
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% podatku VAT do Darowizn rzeczowych przekazanych Fundacji w związku z powodzią oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych Towarów, będących przedmiotem Darowizn rzeczowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest (...). W portfolio produktów Wnioskodawcy znajduje się obecnie ponad (...) produktów, które są stale rozwijane oraz ulepszane. Wnioskodawca zajmuje się opracowywaniem i produkcją różnego rodzaju postaci produktów końcowych, m.in. (...).
Spółka kooperuje zarówno z podmiotami gospodarczymi jak i naukowymi na rzecz rozwoju badań w zakresie innowacji.
Wnioskodawca od lat zajmuje się także działalnością społeczną i charytatywną, podejmując szereg zróżnicowanych działań – od ochrony środowiska, przez ochronę zdrowia oraz promowanie zdrowego stylu życia, po dbałość o miejsce pracy i odpowiedzialność za pracowników. Spółka w powyższym zakresie kieruje się jasno określonymi zasadami postępowania, określającymi wartości i cele Wnioskodawcy w zakresie zasad relacji z kontrahentami, pracownikami, partnerami biznesowymi, etycznego postępowania, compliance czy ładu korporacyjnego.
Działania Wnioskodawcy, polegają na świadomym działaniu, które jest zorientowane nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale uwzględnia potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych i ekonomicznych w jego otoczeniu.
W związku z wydarzeniami związanymi z powodzią na … i wprowadzeniem przez Radę Ministrów stanu klęski żywiołowej we wrześniu 2024, Spółka celem udzielenia pomocy i wsparcia osobom poszkodowanym, zdecydowała się na przekazanie poszkodowanym różnego rodzaju darowizn.
Po rozpoznaniu potrzeb osób poszkodowanych Spółka specjalnie na ten cel zakupiła odpowiednie towary i dobra niezbędne do usuwania skutków tej klęski żywiołowej, bądź pomocne do zapewnienia osobom poszkodowanym podstawowych środków umożliwiających funkcjonowanie na terenach objętych tą tragedią.
W związku z tym, Spółka od września 2024 r. przekazała na rzecz Fundacji "…" (dalej: „Fundacja”) – w celu ich odpowiedniego rozdysponowania potrzebującym – darowizny w postaci m.in. agregatów prądotwórczych, osuszaczy powietrza, rękawic, węży ssących czy motopomp (dalej: „Towary”, „Darowizny rzeczowe”).W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2024 r., poz. 1491; dalej: „Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie”).
Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że przekazane Darowizny rzeczowe oddane zostały na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom powodzi na terytorium ...
Spółka posiada także umowy, z których wynika wartość przekazanych Towarów oraz oświadczenia obdarowanych o ich przyjęciu.
Spółka w zgodzie z dotychczasową praktyką, przekazywane Darowizny rzeczowe analizuje pod kątem art. 7 ust. 2 Ustawy VAT, który stanowi, że dokonana nieodpłatne przekazanie uznawane jest za dostawę towarów.
Mając jednak na uwadze, że na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 września 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U z 2024 r. poz. 1381) do Rozporządzenia dodany został § 10a, Spółka powzięła wątpliwość, czy w odniesieniu do przekazanych Darowizn rzeczowych ma prawo do zastosowania stawki 0% stosownie do § 10a Rozporządzenia oraz czy Spółka ma możliwość skorzystania z dyspozycji art. 86 ust. 1 Ustawy VAT i odliczenia podatku VAT od zakupionych Towarów, będących przedmiotem Darowizn rzeczowych.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca, zgodnie § 10a Rozporządzenia ma prawo do zastosowania stawki 0% podatku VAT do Darowizn rzeczowych przekazanych Fundacji w związku z powodzią na …?
