
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
-nieprawidłowe w części dotyczącej niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży pięciu działek na rzecz sp. z o.o. oraz jednej działki na rzecz innego nabywcy;
-prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT sprzedaży ww. działek wraz ze zlokalizowanymi na ich obszarze zbiornikami retencyjnymi, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie:
-niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży pięciu działek na rzecz sp. z o.o. oraz jednej działki na rzecz innego nabywcy;
-zwolnienia od podatku VAT sprzedaży ww. działek wraz ze zlokalizowanymi na ich obszarze zbiornikami retencyjnymi, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 grudnia 2024 r. (wpływ 24 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Obecnie Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W latach 2021-2023 Wnioskodawca będący wówczas w ustroju rozdzielności majątkowej ze swoją małżonką (umowa została zawarta w dniu (…) 2018 r.), zakupił następujące działki gruntowe.
1)działkę nr 1 (RV – grunty orne) o powierzchni 711 m2 (KW nr (…)) na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr (…) z dnia (…) 2021 roku;
2)działkę nr 2 (RV – grunty orne) o powierzchni 1202 m2 (KW nr (…)) na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr (…) z dnia (…) 2022 roku;
3)działkę nr 3 (RV – grunty orne) o powierzchni 1616 m2 (KW nr (…)) na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr (…) z dnia (…) 2022 roku;
4)działkę nr 4 (RV – grunty orne) o powierzchni 987 m2 (KW nr (…)) na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr (…) z dnia (…) 2022 roku;
5)działkę nr 5 (grunty orne) o powierzchni 1553 m2 (KW nr (…)) na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr (…) z dnia (…) 2023 roku.
Powierzchnia powyższych działek wskazana w aktach notarialnych nieco różni się od powierzchni wskazanej w decyzji Burmistrza Miasta (…) w sprawie zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości z dnia (…) 2023 roku, co jest związane ze wznowieniem granic przez geodetę w trakcie podziału. W związku z tym, że ww. decyzja Burmistrza jest aktualniejsza od aktów notarialnych, Wnioskodawca wskazał wartości powierzchni działek zgodne z ową decyzją. Przed nabyciem ww. działek oznaczonych pkt 2-5 Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Miasta w (…) zaświadczenie z dnia (…) 2022 roku zawierające informacje o przeznaczeniu działek o numerach 1, 2, 3, 4 i 5 zgodnym z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta (…). I tak, przeznaczeniem wszystkich powyższych działek jest F5/5MN – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
Wszystkie powyższe działki zostały zakupione przez Wnioskodawcę z zamiarem zabezpieczenia finansowego przyszłej emerytury Wnioskodawcy, która według dostępnych prognoz emerytalnych będzie niewielka. Powyższe działki nie były wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT ani korzystającej ze zwolnienia z podatku VAT. Ponadto owe działki nie były nigdy przedmiotem umów najmu i dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Od dnia nabycia do chwili obecnej działki są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów osobistych/rekreacyjnych. Na ten moment Wnioskodawca nie zamierza dokupywać jakichkolwiek działek. Wnioskodawca nie podjął i nie zamierza podejmować żadnych działań zmierzających do zwiększenia wartości działek. Obecnie Wnioskodawca prowadzi rozmowy z Gminą (…) w celu ustalenia terminu, sposobu oraz podmiotu mającego wykonać wodociąg przy ulicy, na której działki są położone, oraz sieć wodno-kanalizacyjną w drodze wewnętrznej.
Na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr (…) z dnia (…) 2023 roku Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie od swojej małżonki 2/10 części udziałów we własności oraz od swojej teściowej 1/10 części udziałów we własności działek o numerach 6 i 7 oznaczonych w sposobie korzystania jako R – grunty orne (KW nr (…)). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta (…) działka nr 6 znajduje się na terenie oznaczonym symbolem 04KDZ – tereny dróg zbiorczych, a działka nr 7 znajduje się na terenie oznaczonym symbolem F5/5MN – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr (…) z dnia (…) 2023 roku, Wnioskodawca działając w imieniu własnym oraz w imieniu właścicieli działki nr 6 jako pełnomocnik, przeniósł nieodpłatnie na rzecz Gminy (…) własność całej działki nr 6.
Należące do Wnioskodawcy i położone obok siebie działki o numerach 2, 3, 4 i 5, posiadały wymiary (od 20 m do ponad 22 m szerokości i 250 m długości) umożliwiające swobodne zagospodarowanie nieruchomości oraz – w związku z darowizną otrzymaną od małżonki i teściowej Wnioskodawcy – dostęp do drogi publicznej. Potwierdza to otrzymane z Urzędu Miasta w (…) zaświadczenie, zgodnie z którym powyższe działki znajdują się na terenach oznaczonych symbolem F5/5MN – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Działka nr 8 stanowiła własność sąsiadki Wnioskodawcy i znajdowała się obok powyższych działek należących do Wnioskodawcy oraz była wąska (około 4,5 m szerokości i 238 m długości) i nie posiadała dostępu do drogi publicznej, co uniemożliwiało sąsiadce racjonalne zagospodarowanie owej działki. W konsekwencji Wnioskodawca wraz z sąsiadką dokonał połączenia oraz podziału przedmiotowych działek na podstawie art. 93, art. 98b i art. 99 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r., poz. 1145 – dalej: u.g.n.), w taki sposób, aby działka nr 8 należąca do sąsiadki posiadała rozmiary umożliwiające jej zagospodarowanie oraz zyskała dostęp do drogi publicznej. Jednakże w trakcie dokonywania podziału sąsiadka Wnioskodawcy zdecydowała się nie odkupywać udziałów w działce o nr 7 stanowiącej drogę wewnętrzną od jej sześciu współwłaścicieli, aby nie ponosić w przyszłości kosztów jej utrzymania.
