Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

•   ustalenia, czy dopuszczalne jest archiwizowanie/przechowywanie dokumentów sprzedażowych i zakupowych wyłącznie w formie elektronicznej (bez konieczności przechowywania w formie papierowej),

•   prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupowych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lutego 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego 

Spółka S.A. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem należącym do grupy kapitałowej X (dalej: „X” lub „Grupa”) zapewniającej opiekę medyczną pacjentom, których leczenie finansowane jest ze środków publicznych w ramach powszechnego ubezpieczenie zdrowotnego. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność organizacyjno-zarządcza wspomagająca działalność medyczną innych podmiotów X. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W ramach swojej działalności gospodarczej Spółka świadczy m.in. usługi franczyzowe oraz doradcze na rzecz pozostałych spółek z grupy opodatkowane VAT. Spółka w celu udokumentowania powyższych transakcji wystawia na rzecz nabywców w szczególności faktury (dalej: „Dokumenty sprzedażowe” lub „Dokumentacja sprzedażowa”). Spółka wystawia i przechowuje faktury w formie elektronicznej. W zależności od wyboru kontrahenta, dokumenty sprzedażowe wysyłane są elektronicznie (w formie dokumentu pdf) bądź w formie papierowej. Spółka nie przechowuje kopii faktur w wersji papierowej, pozostawiając w swoim systemie archiwizującym wersję elektroniczną.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa również towary i usługi. W związku ze znaczną ilością otrzymywanych przez Spółkę dokumentów w formie papierowej oraz elektronicznej, w szczególności faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, faktur korygujących, duplikatów faktur, załączników do faktur, paragonów z NIP oraz innych dokumentów zakupowych, w tym dokumentów potwierdzających nabywane przez pracowników Spółki w ramach obowiązków służbowych, towary i usługi, które są otrzymywane w formie papierowej (dalej łącznie jako: „Dokumenty zakupowe” lub „Dokumentacja zakupowa”), w celu usprawnienia procesu obiegu i archiwizacji Dokumentów zakupowych Spółka planuje ujednolicić procedury w zakresie przetwarzania i przechowywania tych dokumentów oraz ograniczyć archiwizację wyłącznie do dokumentów w formie elektronicznej.

Poniżej Spółka prezentuje generalne procedury związane z procesem obiegu i archiwizacji Dokumentacji zakupowej oraz Dokumentacji Sprzedażowej, obowiązujące w X, do której należy Spółka.

I.Opis obiegu dokumentacji sprzedażowej

Jak zasygnalizowano powyżej, Spółka wystawia Dokumenty sprzedażowe w wersji elektronicznej. W zależności od wyboru kontrahenta, dokumenty sprzedażowe wysyłane są w formie dokumentu pdf bądź w formie papierowej. Spółka nie przechowuje kopii faktur w wersji papierowej, pozostawiając w swoim systemie archiwizującym wersję elektroniczną.

II.Procedura obiegu i akceptacji dokumentacji zakupowej

Opis postępowania dla dokumentów w obiegu elektronicznym

Zgodnie z obowiązującą procedurą obiegu dokumentów, w przypadku otrzymania Dokumentu zakupowego w formie papierowej wysłanego przez kontrahenta bezpośrednio na adres Spółki lub Y (dalej opisywane również jako „Y”), dokument ten jest wstępnie procesowany przez Y i przekazany firmie zewnętrznej, która rejestruje dokumenty elektronicznie i archiwizuje oryginały w wersji papierowej. W przypadku dokumentów wysłanych bezpośrednio do Spółki, Spółka przekazuje te dokumenty do Y, skąd są odbierane przez firmę zewnętrzną.

Po zarejestrowaniu danego dokumentu przez firmę zewnętrzną w systemie archiwizującym wykorzystywanym w ramach Grupy, dany dokument zakupowy w wersji elektronicznej (wraz z ewentualnymi załącznikami) jest procesowany przez odpowiedniego pracownika Spółki lub Y pod kątem merytorycznym (tj. pracownik opisuje czego dotyczy zakup wraz z podaniem miejsca powstania wydatku (centrum kosztu) oraz daty otrzymania Dokumentu zakupowego). W kolejnym kroku dokument jest procesowany przez Y, gdzie następuje jego akceptacja merytoryczna oraz formalno-rachunkowa w systemie archiwizującym oraz dalsze wprowadzenie Dokumentu do systemu księgowo-finansowego.

W przypadku otrzymania Dokumentu zakupowego w formie elektronicznej, zapewniającej zachowanie czytelności, integralności oraz autentyczności (otrzymanego, przykładowo w formie pdf, zarówno drogą mailową na adres Y bądź adres e-mail pracownika Spółki, jak i wygenerowanego przez pracownika Spółki za pomocą udostępnionego portalu dostawcy) dokument ten wraz z załącznikami jest przekazywany przez Y firmie zewnętrznej w celu rejestracji w elektronicznym archiwum Grupy. Podobnie jak w przypadku dokumentacji papierowej archiwizowanej elektronicznie, przed zaksięgowaniem dokumenty zakupowe w wersji elektronicznej są poddawane analizie merytorycznej określonego pracownika i dalszej akceptacji merytorycznej oraz formalno-rachunkowej przez Y oraz wprowadzane są do systemu finansowo-księgowego.

Zdarzają się również sytuacje, w których Spółka otrzymuje Dokumenty zakupowe w formie skanu/lub zdjęcia (tj. w formie nieedytowalnej), a następnie ten sam Dokument zakupowy otrzymuje od kontrahenta w formie papierowej. W takich przypadkach procedury przewidują analogiczne postępowanie jak dla obiegu dokumentów w formie papierowej tzn. otrzymany Dokument zakupowy jest ostatecznie przekazywany firmie zewnętrznej dla potrzeb archiwizacji fizycznego oryginału oraz digitalizacji i umieszczeniu w systemie archiwizującym Grupy. Po zarchiwizowaniu dokumentu w programie, dokument jest procesowany przez pracownika tj. pracownik opisuje czego dotyczy zakup wraz z podaniem miejsca powstania wydatku (centrum kosztu) oraz daty otrzymania Dokumentu zakupowego. W kolejnym kroku dokument jest procesowany przez Y, gdzie następuje jego akceptacja merytoryczna oraz formalno-rachunkowa w systemie archiwizującym oraz dalsze wprowadzenie Dokumentu do systemu księgowo-finansowego.

Opis postępowania dla dokumentów w obiegu papierowym

W ramach procedur wewnętrznych obowiązujących w Grupie, przewidziany jest również tryb postępowania dla dokumentów w obiegu papierowym.

W ramach tego trybu co do zasady wykonywane są analogiczne czynności, jak w przypadku obiegu elektronicznego, przy czym dokumentacja archiwizowana jest wyłącznie w wersji papierowej przez podmiot zewnętrzny (tj. nie jest archiwizowana w systemie archiwizującym) po uprzedniej weryfikacji dokumentacji po stronie Spółki oraz księgowego Y i wprowadzeniu ich do systemu finansowo-księgowego.

