
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zbycia udziałów we współwłasności Nieruchomości wraz z umową o podziale do użytkowania przez Stowarzyszenie na rzecz Kupców.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 stycznia 2025 r. (wpływ 27 stycznia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1. Współpraca z Gminą
Podstawowym celem działania Stowarzyszenia jest (…).
W związku z powyższym Stowarzyszenie podejmowało i podejmuje różne działania.
Historycznie, na terenie działki oznaczonej obecnie numerem geodezyjnym (…), dla której to nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta (…) zlokalizowane było targowisko. Teren stanowi własność Gminy.
Na podstawie umowy z dnia 20 stycznia 2004 r. zawartej pomiędzy Gminą (dalej: „Gmina”), a Stowarzyszeniem, Gmina oddała Stowarzyszeniu w dzierżawę teren targowiska, oznaczonego wówczas jako działka (…) opisana w księdze wieczystej numer (…) . Umowa wchodziła w życie z dniem 1 lutego 2005 r. Zgodnie z postanowieniami umowy Stowarzyszenie zobowiązało się do zagospodarowania na własny koszt nieruchomości zgodnie z „…” i harmonogramem realizacji inwestycji przedłożonymi w ofercie przetargowej. Stowarzyszenie zleciło opracowanie dokumentacji projektowej, która była współfinansowana przez Kupców w oparciu o umowy o współfinansowanie prac projektowych. Przez Kupców należy rozumieć osoby, które handlowały na terenie targowiska według stanu na dzień 18 sierpnia 2004 r. Kupcy posiadali pierwszeństwo do zawierania umów najmu poszczególnych pawilonów po ich wybudowaniu. Stowarzyszenie działając jako inwestor uzyskało Decyzję Prezydenta o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę obejmującego budowę:
- (...) pawilonu frontowego,
- (...) pawilonów handlowych,
- (...) pawilonu administracyjno-technicznego,
- zadaszenia nad terenem inwestycji i urządzenie wewnętrznego pasażu pieszo-jezdnego.
Dodatkowo, Stowarzyszanie na podstawie umowy dzierżawy z Gminą użytkowało (były dzierżawione przez Kupców) 25 pawilonów handlowych, będących własnością Gminy (wybudowane w latach 60-tych ubiegłego wieku, dalej: „Inwestycja”).
Decyzja stała się ostateczna w dniu 24 września 2009 r. Na podstawie ww. Decyzji Stowarzyszenie, jako inwestor, rozpoczęło realizację Inwestycji. Inwestycja współfinansowana była przez Kupców w oparciu o zawierane pomiędzy Stowarzyszeniem, a poszczególnymi Kupcami Umowy Inwestycyjne. Na podstawie wskazanych umów każdy z Kupców zobowiązany był do przekazywania na rzecz Stowarzyszenia w zależności od postępu robót określonej kwoty pieniężnej powiększonej o podatek VAT.
Odrębnie przekazywane były kwoty powiększone o podatek VAT z tytułu kosztów prac projektowych. Inwestycję zakończono w 2010 r., co zostało potwierdzone Decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego udzielającą pozwolenia na użytkowanie obiektów. W efekcie, Stowarzyszenie dzierżawiło od Gminy teren, na którym zrealizowało Inwestycję, regulując z tego tytułu co miesiąc czynsz dzierżawny powiększony o podatek VAT na podstawie faktur wystawianych przez Gminę. Wysokość czynszu dzierżawnego uwzględniała de facto tylko koszty związane z dzierżawą gruntu, bez uwzględnienia wartości wznoszonego na nim składnika budowlanego (zrealizowanej Inwestycji). Poszczególne, wybudowane przez Stowarzyszenie, pawilony były natomiast przedmiotem umów najmu pomiędzy Stowarzyszeniem a Kupcami, którzy regulowali czynsz najmu wraz z kosztami utrzymania i administracji całej nieruchomości (ochrona, monitoring, sprzątanie, oświetlenie, odśnieżanie ciągu pieszo-jezdnego etc.). Należności te regulowane były przez Kupców na rzecz Stowarzyszenia na podstawie wystawianych faktur VAT.
