
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od czynności związanych z realizacja projektu pn. „...”. Uzupełnili go Państwo pismem z 24 stycznia 2025 r. (wpływ) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
•Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478);
•Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.);
•Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
Park (zwany w dalszej części wniosku Parkiem) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Rodzaj działalności wg PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.
Do zadań Parku należy:
1.prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
2.udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;
3.prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Park w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych przychodów i pozyskanych środków, wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.
Park uzyskuje przychody:
1.opodatkowane: ze sprzedaży drewna, sprzedaży materiałów edukacyjnych, świadczenia usług przewodnickich, ze sprzedaży biletów wstępu;
2.zwolnione: z najmu obiektu na cele mieszkaniowe;
3.związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej: dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Parku, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu , dofinansowanie z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, przychody finansowe (odsetki bankowe), dopłaty rolno-środowiskowo-klimatyczne, jednolita płatność obszarowa, płatność za zazielenienie, płatność ONW, płatność do owiec.
Park planuje realizować projekt pn. „...” dofinansowany ze środków Funduszu.
W ramach tego projektu planuje wykonanie:
•Termomodernizacji siedziby ..., polegającego na dociepleniu ścian zewnętrznych wraz z izolacją termiczną dachu, montażu nowej stolarki okiennej i drzwiowej, montażu instalacji powietrznej pompy ciepła oraz instalacji fotowoltaicznej;
•Wymiany stolarki okiennej i drzwiowej wraz z rozbudową systemu grzewczego w postaci budowy instalacji powietrznej pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej w ...;
•Wymiany stolarki okiennej wraz z rozbudową systemu grzewczego w postaci montażu instalacji powietrznej pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej w ...;
•Wykonaniu izolacji posadzek wraz z przebudową systemu grzewczego i montażu instalacji powietrznej pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej w ....
Działania podjęte w ramach projektu dofinansowanego z Funduszu pozwolą na poprawę efektywności energetycznej obiektów. Zainstalowane pompy ciepła jako źródło energii działającej na korzyść ochrony i poprawy środowiska w połączeniu z instalacją fotowoltaiczną ułatwi efektywne wykorzystanie energii odnawialnej i ograniczy powstanie zanieczyszczeń w procesie produkcji energii elektrycznej.
Modernizowane obiekty w postaci siedziby obwodu ochronnego oraz osady służbowej wykorzystywane są przez pracowników Parku, którym na podstawie art. 104 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478) przysługuje bezpłatne mieszkanie, za którego używanie pracownik nie wnosi opłat.
Wydatki poniesione na realizację projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Park, który jako beneficjent dokona rozliczenia z Funduszem .
Nabyte w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Będą natomiast wykorzystywane do celów nieodpłatnej działalności statutowej Parku.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku w odpowiedzi na poniższe pytania wskazali Państwo, że:
1.Czy w związku z budową instalacji fotowoltaicznych, o których mowa we wniosku, są/będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.)?
Odpowiedź:
Park będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt. 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.
2.Czy instalacje fotowoltaiczne objęte zakresem wniosku będą stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odpowiedź:
Instalacje fotowoltaiczne wymienione we wniosku będą stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
3.Czy została zawarta/będzie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeżeli tak, to należy wskazać:
a. jakie zostały/zostaną określone zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej?
b. czy ww. umowa przewiduje/będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?
Odpowiedź:
Tak, będzie zawarta umowa z zakładem energetycznym.
a. Zasady rozliczenia będą takie jakie obowiązują na obecną chwilę, czyli w systemie net-billingowym. Z tą różnicą, że nie będzie sprzedaży energii do operatora, ponieważ zastosowana będzie blokada wypływu nadprodukcji energii elektrycznej z systemu mikroinstalacji tzw. zero-export. Odpowiadać za to będzie falownik fotowoltaiczny, który będzie mierzył zużycie energii na podłączonym obiekcie.
b. Produkcja energii będzie w 100% wykorzystywana na potrzeby własne, ewentualne braki będą pobierane z sieci operatora .... Nie będzie sprzedaży nadwyżki energii.
4.Czy w przypadku instalacji, o których mowa we wniosku, korzystają/będą Państwo korzystali z rozliczenia:
a. ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Lub
b. wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odpowiedź:
a. Nie, ten system rozliczenia obowiązuje instalacje zgłoszone do OSD w terminie do 31.03.2022;
b. Tak, Park będzie korzystał z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii, z wyłączeniem sprzedaży nadprodukcji do Operatora.
5.Czy ww. instalacje, objęte zakresem wniosku, mieszczą się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.
