Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.20.2025.2.MG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

uznania odpłatnego udostępniania na podstawie umowie dzierżawy efektów inwestycji pn.: „...” przez Gminę na rzecz Spółki za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT,

prawa do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków poniesionych na budowę sieci kanalizacyjnej, która powstała w ramach zadania: „...”.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 stycznia 2025 r. (data wpływu 23 stycznia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina A (dalej jako: „Gminą” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Począwszy od 1 stycznia 2017 r. Gmina oraz jej jednostki budżetowe występują jako jeden podatnik podatku VAT.

Do zakresu działania Gminy, stosownie do dyspozycji art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Realizowane przez Gminę zadania własne zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują odpowiednio m.in. sprawy wodociągów, zaopatrzenia w wodę, kanalizacji.

Gmina realizowała w okresie od sierpnia 2022 do grudnia 2023 r. inwestycję pn.: „...” (dalej jako: „Inwestycja”; „Projekt”; „Zadanie”), która była współfinansowana przez Bank Gospodarstwa Krajowego - Promesą z Programu Rządowy Fundusz Polski Ład.

Kwota otrzymana z Promesy wyniosła … zł. Pozostałe środki stanowiły wkład własny Gminy. Koszty całkowite Inwestycji wyniosły … zł.

Zadanie przyczynia się do ochrony naturalnych ekosystemów z uwagi na bliskie sąsiedztwo rzeki ... i Parku Krajobrazowego ...oraz ograniczy degradację środowiska naturalnego poprzez eliminowanie zanieczyszczeń z przydomowych szamb do wód i gleby. Wykonanie zadania wpływa również na rozwój turystyczny i gospodarczy poprawiając warunki życia i przeciwdziałając marginalizacji ludności obszarów wiejskich. Inwestycja stworzy warunki umożliwiające rozwój przedsiębiorczości rolniczej.

Wybudowana sieć kanalizacyjna, została przyjęta do użytkowania w grudniu 2023 r. i jest użytkowana przez spółkę gminną (w której Gmina posiada 100% udziałów), tj. B Sp. z o.o. (dalej jako: „B”; „Spółka”).

Zamiarem Gminy od momentu rozpoczęcia realizacji inwestycji było przekazanie sieci kanalizacyjnej Spółce do odpłatnego użytkowania bądź w postaci dzierżawy bądź w postaci aportu.

Strony zawarły ustną umowę odpłatnego udostępnienia infrastruktury do spółki z roczną (za dany rok) płatnością. Ostatecznie w grudniu 2024 r. strony potwierdziły istnienie tego stosunku w pisemnej umowie dzierżawy i ustaliły dalsze działania pomiędzy stronami na lata następne. W ramach rozliczeń strony ustaliły, że Gmina będzie przysługiwał od Spółki roczny czynsz dzierżawny w wysokości rocznego odpisu amortyzacyjnego ujętego w księgach handlowych Gminy powiększony o narzut w wysokości 5% i podatek VAT w wysokości 23%.

Gmina udokumentowała i będzie dokumentować dzierżawę poprzez wystawienie faktur VAT za odpowiednie okresy, tj. grudzień 2023 r., rok 2024 r. Gmina odprowadziła i będzie odprowadzać podatek VAT z tego tytułu do urzędu skarbowego. Roczna wysokość czynszu dzierżawnego została skalkulowana w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej przedmiotu dzierżawy x 105% (roczna kwota czynszu dzierżawnego określona w umowie wynosi … zł netto).

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej działalności w zakresie realizacji zadań związanych z gospodarką wodociągowo-kanalizacyjną na terenie Gminy świadczy usługi dostawy wody i odbioru ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców oraz instytucji zlokalizowanych na terenie Gminy, jak również jednostek organizacyjnych Gminy, z którego to tytułu odprowadza podatek VAT należny do właściwego urzędu skarbowego.

Wszystkie faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach projektu zostały wystawione na Gminę.

Efekty inwestycji nie były przez Gminę wykorzystywane do czynności zwolnionych od VAT.

W uzupełnieniu wniosku, na pytania Organu o treści:

1.W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, iż „Koszty całkowite Inwestycji wyniosły … zł.” proszę o wskazanie czy wskazana wysokość kosztów Inwestycji jest kwotą netto czy brutto? Proszę podać kwotę netto i brutto kosztów inwestycji pn.: „...”.

