
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
-prawidłowe w części dotyczącej:
-uznania Fundacji za podatnika VAT w związku z działaniami nakierowanymi na powstanie Platformy Szkoleniowej oraz w związku z wniesieniem aportu do Spółki;
-uznania wniesienia praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki za odpłatne świadczenie usług, tj. transakcję opodatkowaną VAT;
-określenia momentu powstania obowiązku podatkowego po stronie Fundacji w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki;
-prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki;
-ustalenia kiedy po stronie Fundacji powstanie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej i w deklaracji za który okres Fundacja powinna dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
-prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem aportem praw do Platformy Szkoleniowej przez Spółkę.
-nieprawidłowe w części dotyczącej braku uwzględniania przez Fundację przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, obrotu wygenerowanego w związku z wniesieniem praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie:
-uznania Fundacji za podatnika VAT w związku z działaniami nakierowanymi na powstanie Platformy Szkoleniowej oraz w związku z wniesieniem aportu do Spółki;
-uznania wniesienia praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki za odpłatne świadczenie usług, tj. transakcję opodatkowaną VAT;
-określenia momentu powstania obowiązku podatkowego po stronie Fundacji w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki;
-prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki;
-ustalenia kiedy po stronie Fundacji powstanie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej i w deklaracji za który okres Fundacja powinna dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
-braku uwzględniania przez Fundację przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, obrotu wygenerowanego w związku z wniesieniem praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki;
-prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem aportem praw do Platformy Szkoleniowej przez Spółkę.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja została powołana do życia jako (…), na podstawie (…) Swoją działalność kontynuuje, jako (…) (dalej: Fundacja), na podstawie obecnie obowiązującego statutu oraz przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. Fundatorem Fundacji jest (…).
W świetle statutu, głównymi celami Fundacji są:
(…)
W celu pozyskania środków niezbędnych do realizacji zadań, Fundacja prowadzi działalność gospodarczą określoną w artykule 12 statutu Fundacji polegającą m.in. na:
(…)
W praktyce realizowane przez Fundację czynności sprowadzają się głównie do świadczenia usług udzielania i pośrednictwa w udzielaniu pożyczek oraz zarządzania nimi. Są one, co do zasady, związane z prowadzeniem (…). Te czynności realizowane przez Fundację podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 uptu.
Z uwagi na to, że Fundacja świadczy w przeważającej części usługi zwolnione z VAT, a udział działalności opodatkowanej w całkowitym jej obrocie nie przekracza w roku podatkowym 2%, w stosunku do nabywanych towarów i usług wykorzystywanych do czynności, w związku z którymi nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, od których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Fundacja nie odlicza podatku naliczonego od całości swoich zakupów.
Reagując na potrzeby rynku w zakresie edukacji oraz wspierania mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, a tym samym realizując swoje cele statutowe, Fundacja w 2023 roku podjęła decyzję o stworzeniu nowoczesnej, internetowej platformy szkoleniowej (dalej: Platforma Szkoleniowa). Platforma Szkoleniowa ma oferować szkolenia on-line dla szerokiego kręgu odbiorców. W 2023 roku rozpoczęły się prace związane z realizacją Platformy Szkoleniowej. Fundacja nawiązała współpracę z dostawcą usług programistycznych/informatycznych oraz zatrudniła Project Managera, któremu zleciła koordynowanie przedmiotowych zadań Project Managerowi.
W związku z tym, że Platforma Szkoleniowa miała służyć działalności edukacyjnej, która co do zasady jest opodatkowana VAT, ale może też korzystać ze zwolnienia z tego podatku (np. w sytuacjach określonych w § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień) w momencie ponoszenia wydatków nie było jasne, w jakim zakresie kształtować się będzie sprzedaż zwolniona i opodatkowana VAT generowana przez Platformę Szkoleniową. Z uwagi na fakt, że dotychczas obroty z działalności opodatkowanej Fundacji nie przekraczały proporcji 2% i Fundacja nie odlicza VAT od nabywanych towarów i usług, nie było jasne, czy wydatki na Platformę Szkoleniową (stanowiące „wydatki mieszane”) będą dawały Fundacji jakiekolwiek prawo do odliczenia VAT. W związku z powyższym Fundacja nie odliczała/nie odlicza podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z powstaniem Platformy Szkoleniowej.
