Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.601.2024.2.AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.601.2024.2.AW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

-prawidłowe w zakresie uznania, że planowana transakcja będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10,

-nieprawidłowe w zakresie uznania, że planowana transakcja będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 11 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych planowanej dostawy nieruchomości zabudowanej w ramach licytacji komorniczej, wpłynął 16 grudnia 2024 r. Wniosek – w odpowiedzi na wezwanie Organu – uzupełnił Pan pismem z 23 stycznia 2025 r. (data wpływu: 30 stycznia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym (...), Kancelaria Komornicza nr (…) w (...), w sprawie o sygn. akt (...) z wniosku Wierzyciela (...) oraz (...) dokonał w dniu (…) 2021 r. zajęcia nieruchomości oznaczonej jako: nieruchomość gruntowa dłużnika położona w (...) przy ul. (...) o nr KW: (...) (kop. zajęcia w zał.).

W dniu (…) 2024 r. Komornik zgodnie z wnioskiem Wierzyciela przystąpił do opisu i oszacowania Nieruchomości w celu ustalenia czy sprzedaż ww. Nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Komornik w dniu (…) 2024 r. wystąpił do Dłużnika z zapytaniem (w załączeniu), na które Dłużnik odpowiedział w dniu (…) 2024 r. pismem, którego kopię Pan załączył. Ponadto Komornik wystąpił do Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego w (...) z zapytaniem w przedmiocie ustalenia czy Nieruchomość Dłużnika podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (zapytanie, odpowiedź w załączaniu).

Zgodnie z oświadczeniem Pani (...) (Dłużniczka) z dn. (…) 2024 r. Nieruchomość została nabyta przez nią w drodze darowizny w (...) części w 2008 r., a resztę nieruchomości [nabyła] w drodze spadkobrania w roku 2011 i nie przysługiwało jej prawo obniżenia podatku należnego.

Nabyta Nieruchomość jest własnością prywatną i jest wynajmowana od 1936 r., a przez Dłużniczkę od 2008 r.

Nakłady poczynione na tę Nieruchomość nie były kosztem uzyskania przychodu, nie stanowiły 30% wartości nieruchomości.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, na pytanie Organu:

W jaki sposób dłużniczka wykorzystywała nieruchomość będącą przedmiotem wniosku nr KW (...) od dnia nabycia do dnia planowanej sprzedaży egzekucyjnej?

Wskazał Pan:

Dłużniczka wykorzystywała nieruchomość będącą przedmiotem wniosku nr KW (...) od dnia nabycia do dnia planowanej sprzedaży egzekucyjnej na własne potrzeby mieszkaniowe oraz wynajmuje osobom trzecim (...) lokali mieszkalnych oraz (...) lokali użytkowych znajdujących się w tej nieruchomości.

Na pytanie Organu:

Czy dłużniczka wykorzystywała przedmiotową nieruchomość gruntową w prowadzonej działalności gospodarczej?

Wskazał Pan:

Wg. wiedzy organu egzekucyjnego Dłużniczka wykorzystywała przedmiotową nieruchomość gruntową w prowadzonej działalności gospodarczej.

Na pytanie Organu:

Czy Dłużniczka była/jest rolnikiem ryczałtowym oraz dokonywała sprzedaży ewentualnych produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej prowadzonej na nieruchomości będącej przedmiotem wniosku? Jeśli tak, to jakich i kiedy? Czy sprzedaż była opodatkowana podatkiem VAT?

Wskazał Pan:

Dłużniczka nie jest rolnikiem ryczałtowym oraz nie dokonywała sprzedaży ewentualnych produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej prowadzonej na nieruchomości będącej przedmiotem wniosku.

Na pytanie Organu:

Czy nieruchomość będąca przedmiotem wniosku nr KW (...) od dnia nabycia do dnia planowanej sprzedaży była/jest udostępniania przez dłużniczkę osobom trzecim? Jeżeli tak, to należy wskazać, na podstawie jakich umów (np. najem, dzierżawa, użyczenie) oraz czy było to udostępnianie odpłatne czy nieodpłatne, a jeśli nieodpłatne to jakie pożytki dłużniczka czerpała/czerpie z tego tytułu?

Wskazał Pan:

Nieruchomość będącą przedmiotem wniosku nr KW (...) od dnia nabycia do dnia planowanej sprzedaży była i jest udostępniania przez Dłużniczkę osobom trzecim na podstawie umów najmu odpłatnego.

