Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących inwestycji pn. „…”.

Ww. wniosek uzupełnili Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 stycznia 2025 r. (data wpływu 29 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej „VAT”). Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.). Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez swoje jednostki budżetowe.

Gmina posiada osobowość prawną zdolność do czynności cywilnoprawnych i zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT (dalej: „ustawa o VAT”) wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji których została powołana spoza zakresu VAT, jak również czynności podlegające VAT na podstawie umów cywilnoprawnych zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Gmina na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej m.in. związanych z kulturą fizyczną i turystyką, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn.:(…).

W zakres zadania wchodzi:

1)wyburzenie istniejącego parterowego budynku klubowego o pow. zabudowy (…) m2 i wysokości (…) m, rozbiórka nawierzchni asfaltowej i betonowej – (…) m2, rozbiórka części ogrodzeń metalowego panelowego i z płyt betonowych,

2)budowa nowego parterowego budynku klubowego o powierzchni zabudowy (…) m2 i kubaturze (…) m3 zawierającego szatnie, toalety (dla zawodników, personelu i ogólnodostępne dla kibiców), pomieszczenia masażysty, pomieszczenie trenera, pokój sędziów, pomieszczenia magazynowe, techniczne i gospodarcze, siłownię, biuro kierownika obiektu, sekretariat, salkę konferencyjną,

3)budowa dwóch kortów do tenisa ziemnego o nawierzchni z mączki ceglanej –(…) m2 i oświetleniem na masztach,

4)budowa dróg wewnętrznych, chodników i parkingów (30 samochodów osobowych i 6 autobusów) o nawierzchni:

-z kostki betonowej pełnej na podbudowie tłuczniowej – (…) m2,

-z kostki betonowej ażurowej na podbudowie tłuczniowej – (…) m2,

-z ekokraty betonowej na podbudowie tłuczniowej – (…) m2,

5)budowę piłkochwytów o wysokości 4 m – (…) m, budowę ogrodzenia stalowego panelowego – (…) m oraz ogrodzenia placu gospodarczego pełne metalowe –(…) m,

6)dostawa i montaż elementów małej architektury w postaci ławek okrągłych metalowo-drewnianych – 14 szt., metalowych koszy na śmieci – 4 szt., metalowych krat ochronnych na pnie drzew – 4 szt., nasadzenia sadzonek klonu wys. 200-300 cm – 4 szt.

Jednocześnie z robotami objętymi niniejszą inwestycją realizowana będzie przebudowa bieżni lekkoatletycznej przez firmę „….”(…) wyłonioną w innym postępowaniu przetargowym.

Gmina na opisaną inwestycję otrzyma dofinansowanie z programu Polski Ład.

Decyzją Zarządu Miasta z dnia (…) 1999 roku przekazano na rzecz Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w (…) (MOSIR) w trwały zarząd nieruchomość położoną w (…) przy ul. (…) zabudowaną stadionem sportowym.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji z siedzibą w (…) przy ul. (…) jest jednostką budżetową podlegającą Burmistrzowi Miasta.

W związku z prowadzoną przez Gminę realizacją zadania inwestycyjnego pn. „….” MOSiR zamierza wprowadzić cennik odpłatnego udostępniania obiektu sportowego wraz z wybudowaną infrastrukturą, za zgodą Burmistrza Miasta.

Opłaty zawarte w cenniku zawierać będą obowiązujący podatek od towarów i usług VAT.

Odpłatne udostępnienie będzie dotyczyło wszystkich korzystających z wybudowanej infrastruktury w wyżej wymienionej inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „…” będą wykorzystywane przez Gminę - za pośrednictwem jednostki budżetowej - wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji, Gmina - za pośrednictwem jednostki budżetowej - będzie wykorzystywała wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).

Na pytanie Organu „W sytuacji, gdy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji, wykorzystywane będą przez Gminę – za pośrednictwem jednostki budżetowej – zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków dotyczących tej Inwestycji w całości do celów wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”, odpowiedzieli Państwo, że „nie dotyczy.”

Wydatki związane z realizacją ww. inwestycji będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę jako nabywcę.

Budynek klubowy z dwoma kortami do tenisa będą udostępniane wyłącznie odpłatnie na podstawie cennika zatwierdzonego przez Burmistrza Miasta.

Budynek klubowy z dwoma kortami do tenisa nie będą udostępniane/wykorzystywane do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją przez Gminę jej zadań określonych w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.)

Przebudowa bieżni lekkoatletycznej nie jest objęta inwestycją pn. „…”, oraz wydatki poniesione na przebudowę nie są objęte zapytaniem.

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących inwestycji pn. „….” zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących inwestycji pn. „….” zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zamiarem Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w (…) jest przygotowanie cennika w celu odpłatnego udostępniania wybudowanej infrastruktury objętego niniejszą inwestycją.

Oznacza to, że wstęp na teren obiektu będzie wyłącznie odpłatny. W takiej sytuacji inwestycja związana jest wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak już wskazano, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizują zadanie inwestycyjne pn. „….”. Decyzją Zarządu Miasta z dnia (…) 1999 roku przekazano na rzecz Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w (…) (MOSIR) w trwały zarząd nieruchomość zabudowaną stadionem sportowym. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji z siedzibą w (…) jest jednostką budżetową podlegającą Burmistrzowi Miasta. Wydatki związane z realizacją ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę - za pośrednictwem jednostki budżetowej - wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę jako nabywcę. Budynek klubowy z dwoma kortami do tenisa nie będą udostępniane/wykorzystywane do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją przez Gminę jej zadań określonych w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z prowadzoną przez Państwa realizacją ww. zadania inwestycyjnego MOSiR zamierza wprowadzić cennik odpłatnego udostępniania obiektu sportowego wraz z wybudowaną infrastrukturą, za zgodą Burmistrza Miasta. Opłaty zawarte w cenniku zawierać będą obowiązujący podatek od towarów i usług VAT. Odpłatne udostępnienie będzie dotyczyło wszystkich korzystających z wybudowanej infrastruktury w wyżej wymienionej inwestycji.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących inwestycji pn. „…” zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji zostaną spełnione. Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z budową budynku klubowego oraz 2 kortów do tenisa wykorzystywane będą przez Gminę - za pośrednictwem jednostki budżetowej - wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak Państwo wskazali, budynek klubowy z dwoma kortami do tenisa będą udostępniane wyłącznie odpłatnie na podstawie cennika zatwierdzonego przez Burmistrza Miasta. Opłaty zawarte w cenniku zawierać będą obowiązujący podatek od towarów i usług VAT. Odpłatne udostępnienie będzie dotyczyło wszystkich korzystających z wybudowanej infrastruktury w wyżej wymienionej inwestycji. Budynek klubowy z dwoma kortami do tenisa nie będą udostępniane/wykorzystywane do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją przez Gminę jej zadań określonych w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zatem będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących inwestycji pn. „…” zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem (nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na informacji, że wydatki związane z budową budynku klubowego oraz 2 kortów do tenisa wykorzystywane będą przez Gminę - za pośrednictwem jednostki budżetowej - wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług; budynek klubowy z dwoma kortami do tenisa będą udostępniane wyłącznie odpłatnie na podstawie cennika zatwierdzonego przez Burmistrza Miasta; opłaty zawarte w cenniku zawierać będą obowiązujący podatek od towarów i usług VAT; odpłatne udostępnienie będzie dotyczyło wszystkich korzystających z wybudowanej infrastruktury w wyżej wymienionej inwestycji; budynek klubowy z dwoma kortami do tenisa nie będą udostępniane/wykorzystywane do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją przez Gminę jej zadań określonych w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.