III.Opis planowanych zmian procedur archiwizacji dokumentacji

Biorąc pod uwagę obciążenia administracyjne oraz koszty związane z archiwizacją dokumentacji w wersji papierowej, Spółka rozważa zmianę polityki obiegu dokumentacji, ograniczając jej przechowywanie do wersji elektronicznej (po przeprowadzeniu cyfryzacji otrzymywanej w wersji papierowej).

W ramach aktualizacji procedury obiegu dokumentów/elektronicznego przechowywania dokumentów Spółka planuje zrezygnować z archiwizowania dokumentów w formie papierowej. Spółka w związku z tym planuje utylizować dokumenty otrzymywane od kontrahentów w papierze po ich uprzednim skanowaniu oraz wprowadzeniu do systemu archiwizującego oraz systemu finansowo-księgowego przez podmiot zewnętrzny.

Po wdrożeniu zmian w procedurach, dokumenty nadal będą dostępne w systemie informatycznym w formie elektronicznej, do której Spółka będzie miała w każdym czasie i miejscu dostęp. Jednocześnie Spółka wskazuje, że w przypadku potencjalnej kontroli podatkowej będzie ona w stanie zapewnić pełny, bezzwłoczny dostęp do dokumentów przechowywanych w formie elektronicznej, które będą jednocześnie w pełni czytelne i łatwe do odszukania.

W ramach systemu informatycznego dla celów powyżej opisanej archiwizacji, Spółka jest zabezpieczona przed ryzykiem utraty dokumentów i informacji przechowywanych w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku awarii systemu.

System informatyczny zapewnia natychmiastowy dostęp do dowodów księgowych za dany okres rozliczeniowy. W przypadku ewentualnej kontroli podatkowej, celno-skarbowej bądź czynności sprawdzających, Spółka jest i będzie w stanie niezwłocznie przedstawić odpowiednie dowody organom podatkowym za wybrany okres rozliczeniowy, bazując na danych z systemu informatycznego w zakresie objętym procedurą.

Opisana wyżej planowana nowa procedura obiegu dokumentów z wyłącznie elektroniczną archiwizacją dokumentacji realizowana będzie w sposób umożliwiający zachowanie autentyczności pochodzenia, integralności treści, kompletności i czytelności dokumentacji, w tym w szczególności faktur. Treści zamieszczone na elektronicznym obrazie nie odbiegają i nie będą odbiegać w żaden sposób od treści zawartych na ich papierowych odpowiednikach (wierna elektroniczna kopia), a sposób zabezpieczenia tak sporządzonej dokumentacji (nieedytowalne skany) uniemożliwia ingerencję w ich treść przez cały okres począwszy od momentu zeskanowania dokumentu, aż do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Okres archiwizacji dokumentów zapewniany przez system informatyczny gwarantuje, że dowody księgowe będą każdorazowo przechowywane co najmniej do chwili upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Spółka, pragnie podkreślić w szczególności, że:

a)Dokumenty sprzedażowe oraz Dokumenty zakupowe w formie elektronicznej są przechowywane w systemie informatycznym w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Powyższe zapewnione jest m.in. poprzez funkcjonujące kontrole biznesowe, które są wykonywane przez pracowników odpowiedzialnych merytorycznie za dany wydatek oraz przez pracowników Y.

b)Wnioskodawca zapewni naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do ww. faktur oraz bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

c)w przypadku, gdy potencjalnie dokumenty te będą przechowywane poza terytorium kraju w formie elektronicznej, sposób ich przechowywania umożliwi naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, Spółka chciałaby potwierdzić wybrane implikacje podatkowe związane z wprowadzeniem opisanej procedury obiegu dokumentów z elektroniczną archiwizacją dokumentów.

Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1.  Czy zakupione towary i usługi udokumentowane fakturami opisanymi we wniosku służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT?

Zakupione towary i usługi udokumentowane fakturami opisanymi we wniosku służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wnioskodawca nie wyklucza, iż w przyszłości nabywane towary i usługi będą służyć również czynnościom zwolnionym. W takim przypadku Wnioskodawca odpowiednio przyporządkuje dany zakup do działalności opodatkowanej. W przypadku braku możliwości tzw. alokacji bezpośredniej, Wnioskodawca zastosuje odpowiednią proporcję odliczenia podatku naliczonego.

2.  Czy „inne dokumenty zakupowe” potwierdzające nabycie towarów i usług, o których mowa we wniosku, zawierają elementy faktury, faktury uproszczonej, o których mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?

Inne dokumenty zakupowe na podstawie których Wnioskodawca będzie korzystał z prawa do odliczenia będą zawierać stosowne elementy faktury, w tym faktury uproszczonej, o których mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).

3.  Czy faktury papierowe będą niszczone dopiero po dokonaniu kontroli biznesowych, sprawdzaniu ich poprawności, autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności oraz ich zaewidencjonowaniu i rozliczeniu podatku?

Wnioskodawca potwierdza, iż dokumenty w formie papierowej będą utylizowane po dokonaniu kontroli biznesowych, sprawdzeniu ich poprawności oraz autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności oraz ich zaewidencjonowaniu w systemach Spółki. Dokumenty papierowe będą odbierane i utylizowane przez podmiot zewnętrzny w ustalonych z nim terminach. Spółka nie wyklucza, iż może dojść do sytuacji, w której papierowy dokument zostanie odebrany w celu utylizacji jeszcze przed terminem rozliczenia podatku VAT. Tym niemniej, w ocenie Spółki nie powinno mieć to wpływu na prawidłowość rozliczeń podatkowych, pod warunkiem wcześniejszego zapewnienia przez Spółkę, iż archiwizowany elektronicznie dokument spełnia odpowiednie wymogi określone w przepisach art. 106m oraz 112a ustawy VAT.

4.  Na czym będą polegały kontrole biznesowe i weryfikacja autentyczności pochodzenia faktur, które ustalą wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów od momentu ich otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (proszę dokładnie opisać)?

W ramach kontroli biznesowych, Wnioskodawca weryfikuje m.in. prawidłowość informacji dotyczących swoich danych oraz danych sprzedawcy zawartych na fakturach, w tym wskazanych kont bankowych, jak również weryfikuje przedmiot zamówienia (przykładowo poprzez sprawdzenie numeru zamówienia lub potwierdza zgodności nabywanych usług lub towarów z treścią zawartej umowy), a także kwoty ujęte na fakturze. Przed archiwizacją elektroniczną, papierowy dokument zostaje oznaczony odpowiednim „wewnętrznym” numerem dokumentu oraz naklejką z kodem kreskowym, zeskanowany (w sposób zapewniający czytelność oraz integralność treści wersji elektronicznej) oraz odpowiednio opisany w systemie dla potrzeb dalszego procesowania przez Y.

Pytania

1.  Czy w świetle ustawy o VAT, w szczególności art. 106m, art. 112 oraz art. 112a ustawy o VAT, dopuszczalne jest archiwizowanie/przechowywanie Dokumentów sprzedażowych wyłącznie w formie elektronicznej (bez konieczności przechowywania w formie papierowej) zgodnie z przedstawioną w ramach niniejszego wniosku procedurą elektronicznego przechowywania dokumentów?

