
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
A (dalej: Spółka, Wnioskodawca lub A) posiada siedzibę na terytorium Polski i na podstawie przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca na podstawie art. 15 ust. 1 oraz art. 96 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce.
Wnioskodawca wchodzi w skład międzynarodowej grupy kapitałowej A zajmującej się (…). Produkty oferowane przez A są wykorzystywane w licznych branżach: (…). Spółka zajmuje wiodącą pozycję w zakresie produkcji (…) w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej.
W swoim asortymencie produktów Spółka posiada m.in. (…) (dalej także jako „Produkty”). Na podstawie uzgodnień z inną spółką z Grupy A będącą podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (dalej jako „Dystrybutor”), Spółka prowadzi sprzedaż produktów do Dystrybutora. Dystrybutor, podobnie, jak Spółka na podstawie przepisu art. 3 ust. 1 ustawa o CIT podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce.
Zarówno Spółka, jak i Dystrybutor wykonują niemal wyłącznie czynności, które uprawniają do odliczenia podatku VAT (tj. czynności opodatkowane lub uprawniające do odliczenia czynności wykonywane poza terytorium kraju). Zarówno u Wnioskodawcy jak i u Dystrybutora proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT (przy uwzględnieniu art. 90 ust. 4 zd. drugie) wynosi 100%.
Od chwili rozpoczęcia współpracy, Spółka jako producent wytwarza Produkty na zlecenie Dystrybutora, a Dystrybutor odpowiada za dystrybucję Produktów na rynku (tj. ich marketing i sprzedaż do klientów) oraz doradztwo techniczne / aplikacyjne wobec klientów (polegające na m.in. doradzaniu klientom w zakresie możliwych zastosowań Produktów w ich procesach produkcyjnych, co pozwala na zwiększenie sprzedaży Produktów do klientów). Strony mogą także współpracować w zakresie rozwoju nowych Produktów lub ulepszeń istniejących, wykorzystując doświadczenia, personel i aktywa angażowane przez obie strony. Celem współpracy jest rozwój sprzedaży Produktów - zwiększenie wartości sprzedaży do dotychczasowych klientów oraz zdobycie zamówień od nowych klientów.
Sprzedaż Produktów przez Spółkę do Dystrybutora stanowi transakcję kontrolowaną w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, dla której strony obowiązane są ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Ceny Produktów sprzedawanych przez Spółkę do Dystrybutora są weryfikowane w oparciu o metodę podziału zysku.
W opisywanej transakcji przyjęto m.in. następujące zasady rozliczeń i ich weryfikacji:
1.Sprzedaż Produktów po cenie planowanej. Spółka sprzedaje Produkty Dystrybutorowi w uzgodnionych ilościach oraz po cenach planowanych w danym miesiącu. Ceny planowane zasadniczo ustalane są na podstawie szacowanych w miesiącu sprzedaży Produktów przez Wnioskodawcę do Dystrybutora:
•przychodów możliwych do osiągnięcia przez Dystrybutora ze sprzedaży Produktów do klientów w przyszłości;
•sumy kosztów zmiennych (np. kosztów zużycia materiałów lub mediów do produkcji przez Spółkę);
•obowiązującego w danym miesiącu udziału obu stron w spodziewanej marży ciągnionej (rozumianej jako marża łączna liczona przy uwzględnieniu całkowitych szacowanych kosztów obu stron i ww. szacowanych przychodów ze sprzedaży do klientów). Na gruncie cen transferowych podział zysku (ww. marży ciągnionej) ustalany jest zgodnie z analizą udziału. W pierwszym kwartale współpracy podział marży realizowany był w proporcji 9:1 (Spółka: Dystrybutor), która w kolejnych okresach podlega zmianom, zgodnie ze szczegółowymi ustaleniami między stronami w ślad za rosnącą lub malejącą marżą ciągnioną oraz analizą udziału, przy czym udział Wnioskodawcy jako producenta nie wzrośnie w żadnym wypadku powyżej 90%, zaś udział Dystrybutora nie przekroczy docelowo poziomu 50%;
•przykładowo, ustalenie cen w pierwszym kwartale współpracy (podział marży 9:1) wyglądałoby następująco (przykład ma charakter wyłącznie ilustracyjny):
-planowany przychód ze sprzedaży produktu X do klientów obsługiwanych przez Dystrybutora: 100;
-planowana wartość kosztów zmiennych Spółki jako producenta: 70;
-planowana wartość kosztów zmiennych Dystrybutora np. licencji za znak towarowy czy kosztów ubezpieczenia należności: 10;
-marża: 20;
-cena sprzedaży produktu X stosowana przez Spółkę wobec Dystrybutora:
70 + (20*90%) = 88.
Sprzedaż Produktów do Dystrybutora jest dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, zatem podlega udokumentowaniu fakturą.
