Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.676.2024.3.ASZ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest :

-nieprawidłowe w zakresie opodatkowania/zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości;

-prawidłowe w zakresie przyjęcia podziału ceny działki geodezyjnej x na zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT i podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT proporcjonalnie do powierzchni części gruntu podlegającej zwolnieniu/opodatkowaniu.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania/zwolnienia od podatku sprzedaży działek.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 grudnia 2024 r. (wpływ 30 grudnia 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie –  pismem z 15 stycznia 2025 r. (wpływ 17 stycznia 2025 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

K. S.A. (dalej Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca prowadzi podstawową działalność w zakresie produkcji i sprzedaży koksu oraz produktów ubocznych koksowania węgla, która jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej.

Wnioskodawca jest właścicielem między innymi 4 działek gruntu o łącznej powierzchni 22 475 m2 zlokalizowanych w L.. Przedmiotowe nieruchomości to tereny po byłej K. „XXX” zlokalizowane poza ogrodzeniem zakładu produkcyjnego, gdzie produkcję zakończono (...) sierpnia 2018 r.

Wnioskodawca w ramach działalności zamierza sprzedać prawo własności tych 4 działek, w związku z czym stało się konieczne określenie sposobu opodatkowania transakcji sprzedaży podatkiem VAT. Opis wskazanych 4 działek przedstawiono w oparciu o wypis z rejestrów gruntów oraz zaświadczenia o przeznaczeniu wydanego na rzecz Wnioskodawcy, zgodnie z Uchwałą nr XXX Rady Miejskiej w L. z dnia (...) lutego 2013 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części terenu górniczego „XXX 1” w obszarze obejmującym fragmenty dzielnic XXX oraz XXX w L. pozyskanego z UMiG w sierpniu 2024 roku:

1)Działka o numerze y o pow. 1 489 m2 zapisana w KW nr XXX- dla przedmiotowej działki obowiązuje MPZP.

Informacje z MPZP o przeznaczeniu:

Przeznaczenie w mpzp: C7.ZNU - teren zieleni nieurządzonej.

Dodatkowe informacje: Obszar i teren górniczy dla złoża węgla XXX I;

- Granica III kat. przydatności terenu pod zabudowę;

Zagospodarowanie terenu: przez działkę przebiega podziemna sieć gazowa D400 i D225 (przedsiębiorstwa przesyłowego).

Działka y została nabyta nieodpłatnie Decyzją uwłaszczeniową Nr XXX z dnia (...).10.2001 r.

Działka ta nie była wykorzystywana w działalności Wnioskodawcy - jej posiadanie zwiększało odległość zabudowań od zakładu produkcyjnego.

Ustalenia dotyczące zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu dopuszcza się lokalizowanie:

a)ścieżek rowerowych;

b)urządzeń i terenowych obiektów sportowo-rekreacyjnych;

c)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

d)maksymalna wysokość zabudowy, o której mowa w pkt 1 - 10,5 m;

e)minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej - 50%;

f)maksymalny wskaźnik intensywności zabudowy - 0,4.

Na terenie działki obowiązuje zakaz lokalizowania reklam.

2)Działka gruntu nr x o pow. 10 486 m2 zapisana w KW nr XXX(użytkowanie wieczyste), użytek Bp - zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy.

Zagospodarowanie terenu: przez działkę przebiega sieć wodociągowa (sieć przedsiębiorstwa przesyłowego), sieć gazowa (sieć przedsiębiorstwa przesyłowego) oraz inne nieczynne sieci energetyczne będące własnością K.S.A.

Informacje z MPZP o przeznaczeniu:

Przeznaczenie w MPZP:

C7.ZNU - teren zieleni nieurządzonej; (5.414 m2)

C1.P - teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów; (4.844 m2)

1.KDG - teren dróg publicznych klasy głównej; (228 m2)

Dodatkowe informacje: Obszar i teren górniczy dla złoża węgla (...) o XXX I; kat. III - Granica III kat. przydatności terenu pod zabudowę.

Działka x została nabyta nieodpłatnie Decyzją uwłaszczeniową.

Działka ta nie była wykorzystywana w działalności Wnioskodawcy - jej posiadanie zwiększało odległość zabudowań od zakładu produkcyjnego.

Różne przeznaczenia na przedmiotowej działce gruntu są rozgraniczone liniami rozgraniczającymi.

Dla terenów oznaczonych C7.ZNU ustala się przeznaczenie: zieleń nieurządzona.

Ustalenia dotyczące zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu dopuszcza się lokalizowanie:

a)ścieżek rowerowych;

b)urządzeń i terenowych obiektów sportowo-rekreacyjnych;

c)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

d)maksymalną wysokość zabudowy, o której mowa w pkt 1 - 10,5 m;

e)minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej - 50%;

f)maksymalny wskaźnik intensywności zabudowy - 0,4 .

Na terenach: ZNU obowiązuje zakaz lokalizowania reklam.

Dla terenów oznaczonych C1.P ustala się przeznaczenie: zabudowa produkcyjna, składowa i magazynowa.

W wyniku ustalenia dotyczącego zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu dopuszcza się lokalizowanie:

a)usług;

b)budynków gospodarczych;

c)obiektów i urządzeń obsługi komunikacji, w tym stacji paliw;

d)urządzeń służących ochronie środowiska i zdrowiu ludzi;

e)obiektów małej architektury;

f)dojazdów, miejsc do parkowania i garaży;

g)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

h)zieleni urządzonej;

i)na terenie C1.P: obiektów i urządzeń związanych z funkcjonowaniem kopalni węgla (...), w tym nowych szybów oraz udostępnienia z terenu C1.Pupadowej.

Dla terenów oznaczonych wg planu jako 1.KDG, ustalono przeznaczenie: drogi publiczne klasy głównej.

W wyniku ustalenia dotyczącego zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu dopuszcza się lokalizowanie:

a)obiektów małej architektury;

b)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

c)zieleni urządzonej;

d)ścieżek rowerowych;

e)ekranów akustycznych.

3)Działka gruntu nr z o pow. 8 782 m2 zapisana w KW nr XXX(użytkowanie wieczyste), użytek Bp - zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy.

Zagospodarowanie terenu: teren po wyburzonym zbiorniku gazu, przez działkę przebiega sieć gazowa gs225 (przedsiębiorstwa przesyłowego), wodociągowa wo315 (przedsiębiorstwa przesyłowego), sieć napowietrzna wysokiego napięcia (przedsiębiorstwa przesyłowego) i inne sieci energetyczne będące własnością K.S.A. - nieczynne (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA, gnD600, wodna D125, kanalizacja D150 oraz sieć cieplna z D65).

Informacje z MPZP o przeznaczeniu:

Przeznaczenie w MPZP:

C1.P - teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów;

18.KDD - teren dróg publicznych klasy dojazdowej;

Dodatkowe informacje: Obszar i teren górniczy dla złoża węgla (...) XXX I;

kat. III - Granica III kat. przydatności terenu pod zabudowę;

Granica pasa technologicznego od linii energetycznej wysokiego napięcia 110kV;

Strefa płytkiej historycznej eksploatacji (do 100 m);

Nieprzekraczalna linia zabudowy;

eSk - Sieć kablowa średniego napięcia;

ew110 - Sieć napowietrzna wysokiego napięcia 110kV;

Zbiornik gazu koksowniczego.