2.  Czy w świetle ustawy o VAT, w szczególności art. 106m, art. 112 oraz art. 112a ustawy o VAT, dopuszczalne jest archiwizowanie/przechowywanie Dokumentów zakupowych wyłącznie w formie elektronicznej (bez konieczności przechowywania w formie papierowej) zgodnie z przedstawioną w ramach niniejszego wniosku procedurą elektronicznego przechowywania dokumentów?

3.  Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie Dokumentów zakupowych, które zgodnie z przepisami dają prawo lub mają wpływ na odliczenie podatku naliczonego (zawierających kwoty VAT) otrzymanych od kontrahentów w formie papierowej, które następnie będą przechowywane jedynie w formie elektronicznej (a także otrzymanych od kontrahentów w formie elektronicznej w postaci skanu/zdjęcia, niezależnie od tego czy dokument zostanie dostarczony przez kontrahenta w późniejszym okresie w formie papierowej) zgodnie z przedstawioną w ramach niniejszego wniosku procedurą elektronicznego przechowywania dokumentów?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż:

1.  w świetle ustawy o VAT, w szczególności art. 106m, art. 112 oraz art. 112a ustawy o VAT, dopuszczalne jest archiwizowanie/przechowywanie Dokumentów sprzedażowych wyłącznie w formie elektronicznej (bez konieczności przechowywania w formie papierowej) zgodnie z przedstawioną w ramach niniejszego wniosku procedurą elektronicznego przechowywania dokumentów;

2.  w świetle ustawy o VAT, w szczególności art. 106m, art. 112 oraz art. 112a ustawy o VAT, dopuszczalne jest archiwizowanie/przechowywanie Dokumentów zakupowych wyłącznie w formie elektronicznej (bez konieczności przechowywania w formie papierowej) zgodnie z przedstawioną w ramach niniejszego wniosku procedurą elektronicznego przechowywania Dokumentów zakupowych;

3.  Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie Dokumentów zakupowych, które zgodnie z przepisami dają prawo lub mają wpływ na odliczenie podatku naliczonego (zawierających kwoty VAT) otrzymanych od dostawców w formie papierowej, które następnie będą przechowywane jedynie w formie elektronicznej (a także otrzymanych od kontrahentów w formie elektronicznej w postaci skanu/zdjęcia, niezależnie od tego czy dokument zostanie dostarczony przez kontrahenta w późniejszym okresie w formie papierowej) zgodnie z przedstawioną w  ramach niniejszego wniosku procedurą elektronicznego przechowywania Dokumentów zakupowych.

Uzasadnienie

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania 1 i 2

a)Regulacje z zakresu przepisów prawa podatkowego

Zgodnie z art. 112 ustawy o VAT: „Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (...).”

Art. 112a ustawy o VAT wskazuje natomiast, iż:

1.   Podatnicy przechowują:

1)wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie,

2)otrzymane faktury, w tym faktury wystawione ponownie

-w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

2.  Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju są obowiązani do przechowywania faktur na terytorium kraju.

3.  Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli faktury są przechowywane poza terytorium kraju w formie elektronicznej w sposób umożliwiający naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur.

4.  Podatnicy zapewniają naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, o których mowa w ust. 1, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej - również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

Dodatkowo, zgodnie z art. 106m ustawy o VAT:

1.  Podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

2.  Przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

3.  Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

4.  Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

5.  Poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, określonych w ust. 4, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1)kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub

2)elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych, lub

3)Krajowego Systemu e-Faktur - w odniesieniu do faktur ustrukturyzowanych otrzymanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.

Zgodnie z art. 86 § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa:

Podatnicy obowiązani do prowadzenia ksiąg podatkowych przechowują księgi i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej.

Zgodnie natomiast z art. 70 § 1 OP:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

b)Warunki przechowywania Dokumentacji zakupowej oraz sprzedażowej

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż przepisy podatkowe, w szczególności regulacje ustawy o VAT, nie precyzują formy przechowywania dokumentów (tj. formy papierowej bądź elektronicznej), o których mowa w przytoczonych powyżej przepisach. Regulacje ustawy o VAT nie wskazują również żadnych szczegółowych zasad w przedmiotowym zakresie dla dokumentów (w tym w szczególności faktur) przechowywanych elektronicznie (poza sytuacją, w której faktury elektroniczne przechowywane są poza terytorium kraju).

W konsekwencji, w ocenie Spółki należy uznać, iż wskazane powyżej regulacje dotyczące przechowywania dokumentów, w tym faktur, muszą być spełnione zarówno w odniesieniu do dokumentów przechowywanych w formie papierowej, jak i elektronicznej.

Mając na uwadze powyższe, dla stwierdzenia, iż w ramach procedury elektronicznego przechowywania dokumentów, o której mowa w niniejszym wniosku, Dokumenty sprzedażowe oraz Dokumenty zakupowe w formie elektronicznej będą przechowywane zgodnie z przepisami ustawy o VAT, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

1.  Dokumentacja przechowywana będzie do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego tj. co najmniej do czasu upływu 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku;

2.  Dokumentacja przechowywana będzie w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie;

3.  zapewniona zostanie autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych dokumentów (w szczególności faktur) od momentu ich otrzymania do końca wymaganego okresu przechowywania;

4.  w przypadku podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, faktury przechowywane będą na terytorium kraju. Spełnienie przedmiotowego warunku nie jest wymagane w przypadku faktur przechowywanych poza terytorium kraju w formie elektronicznej w sposób umożliwiający naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur;

5.  zapewniony zostanie organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na ich żądanie bezzwłoczny dostęp do faktur przechowywanych elektronicznie, ich pobór oraz przetwarzanie danych w nich zawartych.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, w świetle ustawy o VAT dopuszczalne jest archiwizowanie i przechowywanie Dokumentów sprzedażowych oraz Dokumentów zakupowych wyłącznie w formie elektronicznej zgodnie z przedstawioną w ramach niniejszego wniosku procedurą elektronicznego przechowywania dokumentów z uwagi na fakt, iż łącznie spełnione zostaną wszystkie wymienione powyżej warunki wynikające z ustawy o VAT.

W szczególności należy wskazać, iż:

Ad 1

Dokumentacja Sprzedażowa oraz Dokumentacja zakupowa w formie elektronicznej przechowywana będzie przez Spółkę w sposób uniemożliwiający ingerencję w ich treść przez cały okres począwszy od momentu zarchiwizowania, aż do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego tj. przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Ad 2

Rozważany przez Spółkę sposób archiwizacji przewiduje przechowywanie Dokumentów Sprzedażowych oraz Dokumentów zakupowych w formie elektronicznej w sposób umożliwiający ich szybką lokalizację i dostęp do dokumentów, przykładowo za wybrany okres rozliczeniowy. Spółka będzie mieć możliwość szybkiego zlokalizowania i pobrania elektronicznej formy Dokumentów Sprzedażowych oraz Dokumentów zakupowych dotyczących danego okresu rozliczeniowego.

Ad 3

Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 106m ust. 2 ustawy o VAT:

Przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Natomiast w myśl art. 106m ust. 3 ustawy o VAT:

Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Z uwagi na fakt, iż regulacje ustawy o VAT nie definiują pojęcia czytelności faktury, istotne w tym zakresie pozostaje odwołanie się do jej słownikowej definicji. I tak, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN (https://sjp.pwn.pl/szukaj/czytelny.html), „czytelny” oznacza:

1.  „łatwy do odczytania”,

2.  „zrozumiały”.