Rozwój możliwości Platformy Szkoleniowej, powstające kolejne pomysły jej komercyjnego wykorzystania oraz konieczność zapewnienia organizacji, która skutecznie wykorzystałaby jej potencjał spowodowały, że władze Fundacji zaczęły rozważać decyzję o powołaniu spółki celowej, w formie spółki z o.o., (dalej: Spółka) i przekazaniu Spółce zadań związanych z funkcjonowaniem Platformy. Istotny wpływ na planowaną decyzję ma przede wszystkim chęć oddzielenia zadań statutowych realizowanych przez Fundację i zadań związanych z działalnością finansową, od działania komercyjnego, związanego z wykorzystaniem Platformy Szkoleniowej. Planowanym celem założenia Spółki będzie generowanie dochodów przy wykorzystaniu Platformy Szkoleniowej i w kolejnym kroku wspieranie wygenerowanymi w ten sposób dochodami działalności statutowej Fundacji. W związku z tym Fundacja rozważa wniesienie praw do Platformy Szkoleniowej, jako wkładu niepieniężnego do Spółki, w zamian za jej udziały. Planowany termin zakończenia prac związanych z realizacją Platformy Szkoleniowej to koniec I kwartału 2025 roku. Wartość aportu byłaby równa wartości początkowej/wartości nakładów, poniesionych na Platformę Szkoleniową pomniejszonych o podatek VAT naliczony (o ile będzie podlegał odliczeniu). W zamian za aport Fundacja otrzymałaby udziały o wartości nominalnej równej wartości aportu. Planowane objęcie udziałów w zamian za aport miałoby nastąpić w momencie zawarcia umowy Spółki.
Planuje się, że Spółka będzie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT z siedzibą w Polsce. Fundacja jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Składając niniejszy wniosek, Fundacja działa również jako podmiot planujący utworzenie spółki, o którym mowa w art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług
1.Czy Fundacja posiada status podatnika VAT w związku z działaniami nakierowanymi na powstanie Platformy Szkoleniowej i czy będzie działała w charakterze podatnika w sytuacji wniesienia aportu do Spółki?
2.Czy wniesienie praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług tj. transakcję opodatkowaną VAT?
3.Kiedy powstanie obowiązek podatkowy po stronie Fundacji w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki?
4.Czy w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki Fundacji będzie przysługiwało prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej?
5.Kiedy po stronie Fundacji powstanie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej i w deklaracji za który okres Fundacja powinna dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
6.Czy obrót wygenerowany w związku z wniesieniem praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki powinien być uwzględniony przez Fundację przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 uptu?
7.Czy, w jakim okresie i w jakim zakresie Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem aportem praw do Platformy Szkoleniowej?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług
AD 1. W ocenie Fundacji, posiada ona status podatnika VAT w związku z działaniami nakierowanymi na powstanie Platformy Szkoleniowej i będzie działała w charakterze podatnika w sytuacji wniesienia aportu do Spółki.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Stosownie do art. 5 tej ustawy fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.
Jak wynika z powyższych regulacji, polski ustawodawca przyjmuje, że w polskim porządku prawnym fundacje oprócz działalności statutowej, nastawionych na realizację celów, do których zostały powołane, mogą prowadzić również działalność gospodarczą. W piśmiennictwie przyjmuje się, że brzmienie ustawy dopuszcza, aby fundacje prowadziły działalność gospodarczą w ramach działań podejmowanych bezpośrednio przez samą fundację, ale również mogą tworzyć inne podmioty, przy pomocy których będą realizowały działalność gospodarczą, wspierającą podstawowe cele fundacji.
