Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.611.2024.2.MAZ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego, w podatku od towarów i usług (we wniosku pytania nr 1 i 2), jest:

-prawidłowe w zakresie obowiązków rozliczenia opisanej transakcji jako import usług, wykazania w deklaracji VAT-9M i opłacenia podatku VAT należnego;

-nieprawidłowe w zakresie obowiązku dokonania rejestracji jako podatnik VAT UE.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 16 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący skutków w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku obniżenia podatku naliczonego VAT w przypadku otrzymania przez Spółkę rabatu, wpłynął 17 grudnia 2024 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 9 stycznia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

XXX Sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka” lub „Beneficjent”) powstał na podstawie umowy spółki z dn. … r. (Rep. …), zawartej pomiędzy … i uzyskał wpis do KRS numer …, REGON: …, NIP: … .

Przedmiotem działalności Spółki jest:

1.pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 64.99.Z),

2.badanie rynku i opinii publicznej (PKD 73.20.Z),

3.pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z),

4.pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B).

W związku z charakterem działalności Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Celem działania Spółki jest wspieranie rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorców oraz instytucji pożytku publicznego, mających siedzibę lub koncentrujących swoją działalność gospodarczą na terenie ..., w szczególności poprzez udzielanie poręczeń zabezpieczających spłatę zobowiązań mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), wynikających z umów kredytu, pożyczki, umowy leasingu, factoringu oraz udzielanie gwarancji zapłaty wadium, wykonania kontraktu dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, celem ułatwienia im dostępu do kredytów i pożyczek oferowanych przez banki oraz inne instytucje finansowe. Aby świadczyć powyższe usługi instytucjom finansowym – bankom i funduszom pożyczkowym – Spółka musi uzyskać status ratingowy od zewnętrznego podmiotu certyfikującego.

Spółka zawarła umowę z AAAA, spółką z ograniczoną odpowiedzialnością należycie zarejestrowaną w Republice … pod numerem rej. …, prowadzącą swoje biuro w …, która ma za zadanie przyznać i utrzymać rating kredytowy Wnioskodawcy – emitenta publicznego w skali międzynarodowej i krajowej w okresie trzech lat. Z tego tytułu Wnioskodawca uiści opłatę początkową … EUR oraz w kolejną rocznicę opłatę nadzoru.

AAAA Twierdzi, że posiada certyfikat rezydencji podatkowej w Republice … . Wnioskodawca nadal nie otrzymał jego potwierdzenia.

Pytania (we wniosku pytania nr 1 i 2)

1.Czy Wnioskodawca jest zobowiązanym opisaną transakcję, udokumentowaną fakturą wystawioną przez AAAA, rozliczyć jako import usług, wykazując w deklaracji VAT-9M i opłacając kwotę podatku VAT na konto urzędu skarbowego?

2.Czy w związku z opisaną transakcją Wnioskodawca ma obowiązek dokonać rejestracji dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych VAT UE i uzyskać NIP UE?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Import usług to świadczenie usług, z tytułu których podatnikiem jest nabywca. Obowiązek rozliczenia VAT od usługi kupionej od zagranicznego kontrahenta przez jej nabywcę wystąpi, jeśli spełnione zostaną warunki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, tj. gdy:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (pomijamy usługi na nieruchomościach),

b)usługobiorcą jest np. podatnik VAT lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania jako podatnik VAT UE (dotyczące usług, dla których miejsce świadczenia ustala się według zasad ogólnych).

Jeśli usługi są świadczone na rzecz podatników, wówczas należy opodatkować te usługi według zasady ogólnej zawartej w art. 28b ustawy – w miejscu, gdzie usługobiorca ma siedzibę wykonywanej działalności gospodarczej. Zatem opisane usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce. Import usług rozliczają także podatnicy zwolnieni z VAT, nabywający te usługi.

Ponieważ ... usługodawca AAAA nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, to Wnioskodawca jako podmiot prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą jest zobowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu ww. usług w ramach importu usług.

Import usług przez podatnika zwolnionego z VAT, który nie składa deklaracji JPK_V7M, JPK_V7K, należy ująć w deklaracji VAT-9M i zapłacić podatek należny od importu usług, który nie „przekształci” się w VAT naliczony podlegający odliczeniu.

Ad 2.

Ponieważ usługa nie została nabyta od unijnego kontrahenta Wnioskodawca nie ma obowiązku zarejestrować się do celów VAT UE.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług (pytania nr 1 i 2) jest:

-prawidłowe w przypadku obowiązków rozliczenia opisanej transakcji jako import usług, wykazania w deklaracji VAT-9M i opłacenia podatku VAT należnego;

-nieprawidłowe w przypadku obowiązku dokonania rejestracji jako podatnik VAT UE.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).

W świetle art. 2 pkt 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy:

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel [...].

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Jednocześnie pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi więc istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wskazano w art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)   usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)   usługobiorcą jest:

-    w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

-    w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

-    w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

W świetle art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)   ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)   podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)   osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)   podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:

1) „podatnika VAT czynnego”,

2) „podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:

a) ust. 3 i 3c,

b) art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE

- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.

W świetle art. 97 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15 i art. 15a, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Stosownie do art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT:

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług.

Zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.

W świetle art. 97 ust. 9 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zarejestrowanie podmiotu, o którym mowa w ust. 1-3, jako podatnika VAT UE.

