Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w kwestii prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT wynikającej z faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury do Spółki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT), jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca jest spółką komunalną, a jedynym jej udziałowcem jest Gmina (dalej także: Gmina). Gmina posiada 100% udziałów w Spółce.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Spółka wykonuje wynikające z ww. ustawy zadanie własne Gminy, tj. prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy. Czynności te na gruncie podatku VAT stanowią - po stronie Spółki - odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem VAT. Spółka w związku z wykonywaniem ww. czynności (tj. w związku z dostawą wody i odbiorem nieczystości) wystawia faktury VAT i rozlicza podatek VAT należny w składanych do urzędu skarbowego deklaracjach VAT (JPK).

Przedmiotem przeważającej działalności Spółki - zgodnie z KRS - jest odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, natomiast przedmiotem pozostałej działalności Spółki jest:

• pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody;

• roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych;

• transport drogowy towarów;

• działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni;

• roboty związane z budową dróg i autostrad;

• pozostałe sprzątanie;

• pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe;

• zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne;

• wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Spółka jest odrębną od Gminy osobą prawną działającą w szczególności na podstawie ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 18 ze zm.).

2.

Gmina jest w trakcie realizacji następujących inwestycji z zakresu infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej:

(...)

dalej zwane łącznie: Inwestycjami.

Inwestycje są dofinansowanie z programu Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Inwestycje są realizowane w ramach przyznanych Gminie środków powiększonych o wkład własny Gminy.

W ramach Inwestycji zostały/zostaną przeprowadzone roboty polegające na rozbudowie i modernizacji infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie Gminy (dalej: Infrastruktura).

3.

Gmina od początku realizacji Inwestycji planowała wykorzystywać Infrastrukturę powstałą w ramach Inwestycji dla celów czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. planowała wniesienie Infrastruktury aportem na rzecz Spółki albo odpłatne wydzierżawienie Infrastruktury na rzecz Spółki).

Biorąc pod uwagę model prowadzenia gospodarki kanalizacyjnej na terenie Gminy (tj. świadczenie usług wodociągowych i kanalizacyjnych przez Spółkę), Gmina obecnie zamierza bezpośrednio po przeprowadzeniu niezbędnych czynności techniczno-organizacyjno-prawnych dokonać wniesienia majątku powstałego w wyniku realizacji Inwestycji (tj. Infrastruktury) do Spółki w drodze czynności aportu (aport rzeczowy, wkład niepieniężny).

W następstwie aportu Spółka stanie się właścicielem Infrastruktury i na tej podstawie będzie ją wykorzystywać do prowadzonej działalności w zakresie zbiorowego dostarczania i uzdatniania wody oraz w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków.

Zgodnie z założeniami, aport ma nastąpić bezpośrednio po zakończeniu działań o charakterze techniczno-organizacyjno-prawnym, które są niezbędne do przeprowadzenia transakcji aportu Infrastruktury.

W pierwszej kolejności zakładane jest, że aportem zostanie objęta Infrastruktura powstała w wyniku realizacji Inwestycji. Docelowo, aportem do Spółki mają być objęte również inne składniki infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, których właścicielem jest Gmina.

4.

W związku z planowanym aportem, Gmina wystawi na Spółkę fakturę VAT, na której jako sprzedawca będzie wskazana Gmina, natomiast jako nabywca - Spółka.

Gmina planuje dokonać rozliczenia omawianej transakcji aportu Infrastruktury do Spółki w taki sposób, by wynagrodzenie otrzymane przez Gminę w związku z aportem składało się w części z otrzymanych udziałów w kapitale zakładowym Spółki, a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku VAT należnego po stronie Gminy związanego z aportem.

W szczególności, zgodnie z planowanym rozliczeniem:

- wartość otrzymanych przez Gminę udziałów w Spółce odpowiadać będzie wartości netto składników majątkowych wchodzących w skład Infrastruktury, która powstała w wyniku realizacji Inwestycji, a które to składniki będą wnoszone przez Gminę w formie wkładu niepieniężnego (aportu), natomiast

- kwota VAT należnego z tytułu omawianej transakcji, wynikająca z odpowiedniej faktury VAT wystawionej przez Gminę, uregulowana zostanie przez Spółkę na rzecz Gminy w formie pieniężnej.