Mając na uwadze powyższe, czytelność faktury należy rozumieć jako łatwość jej odczytania i zrozumiałość.

Zgodnie natomiast z art. 106m ust. 4 ustawy o VAT:

Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Spółka pragnie wskazać, iż, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, treści zamieszczone na Dokumencie zakupowym archiwizowanym elektronicznie nie będą w żaden sposób odbiegać od treści zawartych na ich papierowych odpowiednikach, a planowany przez Spółkę sposób zabezpieczenia tak sporządzonej dokumentacji (np. nieedytowalny format plików takich jak PDF lub inne podobne) uniemożliwi ingerencję w treść Dokumentów Zakupowych przez cały okres ich przechowywania (tj. pozwoli na zachowanie integralności ich treści). Zdaniem Spółki, powyższe dotyczyć będzie również skanów / zdjęć dokumentów otrzymywanych od kontrahentów.

Ponadto, wykorzystywane w tym celu oprogramowanie uniemożliwiać będzie nanoszenie jakichkolwiek zmian w treści zeskanowanego dokumentu tworząc tym samym wierną elektroniczną wersję danego Dokumentu zakupowego.

Dodatkowo dzięki prowadzonym kontrolom biznesowym Spółka dokonuje i będzie dokonywać w szczególności kontroli i weryfikacji danych wynikających z otrzymywanych Dokumentów zakupowych z posiadanymi informacjami dotyczącymi danego kontrahenta wystawiającego dany Dokument zakupowy oraz informacjami o zrealizowanej dostawie lub usłudze (czym zagwarantuje autentyczność ich pochodzenia).

Ponadto, w każdym przypadku zeskanowane Dokumenty zakupowe będą miały odpowiednią jakość, aby zapewnić wyraźny odczyt danych (czytelność). Elektroniczna forma Dokumentów zakupowych będzie stanowić każdorazowo wierne i wyraźne odzwierciedlenie ich wersji papierowych i będzie możliwa do odczytu i wydrukowania w każdym czasie.

Proces skanowania zapewniony odbywać się będzie zatem w sposób umożliwiający zachowanie autentyczności pochodzenia, integralności treści, kompletności i czytelności Dokumentów zakupowych, w tym w szczególności faktur.

Ad 4

Spółka pragnie wskazać, iż Dokumentacja sprzedażowa oraz Dokumentacja zakupowa w formie elektronicznego archiwum przechowywana będzie na serwerach znajdujących się na terytorium Polski. W przypadku potencjalnego przechowywania przedmiotowej dokumentacji poza granicami Polski w przyszłości, Spółka zapewni, iż sposób jej przechowywania w formie elektronicznej umożliwi naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno- skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, dostęp on-line do tej dokumentacji za pomocą środków elektronicznych.

Ad 5

Planowany sposób archiwizacji przewiduje przechowywanie Dokumentów sprzedażowych oraz Dokumentów zakupowych w formie elektronicznej (skanów/zdjęć) w sposób umożliwiający ich szybką lokalizację i dostęp do dokumentów, przykładowo za wybrany okres rozliczeniowy. W tym zakresie Spółka będzie mieć możliwość szybkiego zlokalizowania i pobrania Dokumentów sprzedażowych oraz Dokumentów zakupowych dotyczących danego okresu rozliczeniowego. W konsekwencji, na żądanie organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, Spółka będzie w stanie zapewnić bezzwłoczny dostęp do przechowywanych w formie elektronicznej Dokumentów sprzedażowych oraz Dokumentów zakupowych, a także danych z nich wynikających.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy w świetle ustawy o VAT dopuszczalne jest archiwizowanie i przechowywanie Dokumentów sprzedażowych oraz Dokumentów zakupowych wyłącznie w formie elektronicznej (bez konieczności przechowywania w formie papierowej), o ile spełnione zostaną wskazane powyżej warunki wynikające z art. 112a oraz w art. 106m ustawy o VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, warunki te zostaną przez niego spełnione, co Spółka wykazała powyżej.

Dopuszczalność na gruncie przepisów o VAT elektronicznej archiwizacji dokumentów otrzymywanych w formie papierowej została potwierdzona wielokrotnie w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

w interpretacji indywidualnej z 30 września 2019 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.329.2019.4.RMA, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „Jak wynika z wniosku, rozważana przez Wnioskodawcę elektroniczna archiwizacja faktur i powiązane z nią procedury będą zapewniały przyporządkowanie faktur do okresów rozliczeniowych, w sposób umożliwiający ich odszukanie, będą zapewniały również integralność treści faktur oraz ich czytelność, przez okres co najmniej równy okresowi przedawnienia zobowiązań podatkowych Spółki. Jednocześnie sposób zbierania i przetwarzania faktur będzie zapewniał weryfikację autentyczności ich pochodzenia. Ponadto wszystkie uprawnione organy podatkowe, w tym naczelnik urzędu skarbowego i naczelnik urzędu celno-skarbowego, będą mogły uzyskać dostęp do tych faktur oraz możliwość pobrania i przetwarzania danych w nich gromadzonych. Wnioskodawca wypełni zatem wskazane w art. 112a ustawy warunki przechowywania otrzymanych faktur. Wdrożona będzie również kontrola biznesowa, pozwalająca na ustalenie wiarygodnej ścieżki audytu między fakturą a dostawą towarów, co wypełni zapisy art. 106m ustawy. Wnioskodawca zapewni autentyczność pochodzenia (Spółka będzie dokonywać szczegółowej kontroli danych dotyczących danego kontrahenta oraz zrealizowanej dostawy lub usługi z innymi dostępnymi informacjami), integralność treści (m.in. poprzez zapis w nieedytowalnym formacie elektronicznym) i czytelność faktur (poprzez zapewnienie odpowiedniej jakości, aby dokonać wyraźnego odczytu danych) zarchiwizowanych elektronicznie. Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy uznać, że planowany sposób przechowywania oraz archiwizowania przez Wnioskodawcę faktur wyłącznie w formie elektronicznej będzie spełniał wymogi stawiane przez przepisy w zakresie autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury, zarówno dla dokumentów otrzymanych pierwotnie w formie papierowej (zeskanowanych), jak i otrzymanych w formie elektronicznej.”

w interpretacji indywidualnej z 23 sierpnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.432.2018.1.MN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż „(...) obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przechowywania faktur wystawionych w formie elektronicznej lub papierowej, w dowolny sposób. Jednakże sposób ten, jak wymaga ustawodawca, ma zapewniać przechowywanie faktur w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Ponadto, podatnik zobowiązany jest zapewnić odpowiednim organom na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej - również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.”

w interpretacji indywidualnej z 8 maja 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.168.2018.1.KB, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: „(...) przechowywanie wyłącznie w formie elektronicznej (bez konieczności przechowywania w formie papierowej) faktur otrzymanych w formie papierowej - w sposób opisany przez Wnioskodawcę, czyli do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego, przy zapewnieniu autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności tych faktur, a także umożliwieniu bezzwłocznego dostępu do nich i ich poboru zapewniającego możliwość odczytu obrazu oraz zapewnienia możliwości przetwarzania danych w nich zawartych na żądanie odpowiedniego organu - będzie zgodne z przytoczonymi przepisami.”