Jak stanowi art. 97 ust. 10 pkt 4 ustawy:

Podmioty, o których mowa w ust. 1-3, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, podając numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, przy nabywaniu usług, do których stosuje się art. 28b, dla których są podatnikami z tytułu importu usług - są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Jak zostało wskazane w art. 99 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Stosownie do art. 99 ust. 9 ustawy:

W przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub 8, deklarację podatkową składa się w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 99 ust. 14 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Na podstawie wskazanej delegacji ustawowej zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 września 2020 r. w sprawie wzorów deklaracji o podatku od towarów i usług od podmiotów innych niż zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni (Dz.U. z 2020 r. poz. 1626; dalej jako: „rozporządzenie” lub „rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji”).

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia:

Określa się wzór deklaracji o podatku od towarów i usług (VAT-9M), o której mowa w art. 99 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Deklaracja VAT-9M jest przeznaczona dla podatników, którzy nie mają obowiązku składania okresowych deklaracji VAT-8, dokonujących importu usług bądź nabywających towary lub usługi, dla których, jako nabywcy są podatnikami. Zatem odrębna deklaracja VAT-9M z tytułu importu usług składana jest tylko w przypadku, kiedy to podatnik nie składa deklaracji JPK_V7, JPK_V7K albo VAT-8.

Państwa wątpliwości dotyczą rozstrzygnięcia, czy Spółka jest zobowiązana:

-opisaną transakcję rozliczyć jako import usług, wykazać w deklaracji VAT-9M i opłacić kwotę podatku VAT na konto urzędu skarbowego;

-dokonać rejestracji dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych VAT UE i uzyskać NIP UE w związku z opisaną transakcją.

Wskazali Państwo w opisie stanu faktycznego, że Spółka zawarła umowę z AAAA, spółką z ograniczoną odpowiedzialnością należycie zarejestrowaną w Republice …, prowadzącą swoje biuro w … . Wskazany podmiot z ... ma za zadanie przyznać i utrzymać rating kredytowy Wnioskodawcy, emitenta publicznego w skali międzynarodowej i krajowej w okresie trzech lat. Z tego tytułu Wnioskodawca uiści opłatę początkową oraz w kolejną rocznicę opłatę nadzoru. AAAA twierdzi, że posiada certyfikat rezydencji podatkowej w Republice … .

Co do zasady czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

AAAA świadczy na rzecz Spółki odpłatnie usługi w zakresie przyznania i utrzymania ratingu kredytowego. Przedstawione okoliczności stanu faktycznego wskazują, że w sprawie zastosowanie znajdzie zasada ogólna odnośnie określenia miejsca świadczenia usług, wskazana w art. 28b ust. 1 ustawy. Usługobiorcą jest Spółka posiadająca status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, z siedzibą działalności gospodarczej na terytorium kraju. Zatem miejscem świadczenia opisanych usług jest terytorium kraju.

W sprawie ma miejsce import usług, z tytułu wykonania którego Wnioskodawca (usługobiorca) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Zaistnieją bowiem przesłanki wymienione w tym przepisie, pozwalające na uznanie Spółki – nabywcy usług – za podatnika.

Usługodawcą jest AAAA, a okoliczności sprawy wskazują, że jest to spółka z siedzibą poza terytorium kraju (…), twierdząca, że posiada certyfikat rezydencji podatkowej w Republice … . Zatem usługodawca jest pomiotem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Do opisanych usług stosuje się art. 28b ust. 1 ustawy, a Wnioskodawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, zobowiązanym do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 3 ustawy.

Mając na uwadze przywołane uregulowania rozporządzenia w sprawie wzorów deklaracji, Wnioskodawca jest więc zobowiązany rozliczyć opisaną we wniosku transakcję jako import usług, wykazując ją w deklaracji VAT-9M oraz obliczyć podatek należny, który podlega wpłacie do urzędu skarbowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze uzasadnienie dokonanej przez Organ oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, należy zauważyć, że w przypadku opisanego importu usług, Spółka jest zobowiązana do zawiadomienia – w zgłoszeniu rejestracyjnym – o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego, jak stanowi art. 97 ust. 1 ustawy. Obowiązek takiego zgłoszenia wynika z art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT i dotyczy podatników nabywających usługi, do których stosuje się art. 28b ustawy, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług. Takim podatnikiem, jak już wskazano, jest Spółka. Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do zarejestrowania się jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 ust. 3 ustawy. W konsekwencji, postępując w myśl art. 97 ust. 10 pkt 4 ustawy, Spółka po uzyskaniu potwierdzenia zgodnie z art. 97 ust. 9 ustawy, jako podatnik z tytułu importu usług, jest obowiązana do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Mając na uwadze stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 2 należy zauważyć, że wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, AAAA (usługodawca) jest unijnym kontrahentem, co wynika z opisu stanu faktycznego. Fakt ten jednak jest bez znaczenia dla obowiązku dokonania przez Spółkę zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 97 ust. 3 ustawy, który jest związany z importem usług. Definicja importu usług – zawarta w art. 2 pkt 9 ustawy – nie wprowadza rozróżnienia na kontrahentów unijnych lub nieunijnych, podobnie jak to ma miejsce w przypadku przepisów nakładających obowiązek rejestracji z tym importem związany.

Reasumując – Spółka ma obowiązek zarejestrować się jako podatnik VAT UE.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, którego dotyczą zadane przez Spółkę pytania nr 3-5, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako :„PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.