
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług związanych z zadaniem pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 lutego 2025 r. (wpływ 5 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. (dalej, jako: „Wnioskodawca”) jest zakładem opieki zdrowotnej, który jako podmiot leczniczy wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą świadczy usługi z zakresu opieki medycznej.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.) usługi świadczone przez Wnioskodawcę, tj. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca ponadto jest podatnikiem podatku VAT od początku swojej działalności, dokonującym rozliczeń podatku VAT należnego z tytułu towarów oraz usług opodatkowanych.
Wnioskodawca 13 listopada 2024 r. zawarł umowę o dofinansowanie Projektu nr (…) pn. „(…)” w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 Działanie 7.8 Infrastruktura Ochrony Zdrowia.
Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności i jakości wysokospecjalistycznych świadczeń zdrowotnych realizowanych w ramach Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej w poradniach szpitala.
Jedną z nadrzędnych wartości dla szpitala jest zapewnienie jak najwyższej jakości świadczeń, gdyż dobra jakość usług przekłada się na zdrowie, zaufanie, bezpieczeństwo, a przede wszystkim życie pacjenta. Inwestycja jest zgodna z najważniejszymi potrzebami zdrowotnymi i wyzwaniami organizacji systemu opieki zdrowotnej zawartymi w Krajowym Planie Transformacji na lata 2021-2026 poprzez m.in. obniżenie nadmiernej liczby hospitalizacji, która jest przyczyną powstawania nieuzasadnionych kosztów w szpitalach i rekomenduje się zwiększenie dostępności badań diagnostycznych w warunkach ambulatoryjnych przy jednoczesnym rozwoju form planowych i jednodniowych w celu zabezpieczenia pacjentów w świadczenia zabiegowe przy jednoczesnej optymalizacji kosztów.
Modernizacja bazy lokalowej Przychodni Specjalistycznych wraz z zakupem i wymianą sprzętu medycznego zwiększy dostępność do tych świadczeń i przyczyni się do przesunięcia ciężaru opieki z Lecznictwa Stacjonarnego, zmniejszając tym samym ogólny koszt opieki zdrowotnej. W wyniku realizacji projektu nastąpi również stworzenie warunków dla rozwoju potencjału kadr medycznych i pokrewnych.
Poprawie jakości będzie służyła również modernizacja infrastruktury technicznej oraz sieci technicznych Szpitala, a w szczególności modernizacja sieci LAN, WAN i WiFi. Te z kolei odpowiadają za możliwość stosowania wszelkich systemów i aplikacji informatycznych wspomagających procesy leczenia i diagnostyki. Ich dostępność on-line dla personelu medycznego w trakcie badania i leczenia pacjenta ma bezpośredni wpływ na poprawę jakości udzielanych świadczeń medycznych. Stosowane systemy RIS, PACS, HIS będą mogły być udostępnione w każdym miejscu i dla każdej osoby z personelu medycznego. Personel medyczny będzie miał możliwość zlecania i uzyskiwania wyników badań diagnostycznych laboratoryjnych bezpośrednio w systemie informatycznym. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju i podniesienia standardów medycznych, jakości usług oraz komfortu pobytu Pacjentów z terenu całego powiatu, jak również z powiatów ościennych, co jest bardzo istotne dla dalszego rozwoju Państwa placówki i podniesienia Państwa pozycji na rynku usług medycznych. Nie da się tego osiągnąć bez realizacji projektu.
Zakres remontu i prac modernizacyjnych jest podyktowany przede wszystkim koniecznością dostosowania budynku do aktualnych wymogów prawa dla obiektów służby zdrowia, zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa pacjentów, zapewnienia poszanowania ich godności oraz praw. Celem szczegółowym wynikającym z realizacji projektu jest również poprawa warunków pracy personelu poprzez poprawę ergonomii, zmniejszenie obciążeń administracyjnych oraz stworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego, szczególnie personelu medycznego.
Celem projektu jest utworzenie technologicznie nowoczesnego budynku oraz dostosowanie go do obecnie obowiązujących przepisów z zakresu budowlanego na potrzeby Poradni Specjalistycznych AOS wraz z zapleczem technicznym, pomieszczeniami administracyjnymi, gabinetami oraz infrastrukturą teleinformatyczną z dostępem do szerokopasmowego Internetu, kompatybilnego z pozostałą infrastrukturą szpitala.
Ponadto w ramach prac modernizacyjnych planowana jest zmiana układu i wielkości niektórych pomieszczeń.
Datą zakończenia Projektu jest 30 czerwca 2026 r., a obecnie całkowita wartość Projektu wynosi (...) zł.