Na pytanie Organu:

Co oznacza, że „(…) nieruchomość jest wynajmowana przez Dłużniczkę od 2008 r. (…)”  – tzn. jest ona jej właścicielką i wynajmuje ją innym podmiotom? Czy też Dłużniczka wynajmuje nieruchomość od kogoś?

Wskazał Pan:

Dłużniczka jest właścicielką przedmiotowej nieruchomości i wynajmuje ją osobom trzecim (...) lokali mieszkalnych oraz (...) lokali użytkowych znajdujących się w tej nieruchomości.

Na pytanie Organu:

Jaki jest nr nieruchomości gruntowej będącej przedmiotem planowanej sprzedaży (nr działki)?

Wskazał Pan:

Nieruchomość gruntowa składająca się z działki gruntu nr (…) o powierzchni (…) m2 i działki gruntu nr (…) o powierzchni (…) m2.

Na pytanie Organu:

Czy nieruchomość będąca przedmiotem wniosku nr KW (...) stanowi działkę zabudowaną czy niezabudowaną?

Wskazał Pan:

Nieruchomość zabudowana jest budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym i budynkami gospodarczymi, zapisana w Księdze Wieczystej nr (...), położona (...) przy ulicy (...).

Na pytanie Organu:

Czy dla nieruchomości nr KW (...) obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego lub czy zostały wydane warunki zabudowy? Jeśli tak to jakie jest przeznaczenie działki? Kto i w jakim celu wystąpił o warunki zabudowy?

Wskazał Pan:

W Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego (Uchwała nr (...) Rady Miasta (...) z dnia (…) r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego w rejonie Al. (...) - ul. (...) - ul. (...) w (...) przedmiotowy teren oznaczony jest symbolem: 1MU - tereny zabudowy wielofunkcyjnej.

Na pytanie Organu:

Do jakich czynności (zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) dłużniczka wykorzystywała/wykorzystuje przedmiotową nieruchomość?

Wskazał Pan:

Dłużniczka wykorzystuje nieruchomość będącą przedmiotem wniosku nr KW (...) na własne potrzeby mieszkaniowe oraz wynajmuje osobom trzecim (...) lokali mieszkalnych oraz (...) lokali użytkowych znajdujące się w tej nieruchomości.

Na pytanie Organu:

Czy na działce mającej być przedmiotem licytacji znajdują się budynki, budowle lub ich części w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.)? Jeśli tak proszę je wymienić i wskazać, które stanowią budynek, budowle lub ich część.

Wskazał Pan:

Działki zabudowane są budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym z szesnastoma lokalami mieszkalnymi o łącznej pow. użytkowej (…) m2, (…) lokalami użytkowymi o łącznej pow. użytkowej (…) m2, (…) garażami o łącznej powierzchni użytkowej (…) m2, (…) komórkami w bramie przejazdowej o łącznej powierzchni użytkowej (…) m2 i komórką na klatce schodowej o powierzchni użytkowej (…) m2.

Na pytanie Organu:

Czy Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu wybudowania/nabycia budynków, budowli znajdujących się na przedmiotowej działce?

Wskazał Pan:

Dłużnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu wybudowania, nabycia budynków, budowli znajdujących się na przedmiotowej działce.

Na pytanie Organu:

Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budowli, budynków lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Należy wskazać dokładną datę pierwszego zasiedlenia wymienionych obiektów.

Wskazał Pan:

Pierwsze zasiedlenie ww. budowli, budynków lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług nastąpiło w 1936 roku.

Na pytanie Organu:

Czy w ciągu 2 lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości w drodze egzekucji komorniczej ponoszono wydatki na ulepszenie lub przebudowę ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów, tj. dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków ich zasiedlenia? Jeżeli ponoszono takie wydatki, to:

a)kto i na jakiej podstawie ponosił te wydatki?

b)kiedy były one ponoszone?

c)czy po dokonaniu tych ulepszeń budynki/budowle lub ich części były oddane do użytkowania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej ponoszącego wydatki oraz czy w momencie ich dostawy minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tych obiektów do użytkowania po dokonaniu ulepszeń?

d)czy dłużniczce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków?

Wskazał Pan:

W ciągu 2 lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości w drodze egzekucji komorniczej nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów, nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków ich zasiedlenia.

Na pytanie Organu:

czy prowadził Pan udokumentowane działania, które nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług?

