
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
‒prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr 1 na podstawie 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług,
‒nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr 1 na podstawie 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 grudnia 2024 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 5 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr 1. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lutego 2025 r. (data wpływu 3 lutego 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina zamierza sprzedać działkę numer 1 o pow. 0,7000 ha, położoną w obrębie ..., gm. ....
Gmina nabyła ww. działkę Decyzją Urzędu Wojewódzkiego w ... z dn. 04.10.1996 r. - na mienie komunalne. W przedmiotowej decyzji działka 1 miała numer 2, natomiast po odnowieniu operatu ewidencji gruntów i budynków zmieniła numer na 1. Z tytułu nabycia działki nr 2 (obecnie nr 1). Z uwagi na upływ czasu gmina nie ma dokumentu potwierdzającego wystawienie faktury VAT. W ww. decyzji nie ma zapisu dotyczącego podatku VAT. Działka nr 1 figuruje jako użytek:
Br-Pslll-0,2100 ha
Pslll- 0,4200 ha
S-Pslll-0,0700 ha
Działka nie jest objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Do działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy oraz nie toczy się postępowanie w celu jej wydania.
Przez teren działki przebiega sieć infrastruktury technicznej - wodociąg gminny. Własność wodociągu przebiegającego przez teren działki nr 1, obręb ..., gm. ... nie zostanie przeniesiona na kupującego w ramach planowanej sprzedaży.
W związku z przebiegającą siecią infrastruktury technicznej, tj. wodociągiem gminnym przez działkę nr 1 nabywca nieruchomości będzie zobowiązany do ustanowienia na rzecz Gminy ... nieodpłatnej służebności. Szczegółowe warunki ustanowienia służebności zostaną określone w protokole rokowań oraz w umowie sprzedaży nieruchomości.
Zgodnie z aktualnym operatem szacunkowym na terenie działki zlokalizowane są budynki: stodoła oraz budynek gospodarczy - wybudowane w latach przedwojennych, piwnica ziemna, pozostałości fundamentu budynku - w złym stanie technicznym, od długiego czasu nieużytkowane.
W dokumentacji ewidencji gruntów i budynków Starostwa Powiatowego w ... przedmiotowe budynki określone są jako rodzaj wg KŚT: budynki produkcyjne usługowe i gospodarcze dla rolnictwa.
Nieruchomość jest nieużytkowana od dłuższego czasu.
Gmina nie jest w posiadaniu informacji, kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.).
Jednakże w latach 2003-2006 były zawierane umowy dzierżawy na nieruchomość rolną o powierzchni 0,7000 ha, oznaczoną numerem działki 1, położoną w obrębie .... Gmina nie ponosiła nakładów finansowych na ulepszenie nieruchomości, które w rozumieniu przepisu o podatku dochodowym stanowiły 30% wartości początkowej.
Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynków, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej budynku.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Gmina ... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Działka nr 1 była dzierżawiona w następujących okresach: od 01.10.2004 r. do 30.09.2005 r., 02.01.2006 r. do 31.12.2006 r., 02.01.2007 r. do 31.12.2007 r. Dzierżawa gruntu miała charakter odpłatny.
Budynki, tj. stodoła oraz budynek gospodarczy położone na działce nr 1 w obrębie ....znajdują się na mapach ewidencyjnych oraz w kartotece budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w .... Z uwagi na niniejszy fakt, zdaniem Gminy, stanowią one budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 725 ze zm.).
Budynek gospodarczy posiada fundamenty kamienne, konstrukcja drewniana, część ścian zawalona, dach w części zapadnięty - zgodnie z opisem z operatu szacunkowego.
Budynek stodoły posiada fundamenty kamienne, konstrukcja drewniana, jedna ze ścian i część dachu zawalone - zgodnie z opisem z operatu szacunkowego.
W ocenie Gminy, wodociąg przebiegający przez działkę nr 1 stanowi budowlę w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 Prawo budowlane. W ocenie Gminy, wodociąg przebiegający przez działkę nr 1 stanowi urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 9 Prawo budowlane. Jednakże przebiegający wodociąg nie stanowi przyłącza do budynków usytuowanych na działce nr 1. Stanowi sieć wodociągową.
Piwnica znajdująca się na działce nr 1 w ocenie Gminy stanowi budowlę w rozumieniu ustawy Prawo Budowlane, nie widnieje w ewidencji Starostwa Powiatowego w ....