2.Ewentualna korekta Ceny Planowanej do danych rzeczywistych po sprzedaży Produktów do klienta (dalej: „Korekta Wstępna”). Rozliczenie z pkt 1, oparte na cenie planowanej, podlega weryfikacji i ewentualnej korekcie w oparciu o dane rzeczywiste (faktycznie poniesione ostatecznie koszty i rzeczywiście osiągnięte przychody na sprzedaży danego Produktu do klienta) w przypadku sprzedaży przez Dystrybutora całego wolumenu danego Produktu z danej faktury sprzedaży wystawionej przez Producenta na Dystrybutora na etapie 1. W związku z tym, korekty generalnie są przeprowadzane w trakcie roku (na bieżąco, po zakończeniu miesiąca, w którym doszło do sprzedaży całego wolumenu produktu udokumentowanego daną fakturą) lub po zakończeniu roku (w odniesieniu do sprzedaży zrealizowanej na rynku przez Dystrybutora w listopadzie i grudniu roku poprzedniego - z uwagi na konieczność skalkulowania kwoty ew. korekty na podstawie ostatecznych danych księgowych).
Ostatnia Korekta Wstępna w odniesieniu do partii Produktów nabytych przez Dystrybutora od Spółki w roku poprzednim i niesprzedanych w całości przez Dystrybutora może zostać przeprowadzona nie później niż do końca czerwca roku kolejnego - w oparciu o najbardziej aktualne szacunki co do przychodów i kosztów ze sprzedaży.
Korekta Wstępna przeprowadzana jest na podstawie przychodów, kosztów i marż osiąganych ze sprzedaży poszczególnych towarów w okresach wskazanych w powyższych dwóch akapitach. Efektem przeprowadzenia Korekty Wstępnej jest korekta ceny sprzedaży konkretnego towaru pierwotnie zastosowanej przez Spółkę w transakcji sprzedaży do Dystrybutora, a udokumentowanej na fakturze, o której mowa w pkt 1. Innymi słowy, Korekta Wstępna była i będzie wykonywana w odniesieniu do poszczególnych faktur wystawianych w poszczególnych miesiącach.
Na przykładzie sprzedaży produktu X z pkt 1, gdyby kwota przychodów osiągniętych faktycznie ze sprzedaży produktu X przez Dystrybutora na rynku wyniosła 110 zł (w miejsce planowanych 100 zł), a wartość kosztów zmiennych wyniosła 70 zł (z czego 10 zł przypadałoby na koszty zmienne Dystrybutora, a 60 zł na koszty zmienne Producenta) a w miejsce planowanych 80 zł, oznaczałoby to, że wartość marży do podziału zmieniłaby się z planowanej kwoty 20 zł na kwotę 40 zł. Konsekwentnie, zakładając utrzymanie podziału marży wg współczynnika 9:1, cena sprzedaży produktu X do dystrybutora, po Korekcie Wstępnej, powinna wynieść 96 zł (60 zł + (40 zł * 90%]), w miejsce zafakturowanych 88 zł. Zatem, na tym czysto ilustracyjnym przykładzie, Korekta Wstępna musiałaby wynieść 8 zł.
Przyczyną przeprowadzenia Korekty Wstępnej jest więc zaktualizowanie cennika obowiązującego między stronami, jego urealnienie. W efekcie, Korekta Wstępna nie służy do korygowania pomyłek w kalkulacji ceny planowanej (np. błędnego wpisania w arkuszu Excel szacowanych przychodów czy kosztów niezbędnych do ustalenia ceny planowanej) czy innych oczywistych błędów (np. braku aktualizacji cennika cen planowanych w kolejnym miesiącu) - wynika to z tego, że założeniem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest to, że cena planowana z pkt 1 została ustalona pierwotnie prawidłowo (według informacji posiadanych przez strony na moment jej ustalenia).
3.Ewentualna korekta rentowności na podstawie weryfikacji cen transferowych za cały rok (dalej: „Korekta Końcowa"). Ustalenia między stronami przewidują, że po zakończeniu roku, nie później niż do końca czerwca roku kolejnego, przeprowadzana jest weryfikacja całkowitej rentowności na danych rzeczywistych z całego poprzedniego roku (lub w przypadku towarów, których nie udało się do tego momentu sprzedać - zaktualizowanych szacunków). Przez całkowitą rentowność należy rozumieć ciągnioną marżę zmienną osiągniętą przez strony na całym asortymencie towarów sprzedanych przez Wnioskodawcę do Dystrybutora w roku poprzednim (tj. wszystkich Produktów), które Dystrybutor sprzedał (lub sprzeda) do klientów na rynku.
Celem tej weryfikacji i ewentualnej Korekty Końcowej jest to, by ewentualne wahania marżowości w trakcie zakończonego roku nie doprowadziły do nadmiernego przypisania marży do Dystrybutora, w sytuacji, w której w skali całego roku nie osiągnięto ostatecznie minimalnego progu marżowości (strony określiły taki próg kwotowo - jeśli jest on osiągnięty w trakcie roku. Korekta Końcowa nie jest konieczna).
