Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.74.2025.1.MMA

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nakłady poniesione na realizację projektu pn. „(...)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) (dalej: „Miasto” lub „Gmina”) jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną na podstawie art. 165 Konstytucji RP i art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j.: Dz.U. 2024.1465; dalej: „u.s.g.”).

Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Część z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego, część zaś czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Do zadań własnych Gminy, w oparciu o art. 6 ust. 1 u.s.g., należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 1 u.s.g. zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy i zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Miasto otrzymało ze środków europejskich finansowanie na realizację projektu o nazwie: „(...)” Oś priorytetowa 4, Efektywność energetyczna Działanie 3.3. Zrównoważony transport miejski. Poddziałanie 4.4.3. (...).

Projekt jest kontynuacją działań Miasta skierowanych na rozwój zintegrowanej mobilności i efektywność energetyczną. Zadanie dotyczy poprawy zintegrowanej mobilności (...) obszarze funkcjonalnym poprzez budowę, przebudowę dróg lokalnych i dróg dla rowerów wraz z m.in. budową ciągów pieszo-rowerowych, elementami brd, oświetleniem.

Niniejszy wniosek o interpretację dotyczy tych kosztów projektu, które są w pełni wydatkami kwalifikowanymi ww. Projekcie, tj. nabycia usług budowlanych i studium wykonalności dotyczących:

  • przebudowy ul. (...), polegającej na przebudowie (odnowie) i wzmocnieniu nawierzchni bitumicznej jezdni, w tym kontrapasa dla rowerów, przebudowie (odnowie) i rozbudowie nawierzchni chodników, przebudowie (odnowie) nawierzchni zjazdów wraz z niezbędnymi robotami towarzyszącymi - budowy dwukierunkowej ścieżki rowerowej o nawierzchni bitumicznej długość ok. 1,976 km zlokalizowanej wzdłuż ul. (...) na odcinku od ul. (...) do ul. (...) z budową kładki dla rowerzystów przez rzekę (...);
  • budowy dwukierunkowej ścieżki rowerowej o nawierzchni bitumicznej długość ok. 0,54 km zlokalizowanej w ciągu ul. (...) od ul. (...) do ul. (...) wraz z odcinkiem jednokierunkowej ścieżki rowerowej w ciągu ul. (...);
  • przebudowy przejść dla pieszych z budową przejazdów dla rowerów;
  • budowy dwóch zatok autobusowych na potrzeby miejskiej komunikacji zbiorowej w ciągu ul. (...);
  • przebudowy odcinka jezdni (z odnową nawierzchni), chodników oraz zjazdów (w tym traktu pieszo-rowerowego w ul. (...)) ulicy (...) w zakresie niezbędnym do dostosowania tych elementów drogi do projektowanego przebiegu ścieżki rowerowej, wraz z miejscami postojowymi;
  • przebudowy i rozbudowy oświetlenia ulicznego na potrzeby doświetlenia projektowanej ścieżki rowerowej;
  • budowy miejsc postojowych w ciągu ul. (...) w sąsiedztwie cmentarza komunalnego.

Celem bezpośrednim projektu, w zakresie zadań objętych niniejszym wnioskiem o interpretację, jest poprawa zrównoważonej mobilności mieszkańców w obszarze funkcjonalnym (...) - (...), poprzez przebudowę dróg lokalnych obsługujących linie komunikacji miejskiej oraz budowę dróg rowerowych wraz z przebudową przejść dla pieszych z budową przejazdów dla rowerów, budową 2 zatok autobusowych w ciągu ul. (...), przebudową i rozbudową oświetlenia ulicznego oraz budową miejsc postojowych.

Pośrednim celem realizacji przedsięwzięcia jest wspieranie gospodarki zeroemisyjnej.

