Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od prowadzonej inwestycji w postaci budowy hali targowej z otwartymi i zamkniętymi stanowiskami sprzedażowymi oraz prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od kosztów dotyczących hali targowej, które będą ponoszone po oddaniu hali targowej do użytkowania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: Gmina) zarejestrowana jako czynny podatnik dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z podległymi jednostkami budżetowymi i od 2017 roku do chwili obecnej rozlicza podatek VAT w sposób skonsolidowany.

Gmina podjęła inwestycję polegającą na przebudowie istniejącego targowiska miejskiego. Celem inwestycji jest wykonanie zadaszenia nad centralną częścią placu targowiska. Prowadzić to będzie do stworzenia nowoczesnego miejsca do handlu, zapewnienia odpowiednich warunków dla rozwoju przedsiębiorczości oraz poprawy jakości sprzedaży bezpośredniej, która wg założeń będzie możliwa bez względu na warunki atmosferyczne. Gmina na części obecnie istniejącego targowiska prowadzi inwestycję budowy hali targowej w postaci boksów modułowych z otwartymi i zamkniętymi stanowiskami sprzedażowymi (zwane dalej: halą targową).

Powstająca hala to jednolita bryła w kształcie prostokąta. Dach ma stanowić jedną płaszczyznę. Wszystkie stanowiska sprzedażowe będą jednakowe, zamykane roletą - oprócz 4-5 większych pomieszczeń około 12 m2 każde, które będą wynajmowane jako oddzielne pomieszczenia całkowicie zamknięte ścianami i drzwiami. Na noc cała hala targowa będzie zamykana. Oprócz zadaszenia przy targowisku powstaną toalety, pomieszczenia techniczne i porządkowe. Cały obiekt dostosowany będzie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Teren części obecnego targowiska zostanie przez to uporządkowany, zostaną wyznaczone główne ciągi komunikacyjne oraz stanowiska handlowe zostaną ujednolicone i wyposażone w infrastrukturę energetyczną.

Hala po wybudowaniu zostanie przekazana samorządowemu zakładowi budżetowemu (miejski zakład komunikacji MZK), który zajmie się administrowaniem i zarządzaniem. Po zakończeniu budowy hali targowej dotychczasowa działalność targowiska zostanie podzielona na:

1.Targowisko miejskie - /planowana działalność/ - tak jak w działającej obecnie formie, czyli wyznaczony, lecz już bardzo zmniejszony i ograniczony teren, na którym będzie dopuszczalny handel w dni powszednie za uiszczeniem opłaty targowej. Kwestie te reguluje uchwała Rady Miasta. Na targowisku możliwy też będzie handel zwolniony /ustawa pozwala/ z opłaty targowej dokonywany w piątki i soboty, umożliwiający sprzedaż - handel rolnikom wraz z domownikami bez wnoszenia opłaty targowej. Utrzymanie targowiska jako miejsca możliwości realizowania zakupów dla mieszkańców - będzie kontynuacją działalności statutowej Gminy, tj. według ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych Dz. U. z 2023 r. poz. 70 z późn. zm. Gmina pozostawi więc możliwość korzystania z targowiska niezadaszonego funkcjonującego w oparciu o opłatę targową.

2.Halę targową - (planowana działalność) - wraz z funkcjonowaniem tego obiektu Gmina będzie świadczyć odpłatne usługi najmu. Zostanie wprowadzona opłata handlowa dla osób fizycznych oraz rozliczeń dla podmiotów gospodarczych za usługę udostępnienia lub rezerwację miejsc na hali targowej. Wszystkie te opłaty będą miały charakter cywilnoprawny i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. W hali prowadzona będzie także opodatkowana sprzedaż biletów komunikacji miejskiej. W hali nie zamierza się prowadzić działalności zwolnionej z VAT oraz niepodlegającej VAT, a co za tym idzie cała hala targowa będzie przeznaczona do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych VAT. W nowo powstałej hali targowej planuje się wprowadzenie opłat w postaci wynajmu stanowiska. Możliwy byłby wynajem: długotrwały miesięczny lub jednorazowy. Wynajem długoterminowy /inny niż jednorazowy/ będzie regulowała umowa najmu lub umowa rezerwacyjna - będą to umowy cywilnoprawne. Dowodem na wynajem będzie paragon lub faktura VAT. Do obsługi sprzedaży w hali targowej zostanie zakupiona kasa fiskalna dla ewidencji opłat za wynajem dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą będzie wystawiana faktura VAT. Dodatkowo w jednym ze stanowisk, które będzie pełnić funkcję biurową dla obsługi hali targowej, będzie prowadzona opodatkowana sprzedaż biletów komunikacji miejskiej. Rezerwacja stanowisk handlowych na hali targowej nie będzie obowiązkowa, jednak w przypadku dokonania rezerwacji, Gmina będzie pobierać z tego tytułu stosowne opłaty. Usługi związane z udostępnianiem powierzchni hali targowej będą dokumentowane zgodnie z przepisami ustawy o VAT, paragonami fiskalnymi lub fakturami VAT, a obrót z tytułu ww. usług będzie ujmowany w scentralizowanych rejestrach sprzedaży VAT Gminy. Pobierane z tego tytułu wynagrodzenie dla Gminy będzie wykazywane w deklaracjach JPK_VAT Gminy jako sprzedaż podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponoszone przez Gminę wydatki na inwestycję budowy hali targowej będą udokumentowane fakturami.