Aby zilustrować powyższe, można przytoczyć następujący przykład:
- wysokość marży osiąganej przez część roku mogła uzasadnić przypisanie Dystrybutorowi 20% marży, co podlegało weryfikacji w ramach Korekty Wstępnej z pkt 2;
- natomiast wyniki na sprzedaży przez pozostałą część roku były istotnie gorsze;
- wskutek weryfikacji cen transferowych po zakończeniu roku, okazuje się, że procentowy udział Dystrybutora w marży nie powinien być wyższy niż 10%, co wymusza przeprowadzenie Korekty Końcowej.
Analiza poziomu dochodowości i odchyleń od marżowości skutkująca Korektą Końcową nie jest i nie będzie wykonywana w odniesieniu do poszczególnych faktur wystawianych w trakcie roku. Korekta Końcowa nie odnosi się bezpośrednio do cen towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę na rzecz Dystrybutora, dokumentowanych poszczególnymi fakturami VAT wystawianymi w danym roku podlegającym weryfikacji. Tym samym Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadził identyfikacji odchyleń między kosztami i przychodami budżetowanymi a rzeczywistymi (a w konsekwencji ew. odchyleń od marży rynkowej) w odniesieniu do poszczególnych dostaw czy poszczególnych miesięcy roku, lecz zbiorczo za cały rok podatkowy. Wnioskodawca nie rozbija kwoty obciążenia z tytułu Korekty Końcowej na poszczególne wartości dostaw towarów lub dostaw zrealizowanych w danym miesiącu, gdyż tak jak wskazano powyżej weryfikacja marżowości nie jest czyniona na kosztach i przychodach rzeczywistych osiągniętych ze sprzedaży danego produktu (towaru) czy kosztach i przychodach poszczególnych miesięcy, ale w oparciu o dane z całego roku. Korekta Końcowa nie wiąże się/nie będzie się wiązać z dodatkowym świadczeniem - czy to po stronie Spółki, czy po stronie Dystrybutora.
Przyczyną przeprowadzenia Korekty Końcowej jest więc zbiorcza korekta marżowości (rentowności) za cały rok. Korekta Końcowa nie ma za zadanie korygować pomyłek w kalkulacji ceny planowanej lub w Korekcie Wstępnej (np. błędnego wpisania w arkuszu Excel przychodów czy kosztów dotyczących sprzedaży danego produktu) czy innych oczywistych błędów (np. braku aktualizacji cennika cen planowanych w kolejnym miesiącu czy braku przeprowadzenia Korekty Wstępnej w trakcie roku, pomimo podstaw do jej wykonania) - założeniem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest bowiem to, że zarówno cena planowana, jak i cena skorygowana wskutek Korekty Wstępnej zostały ustalone prawidłowo.
Ustalenie ceny wg pkt 1 wraz z weryfikacją dot. Korekty Wstępnej z pkt 2 Wnioskodawca traktuje jako etap tzw. initialprice setting (ustalania ceny transferowej). Weryfikację dot. zasadności Korekty Końcowej z pkt 3, związaną z weryfikacją cen za cały rok (a nie poszczególne jego miesiące), Wnioskodawca traktuje jako tzw. outcome testing. Weryfikacja outcome testing polega bowiem na ustaleniu marżowości (rentowności) Spółki i Dystrybutora w całym roku podatkowym.
Elementem opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest założenie, że w transakcjach między Spółką i Dystrybutorem w trakcie roku podatkowego ustalane są warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane. Ponadto, na potrzeby niniejszego wniosku o interpretację należy przyjąć, że Korekta Końcowa spełnia przesłanki z art. 11e pkt 3-4 ustawy o CIT.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone jak we wniosku
Pytanie 3
Czy Korekty Wstępne przeprowadzane przez Spółkę na bieżąco w trakcie roku i po jego zakończeniu na zasadach przedstawionych w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego należy ująć w rozliczeniach VAT jako korektę podstawy opodatkowania w odniesieniu do dokonanych odpłatnych dostaw towarów, wobec których Spółka pełni rolę podatnika VAT i udokumentować je fakturami korygującymi?
Pytanie 4
Czy Korekty Końcowe przeprowadzane przez Spółkę po zakończeniu roku w efekcie weryfikacji cen transferowych za cały rok, na warunkach przedstawionych w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego są neutralne na gruncie VAT, w szczególności nie prowadzą do zmiany podstawy opodatkowania i korygowania rozliczeń VAT, a w konsekwencji czy Spółka powinna udokumentować ww. korekty poprzez noty księgowe?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług
Stanowisko w odniesieniu do pytania 3
Korekty Wstępne przeprowadzane przez Spółkę na bieżąco w trakcie roku i po jego zakończeniu na zasadach przedstawionych w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego należy ująć w rozliczeniach VAT jako korektę podstawy opodatkowania w odniesieniu do dokonanych odpłatnych dostaw towarów, wobec których Spółka pełni rolę podatnika VAT i udokumentować je fakturami korygującymi.