Realizacja projektu nastąpi poprzez: wymianę wszystkich urządzeń sanitarnych, okładzin ściennych, drzwi wewnętrznych oraz zewnętrznych drzwi ewakuacyjnych. Z uwagi na konieczność wyburzenia części ścian działowych, zdemontowaniu ulegnie część instalacji oraz dojdzie do kompletnej wymiany instalacji elektrycznych (oświetlenia, gniazd wtykowych, zasilenia i sterowania wentylacją, niskonapięciowej - obecnie aluminiowej), sanitarnych (gazów medycznych, wentylacji grawitacyjnej wspomaganej mechanicznie). Zaprojektowano do realizacji również wykonanie wentylacji mechanicznej podciśnieniowej dla wybranych stref, w tym dla izolatek.
Dodatkowo zaprojektowano wykonanie zabezpieczeń przeciwpożarowych.
W wyniku inwestycji powstanie obiekt, w skład którego wchodzić będą:
- na poziomie kondygnacji „-1” – pomieszczenia techniczne, pomieszczenia porządkowe, pomieszczenia magazynowe, szatnie pracowników, archiwum;
- na poziomie kondygnacji „0” (parteru) – strefa wejścia głównego, rejestracja, poradnia urazowo-ortopedyczna, poradnia laryngologiczna, poradnia chirurgii dziecięcej, punkt pobrań, poradnia neurologiczna, poradnia nefrologiczna;
- na poziomie kondygnacji „+1” (pierwsze piętro) – pomieszczenia poradni urologicznej, RTG II, chirurgii ogólnej (3 gabinety), p-gruźliczej/pulmonologicznej, reumatologicznej;
- na poziomie kondygnacji „+2” (drugie piętro) – pomieszczenia poradni medycyny pracy (2 gabinety), okulistycznej, uzależnień, dermatologicznej, zdrowia psychicznego dla dorosłych, badań czynnościowych (spirometria);
- wentylatornia nad częścią kondygnacji „+2”.
Inwestycja zakłada także zakup sprzętu medycznego:
- lampa bakteriobójcza 7 szt. - por. p/gruźlicza, dermatologiczna, neurologiczna, nefrologiczna, okulistyczna, medycyna pracy;
- leżanka zwykła 2 szt. - por. urologiczna;
- leżanka sterowana elektrycznie 1 szt. -por. urologiczna;
- leżanka wysoka 2 szt. - por. dermatologiczna, chirurgii ogólnej;
- lampa bezcieniowa 1 szt. - por. dermatologiczna;
- taboret 9 szt. - por. dermatologiczna, chirurgii ogólnej, otolaryngologiczna, okulistyczna, punkt pobrań, por. ortopedyczna;
- podest 4 szt. - por. chirurgii ogólnej, ortopedyczna, gabinet spirometrii;
- leżanka niska 1 szt. - por. chirurgii ogólnej;
- lampa podsufitowa bezcieniowa 1 szt. - por. chirurgii ogólnej;
- biurko lekarskie 5 szt. - por. chirurgii ogólnej, neurologiczna, medycyna pracy;
- leżanka mała 2 szt. - por. otolaryngologiczna, neurologiczna;
- fiberoskop 1 szt. - por. otolaryngologiczna;
- stolik zabiegowy 3 szt. - por. otolaryngologiczna, punkt pobrań;
- klimatyzacja 1 szt. - medycyna pracy;
- waga lekarska 1 szt. - medycyna pracy;
- parawan 3 szt. - medycyna pracy;
- leżanka lekarska 2 szt. - medycyna pracy;
- leżanka lekarska mała 3 szt. - por. ortopedyczna;
- leżanka lekarska wysoka 2 szt. - por. ortopedyczna;
- USG 1 szt. - por. ortopedyczna;
- ramie c, tor wizyjny RTG 1 szt. - por. ortopedyczna;
- stacja monitorów RTG 1 szt. - por. ortopedyczna;
- szyna sokołowskiego 2 szt. - por. ortopedyczna;
- urządzenie cpm do ćwiczeń kończyny górnej 1 szt. - por. ortopedyczna;
- urządzenie cpm do ćwiczeń kończyny dolnej 1 szt. - por. ortopedyczna;
- wiertarka okulistyczna do usuwania ciał obcych 1 szt. – por. okulistyczna;
- tomograf OCT 1 szt. - por. okulistyczna;
- mikropęseta chirurgiczna 1 szt. - por. okulistyczna;
- mikronożyczki 1 szt. - por. okulistyczna;
- stacja monitorów opisowych do zdjęć RTG 1 szt. - por. ortopedyczna;
- wyposażenie socjalno-bytowe;
- wyposażenie Dostępność+ - biletomat 2 szt.