Zgodnie z decyzją Burmistrza Miasta (…) w sprawie zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości z dnia (…) 2023 roku (sygn. (…)) w następstwie połączenia i podziału nieruchomości działki należące do Wnioskodawcy i jego sąsiadki zostały połączone w jedną działkę, z której wyodrębniono działki o numerach od 9 do 17. Następnie Wnioskodawca i jego sąsiadka dokonali w drodze zamiany wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielanych działek gruntu. Podkreślić należy, iż bez dokonania zamiany działek, połączenie oraz podział nieruchomości nie mógłby dojść do skutku. I tak, w wyniku powyższego sąsiadka Wnioskodawcy stała się właścicielką działki o nr 9, a Wnioskodawca stał się właścicielem działek o numerach od 10 do 18. Działki o numerach od 10 do 17 zostały wydzielone pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne z bezpośrednim dostępem do drogi publicznej dla działki nr 9 oraz – dla pozostałych działek budowlanych – poprzez nowo wydzieloną działkę nr 18 i istniejącą działkę nr 7, stanowiącą drogę wewnętrzną dla obsługi komunikacyjnej działek budowlanych. Po tak dokonanym podziale nieruchomości oraz zamianie działek Wnioskodawca posiada działki o łącznej powierzchni wynoszącej 5412 m2 (+ 62 m2 drogi wewnętrznej), która jest minimalnie wyższa od powierzchni działek wcześniej nabytych przez Wnioskodawcę (większa ilość mniejszych działek związana jest z uporządkowaniem stanu faktycznego i prawnego posiadanych gruntów i nie jest podejmowana w celu podniesienia wartości nieruchomości w celach komercyjnych). W konsekwencji, w następstwie podziału geodezyjnego Wnioskodawca nie zyskał na powierzchni działek – różnica 54 m2 na korzyść Wnioskodawcy jest zdarzeniem niezamierzonym i przypadkowym. Różnica ta w głównej mierze wynika z tego, że część powierzchni działki nr 9 należącej do sąsiadki Wnioskodawcy została przeznaczona na poczet drogi wewnętrznej (co było konieczne do dokonania podziału geodezyjnego), choć ostatecznie owa sąsiadka zrezygnowała z udziałów w drodze wewnętrznej. Działkę nr 18 stanowiącą drogę wewnętrzną Wnioskodawca chciałby docelowo przekazać w formie darowizny lub umowy sprzedaży na rzecz właścicieli sąsiadujących działek.
Wnioskodawca zamierza sprzedać pięć działek (tj. działki o numerach 10, 11, 12, 13 i 14) na rzecz Spółki z o.o. Dodatkowo Wnioskodawca zamierza sprzedać jedną działkę (działkę nr 15 lub 16) na rzecz innego nabywcy. W momencie sprzedaży działek Wnioskodawca nie będzie czynnym podatnikiem VAT. W posiadaniu Wnioskodawcy nie znajdują się inne nieruchomości poza wskazanymi w treści niniejszego wniosku – po sprzedaży działek i darowiźnie lub sprzedaży działki nr 18, Wnioskodawca będzie w posiadaniu wyłącznie dwóch działek gruntowych oraz części udziałów w działce nr 7.
W 2014 roku Wnioskodawca sprzedał mieszkanie własnościowe (współwłasność z żoną) zakupione w 2010 roku. Sprzedaż nie była opodatkowana podatkiem VAT. Mieszkanie zostało nabyte w celu realizacji celów mieszkaniowych (Wnioskodawca mieszkał w nim z córką i żoną przez 4 lata). W listopadzie 2017 roku Wnioskodawca będący wówczas ze swoją małżonką w ustroju wspólności majątkowej małżeńskiej wraz ze swoim przyjacielem wylicytował na ? udziałów (? udziałów dla Wnioskodawcy i jego żony oraz ? udziałów dla przyjaciela Wnioskodawcy) w nieruchomości zabudowanej domem. Wszyscy właściciele nieruchomości wystąpili o jej podział geodezyjny, w wyniku którego Wnioskodawcy wraz z żoną i jego przyjacielowi przypadła w równych udziałach część nieruchomości obejmująca wyłącznie działkę niezabudowaną. W lutym 2018 roku Wnioskodawca wraz z żoną oraz przyjacielem dokupił na kredyt hipoteczny dwie sąsiednie działki niezabudowane z dostępem do drogi publicznej. W lipcu 2018 Wnioskodawca dokonał podziału majątku z żoną oraz zawarł umowę rozdzielności majątkowej, w wyniku czego Wnioskodawca stał się współwłaścicielem (już bez żony) wyżej wskazanych nieruchomości wraz ze swoim przyjacielem (każdemu przysługiwała 1/2 udziałów w każdej nieruchomości). Następnie do Wnioskodawcy i jego przyjaciela zgłosili się właściciele działek sąsiednich z prośbą o dokonanie podziału geodezyjnego i zamiany działek w taki sposób, aby działki sąsiadów zyskały dostęp do drogi publicznej. Po dokonaniu podziału geodezyjnego i zamiany z sąsiadami (co miało miejsce w marcu 2019 roku) Wnioskodawca i jego przyjaciel stali się właścicielami siedmiu działek oraz udziałów w drodze wewnętrznej. Powyższe działki zostały zakupione przez Wnioskodawcę i jego przyjaciela w celu zabezpieczenia ich emerytury na przyszłość. Jednakże w latach 2019-2020 Wnioskodawca i jego przyjaciel sprzedali wszystkie działki na rzecz pięciu nabywców. Powodem sprzedaży pierwszych działek była konieczność spłaty kredytu hipotecznego, zaś kolejne działki zostały sprzedane ze względu na planowany przez przyjaciela Wnioskodawcy ślub i założenie rodziny, a w konsekwencji konieczność zakupu przez przyjaciela większego mieszkania. Sprzedaż powyższych działek została dokonana w ramach zarządu majątkiem prywatnym i nie była opodatkowana podatkiem VAT. Dochód ze sprzedaży działek w części przysługującej Wnioskodawcy został przeznaczony na zakup działek o numerach 1, 2, 3, 4 oraz 5 w celu zabezpieczenia finansowego przyszłej emerytury Wnioskodawcy.