W interpretacji indywidualnej z 26 kwietnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.69.2021.2.MAZ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(...) Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób archiwizacji w formie elektronicznej faktur sprzedażowych (także korekt faktur oraz ich duplikatów) będzie spełniał wymogi w zakresie przechowywania faktur sprzedażowych, zawarte w art. 106m i art. 112a ustawy. Nie będzie zatem konieczności przechowywania wersji papierowych tych faktur (także korekt faktur oraz ich duplikatów).(...)”

w interpretacji indywidualnej z 9 sierpnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.320.2023.4.KF, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(...) W związku z powyższym, przechowując faktury w sposób przedstawiony we wniosku, zachowają Państwo (przy spełnieniu warunków wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy i niezaistnieniu przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy) prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, potwierdzających wydatki ponoszone przez Państwa, przechowywanych i archiwizowanych wyłącznie w formie elektronicznej, w ramach przedstawionej w niniejszej sprawie procedury.”

w interpretacji indywidualnej z 22 marca 2024 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.54.2024.4.JG, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(...) Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że skoro elektroniczna forma przechowywania przez Państwa faktur oraz innych dokumentów zrównanych z fakturami, zapewni autentyczność pochodzenia, integralność treści i ich czytelność oraz umożliwi dostęp do tych faktur na żądanie odpowiednim organom wskazanym w art. 112a ust. 3 i 4 ustawy, to opisany sposób archiwizowania faktur będzie zgodny z powołanymi przepisami. Tym samym spełnione zostaną warunki określone w art. 106m, art. 112 oraz art. 112a ustawy. (...)”

w interpretacji indywidualnej z 25 kwietnia 2024 sygn. 0114-KDIP1-3.4012.185.2024.1.AMA, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(...) Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro do faktur, faktur korygujących, duplikatów faktur, paragonów oraz innych dokumentów z fakturami zrównanych przechowywanych w archiwum elektronicznym na zasadach opisanych powyżej, zapewnione zostaną autentyczność pochodzenia, integralność treści i ich czytelność, oraz Spółka umożliwi dostęp do tych faktur, na żądanie (również on-line), odpowiednim organom wskazanym w art. 112a ust. 3 i ust. 4 ustawy, przy jednoczesnym niszczeniu papierowych oryginałów po zastosowaniu przez Spółkę rzetelnych procedur w ramach kontroli biznesowej, to opisany sposób ich przechowywania będzie zgodny z powołanymi przepisami. Tym samym, spełnione zostaną warunki określone w art. 106m, art. 112 oraz art. 112a ustawy. (...)”

Mając na uwadze przedstawioną powyżej argumentację oraz stanowiska organów podatkowych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w świetle ustawy o VAT, w szczególności art. 106m, art. 112 oraz art. 112a ustawy o VAT dopuszczalne jest archiwizowanie/przechowywanie Dokumentów sprzedażowych oraz Dokumentów zakupowych wyłącznie w formie elektronicznej (bez  konieczności przechowywania w formie papierowej) zgodnie z przedstawioną w ramach niniejszego wniosku procedurą elektronicznego przechowywania dokumentów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania 3

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniami niebędącymi przedmiotem niniejszego wniosku).

Z kolei w świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi: 1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi,

Natomiast w świetle art. 86 ust. 10 ustawy o VAT:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Art. 86 ust. 10b ustawy o VAT wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego co do zasady powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy spełnione zostaną określone warunki tj.:

i.odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

ii.nabywane towary i usługi w odniesieniu do których został naliczony podatek są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,

iii.w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, oraz

iv.podatnik otrzymał fakturę dokumentującą dany zakup.

Poza wskazanymi powyżej przesłankami pozytywnymi dającymi prawo do odliczenia VAT naliczonego, konieczny jest również brak wystąpienia przesłanek negatywnych określonych przez ustawodawcę w art. 88 ustawy o VAT.

Po spełnieniu powyższych warunków, w ocenie Spółki, będzie Ona uprawniona do odliczenia kwoty VAT wynikającej z otrzymanych Dokumentów zakupowych, które zgodnie z przepisami, dają prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych.

Zdaniem Spółki, sposób przechowywania faktur zakupowych oraz innych Dokumentów zakupowych w formie elektronicznej, które zgodnie z przepisami dają prawo do odliczenia podatku naliczonego dokumentujących dokonane zakupy pozwoli na przyjęcie konkluzji, iż Spółka spełnia wszystkie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W ocenie Spółki, nie ma przy tym znaczenia, iż Dokument zakupowy, który zgodnie z przepisami daje prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przechowywany przez Spółkę wyłącznie w formie elektronicznej, przy zastosowaniu wskazanej w stanie faktycznym procedury elektronicznego przechowywania Dokumentów zakupowych.

Spółka pragnie wskazać również, iż analiza przepisów ustawy o VAT przedstawiona przez Wnioskodawcę w ramach uzasadnienia do pytania nr 2 wskazuje, iż przepisy ustawy o VAT nie określają, w jakiej formie faktury zakupowe oraz inne Dokumenty zakupowe, które zgodnie z przepisami dają prawo do odliczenia podatku naliczonego muszą być przechowywane. Co więcej, z analizy ww. przepisów należy wywieść, iż podatnik ma dowolność co do wyboru formy przechowywania Dokumentów zakupowych, które zgodnie z przepisami dają prawo do odliczenia podatku naliczonego - tj. może zdecydować się na archiwizację wyłącznie w formie elektronicznej.

Skoro bowiem podatnicy uprawnieni są (po spełnieniu dodatkowego warunku odnoszącego się do zapewnienia dostępu do dokumentów, o którym mowa w art. 112a ust. 3 ustawy o VAT) do przechowywania poza terytorium kraju otrzymanych przez siebie faktur w formie elektronicznej, przy czym przepis nie ogranicza swojej dyspozycji wyłącznie do faktur otrzymanych w takiej formie, to analogicznie należy wnioskować, iż faktury oraz inne Dokumenty zakupowe, które zgodnie z przepisami dają prawo do odliczenia podatku naliczonego, mogą być w formie elektronicznej przechowywane także w sytuacji, gdy zostały otrzymane w formie papierowej, a dopiero następnie nadano im formę elektroniczną dla potrzeb archiwizacji.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, skoro ustawa o VAT jest podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie zawartości, formy i sposobu przechowywania faktur i ustawa ta dopuszcza wprost możliwość przechowywania faktur w formie elektronicznej (analogicznie również innych Dokumentów zakupowych), to nie powinno budzić wątpliwości, iż w takiej formie dozwolone jest przechowywanie Dokumentów zakupowych, które zgodnie z przepisami dają prawo do odliczenia podatku naliczonego, otrzymanych przez podatnika pierwotnie w formie papierowej.