Zgodnie z postanowieniami Umowy Dzierżawy z dnia 20 stycznia 2004 r. zawartej pomiędzy Gminą a Stowarzyszeniem (dalej: „Umowa”), czas trwania umowy ustalony został na 15 lat tj. z doprecyzowaniem na okres od dnia 1 lutego 2005 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. z możliwością przedłużenia na dalszy okres. Zgodnie z § 16 i 17 Umowy, w przypadku upływu terminu na który Umowa została zawarta, Gmina była uprawniona do przejęcia nieruchomości w stanie zagospodarowanym lub żądania przywrócenia do stanu poprzedniego. W przypadku przejęcia nieruchomości (terenu) w stanie zagospodarowanym Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do zwrotu poniesionych nakładów, a Gminie przysługiwało prawo do ich zatrzymania bez zapłaty wynagrodzenia lub odszkodowania w związku ze wzrostem wartości nieruchomości. Przed upływem terminu obowiązywania Umowy, Stowarzyszenie podjęło działania zmierzające do jej przedłużenia, na co Gmina nie wyraziła zgody. W związku z powyższym spełnione zostały przesłanki wskazane w § 16 i 17 Umowy związane z nieodpłatnym przejęciem na własność poczynionych przez Stowarzyszenie nakładów przez Gminę.
W okresie od 1 stycznia 2020 r. do 26 lutego 2020 r. Stowarzyszenie negocjowało z Gminą warunki nowej umowy, przy czym za ten okres zobowiązane było do zapłaty na rzecz Gminy odszkodowania z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości.
W dniu 26 lutego 2020 r. zawarta została pomiędzy Gminą a Stowarzyszeniem Umowa Dzierżawy znak (…) na czas określony do dnia (...) stycznia 2022 r. Na podstawie wskazanej umowy, Stowarzyszenie zobowiązane było do regulowania na rzecz Gminy czynszu dzierżawnego na podstawie wystawianych co miesiąc faktur VAT. Czynsz dzierżawny był ok. 3-krotnie wyższy od czynszu określonego w umowie z dnia 20 stycznia 2004 r. z uwagi na fakt, iż przedmiotem wyceny wysokości czynszu właściwego dla umowy, była nieruchomość zabudowana pawilonami, a nie sam grunt. Po upływie okresu trwania umowy zawierano kolejne umowy na czas określony na analogicznych warunkach. W okresie tym nowe władze Stowarzyszenia podejmowały starania i przygotowania do uzyskania możliwości nabycia terenu targowiska na własność Stowarzyszenia i Kupców.
W wyniku podjętych działań, Rada Uchwałą wyraziła zgodę na zbycie nieruchomości zabudowanej, stanowiącej własność Gminy, położonej w (…) oznaczonej w obrębie (…) jako działka (…) o powierzchni (...) ha. Wskazaną Uchwałą przyznano również pierwszeństwo nabycia nieruchomości dzierżawcy, tj. Stowarzyszeniu.
Nieruchomość nabywana przez Stowarzyszenie (dalej: „Nieruchomość”) obejmuje:
-grunt o powierzchni (...) m2,
-(...) pawilonów handlowych,
-(...) pawilon administracyjno-biurowy wraz z pomieszczeniami technicznymi i WC ogólnymi, służących całości terenu Targowiska (pomieszczenia na śmieci, sanitariaty, etc.) oraz zadaszenie nad terenem inwestycji i urządzenie wewnętrznego pasażu pieszo-jezdnego.
Łączna powierzchnia pomieszczeń wynosi (...) m2, powierzchnia części wspólnych (...) m2.
Ww. obiekty są budynkami/budowlami w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.