Stanowisko w odniesieniu do pytania 4
Zdaniem Wnioskodawcy Korekty Końcowe przeprowadzane przez Spółkę po zakończeniu roku w efekcie weryfikacji cen transferowych za cały rok, na warunkach przedstawionych w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego są neutralne na gruncie VAT, w szczególności nie prowadzą do zmiany podstawy opodatkowania i korygowania rozliczeń VAT, a w konsekwencji Spółka powinna udokumentować ww. korekty poprzez noty księgowe.
Uzasadnienie stanowiska do pytań nr 3 i 4
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Nie jest kwestią sporną, iż w przedmiotowym wniosku mowa jest o odpłatnych dostawach towarów w postaci wyrobów Wnioskodawcy sprzedawanych do Dystrybutora.
Podstawą opodatkowania w rozumieniu art. 29a ustawy o VAT jest natomiast wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni (podkr. Spółki) wpływ na cenę towarów dostarczanych przez podatnika.
W odniesieniu do Korekty Wstępnej, podkreślić należy, że zgodnie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), korekcie tej podlega pierwotnie zastosowana cena konkretnego towaru sprzedanego przez Wnioskodawcę do Dystrybutora (tj. cena planowana). Weryfikacją objęte są bowiem dane rzeczywiste (faktycznie poniesione ostatecznie koszty i rzeczywiście osiągnięte przychody na sprzedaży konkretnego towaru) w przypadku sprzedaży przez Dystrybutora całego wolumenu danego produktu z danej faktury sprzedaży wystawionej przez Producenta na Dystrybutora.
Konsekwentnie, do Korekty Wstępnej powinny znaleźć zastosowanie przepisy, odpowiednio:
•art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT (w przypadku Korekty Wstępnej zmniejszającej cenę - podstawę opodatkowania obniża się o: 1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen);
•art. 29a ust. 17 ustawy o VAT (w przypadku Korekty Wstępnej zwiększającej cenę - w przypadku, gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania).
W rezultacie, nie ulega wątpliwości, że Korekty Wstępne powinny być także udokumentowane przez Wnioskodawcę fakturami korygującymi, zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (W przypadku, gdy po wystawieniu faktury: 1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie, [...] - podatnik wystawia fakturę korygującą.).
Przechodząc do kwalifikacji Korekty Końcowej na gruncie VAT, w przedstawionym opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego określono sposób weryfikacji rynkowości rozliczeń pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotem powiązanym. Ustalenia między stronami przewidują, że po zakończeniu roku, nie później niż do końca czerwca roku kolejnego, przeprowadzana jest weryfikacja całkowitej rentowności na danych rzeczywistych z całego roku (lub w przypadku towarów, których nie udało się do tego momentu sprzedać - zaktualizowanych szacunków). Przez całkowitą rentowność należy rozumieć ciągnioną marżę zmienną osiągniętą przez strony na całym asortymencie towarów sprzedanych przez Wnioskodawcę do Dystrybutora w roku poprzednim, które Dystrybutor sprzedał (lub sprzeda) do klientów na rynku. Tym samym Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadził identyfikacji odchyleń między kosztami i przychodami budżetowanymi a rzeczywistymi (a w konsekwencji ew. odchyleń od marży rynkowej) w odniesieniu do poszczególnych dostaw czy poszczególnych miesięcy roku, lecz zbiorczo za cały rok podatkowy. Wnioskodawca nie rozbija kwoty obciążenia z tytułu Korekty Końcowej na poszczególne wartości dostaw towarów lub dostaw zrealizowanych w danym miesiącu, gdyż, tak jak wskazano powyżej, weryfikacja marżowości nie jest czyniona na kosztach i przychodach rzeczywistych osiągniętych ze sprzedaży danego produktu (towaru) czy kosztach i przychodach poszczególnych miesięcy, ale w oparciu o dane z całego roku.
Zatem, w przeciwieństwie do analiz prowadzonych na potrzeby przeprowadzenia Korekt Wstępnych, przedmiotem weryfikacji cen transferowych (i ew. Korekty Końcowej) jest rentowność / marżowość osiągnięta ogółem w skali całego roku przez Spółkę i Dystrybutora. Skutkiem omawianej sytuacji nie jest i nie będzie zmiana kwoty należnej do zapłaty od każdej z dostaw Spółki do Dystrybutora, a zatem nie dochodzi i nie dojdzie także do zmiany pierwotnie ustalonego wynagrodzenia za dostawy towarów w zakończonych okresach rozliczeniowych w trakcie roku.