2.Jaka jest wysokość Państwa wkładu własnego w realizację ww. Inwestycji? Należy podać kwotę netto i brutto.

3.W związku z informacjami zawartymi w opisie sprawy, że „Wybudowana sieć kanalizacyjna, została przyjęta do użytkowania w grudniu 2023 r. i jest użytkowana przez spółkę gminną (…).(…) Strony zawarły ustną umowę odpłatnego udostępnienia infrastruktury do spółki z roczną (za dany rok) płatnością. Ostatecznie w grudniu 2024 r. strony potwierdziły istnienie tego stosunku w pisemnej umowie dzierżawy (…)” proszę o wskazanie w jakiej wysokości przysługiwało Państwu wynagrodzenie z tytułu odpłatnego udostępnienia sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji na rzecz Spółki? Należy podać kwotę netto i brutto.

4.Na jaki okres została zawarta umowa dzierżawy sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji ze Spółką?

5.W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, iż „Roczna wysokość czynszu dzierżawnego (…) określona w umowie wynosi … zł netto’, proszę o wskazanie rocznej kwoty brutto czynszu dzierżawnego.

6.Czy ustalona kwota czynszu dzierżawnego jest stała czy zmienna?

7.Jeżeli ustalona kwota ww. czynszu dzierżawnego jest zmienna, to proszę wskazać jakie czynniki są/będą brane pod uwagę przy ustaleniu tej kwoty?

8.Czy ww. czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację Inwestycji (finansowanych zarówno z wkładu własnego jak i dofinansowania)? Jeśli tak, to należy wskazać, w jakim okresie?

9.Czy wysokość czynszu dzierżawnego została skalkulowana z uwzględnieniem całości poniesionych nakładów na realizację Inwestycji, tj. otrzymanego dofinansowania i Państwa wkładu własnego?

10.Czy wysokość czynszu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? Jeśli tak, to jakich konkretnie?

11.Czy wysokość czynszu dzierżawnego została ustalana także w oparciu o:

długość okresu użytkowania ww. majątku,

inne czynniki (proszę je wymienić)?

12.Czy czynsz z tytułu dzierżawy sieci kanalizacji sanitarnej jest niższy od wartości rynkowej, równy wartości rynkowej czy wyższy od tej wartości?

13.W jakiej relacji pozostaje czynsz dzierżawny za rok z całością poniesionych nakładów (dofinansowanie + Państwa wkład własny) w ramach realizacji ww. Inwestycji? Należy wskazać udział procentowy.

14.Na jakim poziomie kształtują się dochody z tytułu dzierżawy sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Państwa Gminy?

15.Czy kwota czynszu za dzierżawę sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji jest znacząca dla budżetu Gminy?

16.Jaką stawkę amortyzacji stosują Państwo dla sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji?

17.Kto dokonuje odpisów amortyzacyjnych od sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji?

18.Kto pokrywa koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji po oddaniu jej w odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki?

19.Czy, niezależnie od działalności Spółki, wykonują Państwo jakiekolwiek czynności za pomocą majątku powstałego w wyniku realizacji Inwestycji? W przypadku odpowiedzi twierdzącej proszę wskazać, jakie są to czynności, z uwzględnieniem informacji, czy są to czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku VAT, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT?

20.Czy Państwa Gmina wraz z jej jednostkami organizacyjnymi korzysta z sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji? Jeżeli tak to proszę wskazać:

na jakich zasadach Państwa Gmina korzysta z sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji?

na podstawie jakiej umowy Państwa Gmina korzysta z ww. sieci kanalizacji sanitarnej?

czy Państwa Gmina korzysta z ww. sieci kanalizacji sanitarnej odpłatnie, czy nieodpłatnie?

na jakich zasadach jednostki organizacyjne Państwa Gminy korzystają z ww. sieci kanalizacji sanitarnej?

na podstawie jakiej umowy jednostki organizacyjne Państwa Gminy korzystają z ww. sieci kanalizacji sanitarnej?

czy jednostki organizacyjne Państwa Gminy korzystają z ww. sieci kanalizacji sanitarnej odpłatnie, czy nieodpłatnie?

21.Czy w przypadku, gdy Gmina nie oddałaby sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji w odpłatną dzierżawę to, czy:

ww. sieć byłaby wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług,

Gmina dokonywałaby obliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy?

wskazali Państwo:

1.Wskazana wysokość kosztów Inwestycji jest kwotą brutto.