Odpowiednie zapisy określające wynagrodzenie Gminy zostaną zawarte w umowie dotyczącej przeniesienia własności składników majątkowych przez Gminę na rzecz Spółki, która zostanie zawarta w wykonaniu uchwały podwyższającej kapitał zakładowy Spółki.

W ramach planowanego aportu, na Spółkę zostanie przeniesiona własność Infrastruktury wytworzonej w wyniku realizacji Inwestycji. Planowana transakcja wniesienia aportu nie obejmie natomiast przeniesienia należności Gminy, rachunków bankowych ani środków pieniężnych zdeponowanych na rachunkach Gminy.

Spółka nie przejmie również żadnych zobowiązań Gminy i nie dojdzie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Gminie (tj. nie dojdzie do przeniesienia zakładu pracy).

5.

Spółka pragnie podkreślić, że czynność wniesienia Infrastruktury aportem do Spółki przez Gminę stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT, niepodlegającą zwolnieniu z VAT. Zgodnie z informacjami Spółki, Gmina wystąpiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej celem potwierdzenia, że czynność aportu Infrastruktury będzie podlegała opodatkowaniu VAT i nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Infrastruktura wniesiona aportem do Spółki będzie wykorzystywana wyłącznie w celu dokonywania przez Spółkę czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, faktycznie opodatkowanych tym podatkiem, tj. do świadczenia przez Spółkę usług w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków. Infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Spółkę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT lub do czynności zwolnionych z VAT.

W związku z przedstawionym opisem stanu faktycznego/ darzenia przyszłego Spółka w ramach niniejszego wniosku o interpretację chciałaby potwierdzić, że: (i) przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Gminę dokumentującej aport Infrastruktury oraz (ii) po stronie Spółki nie wystąpi obowiązek rozliczenia (zapłaty) podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC) w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki, które nastąpi w wyniku aportu Infrastruktury.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT wynikającej z faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury do Spółki?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT wynikającej z faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury do Spółki.

Poniżej Spółka przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.

Uzasadnienie:

Ad. 1

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jako, że Spółka jest wyposażona w osobowość prawną oraz wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełnia zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka wykonuje wynikające z ustawy o samorządzie gminnym zadanie własne Gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy. Działalność w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków jest działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Oznacza to, że w zakresie prowadzonej działalności Spółka działa w charakterze podatnika VAT oraz rozlicza VAT na świadczonych usługach.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w analizowanej sytuacji.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

- nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

- nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Spółki, stosownie do przytoczonego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego wynikającego z faktury, która zostanie wystawiona przez Gminę w związku z wniesieniem Infrastruktury w drodze aportu do Spółki. Majątek nabyty w drodze aportu będzie bowiem wykorzystywany wyłącznie do odpłatnego świadczenia przez Spółkę usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, a więc czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, które podlegają opodatkowaniu VAT. Skoro Spółka będzie zobowiązana do rozliczania VAT należnego z tytułu ww. czynności, powinna ona mieć również prawo do odliczania VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji, w opinii Spółki, przysługuje/będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT wynikającej z faktury dokumentującej wniesienie przez Gminę do Spółki Infrastruktury w drodze aportu.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych. W szczególności stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w:

-interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS lub Organ) z 24 października 2024 r. (nr 0113-KDIPT1-1.4012.598.2024.1.MH), w której Organ potwierdził prawidłowość stanowiska spółki zgodnie z którym: „przysługuje/będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT wynikającej z faktury dokumentującej wniesienie przez Gminę do Spółki Basenu w drodze aportu oraz od wydatków ponoszonych na dzierżawę Basenu, jak i od wydatków na jego bieżące funkcjonowanie”. DKIS w wydanym rozstrzygnięciu odstąpił od uzasadnienia prawnego tej oceny;