Stosownie do art. 15 ust. 1 uptu, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 uptu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W ocenie Fundacji brzmienie art. 15 ust. 1 i 2 uptu wskazuje, że Fundacja podejmując aktywność gospodarczą, taką jak utworzenie Platformy Szkoleniowej i posiadając plany wykorzystywania tej wartości niematerialnej i prawnej w sposób ciągły, do celów zarobkowych, wypełniła definicję „podatnika”, o którym mowa w art. 15 ust. 1 uptu. Wszelkie działania podejmowane przez Fundację w związku z powstaniem Platformy Szkoleniowej i jej wykorzystaniem miały i mają zatem przymiot „wykonywanych przez podatnika VAT”. Okoliczności tej nie zmienia, że w związku z potencjalną zmianą planów Platforma Szkoleniowa nie będzie wykorzystywana w sposób ciągły, w celach zarobkowych przez Fundację, a jedynie jednorazowo zostanie wniesiona aportem do Spółki. Jak bowiem wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 11 lipca 2024 w sprawie C-182/23 Makowit, podatnik dokonuje czynności opodatkowanych nawet w sytuacji, gdy działa w sposób sporadyczny, o ile czynności te dotyczą majątku, który stanowił składnik jego przedsiębiorstwa. W tej sytuacji należy uznać, że Fundacja wnosząc prawa do Platformy Szkoleniowej do Spółki będzie działała w charakterze podatnika VAT.
AD 2. W ocenie Fundacji, wniesienie praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, czyli transakcję opodatkowaną VAT.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 uptu przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzaniem towarami jak właściciel.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 uptu przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 uptu przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że wniesienie praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki w zamian za udziały, nie będzie stanowiło dostawy towarów, gdyż prawa do Platformy Szkoleniowej nie spełniają definicji „towaru”. Tym niemniej transakcja ta będzie stanowiła świadczenie usług, w rozumieniu uptu, które będzie dokonane za wynagrodzeniem.
Wynagrodzeniem, stanowiącym w tym przypadku ekwiwalent świadczenia Fundacji, będą udziały, które Fundacja nabędzie w Spółce, w wyniku aportu. W efekcie transakcja ta będzie stanowiła transakcję opodatkowaną VAT.
AD 3. W ocenie Fundacji, obowiązek podatkowy po stronie Fundacji w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki powstanie z chwilą zawarcia umowy Spółki.
Stosownie do art. 19a uptu obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi (...).
Zdaniem Fundacji, odnosząc tę regulację do opisanego stanu przyszłego, obowiązek podatkowy po stronie Fundacji powstanie z chwilą zawarcia umowy Spółki, na bazie której Fundacja pokryje udziały w Spółce wkładem niepieniężnym, w postaci przeniesienia na Spółkę praw do Platformy Szkoleniowej.
AD 4. W ocenie Fundacji, w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki, Fundacji będzie przysługiwało prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej.
Stosownie do art. 86 ust. 1 uptu w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje praw od obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).
Powyższa regulacja stanowi fundament opodatkowania podatkiem VAT i realizuje zasadę odliczalności i neutralności tego podatku dla podatników. Konsekwencją uznania za prawidłowe stanowiska zawartego w pkt 1 i 2 niniejszego wniosku jest to, że Fundacja dokonując aportu będzie działała w charakterze podatnika i dokona czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Z tego należy wywieść kolejną konsekwencję, jaką jest prawo Fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej. W związku z tym, że wniesienie aportu będzie stanowiło czynność opodatkowaną to podatek naliczony związany z powstaniem Platformy Szkoleniowej będzie w całości związany z dokonaniem przez Fundację czynności opodatkowanej. Z tego względu Fundacji będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z powstaniem Platformy Szkoleniowej.