Prezydent Miasta w wykonaniu ww. uchwały zlecił biegłemu rzeczoznawcy majątkowemu dokonanie wyceny Nieruchomości dla celu sprzedaży. Rzeczoznawca dokonał szczegółowych oględzin terenu oraz znajdujących się na nim obiektów, w tym ich stanu technicznego i przedstawił Urzędowi Miasta operat, wskazujący kwotę (…) (…). Stowarzyszenie przeprowadziło negocjacje z Gminą i uzgodniono przystąpienie do czynności zmierzających do pozyskania przez Stowarzyszenie finansowania i nabycia wskazanej Nieruchomości. Gmina będzie zbywać Nieruchomość w kwocie netto, bez podatku VAT, a cena sprzedaży wyniesie (…) zł. Transakcja będzie zwolniona z podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W projekcie protokołu z rokowań zastrzeżono, że w przypadku, w którym obowiązek podatkowy dot. VAT powstanie, podatek należny doliczony zostanie do ceny. Równolegle na zbywanej Nieruchomości Stowarzyszenie ustanowi służebność przechodu od (…) w kierunku ul. (…) i ul. (….) za wynagrodzeniem (….) zł powiększoną o kwotę podatku VAT, tj. łącznie (….) zł brutto.
2.Warunki transakcji z Gminą Miasto
Stowarzyszenie w dniu (...) listopada 2024 r. nabyło prawo własności działki oznaczonej obecnie numerem geodezyjnym (…) obręb (…) o powierzchni (...) ha w (…), wraz z wybudowanymi na niej obiektami, dla której to Nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta KW nr (…) za cenę (…) zł, płatną przed przystąpieniem do umowy przenoszącej własność.
Stowarzyszenie ustanowiło na rzecz nieruchomości władnących stanowiących własność Gminy służebność przechodu od (…) za wynagrodzeniem (….) zł powiększoną o kwotę podatku VAT, tj. łącznie (….) zł brutto. Stowarzyszenie częściowo dokonało płatności ze środków własnych, a w pozostałym zakresie ze środków pochodzących z kredytu. Na Nieruchomości ustanowiona została hipoteka zabezpieczająca roszczenia Banku z tytułu zaciągniętego kredytu (hipoteka oczekuje na wpis).
3.Pozyskanie finansowania przez Stowarzyszenie
Stowarzyszenie posiada środki własne niewystarczające jednak na pokrycie całości wymaganego wkładu własnego. Ponadto, posiadane rezerwy finansowe winny zabezpieczać płynność Stowarzyszenia. Całość wkładu własnego pochodziła z umów przedwstępnych dotyczących nabycia udziałów we współwłasności zawieranych z Kupcami. Z uwagi na różną sytuację finansową Kupców, zawarto z zainteresowanymi dwa rodzaje umów przedwstępnych:
- pierwsza - zobowiązująca do zbycia udziału we współwłasności Nieruchomości niezwłocznie po nabyciu prawa własności Nieruchomości przez Stowarzyszenie, przy czym w tym przypadku płatność całości ceny nabycia udziału nastąpiła przy zawarciu umowy przedwstępnej,
- druga - zobowiązująca do zbycia udziału we współwłasności Nieruchomości po zapłacie przez Kupca całości ceny nabycia udziału, przy czym cena udziału regulowana będzie w ten sposób, że 20% ceny uregulowane zostało w dacie zawierania umowy przedwstępnej, a pozostałe 80% rozłożone zostało na raty w okresie 10-letnim. W okresie trwania umowy przyszły nabywca będzie miał prawo do korzystania z określonego pawilonu bez obowiązku regulowania czynszu najmu - wraz z obowiązkiem pokrywania kosztów eksploatacji i zarządu dot. części wspólnych na podstawie faktur wystawianych przez Stowarzyszenie i do regulowania rat z tytułu przyszłej ceny nabycia. Raty traktowane są jako zadatek i w przypadku odstąpienia od umowy, ulegają przepadkowi. Z uwagi na to, że wysokość rat będzie niższa niż wysokość czynszu najmu, Stowarzyszenie zastrzegło, że w przypadku w którym nabywca odstąpi od umowy zobowiązany będzie do zapłaty kary umownej stanowiącej iloczyn ilości miesięcy, za które należna była rata oraz kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy wysokością raty, a stawką czynszu jaki Stowarzyszenie uzyskiwałoby za dany pawilon - wysokość czynszu została wyliczona dla każdego z tych pawilonów. Dopuszczalne jest dokonanie cesji praw i obowiązków wynikających z umowy na inną osobę - tylko za zgodą Stowarzyszenia.