Przed sprzedażą działek Wnioskodawca rozważa wybudowanie na nich we własnym zakresie zbiorników retencyjnych (deszczowych) na wody opadowe. Podkreślić należy, że budowa zbiorników retencyjnych ma charakter proekologiczny, co jest bardzo istotne z perspektywy Wnioskodawcy oraz przyszłych nabywców, gdyż zarówno Wnioskodawca, jak również potencjalni właściciele działek nie będą uszczuplać skromnych krajowych zasobów wód słodkich w Polsce. Podkreślić należy, że Gmina w tej okolicy nie posiada, ani nie planuje, budowy sieci kanalizacji deszczowej, a ścieków deszczowych nie można odprowadzać do kanalizacji sanitarnej. Obecnie prawo budowlane nakazuje zagospodarowanie wód opadowych na swoim terenie. Ponadto zbiornik taki pełni bardzo ważną funkcje tzw. „małej retencji” wód opadowych. Gromadzi nadmiar wód (nie podwyższa to poziomu wód w rzekach) w porze deszczowej, a w porze suchej może nawadniać przydomowy ogród lub służyć do innych celów gospodarczych np. pranie czy spłukiwanie toalet, nie obniżając tym samym poziomu zbiorników wody pitnej, rzek lub studni.
Zgodnie ze stanem faktycznym Wnioskodawca nie ma zamiaru dokonywania powtarzalnych czynności zbycia nieruchomości w sposób ciągły, a jego celem jest dokonanie sprzedaży pięciu działek w drodze jednej transakcji na rzecz jednego podmiotu (Spółki z o.o.) oraz jednej działki na rzecz innego nabywcy. Do momentu sprzedaży działki nie będą wykorzystywane w jakikolwiek sposób, z wyjątkiem wykonania przez Gminę sieci wodno-kanalizacyjnej w drodze wewnętrznej, a także ewentualnej budowy przez Wnioskodawcę zbiorników retencyjnych, które będą obiektami budowlanymi (budowlami) w myśl ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Wnioskodawca rozważa wybudowanie zbiornika retencyjnego na każdej działce. Z tego tytułu Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia. Przedmiotowe zbiorniki nie będą sprzedawane w ramach pierwszego zasiedlenia, a w konsekwencji pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą zbiorników nie minie okres 2 lat. W opinii Wnioskodawcy planowana odpłatna sprzedaż przedmiotowych zbiorników co prawda stanowi odpłatną dostawę i jako taka w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług jest opodatkowana podatkiem VAT, jednak dla tych transakcji – z uwagi na to, iż będzie dokonywana sprzedaż majątku prywatnego – Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT, a zatem dokonywana przez niego odpłatna dostawa nie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca nie zamierza sprzedawać innych nieruchomości poza działkami wskazanymi w niniejszym wniosku.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan następujące informacje:
Na pytanie Organu „W związku z Pana wskazaniem, że obecnie jest Pan osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, prosimy o podanie, czy kiedykolwiek wcześniej prowadził Pan działalność gospodarczą? Jeżeli tak, to prosimy wskazać w jakim okresie oraz jaki był zakres prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?”, odpowiedział Pan, że „Wnioskodawca nie prowadzi i nigdy wcześniej nie prowadził działalności gospodarczej.”
Na pytanie Organu „Czy Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, którym objęte są działki będące przedmiotem sprzedaży, został ustalony na Pana wniosek?”, wskazał Pan, że „Nie, Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie zawierające informację o przeznaczeniu działek na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w (…) Nr (…) z dnia (…) r. oraz późniejszych zmianach Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego.”
Na pytanie Organu „Czy występował Pan o zmianę przeznaczenia terenu dla działek będących przedmiotem wniosku?”, podał Pan, że „Nie.”
Na pytanie Organu oznaczone nr 4 „W jaki sposób nawiązał Pan kontakt z nabywcami? Czy ogłaszał Pan sprzedaż działek w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej, prasie, radiu bądź podejmował inne działania marketingowe w stosunku do przedmiotowych działek? Jeżeli tak, to prosimy wskazać jakie.”, odpowiedział Pan, że „Wnioskodawca nie nawiązał jeszcze kontaktu z żadnymi nabywcami. Jeżeli Wnioskodawca uczyni to w przyszłości, to zapewne poprzez jeden z serwisów internetowych ((…)).”
Na pytanie Organu „Czy z przyszłymi nabywcami zawarł/zamierza Pan zawrzeć umowę dzierżawy/najmu działek, które zamierza Pan sprzedać? Jeśli tak, to proszę wskazać jakie będą warunki co do kwoty i okresu tej dzierżawy/najmu.”, wskazał Pan, że „Nie.”
Na pytanie Organu „W opisie sprawy podał Pan „Od dnia nabycia do chwili obecnej działki są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów osobistych/rekreacyjnych”. Wobec tego prosimy, aby doprecyzował Pan, w jaki konkretny sposób wykorzystywał/ wykorzystuje Pan te działki przez cały okres ich posiadania?”, podał Pan, że „W związku z tym, że działki są z dwóch stron otoczone lasem należącym do (…), wykorzystuję je do celów edukacyjnych moich dzieci. Jestem (…) i staram się zdobytą wiedzę w (…) przekazać dzieciom, tj. przetrwanie bez prądu i bieżącej wody, a także bez Internetu. Dodatkowo z racji bliskiej odległości (1000 m) od miejsca zamieszkania, działki służą także do spacerów z naszym psem.”
