Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.787.2024.2.KFK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4), jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:

·   ustalenia, czy realizacja przez Powiat Projektu następuje w ramach statusu podatnika VAT (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1);

·   ustalenia, czy efekty realizacji Projektu są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2);

·   w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 2, ustalenia, czy w odniesieniu do wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług w ramach Projektu możliwe jest/będzie uznanie, że są/będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i występuje związek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3);

·   ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Powiat (…) jest jednostką samorządu terytorialnego i jednocześnie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Powiat występuje (działa) jako podatnik VAT z uwzględnieniem reguły zawartej w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „uptu”). Powiat posiada osobowość prawną.

Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi

(tzw. centralizacja rozliczeń VAT), tj. zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280 ze zm., dalej: „ustawa centralizacyjna”).

Zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (dalej: „usp”), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Do zadań Powiatu – stosownie do usp – należą m.in. zadania z zakresu edukacji publicznej, polityki prorodzinnej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspierania rodziny, kultury fizycznej oraz współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Powiat wykonuje swoje zadania przy pomocy jednostek organizacyjnych (będących jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych).

Jedną z takich jednostek jest Zespół Szkół (…).

ZSO jest „szkołą” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, a więc jednostką tworzącą system oświaty. Podstawowym celem działalności ZSO jest działalność oświatowa polegająca w szczególności na realizacji celów, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

ZSO jest jednostką organizacyjną Powiatu, która nie posiada odrębnej od Powiatu osobowości prawnej oraz która jest objęta centralizacją VAT (wraz z którą Powiat wspólnie rozlicza VAT).

ZSO jest jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 2 pkt 1 lit. a ustawy centralizacyjnej.

ZSO to również „jednostka budżetowa” w rozumieniu § 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999, dalej: „Rozporządzenie”).

ZSO jest zlokalizowana w (…).

ZSO ma do swojej dyspozycji nieruchomość, na którą składają się (…) budynki oraz teren przyległy wokół tych obiektów (…).

Na potrzeby edukacyjne ZSO (w tym w celu polepszenia standardu wykonywania zadań edukacyjnych przez ZSO), Powiat podjął się realizacji projektu pn.: „(…)”.

Projekt jest realizowany w ramach (…).

Uczestnictwo w Projekcie oznacza, że Powiat otrzyma stosowne dofinansowanie na sfinansowanie określonych zakupów towarów i usług.

Projekt przede wszystkim zakłada budowę nowego obiektu z przeznaczeniem na cele edukacyjne (oświatowe).

Głównym celem Projektu jest poprawa dostępu do wysokiej jakości kształcenia, szkolenia i uczenia się w wyniku polepszenia infrastruktury edukacyjnej (…). Wskazany cel ma zostać zrealizowany poprzez budowę budynku (…) oraz zakup odpowiedniego wyposażenia. W ramach Projektu zaplanowano również szkolenia (…).

(…).

W ramach Projektu zakłada się poniesienie wydatków na: (…).

Projekt jest realizowany przez Powiat. Oznacza to, że nabywcą towarów i usług związanych z Projektem jest Powiat (jako podatnik VAT). Po ostatecznym zrealizowaniu Projektu powstałe efekty rzeczowe zostaną, z punktu widzenia księgowego, przekazane do ZSO i będą stanowić składniki majątkowe ZSO.

Efekty rzeczowe Projektu będą wykorzystywane przez ZSO do wykonywania głównej działalności ZSO (działalność oświatowa i edukacyjna).

Ponoszone przez Powiat wydatki w ramach Projektu w zakresie budowy Budynku stanowią „wytworzenie nieruchomości” w rozumieniu art. 2 pkt 14a) uptu.

Projekt jest realizowany w celu umożliwienia wykonywania przez ZSO podstawowego zadania tej jednostki, a więc realizacji celów oświatowych i wykonywania w ten sposób zadania publicznego nałożonego na Powiat w zakresie edukacji publicznej (zgodnie z przepisami usp). W szczególności, celem Powiatu nie jest realizacja Projektu w celach komercyjnych (nie występuje zamiar prowadzenia przez Powiat – za pośrednictwem ZSO i przy wykorzystaniu efektów rzeczowych Projektu, w tym zwłaszcza Budynku – działalności gospodarczej).

