualnej licytacji komorniczej.

Na pytania Organu:

1)Jakie są numery działek wchodzących w skład każdej z nieruchomości objętych księgami wieczystymi o numerach: A, B, C?

2)Czy dłużnej Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. nieruchomości będących przedmiotem licytacji?

3)Czy działki wchodzące w skład nieruchomości objętych księgami wieczystymi o numerach: A, B, C były wykorzystywane przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były działki wykonywał Dłużnik - należy podać podstawę prawną zwolnienia?

4)Jeżeli nie posiada Pan informacji, o których mowa w ww. pytaniach które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

  • czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana jako Komornika działań?
  • czy działania te zostały udokumentowane?
  • czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

odpowiedział Pan:

Odp. I 1)

Numery geodezyjne działek to KW A - NR 1.

Numery geodezyjne działek to KW C - NR 2 i 3.

Numery geodezyjne działek to KW B - NR 4.

Odp. I 2) 

Cena w akcie notarialnym będącym podstawą nabycia nieruchomości przez dłużną spółkę była określona jako wartość netto plus podatek VAT w stawce 23%. Z uzyskanych informacji od Naczelnika … Urzędu Skarbowego Z wynika, iż dłużna spółka została zarejestrowana podatnikiem VAT UE w miesiącu nabycia. Również okoliczność, iż za miesiąc nabycia Naczelnik … Urzędu Skarbowego Z wystawił tytuł wykonawczy będący podstawą egzekucji, gdzie w pozycji 31 widnieje zapis - Rodzaj należności podatek od towarów i usług uprawdopodobniają okoliczności upoważnienia spółki do odliczenia podatku przy nabyciu.

Odp. I 3)

Działki o których mowa w punkcie 1 są niezabudowane i nie ma na nich żadnej infrastruktury. Dostęp do nich jest swobodny i niczym nieograniczony. Brak budynków, brak infrastruktury czy choćby nawet ogrodzenia bądź oznaczenia granic nieruchomości pozwala prze puszczać, iż ich przeznaczenie i sposób wykorzystywania mógł być nieograniczony co do sposobu i zakresu wykorzystania w ewentualnej działalności gospodarczej a zatem nie musiała by być wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej.

Odp. I 4)

Wszelkie posiadane informacje były prowadzone w oparciu o dostępne bazy danych i zapytania do podmiotów i instytucji i są udokumentowane zaś z uwagi na brak należytej merytorycznej reprezentacji po stronie dłużnika uzyskanie informacji od niego nie było skuteczne.

Pytanie

1)Czy dostawa opisanych nieruchomości (dokonana w trybie licytacji komorniczej) będzie podlegała podatkowi od towarów i usług VAT?

2)Czy komornik będzie zobowiązany obliczyć i odprowadzić podatek od towarów i usług czy też dostawa taka będzie podlegała zwolnieniu od tego podatku VAT?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, z uwagi na charakter nieruchomości opisany powyżej czyli działki budowlane których przeznaczenie określono w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w przypadku dostawy poczynionej w drodze licytacji komorniczej zachodzi konieczność doliczenia podatku VAT w stawce 23%.

W takim stanie rzeczy w ocenie komornika po tak przeprowadzonej dostawie komornik będzie zobowiązany obliczyć i odprowadzić podatek od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wyjaśniam, że z uwagi na wskazanie w części E wniosku, że dotyczy on czterech zdarzeń przyszłych a w opisie sprawy, że dotyczy on stanu faktycznego, to biorąc pod uwagę opis sprawy, że „Z uwagi na stan postępowania egzekucyjnego przedmiotowa nieruchomość prawdopodobnie zostanie zbyta w drodze licytacji komorniczej.” oraz zadane przez Pana pytania uznałem, iż przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle powołanych powyżej przepisów grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowanie danej czynności podatkiem od towarów i usług uwarunkowane jest łącznym spełnieniem dwóch przesłanek. Po pierwsze konkretna czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, po wtóre – musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów:

  • innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
  • innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia
  • podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)nabywcą jest:

  • w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
  • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,

c)dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub sprzedaży na odległość towarów importowanych rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołane przepisy przewidują sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca towaru, jeśli dokonał on nabycia od dostawcy spoza terytorium kraju. Wynika z nich, że dla uznania nabywcy za podatnika zagraniczny dostawca towarów, który posiada siedzibę działalności gospodarczej poza Polską i nie posiada na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności, (przy dostawie towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej). Jeśli zatem towary, dostarczane są przez podmiot niemający siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce i podmiot ten nie jest zarejestrowany w Polsce zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, to nabywca tych towarów jest podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu tych transakcji. Oznacza to przesunięcie obowiązków w zakresie rozliczenia (odprowadzenia podatku) z dostawcy na nabywcę, na zasadzie tzw. odwrotnego obciążenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w toku postępowań egzekucyjnych doszło do zajęcia nieruchomości należących do spółki zagranicznej - spółka …/dłużnik. Nieruchomości których interpretacja dotyczy to nieruchomości, dla których Sąd Rejonowy dla X w … … Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze A, B, C. Księgami wieczystymi o numerach: KW A objęta jest działka nr 1, KW C objęte są działki nr 2 i 3, a KW B objęta jest działka nr 4. Właściciel nieruchomości obecnie nie jest podatnikiem VAT, choć był nim w przeszłości, co wynika z pisma z dnia 7 marca 2024 r. Naczelnika … Urzędu Skarbowego Z. Z uwagi na stan postępowania egzekucyjnego przedmiotowa nieruchomość prawdopodobnie zostanie zbyta w drodze licytacji komorniczej.

Zakresem pytania nr 1 objęta jest kwestia dotycząca ustalenia czy dostawa opisanych nieruchomości (dokonana w trybie licytacji komorniczej) będzie podlegała podatkowi od towarów i usług VAT.

Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że z uwagi fakt, że dłużnikiem jest spółka, w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku należącego do przedsiębiorstwa dłużnika. Zatem dostawa dokonana w trybie licytacji komorniczej niezabudowanych działek nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 36ef ust. 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 4, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 48i ust. 4, wynosi 23%;

2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3) stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4) stawka ryczałtu, o której mowa w art. 4 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2024 r. poz. 140 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 cyt. ustawy:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu wyjaśnienia wymaga, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Jak wynika z opisu sprawy, nieruchomość będąca przedmiotem egzekucji jest nieruchomością niezabudowaną, nieogrodzoną ani w żaden sposób nadzorowana ani zagospodarowana. Dla tego obszaru miasta obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Podstawowe przeznaczenie terenu to zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna a także usługowa zaś przeznaczenie uzupełniające to infrastruktura techniczna czy garaże wielostanowiskowe.

W świetle powyższych okoliczności należy wskazać, że przedmiotowe ww. działki, spełniać będą w momencie sprzedaży definicję terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, a zatem dostawa ww. działek nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie do dostawy działek nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 zwolnienia od podatku z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania dla dostawy tych działek zwolnienia wynikającego z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Zatem, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki, jeżeli udokumentowane działania w celu możliwości zastosowania zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy licytacyjna sprzedaż niezabudowanych działek nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wskazał Pan, że nie posiadał Pan i nie jest w stanie uzyskać żadnych informacji o ewentualnym sposobie korzystania przez właściciela czy osoby trzecie z nieruchomości i nie jest w stanie takich informacji uzyskać z uwagi na brak kontaktu z dłużnikiem. Wszelkie posiadane informacje były prowadzone w oparciu o dostępne bazy danych i zapytania do podmiotów i instytucji i są udokumentowane, zaś z uwagi na brak należytej merytorycznej reprezentacji po stronie dłużnika uzyskanie informacji od niego nie było skuteczne.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będą spełnione, skoro podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów ww. zwolnienia od podatku.

Przy czym kwestia oceny działań podjętych przez Pana jako Komornika nie była przedmiotem interpretacji.

W konsekwencji, w analizowanym przypadku, licytacyjna sprzedaż działek nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4, będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.

Zatem, z tytułu zbycia w drodze licytacji komorniczej działek nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4  należących do dłużnika – spółki zagranicznej V - spółka … będzie podatnikiem podatku od towarów i usług a Pan jako płatnik, o którym mowa w art. 18 ustawy, zobowiązany będzie do obliczenia i pobrania podatku VAT z tytułu ww. transakcji, pod warunkiem, że podatnikiem z tytułu tej transakcji nie będzie nabywca ww. działek, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, którego dane będą znane dopiero po przeprowadzeniu sprzedaży.

Dodatkowe informacje

Jednocześnie zauważyć należy, że zgodnie z art. 3b § 1a ustawy Ordynacja podatkowa, od 1 lipca 2020 r. nie wydajemy interpretacji indywidualnych w zakresie określenia stawki podatku VAT dla towarów i usług. Kwestie określenia stawki podatku VAT dotyczące stanu prawnego od 1 lipca 2020 r. rozstrzygane są w ramach odrębnej instytucji – wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem Organ w niniejszej interpretacji nie oceniał kwestii prawidłowości zastosowania stawki podatku VAT dla ww. dostawy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 3k-3nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 3na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 3k-3n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 3na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 3k-3n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 4 § 2a oraz art. 3b § 1 Ordynacji podatkowej.