Działka z została nabyta nieodpłatnie Decyzją uwłaszczeniową Nr XXX z dnia (...).10.2001 r.

Działka ta była wykorzystywana w działalności produkcyjnej Wnioskodawcy (zabudowana, w okresie prowadzenia na tym terenie działalności, zbiornikiem gazu).

Różne przeznaczenia na przedmiotowej działce gruntu są rozgraniczone liniami  rozgraniczającymi.

Dla terenów oznaczonych C1.P ustala się przeznaczenie: zabudowa produkcyjna, składowa i magazynowa.

Ustalenia dotyczące zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu dopuszcza się lokalizowanie:

a)usług;

b)budynków gospodarczych;

c)obiektów i urządzeń obsługi komunikacji, w tym stacji paliw;

d)urządzeń służących ochronie środowiska i zdrowiu ludzi;

e)obiektów małej architektury;

f)dojazdów, miejsc do parkowania i garaży;

g)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

h)zieleni urządzonej;

i)na terenie C1.P: obiektów i urządzeń związanych z funkcjonowaniem kopalni węgla (...), w tym nowych szybów oraz udostępnienia z terenu C1.Pupadowej.

Dla terenów oznaczonych 18.KDD ustala się przeznaczenie: droga publiczna klasy dojazdowej.

Ustalenia dotyczące zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu dopuszcza się lokalizowanie:

a)obiektów małej architektury;

b)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

c)zieleni urządzonej;

d)ścieżek rowerowych;

e)ekranów akustycznych.

4)Działka gruntu nr a o pow. 1 718 m2 zapisana w KW nr XXX (własność), użytek RIVb - grunty orne.

Zagospodarowanie terenu: przez działkę przebiega sieć wodociągowa wo315 (przedsiębiorstwa przesyłowego) i telekomunikacyjna.

Informacje z zaświadczenia o przeznaczeniu:

Przeznaczenie w mpzp:

C1.P - teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów;

1.KDG - teren dróg publicznych klasy głównej;

Dodatkowe informacje: Obszar i teren górniczy dla złoża węgla (...) XXX I;

kat. III - Granica III kat. przydatności terenu pod zabudowę.

Działka a została nabyta od osoby fizycznej w 1990 roku, tj. przed wejściem w życie ustawy o podatku VAT.

Działka ta nie była wykorzystywana w działalności Wnioskodawcy - jej posiadanie zwiększało odległość zabudowań od zakładu produkcyjnego.

Różne przeznaczenia na przedmiotowej działce gruntu są rozgraniczone liniami  rozgraniczającymi.

Dla terenów oznaczonych C1.P ustala się przeznaczenie: zabudowa produkcyjna, składowa i magazynowa.

Ustalenia dotyczące zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu dopuszcza się lokalizowanie:

a)usług;

b)budynków gospodarczych;

c)obiektów i urządzeń obsługi komunikacji, w tym stacji paliw;

d)urządzeń służących ochronie środowiska i zdrowiu ludzi;

e)obiektów małej architektury;

f)dojazdów, miejsc do parkowania i garaży;

g)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

h)zieleni urządzonej;

i)na terenie C1.P: obiektów i urządzeń związanych z funkcjonowaniem kopalni węgla (...), w tym nowych szybów oraz udostępnienia z terenu C1.Pupadowej.

Dla terenów oznaczonych 1.KDG ustala się przeznaczenie: drogi publiczne klasy głównej.

Ustalenia dotyczące zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu dopuszcza się lokalizowanie:

a)obiektów małej architektury;

b)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

c)zieleni urządzonej;

d)ścieżek rowerowych;

e)ekranów akustycznych.

W odpowiedzi na wezwanie odpowiedzieli Państwo na zadane przez Organ pytania w następujący sposób:

Na pytanie: Czy znajdująca się na działce y podziemna sieć gazowa D400 i D225 (przedsiębiorstwa przesyłowego) stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.)?

Odpowiedzieli Państwo: Tak.

Na pytanie: Czy przebiegające przez działkę nr x:

a)sieć wodociągowa (sieć przedsiębiorstwa przesyłowego),

b)sieć gazowa (sieć przedsiębiorstwa przesyłowego),

c)inne nieczynne sieci energetyczne będące Państwa własnością,

stanowią budowle z rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane?

Odpowiedzieli Państwo:

a)Tak

b)Tak

c)Sieci w okresie działalności produkcyjnej (...) XXX stanowiły budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane - obecnie są to nieczynne sieci. Ich wykorzystanie zarówno przez Wnioskodawcę jak i przyszłego nabywcę nie będzie możliwe - stanowią budowle nie nadające się do wykorzystania, a wyłącznie do ewentualnej likwidacji, jeśli stanowić będą przeszkodę w planowanym zagospodarowaniu nieruchomości.

Na pytanie: Prosimy wskazać, które sieci przebiegają przez poszczególne wymienione we wniosku tereny działki nr x, tzn.: C7.ZNU, C1.P, 1.KDG?

Odpowiedzieli Państwo:

Dla terenu oznaczonego C7.ZNU przebiega sieć gazowa (sieć przedsiębiorstwa przesyłowego). Przez teren C1.P przebiega sieć wodociągowa (sieć przedsiębiorstwa przesyłowego) oraz inne nieczynne sieci energetyczne (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA i wodna D125) będące własnością Wnioskodawcy. Przez teren oznaczony jako 1.KDG nie przebiega żadna sieć.

Na pytanie: W przypadku, gdy sieci energetyczne będące Państwa własnością stanowią budowle lub ich części w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane, prosimy wskazać dla każdego obiektu osobno:

a)Czy nastąpiło/przed transakcją sprzedaży nastąpi pierwsze zasiedlenie poszczególnych budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?

Odpowiedzieli Państwo:

Tak (odpowiedź dotyczy: innych nieczynnych sieci energetycznych - będących własnością Wnioskodawcy) - doszło do pierwszego zasiedlenia w momencie jego użytkowania na potrzeby prowadzonej własnej działalności gospodarczej; ponadto pomiędzy datą zasiedlenia a datą sprzedaży minie okres dłuższy niż dwa lata.

Na pytanie:

b)Czy od pierwszego zasiedlenia poszczególnych budowli do dnia planowanej sprzedaży upłyną co najmniej 2 lata?

Odpowiedzieli Państwo:

Tak (odpowiedź dotyczy: innych nieczynnych sieci energetycznych - będących własnością Wnioskodawcy).

Na pytanie:

c)Czy przed transakcją sprzedaży ponosili/będą Państwo ponosili wydatki na ulepszenie budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej poszczególnych budowli? Jeżeli tak, to prosimy wskazać:

-Czy w stosunku do ww. wydatków na ulepszenie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

-Kiedy ponosili Państwo ww. wydatki?

-Czy po zakończonym ulepszeniu budowli miało miejsce jej pierwsze zasiedlenie (jeżeli tak, to prosimy wskazać miesiąc i rok)?

-Czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonej budowli a planowaną sprzedażą upłyną co najmniej 2 lata?

Odpowiedzieli Państwo:

Nie dotyczy, ponieważ zakończenie działalności nastąpiło (...).08.2018 r. i od tego czasu żadne z tych sieci (żaden wymieniony obiekt) nie były eksploatowane i nie dokonywano na nich jakichkolwiek ulepszeń, a wręcz sieci zostały fizycznie odłączone.

