
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej braku prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków ponoszonych na Inwestycję. Uzupełnili go Państwo 3 pismami z 3 lutego 2025 r. (wpływ 3 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Przedmiotowy wniosek dotyczy wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dla projektu pt.: „(…)” (dalej Projekt, Zadanie, Inwestycja) planowanego do realizacji z udziałem środków UE w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla (…), Priorytetu 6 Fundusze Europejskie dla wspólnot lokalnych, Działania 6.3 Wzmacnianie lokalnych potencjałów na obszarach innych niż obszary miejskie.
Jest to Projekt partnerski Gmin należących do (…), tj.: Gminy A (dalej: Gmina) i Gminy B, które w ramach (…) zawarły partnerstwo międzysamorządowe na rzecz wspólnej realizacji Projektu.
Partnerskie samorządy w terminie do (…) 2024 r. będą aplikowały o środki zewnętrzne na realizację inwestycji objętej ww. Projektem w ramach trwającego naboru prowadzonego w trybie niekonkurencyjnym. Partnerstwo (…) posiada przyrzeczone środki na ten cel w ramach Kontraktu Programowego Województwa (…) w programie regionalnym UE.
Roboty budowlane nie zostały rozpoczęte. Partnerzy posiadają opracowane dokumentacje techniczne oraz prawomocne pozwolenia na budowę.
Działania projektowe:
- Rozbudowa Domu (…) – zadanie obejmuje rozbudowę istniejącego (…) oraz pomieszczania sanitarne i techniczne wraz z wewnętrznymi instalacjami. Nowopowstały obiekt o powierzchni użytkowej ok. (…) m2 będzie ogólnodostępny, wielofunkcyjny i całoroczny.
- Budowa (…) wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą – zadanie obejmuje budowę (…) oraz zagospodarowanie terenu: (…). Z kierunku północnego (z drogi gminnej) będzie możliwy dostęp na (…) pomostem o długości ok. (…). Z kierunku południowego do obiektu (z drogi powiatowej) będzie prowadziła ścieżka turystyczna szeroka na ok. (…) m i długa na ok. (…) m o nawierzchni utwardzonej (…).
3. Prowadzenie nadzoru inwestorskiego.
4. Promocja Projektu – Partnerzy będą wspólnie realizowali działania informacyjno-promocyjne, do prowadzenia których będzie zobowiązany zarówno na etapie realizacji projektu, jak i w okresie jego trwałości.
Grupy docelowe:
1.Mieszkańcy Obszaru (…) (Gminy A, Gminy B, Gminy C oraz Gminy D).
2.Mieszkańcy ościennych gmin.
3.Turyści i kuracjusze (…).
Koszt całkowity Projektu szacowany jest na poziomie około (…) zł. Wysokość wkładu Funduszy Europejskich (…) zł, przy poziomie dofinansowania wynoszącym (…)% kosztów kwalifikowalnych projektu. Wkład z budżetu państwa to (…) zł. Dla Gminy szacowany koszt zadania wynosi (…) zł, w tym dofinansowanie łączne dla Gminy z EFRR i budżetu państwa wyniesie: (…) zł.
Gminy składając wniosek o dofinansowanie, koszty kwalifikowane ujęły w kwotach brutto, uznają podatek VAT za kwalifikowalny. Koszty obejmują wykonanie robót budowlanych, nadzór inwestorski, promocję Projektu.
Planowany termin realizacji rzeczowej Zadania szacowany jest na lata (…) z możliwością wydłużenia terminu realizacji Projektu. W Państwa ocenie, biorąc pod uwagę zakres rzeczowy Projektu, nie nastąpią przesłanki umożliwiające odzyskiwanie podatku VAT. Założeniem Gminy jest udostępnienie wytworzonej infrastruktury nieodpłatnie, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z infrastruktury turystycznej. Wówczas nie ma płatności (faktur, paragonów), a więc brak możliwości odzyskania VAT-u.
Założeniem Gminy jest realizacja Inwestycji, której kluczową rolą jest świadczenie usług interesu publicznego, przez które należy rozumieć inwestycje o charakterze niekomercyjnym, nienastawione na osiągnięcie zysku, promujące zachowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego i poprawiające dostęp do usług społecznych w obszarze kultury. Istniejąca część domu (…) jest obiektem wielofunkcyjnym, na terenie którego działają: (…).
Rozbudowa obiektu pozwoli na przesunięcie w głąb, funkcjonującej w istniejącej części Domu (…) strefy (…) oraz części funkcji (…). Działający operator strefy (…), będzie obsługiwał klientów odpłatnie, na dotychczasowych zasadach. Rozbudowa umożliwi powstanie wielofunkcyjnej strefy użytkowej na potrzeby działalności (…).