AD 5. W ocenie Fundacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej powstało zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b uptu, jednak Fundacja powinna to prawo zrealizować w deklaracji za okres, w którym podjęta zostanie decyzja o zmianie przeznaczenia Platformy Szkoleniowej – w stosunku do wydatków poniesionych przed tą zmianą oraz w deklaracjach „bieżących” – w odniesieniu do wydatków poniesionych po momencie zmiany przeznaczenia Platformy Szkoleniowej.
Biorąc pod uwagę treść art. 86 ust. 10 uptu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Problem, przed którym stanęła Fundacja związany jest z tym, że dotychczas nie jest wiadome, jaki będzie związek wydatków ponoszonych na Platformę Szkoleniową z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi. Co więcej, jako że proporcja sprzedaży opodatkowanej Fundacji wynosiła mniej niż 2% i Fundacja nie odliczała VAT od całości swoich zakupów, należało uznać, że od wydatków „mieszanych” nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Dopiero od momentu podjęcia ostatecznej decyzji przez władze Fundacji, co do wniesienia praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki będzie przesądzone, że nakłady czynione na Platformę Szkoleniową będą wykorzystane jedynie do działalności opodatkowanej.
W ocenie Fundacji, taką sytuację przewidują regulacje zawarte w art. 91 uptu.
Stosownie do art. 91 ust. 2 uptu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w art. 91 ust. 1 uptu, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. (...)
Stosownie do art. 91 ust. 4 uptu, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Stosownie do art. 91 ust. 5 uptu, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Stosownie do art. 91 ust. 6 pkt 1 uptu, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi.
Stosownie do art. 91 ust. 7 uptu, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Stosownie do art. 91 ust. 8 uptu, korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.
W ocenie Fundacji przytoczone regulacje wskazują, że w sytuacji, gdy Fundacja:
-jest w trakcie wytwarzania wartości niematerialnych i prawnych (Platforma Szkoleniowa),
-nie dokonała odliczenia VAT w momencie nabywania towarów i usług, bowiem Platforma miała służyć sprzedaży mieszanej, a proporcja sprzedaży opodatkowanej była niższa niż 2%,
-dojdzie do zmiany przeznaczenia Platformy Szkoleniowej przed oddaniem jej do używania,
-zmiana będzie skutkować wykorzystaniem Platformy Szkoleniowej jedynie do wykonywania czynności opodatkowanych,
Fundacja powinna dokonać odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabytymi w celu wytworzenia Platformy Szkoleniowej w ten sposób, że:
-podatek VAT związany z nabyciem towarów i usług dokonanym od 2023 r. do dnia podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia Platformy Szkoleniowej zostanie odliczony jednorazowo w deklaracji składanej przez Fundację za okres, w jakim nastąpi zmiana przeznaczenia Platformy Szkoleniowej;
-podatek VAT związany z nabyciem towarów i usług dokonanym po podjęciu decyzji o zmianie przeznaczenia Platformy Szkoleniowej zostanie odliczony „na bieżąco”, tj. zgodnie z regułą ogólną wynikającą z art. 86 ust. 10 i 10b uptu.
W związku z tym, że zgodnie ze stanowiskiem zawartym w pkt 4 wniosku, prawo do odliczenia będzie przysługiwało Fundacji w pełni, to Fundacja będzie miała prawo do odliczenia całego podatku naliczonego, bez konieczności dokonania wyłączeń w wysokości 1/5 podatku, mimo że niektóre wydatki ponoszone były w 2023 r. Jest to uzasadnione, gdyż Platforma Szkoleniowa jest nadal w budowie i nie dojdzie do sytuacji, w której będzie ona wykorzystywana przez Fundację do czynności niedających prawa do odliczenia VAT.
Taki sposób korekty, w ocenie Fundacji, będzie najlepiej realizował zasadę neutralności podatku VAT oraz natychmiastowej odliczalności podatku związanego z czynnościami opodatkowanymi.
AD 6. W ocenie Fundacji, obrót wygenerowany w związku z wniesieniem praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki nie powinien być uwzględniony przez Fundację przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 uptu.
