
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych realizacji projektu pn.: (…). Uzupełnili go Państwo pismem z 20 stycznia 2025 r. (wpływ 20 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.)
- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.)
(…) Park Narodowy jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.
Do zadań Parku Narodowego należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,
2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,
3)prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą.
(…) Park Narodowy w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. (…) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody. (…) Park Narodowy uzyskuje przychody:
1)opodatkowane: ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów (…), sprzedaż trawy,
2)zwolnione: z najmu obiektu na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,
3)związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie (…) oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z (…), dofinansowania z funduszu leśnego PGL Lasy Państwowe itp.
(…) Park Narodowy, zwany dalej Parkiem, planuje realizować projekt pn.: (…) dofinansowany ze środków (…). Projekt będzie realizowany w latach 2025-2027. W ramach projektu będą realizowane zadania:
1)Pełnienie funkcji (…) przy realizacji projektu, prace polegające na opracowaniu kompletnej dokumentacji przetargowej w tym ogłoszenia, Specyfikacji Warunków Zamówienia, projektu umowy z Wykonawcą, przygotowanie Umowy z wybranym Wykonawcą, harmonogramów rzeczowo-finansowych oraz terminów wykonywania poszczególnych robót, występowanie do Instytucji i urzędów w zakresie niezbędnym do realizacji robót, nadzór nad opracowywaniem kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, projekt rozbiórki, projekty techniczne, projekty wykonawcze i poszczególnych branż) wraz ze specyfikacjami technicznymi, nadzór nad opracowywaniem dokumentacji i uzyskiwaniem niezbędnych zezwoleń do realizacji projektu w tym operatu wodnoprawnego, pozwolenia na budowę, pozwolenia na rozbiórkę, przekazania placu budowy, uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, kontrola zgodności wykonywanych robót z dokumentacją projektową, wydanymi decyzjami administracyjnymi i zasadami wiedzy inżynierskiej, pełnienie funkcji Inspektora nadzoru inwestorskiego.
2)Modernizacja ścieżki przyrodniczej (…):
- prace projektowe i przygotowawcze opracowanie operatu wodnoprawnego, a w oparciu o ten dokument oraz (…) sporządzenie kompleksowej dokumentacji projektowej. Będzie ona obejmowała projekt budowlany, projekty techniczne i wykonawcze wraz ze specyfikacjami technicznymi, wykonania i odbioru robót, kosztorysami inwestorskimi i przedmiarami robót,
- modernizacja ścieżki przyrodniczej, zadanie obejmuje prace rozbiórkowe zniszczonej kładki i związane z inwestycją prace przygotowawcze. Wykonana zostanie modernizacja (…).
- modernizacja wieży widokowej.
3)Zakup sprzętu i wyposażenia: w ramach realizowanego projektu planowany jest zakup i montaż (…).
4)Działania Informacyjno-promocyjne, wykonanie tablic informacyjnych, konkurs dla starszych klas szkół podstawowych dotyczący (…), konkurs fotograficzny dotyczący zachowania bioróżnorodności mokradeł, Konferencja edukacyjna na temat bioróżnorodności doliny (…) skierowana do służb ochrony przyrody.
5)Koszty zarządzania projektem.
Dzięki realizacji ww. działań zostanie zmodernizowana kładka, na której będą przeprowadzane płatne zajęcia edukacyjne, pobierane będą opłaty za wstęp do Parku, a tym samym Park będzie osiągał przychody z działalności opodatkowanej.
Towary i usługi będą wykorzystywane przez (…) Park Narodowy do czynności opodatkowanych. Faktury dokumentujące koszty związane z przedmiotowym projektem będą wystawione na (…) Park Narodowy. W przedmiotowym projekcie Park pełni rolę podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków i będzie bezpośrednio zawierał umowy z wykonawcami prac.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W nadesłanym uzupełnieniu udzielili Państwo następujących odpowiedzi na zadane pytania:
Pytanie nr 1:
W jaki sposób zadania wykonywane przez Państwa w ramach projektu pn. (…) będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług? Proszę opisać dla każdego działania osobno.