W rozbudowanej części budynku zlokalizowane zostaną nowe funkcje: scena (…), sala (…) oraz pomieszczania sanitarne i techniczne. Do rozbudowanej części pawilonu zostanie przeniesione (…), które obecnie znajduje się poza budynkiem. Przychody związane z udostępnieniem funkcji kateringowej lub dystrybucją biletów na całość wydarzeń kulturalnych zostaną utrzymane na dotychczasowym poziomie, który nie pokryje kosztów utrzymania rozbudowanego Domu (…), przerzucając je na budżet Gminy. Powstałym budynkiem będzie zarządzała/administrowała Gmina za pośrednictwem swojej jednostki.
Beneficjent-Gmina nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy Projekt. W świetle art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocji gminy.
Inwestycja nie jest komercyjnie opłacalna. W związku z powyższym, nie ma możliwości odliczenia podatku w ramach realizowanego Zadania. Beneficjent jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Podstawa prawna art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego Zadania będą wystawiane na:
-Gminę, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie działań/robót realizowanych na terenie Gminy A.
Gmina będzie wykorzystywać wytworzone w ramach Projektu mienie od momentu oddania do użytkowania Inwestycji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację działań (robót budowlanych) i zarządzanie w ramach projektu będą partnerskie samorządy tj. Gmina – lider oraz Gmina B – Partner. Gmina będzie właścicielem powstałego (na własnym terenie) w ramach projektu majątku. Środki na utrzymanie obiektu będą pochodziły z budżetu Gminy. Projekt realizowany będzie w oparciu o (…). Wszystkie zastosowane w trakcie realizacji Projektu materiały będą posiadały stosowne dokumenty zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Po zakończeniu realizacji Projektu, infrastruktura powstała w jego wyniku zostanie przekazana w administrację i będzie zarządzana przez jednostkę gminną Gminy, wykonującą zadania własne gminy – (…). Koszty utrzymania własnego mienia, koszty remontowe ponosić będzie Gmina.
Realizacja Projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na działania zrównoważonej turystyki, promujące zachowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego i poprawiające dostęp do usług społecznych w obszarze kultury oraz działania niegenerujące zysku, wspierające turystykę.
Czy w związku z realizacją inwestycji o charakterze niekomercyjnym, nienastawionej na osiągnięcie zysku, promującej zachowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego i poprawiającej dostęp do usług społecznych w obszarze kultury oraz działań niegenerujących zysku, wspierających turystykę w ramach Zadania, gdzie efekt jaki powstanie nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej, Gmina, jako jeden z realizatorów zadania, uzyska prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji?
Pytanie
Czy w związku z realizacją inwestycji o charakterze niekomercyjnym, nienastawionej na osiągnięcie zysku, promującej zachowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego i poprawiającej dostęp do usług społecznych w obszarze kultury oraz działań niegenerujących zysku, wspierających turystykę w ramach projektu pn. „(…)”, gdzie efekt jaki powstanie nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej, Gmina A jako jeden z realizatorów zadania uzyska prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego w całości od zrealizowanej inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa Zdaniem, Gmina, jako jeden z realizatorów Zadania, nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej Inwestycji i po jej zakończeniu z uwagi na fakt, iż towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (Projekt nie generuje sprzedaży opodatkowanej). Projekt nie jest nastawiony na osiąganie zysku, przedmiotem Projektu są inwestycje, których kluczową rolą jest świadczenie usług interesu publicznego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), zwana dalej: ustawa o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi, które są opodatkowane podatkiem VAT, były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Skoro:
· wytworzone w ramach Projektu mienie – jak Państwo wskazali – od momentu oddania do użytkowania Inwestycji będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
· efekty Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych bowiem – jak wskazała Gmina, „realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na działania zrównoważonej turystyki, promujące zachowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego i poprawiające dostęp do usług społecznych w obszarze kultury oraz działania niegenerujące zysku, wspierające turystykę” (reżim publicznoprawny)
– należy stwierdzić, że warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, w rozpatrywanej sprawie nie będą spełnione.
Zatem, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Zadania, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1328 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ nie będą spełniali Państwo tego warunku, nie będą Państwo mieli zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowanie
Gmina nie będzie miała prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Gminę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że: „Gmina będzie wykorzystywać wytworzone w ramach Projektu mienie od momentu oddania do użytkowania Inwestycji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Podkreślam, że przedmiotowa interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Z kolei kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 324 ze zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.