Odpowiedź:
Instalacje fotowoltaiczne objęte zakresem wniosku nie mieszczą się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Obecnie na obiektach nie ma mikroinstalacji fotowoltaicznych.
6.Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:
a. mogą/będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to należy wskazać w jakim terminie?
b. niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?
Odpowiedź:
a. Park nie będzie miał możliwości wykorzystania nadwyżki, ponieważ urządzenia będą produkowały energię maksymalnie do bieżącego poziomu zapotrzebowania obiektu na energię elektryczną. W ten sposób nie zostanie odsprzedane nawet 1kWh do Operatora.
b. Nie dotyczy.
7.Do jakich czynności będą wykorzystywane przez Państwa panele fotowoltaiczne powstałe w ramach realizowanego projektu, pompy ciepła oraz pozostałe towary i usługi nabywane w związku z termomodernizacją budynków w ramach realizowanego projektu pn. „...”, tj. czy do czynności:
a. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności),
b. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności),
c. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności)?
Odpowiedź:
Panele fotowoltaiczne powstałe w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ani zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. do celów statutowych związanych z realizacją zadań ustawowych wynikających z ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2024 poz. 1478 ze zm.).
Pompy ciepła powstałe w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ani zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. do celów statutowych związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2024 poz. 1478 ze zm.).
Pozostałe towary i usługi nabywane w związku z termomodernizacją budynków w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ani zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. do celów statutowych związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2024 poz. 1478 ze zm.).
8.W sytuacji gdy panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, pozostałe towary i usługi nabywane w związku z termomodernizacją budynków, będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to czy istnieje możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odpowiedź:
Nie dotyczy.
9.W sytuacji gdy panele fotowoltaiczne, pompa ciepła, pozostałe towary i usługi nabywane w związku z termomodernizacją budynków, będą przez Państwa wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają/będą mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odpowiedź:
Nie dotyczy.
10.Do jakich czynności wykorzystują/będą Państwo wykorzystywać Państwo budynki, objęte zakresem projektu, o którym mowa we wniosku, tj. czy ww. budynki służą/będą służyły do wykonywanych przez Państwa czynności:
a. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (jeśli tak to jakich),
b. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (jeśli tak to jakich – prosimy wskazać podstawę prawną zwolnienia),
c. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jeśli tak to jakich)?
Odpowiedź:
Budynki objęte zakresem projektu są i będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Są to budynki mieszkalne będące w zasobach majątkowych Parku pełniące funkcję siedziby obwodu ochronnego oraz osad służbowych zamieszkiwanych przez pracowników Parku, którym zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478 ze zm.) przysługuje bezpłatne mieszkanie, za którego używanie nie wnoszą opłat. W przyszłości istnieje prawdopodobieństwo wykorzystania niektórych budynków do czynności zwolnionych z opodatkowania od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, w związku z wynajmem długoterminowym na cele mieszkaniowe pracownikom Parku przechodzącym na emeryturę, w ramach wypełnienia zapisów art. 104 ust. 10 pkt 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478 ze zm.).
Pytanie
Czy Parkowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z wykonaniem termomodernizacji, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, izolacji posadzek oraz budowy instalacji powietrznej pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej w osadach i siedzibach wykorzystywanych przez pracowników Parku w ramach przysługującego im bezpłatnego mieszkania w związku realizacją projektu dofinansowanego przez Fundusz ?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych towarów i usług wykorzystywanych na potrzeby własne, związanych z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Funduszu.
Wyżej wymienione towary i usługi dotyczą modernizacji osad (mieszkań) służbowych będących własnością Parku, które zgodnie z art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody nieodpłatnie przysługują pracownikom Parku, których stanowisko oraz charakter pracy są związane z koniecznością zamieszkania w miejscu jej wykonywania.
Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT poniesionego na realizację projektu, ponieważ budynki osad służbowych i siedzib obwodów ochronnych nie są wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych.
Planowane wykonanie termomodernizacji oraz zainstalowanie paneli fotowoltaicznych i pomp ciepła również nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Energia elektryczna wyprodukowana przez panele fotowoltaiczne będzie wykorzystywana w całości na potrzeby własne, a ewentualne braki energii będą pobierane z sieci operatora .... Nie będzie sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej, ponieważ zastosowana będzie blokada wypływu nadprodukcji energii elektrycznej z systemu mikroinstalacji tzw. zero-export, w związku z czym nie wystąpią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
W przypadku ewentualnego wykorzystania w przyszłości niektórych osad służbowych na cele mieszkaniowe w formie najmu długoterminowego dla emerytowanych pracowników zostanie zastosowany art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Wówczas Park również nie będzie miał prawa do odliczenia podatku zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Funduszu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361), zwaną dalej ustawą o OZE:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
mikroinstalacja - instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.