Odpowiedź:
1)Pełnienie funkcji (…) - czynności jakie będzie wykonywała firma przy modernizacji kładki mają bezpośredni wpływ na realizację całego zadania i są one związane z czynnościami opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.
2)Modernizacja ścieżki przyrodniczej (…) - prace polegające na modernizacji kładki mają bezpośredni wpływ na realizację całego zadania i są one związane z czynnościami opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.
3)Zakup sprzętu i wyposażenia - mają bezpośredni wpływ na realizację zadania i są one związane z czynnościami opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.
4)Działania informacyjno-promocyjne - mają bezpośredni wpływ na realizację całego zadania i są one związane z czynnościami opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.
5)Koszty zarządzania projektem - koszty zarzadzania projektem przy modernizacji kładki mają bezpośredni wpływ na realizację całego zadania i są one związane z czynnościami opodatkowanym podatkiem od towarów i usług
Wszystkie wymienione powyżej zadania są bezpośrednio związane z modernizacją (…) są one związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 1. Ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach ww. projektu dotyczące działalności Parku będą związane ze sprzedażą opodatkowaną towarów i usług, którą prowadzi (…) Park Narodowy.
Pytanie nr 2:
Czy będzie istniała możliwość korzystania ze zmodernizowanej ścieżki (…) (w tym z zakupionego sprzętu i wyposażenia opisanego we wniosku) bez uiszczenia opłaty, tj. czy będą mieli do niej dostęp również turyści, którzy nie zakupili biletu?
Odpowiedź:
Ze względu na specyfikę terenowo-przyrodniczą (…) Parku Narodowego (…), udostępnianie i korzystanie z walorów turystycznych Parku odbywa się w miejscach do tego wytyczonych i przystosowanych. Od utworzenia w (…) Park Narodowy rozbudowuje i modernizuje infrastrukturę turystyczną, aby skanalizować ruch turystyczny odbywający się na terenie Parku. Zarządzenie (…) jako jedno z zagrożeń zewnętrznych potencjalnych dla przyrody Parku wskazuje: „Zaśmiecanie terenu, presja turystyczna”, jako sposób eliminacji lub ograniczania zagrożeń i ich skutków zostało wskazane m.in.: „Ukierunkowanie ruchu turystycznego na istniejącą infrastrukturę przez jej konserwację, rozbudowę lub modernizację”. Ukierunkowanie ruchu turystycznego tylko do miejsc specjalnie do tego przystosowanych zapewnia odpowiednią ochronę cennych walorów przyrodniczych (…) Parku Narodowego oraz zapewnia nadzór i kontrolę nad osobami odwiedzającymi tereny pozostające w zarządzie Parku. Zgodnie z Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 18 marca 2013 r. w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów, gdzie za wstęp pobiera się opłaty (Dz. U. poz. 400 ze zm.) za wstęp do (…) Parku Narodowego pobiera się opłaty. W związku z powyższym wstęp na cały obszar (…) Parku Narodowego uzależniony jest od zakupu biletu wstępu.
Turyści odwiedzający Park mają możliwość zakupu biletów wstępu, wydawnictw i materiałów informacyjnych tradycyjnie, w kilku miejscach (…) oraz elektronicznie, poprzez zakup biletu w formie on-line. Zajęcia edukacyjne i dydaktyczne realizowane są w (…) oraz w terenie, pobierane są za nie opłaty na rzecz (…) Parku Narodowego zgodnie z cennikiem (…).
Celem istnienia infrastruktury turystycznej na terenie Parku jest kontrola i ograniczenie presji turystycznej na tereny cenne przyrodniczo. Modernizacja kładki przyczyni się do tego, że ruch będzie skanalizowany, a odwiedzający nie będą wychodzili poza istniejącą ścieżkę. Dotychczasowe doświadczenia wykazują, że kładka nad terenami bagiennymi to najlepsza metoda ich ochrony przed nadmierną penetracją. Zmodernizowana ścieżka rozłoży ruch turystyczny w Parku, który jest obecnie skoncentrowany na jednej ścieżce – (…).