Wskazał Pan:

Udokumentowane działania tutejszego organu egzekucyjnego, które doprowadziły, na skutek uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostaw y towarów. o której mowa w art. 18. zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Czy planowana dostawa Nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług lub ewentualnie planowana transakcja będzie opodatkowana?

Pana stanowisko w sprawie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie ze zgromadzonymi w sprawie dokumentami oraz zgodnie z oświadczeniem dłużnika w ocenie tut. organu egzekucyjnego sprzedaż przedmiotowej nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienie przewidzianego przepisami z art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a ustawy o VAT. Wobec powyższego stoi Pan na stanowisku, że transakcja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

-prawidłowe w zakresie uznania, że planowana transakcja będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10,

-nieprawidłowe w zakresie uznania, że planowana transakcja będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazać należy, że jak wynikało z pierwotnie zadanego pytania i stanowiska względem niego, przedmiotem niniejszej interpretacji jest dostawa całej zabudowanej nieruchomości KW (...), a nie jedynie lokali znajdujących się w opisanym budynku mieszkalnym.

Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik, natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku. Jeżeli na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą towarów, to komornik jest zobowiązany do wystawienia faktury w imieniu i na rzecz dłużnika.

Tym samym, komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl z art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z przedstawionymi wyżej przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy tej nieruchomości.

W rozpatrywanej sprawie Dłużniczka wynajmuje osobom trzecim (...) lokali mieszkalnych oraz (...) lokali użytkowych znajdujących się w budynku mieszkalnym posadowionym na nieruchomości będącej przedmiotem wniosku.

Ponadto jak wynika z uzupełnienia, Dłużniczka wykorzystywała przedmiotową nieruchomość gruntową – więc zgodnie z przedstawionym opisem sprawy działkę nr (…) i (…) – w prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem nieruchomość będąca przedmiotem planowanej sprzedaży w trybie postępowania egzekucyjnego – tj. działka (...) i (...) należy więc do Dłużniczki, która wykorzystywała ją w prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym przedmiotem sprzedaży nie będzie nieruchomość stanowiąca majątku prywatnego Dłużniczki, tylko majątek podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, dostawa ww. nieruchomości w drodze postępowania egzekucyjnego będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może korzystać ze zwolnienia od tego podatku, albo może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów mogące mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie zostały określone w art. 43 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy, zawierających zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest więc szeroko rozumiane pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma miejsce zarówno w sytuacji, gdy po wybudowaniu budynku, budowli lub ich części zostanie on oddany w najem, jak też w przypadku, gdy będzie on wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej – w obu przypadkach dojdzie do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy nieruchomości zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 stanie się bezzasadne.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu (działki) stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynku budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli” i „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 725 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W niniejszej sprawie, w celu ustalenia czy w odniesieniu do dostawy zabudowanych działek będących przedmiotem wniosku zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT, w pierwszej kolejności należy zbadać, czy względem obiektów posadowionych na tych nieruchomościach nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki okres czasu upłynął od tego momentu.

Działki będące przedmiotem wniosku o nr (...) i (...) oznaczone nr księgi wieczystej KW (...) zabudowane są budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym i budynkami gospodarczymi.

Pierwsze zasiedlenie budowli, budynków lub ich części posadowionych na nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług nastąpiło w 1936 roku.

W ciągu 2 lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości w drodze egzekucji komorniczej nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów, nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków ich zasiedlenia.

Tym samym, z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata w zakresie budynków, budowli lub ich części posadowionych na nieruchomości będącej przedmiotem wniosku, tj. na działkach (...) i (...) – co wynika wprost z opisu sprawy i jednocześnie nie ponoszono w odniesieniu do tych obiektów wydatków, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, to w odniesieniu do sprzedaży tych obiektów zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż gruntu, z którym związane są budynki, budowle lub ich części na działkach nr (...) i (...) będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Zatem, transakcja sprzedaży zabudowanych działek nr (...) i (...) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Skoro planowana sprzedaż budynków, budowli lub ich części posadowionych na Nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to badanie przesłanek i rozstrzyganie zwolnienia od podatku na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy jest bezzasadne.

Jednocześnie, w związku z tym że planowana dostawa Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 to nie można było zgodzić się z Pana stanowiskiem, zgodnie z którym będzie ona zwolniona z podatku zarówno na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a, tym samym stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

-prawidłowe w zakresie uznania, że planowana transakcja będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10,

-nieprawidłowe w zakresie uznania, że planowana transakcja będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Pana. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.