Na pytanie Organu „Kiedy ma Pan zamiar sprzedać wymienione we wniosku działki? Prosimy o podanie przybliżonej daty.”, wskazał Pan, że „Wnioskodawca wstępnie zamierza dokonać sprzedaży działek w ciągu 2 lat, jednak niewykluczone, że w przypadku uzyskania niekorzystnej interpretacji indywidualnej Wnioskodawca zrezygnuje ze sprzedaży działek lub dokona jej później.”
Na pytanie Organu „W opisie sprawy podał Pan „Wszystkie powyższe działki zostały zakupione przez Wnioskodawcę z zamiarem zabezpieczenia finansowego przyszłej emerytury.” Wobec tego prosimy wskazać powód zamiaru zbycia przedmiotowych działek.”, odpowiedział Pan, że „Zamiar zbycia działek pojawił się u Wnioskodawcy w związku z coraz gorszym wskaźnikiem urodzeń w Polsce oraz prawdopodobieństwem, że trend ten raczej się nie odwróci w przyszłości i za 18 lat (na chwilę obecną Wnioskodawca ma prawo przejść na emeryturę w wieku 60 lat) może okazać się, że nie będzie chętnych do zakupu tych nieruchomości. Dodatkowo Wnioskodawca jest (…), gdzie (…). (…). Z związku z powyższymi faktami Wnioskodawca uznał, że teraz może być najlepszy moment na spieniężenie należących do Wnioskodawcy nieruchomości, dopóki są jeszcze warte znaczące kwoty, a środki najlepiej będzie przeznaczyć na zapewnienie Wnioskodawcy innego źródła dochodu i zapewnienie Wnioskodawcy utrzymania na emeryturze.”
Na pytanie Organu oznaczone nr 9 „W opisie sprawy wskazał Pan „Wnioskodawca nie podjął i nie zamierza podejmować żadnych działań zmierzających do zwiększenia wartości działek.” oraz „Przed sprzedażą działek Wnioskodawca rozważa wybudowanie na nich we własnym zakresie zbiorników retencyjnych (deszczowych) na wody opadowe”. Czym uzasadniona jest budowa zbiorników retencyjnych na wymienionych działkach oraz dlaczego ich wybudowanie nie zwiększy wartości działek? Czy np. otrzyma Pan zwrot kosztów ich wybudowania? Jeśli tak, kto i na jakiej podstawie dokona zwrotu kosztów?”, wskazał Pan, że „Wybudowanie zbiorników retencyjnych nie zwiększy wartości działek w odniesieniu do pytania nr 1 oraz pytania nr 2, gdyż wstępnie Wnioskodawca zamierza sprzedać działki bez zbiorników retencyjnych. Wnioskodawca rozważy wybudowanie zbiorników retencyjnych, jeżeli stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę w odpowiedzi na pytanie nr 1 zostanie uznane za nieprawidłowe. Chęć budowy zbiorników jest podyktowana tym, że Wnioskodawca jest z wykształcenia inżynierem sanitarnym, a jedną z dewiz życiowych Wnioskodawcy jest pozostawienie po sobie tej planety minimum w stanie nie pogorszonym niż ją zastał. Jeżeli byłaby możliwość skorzystania z zewnętrznego dofinansowania budowy zbiorników retencyjnych, a warunki będą umożliwiały Wnioskodawcy późniejszą sprzedaż (nie będzie wykluczeń, które obejmą Wnioskodawcę), to Wnioskodawca będzie skłonny skorzystać z takiej pomocy, ale jednocześnie Wnioskodawca nie będzie tej sumy doliczać do wartości działki.”
Na pytanie Organu „Czy wybudowanie zbiorników retencyjnych wynika z potrzeb przyszłych nabywców działek i ustaleń z nimi, warunkującymi sprzedaż działek?”, podał Pan, że „Nie. Wyjaśnienia w tym zakresie znajdują się w pkt 9 powyżej.”
Na pytanie Organu „Czy z nabywcami działek zawarł Pan lub zamierza zawrzeć umowę przedwstępną, która zobowiązuje/będzie zobowiązywała Pana lub nabywców do wypełnienia określonych warunków przed zawarciem umowy sprzedaży? Jeśli tak, to:
a)Prosimy o podanie tych warunków (np. uzyskanie zgód, pozwoleń, opinii, decyzji itp.).
b)Czy po zawarciu umowy przedwstępnej nabywcy na ww. działkach będą dokonywali inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększą jej atrakcyjność jak np. uzbrojenie terenu w media, ogrodzenie itp.? Jeżeli tak, to prosimy o podanie jakich?
c)Czy nabywcy będą ponosić jakiekolwiek nakłady finansowe związane z ww. działkami od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej?
d)Czy ma Pan zamiar udzielić/czy udzielił Pan nabywcom działek pełnomocnictwa do działania w Pana imieniu, w zakresie podejmowania określonych czynności cywilno-prawnych w stosunku do tych nieruchomości? Jeśli tak, jakie to mają być czynności?”,
Odpowiedział Pan, że „Nie. Wyjaśnienia w tym zakresie znajdują się w pkt 4 powyżej.”
Na pytanie Organu „Czy działki, które ma Pan zamiar zbyć są działkami zabudowanymi? Jeśli tak, prosimy o podanie jakiego rodzaju jest to zabudowa, jakie budynki się na nich znajdują.”, wskazał Pan, że „Nie, działki są niezabudowane. Według Wnioskodawcy dobrą praktyką inżynierską jest budowanie w pierwszym etapie infrastruktury podziemnej (kanalizacja, wodociąg, zbiorniki podziemne), a w następnym etapie naziemnej (budynki).”