2.Jeżeli odpowiedź na Pytanie 1 jest twierdząca, czy Wnioskodawca ma prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych Towarów, będących przedmiotem Darowizn rzeczowych na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Wnioskodawcy, na podstawie § 10a Rozporządzenia, jest on uprawniony do zastosowania 0% stawki podatku VAT do Darowizn rzeczowych przekazanych Fundacji w związku z powodzią na ...
2.W ocenie Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, ma on prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych Towarów, będących przedmiotem Darowizn rzeczowych.
Uzasadnienie
Ad 1.
Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 2 Ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
·przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
·wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 3 Ustawy VAT, ww. przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT wynika, że stawka podstawowa podatku VAT wynosi 23%.
Przy czym, zgodnie z art. 146ej ust. 1 Ustawy VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku (o którym mowa w art. 146ef), może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.
Wobec powyższego, na podstawie wprowadzonego przez Ministra Finansów ww. delegacją przepisu § 10a ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2024 r. obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się m.in. do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy VAT – na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.
Jednocześnie, jak wynika z ust. 2 ww. przepisu obniżoną stawkę podatku stosuje się wyłącznie do dostaw towarów (lub świadczenia usług) dokonywanych na rzecz:
1)organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
2)jednostek samorządu terytorialnego
3)podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799),
4)Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Co istotne, stosownie do ust. 3 ww. przepisu, obniżoną stawkę podatku stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi oraz podmiotem na rzecz którego dokonuje się darowizny, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r
Powyższe oznacza, iż stawkę 0% VAT stosuje się w przypadku darowizn (stanowiących dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy VAT) jeżeli darowizna została:
·przekazana na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.,
·dokonana na rzecz podmiotu wprost wymienionego w przepisie § 10a ust. 2 Rozporządzenia oraz
·udokumentowana pisemną umową pomiędzy darczyńcą a podmiotem, na rzecz którego dokonywana jest darowizna, z której wynika, że dostarczane towary będą wykorzystane na cele związane z pomocą poszkodowanym.
W ocenie Wnioskodawcy, spełnienie wszystkich ww. warunków uprawnia go do zastosowania 0% stawki podatku VAT do Darowizn rzeczowych przekazanych Fundacji w związku z powodzią na ...
Wnioskodawca wskazuje bowiem, że Darowizny rzeczowe zostały przez niego:
·przekazane na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.,
·dokonane na rzecz Fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (tj. na rzecz podmiotu wskazanego w § 10a ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia),
·udokumentowane pisemną umową pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją, z której wynika, że Towary będące przedmiotem Darowizn rzeczowych będą wykorzystane na cele związane z pomocą poszkodowanym.
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zwrócić także uwagę, iż odczytując regulację § 10a Rozporządzenia, w ocenie Wnioskodawcy, godnym uwzględnienia jest cel i kontekst z jakim została ona wprowadzona.
Jak wynika z komunikatu (dotyczącego analogicznego przepisu § 10b Rozporządzenia) opublikowanego na stronie internetowej Ministerstwa Finansów celem wprowadzenia możliwości stosowania stawki 0% podatku VAT dla darowizn dla osób poszkodowanych przez powódź, jaka miała miejsce na … we wrześniu 2024 r. jest „ułatwienie odbudowy lub remontu zniszczonych w wyniku powodzi budynków i budowli, a tym samym szybszy powrót mieszkańców obszaru dotkniętego klęską do normalnego życia” (Minister Finansów podpisał rozporządzenie umożliwiające stosowanie zerowego VAT dla darowizn materiałów budowlanych dla powodzian, https://www.gov.pl/web/finanse/minister-finansow-podpisal-rozporzadzenie-umozliwiajacestosowanie-zerowego-vat-dla-darowizn-materialow-budowlanych-dla-powodzian data dostępu: 25.11.2024).
Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie pomocna będzie wykładnia celowościowa, czyli takie ustalanie znaczenia przepisów prawa, które uwzględnia jego cel i rolę społeczną. Poza płaszczyzną językową sens nadaje przepisowi bowiem także cały jego kontekst, na który składa się np.: ustrój ekonomiczny, społeczny, polityczny, kultura społeczeństwa. W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się znaczenie wykładni celowościowej w procesie wykładni prawa podatkowego (wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. akt III FSK 1269/21).