W stosunku do trzech pawilonów wskazane zostało, iż ich części wykraczają poza granice Nieruchomości nabywanej przez Stowarzyszenie. Nabywcy, którym będzie przysługiwało prawo do wyłącznego korzystania z tych pawilonów złożyli oświadczenia, że posiadają w tym zakresie wiedzę. Stowarzyszenie podejmie działania zmierzające do uregulowania tej kwestii, a po uregulowaniu przekaże prawo do korzystania z odpowiednich fragmentów uregulowanych gruntów.
4.Działania po nabyciu Nieruchomości przez Stowarzyszenie
Po nabyciu Nieruchomości przez Stowarzyszenie, będzie ono dokonywało zbycia udziałów we współwłasności Nieruchomości na rzecz Kupców. Wraz ze zbyciem udziału we współwłasności zawierana będzie umowa w formie aktu notarialnego o podziale Nieruchomości do użytkowania, na podstawie której nabywający udział będzie uprawniony do wyłącznego korzystania z części Nieruchomości obejmującej określony pawilon handlowy, oznaczony na mapce stanowiącej załącznik do umowy oraz będzie uprawniony do współkorzystania z części wspólnych obejmujących ciągi komunikacyjne.
Stowarzyszenie docelowo zachowa udziały we współwłasności, z którymi będzie powiązane prawo do korzystania z części pawilonów handlowych oraz pawilonu administracyjno-biurowego oraz pomieszczeń gospodarczych służących całości terenu Targowiska (pomieszczenia na śmieci, sanitariaty, etc.).
5. Szczególne postanowienia umów zbywania udziałów
Przewiduje się szczególne postanowienia umów dotyczących zbywania udziałów na rzecz Kupców, obejmujące:
- umowa o podziale do użytkowania, wraz z zobowiązaniem/udzieleniem pełnomocnictw do zawarcia jej z pozostałymi współwłaścicielami, w ramach której nabywcy będzie przysługiwało prawo do wyłącznego korzystania z określonego pawilonu,
- wskazanie, że Zarządcą nieruchomości do czasu spłaty kredytu będzie Stowarzyszenie,
- wyłączenie prawa zniesienia współwłasności na maksymalny okres (5 lat),
- zbywanie będzie następowało wraz ze zwolnieniem nabywanego udziału z obciążenia hipotecznego,
- ustanowienie prawa pierwokupu nabycia udziału przez Stowarzyszenie w przypadku, gdy w przyszłości Kupiec będzie chciał dokonać zbycia nieruchomości, z zastrzeżeniem kary umownej w przypadku jego naruszenia,
- w przypadku w którym zbywanie udziałów zwolnione będzie od podatku VAT, do umowy wpisane zostanie zastrzeżenie, że w przypadku gdyby taki obowiązek jednak powstał, to podatek ten zostanie doliczony, a Nabywca (Kupiec) zobowiązany będzie do jego zapłaty.
Jednocześnie, przedmiotem konsensusu pomiędzy społecznością Kupców i Stowarzyszeniem było ustalenie, że wysokość nabywanego udziału będzie odpowiadała stosunkowi powierzchni pawilonu przysługującego w ramach tej umowy Kupcowi, do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich pawilonów w tym handlowych i niehandlowych (administracyjno-biurowy, gospodarcze) wraz z 1/108 części wspólnej. Kupujący mają świadomość, że przy takim wyliczeniu udziały nabywane nie będą dokładnie odpowiadały proporcjom powierzchni pawilonu do całej Nieruchomości.
Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
Stowarzyszenie nie ponosiło i nie będzie ponosić do momentu Transakcji wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budynków, budowli lub ich części wybudowanych przez Stowarzyszanie pawilonów oraz zadaszenia nad terenem inwestycji i pasażu pieszo-jezdnego), stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej każdego z budynków/budowli odrębnie (Stowarzyszenie wybudowało/poniosło wydatki na wybudowanie ww. nieruchomości).
Stowarzyszanie nie ponosiło i nie będzie ponosić do momentu Transakcji wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budynków, budowli lub ich części ((...) pawilonów wybudowanych w latach 60 tych), stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej każdego z budynku/budowli odrębnie. Stowarzyszenie poniosło wydatki na nabycie ww. pawilonów.