Szczegółowe cele realizacji projektu to:

  • zwiększenie zrównoważonej mobilności mieszkańców (...) i obszaru funkcjonalnego (...) oraz dostępność komunikacji do obszarów miejskich i usług tam zlokalizowanych;
  • usprawnienie sytemu komunikacji zborowej poprzez przebudowę drogi obsługujących linię komunikacji miejskiej oraz budowę zatok autobusowych;
  • stworzenie alternatywy dla podróży indywidualnymi środkami transportu przyjaznymi środowisku poprzez budowę dróg dla rowerów;
  • poprawa efektywności funkcjonowania systemu transportowego oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • wzbogacenie istniejącej infrastruktury rowerowej;
  • ograniczenie emisji szkodliwych spalin do atmosfery, co wpłynie na poprawę jakości powietrza i zdrowia mieszańców;
  • podniesienie bezpieczeństwa i jakości życie mieszkańców (...) oraz gmin (...).

Majątek wytworzony w ramach Projektu, objęty zakresem zapytania, będzie miał charakter ogólnodostępny, a korzystanie z niego będzie nieodpłatne. Nie wystąpi żadna sprzedaż (w tym opodatkowana VAT) powiązana z zakupem usług w ramach projektu, wymienionych powyżej. Gmina nie wynajmuje ani nie dzierżawi (i nie zamierza wynajmować ani dzierżawić) żadnych elementów projektu wymienionych powyżej.

Właścicielem opisanej powyżej infrastruktury (zarówno w okresie trwałości, jak i po jego zakończeniu), jest Beneficjent, tj. Gmina (jako zarządca dróg publicznych w administracyjnych granicach Miasta).

Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją infrastruktury będą ponoszone przez Beneficjenta - Gminę, reprezentowaną przez (…) Miasta - zarządcę dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta. Środki na utrzymanie infrastruktury, która pozostanie w bezpośrednim zarządzaniu Beneficjenta będą zabezpieczone w budżecie Miasta.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących koszty wymienione w stanie faktycznym wniosku a zatem czy VAT od wydatków kwalifikowanych ponoszonych w ramach (opisanego w stanie faktycznym) projektu jest możliwy do odzyskania?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących koszty wymienione w stanie faktycznym wniosku a zatem VAT od wydatków kwalifikowanych ponoszonych w ramach projektu (opisanego w stanie faktycznym) nie jest możliwy do odzyskania.

Uzasadnienie.

1.Działanie jako podatnik VAT.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy zaś art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy przepis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki.

Organy te są natomiast podatnikami w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.Działanie jako organ władzy publicznej.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „organu władzy publicznej” jak i „urzędów obsługujących te organy” odwołując się jedynie do odrębnych przepisów nakładających obowiązek realizacji zadań o charakterze publicznym na te organy.

Jak wskazał Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 4 grudnia 2001 r. sygn. akt SK 18/00 pojęcie „władzy publicznej” w rozumieniu art. 77 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) obejmuje wszystkie władze w sensie konstytucyjnym - ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.

Należy podkreślić, że pojęcia „organ państwa” oraz „organ władzy publicznej” nie są tożsame.

W pojęciu „władzy publicznej” mieszczą się bowiem także inne instytucje niż państwowe lub samorządowe, o ile wykonują funkcje władzy publicznej w wyniku powierzenia czy przekazania im tych funkcji przez organ władzy państwowej lub samorządowej. Wykonywanie władzy publicznej dotyczy wszelkich form działalności państwa, samorządu terytorialnego i innych instytucji publicznych, które obejmują bardzo zróżnicowane formy aktywności.

Z treści powołanego przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wyłączenie z kategorii podatników VAT organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy ma miejsce wówczas, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

  • podmiotem dokonującym czynności jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ oraz
  • czynność mieści się w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami na ten podmiot, dla realizacji których został on powołany i jednocześnie czynność ta nie jest wykonywana na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

3.Brak czynności opodatkowanych VAT w związku z wymienionymi zadaniami w ramach Projektu.

W niniejszym przypadku Miasto nie występuje jako podatnik VAT.

Opisane w stanie faktycznym wydatki nie są bowiem związane z żadną czynnością opodatkowaną VAT.

Miasto nie zamierza wykorzystywać efektów Projektu do żadnych czynności opodatkowanych VAT, nie będą one w szczególności przedmiotem aportu, sprzedaży czy odpłatnej dzierżawy. Będą ogólnodostępne i nieodpłatne dla mieszkańców Miasta.