W ocenie Wnioskodawcy przepis § 10a Rozporządzenia jest przepisem szczególnym. Zdaniem bowiem Wnioskodawcy wprowadzenia ww. przepisu i stawki 0% było zachęcenie podatników do udzielania pomocy osobom poszkodowanym przez powódź poprzez skłonienie podatników podatku VAT do przyjęcia aktywnej postawy i udzielenia pomocy osobom dotkniętym skutkami powodzi, a także nieobciążanie ciężarem ekonomicznym podatku VAT konsumentów, czyli osób poszkodowanych. W związku z powyższym przekazywanie Darowizn Rzeczowych w pełni wpisuje się w ratio legis tego przepisu.
Tym samym, Spółka zgodnie z § 10a Rozporządzenia posiada prawo do zastosowania stawki 0% dla Darowizn rzeczowych przekazanych Fundacji w związku z powodzią na ...
Ad 2.
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak już zostało wskazane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu swojego stanowiska w zakresie pytania nr 1, celem wprowadzenia stawki 0% było zachęcenie podatników do udzielania pomocy osobom poszkodowanym przez powódź poprzez skłonienie podatników podatku VAT do przyjęcia aktywnej postawy i udzielenia pomocy osobom dotkniętym skutkami powodzi.
W ocenie Wnioskodawcy zatem, założeniem ustawodawcy było zminimalizowanie ciężaru ekonomicznego świadczonej na rzecz poszkodowanych pomocy poprzez umożliwienie podatnikom zastosowania 0% stawki VAT w odniesieniu do darowizn (po spełnieniu określonych w Rozporządzeniu warunków) przy jednoczesnym zachowaniu prawa do odliczenia VAT od nabycia przedmiotów darowizn. Taka wykładnia przepisów – zdaniem Wnioskodawcy – w pełni pozwala realizować cel ustawodawcy, jakim było zachęcenie podatników do udzielania pomocy osobom poszkodowanym przez powódź na ...
Tym samym, Spółka stoi na stanowisku, że jeżeli spełnia warunki wynikające z § 10a Rozporządzenia i w konsekwencji przysługuje jej prawo do zastosowania stawki 0% podatku VAT w odniesieniu do Darowizn rzeczowych przekazanych na rzecz Fundacji, to wówczas Spółka zachowuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych Towarów będących przedmiotem Darowizn rzeczowych.
Końcowo Wnioskodawca pragnie zwrócić także uwagę, iż w orzecznictwie sądów administracyjnych kształtuje się dodatkowo pogląd, że jeśli działania podatnika mające de facto związek ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, wpływają na jego konkurencyjność przez budowanie pozytywnego odbioru w sferze publicznej i zaufania w środowisku potencjalnych nabywców jej towarów, to wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku od nabycia towarów będących przedmiotem darowizn czy świadczeń (wyrok NSA z 2 kwietnia 2019 r., sygn. akt I FSK 561/17 czy wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2018 r., sygn. akt I FSK 1420/16).
W ocenie Wnioskodawcy, przekazane Darowizny mimo iż oczywiście są dawane pod tytułem darmym, pozwalają także na budowanie pozytywnych postaw Wnioskodawcy i zaufania wśród jego klientów. W sferze pro bono, Spółka chce być właśnie postrzegana wśród społeczności lokalnej jako rzetelny partner zorientowany nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględniający potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych, w szczególności w obliczu takich sytuacji kryzysowych jak powódź.
Tym samym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma on prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych Towarów, będących przedmiotem Darowizn rzeczowych na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy VAT.
Podsumowanie Stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania zadanego we wniosku.
