Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.980.2024.2.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 6 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, czy szkolenia zawodowe w zawodzie zoopsychologa/behawiorysty oraz treser psów są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lutego 2025 r. (data wpływu 2 lutego 2025 r.), 3 lutego 2025 r. (data wpływu 3 lutego 2025 r.) oraz pismem z 5 lutego 2025 r. (data wpływu 10 lutego 2025 r. i 12 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest jednoosobowym przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą z przeważającą działalnością według PKD: 96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, oraz wykonywaną działalnością gospodarczą 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawczynię związany jest przede wszystkim z prowadzeniem szkoleń przyszłych zoopsychologów, behawiorystów oraz treserów psów, a także klientów do pracy z posiadanymi przez nich psami.

Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty oraz nie posiada akredytacji kuratorium oświaty na prowadzone usługi szkoleniowe.

Wnioskodawczyni prowadzi szkolenia zawodowe m.in. w zawodzie: Zoopsycholog/Behawiorysta – zawód wpisany na listę zawodów Ministerstwa Pracy z kodem: 516407, a także Treser psów, z kodem: 516405. Prowadzone przez Wnioskodawczynię kursy obejmują 250 h lekcyjnych każdy. Zawierają się w nim teoria oraz praktyka wraz z końcowym egzaminem pisemnym – teoretycznym, oraz egzaminem praktycznym przeprowadzanym na Sali treningowej.

Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy też usługi wychowawcze – tzw. ,,…. – mające na celu poprawę socjalizacji, komunikacji zwierząt (psów) oraz nauki przez zabawę oraz integrację sensoryczną.

Uczestnik, który osiągnie pozytywny wynik z egzaminu teoretycznego i praktycznego otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu. Zaświadczenie jest wydawane według wzoru zaakceptowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i uprawnia do pracy w zawodzie zoopsychologa /behawiorysty.

Wnioskodawczyni wskazuje, że przeprowadzane przez nią szkolenia w zawodzie zoopsycholog/ behawiorysta/trener, są prowadzone w formach i na zasadach określonych w przepisach odrębnych tj.:

1)Zawód zoopsycholog/behawiorysta z kodem: 516407 zgodnie z opisem zawodu Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) zamieszczonym w bazie danych klasyfikacji zawodów i specjalności, ponadto na podstawie szczegółowych informacji sporządzanych przez właściwe miejscowo Wojewódzkie Urzędy Pracy, zgodnie z wytycznymi Polskiego Stowarzyszenia Zoopsychologów.

2)Zawód treser psów z kodem: 516405 na podstawie Krajowego Standardu Kompetencji Zawodowych, zamieszczony w bazie standardów kompetencji i kwalifikacji zawodowych i modułowych programów szkoleń prowadzonych przez Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej.

W uzupełnieniu wniosku na poszczególne pytania z wezwania:

1)  Czy świadczy Pani usługi szkoleniowe, o których mowa we wniosku jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk czy instytut badawczy, w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26  lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.)?

2)  Czy świadczone przez Panią usługi szkoleniowe, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług?

3)  Czy nabyte w trakcie prowadzonych przez Panią usług szkoleniowych umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i  mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?

4)  W związku z podaniem w opisie sprawy, iż szkolenia w zawodzie zoopsycholog/ behawiorysta/trener, są prowadzone przez Panią w formach i na zasadach określonych w przepisach odrębnych prosimy o wskazanie konkretnych przepisów (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Przy czym podkreślamy, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia, czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których Pani przeprowadza szkolenie (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika, np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia, itp.).

5)  Czy usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku będą finansowane ze środków publicznych? Jeśli tak, to należy wskazać czy w całości, czy w części? Jeżeli w części, to należy wskazać w jakiej części.

6)  Czy posiada Pani stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania ww. usług są środki publiczne?

wskazała Pani odpowiednio:

1)Nie

2)Nie

3)Tak i uaktualnienie celów zawodowych

4)Wnioskodawczyni w działalności … zajmuje się szkoleniem przyszłych trenerów i zoopsychologów/behawiorystów oraz klientów do pracy z ich własnymi psami, przez Panią … nazywane jako kursy. W kursach … bierze udział szereg prelegentów znani polscy weterynarze, zoofizjoterapeuci, fizjoterapeuci i osteopaci (ludzcy), psychologowie (ludzcy) i inni.