Zgodnie z założeniami, efekty rzeczowe Projektu (w tym przede wszystkim Budynek oraz zakupione wyposażenie) nie mają służyć i nie będą wykorzystywane przez ZSO do działań wiążących się z uzyskiwaniem jakichkolwiek dochodów, w szczególności w zakresie odpłatnego udostępnienia całości lub części Budynku lub realizacji przez ZSO odpłatnej działalności usługowej (…).

Pytanie

Czy w związku z realizacją Projektu Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem, a jeśli tak to w jakim zakresie i na podstawie jakich reguł (przepisów) określanym? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4).

Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 4)

Państwa zdaniem, w związku z realizacją Projektu Powiat nie posiada jakiegokolwiek prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem. W przypadku stanowiska odmiennego należałoby przyjąć, że prawo do odliczenia powinno przysługiwać Powiatowi w oparciu o sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2a uptu) obliczany dla ZSO. W przypadku związku wydatków związanych z Projektem z działalnością zwolnioną przedmiotowo z VAT, Powiat powinien zastosować dodatkowo proporcję sprzedaży (art. 90 uptu) również wyliczaną dla ZSO.

Uzasadnienie stanowiska:

Podstawowe zasady dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 uptu. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W pierwszej kolejności oznacza to, że posiadanie przez dany podmiot (tu: Gmina) prawa do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest statusem tego podmiotu jako podatnika VAT (w odniesieniu do konkretnych nabyć towarów i usług). Zaistnienie prawa do odliczenia jest zatem uwarunkowane koniecznością ponoszenia konkretnych wydatków przez dany podmiot w ramach wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu VAT (ponoszenie wydatków w ramach statusu podatnika VAT). Wynika to z tego, że tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 uptu, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W tym kontekście należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 1 uptu, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 uptu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ocenie Wnioskodawcy – w odniesieniu do realizowanych zadań i działań obejmujących Projekt – Powiat nie działa jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 uptu. W przypadku przedmiotowego Projektu Powiat nie dokonuje nabyć towarów i usług w ramach statusu podatnika VAT.

W ocenie Powiatu, realizacja czynności składających się na Projekt odbywa się w ramach władztwa publicznego (działalności niepodlegającej VAT) i Powiat – wykonując te czynności – działa jako organ administracji publicznej. Przedstawione w opisie zdarzenia działania stanowią realizację niepodlegających VAT zadań publicznych (zadań własnych Powiatu) w zakresie edukacji publicznej.

W szczególności należy podkreślić, że Powiat nie realizuje Projektu w celu uzyskania (wygenerowania) jakichkolwiek obrotów z działalności gospodarczej, co świadczy o niekomercyjnym (niegospodarczym) charakterze Projektu i w konsekwencji braku jakiegokolwiek związku Projektu z działalnością gospodarczą w rozumieniu uptu.

W takim ujęciu – w odniesieniu do czynności związanych z realizacją Projektu – Powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie nieodpłatne zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej (stanowiące działania niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Oznacza to – po pierwsze – że efekty rzeczowe Projektu (w tym Budynek) nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Powiat do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Oznacza to również – po drugie – że w niniejszej sprawie nie zostaje spełniony podstawowy warunek uprawniający do dokonania odliczenia podatku naliczonego – Powiat ponosząc wydatki związane z realizacją Projektu nie działa jako podatnik VAT.

W konsekwencji, Powiat nie będzie posiadać prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Dodatkowo należy zauważyć, że nawet gdyby przyjąć, iż Powiat – ponosząc wydatki związane z Projektem – działa w ramach statusu podatnika VAT, to dla zaistnienia prawa do odliczenia konieczne jest spełnienie kolejnego (drugiego) warunku, tj. musi zaistnieć stosowny „związek” pomiędzy dokonywanymi zakupami (podatkiem naliczonym), a czynnościami opodatkowanymi VAT (podatkiem należnym).

