
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 listopada 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wskazania okresu rozliczeniowego, w którym mogą Państwo dokonać odliczenia części podatku VAT przy pomocy współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, wynikającego z faktur otrzymanych przed formalną rejestracją Związku jako podatnika VAT czynnego. Uzupełnili go Państwo pismem z 12 lutego 2025 r. (data wpływu 13 lutego 2025 r.). Uzupełnili go Państwo pismami z 13 lutego 2025 r. (data wpływu 13 lutego 2025 r.) oraz z 12 lutego 2025 r. (data wpływu 14 lutego 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Związek Powiatowo-Gminny (dalej: Związek lub Wnioskodawca) zamierza zarejestrować się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
Działając na podstawie art. 72a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz na podstawie art. 73b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Powiat oraz Gminy utworzyły Związek. Związek posiada osobowość prawną. Siedzibą Wnioskodawcy jest miasto.
Związek ma na celu integrację oraz gospodarczy i kulturowy rozwój członków Związku, dąży do rozwijania, eksponowania i wykorzystywania zasobów gospodarczych, przyrodniczych, krajobrazowych oraz kulturowych swej ziemi.
Na podstawie uchwały z dnia 18 stycznia 2022 r. Rady Miejskiej przyjęto statut Związku.
W świetle statutu, zadaniem Wnioskodawcy jest podejmowanie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, w szczególności poprzez:
1)współpracę w celu przygotowania i promocji wspólnej oferty inwestycyjnej;
2)tworzenie wspólnych produktów turystycznych,
3)budowę wspólnej marki i promocję regionu,
4)pozyskiwanie środków krajowych i zagranicznych na realizację wspólnych przedsięwzięć w zakresie m.in.:
a)rozwoju infrastruktury sportowej i rekreacyjnej;
b)rozwoju usług rehabilitacji i fizjoterapii, w tym rehabilitacji wodnej;
c)rozwoju zielono-niebieskiej infrastruktury;
d)ochrony wód, w szczególności poprzez budowę sieci kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków;
e)ochrony powietrza, w szczególności poprzez realizację zadań ograniczających niską misję i promujących transport nisko - emisyjny;
f)budowy wspólnej oferty transportu publicznego.
Przekazywanie zadań własnych członków Związku następuje tylko w zakresie projektu obejmującego dofinansowanie, w okresie realizacji danego projektu oraz okresu jego trwałości i dotyczy tylko tych członków Związku, którzy będą uczestniczyli w danym projekcie zawierając porozumienie ze Związkiem stanowiącym o zasadach i warunkach oraz finansowaniu realizacji projektu.
Związek samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Związku stosując odpowiednio przepisy dotyczące gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.
Wnioskodawca realizuje inwestycję pod nazwą „…” (dalej: Projekt). Przedsięwzięcie realizowane jest z wykorzystaniem środków finansowych przyznanych z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Liderem Projektu będzie Gmina.
Wydatki Związku na realizację Projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę z NIP Wnioskodawcy.
W ramach Projektu wybudowany zostanie budynek, który ma stanowić miejsce szkolenia służb ratowniczych (dalej: Centrum), przede wszystkim ochotniczych straży pożarnych (dalej: OSP) z obszaru całej Polski. Szkolenia będą dotyczyły jednocześnie następujących tematów:
·przygotowania do realizacji akcji gaśniczych,
·taktyk zwalczania pożarów,
·ratownictwa i ewakuacji,
·pomocy przedmedycznej,
·ratownictwa wysokościowego,
·organizacji ochrony ludności,
·działań chemiczno-ekologicznych,
·łączności i alarmowania,
·kierowania ruchem drogowym,
·działań przeciwpowodziowych i
·innych zagrożeń.
W związku z realizacją szkoleń Wnioskodawca będzie pobierał wynagrodzenie (szkolenia będą odpłatne).
W zakresie obowiązków strażaków leży m.in. ratowanie życia i zdrowia ludności cywilnej, udzielanie pomocy osobom poszkodowanym, przygotowywanie akcji gaśniczych i kwalifikacje te uzyskiwane podczas opisanych szkoleń będą wykorzystywane do wykonywanie obowiązków zawodowych.
Wnioskodawca zaznacza, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania.