Na pytanie Organu „Czy w przyszłości zamierza Pan kupować nieruchomości w celu ich zbycia? Jeśli tak – to jaka będzie skala tych działań?”, podał Pan, że „Na ten moment Wnioskodawca nie planuje kupna nieruchomości w celu ich zbycia, jednak Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości plany Wnioskodawcy ulegną zmianie.”
Na pytanie Organu „Czy był Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług? Jeśli tak to prosimy wskazać w jakim okresie i z jakiego tytułu?”, podał Pan, że „Nie.”
Na pytanie Organu „Na jaki cel zamierza Pan przeznaczyć środki uzyskane ze sprzedaży ww. działek?”, wskazał Pan, że „Wnioskodawca jeszcze zastanawia się jak rozsądnie ulokować środki finansowe otrzymane z ewentualnej sprzedaży działek należących do Wnioskodawcy. Część środków finansowych Wnioskodawca być może przeznaczy na swoje przekwalifikowanie zawodowe lub na edukację dzieci. Wnioskodawca nie wyklucza, że jakaś część środków finansowych zostanie przeznaczona na pożyczkę osobie krewnej.”
Na pytanie Organu „Jeżeli którakolwiek z działek będących przedmiotem sprzedaży (prosimy wskazać nr ewidencyjny działki) jest zabudowana budynkami/budowlami, prosimy o wskazanie:
a)Kiedy (proszę wskazać daty) ww. budynki/budowle zostały wybudowane i oddane do użytkowania?
b)Kiedy (proszę o podanie dat) miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu?
c)Czy w odniesieniu do budynków, budowli lub ich części znajdujących się na ww. działkach zostały poniesione/będą poniesione, do dnia zbycia wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej? Jeżeli poniesiono wydatki na ulepszenie równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej prosimy wskazać:
-czy miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich ulepszeniu?
-czy od ww. zajęcia (używania) do momentu dostawy upłynie okres krótszy niż 2 lata?”,
odpowiedział Pan, że „Żadna z działek nie jest zabudowana budynkami/budowlami.”
Na pytanie Organu „Czy zbiorniki retencyjne, które zamierza Pan wybudować na każdej działce będącej przedmiotem sprzedaży, będą użytkowane przed sprzedażą działek?”, wskazał Pan, że „Nie.”
Na pytanie Organu „Jeżeli zbiorniki retencyjne, które zamierza Pan wybudować na każdej działce będącej przedmiotem sprzedaży, będą użytkowane przed sprzedażą działek, to czy od momentu rozpoczęcia użytkowania zbiorników retencyjnych do momentu sprzedaży działek upłynie okres krótszy niż 2 lata?”, odpowiedział Pan, że „Nie dotyczy.”
Na pytanie Organu „Czy w związku z budową zbiorników retencyjnych będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?”, wskazał Pan, że „Nie.”
Na pytanie Organu „Czy będzie Pan przed sprzedażą działek ponosił wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, zbiorników retencyjnych po ich wybudowaniu, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej? Jeżeli poniesie Pan wydatki na ulepszenie równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej prosimy wskazać:
-czy zbiorniki retencyjne, które zamierza Pan wybudować na każdej działce będącej przedmiotem sprzedaży, po ich ulepszeniu będą użytkowane przed sprzedażą działek?
-czy od momentu rozpoczęcia użytkowania zbiorników retencyjnych po ich ulepszeniu do momentu sprzedaży działek upłynie okres krótszy niż 2 lata?”,
odpowiedział Pan, że „Nie.”
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług
1.Czy dokonana przez Wnioskodawcę po podziale geodezyjnym sprzedaż pięciu działek na rzecz Spółki z o.o. oraz sprzedaż jednej działki na rzecz innego nabywcy będzie traktowana jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
2.Jeżeli stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w odpowiedzi na pytanie nr 1 okaże się nieprawidłowe, czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca zdecyduje się na budowę zbiorników retencyjnych na działkach, sprzedaż wydzielonych nieruchomości wraz ze zlokalizowanymi na ich obszarze zbiornikami retencyjnymi, w przypadku opodatkowania transakcji podatkiem od towarów i usług, skorzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług
Ad 1. Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż pięciu działek na rzecz Spółki z o.o. oraz sprzedaż jednej działki na rzecz innego nabywcy dokonane po podziale geodezyjnym nie będzie traktowana jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361 – dalej: u.p.t.u.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 u.p.t.u. stanowi, iż przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przepis ten wskazuje, że aby dana czynność stanowiąca dostawę towarów podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi zostać wykonana przez podatnika. Z kolei w myśl art. 2 pkt 6 u.p.t.u. poprzez określenie towary rozumie się rzeczy i ich części oraz wszelkie postacie energii. W świetle powyższych przepisów grunt stanowi towar, a zatem jego sprzedaż jest traktowana jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.
Stosownie do art. 15 ust. 1 u.p.t.u. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast wedle art. 15 ust. 2 u.p.t.u. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Ponadto w myśl tego przepisu działalność gospodarcza obejmuje przede wszystkim czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Powyższe przepisy prowadzą do wniosku, że dostawa działek gruntu będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wtedy, gdy dostawę tę wykona podmiot, który w ramach tej czynności będzie występował jako podatnik podatku od towarów i usług. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy. Wynikająca z art. 15 ust. 2 u.p.t.u. definicja działalności gospodarczej pozwala przyjąć, że z działalnością gospodarczą wiąże się zamiar jej wykonywania w przyszłości w sposób ciągły i dla celów zarobkowych. Reasumując, działalność gospodarcza powinna się charakteryzować stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, ponieważ jest ona związana z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Działalność gospodarcza musi być prowadzona w taki sposób, aby jej celem było osiągnięcie zysku. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza stały zamiar jej wykonywania i wyklucza z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięcia o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Z kolei powtarzalność oznacza szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych przez podatnika w konkretnym celu.