Na pytanie:

d)Czy wykorzystywali Państwo sieci energetyczne będące Państwa własnością wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeżeli tak, to prosimy wskazać jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były wykorzystywane ww. sieci energetyczne, Państwo wykonywali (należy podać podstawę prawną zwolnienia)?

Odpowiedzieli Państwo: Nie.

Na pytanie:

e)Czy z tytułu nabycia lub wytworzenia sieci energetycznych będących Państwa własnością przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Odpowiedzieli Państwo:

Nie - budowa przed dniem wejścia w życie ustawy o VAT (odpowiedź dotyczy: innych nieczynnych sieci energetycznych - będących własnością Wnioskodawcy).

Na pytanie:

Czy przebiegające przez działkę nr z:

a)sieć gazowa gs225 (przedsiębiorstwa przesyłowego),

b)sieć wodociągowa wo315 (przedsiębiorstwa przesyłowego),

c)sieć napowietrzna wysokiego napięcia (przedsiębiorstwa przesyłowego),

d)inne sieci energetyczne będące Państwa własnością – nieczynne (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA, gnD600, wodna D125, kanalizacja D150 oraz sieć cieplna z D65),

stanowią budowle z rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane?

Odpowiedzieli Państwo:

a)Tak

b)Tak

c)Tak

d)Sieci w okresie działalności produkcyjnej (...) XXX stanowiły budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane - obecnie są to nieczynne sieci. Ich wykorzystanie zarówno przez Wnioskodawcę jak i przyszłego nabywcę nie będzie możliwe - stanowią budowle nie nadające się do wykorzystania, a wyłącznie do ewentualnej likwidacji, jeśli stanowić będą przeszkodę w planowanym zagospodarowaniu nieruchomości.

Na pytanie: Prosimy wskazać, które sieci przebiegają przez poszczególne wymienione we wniosku tereny działki nr z, tzn.: C.1.P, 18.KDD?

Odpowiedzieli Państwo:

Teren C.1.P przebiegają:

a)sieć gazowa gs225 (obca - przedsiębiorstwa przesyłowego),

b)wodociągowa wo315 (obca - przedsiębiorstwa przesyłowego),

c)sieć napowietrzna wysokiego napięcia (obca - przedsiębiorstwa przesyłowego),

d)i inne sieci energetyczne będące własnością K.S.A. - nieczynne (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA, gnD600, wodna D125, kanalizacja D150 oraz sieć cieplna z D65).

Dla terenu 18.KD - brak sieci.

Na pytanie:

W przypadku, gdy inne sieci energetyczne będące Państwa własnością – nieczynne (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA, gnD600, wodna D125, kanalizacja D150 oraz sieć cieplna z D65) stanowią budowle lub ich części w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane, prosimy wskazać dla każdego obiektu osobno:

a)Czy nastąpiło/przed transakcją sprzedaży nastąpi pierwsze zasiedlenie poszczególnych budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odpowiedzieli Państwo: Tak - doszło do pierwszego zasiedlenia w momencie jego użytkowania na potrzeby prowadzonej własnej działalności gospodarczej; ponadto pomiędzy datą zasiedlenia a datą sprzedaży minie okres dłuższy niż dwa lata. Odpowiedź dotyczy każdego wymienionego obiektu.

b)Czy od pierwszego zasiedlenia poszczególnych budowli do dnia planowanej sprzedaży upłyną co najmniej 2 lata?

Odpowiedzieli Państwo: Tak, dla każdego obiektu.

Na pytanie:

c)Czy przed transakcją sprzedaży ponosili/będą Państwo ponosili wydatki na ulepszenie budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej poszczególnych budowli? Jeżeli tak, to prosimy wskazać:

-Czy w stosunku do ww. wydatków na ulepszenie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

-Kiedy ponosili Państwo ww. wydatki?

-Czy po zakończonym ulepszeniu budowli miało miejsce jej pierwsze zasiedlenie (jeżeli tak, to prosimy wskazać miesiąc i rok)?

-Czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonej budowli a planowaną sprzedażą upłyną co najmniej 2 lata?

Odpowiedzieli Państwo: Nie dotyczy, ponieważ zakończenie działalności nastąpiło (...).08.2018 r. i od tego czasu żadne z tych sieci (żaden wymieniony obiekt) nie były eksploatowane i nie dokonywano na nich jakichkolwiek ulepszeń, a wręcz sieci zostały fizycznie odłączone.

Na pytanie: Czy wykorzystywali Państwo sieci energetyczne będące Państwa własnością – nieczynne (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA, gnD600, wodna D125, kanalizacja D150 oraz sieć cieplna z D65), wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeżeli tak, to prosimy wskazać jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były wykorzystywane ww. sieci, Państwo wykonywali (należy podać podstawę prawną zwolnienia)?

Odpowiedzieli Państwo: Nie, dla każdego obiektu.

Na pytanie: Czy z tytułu nabycia lub wytworzenia sieci energetycznych będących Państwa własnością – nieczynne (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA, gnD600, wodna D125, kanalizacja D150 oraz sieć cieplna z D65), przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Odpowiedzieli Państwo: Nie, dla każdego obiektu - budowa przed dniem wejścia w życie ustawy o VAT.

Na pytanie: Czy znajdujące się na działce a sieć wodociągowa wo315 (przedsiębiorstwa przesyłowego) i telekomunikacyjna stanowią budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane?

Odpowiedzieli Państwo: Tak.

Na pytanie: Czy sieć telekomunikacyjna jest Państwa własnością?

Odpowiedzieli Państwo: Nie.

Na pytanie:

W przypadku, gdy sieć telekomunikacyjna jest Państwa własnością oraz stanowi budowlę lub jej część w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, prosimy wskazać:

a)Czy nastąpiło/przed transakcją nastąpi pierwsze zasiedlenie tej budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług?

b)Czy od pierwszego zasiedlenia tej budowli do dnia planowanej sprzedaży upłyną co najmniej 2 lata?

c)Czy przed transakcją sprzedaży ponosili/będą Państwo ponosili wydatki na ulepszenie tej budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej budowli? Jeżeli tak, to prosimy wskazać:

-Czy w stosunku do ww. wydatków na ulepszenie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

-Kiedy ponosili Państwo ww. wydatki?

-Czy po zakończonym ulepszeniu budowli miało miejsce jej pierwsze zasiedlenie (jeżeli tak, to prosimy wskazać miesiąc i rok)?

-Czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonej budowli a planowaną sprzedażą upłyną co najmniej 2 lata?

d)Czy wykorzystywali Państwo sieć telekomunikacyjną wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeżeli tak, to prosimy wskazać jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której była wykorzystywana ww. sieć telekomunikacyjna, Państwo wykonywali (należy podać podstawę prawną zwolnienia)?

e)Czy z tytułu nabycia lub wytworzenia sieci telekomunikacyjnej przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Odpowiedzieli Państwo: Nie dotyczy.