Kwota netto kosztów inwestycji: … zł.

Kwota brutto kosztów inwestycji: … zł.

2.Wysokość wkładu własnego Gminy - kwota netto: … zł.

Wysokość wkładu własnego Gminy - kwota brutto: … zł.

3.Zgodnie z umową wynagrodzenie roczne ustalono w wysokości … zł netto, … zł brutto.

4.Umowa dzierżawy sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji ze Spółką została zawarta na czas do 3 lat.

5.Roczna kwota brutto czynszu dzierżawnego wynosi … zł brutto.

6.Ustalona kwota czynszu dzierżawnego jest stała.

7.Ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała.

8.Tak, ww. czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację Inwestycji (finansowanych zarówno z wkładu własnego jak i dofinansowania) w okresie około 21 lat przy założeniu kontynuowania umowy dzierżawy przez cały ten okres na takich samych warunkach, tj. przed całkowitym zamortyzowaniem się inwestycji w księgach rachunkowych Gminy.

9.Tak, wysokość czynszu dzierżawnego została skalkulowana z uwzględnieniem całości poniesionych nakładów na realizację Inwestycji.

10.Tak, wysokość czynszu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej przedmiotu dzierżawy x 105%. W tej metodzie gmina co roku wykaże na tej transakcji dochód (zysk) w wysokości narzutu na kosztach ujmowanych poprzez odpisy amortyzacyjne.

Ustalenie czynszu w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym, w tym w szczególności wśród jednostek samorządu terytorialnego. Tym samym, należy uznać, że taki sposób kalkulacji czynszu uwzględnia realia rynkowe.

11.Wysokość czynszu dzierżawnego nie została ustalana w oparciu o długość okresu użytkowania ww. majątku (który może wynosić 40-60 lat). Roczna wysokość czynszu dzierżawnego została skalkulowana w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej przedmiotu dzierżawy oraz narzut 5%.

12.Czynsz z tytułu dzierżawy sieci kanalizacji sanitarnej jest równy wartości rynkowej.

13.Relacja czynszu dzierżawnego za rok z całością poniesionych nakładów w ramach realizacji ww. Inwestycji - udział procentowy: 4,73%.

14.Dochody z tytułu dzierżawy kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji inwestycji stanowią około 0,4% planowanych w 2025 roku dochodów ogółem oraz około 0,5% planowanych w 2025 roku dochodów własnych.

15.Kwota czynszu za dzierżawę sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji jest znacząca dla budżetu Gminy.

Roczne wpływy z czynszu za dzierżawę kanalizacji sanitarnej (… zł netto) przewyższają roczne dochody uzyskane ze wszystkich pozostałych najmów i dzierżaw (dla porównania pozostałe wpływy z najmu i dzierżaw w 2024 roku wyniosły … zł netto).

16.Na podstawie Klasyfikacji Środków Trwałych uwzględniających roczne stawki amortyzacyjne zgodnie z Załącznikiem nr 1 do ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych roczna stawka amortyzacji została przyjęta na poziomie 4,5%.

17.Odpisów amortyzacyjnych od sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji dokonuje Gmina.

18.Koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji po oddaniu jej w odpłatną dzierżawę pokrywa Spółka, co jest zgodne z ogólnymi postanowieniami Kodeksu cywilnego w tym zakresie.

19.Niezależnie od działalności Spółki, Gmina nie wykonuje żadnych czynności za pomocą majątku powstałego w wyniku realizacji Inwestycji.

20.Z uwagi na nieprecyzyjną treść pytania Gmina wyjaśnia, że rozumie je w ten sposób, że Organ pyta, czy na rzecz Gminy będą odbierane ścieki za pomocą Infrastruktury kanalizacyjnej powstałej w ramach Inwestycji. Jeżeli Gmina korzysta - to jest to korzystanie odpłatne - odpłatny odbiór ścieków za pomocą powstałej sieci kanalizacji sanitarnej.

·na jakich zasadach Państwa Gmina korzysta z sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji?