Zgodnie z art. 2 pkt 27a ustawy o OZE:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
prosument energii odnawialnej - odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773).
Stosownie do art. 3 ustawy o OZE:
Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie - Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:
1)w mikroinstalacji;
2)w małej instalacji;
3)wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy - Prawo energetyczne;
4)wyłącznie z biopłynów.
Zgodnie z art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od 1 lipca 2022 r. przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, wytwarzającego energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii, której przyłączenie do sieci elektroenergetycznej i wprowadzenie z niej energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej po raz pierwszy nastąpiło po 31 marca 2022 r., z wyłączeniem mikroinstalacji przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2-11, wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne.
W myśl art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o OZE:
Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do prosumenta energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej.
Szczegółowy sposób rozliczania prosumenta z udostępnionej energii regulują przepisy art. 4 ust. 2a – 7 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo państwową osobą prawną prowadząca działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody. Planują Państwo realizować projekt pn. „...” dofinansowany ze środków Funduszu. W ramach tego projektu planują Państwo wykonanie:
•Termomodernizacji siedziby ..., polegającego na dociepleniu ścian zewnętrznych wraz z izolacją termiczną dachu, montażu nowej stolarki okiennej i drzwiowej, montażu instalacji powietrznej pompy ciepła oraz instalacji fotowoltaicznej;
•Wymiany stolarki okiennej i drzwiowej wraz z rozbudową systemu grzewczego w postaci budowy instalacji powietrznej pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej w ...;
•Wymiany stolarki okiennej wraz z rozbudową systemu grzewczego w postaci montażu instalacji powietrznej pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej w ...;
•Wykonaniu izolacji posadzek wraz z przebudową systemu grzewczego i montażu instalacji powietrznej pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej w ....
Modernizowane obiekty w postaci siedziby obwodu ochronnego oraz osady służbowej wykorzystywane są przez pracowników Parku, którym na podstawie art. 104 ustawy o ochronie przyrody przysługuje bezpłatne mieszkanie, za którego używanie pracownik nie wnosi opłat. Wydatki poniesione na realizację projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Park, który jako beneficjent dokona rozliczenia z Funduszem .
Nabyte w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Będą natomiast wykorzystywane do celów nieodpłatnej działalności statutowej Parku.
Panele fotowoltaiczne i pompy ciepła powstałe w ramach realizowanego projektu oraz pozostałe towary i usługi nabywane w związku z termomodernizacją budynków w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ani zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. do celów statutowych związanych z realizacją zadań ustawowych wynikających z ustawy o ochronie przyrody.
Produkcja energii będzie w 100% wykorzystywana na potrzeby własne, ewentualne braki będą pobierane z sieci operatora .... Nie będzie sprzedaży nadwyżki energii. Nie będą mieli Państwo możliwości wykorzystania nadwyżki, ponieważ urządzenia będą produkowały energię maksymalnie do bieżącego poziomu zapotrzebowania obiektu na energię elektryczną. W ten sposób nie zostanie odsprzedane nawet 1kWh do Operatora.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą wskazania czy będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z wykonaniem termomodernizacji, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, izolacji posadzek oraz budowy instalacji powietrznej pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej w osadach i siedzibach wykorzystywanych przez pracowników Parku w ramach przysługującego im bezpłatnego mieszkania w związku realizacją projektu dofinansowanego przez Fundusz .
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:
•podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
•towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:
•nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
•służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
•służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie zatem z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – panele fotowoltaiczne powstałe w ramach realizowanego projektu, pompy ciepła oraz pozostałe towary i usługi nabywane w związku z termomodernizacją budynków w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami planowanymi do poniesienia na realizację projektu pn. „...”, ponieważ – jak Państwo wskazali – panele fotowoltaiczne powstałe w ramach realizowanego projektu, pompy ciepła oraz pozostałe towary i usługi nabywane w związku z termomodernizacją budynków w ramach realizowanego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Tym samym, stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Interpretacja została wydana na podstawie wskazania przez Państwa, że urządzenia będą produkowały energię maksymalnie do bieżącego poziomu zapotrzebowania obiektu na energię elektryczną i że w ten sposób nie zostanie odsprzedane nawet 1kWh do Operatora. Powyższe zostało przyjęte jako element opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy. Jeśli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.