Zgodnie z zapisami ustawy o ochronie przyrody celem działań Parku oprócz ochrony przyrody jest również jego udostępnianie, w sposób który nie szkodzi naturze. Na terenie (…) Parku Narodowego obowiązują bilety wstępu, a tym samym osoby które będą wchodzić na kładkę, korzystające z infrastruktury na kładce muszą posiadać takie opłaty. Brak biletu wstępu na teren Parku jest związany ze złamaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. Posiadanie takiej opłaty sprawdzane jest przez pracowników Parku. (…) tworzy swego rodzaju pętlę, pozwalającą na edukacyjny spacer w pobliżu Dyrekcji Parku (wejście i zejście z kładki znajduje się w obrębie siedziby (…)). Jest również bazą do prowadzenia terenowych zajęć edukacyjnych. Nadmienić należy, iż wejście na kładkę odbywać się będzie w pobliżu siedziby (…) Parku Narodowego. Bezpośrednio przy wejściu na kładkę zlokalizowany będzie punkt obsługi turystów. Rozwiązanie takie zagwarantuje możliwość kontroli i nadzoru nad powstałą infrastrukturą turystyczną, a turystom umożliwi dokonanie zakupu biletów jak również innych materiałów edukacyjnych.
Zgodnie z zapisami art. 12 ustawy o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1478) obszar parku narodowego może być udostępniony w sposób, w który nie wpłynie negatywnie na przyrodę parku narodowego. Ustawa o ochronie przyrody określa również zasady udostępnienia obszaru parku narodowego. Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody Minister właściwy do spraw środowiska, uwzględniając zróżnicowanie walorów przyrodniczych i krajobrazowych parków narodowych, nasilenie ruchu turystycznego i jego oddziaływanie na przyrodę parków narodowych, określa, w drodze rozporządzenia, parki narodowe lub niektóre ich obszary, gdzie za wstęp pobiera się opłaty.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 2013 r. wstęp na cały obszar (…) Parku Narodowego musi być poprzedzony zakupem biletu wstępu. Ustawa o ochronie przyrody w art. 12 pkt 7 i 8 przedstawia katalog osób, od których opłata za bilet wstępu nie jest pobierana lub jest obniżona o 50%. (…) Park Narodowy stosując się do zapisów ww. ustawy nie pobiera opłat za wstęp do Parku osób wskazanych w art. 12 punkt 7 ustawy o ochronie przyrody. Jednocześnie od osób wymienionych w art. 12 pkt 7 ustawy o ochronie przyrody nie będą pobierane opłaty za wstęp na zmodernizowaną (…).
Podsumowując, działania (…) PN z zakresu udostępniania obszaru Parku, mają na celu doprowadzenia do sytuacji, aby wszyscy turyści odwiedzający Park robili to zgodnie z obowiązującymi przepisami nie wpływając negatywnie na przyrodę Parku oraz wnosząc stosowną opłatę za wstęp na teren Parku. Park stara się na bieżąco monitorować presję turystyczną oraz dostosowywać swoją infrastrukturę do potrzeb turystów.
Pytanie
Czy (…) Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od wyżej wymienionych czynności związanych z zadaniami w ramach realizowanego projektu pn.: (…) dofinansowanym ze środków (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. (…) Parkowi Narodowemu posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku lub prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy zakupie towarów i usług w ramach projektu pn.: (…) dofinansowany ze środków (…) będzie realizowany w latach 2025-2027.
Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach ww. projektu dotyczące działalności Parku będą związane ze sprzedażą opodatkowaną towarów i usług, którą prowadzi (…) Park Narodowy. Ze względu na specyfikę terenowo-przyrodniczą Parku, udostępnianie i korzystanie z walorów turystycznych może odbywać się w miejscach do tego wytyczonych i przystosowanych. Turyści odwiedzający Park mają możliwość zakupu biletów wstępu oraz wydawnictw i materiałów informacyjnych tylko w kilku miejscach (…), natomiast zajęcia edukacyjne realizowane są wyłącznie w (…) oraz zajęcia w terenie. Celem istnienia infrastruktury turystycznej na terenie Parku jest kontrola i ograniczenie presji turystycznej na tereny cenne przyrodniczo. Pozyskiwanie środków na rozbudowę infrastruktury ze źródeł krajowych i zagranicznych nie wyklucza jednak możliwości osiągania przychodów z tytułu ich udostępniania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – 6 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo realizację projektu pn.: (…). W ramach projektu będą realizowane zadania:
1)Pełnienie funkcji (…) przy realizacji projektu;
2)Modernizacja ścieżki przyrodniczej (…):
- prace projektowe i przygotowawcze opracowanie operatu wodnoprawnego, a w oparciu o ten dokument oraz Program Funkcjonalno-Użytkowy i Koncepcje modernizacji ścieżki przyrodniczej sporządzenie kompleksowej dokumentacji projektowej,
- modernizacja ścieżki przyrodniczej, zadanie obejmuje m.in. (…),
- modernizacja wieży widokowej,
3)Zakup sprzętu i wyposażenia: w ramach realizowanego projektu planowany jest zakup i montaż (…);
4)Działania Informacyjno-promocyjne, wykonanie tablic informacyjnych, konkurs dla starszych klas szkół podstawowych dotyczący bioróżnorodności Doliny (…), konkurs fotograficzny dotyczący zachowania bioróżnorodności mokradeł, Konferencja edukacyjna na temat bioróżnorodności doliny (…) skierowana do służb ochrony przyrody;
5)Koszty zarządzania projektem.
Dzięki realizacji ww. działań zostanie zmodernizowana kładka, na której będą przeprowadzane płatne zajęcia edukacyjne, pobierane będą opłaty za wstęp do Parku, a tym samym będą Państwo osiągać przychody z działalności opodatkowanej.
Wskazali Państwo, że wszystkie ww. działania mają bezpośredni wpływ na realizację całego zadania i są one związane z czynnościami opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące koszty związane z przedmiotowym projektem będą wystawione na Państwa.
Ze względu na specyfikę terenowo-przyrodniczą (…) Parku Narodowego (…), udostępnianie i korzystanie z walorów turystycznych Parku odbywa się w miejscach do tego wytyczonych i przystosowanych. Od utworzenia (…) Park Narodowy rozbudowuje i modernizuje infrastrukturę turystyczną, aby skanalizować ruch turystyczny odbywający się na terenie Parku. Turyści odwiedzający Park mają możliwość zakupu biletów wstępu, wydawnictw i materiałów informacyjnych tradycyjnie, w kilku miejscach (…) oraz elektronicznie, poprzez zakup biletu w formie on-line. Zajęcia edukacyjne i dydaktyczne realizowane są w (…) oraz w terenie, pobierane są za nie opłaty na rzecz (…) Parku Narodowego zgodnie z cennikiem (…).
Zgodnie z zapisami ustawy o ochronie przyrody celem działań Parku oprócz ochrony przyrody jest również jego udostępnianie, w sposób który nie szkodzi naturze. Na terenie (…) Parku Narodowego obowiązują bilety wstępu, a tym samym osoby które będą wchodzić na kładkę, korzystające z infrastruktury na kładce muszą posiadać takie opłaty. Brak biletu wstępu na teren Parku jest związany ze złamaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. Posiadanie takiej opłaty sprawdzane jest przez pracowników Parku. (…) tworzy swego rodzaju pętlę, pozwalającą na edukacyjny spacer w pobliżu Dyrekcji Parku (wejście i zejście z kładki znajduje się w obrębie siedziby (…)). Jest również bazą do prowadzenia terenowych zajęć edukacyjnych. Bezpośrednio przy wejściu na kładkę zlokalizowany będzie punkt obsługi turystów. Rozwiązanie takie zagwarantuje możliwość kontroli i nadzoru nad powstałą infrastrukturą turystyczną, a turystom umożliwi dokonanie zakupu biletów jak również innych materiałów edukacyjnych.