W świetle powyższego, należy wskazać, iż Korekta Końcowa jako roczna (zbiorcza) kwota korekty dochodowości nie odnosi się bezpośrednio do cen towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę na rzecz Dystrybutora, dokumentowanych poszczególnymi fakturami VAT wystawianymi w danym roku, ani też nie ma na celu wyeliminowania jakichkolwiek błędów w kalkulacji cen. Wnioskodawca przeprowadzając korektę nie odwołuje się do konkretnych faktur, poszczególnych pozycji tych faktur, cen różnych towarów pierwotnie stosowanych bądź też konkretnych terminów dostaw towarów. Ze swej istoty korekta ta nie jest wynikiem wyliczenia marży zrealizowanej na sprzedaży konkretnego towaru w konkretnym okresie (co jest charakterystyczne dla Korekty Wstępnej), lecz jedynie ostatecznym dostosowaniem rentowności podmiotów powiązanych do docelowego poziomu w ujęciu rocznym (w sposób zbiorczy w odniesieniu do całego roku - w ramach procesu outcome testing). Można wprawdzie wskazać, że matematycznie możliwe jest proporcjonalne alokowanie kwoty korekty do poszczególnych okresów rozliczeniowych, ale w żadnym razie nie odzwierciedlałoby to ekonomicznej istoty korekty cen transferowych.
Na prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy wskazuje również treść Objaśnień (pkt 28, s. 15): „W sytuacji, gdy korekta cen transferowych nie powoduje zmiany wynagrodzenia z tytułu dokonanych transakcji - konkretnych dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotów powiązanych - natomiast ma na celu dostosowanie poziomu rentowności spółki do poziomu rynkowego, taka korekta pozostałe poza zakresem opodatkowania VAT, tj. nie podlega temu podatkowi. W konsekwencji nie jest dokumentowana fakturą VAT.”
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje, iż nie sposób jest stwierdzić, że planowane Korekty Końcowe w formie (zbiorczej) korekty marżowości (dochodowości) mogą być uznane za mające bezpośredni wpływ na wysokość cen stosowanych przez Spółkę, a więc konsekwentnie podstawy opodatkowania w VAT. Opisywane rozliczenie nie jest bowiem efektem zachowań stron transakcji (rozumianych jako szeroko pojęte świadczenia - działania lub zaniechania), a kwota rozliczenia nie jest uwarunkowana wykonaniem jakichkolwiek czynności o charakterze wzajemnym. Jak już wskazano, w analizowanej sytuacji brak jest bezpośredniego związku rozliczenia z identyfikowanym świadczeniem którejś ze stron zawieranych czynności (tj. zarówno Wnioskodawcy, jak i Dystrybutora).
O zasadności stanowiska prezentowanego przez Wnioskodawcę świadczy m.in. utrwalona linia interpretacyjna organów podatkowych. Brak zastosowania przepisów ustawy o VAT do wyrównania dochodowości z tytułu korekty cen transferowych potwierdzają liczne interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, a przykładowe z nich Spółka wymienia poniżej:
•interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2020 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.431.2020.1.HCG,
•interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2020 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.324.2020.2.IR,
•interpretacja indywidualna z 10 listopada 2021 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.703.2021.4.AB,
•interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.138.2023.3.KO,
•interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.150.2023.4.MSO,
•interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.243.2023.5.RK.
Dodatkowo, zgodnie z treścią Raportu Grupy Eksperckiej VAT nr 071 REV2, korekty cen transferowych powinny być uznawane za pozostające poza zakresem podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy obie strony transakcji mają pełne prawo do odliczenia naliczonego podatku, zgodnie z proponowaną przez Grupę Państwom Członkowskim praktyką upraszczania. Tylko bowiem w przypadku, gdy jedna ze stron umowy nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT, korekty cen transferowych mogą być dokonywane w postaci korekt VAT i to tylko jeżeli istnieje wystarczająco bezpośredni związek między płatnościami wynikającymi z korekt i danymi towarami (por. str. 2 treści Raportu Grupy Eksperckiej VAT nr 071 REV2).
Wobec powyższego Spółka stoi na stanowisku, iż Korekty Końcowe, których planuje dokonywać w zakresie opisanym w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym usług, są zdarzeniami pozostającymi poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Tym samym należy stwierdzić, iż nie będą one miały wpływu na rozliczenia VAT Wnioskodawcy.
Mając na uwadze powyższe konkluzje. Spółka wskazuje, że zgodnie z przepisem art. 106j ust. 1 ustawy o VAT w przypadku, gdy po wystawieniu faktury:
1)udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
2)udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5)podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Wobec powyższego, Wnioskodawca wskazuje, iż w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym z całą pewnością nie zachodzi żadne ze zdarzeń wskazanych w przytaczanym przepisie.