Na pytanie: W swoim stanowisku w odniesieniu do działki nr x wskazali Państwo, że „w analizowanej sprawie działka, na której znajduje się droga publiczna jest gruntem zabudowanym.” Ponadto w odniesieniu do działki nr z wskazali Państwo, że „do sprzedaży drogi publicznej  nie będzie miało zastosowanie (…)”. Prosimy zatem o wyjaśnienie czy na działkach będących przedmiotem sprzedaży (których – prosimy wskazać numery tych działek) znajduje się droga.

Odpowiedzieli Państwo:

Na działce nr a znajduje się fragment pasa drogowego drogi publicznej.

Na działce nr z znajduje się fragment pasa drogowego drogi publicznej.

Na działce nr x znajduje się fragment pasa drogowego drogi publicznej.

Na pytanie: Czy ww. droga jest Państwa własnością?

Odpowiedzieli Państwo: Nie.

Na pytanie: Czy ww. droga stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane?

Odpowiedzieli Państwo: Tak.

Na pytanie:

W przypadku, gdy droga jest Państwa własnością oraz stanowi budowlę lub jej część w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, prosimy wskazać:

a)Czy nastąpiło/przed transakcją nastąpi pierwsze zasiedlenie tej budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług?

b)Czy od pierwszego zasiedlenia tej budowli do dnia planowanej sprzedaży upłyną co najmniej 2 lata?

c)Czy przed transakcją sprzedaży ponosili/będą Państwo ponosili wydatki na ulepszenie tej budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej budowli? Jeżeli tak, to prosimy wskazać:

-Czy w stosunku do ww. wydatków na ulepszenie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

-Kiedy ponosili Państwo ww. wydatki?

-Czy po zakończonym ulepszeniu budowli miało miejsce jej pierwsze zasiedlenie (jeżeli tak, to prosimy wskazać miesiąc i rok)?

-Czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonej budowli a planowaną sprzedażą upłyną co najmniej 2 lata?

d)Czy wykorzystywali Państwo ww. drogę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeżeli tak, to prosimy wskazać jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której była wykorzystywana ww. droga, Państwo wykonywali (należy podać podstawę prawną zwolnienia)?

e)Czy z tytułu nabycia lub wytworzenia drogi przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Odpowiedzieli Państwo: W odniesieniu do podpunktów a, b, c oraz e - nie dotyczy, ponieważ droga nie jest własnością Wnioskodawcy.

W odniesieniu do pytania wykazanego w podpunkcie d) tj. Czy wykorzystywali Państwo ww. drogę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeżeli tak, to prosimy wskazać, jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której była wykorzystywana ww. droga, Państwo wykonywali (należy podać podstawę prawną zwolnienia) - nie wykorzystywali Państwo drogi do prowadzonej działalności gospodarczej.

Na pytanie: W piśmie z 27 grudnia 2024 r. (wpływ 30 grudnia 2024 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu, wskazali Państwo, że:

„Na działce nr a znajduje się fragment pasa drogowego drogi publicznej.

Na działce nr z znajduje się fragment pasa drogowego drogi publicznej.

Na działce nr x znajduje się fragment pasa drogowego drogi publicznej.”

Prosimy podać symbole przeznaczenia wynikające z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dla każdej z ww. działek, przez które przebiega fragment pasa drogi publicznej.

Odpowiedzieli Państwo:

Na działce nr a znajduje się fragment pasa drogowego drogi publicznej. Przeznaczenie dla dz. nr a wynikające z MPZP: C1.P - teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów; 1.KDG - teren dróg publicznych klasy głównej.

Na działce nr z znajduje się fragment pasa drogowego drogi publicznej. Przeznaczenie dla dz. nr z wynikające z MPZP: C1.P - teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów; 18.KDD - teren dróg publicznych klasy dojazdowej.

Na działce nr x znajduje się fragment pasa drogowego drogi publicznej. Przeznaczenie dla dz. nr x wynikające z MPZP: C7.ZNU - teren zieleni nieurządzonej; (5.414 m2 - powierzchnia ustalona przez geodetę); C1.P - teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów; (4.844 m2 - powierzchnia ustalona przez geodetę); 1.KDG - teren dróg publicznych klasy głównej; (228 m2 - powierzchnia ustalona przez geodetę).

Na pytanie: Przez które tereny działki nr a przebiegają sieci wodociągowe wo315 (przedsiębiorstwa przesyłowego) i telekomunikacyjne, tj. C1.P, 1.KDG?

Odpowiedzieli Państwo:

Sieć telekomunikacyjna (obca) przebiega przez teren działki nr a oznaczonej w MPZP jako 1.KDG.

Sieć wodociągowa wo315 (obca - przedsiębiorstwa przesyłowego) przebiega przez teren działki nr a oznaczonej w MPZP jako C1.P oraz 1.KDG.

Pytania

1.Czy sprzedaż działki o numerze y z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanych jako teren zieleni nieurządzonej, będzie podlegać zwolnieniu z podatku VAT?

2.Czy sprzedaż działki o numerze x z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanych jako teren zieleni nieurządzonej, teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz teren dróg publicznych klasy głównej, będą podlegać zwolnieniu w części przypadającej na tereny zieleni nieurządzonej oraz opodatkowanej właściwą stawką podatku VAT w części przypadającej na tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz teren dróg publicznych klasy głównej?

3.Czy sprzedaż działki o numerze z z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanych jako teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz teren dróg publicznych klasy głównej będzie podlegać opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT?

4.Czy sprzedaż działki o numerze a z przeznaczeniem w MPZP zdefiniowanych jako teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz teren dróg publicznych klasy głównej będzie podlegać opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT?

5.Czy przyjęcie podziału ceny działki geodezyjnej x na zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT i podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT proporcjonalnie do powierzchni części gruntu podlegającej zwolnieniu/opodatkowaniu jest podejściem prawidłowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Przy czym za tereny budowlane - w myśl art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz - w przypadku braku takiego planu - na podstawie wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 listopada 2010 roku numer IPPP1-443-849/10-4/JL, która odnosi się do działek będących przedmiotem transakcji sprzedaży, obejmujących swoją powierzchnią zarówno obszary, gdzie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza zabudowę (tereny przeznaczone pod publiczną drogę zbiorczą lub parking), jak i obszary, na których nie przewidziano zabudowy (obszar publicznej zieleni urządzonej).

Z przywołanej interpretacji wynika, że: „opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych opodatkowane 22% (obecnie 23%) stawką podatku są tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług. Zatem dostawa wymienionych we wniosku działek, bądź ich części znajdujących się w obszarze oznaczonym zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jako „publiczna zieleń urządzona”, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Tereny zieleni parkowej nie stanowią bowiem gruntów, na których dopuszczone są wymienione formy zabudowy, takie jak: zabudowa mieszkaniowa, techniczno-produkcyjna czy zagrodowa, a miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z nielicznymi wyjątkami, zakazuje sytuowania na tych terenach budynków i budowli. Nie są one zatem gruntami budowlanymi lub przeznaczonymi pod zabudowę, o których mowa w ustawie o podatku VAT. Natomiast dostawa pozostałych działek, bądź ich części znajdujących się w obszarze oznaczonym zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako „publiczna droga zbiorcza” lub „parking” czy też „publiczny ciąg pieszo-jezdny” podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej. Jest to bowiem teren przeznaczony pod określoną zabudowę co uniemożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia z podatku VAT”.

W związku z powyższym działka y o powierzchni 1 489 m2 przeznaczona w MPZP jako teren zieleni nieurządzonej, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9.