Szkolenia będą finansowane ze środków publicznych jednostek samorządu terytorialnego.
Celem Projektu jest (...).
Centrum ma zapewnić wsparcie techniczne krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na wypadek wystąpienia zjawisk katastrofalnych lub poważnych awarii. Zakłada się, że sprzęt i urządzenia będą udostępniane przez Związek odpłatnie na podstawie umowy najmu.
Obiekt będzie wybudowany na gruncie należącym do Gminy, w bezpośrednim sąsiedztwie zrewitalizowanego stadionu lekkoatletycznego, krytej pływalni i projektowanych kortów tenisowych – które zapewnią niezbędną infrastrukturę dla szkoleń sprawnościowych.
Oprócz działalności szkoleniowej i odpłatnego udostępniania sprzętu przeciwpożarniczego, Związek zamierza również świadczyć przy pomocy Centrum następujące odpłatne czynności:
·usługi zakwaterowania (z uwagi na fakt, że zakłada się, że szkolenia będą trwały kilka dni, w Centrum zlokalizowane zostaną miejsca noclegowe),
·usługi wynajmu pomieszczeń pod działalność gastronomiczną (lokal restauracyjny),
·usługi wynajmu sali audiowizualnej (w przypadku, gdy w danym czasie nie będą prowadzone szkolenia),
·usługi odpłatnego wejścia na ściankę wspinaczkową.
Z tytułu dokonywanych czynności Związek zamierza rozliczać VAT.
Wnioskodawca powoła spółkę komunalną (dalej: Spółka), która będzie zarządzała Centrum w imieniu i na rzecz Związku. Spółka będzie administratorem obiektu, który będzie otrzymywał od Związku wynagrodzenie za usługi związane z obsługą Centrum. Spółka będzie pobierała w imieniu i na rzecz Związku opłaty za świadczone usługi szkoleniowe, wynajem sprzętu, wynajem pomieszczeń, wstęp na ściankę wspinaczkową czy usługi zakwaterowania. Spółka będzie przekazywała te wpływy Wnioskodawcy. Z tytułu świadczonych usług Spółka będzie wystawiała na Związek faktury VAT.
Związek realizując zadanie w zakresie utworzenia Centrum będzie wykonywał zadania własne, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego oraz w art. 4 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym w zakresie ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska.
W odniesieniu do opisanej inwestycji budowy budynku Centrum nie jest możliwe wyodrębnienie wydatków związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT. Budynek Centrum będzie służył Wnioskodawcy zarówno do czynności opodatkowanych VAT, np. wstęp na ściankę wspinaczkową, wynajem pomieszczeń, wynajem sprzętu, ale również do usług zwolnionych z VAT w zakresie organizowanych szkoleń.
Związek uzyskał interpretację indywidualną z dnia 27 września 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.350.2024.3.NF, w którym potwierdzono, m.in. że Związek ma prawo do odliczenia części VAT od wydatków na budowę Centrum w drodze współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Związek zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT czynny poprzez dokonanie zgłoszenia VAT-R, wskazując jako pierwszy okres rozliczeniowy, za który zostanie złożona deklaracja podatkowa miesiąc, w którym otrzymana została pierwsza faktura za budowę Centrum. Pierwsza faktura za budowę Centrum została otrzymana przez Wnioskodawcę w kwietniu 2024 r.
Jako, że inwestycja zostanie zakończona w 2025 r., pierwsze czynności podlegające ustawie o VAT zostaną dokonane przez Związek w 2025 r., już po dokonaniu przez Związek zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby VAT.
Związek zakłada, że będzie rozliczał VAT w okresach miesięcznych.
Pytania
W rozliczeniu za jaki okres, Wnioskodawca może dokonać odliczenia części VAT przy pomocy współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, wynikającego z faktur otrzymanych przed formalną rejestracją Związku jako podatnika VAT czynnego, zakładając, że Związek złoży zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, wskazując, że pierwszym okresem rozliczeniowym, za który będzie składana deklaracja podatkowa będzie miesiąc otrzymania pierwszej faktury za budowę Centrum?