Reasumując, Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki 0% podatku VAT na podstawie § 10a Rozporządzenia dla Darowizn rzeczowych przekazanych Fundacji w związku z powodzią na … oraz Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych Towarów będących przedmiotem Darowizn rzeczowych na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy VAT.
Z powyższych względów Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przy czym na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2, a w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.
I tak, według art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którymi wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie (w tym także darowizna) tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3 % wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23 %;
2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
3) stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
4) stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
Na podstawie delegacji ustawowej określonej przepisem art. 146ej ust. 1 ustawy, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670, ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem z 9 grudnia 2023 r.” obowiązujące od 1 stycznia 2024 r.
§ 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 września 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 1381) w ww. rozporządzeniu z 9 grudnia 2023 r. dodano § 10a, zgodnie z którym:
1. Do dnia 31 grudnia 2024 r. obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się do:
1) dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,
2) świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy
- na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.
2. Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:
1) organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
2) jednostek samorządu terytorialnego;
3) podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799);
4) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
3. Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 r.
Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 września 2024 r. zmieniającego rozporządzenie z 9 grudnia 2023 r.:
1. Obniżona stawka podatku, o której mowa w § 10a ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, może być stosowana do dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w tym przepisie, dokonanych w okresie od dnia 12 września 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, warunek, o którym mowa w § 10a ust. 3 rozporządzenia zmienianego w § 1, uznaje się za spełniony również, gdy podatnik i podmiot, o którym mowa w § 10a ust. 2 tego rozporządzenia, potwierdzą na piśmie dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, o których mowa w § 10a ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo producentem (...) W związku z wydarzeniami związanymi z powodzią i wprowadzeniem przez Radę Ministrów stanu klęski żywiołowej we wrześniu 2024, celem udzielenia pomocy i wsparcia osobom poszkodowanym, zdecydowali się Państwo na przekazanie poszkodowanym różnego rodzaju darowizn. Po rozpoznaniu potrzeb osób poszkodowanych specjalnie na ten cel zakupili Państwo odpowiednie towary i dobra niezbędne do usuwania skutków tej klęski żywiołowej, bądź pomocne do zapewnienia osobom poszkodowanym podstawowych środków umożliwiających funkcjonowanie na terenach objętych tą tragedią. W związku z tym, od września 2024 r. przekazali Państwo na rzecz Fundacji " w celu ich odpowiedniego rozdysponowania potrzebującym – darowizny w postaci m.in. agregatów prądotwórczych, osuszaczy powietrza, rękawic, węży ssących czy motopomp. Przekazane Darowizny rzeczowe oddane zostały na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom. Posiadają Państwo także umowy, z których wynika wartość przekazanych Towarów oraz oświadczenia obdarowanych o ich przyjęciu.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności konieczne jest ustalenie, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupionych towarów. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie został spełniony. Skoro – jak wynika z opisu sprawy - zakupy były dokonywane wyłącznie z zamiarem udzielenia wsparcia powodzianom, to należy przyjąć, że służą one celom innym niż działalność gospodarcza podatnika. Odnosząc się do opisanej sytuacji, w której nabywaliście Państwo towary wyłącznie w celu nieodpłatnego przekazania na cele związane z pomocą powodzianom, wskazać należy, że nie można mówić w tym przypadku o związku przyczynowo-skutkowym pomiędzy dokonywanymi zakupami a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, ponieważ już w momencie nabycia towary te były przeznaczone do nieodpłatnego przekazania. Zatem w tym przypadku nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż ponoszone wydatki nie mają związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną.
Jak wskazano wyżej nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z nabyciem Towarów, które zostały nabyte z przeznaczeniem tylko i wyłącznie do Darowizn rzeczowych w związku z powodzią. W konsekwencji nieodpłatne przekazanie Towarów, w stosunku do których nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy nie stanowi dostawy towarów, wobec czego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym nie ma zastosowania stawka 0% przewidziana w § 10a ww. rozporządzenia.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.