-interpretacji DKIS z 23 kwietnia 2024 r. (nr 0112-KDIL1-3.4012.83.2024.2.AKS), w której Organ wskazał: „Jak wynika z treści wniosku, aport nieruchomości, jako odpłatna dostawa towarów, podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Gmina wystawiła Spółce fakturę VAT obejmującą wartość wkładu niepieniężnego oraz należny podatek VAT w stawce 23%. Spółka nie wykorzystywała dotychczas nieruchomości będących przedmiotem wkładu niepieniężnego do wykonywania jakichkolwiek czynności, które nie stanowiłyby czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a także nie planuje wykorzystania tych nieruchomości w celu innym niż prowadzona działalność gospodarcza, opodatkowana podatkiem VAT. Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nieruchomości będące przedmiotem aportu - jak wynika z opisu sprawy - są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione i Spółka miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu aportu nieruchomości, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy. Podsumowując, Spółka była uprawniona do skorzystania z prawa do odliczenia w całości naliczonego podatku VAT wynikającego z wystawionej przez Gminę faktury dokumentującej wniesienie aportu”;

-interpretacji DKIS z 12 kwietnia 2023 r. (nr 0113-KDIPT1-1.4012.89.2023.2.WL), w której stwierdzono, że: „W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazali Państwo – Spółka będzie wykorzystywać przedmiot aportu jedynie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej wniesienie aportu w postaci przedmiotowej inwestycji do Spółki. Podsumowując, Państwa Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości z faktury dokumentującej wniesienie aportu w postaci przedmiotowej inwestycji do Spółki”;

-interpretacji DKIS z 16 października 2018 r. (nr 0112-KDIL2-1.4012.445.2018.1.MK).

Podsumowując, Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT wynikającej z faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury do Spółki, skoro aport będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, a Infrastruktura będzie wykorzystywana przez Spółkę wyłącznie w celu dokonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo spółką komunalną, a jedynym Państwa udziałowcem jest Gmina. Przedmiotem Państwa przeważającej działalności jest odprowadzanie i oczyszczanie ścieków.

Gmina jest w trakcie realizacji następujących inwestycji z zakresu infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej:

(...)

dalej zwane łącznie: Inwestycjami.

W ramach Inwestycji zostały/zostaną przeprowadzone roboty polegające na rozbudowie i modernizacji infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie Gminy (dalej: Infrastruktura).

Gmina zamierza bezpośrednio po przeprowadzeniu niezbędnych czynności techniczno-organizacyjno-prawnych dokonać wniesienia majątku powstałego w wyniku realizacji Inwestycji (tj. Infrastruktury) do Spółki w drodze czynności aportu.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty naliczonego podatku VAT wynikającej z faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury do Spółki.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wskazali Państwo w opisie sprawy, że czynność wniesienia Infrastruktury aportem do Spółki przez Gminę stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT, niepodlegającą zwolnieniu z VAT.

W związku z planowanym aportem, Gmina wystawi na Spółkę fakturę VAT, na której jako sprzedawca będzie wskazana Gmina, natomiast jako nabywca – Spółka. Ponadto wskazali Państwo, że infrastruktura wniesiona aportem do Spółki będzie wykorzystywana wyłącznie w celu dokonywania przez Spółkę czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, faktycznie opodatkowanych tym podatkiem, tj. do świadczenia przez Spółkę usług w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków. Infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Spółkę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT lub do czynności zwolnionych z VAT.

Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a Infrastruktura będąca przedmiotem aportu – jak wynika z opisu sprawy – będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione i mają/będą mieli Państwo prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu aportu Infrastruktury, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty naliczonego podatku VAT wynikającej z faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury do Spółki.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania w zakresie podatku od towarów i usług). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy czynność wniesienia Infrastruktury aportem do Spółki przez Gminę stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT, niepodlegającą zwolnieniu z VAT. Stwierdzenie to przyjęto jako element opisu sprawy i nie było to przedmiotem oceny.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku tj. nie zmienią się okoliczności planowanej transakcji.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.