Na poparcie swojego stanowiska Spółka pragnie wskazać, iż także sądy wielokrotnie orzekały, że przechowywanie egzemplarzy papierowych faktur w formie elektronicznej jest dopuszczalne i nie narusza prawa wspólnotowego. W powyższej kwestii wypowiadał się również Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”):

w wyroku z 7 marca 2013 r., o sygn. I FSK 681/12 NSA przywołał ugruntowane już orzecznictwo odwołujące się do sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stwierdził: „(...) w sytuacji gdy ustawodawca krajowy nie skorzystał z opcji przewidzianej w art. 247 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE, nie ma normatywnych przeciwwskazań do istnienia mieszanego systemu wysyłania i przechowywania faktur. Istotne jest bowiem przede wszystkim to, by zapewnić autentyczność pochodzenia i integralność treści przechowywanych faktur.”

w wyroku z 3 listopada 2009 r. o sygn. I FSK 1169/08 sąd uznał: „Naczelny Sąd Administracyjny nie podziela zapatrywania Sądu I instancji o istnieniu w dyrektywie 112 bezwzględnego obowiązku przechowywania kopii faktur w takiej samej formie w jakiej są wysyłane. Jedyne co można w tej materii wywnioskować z dyrektywy to to, że kopia faktury może być przechowywana w formie papierowej lub elektronicznej. (...) Rozważania powyższe prowadzą do wniosku, że nie ma normatywnych przeciwwskazań do istnienia „mieszanego” przechowywaniu jej kopii w formie elektronicznej, z gotowością wydrukowania jej na każde żądanie uprawnionego organu. Za taką wykładnią przemawiają także względy celowościowe, jak ekologiczne czy ekonomiczne.”

W świetle powyższego, nie powinno budzić wątpliwości, że opisana przez Spółkę procedura elektronicznego przechowywania dokumentów jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Spółka pragnie również podkreślić, iż - jak w wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 2 niniejszego wniosku - opisany przez Nią system przechowywania Dokumentów zakupowych w formie elektronicznej pozwoli na bezzwłoczne udostępnienie ich organom podatkowym i organom kontroli skarbowej, a także pozwoli na ich bezzwłoczny pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych. W konsekwencji, tak zarchiwizowane Dokumenty zakupowe będą wystarczającym dowodem w przypadku ewentualnej kontroli podatkowej/celno-skarbowej.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur zakupowych oraz innych Dokumentów zakupowych, otrzymanych od kontrahentów w formie papierowej, które następnie będą przechowywane jedynie w formie elektronicznej, zgodnie z przedstawioną w ramach niniejszego wniosku procedurą elektronicznego przechowywania Dokumentów zakupowych.

W ocenie Spółki, powyższe prawo będzie przysługiwać również w przypadku otrzymania od kontrahentów dokumentów w formie elektronicznej w postaci skanu/zdjęcia (przy zachowaniu ich czytelności, integralności oraz autentyczności), niezależnie od tego czy dokument zostanie dostarczony przez kontrahenta w późniejszym okresie w formie papierowej.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wydanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2024, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.185.2024.1.AMA, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 marca 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.54.2024.4.JG, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 sierpnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.320.2023.4.KF, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 marca 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.62.2019.1.MK, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 stycznia 2019 r., sygn. 0112-KDIL1- 3.4012.672.2018.3.PR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 32 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3.wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b.czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c.dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Jak stanowi art. 106g ust. 1 ustawy:

Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

W myśl art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy:

W przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy - zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Zgodnie z art. 106h ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej:

1.do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży albo

2.pozostawia się w dokumentacji numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.

W myśl art. 106h ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

Jak stanowi art. 106h ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji:

1.paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę albo

2.numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.

Na podstawie art. 106h ust. 4 ustawy:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.

Przepis art. 106e wymienia katalog elementów, które powinna zawierać faktura.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy:

Faktura może nie zawierać w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro – danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11-14, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.

Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. z 2021 r. poz. 1979) w § 3 pkt 1-5 określił przypadki, w których faktury mogą zawierać zakres danych węższy niż określony w art. 106e ustawy.

Wyjaśnić należy, że dokumenty wymienione w tym przepisie można traktować na równi z fakturami tylko wtedy, gdy zawierają wszystkie wymagane elementy.

Jeżeli otrzymywany przez Państwa dokument zawiera dane określone w przytoczonych powyżej przepisach jest on fakturą w rozumieniu ustawy i stosują się do niego wszystkie regulacje odnośnie przechowywania faktur oraz odliczenia wykazanego w nim podatku naliczonego. Jeśli natomiast dokument nie zawiera ww. danych, to nie może zostać uznany za fakturę i nie znajdują do niego zastosowania regulacje dotyczące przechowywania faktur zawarte w ustawie.

Podatnik zamierzający skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze powinien dochować należytej staranności w celu dostatecznego zapewnienia autentyczności pochodzenia faktury. Przepisy dotyczące określenia autentyczności pochodzenia faktury zostały uregulowane w art. 106m ustawy.

W myśl art. 106m ust. 1 ustawy:

Podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Stosownie do art. 106m ust. 2 ustawy:

Przez autentyczność pochodzenia rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy lub wystawcy faktury.

Zgodnie natomiast z art. 106m ust. 3 ustawy:

Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Jak stanowi art. 106m ust. 4 ustawy:

Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Pojęcie „kontrole biznesowe” użyte w ww. art. 106m ust. 4 ustawy należy rozumieć jako proces, za pośrednictwem którego podatnik tworzy, wdraża oraz aktualizuje dostateczny poziom pewności co do tożsamości dostawcy lub usługodawcy albo wystawcy faktury (autentyczność pochodzenia), w zakresie tego, że nie zmieniono danych dotyczących podatku VAT (integralność treści) oraz w zakresie czytelności faktury od momentu wystawienia faktury, aż do końca okresu przechowywania. Kontrola biznesowa powinna dawać pewną ścieżkę kontrolną, dzięki której można powiązać fakturę ze stanowiącą podstawę jej wystawienia dostawą bądź usługą. Kontrole biznesowe powinny być odpowiednie do wielkości, działalności i rodzaju podatnika oraz powinny uwzględniać ilość i wartość transakcji, jak również ilość i rodzaj dostawców lub usługodawców oraz nabywców lub usługobiorców. W stosownych przypadkach uwzględnione powinny być także inne czynniki. Przykładem kontroli biznesowej jest posiadanie dokumentów uzupełniających, takich jak zamówienie, umowa, dokument transportowy czy wezwanie do zapłaty, które będą towarzyszyły zaistniałym transakcjom handlowym.

Z kolei, pojęcie „wiarygodna ścieżka audytu”, również użyte w ww. przepisie oznacza, że związek pomiędzy dokumentami uzupełniającymi oraz realizowanymi transakcjami jest łatwy do prześledzenia (dzięki posiadaniu dostatecznych danych dla powiązania dokumentów), zgodny z ustalonymi w przedsiębiorstwie procedurami oraz odzwierciedla procesy, które faktycznie miały miejsce. Ścieżka audytu dla celów podatku VAT powinna zapewnić możliwy do skontrolowania związek pomiędzy fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług tak, aby umożliwić sprawdzenie, czy faktura odzwierciedla fakt, że dostawa towarów lub świadczenie usług miały miejsce. Przy czym środki, przy wykorzystaniu których podatnik może wykazać powyższy związek, pozostawia się uznaniu podatnika.