Kursy trwają około 8 miesięcy, składają się nie tylko z zajęć online, ale też ogromu zajęć praktycznych. Oba kursy obejmują około 250 godzin (każdy czyli i praktyczny i teoretyczny). Na zajęcia praktyczne wynajmowane są dogodne dla kursantów miejsca – sale z ławkami i projektorem, plac treningowy, szkoły. Egzamin pisemny kursu trener/behawiorysta odbył się w (...), praktyczny natomiast na placu treningowym z klientami i ich psami.

Na zajęcia z psiego przedszkola Wnioskodawczyni wynajmuje salę treningową oraz powierzchnię (...). Z psami Wnioskodawczyni pracuje już 9 lat – w tym zawodowo od 2017 roku. Od 2017 roku Wnioskodawczyni szkoli też się intensywnie i nieprzerwanie w tej dziedzinie.

Wnioskodawczyni ukończyła studia … na Wyższej .. im. … w …, Kurs zawodowy „…” dający uprawnienia do wykonywania zawodu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.

Poniżej lista niektórych innych kursów i webinarów, w których Wnioskodawczyni brała udział.

(...).

Wnioskodawczyni ukończyła także … na …, gdzie było bardzo dużo nauk społecznych, psychologicznych, co pomaga jej w pracy z klientem.

Umiejętności jak i zdolności nabyte przez Wnioskodawczynię i jej kursantów wykorzystywane są dla dobrostanu zwierząt (ustawa o ochronie zwierząt) w alternatywnych drogach terapii psychiatrycznej i psychologicznej (ustawa o kształceniu, leczenie zdrowia psychicznego) oraz dla przywrócenia osób niepełnosprawnych do życia społecznego (np. w ramach rehabilitacji bądź kształcenia zwierząt przewodników dla osób niepełnosprawnych).  

Podobnie w pracach behawiorystów dla psów przewodników, w pracy z dziećmi ze zwierzętami - jedna z kursantek Wnioskodawczyni, poszła za przykładem mentorki i już jest dogoterapeutką.

Wnioskodawczyni prowadzi też kursy bezpieczeństwa - była zaproszona np. do salonu (...) na prelekcje jak przewodzić bezpiecznie zwierzęta w samochodzie, aby to było dla wszystkich bezpieczne, praca ze zwierzętami, aby były lepiej rozumiane i stanowiły mniejsze zagrożenie dla społeczeństwa - edukacja społeczeństwa (przykładowo nie każdy posiadacz psów stosuje się zapisów przewozów (...) i Pani Pełnomocnik była świadkiem jak „niewyedukowana osoba” przewoziła psa bez smyczy, bez stosownego boxu, bez kagańca, który atakował dzieci przechodzące obok niego w przedziale pociągu, jechał bez kagańca, co stanowiło zagrożenie dla innych osób zaś …. Konduktorzy nie zareagowali bo … pies atakował tylko dzieci – był ze schroniska, jak się później okazało, gdzie trafił po tym jak dzieci się nad nim znęcały – a nie dorosłych i nic konduktorzy nie zrobili !!! co wprost świadczy o potrzebie edukacji społecznej w tym zakresie gdyż niestosowanie zasad bezpieczeństw zagrozić może poważnymi konsekwencjami).

Wnioskodawczyni też prowadzi prelekcje TV, np. ostatnio nagrała program jaki ukaże się w lutym 2025 - reportaż do … o pracy z psami - emisja prawdopodobnie w lutym, pomagała w pracy z psami do adopcji w …, bardzo trudne przypadki.

Wnioskodawczyni prowadzi też liczne kursy - strona kursów zawodowych: https://....

5. Nie

6. Nie

Pytanie

Czy szkolenia zawodowe w zawodzie zoopsychologa/behawiorysty oraz treser psów są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie

Szkolenia zawodowe w zawodzie zoopsychologa/behawiorysty oraz treser psów są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawczyni, szkolenia zawodowe, które są przez nią przeprowadzane w ramach prowadzonej działalności tj. szkolenia w zakresie zawodów: zoopsycholog/behawiorysta (516407) oraz treser psów (516405) są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, ustawy o podatku od towarów i usług – ustawa z dnia 11 marca 2004 r.

Na podstawie wskazanej powyżej regulacji prawnej, zwolnieniu podlegają usługi kształcenia zawodowego a także przekwalifikowania zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach wskazanych w odrębnych przepisach. Ustawa o podatku od towarów i usług (VAT) nie zawiera legalnej definicji usług, szkoleń kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego”, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29.