Pytanie
Czy w okolicznościach przedstawionych w zdarzeniu przyszłym, zbycie (sprzedaż) udziałów we współwłasności Nieruchomości wraz z umową o podziale do użytkowania przez Stowarzyszenie na rzecz Kupców (niezwłocznie po nabyciu Nieruchomości przez Stowarzyszenie od Gminy) będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne zbycie (sprzedaż) udziałów we współwłasności Nieruchomości wraz z umową o podziale do użytkowania przez Stowarzyszenie na rzecz Kupców (niezwłocznie po nabyciu Nieruchomości przez Stowarzyszenie od Gminy) będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w sprawie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym także zbycie prawa do użytkowania wieczystego gruntów.
Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Naczelny Sąd Administracyjny (dalej jako „NSA”) w uchwale 7 sędziów z dnia 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 2/11, stwierdził, że sprzedaż udziału w prawie użytkowania wieczystego gruntu oraz udziału we współwłasności budynków stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.
Zatem zbycie udziału w prawie użytkowania wieczystego gruntu oraz w prawie własności budynków stanowiących odrębną nieruchomość, należy opodatkować VAT jako zbycie towarów. Powyższe stanowisko NSA jest także zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”, państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:
- określone udziały w nieruchomości;
- prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
- udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.
Tak też wskazał Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych z 26 marca 2024 r., nr 0114-KDIP1- 2.4012.45.2024.2.JO i z 4 października 2018 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.523.2018.1.MMA. W pierwszej z nich czytamy:
„(...) jeśli przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, to sprzedaż całej rzeczy lub ułamka tej rzeczy, również powinno być uznane za przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Kluczowe jest bowiem to, że wskutek nabycia prawa majątkowego (pełnej własności lub udziału) nabywca może rozporządzać rzeczą jak właściciel. Co istotne, ten warunek zostaje bezwzględnie spełniony w przypadku nabycia udziału w rzeczy. Powyższe twierdzenie uzasadnia również to, że istotą współwłasności jest niepodzielność prawa własności rzeczy. Zatem, jeśli nabywca nabywa tylko udział w rzeczy, tj. prawo majątkowe, to prawo daje mu możliwość rozporządzania rzeczą jak właściciel, właśnie z uwagi na fakt, że istotą współwłasności jest niepodzielność prawa do rzeczy. Tym samym, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie udziału w prawie użytkowania wieczystego gruntu lub budynku należy traktować jako dostawę towarów (...)”.
Jednocześnie, należy zauważyć, że zgodnie z art. 29a ust. 8 i 9 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, jednak zasady tej nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli. Tak więc należy odrębnie opodatkować zbycie udziału w prawie użytkowania wieczystego gruntu i odrębnie udziału we współwłasności budynków (nieruchomości).
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne zbycie (sprzedaż) udziałów we współwłasności Nieruchomości wraz z umową o podziale do użytkowania przez Stowarzyszenie na rzecz Kupców (niezwłocznie po nabyciu Nieruchomości przez Stowarzyszenie od Gminy) będzie podlegała opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Jednocześnie wskazać należy, że ustawa o VAT przewiduje sytuacje, w których dostawa towarów - nieruchomości podlega zwolnieniu od VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, do planowanej sprzedaży Nieruchomości będzie miało zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a.dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b.pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Językowa wykładnia powołanego wyżej art. 2 pkt 14 ustawy o VAT wskazuje, że pierwsze zasiedlenie dotyczyć może każdej czynności opodatkowanej, na mocy której budynek, budowla lub ich części oddane są do użytkowania. Mając na względzie, że przez sformułowanie „oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanych” można rozumieć zarówno sprzedaż, jak i najem czy również dzierżawę. Wskazać również należy, że w praktyce oznacza to oddanie nieruchomości w użytkowanie na podstawie czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Z powyżej powołanych przepisów wynika zatem, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 2 pkt 14 ustawy o VAT pierwsze zasiedlenie będzie więc miało miejsce wówczas, gdy obiekt wybudowany lub ulepszony przez dokonującego dostawy zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
Ponadto, zgodnie z utrwaloną ostatnią linią interpretacyjną organów podatkowych oraz orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, wbrew literalnemu brzmieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, poprzez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć również korzystanie z obiektu na cele prowadzonej działalności gospodarczej, nawet jeżeli nie został oddany do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanej. Stanowisko to znalazło potwierdzenie w wyroku NSA z dnia 14 maja 2015 r. wydanym w sprawie o sygn. akt: I FSK 382/14 oraz interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 15 października 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.595.2018.1.AJB.