Pozostałości fundamentu nie stanowią budynku, budowli ani urządzenia w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.
Budynek gospodarczy, budynek stodoły oraz piwnica ziemna są trwale związane z gruntem. Wodociąg przebiegający przez działkę nr 1 jest trwale związany z gruntem. Jednakże w myśl art. 49 § 1 ustawy z dn. 23.04.1964 r. Kodeks cywilny wodociąg nie stanowią części składowej nieruchomości. Jest to infrastruktura techniczna.
Zgodnie z decyzją Urzędu Wojewódzkiego w ... z dn. 04.10.1996 r. została przekazana Gminie działka nr 2. W uzasadnieniu ww. decyzji brak jest mowy o budynkach znajdujących się na tej działce. Budynki są naniesione na mapach zgodnie z ewidencją Starostwa Powiatowego w .... Wodociąg został wybudowany przez Gminę. W księgach inwentarzowych wodociąg został wprowadzony w 2003 r., nie ma konkretnej daty, w związku z czym nie można odnieść się do daty wybudowania.
Z tytułu wybudowania piwnicy, budynków, tj. stodoły i gospodarczego Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W chwili wybudowania budynków Gmina nie była ich właścicielem.
W księgach inwentarzowych wodociąg został wprowadzony w 2003 r., nie ma konkretnej daty, w związku z czym nie można odnieść się do daty wybudowania. Z ksiąg inwentarzowych nie wynika czy wartość wodociągu jest w kwocie netto czy brutto. Gmina nie posiada dokumentu źródłowego, tj. faktury.
Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą piwnicy oraz budynków: stodoły, gospodarczego upłynie dłuższy okres niż 2 lata na co wskazuje fakt, że z ewidencji ludności wynika, iż przed decyzją komunalizacją w 1994 r. widniał meldunek pod adresem .... Była zameldowana tam 1 osoba na pobyt stały do dnia 03.01.1994 r. Na działce nr 1 nadal widnieje w systemie adresów nr …, co wskazuje na fakt, że pozostałości fundamentów prawdopodobnie stanowiły kiedyś budynek mieszkalny.
Wodociąg pozostanie w zasobach gminy.
Z uwagi na bardzo długi czasookres istnienia budynków stodoły, gospodarczego oraz piwnicy Gmina nie jest wstanie wskazać dokładnej daty, kiedy nastąpiło zjecie ww. budynków i piwnicy. W ocenie Gminy, budynki były wykorzystywane przed ich nabyciem przez Gminę przez poprzednich właścicieli o czym świadczy ich stan zużycia oraz fakt meldunku pod adresem: ... znajdującym się na działce nr 1. Wodociąg nie istniał w momencie nabycia przez Gminę działki nr 1.
Piwnica oraz budynki, tj. stodoła, gospodarczy do dnia sprzedaży nie będą w ogóle wykorzystywane przez Gminę. Będą stanowiły budynki nieużytkowane. Wodociąg jest i będzie wykorzystywany przez gminę dla celów opodatkowanych prze Gminę.
Piwnica, budynki stodoły i gospodarczy jak również pozostałości fundamentów oraz wodociąg do dnia sprzedaży będą znajdowały się na działce nr 1.
Gmina nie zamierza wystąpić o pozwolenie na rozbiórkę piwnicy oraz budynków, tj. stodoły i gospodarczego znajdujących się na działce nr 1 ora nie zamierza dokonać ich rozbiórki przed sprzedażą. Gmina nie zamierza usuwać wodociągu przed sprzedażą. W chwili sprzedaży wodociąg nadal pozostanie na gruncie.
Pytanie
Czy sprzedaż powyższej działki zabudowanej nr 1, położonej w obrębie ... gmina ... należy potraktować dla celów podatku VAT jako dostawę terenu zwolnionego z podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy sprzedaż działki nr 1, położonej w obrębie ... będzie korzystała ze zwolniona z podatku VAT na podstawie 43 ust. 1 pkt 10) i 10a) ustawy o podatku VAT.
Zdaniem Gminy do zajęcia budynku doszło jeszcze w latach przedwojennych, o czym świadczy zużycie budynku jak również czasookres ich istnienia. Również umowy dzierżawy zawierane w latach 2003-2004 obejmowały teren zabudowany.