Ad. 2

Działka x o powierzchni 10 486 m2 przeznaczona w MPZP jako teren zieleni nieurządzonej, teren dróg klasy głównej i teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów powinna zostać zwolniona z opodatkowania w części przypadającej na teren zieleni nieurządzonej oraz opodatkowana właściwą stawką podatku VAT w części przypadającej na teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz teren dróg publicznych klasy głównej.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż działki o numerze x, dla których obowiązuje MPZP określający przeznaczenie:

-w części (5.414 m2) jako C7.ZNU (teren zieleni nieurządzonej),

-w części (4.844 m2) jako C1.P (teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów),

-w części (228 m2) jako 1.KDG (teren dróg publicznych klasy głównej)

nie będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT w części przypadającej na tereny oznaczone w MPZP jako C1.P (tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów) oraz oznaczone jako 1.KDG (tereny dróg publicznych klasy głównej).

W pozostałej części zdaniem Wnioskodawcy fragment działki oznaczony w MPZP jako C7.ZNU teren zieleni nieurządzonej, można zastosować zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT .

Zgodnie z szczegółowymi zapisami MPZP na część działki x (5.414 m2) o przeznaczeniu C7.ZNU (teren zieleni nieurządzonej) dopuszcza się lokalizowanie:

a)ścieżek rowerowych;

b)urządzeń i terenowych obiektów sportowo-rekreacyjnych;

c)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej.

Przez powyższą część działki przebiega sieć gazowa gs225 (przedsiębiorstwa przesyłowego).

Zdaniem Wnioskodawcy, dla potrzeb określenia charakteru niezabudowanej nieruchomości jako terenu budowlanego lub terenu niezabudowanego innego niż teren budowlany, którego dostawa korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT, kierując się dyrektywami wynikającymi z art. 2 pkt 33 ustawy VAT, należy uwzględniać wyłącznie przeznaczenie określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako podstawowe. Jeżeli przeznaczenie określone w planie zagospodarowania przestrzennego jako podstawowe wskazuje na niebudowlany charakter nieruchomości, kwalifikacja takiej nieruchomości jako „terenu innego niż budowlany” nie stoi na przeszkodzie z zapisami szczegółowymi miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nawet jeżeli dopuszcza na jej obszarze możliwość zabudowy, jeżeli zabudowa ta nie ma dla danego terenu podstawowego dominującego znaczenia.

DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 22 maja 2019 nr. IBPP2/4512-942/15-2/KO określił „W ocenie Sądu skoro tereny zieleni i wód wymienione punkcie 6 tabeli znajdującej się w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia nie zostały określone jako „pod zabudowę” to nie należy ich traktować jako „terenów budowlanych” w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług. (...) Mając na uwadze stanowiska sądów administracyjnych przedstawione w zapadłych w przedmiotowej sprawie w ww. wyrokach WSA w Krakowie o sygn. akt I SA/Kr 610/16 i NSA o sygn. akt I FSK 1992/16 należy stwierdzić, że w zakresie ustalenia czy dla potrzeb określenia charakteru niezabudowanej nieruchomości jako terenu budowlanego lub terenu niezabudowanego innego niż teren budowlany należy uwzględniać określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego podstawowe przeznaczenie danego gruntu, które ma decydujące znaczenie dla określenia przeznaczenia tego gruntu. Dodatkowe funkcje przypisane do gruntu poprzez określenie jego przeznaczenia uznanego za dopuszczalne (pomocnicze), służą jedynie uzupełnieniu zasadniczego sposobu zagospodarowania danego terenu, ale go nie zmieniają (...)”.

Zdaniem Wnioskodawcy nawet, gdyby wbrew powyższemu uznać, że również na terenach oznaczonych symbolami C7.ZNU dopuszczona została lokalizacja obiektów sieci i urządzeń infrastruktury technicznej, czy urządzeń i terenowych obiektów sportowo-rekreacyjnych i ścieżek rowerowych, stanowiących jednakże jedynie elementy pomocnicze związane z realizacją podstawowego przeznaczenia tego obszaru, nie może to skutkować uznaniem tych terenów jako terenów przeznaczonych pod zabudowę. Wskazana zabudowa, jak wynika z treści MPZP, ma jedynie umożliwiać realizację podstawowego przeznaczenia tych obszarów.

Z tego względu część działki oznaczona jako teren zieleni nieurządzonej mieści się w zakresie zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zgodnie z zapisami MPZP część działki x (4.844 m2) o przeznaczeniu C1.P (teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów) dopuszcza się lokalizowanie:

a)usług;

b)budynków gospodarczych;

c)obiektów i urządzeń obsługi komunikacji, w tym stacji paliw;

d)urządzeń służących ochronie środowiska i zdrowiu ludzi;

e)obiektów małej architektury;

f)dojazdów, miejsc do parkowania i garaży;

g)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

h)zieleni urządzonej.

W tym zakresie nie ulega wątpliwości, iż teren z funkcjami wskazanymi powyżej powinien być traktowany jako przeznaczony pod zabudowę. Dodatkowo przez działkę przebiega sieć wodociągowa D315 (przedsiębiorstwa przesyłowego) i inne sieci energetyczne będące własnością Wnioskodawcy;

- nieczynne (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA i wodna D125).

W związku z tym, że ta część działki została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem na cele produkcyjne czy magazynowe, to w świetle ww. definicji zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy, działki w tej części stanowią teren budowlany i w konsekwencji do sprzedaży wskazanej części działki nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Część działki x (228 m2) o przeznaczeniu 1.KDG (teren dróg publicznych klasy głównej) dopuszcza się lokalizowanie:

a)obiektów małej architektury;

b)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

c)zieleni urządzonej;

d)ścieżek rowerowych;

e)ekranów akustycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy część działki o przeznaczeniu 1.KDG (tereny dróg publicznych klasy głównej) powinna zostać opodatkowana właściwą stawką VAT.

Podstawowymi aktami prawnymi, które odnoszą się do dróg jako obiektów budowlanych, są ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane oraz ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Ta pierwsza nie zawiera definicji samej drogi, ale stwierdza (poprzez art. 3 pkt 1, 3 i 3a), że jest ona obiektem budowlanym (budowlą) o charakterze liniowym, tj. którego charakterystycznym parametrem jest długość.

Po bardziej wyczerpujące regulacje należy sięgnąć do ustaw szczególnych, których Prawo budowlane nie narusza i względem których zachodzi relacja współstosowania (art. 2 ust. 2). Ustawa o drogach publicznych definiuje drogę w art. 4 pkt 2 jako „budowlę składającą się z części i urządzeń drogi, budowli ziemnych, lub drogowych obiektów inżynierskich [...], stanowiącą całość techniczno- użytkową, usytuowaną w pasie drogowym i przeznaczoną do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt”.

W analizowanej sprawie działka, na której znajduje się droga publiczna jest gruntem zabudowanym. W konsekwencji do sprzedaży drogi publicznej nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, bowiem zwolnienie to obejmuje tylko sprzedaż gruntów terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż część działki o przeznaczeniu C7.ZNU oznaczona jako teren zieleni nieurządzonej, winna zostać zwolniona z opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, a pozostała część o przeznaczeniu C1.P (teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów) oraz 1.KDG (teren dróg publicznych klasy głównej) opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Ad. 3

Działka z o powierzchni 8 782 m2 przeznaczona w MPZP jako teren dróg publicznych klasy dojazdowej, teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów powinna zostać opodatkowana właściwą stawką VAT.