Wyłoniony wykonawca jest czynnym podatnikiem VAT. Zarówno hala targowa w budowie jak i plac przeznaczony na targowisko jest własnością Gminy, również po przebudowie Gmina pozostanie ich właścicielem. Zakłada się, że hala targowa i targowisko będzie czynne od poniedziałku do soboty od godz. 6.00 do godz. 16-tej lub 18-tej w zależności jak ukształtuje się popyt na te usługi. Osoby uprawnione do sprzedaży na targowisku będą zobowiązane do uiszczania dziennej opłaty targowej. Hala targowa administrowana będzie przez samorządowy zakład budżetowy MZK (dalej: administrator). Administrator zobowiązany będzie do prowadzenia działalności polegającej na:

1) udostępnianiu handlującym miejsc do prowadzenia sprzedaży artykułów,

2) pobieraniu opłat z tytułu korzystania z hali targowej przez sprzedających,

3) zapewnieniu kupującym i sprzedającym dogodnych warunków porządkowych i sanitarnych zgodnych z przyjętymi normami ruchu, bhp i ppoż.

Rozdzielone od hali targowej zostaną czynności administratora gdzie będzie pobieranie i rozliczanie przez wyznaczonego inkasenta od osób prowadzących handel na targowisku. Dla rozliczania opłat cywilnoprawnych z tytułu korzystania z hali targowej będzie prowadzony osobny i odseparowany od targowiska sposób obsługi oraz ewidencja kosztów tejże obsługi. Wszelkie wpływy z opłat pobieranych przez Administratora stanowią w całości dochód budżetu Gminy i są ewidencjonowane za pomocą kasy fiskalnej.

Pytania

1.Czy Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od prowadzonej inwestycji w postaci budowy hali targowej z otwartymi i zamkniętymi stanowiskami sprzedażowymi?

2.Czy Gminie będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od kosztów dotyczących hali targowej, które będą ponoszone po oddaniu hali targowej do użytkowania?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od prowadzonej inwestycji postaci budowy hali targowej z otwartymi i zamkniętymi stanowiskami sprzedażowymi.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy Gminie będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od kosztów, które będą ponoszone po oddaniu hali targowej do użytku.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi przy zakupie których naliczono VAT: - zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz - pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się jednak za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego mogą być uznane za podatników VAT jedynie wówczas, gdy dokonują czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie bowiem jak wskazano w stanie faktycznym Gmina będzie wykorzystywać halę targową wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT odpłatne usługi udostępniania powierzchni hali targowej oraz rezerwacji stoisk handlowych.

W rezultacie, w opinii Gminy, pierwszy z ww. warunków zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, należy uznać za spełniony - bowiem Gmina prowadząc inwestycję działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług bowiem inwestycja w całości jest przeznaczona do prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie umów cywilnoprawnych i jako taka w całości jest związana z czynnościami dającymi prawo do odliczenia podatku naliczanego.

Odnosząc się natomiast do drugiej ze wskazanych powyżej przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, istnieje bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy ponoszonymi przez nią wydatkami a usługami udostępniania powierzchni targowiska i rezerwacji stoisk handlowych. Ponoszone przez Gminę wydatki inwestycyjne dotyczą bowiem infrastruktury, która będzie przez nią wykorzystywana do odpłatnego świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT.

Wobec powyższego, w ocenie Gminy, przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę targowiska. Na tej samej zasadzie - wykorzystywania inwestycji (hali targowej) do prowadzenia działalności wyłącznie opodatkowanej VAT (niekorzystającej ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem) Gminie będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wszelkich wydatków ponoszonych po oddaniu hali targowej do użytku, które będą dotyczyć szeroko pojętego utrzymania wybudowanego obiekty oraz jego eksploatacji. Co istotne w zakresie obu pytań, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania dokonywanych zakupów (zarówno w zakresie inwestycji jak i kosztów ponoszonych po oddaniu hali targowej do używania), a co za tym idzie Gmina nie jest zobowiązana do proporcjonalnego ustalenia podatku naliczonego.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej potwierdzających pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przez jednostkę samorządu terytorialnego działającą w charakterze podatnika w przypadku inwestycji dotyczących targowisk przeznaczonych do czynności opodatkowanych VAT.