4.Brak związku kosztów projektu z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W analizowanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż Miasto będzie nabywano towary i usługi związane z realizacją ww. projektu (w zakresie opisanym w stanie faktycznym) nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej, ponieważ - projekt (w zakresie zadań wymienionych w stanie faktycznym wniosku) realizowany jest w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie gminnych dróg, ulic oraz organizacji ruchu drogowego a ponadto towary i usługi nabywane dla realizacji ww. zadań będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności innych niż opodatkowane podatkiem od towarów i usług (tj. jedynie do czynności poza VAT).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W związku z powyższym, Miasto nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Tym samym, Miastu nie przysługuje również z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, iż Miasto ponosząc koszty kwalifikowane Projektu „(...)” nie występuje w roli podatnika VAT i nie wystąpi związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi VAT, nie będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia z tytułu kosztów wymienionych w stanie faktycznym wniosku (kwalifikowanych). Miasto ponadto nie będzie mogło dochodzić zwrotu podatku VAT.

Podsumowując, zdaniem Miasta, nie przysługuje mu prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących koszty wymienione w stanie faktycznym wniosku a zatem VAT od wydatków kwalifikowanych ponoszonych w ramach projektu (opisanego w stanie faktycznym) nie jest możliwy do odzyskania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie zatem do cytowanych przepisów, na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W opisie sprawy podali Państwo informacje, z których wynika, że Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto otrzymało ze środków europejskich finansowanie na realizację projektu o nazwie: „(...)” Oś priorytetowa 4, Efektywność energetyczna Działanie 3.3. Zrównoważony transport miejski. Poddziałanie 4.4.3. (...). Projekt jest kontynuacją działań Miasta skierowanych na rozwój zintegrowanej mobilności i efektywność energetyczną. Zadanie dotyczy poprawy zintegrowanej mobilności (...) obszarze funkcjonalnym poprzez budowę, przebudowę dróg lokalnych i dróg dla rowerów wraz z m.in. budową ciągów pieszo-rowerowych, elementami brd, oświetleniem. Celem bezpośrednim projektu, w zakresie zadań objętych niniejszym wnioskiem o interpretację, jest poprawa zrównoważonej mobilności mieszkańców w obszarze funkcjonalnym (...) - (...), poprzez przebudowę dróg lokalnych obsługujących linie komunikacji miejskiej oraz budowę dróg rowerowych wraz z przebudową przejść dla pieszych z budową przejazdów dla rowerów, budową 2 zatok autobusowych w ciągu ul. (...), przebudową i rozbudową oświetlenia ulicznego oraz budową miejsc postojowych. Pośrednim celem realizacji przedsięwzięcia jest wspieranie gospodarki zeroemisyjnej.

Majątek wytworzony w ramach Projektu, objęty zakresem zapytania, będzie miał charakter ogólnodostępny, a korzystanie z niego będzie nieodpłatne. Nie wystąpi żadna sprzedaż (w tym opodatkowana VAT) powiązana z zakupem usług w ramach projektu, wymienionych powyżej. Gmina nie wynajmuje ani nie dzierżawi (i nie zamierza wynajmować ani dzierżawić) żadnych elementów projektu wymienionych powyżej. Właścicielem opisanej powyżej infrastruktury (zarówno w okresie trwałości, jak i po jego zakończeniu), jest Beneficjent, tj. Gmina (jako zarządca dróg publicznych w administracyjnych granicach Miasta). Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją infrastruktury będą ponoszone przez Beneficjenta - Gminę, reprezentowaną przez (…) Miasta - zarządcę dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta. Środki na utrzymanie infrastruktury, która pozostanie w bezpośrednim zarządzaniu Beneficjenta będą zabezpieczone w budżecie Miasta.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak Państwo wskazali, majątek wytworzony w ramach Projektu będzie miał charakter ogólnodostępny, a korzystanie z niego będzie nieodpłatne. Nie wystąpi żadna sprzedaż (w tym opodatkowana VAT) powiązana z zakupem usług w ramach projektu, wymienionych powyżej. Ponadto wskazali Państwo, że nie wynajmują ani nie dzierżawią (i nie zamierzają wynajmować ani dzierżawić) żadnych elementów projektu.

Zatem, nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, nie będą Państwo mieli - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwać również prawo do zwrotu podatku VAT, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.