Na podstawie art. 90 ust. 1, 2, 3 i 5 uptu, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Do obrotu nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Istotą przywołanej regulacji jest zapewnienie podatnikowi, wykorzystującemu towary i usługi zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych, prawa do odzyskania podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim pozostaje on w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Regulacja ta realizuje zatem zasadę neutralności VAT i stanowi uzupełnienie reguły ustanowionej w art. 86 ust. 1 uptu. W sytuacji, gdy podatnik nie jest w stanie przyporządkować konkretnych wydatków do czynności jedynie opodatkowanych lub zwolnionych przyjęto możliwość odliczenia przy ustaleniu „proporcji” opartej na wysokości obrotów realizowanych przez podatnika. Proporcja ta powinna odpowiadać realnej działalności gospodarczej podatnika i obrotom generowanym przez niego w jej trakcie – zarówno z czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych z VAT. Z wliczania do takich obrotów wyłączono m.in. obrót uzyskany z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania. Istotą tej regulacji było uniknięcie sytuacji, w której pojedyncze transakcje zbycia środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych lub gruntów zaburzałyby wartość „proporcji”, a przez to prowadziłyby do zbyt wysokiego lub zbyt niskiego poziomu odliczenia VAT, w oderwaniu od podstawowej działalności gospodarczej podatnika.
Zdaniem Fundacji, taka okoliczność ma miejsce również w niniejszej sprawie, gdyż co do zasady Fundacja wykonuje czynności związane z udzielaniem pożyczek i pośrednictwa w ich udzielaniu, które są zwolnione z VAT. Proporcja sprzedaży zwolnionej przekracza 98% obrotu Fundacji. W tej sytuacji ujęcie w obrotach Fundacji kwoty obrotu wynikającej z opodatkowanego aportu, który jest czynnością jednorazową i nie ma związku z podstawową działalnością Fundacji, mogłoby spowodować znaczne zaburzenie tej proporcji, co doprowadziłoby do nieuzasadnionego jej zawyżenia, a przez to do zbyt wysokiego odliczenia VAT. W tej sytuacji, w ocenie Fundacji, kwota obrotu z tytułu aportu nie powinna być uwzględniana przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 uptu.
AD 7. W ocenie Fundacji, Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem aportem Platformy Szkoleniowej na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 1 i art. 86 ust. 10 uptu.
Fundacja, działając jako podmiot planujący utworzenie spółki, o którym mowa w art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, uważa, że Spółka, która będzie wykorzystywała Platformę Szkoleniową do prowadzenia działalności gospodarczej, będzie występowała w charakterze czynnego i zarejestrowanego podatnika VAT, a co za tym idzie będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem aportem praw do Platformy Szkoleniowej na zasadach ogólnych, wynikających z art. 86 ust. 1 uptu, tj. w zakresie w jakim Platforma Szkoleniowa będzie przez nią wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczenie to będzie możliwe przy uwzględnieniu regulacji szczególnych, takich jak na przykład wskazane w art. 88 uptu.
Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powinno zostać dokonane również na zasadach ogólnych, tj. w terminach, o których mowa w art. 86 ust. 10 i 10b uptu w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez Spółkę towarów i usług powstanie obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Spółka otrzyma fakturę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest:
-prawidłowe w części dotyczącej:
-uznania Fundacji za podatnika VAT w związku z działaniami nakierowanymi na powstanie Platformy Szkoleniowej oraz w związku z wniesieniem aportu do Spółki;
-uznania wniesienia praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki za odpłatne świadczenie usług, tj. transakcję opodatkowaną VAT;
-określenia momentu powstania obowiązku podatkowego po stronie Fundacji w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki;
-prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki;
-ustalenia kiedy po stronie Fundacji powstanie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej i w deklaracji za który okres Fundacja powinna dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
-prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem aportem praw do Platformy Szkoleniowej przez Spółkę.