Dla części działki zobowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którymi część powierzchni działki oznaczono jako tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Teren z funkcjami wskazanymi powyżej powinien być zatem traktowany jako przeznaczony pod zabudowę. Zdaniem Wnioskodawcy dostawa tej części działki podlegać będzie opodatkowaniu VAT i nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT.

Stanowisko to potwierdza DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia z dnia 27 maja 2024 r. 0111-KDIB3-2.4012.143.2024.2.A: „Zatem dokonana wyżej analiza przepisów jednoznacznie wskazuje, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy czym - jak wyjaśniono wyżej - o tym, że dany teren jest terenem budowlanym przesądzają zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy.

Oznacza to, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych, ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi - są zwolnione od podatku VAT.”

Pozostała część działki z to teren dróg publicznych klasy dojazdowej, która zdaniem Wnioskodawcy, jest gruntem przeznaczonym pod zabudowę. W konsekwencji do sprzedaży drogi publicznej nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, bowiem zwolnienie to obejmuje tylko sprzedaż gruntów terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na marginesie powyższych rozważań, Wnioskodawca zwraca uwagę, że chociaż część działki zgodnie z MPZP przeznaczona jest na drogi publiczne, to jej przeznaczeniem uzupełniającym jest lokalizowanie m.in. obiektów małej architektury, sieci i urządzeń infrastruktury technicznej, czy ekranów akustycznych. W związku z tym należy uznać, że przeznaczona jest pod zabudowę obiektami budowlanymi, gdzie zgodnie z art. 3 pkt 1 prawa budowlanego przez obiekty budowlane należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

W ocenie Wnioskodawcy działka o przeznaczeniu C1.P oraz 18.KDD nie mieści się w zakresie zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Ad. 4

Działka gruntu a o powierzchni 1 718 m2 przeznaczona w MPZP jako teren dróg publicznych klasy głównej, teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów powinna zostać opodatkowana właściwą stawką VAT.

Jak już wspomniano w poprzednim stanowisku własnym, przeznaczenie terenu określone w MPZP jako teren dróg publicznych oraz obiektów produkcyjnych, składów i magazynów nie pozwala na uznanie działki - w całości, ani w części jako niebędącej terenami budowlanymi.

Dla części działki a obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którymi część powierzchni działki oznaczono jako tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Teren z funkcjami wskazanymi powyżej zdaniem Wnioskodawcy powinien być traktowany jako przeznaczony pod zabudowę, w związku z tym, dostawa tej części działki podlegać będzie opodatkowaniu VAT.

Pozostała część działki a to teren dróg publicznych klasy głównej, która zdaniem Wnioskodawcy jest gruntem budowlanym, w związku z możliwością lokalizowania m.in. obiektów małej architektury, sieci i urządzeń infrastruktury technicznej, czy ekranów akustycznych, również winna zostać opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Uwzględniając zapisy art. 3 pkt 3a prawa budowlanego ilekroć mowa o obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, droga kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego. W konsekwencji zgodnie z powyższymi przepisami droga spełnia definicję budowli.

Z tego względu działka gruntu nr a w ocenie Wnioskodawcy nie mieści się w zakresie zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Ad. 5

Wnioskujący stoi na stanowisku, że każdy klucz, który pozwala podzielić wartość netto danej działki na część opodatkowaną i zwolnioną od podatku, jest prawidłowy.

Należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie precyzują, w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania w przypadku, gdy transakcja dotyczy dostawy nieruchomości, która w części podlega opodatkowaniu a w części zwolnieniu z podatku VAT.

Zatem w tej sytuacji dopuszczalne są różne rozwiązania, np. według klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych części nieruchomości zastosować do nich właściwą stawkę lub zwolnienie z podatku, lub też według klucza powierzchniowego, tj. podzielić powierzchnię nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne części opodatkowane i zwolnione z podatku VAT. Każda metoda, czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym jest właściwa, o ile odzwierciedla stan faktyczny.

Wnioskujący wybrał klucz powierzchniowy, tj. wg powierzchni części zwolnionej oraz opodatkowanej w stosunku do powierzchni całej działki.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że jeśli opodatkowanie dotyczyłoby tylko części zbywanej działki o przeznaczeniu budowlanym w MPZP, to cena do opodatkowania i zwolnienia winna być ustalona proporcjonalnie do udziału powierzchni części budowlanej i niebudowlanej w całej powierzchni działki.

W przeciwnym wypadku cena sprzedaży musiałaby być odrębnie ustalana dla części budowlanej oraz niebudowlanej, co jest niezgodne z praktykami rzeczoznawcy - rzeczoznawca wprawdzie w wycenie określa wartość poszczególnych użytków, natomiast operat wyceny finalnie określa wartość całej nieruchomości, tj. całej działki.

Nie można bowiem stwierdzić czy ewentualny wcześniejszy podział geodezyjny działki na dwie - tj. wg użytków, nie wpłynąłby na sumaryczną zmianę wartości zbywanych dwóch wydzielonych działek gruntu, stąd posiłkowanie się wartościami użytków z wyceny celem określenia w cenie części opodatkowanej i nieopodatkowanej, stanowiłoby sztuczny zabieg, być może wypaczający faktyczną wartość zbywanej działki.

Powyższe stanowisko potwierdza również interpretacja indywidualna DKIS 0112-KDIL1-2.4012.175.2024.2DS z dnia 7 czerwca 2024 roku wydana na rzecz Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest:

-nieprawidłowe w zakresie opodatkowania/zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości;

-prawidłowe w zakresie przyjęcia podziału ceny działki geodezyjnej x na zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT i podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT proporcjonalnie do powierzchni części gruntu podlegającej zwolnieniu/opodatkowaniu.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W świetle powołanych powyżej przepisów, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż, jak również zbycie prawa użytkowania wieczystego, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza „każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z przepisu tego wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.

W przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do stwierdzenia, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Bowiem stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą  gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo sprzedać prawo własności działki o numerze y, dla której obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Przeznaczenie w MPZP: C7.ZNU - teren zieleni nieurządzonej. Na działce dopuszcza się lokalizowanie:

a)ścieżek rowerowych;

b)urządzeń i terenowych obiektów sportowo-rekreacyjnych;

c)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

d)maksymalna wysokość zabudowy, o której mowa w pkt 1 - 10,5 m;

e)minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej - 50%;

f)maksymalny wskaźnik intensywności zabudowy - 0,4.

Ponadto przez działkę przebiega podziemna sieć gazowa, która jest własnością przedsiębiorstwa przesyłowego i stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 47 § 1, 2 i 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym.

§ 1. Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

§ 2. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

§ 3. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Na podstawie art. 48 Kodeksu Cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej. Zgodnie zatem z zasadą „superficies solo cedit”, gdy władający gruntem poniósł nakłady na tę nieruchomość, stają się one własnością właściciela gruntu.