Dopuszczalne są więc wszelkie metody (procedury) przechowywania faktur w formie elektronicznej, z tym zastrzeżeniem, że muszą one gwarantować autentyczność pochodzenia faktur, ich integralność oraz czytelność.

Zgodnie z art. 106m ust. 5 ustawy:

Poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, określonych w ust. 4, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1.kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub

2.elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych, lub

3.Krajowego Systemu e-Faktur - w odniesieniu do faktur ustrukturyzowanych otrzymanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.

Powyższy przepis określa technologiczne sposoby przesyłu faktur w postaci elektronicznej, które mocą ustawy uznane zostały przez prawodawcę za zapewniające autentyczność pochodzenia i integralności treści faktur elektronicznych. Wykorzystując jedną z powyższych metod podatnik może mieć pewność, że zapewnia on spełnienie ww. przedmiotowych cech faktur. Wskazane metody są jednak tylko przykładowym wyliczeniem, co oznacza, że podatnik może zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury.

Stosownie do art. 112 ustawy:

Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z zastrzeżeniem art. 109b ust. 7, art. 130d ust. 3, art. 134 ust. 3, art. 138h ust. 3 i art. 138i ust. 8.

Zgodnie z art. 112a ust. 1 ustawy:

Podatnicy przechowują:

1) wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie,

2) otrzymane faktury, w tym faktury wystawione ponownie

- w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

W myśl art. 112a ust. 2 ustawy:

Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju są obowiązani do przechowywania faktur na terytorium kraju.

Treść art. 112a ust. 3 ustawy wskazuje jednak, że:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli faktury są przechowywane poza terytorium kraju w formie elektronicznej w sposób umożliwiający naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur.

Zgodnie z art. 112a ust. 4 ustawy:

Podatnicy zapewniają naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, o których mowa w ust. 1, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej – również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

Stosownie do art. 112aa ust. 1 ustawy:

Faktury ustrukturyzowane są przechowywane w Krajowym Systemie e-Faktur przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Przepisów art. 112 i art. 112a nie stosuje się.

W myśl art. 112aa ust. 2 ustawy:

Po upływie okresu przechowywania faktur, o którym mowa w ust. 1, podatnik przechowuje faktury ustrukturyzowane poza Krajowym Systemem e-Faktur do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Przepisy art. 112 i art. 112a stosuje się odpowiednio.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przechowywania faktur otrzymanych w formie elektronicznej lub papierowej, w dowolny sposób. Jednakże sposób ten, jak wymaga ustawodawca, ma zapewniać przechowywanie faktur w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Ponadto, podatnik zobowiązany jest zapewnić odpowiednim organom na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej – również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych. W przypadku przechowywania faktury poza terytorium kraju w formie elektronicznej podatnik obowiązany jest umożliwić naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dopuszczalne jest archiwizowanie/przechowywanie dokumentów sprzedażowych i zakupowych wyłącznie w formie elektronicznej (bez konieczności przechowywania w formie papierowej) oraz czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tak przechowywanych faktur zakupowych.

Zatem w pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy sposób przechowywania faktur sprzedażowych i zakupowych jest zgodny z przepisami ustawy o VAT.

Należy również wskazać, że autentyczność pochodzenia, zgodnie z przepisami ustawy oraz intencją ustawodawcy, należy rozumieć jako dostateczną pewność co do tożsamości dostawcy, usługodawcy lub wystawcy faktury.

Przy czym sam fakt oceny skuteczności zachowania autentyczności pochodzenia faktury może być stwierdzony podczas czynności sprawdzających czy też kontrolnych w toku postępowania podatkowego. Dokonanie interpretacji i zastosowanie przepisu regulującego autentyczność pochodzenia sprowadza się przede wszystkim do stwierdzenia czy podatnik stosuje wystarczające środki (kontrole biznesowe), aby obiektywnie można było uznać, że podjął odpowiednie działania zmierzające do tego, aby osiągnąć wystarczający poziom pewności (prawdopodobieństwa) w celu zagwarantowania autentyczności pochodzenia faktury. Jednocześnie badaniu podlega zastosowanie przez podatnika wystarczających środków zapewniających autentyczność pochodzenia faktury bez jednoczesnego wskazywania nadmiernych czy zbyt uciążliwych lub niemożliwych do spełnienia wymagań w tym zakresie. Środki te mogą przybrać zarówno postać techniczną (np. odpowiednie narzędzia informatyczne), jak i organizacyjną (np. regulaminy fakturowania, umowy dotyczące zasad wystawiania faktur itp., czynności techniczne wynikające z ustalonych kompetencji). Innymi słowy podatnik zamierzający skorzystać z prawa przyznanego przez przepis prawa powinien dochować należytej staranności w celu dostatecznego zapewnienia autentyczności pochodzenia faktur.

Z opisu sprawy wynika, że:

w ramach prowadzonej działalności wystawiają Państwo na rzecz nabywców faktury („Dokumenty sprzedażowe” lub „Dokumentacja sprzedażowa”),

otrzymują Państwo również faktury dokumentujące nabycie towarów i usług, faktury korygujące, duplikaty faktur, załączniki do faktur, paragony z NIP oraz inne dokumenty zakupowe, w tym dokumenty potwierdzające nabywane przez Państwa pracowników w ramach obowiązków służbowych, towary i usługi („Dokumenty zakupowe” lub „Dokumentacja zakupowa”),

obecnie rozważają Państwo zmianę polityki obiegu dokumentacji, ograniczając jej przechowywanie do wersji elektronicznej,

po wdrożeniu zmian w procedurach, dokumenty nadal będą dostępne w systemie informatycznym w formie elektronicznej, do której będą mieli Państwo w każdym czasie i miejscu dostęp,

w przypadku potencjalnej kontroli podatkowej będą Państwo w stanie zapewnić pełny, bezzwłoczny dostęp do dokumentów przechowywanych w formie elektronicznej, które będą jednocześnie w pełni czytelne i łatwe do odszukania,

jesteście Państwo zabezpieczeni przed ryzykiem utraty dokumentów i informacji przechowywanych w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku awarii systemu,

system informatyczny zapewnia natychmiastowy dostęp do dowodów księgowych za dany okres rozliczeniowy,

w przypadku ewentualnej kontroli podatkowej, celno-skarbowej bądź czynności sprawdzających, są i będą Państwo w stanie niezwłocznie przedstawić odpowiednie dowody organom podatkowym za wybrany okres rozliczeniowy, bazując na danych z systemu informatycznego w zakresie objętym procedurą,

w przypadku, gdy potencjalnie dokumenty będą przechowywane poza terytorium kraju w formie elektronicznej, sposób ich przechowywania umożliwi naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur,

nowa procedura obiegu dokumentów z wyłącznie elektroniczną archiwizacją dokumentacji realizowana będzie w sposób umożliwiający zachowanie autentyczności pochodzenia, integralności treści, kompletności i czytelności dokumentacji. Treści zamieszczone na elektronicznym obrazie nie odbiegają i nie będą odbiegać w żaden sposób od treści zawartych na ich papierowych odpowiednikach (wierna elektroniczna kopia), a sposób zabezpieczenia tak sporządzonej dokumentacji (nieedytowalne skany) uniemożliwia ingerencję w ich treść przez cały okres począwszy od momentu zeskanowania dokumentu, aż do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,