-nieprawidłowe w części dotyczącej braku uwzględniania przez Fundację przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, obrotu wygenerowanego w związku z wniesieniem praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji jest uznawane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania usługi. Wynagrodzenie musi być należne za jej wykonanie.
Przy czym odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść.
Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.
Czynność wniesienia aportu (w zależności od jego przedmiotu) może spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towarów na podstawie art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub za świadczenie usług w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Powołane przepisy stanowią implementację art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel, czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Status podatnika podatku od towarów i usług wynika również z okoliczności dokonania czynności, które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
W orzecznictwie TSUE wskazuje się, że działalność gospodarczą stanowią również czynności, w wyniku których poczyniono nakłady na poczet jej prowadzenia, mimo że działalności tej nie rozpoczęto. Z orzecznictwa TSUE wynika, że sam zamiar prowadzenia działalności gospodarczej, potwierdzony obiektywnymi dowodami przesądza o potrzebie traktowania danego podmiotu jako podatnika VAT nawet wtedy, gdy organ skarbowy wie, że przewidywana działalność gospodarcza, która miała prowadzić do transakcji opodatkowanych, nie zostanie zrealizowana (zob. orzeczenie w sprawie C-400/98 pomiędzy Finanzamt Goslar a Brigitte Breitsohl).
Prawo wspólnotowe wskazuje zatem, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem i działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie majątku rzeczowego i wartości niematerialnych w celu uzyskiwania z tego tytułu dochodu.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Fundacja w 2023 r. podjęła decyzję o stworzeniu nowoczesnej, internetowej Platformy Szkoleniowej. Platforma Szkoleniowa ma oferować szkolenia on-line dla szerokiego kręgu odbiorców. W 2023 r. rozpoczęły się prace związane z realizacją Platformy Szkoleniowej. Fundacja nawiązała współpracę z dostawcą usług programistycznych/informatycznych oraz zatrudniła Projekt Managera, któremu zleciła koordynowanie przedmiotowych zadań. Platforma Szkoleniowa miała służyć działalności edukacyjnej, która co do zasady jest opodatkowana VAT, ale może też korzystać ze zwolnienia z tego podatku (np. w sytuacjach określonych w § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień). Władze Fundacji zaczęły rozważać decyzję o powołaniu spółki celowej, w formie spółki z o.o. i przekazaniu spółce zadań związanych z funkcjonowaniem Platformy. W związku z tym Fundacja rozważa wniesienie praw do Platformy Szkoleniowej, jako wkładu niepieniężnego do spółki w zamian za jej udziały.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że zarówno działania nakierowane na powstanie Platformy Szkoleniowej, która pierwotnie miała być wykorzystywana bezpośrednio przez Fundację do prowadzenia działalności edukacyjnej, jak i czynność wniesienia aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki, noszą/będą nosiły znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Fundacja dla tych czynności występuje/będzie występowała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy.
Wniesienie wkładu do Spółki w postaci praw do Platformy Szkoleniowej w zamian za udziały tej Spółki będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, które dokonane przez Fundację będącą czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzącym działalność gospodarczą, będzie podlegało opodatkowaniu tym podatkiem. Jednocześnie usługa ta nie została wskazana przez ustawodawcę jako czynność objęta zwolnieniem z podatku VAT. W konsekwencji świadczenie ww. usługi będzie podlegało opodatkowaniu według właściwej stawki tego podatku.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2 jest prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego po stronie Fundacji w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki, należy wskazać, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Ww. przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego.