Według art. 2 pkt 14) ustawy o podatku VAT przez pierwsze zasiedlenie, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania.
Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej. W zaistniałej sytuacji, zadaniem Gminy, przedmiotowa nieruchomość zabudowana, dawno temu była oddana do użytkowania w tym budynki - długo przed ich nabyciem przez Gminę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
‒prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr 1 na podstawie 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług,
‒nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr 1 na podstawie 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami, budynki, budowle i grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Analiza opisu sprawy oraz powołanych regulacji prowadzi do wniosku, że sprzedaż przez Państwa Gminę działki nr 1 wraz z posadowionymi na niej budynkami (stodołą oraz budynkiem gospodarczym) i budowlą (piwnicą) będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), nie będzie wykonywana w ramach zadań publicznych. W odniesieniu do dostawy działki nr 1 wraz z posadowionymi na niej budynkami i budowlą nie będą działali Państwo jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Dokonując odpłatnego zbycia ww. działki zabudowanej objętej wnioskiem będą działali Państwo jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem transakcja sprzedaży działki nr 1 wraz z posadowionymi na niej budynkami i budowlą będzie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je do użytkowania pierwszemu nabywcy, oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w tych przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.
W przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza sprzedać działkę numer 1. Na terenie działki zlokalizowane są budynki: stodoła oraz budynek gospodarczy - wybudowane w latach przedwojennych, piwnica ziemna, pozostałości fundamentu budynku - w złym stanie technicznym. Przez teren działki przebiega sieć infrastruktury technicznej - wodociąg gminny. Własność wodociągu przebiegającego przez teren działki nr 1 nie zostanie przeniesiona na kupującego w ramach planowanej sprzedaży. Budynki, tj. stodoła oraz budynek gospodarczy położone na działce nr 1 stanowią budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane. Piwnica znajdująca się na działce nr 1 stanowi budowlę w rozumieniu ustawy Prawo Budowlane. Pozostałości fundamentu nie stanowią budynku, budowli ani urządzenia w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Budynek gospodarczy, budynek stodoły oraz piwnica ziemna są trwale związane z gruntem. Z tytułu wybudowania piwnicy, budynków, tj. stodoły i gospodarczego Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W chwili wybudowania budynków Gmina nie była ich właścicielem. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą piwnicy oraz budynków: stodoły, gospodarczego upłynie dłuższy okres niż 2 lata. W ocenie Gminy, budynki były wykorzystywane przed ich nabyciem przez Gminę przez poprzednich właścicieli. Gmina nie zamierza wystąpić o pozwolenie na rozbiórkę piwnicy oraz budynków, tj. stodoły i gospodarczego znajdujących się na działce nr 1 oraz nie zamierza dokonać ich rozbiórki przed sprzedażą. Gmina nie ponosiła nakładów finansowych na ulepszenie nieruchomości, które w rozumieniu przepisu o podatku dochodowym stanowiły 30% wartości początkowej. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynków, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej budynku.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że planowana sprzedaż budynków (stodoły oraz budynku gospodarczego) i budowli (piwnicy) znajdujących się na działce nr 1 nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą upłyną co najmniej 2 lata.
Zatem, z uwagi na fakt, że w stosunku do budynków (stodoły oraz budynku gospodarczego) i budowli (piwnicy) znajdujących się na działce nr 1 doszło już do pierwszego zasiedlenia i od pierwszego zasiedlenia do momentu sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata, a ponadto nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie tych budynków i budowli, to dostawa ww. budynków i budowli znajdujących się na działce nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Jak wskazałem wyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży będzie podlegał opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki, budowle lub ich części na tym gruncie posadowione. Tym samym dostawa działki nr 1, na której posadowione są ww. budynki i budowla - stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy - również będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Podsumowując, sprzedaż działki nr 1 wraz z posadowionymi na niej budynkami (stodołą oraz budynkiem gospodarczym) i budowlą (piwnicą) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.
Wobec faktu, że dostawa działki nr 1 wraz z posadowionymi na niej budynkami (stodołą oraz budynkiem gospodarczym) i budowlą (piwnicą) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, nie można stwierdzić, że dostawa ww. działki będzie korzystała również ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr 1 na podstawie 43 ust. 1 pkt 10 ustawy uznałem za prawidłowe. Natomiast Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr 1 na podstawie 43 ust. 1 pkt 10a ustawy uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.