Powyższe stanowisko, dotyczące czynności mogących stanowić pierwsze zasiedlenie, potwierdzał Minister Finansów w analogicznych sprawach w wydawanych przez siebie interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji z 23 maja 2014 r., nr IPPP1/443-450/14-2/MP, w odniesieniu do budynku wybudowanego przed stu laty minister Finansów odnosząc się do definicji pierwszego zasiedlenia wskazał, iż z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ona ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. (...).
Na uwagę zasługuje również analiza celów Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L z 2006 r. Nr 347, str. 1 z późn. zm.; dalej: „Dyrektywa VAT”), które stanowiły podstawę implementacji do przepisów krajowych pojęcia „pierwszego zasiedlenia”. Celem wprowadzenia powyższego pojęcia, było umożliwienie zwolnienia z opodatkowania VAT transakcji obejmujących dostawę budynków i budowli, które co do zasady były wykorzystywane do działalności gospodarczej lub przy wybudowaniu (ulepszeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT. Opodatkowaniu VAT podlegać natomiast powinny generalnie nowe budynki i budowle i dlatego przyjmuje się, że zwolnieniem z opodatkowania VAT powinny zostać objęte używane obiekty budowlane.
Jak wskazał w opinii do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, z dnia 12 lutego 1998 r. w sprawie C-346/95 Elisabeth Błasi, Rzecznik Generalny F.G. Jakobs „na podstawie (Dyrektywy VAT), dostawa nieruchomości i ich najem są co do zasady zwolnione od podatku. Zwolnienie to odzwierciedla szczególne trudności, które wynikają z poboru podatku przy takich przedmiotach transakcji. Inaczej niż zwykłe towary, używane nieruchomości nie pochodzą często z procesu produkcji. Ponadto raz wybudowane budynki w trakcie ich użytkowania często zmieniają właściciela, często bez związku z innymi (dalszymi) gospodarczymi czynnościami. Zgodnie z (Dyrektywą 2006/112) pobór podatku od wartości dodanej jest więc ograniczony jedynie do gruntów budowlanych i do nowych budynków oraz związanego z nimi gruntu.
Późniejsze powtarzające się opodatkowanie nieruchomości przy każdej sprzedaży nie byłoby zgodne z założeniami (Dyrektywy VAT). To samo dotyczy najmu nieruchomości, przy którym w normalnych przypadkach chodzi o czynności o charakterze pasywnym, z których nie powstaje żaden znaczący przyrost wartości”. Podobnie stwierdził Rzecznik Generalny w opinii z 14 października 2004 r. w sprawie C-428/02 Fonden Marselisborg Lystbadehavn. Założenie, że stare (używane) obiekty budowlane powinny być zwolnione z VAT, jako objęte pierwszym zasiedleniem, wynika zatem ewidentnie z celów Dyrektywy VAT.
Stanowisko takie ma oparcie również w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, tak m.in. interpretacja indywidualna nr 0111-KDIB3-1.4012.97.2018.3.AZ z dnia 30 kwietnia 2018 r., w której Organ podatkowy uznał, iż: „Zatem zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własne osoby fizycznej.” Powyższe stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął również m.in. w interpretacjach indywidualnych nr 0111-KDIB3-1.4012.163.2018.4.AB z dnia 23 maja 2018 r. i nr 0111-KDIB3-1.4012.170.2018.3.IK z dnia 24 maja 2018 r.