Do powstałej w wyniku inwestycji sieci kanalizacji sanitarnej przyłączony został budynek remizy strażackiej Ochotniczej Straży Pożarnej w ... będący własnością Gminy. Budynek składający się z garaży strażackich oraz pomieszczenia Centrum ... został przekazany Ochotniczej Staży Pożarnej w użyczenie. Koszty związane z utrzymaniem obiektu w tym opłaty za wodę i ścieki ponosi Gmina na podstawie wystawionej przez B Sp. z o.o. faktury.

Na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą a B sp. z o.o. o zaopatrzenie w wodę, rozszerzonej na podstawie protokołu włączenia do sieci kanalizacji sanitarnej o odprowadzanie ścieków do wybudowanej w ramach zrealizowanej inwestycji sieci kanalizacyjnej, klienci posiadający wyłącznie umowę o zaopatrzenie w wodę nie byli zobowiązani do podpisania nowej umowy. Na podstawie ww. protokołu włączenia, system kanalizacji gminnej obsługiwany przez B Sp. z o.o. dodał do istniejącego klienta (zawierającego wskazanie wodomierza w momencie podłączenia) odprowadzenie ścieków.

·na podstawie jakiej umowy Państwa Gmina korzysta z ww. sieci kanalizacji sanitarnej?

Na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą a B sp. z o.o. o zaopatrzenie w wodę, rozszerzonej na podstawie protokołu włączenia do sieci kanalizacji sanitarnej o odprowadzanie ścieków do wybudowanej w ramach zrealizowanej inwestycji sieci kanalizacyjnej.

·czy Państwa Gmina korzysta z ww. sieci kanalizacji sanitarnej odpłatnie, czy nieodpłatnie?

Gmina korzysta z ww. sieci kanalizacji sanitarnej odpłatnie, na podstawie faktur wystawionych przez B Sp. z o.o. na Gminę.

·na jakich zasadach jednostki organizacyjne Państwa Gminy korzystają z ww. sieci kanalizacji sanitarnej?

Do powstałej w wyniku inwestycji kanalizacji sanitarnej przyłączony został budynek publicznej szkoły podstawowej w ... będący własnością Gminy, lecz przekazany w trwały zarząd publicznej szkole podstawowej w ....

Na podstawie umowy zawartej pomiędzy Szkołą podstawową w ... a B sp. z o.o. o zaopatrzenie w wodę, rozszerzonej na podstawie protokołu włączenia do sieci kanalizacji sanitarnej o odprowadzanie ścieków do wybudowanej w ramach zrealizowanej inwestycji sieci kanalizacyjnej, klienci posiadający wyłącznie umowę o zaopatrzenie w wodę nie byli zobowiązani do podpisania nowej umowy. Na podstawie ww. protokołu włączenia, system kanalizacji gminnej obsługiwany przez B Sp. z o.o. dodał do istniejącego klienta (zawierającego wskazanie wodomierza w momencie podłączenia) odprowadzenie ścieków.

Koszty związane z utrzymaniem obiektu w tym opłaty za wodę i ścieki ponosi szkoła podstawowa w ... na podstawie wystawionej przez B Sp. z o.o. faktury, tj. Nabywca: Gmina A, Odbiorca: Publiczna Szkoła Podstawowa w ....

·na podstawie jakiej umowy jednostki organizacyjne Państwa Gminy korzystają z ww. sieci kanalizacji sanitarnej?

Na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą podstawową w ... a B sp. z o.o. o zaopatrzenie w wodę, rozszerzonej na podstawie protokołu włączenia do sieci kanalizacji sanitarnej o odprowadzanie ścieków do wybudowanej w ramach zrealizowanej inwestycji sieci kanalizacyjnej klienci posiadający wyłącznie umowę o zaopatrzenie w wodę nie byli zobowiązani do podpisania nowej umowy. Na podstawie ww. protokołu włączenia, system kanalizacji gminnej obsługiwany przez B Sp. z o.o. dodał do istniejącego klienta (zawierającego wskazanie wodomierza w momencie podłączenia) odprowadzenie ścieków.

·czy jednostki organizacyjne Państwa Gminy korzystają z ww. sieci kanalizacji sanitarnej odpłatnie, czy nieodpłatnie?

Wszystkie jednostki organizacyjne Gminy korzystają z ww. sieci kanalizacji sanitarnej odpłatnie, na podstawie wystawionej przez B Sp. z o.o. faktury, tj. Nabywca: Gmina A, Odbiorca: (jednostka organizacyjna ) Publiczna Szkoła Podstawowa w ....