Tym samym, wraz z treścią powyższego przepisu oraz uprzednio przedstawionymi konkluzjami odnośnie neutralności podatkowej w zakresie VAT zbiorczej korekty, którą Spółka ma zamiar dokonywać, należy wskazać, że Wnioskodawca powinien dokonywać korekt faktur VAT wyłącznie wskutek zdarzeń wskazanych w art. 106j ustawie o VAT, a żadne z przedmiotowych zdarzeń nie ma miejsca w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w odniesieniu do Korekt Końcowych.
Konsekwentnie, zdaniem Spółki, nie może ona wystawiać faktur korygujących z tytułu korekt cen transferowych. Tym samym, przedmiotowe korekty rozliczeń z podmiotem powiązanym (w ocenie Spółki - korekty cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT) powinny być dokumentowane innymi dokumentami księgowymi zgodnymi z ustawą o rachunkowości, a więc przykładowo notami księgowymi, które zamierza wystawiać Wnioskodawca.
Znajduje to potwierdzenie w treści Objaśnień podatkowych. Tak bowiem w ślad za Ministrem Finansów należy wskazać, że korekty cen transferowych objęte art. 11e ustawy o CIT nie wynikają z przyczyn opisanych w art. 106j ustawy o VAT. Jak wskazano w Objaśnieniach podatkowych (strona 11) korekty przychodu (kosztu), nieobjętej KCT11e, wynikającej z innych przyczyn (upust, rabat, zmiana zakresu świadczenia, zob. przykład 2), dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów (kosztów) osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Takie korekty są dokonywane na tzw. zasadach ogólnych, tj. zgodnie z właściwymi przepisami art. 12 ust. 3j-3m ustawy o CIT (po stronie przychodowej) i art. 15 ust. 4i-4k ustawy o CIT (po stronie kosztowej).
Dopuszczalnym dokumentem księgowym w takim przypadku może być nota księgowa, o czym również świadczy stanowisko Ministra Finansów zawarte w Objaśnieniach podatkowych: „Przepisy ustawy o CIT nie przesądzają, jakim dokumentem księgowym powinna zostać dokonana korekta cen transferowych (w tym KCT11e). Korygowanie cen transferowych może następować w szczególności na podstawie: noty księgowej (debetowej albo kredytowej) korygującej zbiorczo przychody lub koszty podmiotu powiązanego w odniesieniu do danej transakcji kontrolowanej (bez odnoszenia się do konkretnej faktury/noty)” (por. strona 15 Objaśnień podatkowych).
Zasadność powyższego stanowiska została potwierdzona przez organy podatkowe w licznych interpretacjach podatkowych, spośród których Spółka wymienia przykładowe poniżej:
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 czerwca 2020 r., nr 0113-KDIPT1- 2.4012.324.2020.2.IR,
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 maja 2020 r., nr 0112-KDIL1- 2.4012.61.2020.2.AW,
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 kwietnia 2020 r., nr 0111-KDIB3- 3.4012.125.2020.1.PK
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 listopada 2021 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.703.2021.4.AB.,
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 maja 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.138.2023.3.KO,
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 maja 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.150.2023.4.MSO,
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 września 2023 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.243.2023.5.RK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań;
3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
W świetle art. 29a ust. 13 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Z kolei zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy:
Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Zgodnie z art. 29a ust. 17 ustawy:
W przypadku gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.
Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Z powyższych przepisów wynika, że faktury są dokumentami sformalizowanymi. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy, mają znaczenie dowodowe.
Z kolei art. 106j ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) (uchylony)
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Z wyżej wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie podwyższenia w cenie, stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.
Z opisu sprawy wynika, wchodzą Państwo w skład międzynarodowej grupy kapitałowej zajmującej się (…). Na podstawie uzgodnień z inną spółką z Grupy będącą podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, prowadzą Państwo sprzedaż produktów do Dystrybutora. Od chwili rozpoczęcia współpracy, Państwo jako producent wytwarzają Produkty na zlecenie Dystrybutora, a Dystrybutor odpowiada za dystrybucję Produktów na rynku oraz doradztwo techniczne / aplikacyjne wobec klientów. Sprzedaż Produktów przez Państwa do Dystrybutora stanowi transakcję kontrolowaną w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, dla której strony obowiązane są ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Ceny Produktów sprzedawanych przez Spółkę do Dystrybutora są weryfikowane w oparciu o metodę podziału zysku.
W opisywanej transakcji przyjęto m.in. następujące zasady rozliczeń i ich weryfikacji:
Sprzedaż Produktów po cenie planowanej. Spółka sprzedaje Produkty Dystrybutorowi w uzgodnionych ilościach oraz po cenach planowanych w danym miesiącu. Sprzedaż Produktów do Dystrybutora jest dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, zatem podlega udokumentowaniu fakturą.