w ramach kontroli biznesowych weryfikują Państwo m.in. prawidłowość informacji dotyczących swoich danych oraz danych sprzedawcy zawartych na fakturach, w tym wskazanych kont bankowych, jak również weryfikują Państwo przedmiot zamówienia (przykładowo poprzez sprawdzenie numeru zamówienia lub potwierdza zgodności nabywanych usług lub towarów z treścią zawartej umową), a także kwoty ujęte na fakturze. Przed archiwizacją elektroniczną, papierowy dokument zostaje oznaczony odpowiednim „wewnętrznym” numerem dokumentu oraz naklejką z kodem kreskowym, zeskanowany (w sposób zapewniający czytelność oraz integralność treści wersji elektronicznej) oraz odpowiednio opisany w systemie dla potrzeb dalszego procesowania przez Y;

okres archiwizacji dokumentów zapewniany przez system informatyczny gwarantuje, że dowody księgowe będą każdorazowo przechowywane co najmniej do chwili upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,

dokumenty w formie papierowej będą utylizowane po dokonaniu kontroli biznesowych, sprawdzeniu ich poprawności oraz autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności oraz ich zaewidencjonowaniu w systemach Spółki.

Jak już wspomniano powyżej prawidłowe przechowywanie dokumentów jest niezbędne do tego, aby podatnik nie utracił nabytego wcześniej prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku ewentualnej kontroli organów podatkowych, wymienionych w art. 112a ustawy.

Stwierdzam, że skoro do faktur, faktur korygujących, duplikatów faktur, paragonów z NIP oraz innych dokumentów zrównanych z fakturami archiwizowanych/przechowywanych wyłącznie w formie elektronicznej zgodnie z przedstawioną w ramach niniejszego wniosku procedurą, zapewnione zostaną autentyczność pochodzenia, integralność treści i ich czytelność, przy założeniu, że umożliwiony zostanie dostęp do tych faktur, na żądanie (również on-line), odpowiednim organom wskazanym w art. 112a ust. 3 i ust. 4  ustawy, przy jednoczesnym niszczeniu papierowych oryginałów po zastosowaniu przez Państwa rzetelnych procedur w ramach kontroli biznesowej, to opisany sposób ich przechowywania jest/będzie zgodny z powołanymi przepisami. Tym samym spełnione są/będą warunki określone w art. 106m, art. 112 oraz art. 112a ustawy.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 uznaję za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,

towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

służą do czynności zwolnionych od tego podatku,

służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:

spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i

nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub  usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także  działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w  szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy uwzględnić uregulowania zawarte w art. 90 ustawy, które stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W świetle art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy wynika, że:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W myśl art. 90 ust. 5 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

1.pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2.usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Na podstawie art. 90 ust. 8 ustawy:

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Stosownie do treści art. 90 ust. 9 ustawy:

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Zgodnie z art. 90 ust. 9a ustawy:

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z uregulowań zawartych w art. 90 ustawy wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności, uprawniających do odliczenia podatku naliczonego oraz nieuprawniających do odliczenia.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podkreślić jednocześnie należy, że prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie jest uzależnione ani od rodzaju faktury (papierowa/elektroniczna), ani od formy, w jakiej podatnik przechowuje faktury zakupowe. Prawidłowe przechowywanie dokumentów jest niezbędne do tego, aby podatnik nie utracił nabytego wcześniej prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku ewentualnej kontroli organów podatkowych, wymienionych w art. 112a ustawy, które to organy muszą mieć dostęp do otrzymanych przez podatnika faktur, w sposób wskazany w tym przepisie, niezależnie od tego, czy serwery, na których przechowywane są faktury znajdują się w Polsce lub poza jej terytorium. Prawidłowość przechowywania faktur zostaje więc weryfikowana co do zasady przez organy podatkowe, które na podstawie przechowywanych przez podatnika dokumentów oceniają, czy podatnik miał podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z nabywanymi towarami i usługami.

Z opisu sprawy wynika, że:

prowadzą Państwo działalność gospodarczą, z tytułu której jesteście zarejestrowani jako czynny podatnik podatku VAT;

w ramach prowadzonej działalności otrzymują Państwo m.in. faktury dokumentujące nabycie towarów i usług, faktury korygujące, duplikaty faktur, paragony z NIP oraz inne dokumenty zakupowe;

inne dokumenty zakupowe potwierdzające nabycie towarów i usług przez Państwa pracowników w ramach obowiązków służbowych zawierają elementy faktury, faktury uproszczonej, o których mowa w ustawie o podatku od towarów i usług;

zakupione towary i usługi udokumentowane fakturami służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT;

nie wykluczają Państwo, iż w przyszłości nabywane towary i usługi będą służyć również czynnościom zwolnionym. W takim przypadku odpowiednio przyporządkują Państwo dany zakup do działalności opodatkowanej. W przypadku braku możliwości tzw. alokacji bezpośredniej, zastosują Państwo odpowiednią proporcję odliczenia podatku naliczonego.

Stwierdzam, że w przypadku, gdy zakupione towary i usługi udokumentowane fakturami służą/będą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, to mają/zachowają Państwo, przy spełnieniu warunków wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych, duplikatów, paragonów i innych dokumentów z nimi zrównanych, archiwizowanych/przechowywanych wyłącznie w formie elektronicznej w ramach przedstawionej w niniejszej sprawie procedury.

W przypadku gdy zakupione towary i usługi udokumentowane fakturami będą służyć zarówno czynnościom opodatkowanym, jak również czynnościom zwolnionym z podatku VAT, to Państwa obowiązkiem w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Będą mieli Państwo zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie będzie możliwe, przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak będzie natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Jeżeli dokonany wydatek służyć będzie obu rodzajom działalności i dokonanie bezpośredniej alokacji nie będzie możliwe, będą mogli Państwo odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. A zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku będzie miała zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

Stwierdzam, że w przypadku, gdy zakupione towary i usługi udokumentowane fakturami będą służyć zarówno czynnościom opodatkowanym, jak również czynnościom zwolnionym z podatku VAT, a Państwo:

odpowiednio przyporządkują dany zakup do czynności opodatkowanych, ta zachowają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych, duplikatów, paragonów i innych dokumentów z nimi zrównanych przechowywanych/archiwizowanych wyłącznie elektronicznie;

nie będą mieć możliwości bezpośredniej alokacji kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT, to zachowają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych, duplikatów, paragonów i innych dokumentów z nimi zrównanych przechowywanych/archiwizowanych wyłącznie elektronicznie przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i następne ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy czym istotne jest, aby otrzymywane przez Państwa faktury, oraz inne dokumenty spełniające definicję faktury, nie dotyczyły wydatków wymienionych w art. 88 ustawy, co będzie oznaczało, że nie zaistnieją przesłanki negatywne odnośnie prawa do odliczenia podatku, wymienione w tym przepisie.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.