Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.40.2025.1.EW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 10 lutego 2025 r. (wpływ 10 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny (potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego z dnia 1 sierpnia 2009 r.).

Gmina podpisała umowę o dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na realizację projektu pn.: „(…)”. Głównym celem realizowanego projektu jest wsparcie działań służących adaptacji do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami na obszarze działania OSP w A, OSP w B i OSP w C do 2025 r. Cel zostanie osiągnięty bezpośrednio po realizacji projektu. Poprzez realizację planowanej inwestycji Wnioskodawca zamierza dążyć do takiego stanu doposażenia jednostki OSP, dzięki któremu będzie możliwa skuteczniejsza interwencja w zdarzeniach, co w konsekwencji wpłynie na poprawę bezpieczeństwa osób, mienia i środowiska na obszarze jej funkcjonowania.

Gmina występuje o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług, który został poniesiony w związku z inwestycją. Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy: zakupu specjalistycznych pojazdów sprzętów ratowniczo-gaśniczych, technicznych oraz poszukiwawczych, technicznych oraz poszukiwawczych, w tym:

·Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy dla OSP B;

·Zestaw do wyważania drzwi i cięcia pedałów dla OSP A;

·Zestaw poduszek wysokociśnieniowych dla OSP A;

·Quad ratowniczy dla OSP C.

Dodatkowo, działania projektowe będą uzupełnione przez działania edukacyjne związane z podnoszeniem świadomości postępowania ludności w przypadku występowania zjawisk katastrofalnych, podejmowane przez OSP w ramach statutowej działalności. Wykonawca zadania został wybrany zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu należy do Gminy. Za wykonane zadanie Gmina dokonała zapłaty za faktury VAT Wykonawcom.

Zakupione w ramach tego zadania pojazdy oraz sprzęty w żaden sposób nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie pobierać opłat, ani też nie będzie uzyskiwać z tego tytułu innych dochodów.

Nabyte towary i usługi w ramach realizacji zadania będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina realizując powyższe zadanie, pomimo że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a wydatki związane z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych. Realizowane czynności w ramach zadania należą do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym. Wydatki Gminy będą dotyczyły realizacji zadań publicznych niebędących działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT i niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że zakupione przez Gminę w zakresie projektu pn.: „(…)”, dofinansowanego z Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze samochody oraz sprzęty zostaną przekazane na podstawie umowy użyczenia w nieodpłatne używanie następującym jednostkom:

·Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy dla OSP B;

·Zestaw do wyważania drzwi i cięcia pedałów dla OSP A;

·Zestaw poduszek wysokociśnieniowych dla OSP A;

·Quad ratowniczy dla OSP C.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn.: „(…)”.

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn.: „(…)”.

W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci nasiliły się negatywne skutki globalnej zmiany klimatu, stanowiące poważny problem. Powodują one okresy suszy i niedoboru wody, a ekstremalne temperatury drastycznie zwiększają dotkliwość pożarów. W celu dostosowania się do zmian klimatu, zapobiegania im i łagodzenia ich negatywnych skutków, szczególnie pożarów lasów, niezbędne jest wsparcie służb m.in. poprzez zakup sprzętu i pojazdów do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków zjawisk katastrofalnych lub poważnych awarii chemiczno-ekologicznych.

W zależności od specyfiki obszaru chronionego należy także wspomnieć o działaniach OSP prowadzonych na obszarach wodnych i działaniach przeciwpowodziowych. W obszarze szeroko rozumianej ochrony ludności należy uwzględnić także przygotowanie ratowników – ochotników do organizacji ewakuacji ludzi i mienia podczas dużych pożarów, powodzi i innych katastrof (zwłaszcza będących wynikiem anomalii pogodowych) oraz działalność edukacyjną i prewencyjną prowadzoną wśród lokalnej społeczności.