Państwa stanowisko w sprawie
Związek może dokonać odliczenia części VAT przy pomocy współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę Centrum, otrzymanych przed formalną rejestracją Związku jako podatnika VAT czynnego w rozliczeniu za miesiąc otrzymania tych faktur lub za jeden z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i wskazania, że pierwszym okresem rozliczeniowym, za który będzie składana deklaracja podatkowa będzie miesiąc otrzymania pierwszej faktury za budowę Centrum.
Uzasadnienie:
Jak wskazano, wydatki poniesione przez Związek na budynek Centrum będą służyły zarówno do czynności opodatkowanych VAT jak i zwolnionych z VAT.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami.
W związku jednak z faktem, że zdaniem Wnioskodawcy, nie jest możliwe wyodrębnienie w zakresie nakładów dotyczących budynku Centrum wydatków związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT, konieczne jest zastosowanie odpowiedniej proporcji odliczenia podatku.
W związku z faktem, że wydatki Wnioskodawcy dotyczą czynności zwolnionych z VAT, zastosowanie znajdzie struktura sprzedaży (współczynnik VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
W świetle art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jak stanowi art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Z kolei zgodnie z art. 90 ust. 3 cyt. ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Jak stanowi art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Jednocześnie, w świetle art. 86 ust. 10b pkt 1 cyt. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Ponadto, art. 86 ust. 11 ustawy o VAT reguluje, iż jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Należy mieć również na uwadze, że zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Wskazany przepis pozbawia zatem podatnika prawa do odliczenia VAT w przypadku braku rejestracji na potrzeby VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, powołany art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie będzie miał zastosowania w analizowanej sytuacji. Związek dotychczas nie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych czy zwolnionych z VAT. Związek zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT czynny poprzez dokonanie zgłoszenia VAT-R, wskazując jako pierwszy okres rozliczeniowy, za który zostanie złożona deklaracja podatkowa miesiąc, w którym otrzymana została pierwsza faktura za budowę Centrum.
Podatnik, aby zrealizować prawo do odliczenia VAT musi dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny. W przedmiotowej sprawie, na moment skorzystania z prawa do odliczenia VAT, Związek będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Tym samym, przesłanki odliczenia VAT zostaną spełnione.
W świetle art. 96 ust. 1 ww. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Związek dopełni warunków, o których mowa w powyższym przepisie, bowiem dokona rejestracji na potrzeby VAT przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej ustawie o VAT.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy Związek może dokonać odliczenia części VAT przy pomocy współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę Centrum, otrzymanych przed formalną rejestracją Związku jako podatnika VAT czynnego w rozliczeniu za miesiąc otrzymania tych faktur lub za jeden z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i wskazania, że pierwszym okresem rozliczeniowym, za który będzie składana deklaracja podatkowa będzie miesiąc otrzymania pierwszej faktury za budowę Centrum.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.104.2024.1.JK, w której wskazano, że „Jeśli złoży Pani aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, wskazując okres rozliczeniowy, za który złoży Pani pierwszą deklarację podatkową, w oparciu o datę otrzymania pierwszej faktury zaliczkowej od Operatora, to może Pani skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego ze wskazanych faktur zaliczkowych, otrzymanych przed formalną rejestracją Pani jako podatnika VAT czynnego, w deklaracji podatkowej za okres, w którym otrzymała Pani ww. faktury, na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 10 ustawy”.
Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 28 maja 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.117.2024.2.DS, w świetle której „W konsekwencji mogą Państwo dokonać odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących najem lokalu, nabycie narzędzi i materiałów oraz nabycie ekspresu do kawy poprzez złożenie deklaracji podatkowej za okres, w którym otrzymali Państwo daną fakturę lub w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych – jednak nie wcześniej niż po spełnieniu warunku rejestracji, który jest niezbędny do skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego”.
Analogiczne podejście przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 sierpnia 2024 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.485.2024.1.MKA, w której uznał, że „Zatem w sytuacji, gdy spełni Pan warunki formalne, tj. dokona zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i wskaże jako pierwszy okres rozliczeniowy okres, w którym otrzymał pierwszą fakturę, tj. okres poniesienia pierwszych wydatków związanych z zakupem lokali niemieszkalnych, z uwagi na fakt, że - jak wynika z opisu sprawy - przedmiotowe lokale będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w zakresie najmu, będzie mógł Pan skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w wystawionych fakturach”.