Podkreślenia wymaga fakt, iż pod pojęciem „handel” należy rozumieć zakup towarów dokonywany w sposób zorganizowany w celu ich odsprzedaży. Jeżeli dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód, to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2 u.p.t.u. nie można podmiotu dokonującego dostawy uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu wykonania takiej czynności. Stosownie do powyższego nie jest działalnością handlową, a co za tym idzie również gospodarczą, sprzedaż składników należących do majątku osobistego. Ów majątek nabywany jest na osobiste potrzeby danej osoby, a nie dla celów działalności gospodarczej (w tym również handlowej), a zatem jego sprzedaż, w całości bądź w części, jednemu lub wielu nabywcom, z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność gospodarczą (w tym handlową) ze skutkiem w postaci uznania osoby sprzedającej za podatnika podatku od towarów i usług. Bez znaczenia pozostaje również to, czy nabywcą działek będzie osoba fizyczna czy osoba prawna.
W literaturze pojawia się pogląd, zgodnie z którym, o tym czy dokonanie podziału gruntu na kilka działek i ich sukcesywna sprzedaż będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług – tj. czy dana osoba będzie występować w roli podatnika podatku od towarów i usług – decydować będą przede wszystkim zamiary podatnika co do nieruchomości w momencie jej nabycia. Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że Wnioskodawca nabył działki gruntu z zamiarem zabezpieczenia swojej przyszłej emerytury i nie dokonywał żadnych ulepszeń na tych działkach.
Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż działek stanowi sprzedaż majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż dokonywaną w ramach działalności gospodarczej był przedmiotem orzeczenia z dnia 15 września 2011 r. TSUE w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10. Z pkt 37 ww. orzeczenia TSUE wynika, że sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą, bowiem dużych transakcji sprzedaży także można dokonywać jako czynności osobistych. W pkt 38 ww. orzeczenia TSUE dodał, iż charakteru decydującego nie ma również podział gruntu na działki, długość okresu występowania transakcji oraz wysokość osiągniętych z nich przychów, gdyż okoliczności te mogą odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym. W pkt 39-41 ww. orzeczenia TSUE wyjaśnił, iż poza zakres zwykłego zarządzania majątkiem prywatnym wykraczają aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami zbliżone do działań podejmowanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 u.p.t.u., które mogą polegać między innymi na uzbrojeniu terenu lub na działaniach marketingowych. Wykonywanie takich działań w odniesieniu do działek świadczyłoby o tym, że ich sprzedaż mieści się w definicji działalności gospodarczej.
Ponadto ów problem niejednokrotnie był przedmiotem rozważań w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 7 grudnia 2021 roku (I SA/Łd 714/21) stwierdził, iż brak jest podstaw do kwalifikowania jako działalność gospodarczą podejmowanych przez podatnika czynności mieszczących się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mających na celu prawidłowe gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokajanie swoich potrzeb. Działań podejmowanych z zachowaniem – normalnych – reguł gospodarności nie należy z gruntu utożsamiać z działalnością gospodarczą. Z kolei w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 16 marca 2022 r. (I SA/Bk 24/22) wskazano, że to, czy dany podmiot działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Każdorazowo należy zatem zbadać, jakie środki angażuje sprzedający w celu sprzedaży gruntu. Jeżeli środki te są podobne do tych, które wykorzystują handlowcy, wówczas strona, sprzedając grunt, zachowuje się jak handlowiec. W tym miejscu warto przytoczyć wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 19 marca 2024 roku (I SA/GI 1164/23) oraz z dnia 19 kwietnia 2024 roku (I SA/G11165/23), stosownie do których umieszczanie ogłoszeń w Internecie nie stanowi przejawu działalności marketingowej, która ma stanowić przejaw działalności profesjonalnej przesądzającej o nadaniu statusu podatnika podatku od towarów i usług.
Odnieść się należy również do art. 15 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2024 r., poz. 757 – dalej: u.z.z.w.), w myśl którego obowiązkiem przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego jest zapewnienie budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji. Stosownie zaś do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399) właściciele nieruchomości są zobowiązani do przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych. Mając powyższe na względzie budowa wodociągu oraz sieci wodno-kanalizacyjnej nie stanowi ulepszenia działek, a jedynie wypełnienie obowiązku ciążącego na Gminie na podstawie przepisów prawa. Wnioskodawca wraz ze swoim przyjacielem dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości. Jednakże wówczas zbycie części działek było podyktowane koniecznością spłaty kredytu hipotecznego, zaś zbycie kolejnych działek wiązało się z planami przyjaciela Wnioskodawcy o ślubie i założeniu rodziny – potrzeba przyjaciela Wnioskodawcy uzyskania środków finansowych na te plany zrodziła konieczność sprzedaży działek. Podkreślić należy, że Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości niż wskazane w niniejszym wniosku, które byłyby w przyszłości przeznaczone do sprzedaży – po sprzedaży działek i przekazaniu w formie darowizny lub umowy sprzedaży działki nr 18 sąsiadom, Wnioskodawca będzie w posiadaniu wyłącznie dwóch działek gruntowych oraz części udziałów w działce nr 7.
Wnioskodawca zamierza sprzedać pięć działek na rzecz Spółki z o.o. oraz jedną działkę na rzecz innego nabywcy, jednak sprzedaż ta w gruncie rzeczy będzie stanowiła dwie transakcje i nie będzie dokonywana w sposób ciągły. W świetle powyższego, Wnioskodawca dokonując transakcji zbycia na rzecz Spółki z o.o. oraz innego nabywcy wydzielonych działek gruntowych nie wypełni przesłanek zdefiniowanych w art. 15 ust. 1 i ust. 2 u.p.t.u. i nie wystąpi w roli podatnika podatku VAT, w związku z czym planowana sprzedaż nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 sierpnia 2024 roku (0112-KDIL1-3.4012.310.2024.3.AKR).