Definicja ta jest zawarta w rozporządzeniu wykonawczym Rady UE nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie zwolnień od VAT – zwolnione od podatku VAT są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego – usługi polegające na nauczaniu pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W ocenie Wnioskodawczyni prowadzona przez nią działalność – realizowanie usług szkoleniowych, będącymi szkoleniami zawodowymi, dotyczącymi zawodów wpisanych na listę Ministerstwa Pracy, których ukończenie daje prawo do wykonywania pracy w przedmiotowej specjalizacji wypełnia brzmienie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - art. 43 ust. 1 pkt 29, oraz rozporządzenia Rady UE nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. § 3 ust. 1 pkt 14, z uwagi na co działalność ta będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

-  oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub 

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady,

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazania wymaga – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady, stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1 ze zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 ww.  rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. Zgodnie z tym przepisem:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, podkreślenia wymaga, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzenia wymaga, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Dla oceny, czy dla świadczonych przez Panią usług szkoleniowych będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

-czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub

-czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

-czy spełniają warunki określone w lit. a powyższego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia/kursu w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakres usług świadczonych przez Panią związany jest przede wszystkim z prowadzeniem szkoleń przyszłych zoopsychologów, behawiorystów oraz treserów psów, a także klientów do pracy z posiadanymi przez nich psami. Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty oraz nie posiada akredytacji kuratorium oświaty na prowadzone usługi szkoleniowe. Prowadzi Pani szkolenia zawodowe m.in. w zawodzie: Zoopsycholog/ Behawiorysta – zawód wpisany na listę zawodów Ministerstwa Pracy z kodem: 516407, a także Treser psów, z kodem: 516405. Prowadzone przez Panią kursy obejmują 250 h lekcyjnych każdy. Zawierają się w nim teoria oraz praktyka wraz z końcowym egzaminem pisemnym – teoretycznym, oraz egzaminem praktycznym przeprowadzanym na Sali treningowej. Nie świadczy Pani usług szkoleniowych, o których mowa we wniosku jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk czy instytut badawczy, w zakresie kształcenia. Świadczone przez Panią usługi szkoleniowe, nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazała Pani również, że przeprowadzane przez Panią szkolenia w zawodzie zoopsycholog/ behawiorysta/trener, są prowadzone w formach i a zasadach określonych w przepisach odrębnych tj.:

1)Zawód zoopsycholog/behawiorysta z kodem: 516407 zgodnie z opisem zawodu Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) zamieszczonym w bazie danych klasyfikacji zawodów i specjalności, ponadto na podstawie szczegółowych informacji sporządzanych przez właściwe miejscowo Wojewódzkie Urzędy Pracy, zgodnie z wytycznymi Polskiego Stowarzyszenia Zoopsychologów.

2)Zawód treser psów z kodem: 516405 na podstawie Krajowego Standardu Kompetencji Zawodowych, zamieszczony w bazie standardów kompetencji i kwalifikacji zawodowych i modułowych programów szkoleń prowadzonych przez Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej.

Pani wątpliwości dotyczą rozstrzygnięcia czy szkolenia zawodowe w zawodzie zoopsychologa/behawiorysty oraz tresera psów są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Wskazania w pierwszej kolejności wymaga, że prowadzone przez Panszkolenia i kursy nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Wskazała Pani bowiem, że nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty oraz nie posiada akredytacji kuratorium oświaty na prowadzone usługi szkoleniowe. Nie świadczy Pani usług szkoleniowych, o których mowa we wniosku jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk czy instytut badawczy, w zakresie kształcenia.

W przedmiotowej sprawie należy zatem przeanalizować przesłanki, warunkujące prawo do zastosowania zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Jak już wyżej wskazałem, dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu – lit. a.

W opisie sprawy wskazała Pani, że świadczone przez Panią usługi szkoleniowe, nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, nie jest spełniony pierwszy z warunków uprawniający do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, świadczonych przez Panią usług będących przedmiotem wniosku.  

W związku z tym dalsza analiza spełnienia przesłanek z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy jest bezzasadna.

W konsekwencji powyższego, dla prowadzonych kursów i szkoleń w zawodzie zoopsychologa/behawiorysty oraz tresera psów, objętych zakresem wniosku, nie znajdzie zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Tym samym, Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem nie jestem uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydaję jedynie w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.