Projekt obejmuje realizację szkolenia dla pracowników placówki z zakresu obsługi aparatu USG i dostępności personelu placówki oraz komunikacji z osobami niepełnosprawnymi. Szkolenie personelu wpłynie na zwiększenie dostępności usług dla osób starszych, z niepełnosprawnościami, a także podmiotowe traktowanie pacjenta w opiece medycznej.
Należy również podkreślić, iż Wnioskodawca w oświadczeniu do składanego projektu wskazał, iż nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT w wysokości, w jakiej został wskazany jako kwalifikowany we wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. Zobowiązał się także do niezwłocznego poinformowania Instytucji zarządzającej RPO o jakichkolwiek zmianach w zakresie kwalifikowalności podatku VAT, jak również zobowiązał się do udostępnienia dokumentacji finansowo-księgowej oraz udzielania uprawnionym organom kontrolnym informacji umożliwiających weryfikację kwalifikowalności podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Wszelkie nabyte w związku z realizacją projektu „(…)” towary i usługi będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych z podatku VAT, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. 2024 poz. 361 ze zm.). Wykorzystanie nabytych towarów i usług przekłada się na obszar działalności zwolnionej od podatku VAT, tj. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Wszelkie nabyte w związku z realizacją projektu „(…)” towary i usługi będą służyły wyłącznie wykonywaniu działalności zwolnionej z podatku VAT. W przypadku jeśli wystąpiłaby sytuacja, że wykonywane będą różne rodzaje działalności, Wnioskodawca byłby w stanie przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów czynności.
Pytanie
Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Projektu nr (…) pn. „(…)” w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 Działanie 7.8 Infrastruktura Ochrony Zdrowia, na podstawie podpisanej 13 listopada 2024 r. umowy o dofinansowanie?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w trakcie realizacji Projektu nr (…) pn. „(…)” w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 Działanie 7.8 Infrastruktura Ochrony Zdrowia, jak i po jego zakończeniu, nie będzie on posiadał uprawnienia do odzyskania naliczonego podatku VAT od nabywanych w związku z realizacją projektu towarów i usług.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 18 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT.
Należy zaznaczyć, iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach projektu, jak i po jego zakończeniu będą związane wyłącznie z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług, w związku z czym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a tym samym stanowi on koszt kwalifikowany.
Tym samym w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), w myśl którego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje bowiem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w wyniku nabycia których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby umożliwiało to podatnikowi dokonanie odliczenia podatku naliczonego. W związku z tym należy podkreślić, że związek ten może być pośredni. Dany zakup może się również wiązać z wykonaniem czynności niepodlegającej opodatkowaniu, która jest jednak niezbędna lub tylko potrzebna do prowadzenia działalności opodatkowanej.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Należy raz jeszcze podkreślić, iż dyspozycja art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazuje wprost, iż możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Biorąc pod uwagę, że za pośrednictwem nabytych usług oraz wszelkich środków trwałych czy wartości niematerialnych będą świadczone wyłącznie usługi zwolnione z VAT, podatnik nie może skorzystać z prawa do obniżenia podatku VAT należnego o VAT naliczony od wydatków poniesionych.
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiona sytuacja faktyczna uzasadnia przyjęcie stanowiska o kwalifikowalności podatku VAT w przedmiotowym Projekcie. Poniesione w ramach realizacji projektu wydatki, a także nabyte w jego trakcie oraz po zakończeniu towary i usługi będą związane wyłącznie z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, a więc nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że:
- są zakładem opieki zdrowotnej, który jako podmiot leczniczy wpisany jest do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą;
- świadczą Państwo usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze podlegające zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT;
- zawarli Państwo umowę o dofinansowanie Projektu pn. „(…)”;
- głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności i jakości wysokospecjalistycznych świadczeń zdrowotnych realizowanych w ramach Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej w poradniach szpitala;
- wszelkie nabyte w związku z realizacją projektu „(…)” towary i usługi będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku VAT, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 Ustawy o podatku od towarów i usług.
W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu możliwość odliczenia podatku od nabywanych towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Projektu pn. „(…)” w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 Działanie 7.8 Infrastruktura Ochrony Zdrowia, na podstawie podpisanej 13 listopada 2024 r. umowy o dofinansowanie.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wszelkie nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku VAT.
Tym samym – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku od nabywanych towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Projektu pn. „(…)” w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 Działanie 7.8 Infrastruktura Ochrony Zdrowia, na podstawie podpisanej 13 listopada 2024 r. umowy o dofinansowanie.
W konsekwencji, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W interpretacji indywidualnej nie poddawano ocenie czy świadczone przez Państwa usługi korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenia te przyjęto jako elementy stanu faktycznego i nie były one przedmiotem oceny.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.