Jednak stosownie do art. 49 § 1 Kodeksu Cywilnego:

Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Z powyższego przepisu wynika, że jeśli znajdujące się na działkach sieci przesyłowe są przyłączone do przedsiębiorstwa świadczącego usługi elektroenergetyczne, to stanowią one własność tego przedsiębiorstwa.

Wskazać w tym miejscu należy, że wyrażenia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” zawartego w przytoczonym art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie należy utożsamiać z prawem własności. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, definiując wyrażenie „dostawa towarów” akcentuje „własność ekonomiczną” funkcjonującą w oderwaniu od krajowych przepisów prawa cywilnego, regulujących przeniesienie prawa własności. W orzeczeniu C-320/88 Staatssecretaris van Financiën v. Shipping and Forwarding Safe B.V. TSUE wyraził pogląd, że „wyrażenie „dostawa towarów” w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy oznacza także przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, nawet jeżeli nie dochodzi do przeniesienia własności rzeczy w sensie prawnym” (pkt 1), jednak jednocześnie zastrzegł, że „zadaniem sądu krajowego jest określenie w każdym przypadku, na podstawie stanu rzeczy, czy przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy, miało miejsce” (pkt 2).

Uwzględniając przywołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży jest grunt, na którym posadowiony jest budynek/budowla, niestanowiący własności zbywcy, to mimo, iż ten obiekt budowlany stanowi w świetle prawa cywilnego część składową nieruchomości, to w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tym obiektem jak właściciel (zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym), a zatem przedmiotem dostawy jest w takim przypadku tylko sam grunt – jako grunt zabudowany.

W niniejszej sprawie mamy do czynienia - w odniesieniu do działki nr y– z sytuacją zbycia przez Państwa działki gruntu, na której znajdują się naniesienia, w postaci podziemnej sieci gazowej czyli naniesień nienależących do Państwa.

Wobec tak przedstawionego opisu oraz obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro znajdujące się na ww. działce naniesienia nie są Państwa własnością, nie sposób przyjąć, że dokonają Państwo dostawy tego gruntu wraz ze znajdującymi się na nim naniesieniami. 

Tak więc, w przypadku dostawy nr y przedmiotem dostawy będzie wyłącznie grunt, którego jednak nie można uznać za teren niezabudowany, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że na gruncie tym posadowiona jest budowla nie będąca Państwa własnością.

W rozpatrywanej sprawie w zakresie sprzedaży działki nr y nie będzie miał także zastosowania art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, ponieważ dostawa budynków lub budowli w tym przypadku nie będzie miała miejsca.

Ponadto przy sprzedaży działki nr y nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, działka ta nie była wykorzystywana w Państwa działalności - jej posiadanie zwiększało odległość zabudowań od zakładu produkcyjnego.

W konsekwencji, Transakcja sprzedaży prawa własności działki nr y będzie podlega w całości opodatkowaniu VAT stawką właściwą dla przedmiotu dostawy oraz nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku dostawy działki nr y należało uznać za nieprawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo dokonać również sprzedaży działki gruntu nr x. Przeznaczenie w MPZP:

C7.ZNU - teren zieleni nieurządzonej;

C1.P - teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów;

KDG - teren dróg publicznych klasy głównej.

Dla terenów oznaczonych C7.ZNU ustala się przeznaczenie: zieleń nieurządzona. Ustalenia dotyczące zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu dopuszcza się lokalizowanie:

a)ścieżek rowerowych;

b)urządzeń i terenowych obiektów sportowo-rekreacyjnych;

c)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

d)maksymalną wysokość zabudowy, o której mowa w pkt 1 - 10,5 m;

e)minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej - 50%;

f)maksymalny wskaźnik intensywności zabudowy - 0,4 .

Na terenach: ZNU obowiązuje zakaz lokalizowania reklam.

Dla terenów oznaczonych C1.P ustala się przeznaczenie: zabudowa produkcyjna, składowa i magazynowa. W wyniku ustalenia dotyczącego zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu dopuszcza się lokalizowanie:

a)usług;

b)budynków gospodarczych;

c)obiektów i urządzeń obsługi komunikacji, w tym stacji paliw;

d)urządzeń służących ochronie środowiska i zdrowiu ludzi;

e)obiektów małej architektury;

f)dojazdów, miejsc do parkowania i garaży;

g)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

h)zieleni urządzonej;

i)na terenie C1.P: obiektów i urządzeń związanych z funkcjonowaniem kopalni węgla (...), w tym nowych szybów oraz udostępnienia z terenu C1.Pupadowej;

Dla terenów oznaczonych wg planu jako 1.KDG, ustalono przeznaczenie: drogi publiczne klasy głównej. W wyniku ustalenia dotyczącego zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu dopuszcza się lokalizowanie:

a)obiektów małej architektury;

b)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej;

c)zieleni urządzonej;

d)ścieżek rowerowych;

e)ekranów akustycznych.

Ponadto przez teren oznaczony C7.ZNU przebiega sieć gazowa (sieć przedsiębiorstwa przesyłowego). Przez teren C1.P przebiega sieć wodociągowa (sieć przedsiębiorstwa przesyłowego) oraz inne nieczynne sieci (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA i wodna D125) będące Państwa własnością. Przez teren oznaczony jako 1.KDG nie przebiega żadna sieć. Ww. sieci stanowią budowle z rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane.

Przez części działki nr x oznaczone w MPZP jako C7.ZNU, C1.P oraz 1.KDG przebiega również fragment pasa drogowego drogi publicznej będącej budowlą w rozumieniu Prawa budowlanego, który nie jest Państwa własnością.

Tak więc, w przypadku dostawy działki nr x w części C7.ZNU i 1.KDG przedmiotem dostawy będzie wyłącznie grunt, którego jednak nie można uznać za teren niezabudowany, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że na gruncie oznaczonym C7.ZNU i 1.KDG posadowione są budowle niebędące Państwa własnością.

W rozpatrywanej sprawie w zakresie sprzedaży działki nr x w części o przeznaczeniu C7.ZNU oraz 1.KDG nie będzie miał także zastosowania art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, ponieważ dostawa budynków lub budowli w tym przypadku nie będzie miała miejsca.

Ponadto przy sprzedaży działki nr x w części C7.ZNU oraz 1.KDG nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, działka nie była wykorzystywana w Państwa działalności - jej posiadanie zwiększało odległość zabudowań od zakładu produkcyjnego.

W konsekwencji, Transakcja sprzedaży prawa własności działki nr x w części C7.ZNU oraz 1.KDG będzie podlegała w całości opodatkowaniu VAT stawką właściwą dla przedmiotu dostawy oraz nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku dostawy działki nr x w części o przeznaczeniu C7.ZNU należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania dostawy działki nr x w części 1.KDG uznano za nieprawidłowe, ponieważ wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny z innej podstawy prawnej.

Odnosząc się natomiast do dostawy części działki nr x oznaczonej C1.P należy zauważyć, że, jak wynika z opisu sprawy, na części działki nr x oznaczonej C1.P znajdują się niebędące Państwa własnością budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane tj. sieć wodociągowa (sieć przedsiębiorstwa przesyłowego) oraz fragment pasa drogowego, a także budowle będące Państwa własnością, tj. inne nieczynne sieci (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA i wodna D125).

Należy zatem przeanalizować możliwość zwolnienia od podatku budowli w postaci nieczynnych  sieci (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA i wodna D125) będących Państwa własnością.