Powyższa problematyka odnosi się również do działalności i funkcjonowania jednostek OSP objętych wsparciem w ramach przedmiotowego projektu – Ochotnicza Straż Pożarna w A, Ochotnicza Straż Pożarna w B i Ochotnicza Straż Pożarna w C. Wskazane jednostki mają duże potrzeby odnośnie wyposażenia w specjalistyczny sprzęt ratowniczy. Mając na uwadze powyższe, Gmina postanowiła wdrożyć niniejszy projekt, który dotyczy zakupu specjalistycznych pojazdów sprzętów ratowniczo-gaśniczych, technicznych oraz poszukiwawczych, technicznych oraz poszukiwawczych, w tym:

·Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy dla OSP B;

·Zestaw do wyważania drzwi i cięcia pedałów dla OSP A;

·Zestaw poduszek wysokociśnieniowych dla OSP A;

·Quad ratowniczy dla OSP C.

Dodatkowo, działania projektowe będą uzupełnione przez działania edukacyjne związane z podnoszeniem świadomości postępowania ludności w przypadku występowania zjawisk katastrofalnych, podejmowane przez OSP w ramach statutowej działalności.

Niedostateczny potencjał ratowniczo-gaśniczy OSP to także brak wystarczających środków finansowych na działania inwestycyjne. Obecna siedziba jednostki OSP jest dostosowana do rosnących potrzeb, brakuje odpowiednich sprzętów. Skutkiem niedostatecznego potencjału ratowniczo-gaśniczego wspieranej OSP jest ryzyko wystąpienia braku sił i środków do prowadzenia działań ratowniczych w zakresie reagowania na zmiany klimatu i zapobieganiu ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami. Zakup sprzętów, których OSP nie posiada, pozwoli na niezawodne i szybkie podjęcie działań ratowniczo-gaśniczych, technicznych i poszukiwawczych, co wpłynie na ograniczenie strat spowodowanych klęskami żywiołowymi związanymi ze zmianami klimatu. W celu podniesienia kompetencji członków OSP zrealizowano także szkolenia w zakresie ratownictwa chemiczno-ekologicznego oraz poszukiwawczo-ratowniczego i technicznego, które zostały przeprowadzone przez Komendę Powiatową PSP.

Zakupione sprzęty nie będą wykorzystane w żaden sposób do czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie pobierać opłat, ani też nie będzie uzyskiwać z tego tytułu innych dochodów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W tej sytuacji warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ zadanie nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, a realizowane będzie w ramach działalności statutowej Gminy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i obejmuje sprawy m.in. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Gmina, realizując powyższe zadanie, pomimo że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT nie spełnia warunku wskazanego w art. 86 ust. 1 uprawniającego do odliczenia, gdyż nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a wydatki związane z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych.

Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą mieć żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego, Gmina nabywając towary i usługi nie dokona ich zakupu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co oznacza, że w tym przypadku nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1, 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie − jak Państwo wskazali − realizacja projektu pn.: „(…)” stanowi realizację zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym. Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy: zakupu specjalistycznych pojazdów, sprzętów ratowniczo-gaśniczych, technicznych oraz poszukiwawczych, technicznych oraz poszukiwawczych, w tym:

·Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy dla OSP B;

·Zestaw do wyważania drzwi i cięcia pedałów dla OSP A;

·Zestaw poduszek wysokociśnieniowych dla OSP A;

·Quad ratowniczy dla OSP C.

Dodatkowo, działania projektowe będą uzupełnione przez działania edukacyjne związane z podnoszeniem świadomości postępowania ludności w przypadku występowania zjawisk katastrofalnych, podejmowane przez OSP w ramach statutowej działalności. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu należy do Gminy. Zakupione w ramach tego zadania pojazdy oraz sprzęty w żaden sposób nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie pobierać opłat, ani też nie będzie uzyskiwać z tego tytułu innych dochodów. Nabyte towary i usługi w ramach realizacji zadania będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wydatki związane z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Gminie, w odniesieniu do realizowanego projektu pn.: „(…)”, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanego z realizacją ww. projektu.

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest spełniona − wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy − przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją opisanego projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ samochód ratowniczo-gaśniczy, zestaw do wyważania drzwi i cięcia pedałów zestaw poduszek wysokociśnieniowych oraz quad ratowniczy zostaną przekazane na podstawie umowy użyczenia w nieodpłatne używanie na potrzeby OSP B, OSP A i OSP C.

W konsekwencji, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn.: „(…)”.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności prawa do odzyskania podatku VAT, który został poniesiony w związku z realizowaną inwestycją.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.