Przykładowo można wskazać m.in. na interpretacje: z dnia 4 stycznia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.672.2018.9.SR, z dnia 27 marca 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.138.2020.2.KK, oraz z dnia 20 września 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.547.2018.1.EA.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podjęli Państwo inwestycję polegającą na przebudowie istniejącego targowiska miejskiego. Na części obecnie istniejącego targowiska prowadzą Państwo inwestycję budowy hali targowej w postaci boksów modułowych z otwartymi i zamkniętymi stanowiskami sprzedażowymi (zwane dalej: halą targową).

Po zakończeniu budowy hali targowej dotychczasowa działalność targowiska zostanie podzielona na:

1.Targowisko miejskie - /planowana działalność/ - tak jak w działającej obecnie formie, czyli wyznaczony, lecz już bardzo zmniejszony i ograniczony teren, na którym będzie dopuszczalny handel w dni powszednie za uiszczeniem opłaty targowej. Kwestie te reguluje uchwała Rady Miasta. Na targowisku możliwy też będzie handel zwolniony /ustawa pozwala/ z opłaty targowej dokonywany w piątki i soboty, umożliwiający sprzedaż - handel rolnikom wraz z domownikami bez wnoszenia opłaty targowej. Utrzymanie targowiska jako miejsca możliwości realizowania zakupów dla mieszkańców - będzie kontynuacją działalności statutowej Gminy, tj. według ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Gmina pozostawi więc możliwość korzystania z targowiska niezadaszonego funkcjonującego w oparciu o opłatę targową.

2.Halę targową - (planowana działalność) - wraz z funkcjonowaniem tego obiektu Gmina będzie świadczyć odpłatne usługi najmu. Zostanie wprowadzona opłata handlowa dla osób fizycznych oraz rozliczeń dla podmiotów gospodarczych za usługę udostępnienia lub rezerwację miejsc na hali targowej. Wszystkie te opłaty będą miały charakter cywilnoprawny i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. W hali prowadzona będzie także opodatkowana sprzedaż biletów komunikacji miejskiej. W hali nie zamierza się prowadzić działalności zwolnionej z VAT oraz niepodlegającej VAT, a co za tym idzie cała hala targowe będzie przeznaczona do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych VAT. W nowo powstałej hali targowej planuje się wprowadzenie opłat w postaci wynajmu stanowiska. Możliwy byłby wynajem: długotrwały miesięczny lub jednorazowy. Wynajem długoterminowy /inny niż jednorazowy/ będzie regulowała umowa najmu lub umowa rezerwacyjna - będą to umowy cywilnoprawne. Dowodem na wynajem będzie paragon lub faktura VAT. Rezerwacja stanowisk handlowych na hali targowej nie będzie obowiązkowa, jednak w przypadku dokonania rezerwacji, Gmina będzie pobierać z tego tytułu stosowne opłaty. Usługi związane z udostępnianiem powierzchni hali targowej będą dokumentowane zgodnie z przepisami ustawy o VAT, paragonami fiskalnymi lub fakturami VAT, a obrót z tytułu ww. usług będzie ujmowany w scentralizowanych rejestrach sprzedaży VAT Gminy. Pobierane z tego tytułu wynagrodzenie dla Gminy będzie wykazywane w deklaracjach JPK_VAT Gminy jako sprzedaż podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponoszone przez Państwa wydatki na inwestycję budowy hali targowej będą udokumentowane fakturami.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od prowadzonej inwestycji w postaci budowy hali targowej z otwartymi i zamkniętymi stanowiskami sprzedażowymi oraz pełnego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od kosztów dotyczących hali targowej, które będą ponoszone po oddaniu hali targowej do użytkowania.

Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane są w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych.

Odnosząc powołane przepisy do niniejszej sprawy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnianie stanowisk handlowych w hali targowej na podstawie umów cywilnoprawnych, będzie stanowiło niewątpliwie czynności cywilnoprawne (nie zaś publicznoprawne), i tym samym, dla tych czynności będą występowali Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a powyższe czynności, w świetle ustawy o VAT, będą traktowane jako odpłatne świadczenie usług.

W konsekwencji powyższego, odpłatne udostępnianie stanowisk handlowych w hali targowej na podstawie umów cywilnoprawnych, będzie podlegało opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzenia wykonawcze do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla ww. usług. Zatem odpłatne udostępnianie stanowisk handlowych w hali targowej będzie stanowiło podlegające opodatkowaniu VAT odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania.

Tym samym w tej konkretnej sytuacji w związku z tym, że wszystkie stanowiska handlowe będą udostępniane na podstawie umów cywilnoprawnych, należy stwierdzić, że ww. hala targowa będzie służyła Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a nabywane towary i usługi w ramach ponoszonych wydatków inwestycyjnych i bieżących – jak wynika z okoliczności sprawy – będą wykorzystywane tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji będzie przysługiwało Państwu prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od prowadzonej inwestycji w postaci budowy hali targowej z otwartymi i zamkniętymi stanowiskami sprzedażowymi oraz pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od kosztów dotyczących hali targowej, które będą ponoszone po oddaniu hali targowej do użytkowania. Prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało Państwu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących targowiska miejskiego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.