Mając na uwadze, że dla zbycia praw do Platformy Szkoleniowej nie przewidziano szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, to dla opisanej transakcji obowiązek podatkowy powstanie – zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy – z chwilą wykonania usługi, przez co w analizowanym przypadku należy rozumieć moment wniesienia aportem ww. praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki w zamian za jej udziały, czyli moment zawarcia umowy Spółki.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do stworzenia Platformy Szkoleniowej oraz okresu, za który Fundacja powinna dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W myśl art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Stosownie do art. 90 ust. 5 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Na mocy art. 90 ust. 6 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:
1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Jak stanowi art. 90 ust. 9a ustawy:
Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Zaznaczyć należy, że wskaźnik poniżej 2% nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji – w takiej sytuacji podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywać odliczenia w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczać podatku naliczonego.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Przy czym, co również istotne, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Na podstawie z art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Stosownie do treści art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury lub dokumentu celnego, będącego podstawą odliczenia lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone natomiast w art. 91 ustawy.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Stosownie do art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
W świetle art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1)opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Stosownie do art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
W świetle art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak wynika z art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
W myśl art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Na podstawie art. 91 ust. 8 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.
Z przywołanych wyżej przepisów art. 86 i art. 91 ustawy wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.
Jak wynika z opisu sprawy, Platforma Szkoleniowa miała służyć działalności edukacyjnej, która co do zasady jest opodatkowana VAT, ale może też korzystać ze zwolnienia z tego podatku. Fundacja świadczy w przeważającej części usługi zwolnione z VAT, a udział działalności opodatkowanej w całkowitym jej obrocie nie przekracza w roku podatkowym 2%. W stosunku do nabywanych towarów i usług wykorzystywanych do czynności, w związku z którymi nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, od których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Fundacja nie odlicza podatku naliczonego od całości swoich zakupów. Fundacja nie odlicza VAT od nabywanych towarów i usług związanych z powstaniem Platformy Szkoleniowej, bowiem nie było jasne, czy wydatki na Platformę Szkoleniową będą dawały Fundacji jakiekolwiek prawo do odliczenia VAT.
Obecnie Fundacja rozważa wniesienie praw do Platformy Szkoleniowej jako wkładu niepieniężnego do Spółki w zamian za jej udziały, która to czynność będzie stanowiła – jak rozstrzygnięto powyżej – świadczenie usług opodatkowane podatkiem VAT.
W omawianej sprawie mamy do czynienia z nabyciami na cele stworzenia Platformy Szkoleniowej, która nie została jeszcze ukończona i jednocześnie zmiana przeznaczenia nabywanych towarów i usług służących stworzeniu Platformy Szkoleniowej na wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych nastąpi przed ich faktycznym wykorzystaniem.
W związku z powyższym, w sytuacji opisanej we wniosku, z uwagi na okoliczność, że Fundacja nie będzie wykorzystywała powstałej Platformy Szkoleniowej przed podjęciem decyzji o wniesieniu jej aportem do Spółki i zmiana przeznaczenia nabywanych towarów i usług na wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych nastąpi przed ich faktycznym wykorzystaniem, Fundacja będzie miała prawo skorygowania nieodliczonego podatku z odpowiednim zastosowaniem przepisów art. 91 ustawy.
Do sytuacji opisanej przez Państwa odnosi się przepis art. 91 ust. 7d ustawy.
Korektę nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego należy ująć w tym okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi udokumentowana zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług służących wytworzeniu Platformy Szkoleniowej, tj. zostanie podjęta decyzja o zmianie wykorzystania ww. towarów i usług oraz przekazaniu praw do Platformy Szkoleniowej na rzecz nowotworzonej Spółki celowej.
Ponadto Fundacja będzie miała prawo, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem towarów i usług dokonanym po podjęciu decyzji o przeznaczeniu Platformy Szkoleniowej wyłącznie do działalności opodatkowanej „na bieżąco”, z uwzględnieniem art. 86 ust. 10, 10b i 11 ustawy o VAT. Prawo to będzie przysługiwało Fundacji pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 i pytania nr 5 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą także uwzględniania przez Fundację przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy obrotu wygenerowanego w związku z wniesieniem praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zauważyć, że w przypadku proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla wszystkich podatników jedną metodę rozliczania podatku naliczonego, tj. według obrotu (art. 90 ust. 3 ustawy).