Zgodnie z zapisami art. 12 ustawy o ochronie przyrody obszar parku narodowego może być udostępniony w sposób, w który nie wpłynie negatywnie na przyrodę parku narodowego. Ustawa o ochronie przyrody określa również zasady udostępnienia obszaru parku narodowego. Zgodnie z tą ustawą Minister właściwy do spraw środowiska, uwzględniając zróżnicowanie walorów przyrodniczych i krajobrazowych parków narodowych, nasilenie ruchu turystycznego i jego oddziaływanie na przyrodę parków narodowych, określa, w drodze rozporządzenia, parki narodowe lub niektóre ich obszary, gdzie za wstęp pobiera się opłaty. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 2013 r. wstęp na cały obszar (…) Parku Narodowego musi być poprzedzony zakupem biletu wstępu. Ustawa o ochronie przyrody w art. 12 pkt 7 i 8 przedstawia katalog osób, od których opłata za bilet wstępu nie jest pobierana lub jest obniżona o 50%. Stosując się do zapisów ww. ustawy nie pobierają Państwo opłat za wstęp do Parku osób wskazanych w art. 12 punkt 7 ustawy o ochronie przyrody. Jednocześnie od osób wymienionych w art. 12 pkt 7 ustawy o ochronie przyrody nie będą pobierane opłaty za wstęp na zmodernizowaną (…).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od czynności związanych z zadaniami w ramach realizowanego projektu pn.: (…).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami, a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni, bądź pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Należy zauważyć, że w orzeczeniu TSUE z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz stwierdzono, że warunek dopuszczalności odliczenia podatku VAT, tj. warunek by czynność powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w bezpośrednim i ścisłym związku z czynnościami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia należy rozumieć zgodnie z założeniami prawa do odliczenia podatku VAT. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada z kolei, iż wydatki poczynione celem ich uzyskania stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do odliczenia (innymi słowy, wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie). Wskazując na powyższe TSUE stwierdził, że brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami) a transakcją opodatkowaną wyrażającego się w braku konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji, gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.
Podobne stanowisko zostało wyrażone w wyrokach TSUE z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C‑98/98 Commissioners of Customs and Excise przeciw Midland Bank plc oraz z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National plc przeciwko Commissioners of Customs and Excise.
Z kolei w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-104/12 Finanzamt Köln–Nord przeciwko Wolframowi Beckerowi, Trybunał podkreślił, iż warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku VAT od nabycia towarów lub usług na wcześniejszym etapie obrotu jest, by koszt nabycia owych towarów lub usług stanowił element ceny transakcji dającej prawo do odliczenia na późniejszym etapie.
Wskazali Państwo, że wstęp na cały obszar (…) Parku Narodowego musi być poprzedzony zakupem biletu wstępu. Lokalizacja punktu obsługi turystów przy wejściu na kładkę umożliwia kontrolę i nadzór nad powstałą infrastrukturą turystyczną, a przede wszystkim kontrolę biletów, które turyści mają obowiązek zakupić. Brak biletu wstępu na teren Parku jest związany ze złamaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. Wskazali Państwo również, że ustawa o ochronie przyrody w art. 12 pkt 7 i 8 przedstawia katalog osób, od których opłata za bilet wstępu nie jest pobierana lub jest obniżona o 50%. Stosując się do zapisów ww. ustawy nie pobierają Państwo opłat za wstęp do Parku osób wskazanych w art. 12 punkt 7 ustawy o ochronie przyrody. Jednocześnie od osób wymienionych w art. 12 pkt 7 ustawy o ochronie przyrody nie będą pobierane opłaty za wstęp na zmodernizowaną (…).
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1478 ze zm.):
Formami ochrony przyrody są parki narodowe.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:
Utworzenie lub powiększenie obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody jest celem publicznym w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1145 i 1222).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie przyrody:
1. Park narodowy obejmuje obszar wyróżniający się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, społecznymi, kulturowymi i edukacyjnymi, o powierzchni nie mniejszej niż 1000 ha, na którym ochronie podlega cała przyroda oraz walory krajobrazowe.