Jak Państwo wskazali, przed transakcją sprzedaży nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Ponadto pomiędzy datą zasiedlenia a datą sprzedaży upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

W konsekwencji dla sprzedaży budowli w postaci nieczynnych sieci (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA i wodna D125) będących Państwa własnością znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym dla sprzedaży działki nr x w części C1.P będzie miał także zastosowanie art. 29a ust. 8 ustawy – zwolnieniem od podatku objęty będzie również grunt.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania właściwą stawką działki nr x oznaczonej C1.P należało uznać za nieprawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem sprzedaży będzie również działka gruntu nr z (będącego w użytkowaniu wieczystym).

Przeznaczenie w MPZP:

C1.P - teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów;

18.KDD - teren dróg publicznych klasy dojazdowej.

Przez teren C1.P działki nr z przebiegają  

a)sieć gazowa gs225 (obca - przedsiębiorstwa przesyłowego),

b)wodociągowa wo315 (obca - przedsiębiorstwa przesyłowego),

c)sieć napowietrzna wysokiego napięcia (obca - przedsiębiorstwa przesyłowego) ,

d)i inne sieci będące własnością K.S.A. - nieczynne (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA, gnD600, wodna D125, kanalizacja D150 oraz sieć cieplna z D65),

stanowiące budowle z rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane.

Dla terenu 18.KD - brak sieci.

Ponadto przez części działki nr z oznaczone w MPZP C1.P oraz 18.KDD, przebiega fragment pasa drogowego drogi publicznej, która jest budowlą w rozumieniu Prawa budowlanego oraz nie jest Państwa własnością.

Tak więc, w zakresie sprzedaży działki nr z w części 18.KDD, przez którą nie przebiega żadna sieć, ale znajduje się tam fragment pasa drogowego drogi publicznej niebędącej Państwa własnością, który stanowi budowlę w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, należy stwierdzić, że tej części działki z również nie można uznać za teren, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Ponadto przy sprzedaży działki nr z w części 18.KDD nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, działka była wykorzystywana w Państwa działalności produkcyjnej – prowadzą Państwo działalność, która jest czynnością podlegającą podatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej.

W konsekwencji, Transakcja sprzedaży prawa własności działki nr z w części 18.KDD będzie podlegała w całości opodatkowaniu VAT stawką właściwą dla przedmiotu dostawy oraz nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania właściwą stawką działki nr z o przeznaczeniu 18.KDD należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny z innej podstawy prawnej.

Jak wynika z opisu sprawy, na części działki nr z oznaczonej C1.P znajdują się budowle niebędące Państwa własnością, tj. sieć gazowa gs225, sieć wodociągowa wo315 oraz sieć napowietrzna wysokiego napięcia i fragment pasa drogowego oraz budowle będące Państwa własnością, tj. inne sieci - nieczynne (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA, gnD600, wodna D125, kanalizacja D150 oraz sieć cieplna z D65).

Należy zatem przeanalizować możliwość zwolnienia od podatku budowli w postaci nieczynnych  sieci (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA, gnD600, wodna D125, kanalizacja D150 oraz sieć cieplna z D65) będących Państwa własnością.

Jak Państwo wskazali, przed transakcją sprzedaży nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Ponadto pomiędzy datą zasiedlenia a datą sprzedaży upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

W konsekwencji dla sprzedaży budowli w postaci nieczynnych sieci (energetyczna eND i eWB, gazowa gnA, gnD600, wodna D125, kanalizacja D150 oraz sieć cieplna z D65), będących Państwa własnością znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym dla sprzedaży działki nr zw części C1.P będzie miał także zastosowanie art. 29a ust. 8 ustawy – zwolnieniem od podatku objęty będzie również grunt.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania właściwą stawką działki nr z oznaczonej C1.P należało uznać za nieprawidłowe.

Sprzedaży będzie również podlegała działka gruntu nr a, przez którą przebiega sieć wodociągowa wo315 (przedsiębiorstwa przesyłowego) i telekomunikacyjna (niebędąca Państwa własnością) stanowiące budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane.

Sieć telekomunikacyjna przebiega przez teren działki nr a oznaczonej w MPZP jako 1.KDG.

Sieć wodociągowa wo315 przebiega przez teren działki nr a oznaczonej w MPZP jako C1.P oraz 1.KDG.

Ponadto przez działkę przebiega fragment pasa drogowego drogi publicznej, która jest budowlą w rozumieniu Prawa budowlanego oraz nie jest Państwa własnością. Fragment pasa drogowego przebiega przez tereny oznaczone w MPZP: C1.P - teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz 1.KDG - teren dróg publicznych klasy głównej.

Tak więc, w przypadku dostawy działki nr a przedmiotem dostawy będzie wyłącznie grunt, którego jednak nie można uznać za teren niezabudowany, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że na działce posadowione są budowle niebędące Państwa własnością.

W rozpatrywanej sprawie w zakresie sprzedaży działki nr a nie będzie miał także zastosowania art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, ponieważ dostawa budynków lub budowli w tym przypadku nie będzie miała miejsca.

Ponadto przy sprzedaży działki nr a nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, działka nie była wykorzystywana w Państwa działalności  - jej posiadanie zwiększało odległość zabudowań od zakładu produkcyjnego.

W konsekwencji, Transakcja sprzedaży prawa własności działki nr a będzie podlegała w całości opodatkowaniu VAT stawką właściwą dla przedmiotu dostawy oraz nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku VAT sprzedaży działki nr a należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ wywodzą Państwo prawidłowy skutek prawny z innej podstawy prawnej.

Ponadto powzięli Państwo wątpliwość odnośnie kwestii czy przyjęcie podziału ceny działki geodezyjnej x na zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT i podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT proporcjonalnie do powierzchni części gruntu podlegającej zwolnieniu/opodatkowaniu jest podejściem prawidłowym.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie precyzują, w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania w przypadku, gdy transakcja dotyczy dostawy nieruchomości, która w części podlega opodatkowaniu a w części zwolnieniu od podatku VAT. Zatem w tej sytuacji dopuszczalne są różne rozwiązania, np. według klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych części nieruchomości zastosować do nich właściwą stawkę lub zwolnienie od podatku, lub też według klucza powierzchniowego, tj. podzielić powierzchnię nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne części opodatkowane i zwolnione od podatku VAT. Każda metoda, czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym jest właściwa, o ile odzwierciedla stan faktyczny.

Należy przy tym zaznaczyć, że wybór odpowiedniej metody czy klucza podziału należy wyłącznie do podatnika, który powinien sam zdecydować, czy jest to metoda obiektywna i wiarygodna w jego konkretnej sytuacji.

Jeżeli zatem zastosowanie klucza podziału, czy to wartościowego czy to powierzchniowego, odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnej sytuacji sprzedającego metodą najbardziej obiektywną i wiarygodną, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedający taką metodę zastosował.

Podsumowując, należy stwierdzić, że przyjęcie podziału ceny danej działki geodezyjnej proporcjonalnie do powierzchni części gruntu podlegającej zwolnieniu/opodatkowaniu będzie podejściem prawidłowym, jeżeli ww. klucz podziału będzie odzwierciedlał stan faktyczny i będzie metodą najbardziej obiektywną i wiarygodną.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.