21.Zadanie zaopatrzenia w wodę i odbiór ścieków zostało przekazane do realizacji spółce komunalnej B Sp. z o.o., która została do tego powołana, wobec czego Gmina nie ma możliwości (technicznych, organizacyjnych) samodzielnie realizować ww. zadania.

Gmina pragnie wyjaśnić, iż żądanie uzupełnienia przez Gminę alternatywnego stanu faktycznego wykracza poza rozpatrywane w niniejszej sprawie interpretacyjnej pytanie Gminy. W zaprezentowanym przez Gminę stanie faktycznym opisano konkretne zdarzenie, dlatego nie jest możliwe udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące potencjalnego wykorzystania infrastruktury w sytuacji, w której nie zostałaby oddana w dzierżawę. Gmina zawarła umowę dzierżawy przedmiotowej infrastruktury ze Spółką, utworzoną w celu obsługiwania sieci wodno-kanalizacyjnych należących do Gminy. Zdaniem Gminy, w przypadku nie oddania infrastruktury powstałej w wyniku realizacji ww. Inwestycji w odpłatną dzierżawę Spółce, sieć ta prawdopodobnie zostałaby odpłatnie przekazana Spółce w inny sposób, np. poprzez wniesienie jej aportem do Spółki (sieć byłaby wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do działalności gospodarczej, wystąpiłoby prawo do odliczenia VAT w całości).

Pytania

1.CzyodpłatneudostępnianieinwestycjiprzezGminędoSpółkistanowiczynnośćpodlegającąopodatkowaniupodatkiemVAT?

2.CzyGminamaprawodoodliczeniapodatkuVATwcałościodwydatkówponiesionychnabudowęsiecikanalizacyjnej,którapowstaławramachzadania:„...”?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie efektów inwestycji przez Gminę do Spółki stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.Zdaniem Gminy, ma ona prawo do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków poniesionych na budowę sieci kanalizacyjnej, która powstała w ramach zadania: „...”.

UZASADNIENIE

Ad. 1 (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024 poz. 361 tj. z dnia 9 lutego 2024 r., dalej jako: „ustawa o VAT”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również (...).

Przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe oznacza, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku VAT w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2024 poz. 609 tj. z dnia 2 kwietnia 2024 r.) stanowi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 9 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

edukacji publicznej;

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Jak zostało wskazane w art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. 2023 poz. 1610 tj. z dnia 2 sierpnia 2023 r., dalej jako: „Kodeks cywilny”) przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Podsumowując, zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie efektów inwestycji przez Gminę do Spółki stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024 poz. 361 tj. z dnia 9 lutego 2024 r., dalej jako: „ustawa o VAT”), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby skorzystać z prawa do odliczenia VAT, w pierwszej kolejności podatnik powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2023 poz. 40, tj. z dnia 4 listopada 2022 r.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Należy mieć na uwadze, że przekazanie sieci kanalizacyjnej na podstawie umowy dzierżawy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania należy zauważyć, że zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, które warunkują prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Wydatki ponoszone na sieć kanalizacyjną są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatną dzierżawą sieci na rzecz Spółki.