2. Park narodowy tworzy się w celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów.
Na podstawie art. 8b ust. 1 ustawy o ochronie przyrody:
Do zadań parków narodowych należy w szczególności:
1) prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji celów, o których mowa w art. 8 ust. 2;
2) udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18, lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22, i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;
3) prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu:
Parki narodowe mogą wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236 i 1222), z ograniczeniami wynikającymi z ustawy.
Z kolei na podstawie art. 12 ust. 1-7 ww. ustawy o ochronie przyrody:
1. Obszar parku narodowego może być udostępniany w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w parku narodowym.
2. W planie ochrony parku narodowego, a do czasu jego sporządzenia - w zadaniach ochronnych ustala się miejsca, które mogą być udostępniane, oraz maksymalną liczbę osób mogących przebywać jednocześnie w tych miejscach.
3. Za wstęp do parku narodowego lub na niektóre jego obszary oraz za udostępnianie parku narodowego lub niektórych jego obszarów mogą być pobierane opłaty.
4. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 3, ustala dyrektor parku narodowego.
5. Opłata za jednorazowy wstęp do parku nie może przekraczać kwoty 6 zł waloryzowanej o prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, przyjęty w ustawie budżetowej.
6. Opłaty, o których mowa w ust. 3, uiszcza się w formie wykupu biletu wstępu jednorazowego lub wstępu wielokrotnego w miejscach pobierania opłat lub wnosi się na rachunek bankowy parku narodowego.
7. Opłat za wstęp do parku narodowego lub na niektóre jego obszary nie pobiera się od:
1) dzieci w wieku do 7 lat;
2) osób, które posiadają zezwolenie dyrektora parku narodowego na prowadzenie badań naukowych w zakresie ochrony przyrody;
3) uczniów szkół i studentów odbywających zajęcia dydaktyczne w parku narodowym w zakresie uzgodnionym z dyrektorem parku narodowego;
4) mieszkańców gmin położonych w granicach parku narodowego i gmin graniczących z parkiem narodowym;
5) osób udających się do wyznaczonych w parku narodowym plaż;
6) osób udających się do miejsc kultu religijnego;
7) członków rodziny wielodzietnej w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz.U. z 2023 r. poz. 2424 oraz z 2024 r. poz. 858) posiadających ważną Kartę Dużej Rodziny.
Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji opodatkowanych.
Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W analizowanej sprawie podstawowy warunek, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony, bowiem wszystkie działania realizowane przez Państwa w ramach opisanego projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT. Jak wskazuje ustawa o ochronie przyrody obszar Parku może być udostępniany w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w Parku. W planie ochrony Parku ustala się miejsca, które mogą być udostępniane. Wynika z tego, że lokalizacja obiektu, o którym mowa we wniosku (kładki) nie jest przypadkowa i ma za zadanie „organizować” ruch turystyczny tak, aby chronić walory przyrody i zapewnić ochronę zwierząt. Wszystkie czynności wykonywane w ramach projektu związanego z modernizacją ścieżki (…) realizują zatem cele statutowe Parku, takie jak ochrona przyrody, udostępnianie parku oraz edukacja przyrodnicza i ekologiczna. W rzeczywistości wszystkie efekty projektu będą udostępniane turystom nieodpłatnie. Turysta, który bilet zakupi i będzie poruszał się po płatnym odcinku parku – tu po kładce - będzie mógł skorzystać z infrastruktury parku, jednakże na takich samych zasadach jak turysta, który biletu nie zakupi bądź który jest zwolniony z opłat.
Z przedstawionych informacji wynika zatem, że w omawianej sprawie, towary i usługi zakupione w ramach realizacji opisanego projektu – wbrew Państwa stanowisku - będą służyły Państwu wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ zadania realizowane przez Państwa w ramach projektu są związane z działalnością statutową Parku. W konsekwencji, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (…).
Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy wskazać, że zakres przedmiotowy wniosku wyznacza przedstawione pytanie. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.