W ocenie Wnioskodawcy, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego wniosku okoliczności przesądzają, że Kupcy nabędą zasiedloną nieruchomość, której dostawa będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Okolicznościami potwierdzającymi zasadność zastosowania ww. zwolnienia są przede wszystkim:
- data uzyskania pozwolenia na budowę Nieruchomości przez Stowarzyszenie, tj. (...) września 2009 r.,
- data zakończenia Inwestycji, tj. wybudowania Nieruchomości. Inwestycję zakończono w 2010 r., co zostało potwierdzone Decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (…) z dnia., znak (…) udzielającą pozwolenia na użytkowanie obiektów (Nieruchomości). Jest to również data poniesienia wydatków przez Stowarzyszenie na ulepszenie Nieruchomości (inwestycja w obcym obiekcie), w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej,
- data rozpoczęcia użytkowania (dzierżawy) Nieruchomości na podstawie pierwszej Umowy Dzierżawy zawartej z Gminą. Zgodnie z postanowieniami Umowy, czas jej trwania ustalony został na 15 lat, tj. z doprecyzowaniem na okres od dnia 1 lutego 2005 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. z możliwością przedłużenia na dalszy okres. W kolejnych latach Stowarzyszanie dzierżawiło Nieruchomość na podstawie nowych umów dzierżawy zawieranych z Gminą,
- wykorzystywanie Nieruchomości przez Stowarzyszenie i Kupców (dzierżawienie) dla celów prowadzonej działalności gospodarczej w całym okresie współpracy z Gminą,
- planowana data dokonania zbycia (sprzedaży) udziałów we współwłasności Nieruchomości wraz z umową o podziale do użytkowania przez Stowarzyszenie na rzecz Kupców (niezwłocznie po nabyciu Nieruchomości przez Stowarzyszenie od Gminy) - nie później niż do końca maja 2025 r.
Całokształt przedstawionych okoliczności świadczy o tym, że każdy z budynków znajdujących się na Nieruchomości był przedmiotem „pierwszego zasiedlenia”, przy czym od jego momentu upłynęło ponad 2 lata. W konsekwencji planowane zbycie (sprzedaż) udziałów we współwłasności Nieruchomości wraz z umową o podziale do użytkowania przez Stowarzyszenie na rzecz Kupców (niezwłocznie po nabyciu Nieruchomości przez Stowarzyszenie od Gminy), odbędzie się po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT. Dostawa Nieruchomości na rzecz Kupców nie będzie zatem dokonywana przez Stowarzyszenie w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowanym momentem sprzedaży Nieruchomości we wskazanym zakresie, upłynie okres dłuższy niż dwa lata.
W rezultacie, wobec upływu terminu wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dostawa Nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Dodatkowo, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Nieruchomość w okresie dwóch lat przed planowaną dostawą nie była ulepszana w ten sposób, że wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów podatku dochodowego od osób prawnych stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Wydatki o takiej wartości nie będą również ponoszone na Nieruchomość do daty planowanej sprzedaży Nieruchomości na rzecz Kupców.
Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, planowana transakcja spełnia przesłanki zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Jednocześnie, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, powyższe zwolnienie dotyczy dostawy całej Nieruchomości, na której znajdują się budynki.
Państwa stanowisko znajduje aprobatę także Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Tytułem przykładu, interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2019 r., nr 0114-KDIP4.4012.239.2019.2.KS lub z dnia 13 listopada 2020 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.418.2020.4.PG.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Towarem jest także udział w prawie własności nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą VAT” lub „Dyrektywą 2006/112/WE Rady”:
Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:
1) określone udziały w nieruchomości,
2) prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
3) udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.
Zatem na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług również zbycie udziału w nieruchomości traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.
Art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stanowi, że:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Tak więc, by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. W dniu (...) listopada 2024 r. nabyli Państwo Nieruchomość, tj. prawo własności działki oznaczonej obecnie numerem geodezyjnym (…) wraz z wybudowanymi na niej obiektami: 107 pawilonami handlowymi, 1 pawilonem administracyjno-biurowym wraz z pomieszczeniami technicznymi i WC ogólnymi, służących całości terenu Targowiska (pomieszczenia na śmieci, sanitariaty, etc.) oraz zadaszeniem nad terenem inwestycji i urządzeniem wewnętrznego pasażu pieszo-jezdnego, które – jak Państwo podali– są budynkami/budowlami w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.