Podsumowując, Związek może dokonać odliczenia części VAT przy pomocy współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę Centrum, otrzymanych przed formalną rejestracją Związku jako podatnika VAT czynnego w rozliczeniu za miesiąc otrzymania tych faktur lub za jeden z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i wskazania, że pierwszym okresem rozliczeniowym, za który będzie składana deklaracja podatkowa będzie miesiąc otrzymania pierwszej faktury za budowę Centrum.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury lub dokumentu celnego, będącego podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują jednak określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.
Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się. Nie wskazuje natomiast wprost, z jakim momentem – z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego - należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z przepisu art. 88 ust. 4 ww. ustawy nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego.
Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika w ściśle określonym czasie, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością opodatkowaną.
Wobec powyższego ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach powołanej ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:
1)„podatnika VAT czynnego”,
2)„podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:
a)ust. 3 i 3c,
b)art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE
- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.
Zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.
Rejestracja następuje więc w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług, i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów, które przeznaczone są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Zatem ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Tym samym podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury. Lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.
Jak wynika z opisu sprawy realizują Państwo inwestycję pod nazwą „…”. Wydatki Związku na realizację Projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Państwa Związek. Zamierzają Państwo zarejestrować się jako podatnik VAT czynny poprzez dokonanie zgłoszenia VAT-R, wskazując jako pierwszy okres rozliczeniowy, za który zostanie złożona deklaracja podatkowa miesiąc, w którym otrzymana została pierwsza faktura za budowę Centrum. Pierwsza faktura za budowę Centrum została otrzymana przez Państwa w kwietniu 2024 r. Zakładają Państwo, że będą Państwo rozliczali VAT w okresach miesięcznych. Ponadto wskazali Państwo, że otrzymali Państwo interpretację indywidualną, w której potwierdzono m.in., że mają Państwo prawo do odliczenia części VAT od wydatków na budowę Centrum w drodze współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku, jednakże aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć, najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako czynnego podatnika.
Dopiero usunięcie negatywnej przesłanki, poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (ze wskazaniem okresu rozliczeniowego, za który złożą Państwo pierwszą deklarację podatkową) spowoduje możliwość realizacji przez Państwa przysługującego prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Dopełnienie ww. wymogów umożliwi Państwu realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Jak Państwo wskazali, uzyskali Państwo interpretację indywidualną z dnia 27 września 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.350.2024.3.NF, w której potwierdzono, m.in. że Związek ma prawo do odliczenia części VAT od wydatków na budowę Centrum w drodze współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Zatem, skoro - jak wynika z opisu sprawy - przysługuje Państwu prawo do odliczenia części VAT od wydatków na budowę Centrum w drodze współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT oraz zamierzają Państwo zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, wskazując jako pierwszy okres rozliczeniowy, za który zostanie złożona deklaracja podatkowa miesiąc, w którym otrzymana została pierwsza faktura za budowę Centrum, tj. kwiecień 2024 r., to w odniesieniu do wydatków na budowę Centrum będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w terminach określonych w art. 86 ust. 10 i 11 ustawy, tj. w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów i usług, jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzymali Państwo stosowne faktury. W sytuacji, gdy nie dokonają Państwo odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych ani zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, z uwzględnieniem art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, ani w terminie, o którym mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, mogą Państwo – na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy – zrealizować to prawo przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tj. za pierwszy okres rozliczeniowy, w którym spełnili Państwo wszystkie warunki do dokonania odliczenia albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Tym samym, odliczenia części podatku VAT przy pomocy współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, wynikającego z faktur otrzymanych w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „…” mogą Państwo dokonać w rozliczeniu za miesiąc otrzymania poszczególnych faktur lub za jeden z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i wskazania, że pierwszym okresem rozliczeniowym, za który będzie składana deklaracja podatkowa będzie miesiąc otrzymania pierwszej faktury za budowę Centrum.
Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W interpretacji tej, jako element opisu sprawy przyjąłem wskazaną przez Państwa okoliczność, że mają Państwo prawo do odliczenia części VAT od wydatków na budowę Centrum w drodze współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.