Ad 2. (oznaczone we wniosku Ad 3.) Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska zaprezentowanego w odpowiedzi na pytanie nr 1 za nieprawidłowe, w sytuacji, gdy Wnioskodawca zdecyduje się na budowę zbiorników retencyjnych na działkach, sprzedaż wydzielonych nieruchomości wraz ze zlokalizowanymi na ich obszarze owymi budowlami (tj. zbiornikami retencyjnymi) skorzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 29a ust. 8 u.p.t.u. w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższy przepis wskazuje, iż co do zasady grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim postawione. Oznacza to, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług grunt dzieli los podatkowy wyżej wskazanych obiektów, które się na nim znajdują. Przy czym w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, sprzedaż gruntów również korzysta z owego zwolnienia od podatku VAT.
Wnioskodawca rozważa dokonanie sprzedaży nieruchomości zabudowanych zbiornikami retencyjnymi. Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia budynku czy budowli, a zatem należy zwrócić uwagę na uregulowania zawarte w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r., poz. 725 – dalej: u.p.b.).
Na podstawie art. 3 pkt 2, pkt 3 oraz pkt 9 u.p.b. ilekroć w ustawie jest mowa o:
2) budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
3) budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
9) urządzeniach budowlanych – należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
W świetle stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz przywołanych wyżej przepisów prawa należy stwierdzić, że na każdej ze sprzedawanych działek w chwili ich sprzedaży będą znajdowały się budowle (tj. zbiorniki retencyjne) w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.
Na mocy art. 41 ust. 1 u.p.t.u. stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Art. 43 u.p.t.u. określa zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług. W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a u.p.t.u. ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku od towarów i usług dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego przepisu wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części co do zasady jest zwolniona od podatku VAT. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki okres upłynął od tego momentu.
Wedle art. 2 pkt 14 u.p.t.u. przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Po dokonaniu analizy zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w odniesieniu do dostawy wybudowanych w przyszłości zbiorników retencyjnych wraz z gruntem nie można zastosować zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. ze względu na fakt, że nie doszło jeszcze do pierwszego zasiedlenia (brak oddania do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu).
Natomiast według Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u., który stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że.
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Biorąc pod uwagę powyższe, zbiorniki retencyjne nie zostaną wybudowane w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, a ich wybudowanie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z niespełnieniem przesłanek do zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u., do dostawy przedmiotowej nieruchomości zastosowanie ma zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u., ponieważ przy budowie zbiorników retencyjnych Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 8 stycznia 2018 r. (0114-KDIP1-1.4012.634.2017.1.AO), stosownie do którego „Dodatkowo należy wskazać, że w kontekście kwalifikacji sprzedawanych działek bez wpływu pozostaje również okoliczność, że wartość naniesień nie ma znaczenia ekonomicznego dla nabywcy. Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT odnosi się wprost do budynków, budowli lub ich części, a nie do ich wartości, czy innych parametrów. W związku z tym, w niniejszej sprawie dotyczącej opodatkowania sprzedaży prawa własności działek zabudowanych budowlami nie będą miały znaczenia przyszłe plany nabywcy, czy też wartość przedmiotowych budowli, a jedynie przesłanki wskazane wprost w cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług”. Podobnie rozstrzygnął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 15 stycznia 2018 r. (0112-KDIL4.4012.504.2017.2.JK), a także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 8 czerwca 2020 r. (0114-KDIP4-3.4012.82.2020.5.EK) oraz w piśmie z dnia 14 czerwca 2021 r. (0111-KDIB3-2.4012.223.2021.3.SR).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest:
-nieprawidłowe w części dotyczącej niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży pięciu działek na rzecz sp. z o.o. oraz jednej działki na rzecz innego nabywcy;
-prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT sprzedaży ww. działek wraz ze zlokalizowanymi na ich obszarze zbiornikami retencyjnymi, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W świetle powołanych powyżej przepisów, grunt oraz budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Zasadne jest zatem wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, aportu, darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.
W tym miejscu należy przywołać orzeczenie z 15 września 2011 r. TSUE w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10, w którym TSUE wskazał, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Należy dodać, że sama liczba i zakres transakcji sprzedaży dokonanych w niniejszej sprawie nie ma charakteru decydującego. Jak orzekł Trybunał, zakres transakcji sprzedaży nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych. Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.
Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał - w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Takie aktywne działania mogą polegać na przykład na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych. Działania takie nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, w związku z czym w takiej sytuacji dostawy terenu budowlanego nie można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.
Zatem przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.
W kwestii opodatkowania VAT sprzedaży działki istotne jest zatem, czy sprzedający w celu dokonania sprzedaży gruntu podjął lub podejmie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania zbywcy nieruchomości za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.
Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być, np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych.
Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
Każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania towaru (np. nieruchomości) dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika tego podatku. Tym samym, wykorzystywanie majątku prywatnego stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym również nieruchomości, jest ustalenie m.in. czy majątek został nabyty i faktycznie wykorzystany na potrzeby osobiste, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów dostawa towarów (w tym nieruchomości) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe może mieć miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo.
W związku z powyższym należy wskazać, że elementami przesądzającymi o uznaniu transakcji sprzedaży nieruchomości za prowadzenie działalności gospodarczej jest cel nabycia oraz całokształt działań jakie podmiot podjął w odniesieniu do tejże nieruchomości przez cały okres jej posiadania.