Planują Państwo dokonać zbycia udziałów we współwłasności Nieruchomości na rzecz Kupców. Wraz ze zbyciem udziału we współwłasności zawierana będzie umowa w formie aktu notarialnego o podziale Nieruchomości do użytkowania, na podstawie której nabywający udział będzie uprawniony do wyłącznego korzystania z części Nieruchomości obejmującej określony pawilon handlowy.
Wysokość nabywanego udziału będzie odpowiadała stosunkowi powierzchni pawilonu przysługującego w ramach tej umowy Kupcowi, do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich pawilonów w tym handlowych i niehandlowych (administracyjno-biurowy, gospodarcze) wraz z 1/108 części wspólnej.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy zbycie udziałów we współwłasności Nieruchomości wraz z umową o podziale do użytkowania na rzecz Kupców będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Zatem w celu ustalenia czy w odniesieniu do planowanych transakcji sprzedaży udziałów we współwłasności Nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, kiedy względem ww. budynków i budowli znajdujących się na działce nr (…) doszło do pierwszego zasiedlenia.
Jak wynika z opisu sprawy, (...) pawilonów handlowych zostało wybudowane w latach 60-tych ubiegłego wieku. Natomiast pozostałe pawilony handlowe oraz pawilon administracyjno-biurowy wraz z pomieszczeniami technicznymi i WC ogólnymi, służących całości terenu Targowiska (pomieszczenia na śmieci, sanitariaty, etc.) oraz zadaszenie nad terenem inwestycji i urządzenie wewnętrznego pasażu pieszo-jezdnego, zostały wybudowane przez Państwa w ramach inwestycji, którą zakończono w 2010 r. Dzierżawili Państwo od Gminy teren, na którym zrealizowali Państwo inwestycję. Dodatkowo na podstawie umowy dzierżawy z Gminą użytkowali Państwo 25 pawilonów handlowych wybudowanych w latach 60-tych ubiegłego wieku. Poszczególne, wybudowane przez Państwa, pawilony były natomiast przedmiotem umów najmu pomiędzy Państwem a Kupcami, którzy regulowali czynsz najmu wraz z kosztami utrzymania i administracji całej nieruchomości (ochrona, monitoring, sprzątanie, oświetlenie, odśnieżanie ciągu pieszo-jezdnego etc.). W związku z upływem terminu, na który została zawarta umowa dzierżawy z Gminą, Gmina przejęła wybudowane przez Państwa pawilony, nie dokonując zwrotu poniesionych przez Państwa nakładów. W 2022 r. została zawarta pomiędzy Państwem a Gminą umowa dzierżawy nieruchomości zabudowanej pawilonami. Natomiast (...) listopada 2024 r. nabyli Państwo od Gminy ww. nieruchomość.
Wskazali Państwo również, że Stowarzyszenie nie ponosiło i nie będzie ponosić do momentu Transakcji wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budynków, budowli lub ich części wybudowanych przez Stowarzyszanie pawilonów oraz zadaszenia nad terenem inwestycji i pasażu pieszo-jezdnego), stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej każdego z budynków/budowli odrębnie (Stowarzyszenie wybudowało/poniosło wydatki na wybudowanie ww. nieruchomości). Stowarzyszanie nie ponosiło i nie będzie ponosić do momentu Transakcji również wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budynków, budowli lub ich części ((...) pawilonów wybudowanych w latach 60 tych), stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej każdego z budynku/budowli odrębnie. Stowarzyszenie poniosło wydatki na nabycie ww. pawilonów.
Analizując przedstawione przez Państwa informacje należy stwierdzić, że doszło już do pierwszego zasiedlenia ww. budynków i budowli. Jednocześnie pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków i budowli, a planowaną dostawą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.
Zatem w odniesieniu do ww. budynków i budowli będą spełnione przesłanki wymagane dla zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Tym samym dalsza analiza zwolnień ww. dostawy – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.
W konsekwencji planowana dostawa udziałów we współwłasności gruntu (działki nr …), na którym posadowione są wskazane w opisie sprawy budynki i budowle – przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy – również zostanie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.
Mając na względzie powyższe, uznać należy, że odpłatne zbycie (sprzedaż) udziałów we współwłasności Nieruchomości wraz z umową o podziale do użytkowania na rzecz Kupców będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku tj. nie zmienią się okoliczności planowanej transakcji.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.