Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.761.2024.1.IG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem. Uzupełnili go Państwo pismem z 7 lutego 2025 r. (wpływ 7 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 54) - dalej u.o.p. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530) - dalej: u.f.p.u. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - dalej: u.p.t.u.

A. jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań A. należy w szczególności:

1) prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2) udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

3) prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

A. w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. A. prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.

A. uzyskuje przychody:

1) opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usłu(...)przedaży wydawnictw, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu i obiektów parku, z noclegów w pokojach gościnnych,

2) zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,

3) związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej), dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie A. współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dofinansowanie z Funduszu Leśnego B., dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Finansowanie ze środków UE w programie (…).

A. planuje realizować projekt finansowany z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, pod nazwą (…).

Głównym celem modernizacji Systemu (...) jest jego dostosowanie do obecnych standardów technicznych systemów IT oraz łatwiejsze zasilanie danymi centralnej bazy systemu, pozyskanymi z własnych pomiarów i z innych źródeł przetwarzających dane przestrzenne. Modernizacja ma zapewnić iż wszystkie wykorzystywane obecnie w A. aplikacje i funkcjonalność systemu (...) obecnie opartego o rozwiązania (...) firmy C. ma zostać zachowana w nowym systemie (...). Nowy System (...)-A. ma za zadanie usprawnić pozyskanie, gromadzenie, aktualizację, zarządzanie, analizowanie i udostępnianie danych przestrzennych służących do planowania i zarządzania ochroną zasobów przyrodniczych oraz udzielania informacji o środowisku społeczeństwu. Zaniechanie działań zmierzających do przebudowy systemu (...)-A. spowoduje brak efektywności zarządzania danymi przestrzennymi i utrzymywania aktualności, utrudnienia w koordynacji wykonywania założeń planu ochrony oraz znacznymi utrudnieniami w zakresie udostępniania danych przestrzennych. Nowy System (...) będzie miał budowę modułową, pozwalającą na rozbudowę i aktualizację poszczególnych modułów bez konieczności ingerencji w pozostałe elementy systemu. Moduły powinny zawierać możliwość rozbudowy słowników o wcześniej niezdefiniowane zabiegi, gatunki, obiekty itp.

W ramach modernizacji zostanie wykonane ujednolicenie struktur bazy danych, migracja danych przestrzennych A., utworzenie i publikacja metadanych, upowszechnienie informacji o A. z zastosowaniem (...), aplikacji mobilnej dla pracowników A., oraz świadczenie asysty technicznej.

Szczegółowy zakres zadań modernizacji będzie obejmował następujące produkty:

  • Wykonanie modernizacji systemu (...): Opracowanie struktury bazy, instalacja oprogramowania, dostarczenie struktury bazy danych i migracja danych, opracowanie interfejsu modułów, modernizacja geoportalu, modernizacja i aktualizacja aplikacji desktop i web, dostarczenie dedykowanych aplikacji mobilnych,
  • Utworzenie modułu pozyskania i gospodarowania drewnem w A. i lasach nadzorowanych (moduł nie związany z bazą (...).). Zakup tego modułu realizuje działania ochronne i nie są to działania w ramach gospodarczego wykorzystania i uzyskiwania dochodów na rynku dostaw drewna,

Obowiązek ewidencjonowania pozyskanego drewna wynika z zapisów planu ochrony (Rozdział 4). Wieloletnie dane uzyskane z tego modułu pozwalają na określenie prawidłowości podjętych działań ochronnych zmierzających do przebudowy drzewostanu i zachowana struktury zbliżonej do naturalnej,