Ewentualna korekta Ceny Planowanej do danych rzeczywistych po sprzedaży Produktów do klienta (Korekta Wstępna). Korekta Wstępna przeprowadzana jest na podstawie przychodów, kosztów i marż osiąganych ze sprzedaży poszczególnych towarów. Efektem przeprowadzenia Korekty Wstępnej jest korekta ceny sprzedaży konkretnego towaru pierwotnie zastosowanej przez Spółkę w transakcji sprzedaży do Dystrybutora, a udokumentowanej na fakturze. Korekta Wstępna była i będzie wykonywana w odniesieniu do poszczególnych faktur wystawianych w poszczególnych miesiącach.
Przyczyną przeprowadzenia Korekty Wstępnej jest zaktualizowanie cennika obowiązującego między stronami, jego urealnienie. W efekcie, Korekta Wstępna nie służy do korygowania pomyłek w kalkulacji ceny planowanej (np. błędnego wpisania w arkuszu Excel szacowanych przychodów czy kosztów niezbędnych do ustalenia ceny planowanej) czy innych oczywistych błędów (np. braku aktualizacji cennika cen planowanych w kolejnym miesiącu) - wynika to z tego, że założeniem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest to, że cena planowana została ustalona pierwotnie prawidłowo (według informacji posiadanych przez strony na moment jej ustalenia).
Ewentualna korekta rentowności na podstawie weryfikacji cen transferowych za cały rok (Korekta Końcowa). Ustalenia między stronami przewidują, że po zakończeniu roku, nie później niż do końca czerwca roku kolejnego, przeprowadzana jest weryfikacja całkowitej rentowności na danych rzeczywistych z całego poprzedniego roku (lub w przypadku towarów, których nie udało się do tego momentu sprzedać - zaktualizowanych szacunków). Przez całkowitą rentowność należy rozumieć ciągnioną marżę zmienną osiągniętą przez strony na całym asortymencie towarów sprzedanych przez Państwa do Dystrybutora w roku poprzednim (tj. wszystkich Produktów), które Dystrybutor sprzedał (lub sprzeda) do klientów na rynku.
Celem tej weryfikacji i ewentualnej Korekty Końcowej jest to, by ewentualne wahania marżowości w trakcie zakończonego roku nie doprowadziły do nadmiernego przypisania marży do Dystrybutora, w sytuacji, w której w skali całego roku nie osiągnięto ostatecznie minimalnego progu marżowości (strony określiły taki próg kwotowo - jeśli jest on osiągnięty w trakcie roku. Korekta Końcowa nie jest konieczna).
Analiza poziomu dochodowości i odchyleń od marżowości skutkująca Korektą Końcową nie jest i nie będzie wykonywana w odniesieniu do poszczególnych faktur wystawianych w trakcie roku. Korekta Końcowa nie odnosi się bezpośrednio do cen towarów sprzedawanych przez Państwa na rzecz Dystrybutora, dokumentowanych poszczególnymi fakturami VAT wystawianymi w danym roku podlegającym weryfikacji.
Przyczyną przeprowadzenia Korekty Końcowej jest zbiorcza korekta marżowości (rentowności) za cały rok. Korekta Końcowa nie ma za zadanie korygować pomyłek w kalkulacji ceny planowanej lub w Korekcie Wstępnej (np. błędnego wpisania w arkuszu Excel przychodów czy kosztów dotyczących sprzedaży danego produktu) czy innych oczywistych błędów (np. braku aktualizacji cennika cen planowanych w kolejnym miesiącu czy braku przeprowadzenia Korekty Wstępnej w trakcie roku, pomimo podstaw do jej wykonania) - założeniem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest bowiem to, że zarówno cena planowana, jak i cena skorygowana wskutek Korekty Wstępnej zostały ustalone prawidłowo.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii:
- czy Korekty Wstępne przeprowadzane przez Państwa na bieżąco w trakcie roku i po jego zakończeniu należy ująć w rozliczeniach VAT jako korektę podstawy opodatkowania w odniesieniu do dokonanych odpłatnych dostaw towarów i udokumentować je fakturami korygującymi,
- czy Korekty Końcowe przeprowadzane przez Spółkę po zakończeniu roku w efekcie weryfikacji cen transferowych za cały rok, są neutralne na gruncie VAT, w szczególności nie prowadzą do zmiany podstawy opodatkowania i korygowania rozliczeń VAT, a w konsekwencji czy Państwo powinni udokumentować ww. korekty poprzez noty księgowe.
Odnosząc się do tych wątpliwości należy zauważyć, że opodatkowaniu VAT podlegają tylko takie zdarzenia gospodarcze, w ramach których świadczeniu jednej strony (dostawie towarów bądź świadczeniu usługi) odpowiada świadczenie wzajemne drugiej strony tj. odpłatność (w praktyce rozumiane najczęściej jako wynagrodzenie pieniężne otrzymywane w zamian za dostarczone towary lub wykonane usługi).