Obrót, o którym mowa w art. 90 ustawy powinien być rozumiany jako kwota zapłaty z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, pomniejszona o VAT.
Ustawodawca w art. 90 ust. 5 ustawy określił również jakiego obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, nie wlicza się do proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Ww. przepis odnosi się do towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, i które są używane przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Przepis ten stanowi implementację art. 174 ust. 2 lit. a) Dyrektywy w sprawie VAT, zgodnie z którym w drodze odstępstwa przy obliczaniu proporcji nie uwzględnia się wysokości obrotu uzyskanego z dostaw dóbr inwestycyjnych używanych przez podatnika do potrzeb jego przedsiębiorstwa.
Jak wynika natomiast z wyroku TSUE z 6 marca 2008 r. w sprawie C-98/07, dobra inwestycyjne to takie dobra, które są wykorzystywane dla celów działalności gospodarczej, które wyróżniają się trwałym charakterem i wartością oraz których koszty nabycia nie są księgowane zwyczajnie jako wydatki bieżące, lecz podlegają amortyzacji w ciągu kilku lat obrotowych.
Na gruncie przepisów ustawy o VAT polski ustawodawca za dobra inwestycyjne uznał również wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji jako mające charakter podobny do tego przypisywanego dobrom inwestycyjnym.
W myśl art. 16b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o CIT”:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
1)(uchylony)
2)spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
3)(uchylony)
4)autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
5)licencje,
6)prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej,
7)wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)
– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Z art. 16b ust. 1 ustawy o CIT wynika zatem, że jednym z warunków zaliczenia do wartości niematerialnych i prawnych danego składnika majątkowego jest jego nabycie przez podatnika od innego podmiotu.
W analizowanej sprawie Platforma Szkoleniowa nie została przez Fundację nabyta, lecz wytworzona (zrealizowana) na zlecenie Fundacji poprzez dostawców usług programistycznych/informatycznych oraz zatrudnionego Project Managera koordynującego całość wykonywanych zadań. Tym samym powstała w wyniku ich pracy Platforma jest traktowana jako wytworzona przez Fundację we własnym zakresie.
Na gruncie ustawy o CIT, tworzona przez Fundację Platforma Szkoleniowa nie może być traktowana jako wartość niematerialna i prawna podlegająca amortyzacji, gdyż nie zostanie ona uzyskana w drodze jej nabycia od innego podmiotu, a zostanie wytworzona na zlecenie Fundacji w ramach prowadzonej przez nią działalności.
Jednocześnie należy zauważyć, że Platforma Szkoleniowa jest w trakcie wytwarzania i nie będzie przed dostawą (aportem) używana przez Fundację na potrzeby jej działalności.
Tym samym obrót uzyskany z tytułu wniesienia aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki nie może zostać wyłączony z kalkulacji proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.
Wyłączenie to nie ma również zastosowania w przypadku uznania tej dostawy (aportu) jako dostawy występującej incydentalnie (jednorazowo) i pomocniczo.
Wobec tego, przy kalkulacji proporcji określonej w art. 90 ust. 3 ustawy, Fundacja powinna uwzględniać wartość obrotu uzyskanego z tytułu wniesienia aportem praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 jest nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem aportem praw do Platformy Szkoleniowej przez Spółkę utworzoną przez Fundację.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że planuje się, że Spółka będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT z siedzibą w Polsce. Spółka przejmie zadania związane z funkcjonowaniem Platformy Szkoleniowej, która ma służyć do czynności opodatkowanych VAT oraz zwolnionych od tego podatku. Spółka będzie generowała dochody przy wykorzystaniu Platformy Szkoleniowej.
Mając na uwadze powyższe, utworzonej przez Fundację Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem aportem praw do Platformy Szkoleniowej wyłącznie w zakresie w jakim Platforma Szkoleniowa będzie przez Spółkę wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało Spółce pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.
Spółce będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych praw do Platformy Szkoleniowej powstanie obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury będącej podstawą odliczenia lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 7 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.