  • Zakup i dostawę niezbędnych licencji systemu (...) (desktop i serwer (...)),
  • Zakup wsparcia technicznego (subskrypcji) licencji na oprogramowanie na okres 5 lat (desktop i serwer (...)),
  • Wykonanie ortofotomapy RGB z ortoobrazów pozyskanych w 2016 r.,
  • Wykonanie ortofotomapy CIR z ortoobrazów pozyskanych w 2016 r.,
  • Wykonanie ortofotomapy BW ze zdjęć z 1993 r.,
  • Wykonanie ortofotomapy CIR ze zdjęć z 1993 r.,
  • Zakup i dostawę historycznych zdjęć lotniczych z lat: 1940 - 1980 XX w. złożonych w ortofotomapę (5 zobrazowań w okresie wegetacyjnym) przedstawiających zmiany użytkowania na osi czasu wraz z implementacją w geoportalu A. i niezbędną fikcjonalnością umożliwiającą porównanie zmian użytkowania terenu na przestrzeni wybranych lat,
  • Szkolenie pracowników na różnych poziomach zaawansowania z oprogramowania (...),
  • Asysta utrzymania i administracji nowego systemu (...) A.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Wszystkie usługi, środki trwałe i materiały zakupione w ramach projektu, jakim jest zarządzanie prowadzonymi działaniami ochronnymi w ekosystemach parku narodowego nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Czynności związane z ochroną przyrody nie generują przychodu opodatkowanego, towary, środki trwałe i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy A. posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z realizacją projektu finansowanego przez Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (…) pod nazwą (…).

Państwa stanowisko w sprawie

A. nie ma możliwości w żaden sposób odliczyć ani uzyskać zwrotu podatku od towarów i usług.

Wszystkie usługi, środki trwałe i materiały zakupione w ramach projektu poprzez wsparcie działań ochronnych dotyczą zadania A., jakim jest zarządzanie prowadzonymi działaniami ochronnymi w ekosystemach parku narodowego, zmierzającymi do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt i grzybów - zgodnie z art. 8b pkt 1 ppkt 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 t. j.),  nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi A. Czynności związane z ochroną przyrody nie generują przychodu opodatkowanego, towary, środki trwałe i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez A. do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek ten w całości stanowi koszt przedsięwzięcia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonywane przez Państwa czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. Prowadzą Państwo samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.

Planują Państwo realizować projekt finansowany z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, pod nazwą (…).

Głównym celem modernizacji Systemu (...). jest jego dostosowanie do obecnych standardów technicznych systemów IT oraz łatwiejsze zasilanie danymi centralnej bazy systemu, pozyskanymi z własnych pomiarów i z innych źródeł przetwarzających dane przestrzenne. Modernizacja ma zapewnić iż wszystkie wykorzystywane obecnie w A. aplikacje i funkcjonalność systemu (...) obecnie opartego o rozwiązania (...) firmy C. ma zostać zachowana w nowym systemie (...). Nowy System (...). ma za zadanie usprawnić pozyskanie, gromadzenie, aktualizację, zarządzanie, analizowanie i udostępnianie danych przestrzennych służących do planowania i zarządzania ochroną zasobów przyrodniczych oraz udzielania informacji o środowisku społeczeństwu. Zaniechanie działań zmierzających do przebudowy systemu (...). spowoduje brak efektywności zarządzania danymi przestrzennymi i utrzymywania aktualności, utrudnienia w koordynacji wykonywania założeń planu ochrony oraz znacznymi utrudnieniami w zakresie udostępniania danych przestrzennych. Nowy System (...)  będzie miał budowę modułową, pozwalającą na rozbudowę i aktualizację poszczególnych modułów bez konieczności ingerencji w pozostałe elementy systemu. Moduły powinny zawierać możliwość rozbudowy słowników o wcześniej niezdefiniowane zabiegi, gatunki, obiekty itp.

Wszystkie usługi, środki trwałe i materiały zakupione w ramach projektu, jakim jest zarządzanie prowadzonymi działaniami ochronnymi w ekosystemach parku narodowego nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Czynności związane z ochroną przyrody nie generują przychodu opodatkowanego, towary, środki trwałe i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych.

Państwa wątpliwości dotyczą określenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (…).

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie zostanie spełniony. Jak Państwo wskazali, czynności związane z ochroną przyrody nie generują przychodu opodatkowanego, towary, środki trwałe i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją projektu pn. (…) na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu również prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.