W tym kontekście stwierdzić należy, że brak zamiaru uzyskiwania przez Powiat (za pośrednictwem ZSO) jakichkolwiek dochodów związanych z efektami rzeczowymi Projektu (zwłaszcza Budynkiem) skutkuje tym, że w niniejszej sprawie nie wystąpią czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W przedstawionych okolicznościach nie można zatem uznać, że Powiat (za pośrednictwem ZSO) będzie wykorzystywać Projekt (efekty rzeczowe Projektu) do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT (w rozumieniu art. 5 uptu), w szczególności Powiat nie będzie wykorzystywać efektów rzeczowych Projektu do „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 uptu.

Taki stan rzeczy wyklucza możliwość zaistnienia związku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 uptu. Stanowi to dodatkowy argument potwierdzający brak prawa Powiatu do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary (usługi) te są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w oparciu o który:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji (...).

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na powiat na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i na potrzeby edukacyjne swojej jednostki organizacyjnej – szkoły – realizują Państwo Projekt pn.: „(…)”.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją przedmiotowego Projektu Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego z Projektem.

W świetle interpretacji ogólnej Ministra Finansów PT1.8101.3.2019 oraz wydanego postanowienia, stwierdzającego, że Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w części dotyczącej zakresu pytania nr 1, 2 i 3 wniosku dotyczy:

·   zagadnienia, którego dotyczy ww. interpretacja ogólna;

·   tych samych przepisów, co ww. interpretacja ogólna (tego samego stanu prawnego), stwierdzam, że budowa budynku (…) oraz zakup odpowiedniego wyposażenia realizowane w ramach ww. Projektu, będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak wynika z okoliczności sprawy, nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. Projektu nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. W opisie sprawy wskazali Państwo, że efekty rzeczowe Projektu (w tym przede wszystkim Budynek oraz zakupione wyposażenie) nie mają służyć i nie będą wykorzystywane przez szkołę do działań wiążących się z uzyskiwaniem jakichkolwiek dochodów, w szczególności w zakresie odpłatnego udostępnienia całości lub części Budynku lub realizacji przez szkołę odpłatnej działalności usługowej. Projekt jest realizowany w celu umożliwienia szkole wykonywania jej podstawowego zadania, a więc realizacji celów oświatowych i wykonywania w ten sposób zadania publicznego nałożonego na Powiat w zakresie edukacji publicznej. Celem Powiatu nie jest realizacja Projektu w celach komercyjnych, nie występuje zamiar prowadzenia przez Powiat – za pośrednictwem szkoły i przy wykorzystaniu efektów rzeczowych Projektu, w tym zwłaszcza Budynku – działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie nie są/nie będą zatem spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z realizacją Projektu nie działają/nie będą Państwo działali jako podatnik podatku VAT, a wydatki poniesione na realizację Projektu nie mają/nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zakupy te są/będą związane w sposób bezpośredni i jednoznaczny z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując stwierdzam, że w analizowanej sprawie nie mają/nie będą mieli Państwo jakiegokolwiek prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, związanego z realizacją Projektu pn.: „(…)”.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiłem wniosek w części dotyczącej ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego

z realizacją Projektu (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4). Natomiast wniosek w części dotyczącej:

·   ustalenia, czy realizacja przez Powiat Projektu następuje w ramach statusu podatnika VAT (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1);

·   ustalenia, czy efekty realizacji Projektu są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2);

·   ustalenia, czy w odniesieniu do wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług w ramach Projektu możliwe jest/będzie uznanie, że są/będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i występuje związek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3)

został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

W tym miejscu wskazać należy, że użyte przez Powiat we własnym stanowisku sformułowanie o treści: „W pierwszej kolejności oznacza to, że posiadanie przez dany podmiot (tu: Gmina) prawa do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest statusem tego podmiotu jako podatnika VAT (…)” – uznałem za oczywistą omyłkę pisarską.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że efekty realizacji Projektu są/będą wykorzystywane – oprócz realizacji zadań własnych Powiatu – również do innych czynności (np. odpłatne udostępnianie powierzchni obiektu w ramach umów cywilnoprawnych), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.