W konsekwencji, zdaniem Gminy, ma ona prawo do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków poniesionych na budowę sieci kanalizacyjnej, która powstała w ramach zadania: „...”, i która po wybudowaniu i odbiorach zostanie odpłatnie udostępniona Spółce na podstawie umowy dzierżawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każde świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizowała w okresie od sierpnia 2022 do grudnia 2023 r. inwestycję pn.: „...” (dalej jako: „Inwestycja”; „Projekt”; „Zadanie”), która była współfinansowana przez Bank Gospodarstwa Krajowego - Promesą z Programu Rządowy Fundusz Polski Ład. Wybudowana sieć kanalizacyjna, została przyjęta do użytkowania w grudniu 2023 r. i jest użytkowana przez spółkę gminną (w której Gmina posiada 100% udziałów), tj. B Sp. z o.o. (dalej jako: „B”; „Spółka”). Zamiarem Gminy od momentu rozpoczęcia realizacji inwestycji było przekazanie sieci kanalizacyjnej Spółce do odpłatnego użytkowania bądź w postaci dzierżawy bądź w postaci aportu. Strony zawarły ustną umowę odpłatnego udostępnienia infrastruktury do spółki z roczną (za dany rok) płatnością. Ostatecznie w grudniu 2024 r. strony potwierdziły istnienie tego stosunku w pisemnej umowie dzierżawy. Strony ustaliły, że Gminie będzie przysługiwał od Spółki roczny czynsz dzierżawny w wysokości rocznego odpisu amortyzacyjnego ujętego w księgach handlowych Gminy powiększony o narzut w wysokości 5% i podatek VAT w wysokości 23%. Roczna wysokość czynszu dzierżawnego została skalkulowana w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej przedmiotu dzierżawy x 105%. Wysokość czynszu dzierżawnego została skalkulowana z uwzględnieniem całości poniesionych nakładów na realizację Inwestycji. Wysokość czynszu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej przedmiotu dzierżawy. Roczna stawka amortyzacji została przyjęta na poziomie 4,5%. Relacja czynszu dzierżawnego za rok z całością poniesionych nakładów w ramach realizacji ww. Inwestycji - udział procentowy: 4,73%. Czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację Inwestycji (finansowanych zarówno z wkładu własnego jak i dofinansowania) w okresie około 21 lat przy założeniu kontynuowania umowy dzierżawy przez cały ten okres na takich samych warunkach, tj. przed całkowitym zamortyzowaniem się inwestycji w księgach rachunkowych Gminy.

Wszystkie faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach projektu zostały wystawione na Gminę. Efekty inwestycji nie były przez Gminę wykorzystywane do czynności zwolnionych od VAT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości objętych zakresem pytania nr 1, tj. uznania odpłatnego udostępniania na podstawie umowie dzierżawy efektów inwestycji pn.: „...” przez Gminę na rzecz Spółki za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, wskazania wymaga, że dzierżawa została zdefiniowana w art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.

W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że odpłatne udostępnianie przez Państwa efektów inwestycji pn.: „...” na rzecz Spółki, na podstawie umowy dzierżawy, za które pobierają Państwo wynagrodzenie, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (jest czynnością cywilnoprawną).

Zatem – w odniesieniu do tej czynności – nie działają Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie mogą Państwo skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

W analizowanym przypadku występują Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność (dzierżawa efektów ww. inwestycji) - jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na odpłatnym udostępnieniu (dzierżawie) sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w ramach ww. Inwestycji na rzecz Spółki, za które pobierają Państwo wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych powyżej przepisów prawa prowadzi do wniosku, że odpłatne udostępnienie sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w ramach Inwestycji na rzecz Spółki, na podstawie umowy dzierżawy, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.

Tym samym, dzierżawa efektów inwestycji pn.: „...” na rzecz Spółki stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 uznałem za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii objętej zakresem pytania nr 2, tj. prawa do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków poniesionych na budowę sieci kanalizacyjnej, która powstała w ramach zadania: „...”, wskazania wymaga, że podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślenia wymaga, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wskazałem wyżej, dzierżawa efektów inwestycji pn.: „...” na rzecz Spółki stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku. Zatem jest to czynność opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki podatku.

Wobec powyższego, w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Państwa Gminę na budowę sieci kanalizacyjnej, która powstała w ramach ww. Inwestycji, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione. Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a zakupy towarów i usług dokonywane w ramach Inwestycji mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków poniesionych na budowę sieci kanalizacyjnej, która powstała w ramach zadania: „...”. Przy czym prawo to przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydając przedmiotową interpretację przyjąłem jako element przedstawionego stanu faktycznego wskazane przez Państwa okoliczności, że:

wysokość czynszu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych,

roczna wysokość czynszu dzierżawnego została skalkulowana w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej przedmiotu dzierżawy oraz narzut 5%;

roczna stawka amortyzacji została przyjęta na poziomie 4,5%;

relacja czynszu dzierżawnego za rok z całością poniesionych nakładów w ramach realizacji ww. Inwestycji - udział procentowy: 4,73%.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja zachowuje aktualność o ile wskazane we wniosku warunki (w szczególności dotyczące wysokości czynszu dzierżawnego) zostaną zachowane dla kolejnych umów.

Ponadto w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, powodujący określenie wartości czynszu z pominięciem realiów rynkowych i stawki amortyzacji czy też uniemożliwiającej zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w okresie amortyzacji (w tym również dla kolejnych umów dzierżawy), bądź Inwestycja nie będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.