Analiza opisanego we wniosku zdarzenia, powołanych regulacji oraz aktualnego orzecznictwa, prowadzi do wniosku, że w związku ze sprzedażą opisanych we wniosku działek na rzecz Spółki z o.o. i na rzecz innego nabywcy, należy Pana uznać za podatnika podatku od towarów i usług. Wydzielone z nieruchomości zakupionych w latach 2021-2023 działki będące przedmiotem planowanej sprzedaży na rzecz Spółki z o.o. oraz na rzecz innego nabywcy wykorzystuje Pan w sposób, któremu nie można przypisać znamion wykorzystywania majątku w celach prywatnych. Należy w tym miejscu wskazać, że nabycie w celu zabezpieczenia finansowego na przyszłość to zasadniczo nabycie w celu sprzedaży.
W niniejszej sprawie nie bez znaczenia jest fakt, że zakupione w latach 2021-2023 nieruchomości, z których po podziale geodezyjnym powstały m.in. działki będące przedmiotem planowanej przez Pana sprzedaży na rzecz Spółki z o.o. i na rzecz innego nabywcy, zostały nabyte ze środków pochodzących z dokonanej przez Pana w latach 2019-2020 sprzedaży wcześniej posiadanych działek, które – jak wynika z treści wniosku – również nabył Pan w celu zabezpieczenia na przyszłość.
Istotne jest również to, że nie wyklucza Pan, że w przyszłości będzie Pan dokonywał kupna nieruchomości w celu ich zbycia.
Ponadto z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan z Gminą rozmowy dotyczące wykonania przez Gminę sieci wodno-kanalizacyjnej w drodze wewnętrznej, a także, że zamierza Pan przed sprzedażą działek wybudować na każdej z nich zbiornik retencyjny.
Zatem uznać należy, że świadomie podejmuje Pan działania mające na celu wykorzystywanie opisanej nieruchomości w celach gospodarczych (zarobkowych), których nie można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Majątek ten nie jest bowiem wykorzystywany przez Pana wyłącznie w celach prywatnych w całym okresie jego posiadania.
Ze wskazanego powyżej orzeczenia C-291/92 wynika, że aby nieruchomość stanowiła majątek prywatny, to podatnik musi w całym okresie jej posiadania wykazywać zamiar wykorzystywania danej nieruchomości czy jej części, w ramach majątku osobistego.
Należy podkreślić, że przez termin „zamiar” należy pojmować nie wolę wewnętrzną, ale wolę dającą się określić na podstawie obiektywnych możliwych do stwierdzenia okoliczności. Przy ustalaniu zamiaru nie można poprzestawać tylko na oświadczeniach zainteresowanej osoby, lecz muszą istnieć obiektywne dowody potwierdzające przeznaczenie danej nieruchomości wyłącznie do celów prywatnych. Jak wynika z powyższego w niniejszej sprawie nie miało to miejsca.
Analizując całościowo podany przez Pana opis sprawy, stwierdzić należy, że pomimo wskazania, że działki stanowią zabezpieczenie na przyszłość i wykorzystuje je Pan do celów osobistych/rekreacyjnych (cele edukacyjne dzieci i spacery z psem), to jednak mechanizm Pana działania związany z nabywaniem przez Pana działek (umowy kupna, sprzedaży, licytacja komornicza), ich scaleniem z działkami sąsiednimi i podziałem oraz sprzedażą, wpisuje się w definicję działalności gospodarczej zawartą przez ustawodawcę w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a Pana należy uznać za podatnika zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji należy uznać, że sprzedaż przez Pana ww. działek, zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, będzie dostawą dokonywaną przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Według art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym przepisie.
Ponadto, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga natomiast art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zamierza Pan przed sprzedażą wybudować na każdej działce zbiornik retencyjny na wody opadowe. Zbiorniki retencyjne będą obiektami budowlanymi (budowlami) w myśl ustawy Prawo budowlane.
Zatem, aby ustalić, czy dla dostawy ww. działek zabudowanych budowlami w postaci zbiorników retencyjnych, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do ww. budowli przed sprzedażą będzie miało miejsce pierwsze zasiedlenie i jaki okres upłynie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych budowli.
Z opisu sprawy wynika, że zbiorniki retencyjne , które zamierza Pan wybudować na każdej działce będącej przedmiotem sprzedaży, nie będą użytkowane przed sprzedażą działek. Zatem dostawa ww. budowli nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia.
W konsekwencji, nie zostaną spełnione warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy budowli (zbiorników retencyjnych) znajdujących się na ww. działkach, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z tym, zbycie ww. budowli nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W związku z brakiem możliwości zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Aby dostawa mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu muszą być spełnione oba warunki określone w tym przepisie.
Wskazał Pan, że w związku z budową ww. zbiorników retencyjnych nie będzie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto nie będzie Pan ponosił wydatków na ulepszenie tych budowli po ich wybudowaniu.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że dostawa budowli (zbiorników retencyjnych) położonych na każdej z ww. działek, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Tym samym, na mocy art. 29a ust. 8 ustawy, również dostawa działek, na których ww. budowle w postaci zbiorników retencyjnych będą posadowione, będzie zwolniona od podatku VAT.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku nr 3) jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie wyjaśnić należy, że ze względu na autonomiczność prawa podatkowego i odrębność uregulowań prawnych w zakresie podatku dochodowego i podatku VAT, rozstrzygnięcie przyjęte w niniejszej interpretacji dot. uznania Pana za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przyjęte w tym zakresie na gruncie przepisów dotyczących podatku dochodowego.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ponadto należy podkreślić, że analiza prawidłowości klasyfikacji będących przedmiotem sprzedaży zbiorników retencyjnych do budowli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.) nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego przez Pana wskazanych obiektów do budowli. Tut. Organ przyjmuje za Panem klasyfikację ww. obiektów do budowli uznając powyższe jako element zdarzenia przyszłego.
W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.