W konsekwencji uznanie, że dane zdarzenie gospodarcze stanowić będzie czynność podlegającą VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, wymaga tego, aby między stronami doszło do powstania stosunku prawnego, w ramach którego wyraźnie określony zostanie:
-przedmiot świadczenia, będący przejawem aktywności gospodarczej jednej ze stron (tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarem, lub świadczenie usługi mogące stanowić działanie, powstrzymanie się od działania bądź tolerowanie czynności lub sytuacji),
-wynagrodzenie stanowiące korzyść, którą ma otrzymać od drugiej ze stron będącej beneficjentem świadczenia, oraz
-aby możliwe było stwierdzenie, że pomiędzy świadczeniami istnieje bezpośredni związek, pozwalający na uznanie, że świadczenia te mają wzajemny charakter.
Z opisu sprawy wynika, że Korekta Wstępna dotyczy korekty ceny sprzedaży konkretnego towaru pierwotnie zastosowanej przez Państwa w transakcji sprzedaży do Dystrybutora, a udokumentowanej na fakturze. Korekta wstępna była i będzie wykonywana w odniesieniu do poszczególnych faktur wystawianych w poszczególnych miesiącach.
W związku z powyższym Korekta wstępna ma/będzie mieć wpływ na zmianę ceny dokonywanych przez Państwa dostaw towarów na rzecz Dystrybutora. Tym samym opisane Korekty wstępne polegające na zwiększeniu bądź zmniejszeniu cen sprzedawanych przez Państwa towarów wpływają na podstawę opodatkowania podatkiem VAT wykazaną na pierwotnych fakturach dokumentujących sprzedaż towarów.
Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy są/będą Państwo zobowiązani do udokumentowania Korekty wstępnej zmieniającej ceny sprzedawanych przez Państwa towarów poprzez wystawienie na rzecz Dystrybutora faktury korygującej, o której mowa w art. 106j ustawy o VAT.
Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy Korekta końcowa nie jest i nie będzie wykonywana w odniesieniu do poszczególnych faktur wystawianych w trakcie roku. Korekta Końcowa nie odnosi się bezpośrednio do cen towarów sprzedawanych przez Państwa na rzecz Dystrybutora, dokumentowanych poszczególnymi fakturami VAT wystawianymi w danym roku podlegającym weryfikacji.
Należy zatem stwierdzić, że skoro dokonywana Korekta końcowa nie odnosi się do konkretnej dostawy towarów z konkretnego okresu rozliczeniowego i nie odnosi się do konkretnych faktur dokumentujących sprzedaż oraz nie powoduje ona zmiany indywidualnych cen sprzedawanych towarów, to dokonywana Korekta końcowa stanowi zdarzenie niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT.
Ponadto wskazali Państwo również, że opisana Korekta końcowa nie wiąże się/nie będzie się wiązać z dodatkowym świadczeniem - czy to po stronie Spółki, czy po stronie Dystrybutora.
Zatem w przypadku Korekty końcowej przesłanki niezbędne dla uznania, że dane zdarzenie gospodarcze stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, nie zostaną spełnione – nie występuje bowiem element aktywności gospodarczej jednej ze stron, odpłatności ani wzajemności.
Tym samym opisana Korekta końcowa nie stanowi wynagrodzenia za towar w rozumieniu ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy, jak również nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a tym samym będzie zdarzeniem niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.
W analizowanej sprawie należy wskazać, że w związku z Korektami końcowymi dotyczącymi zachowania odpowiedniego poziomu dochodowości przy realizacji dostaw nie ulegną korekcie – obniżeniu/podwyższeniu ceny dostaw towarów usług przez Państwa w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Ponadto – jak już wyżej stwierdzono – opisana we wniosku weryfikacja rozliczeń będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, tym samym nie będzie podstaw do wystawienia faktury VAT dokumentującej takie zdarzenie, bowiem – jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy – faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. Tym samym planowany przez Państwa sposób rozliczeń, nie powinien być dokumentowany fakturą VAT, a innym dokumentem księgowym, np. notą księgową.
Wskazać należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej upoważnienia w żadnym zakresie nie regulują kwestii wystawiania not księgowych. Noty księgowe stanowią dokumenty księgowe na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 120), a nie przepisów dotyczących podatku VAT.
Reasumując, planowany przez Państwa sposób rozliczeń w postaci Korekty końcowej nie powinien być dokumentowany fakturami VAT, a innym dokumentem księgowym, np. notą księgową. Brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla dokumentowania tej czynności notą księgową pozostającą bez wpływu na rozliczenia podatku VAT. Wobec tego, wystawiona nota będzie dokumentem, który w świetle regulacji prawnych umożliwi udokumentowanie opisanych rozliczeń.
Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ocena stanowiska Państwa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.