
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na zakup przyczepy kempingowej oraz od wydatków poniesionych na zakup wyposażenia przyczepy i eksploatacji przyczepy.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 stycznia 2025 r. oraz - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 stycznia 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan działalność o profilu informatycznym polegającą na monitorowaniu aktualnego oprogramowania i wdrażaniu nowych rozwiązań w tym zakresie. Ma Pan podpisane stałe umowy z klientami z obszaru Unii Europejskiej i realizuje Pan dla nich usługi. Chciałby Pan rozwinąć swoją działalność i móc świadczyć usługi w szerszym zakresie zarówno z dowolnego miejsca, jak i w dowolnym czasie. Planuje Pan zakup przyczepy kempingowej do samochodu, która umożliwiałaby aranżację przestrzeni biurowej i dojazd do klienta niezależnie od jego miejsca siedziby w Polsce i w Unii Europejskiej. Na dziś na potrzeby prowadzonej działalności ma Pan jedynie przeznaczone miejsce w mieszkaniu w którym przebywa Pan razem z żoną i dzieckiem. Nie posiada Pan żadnego innego wynajętego biura. Najlepszym rozwiązaniem dla Pana działalności byłoby mobilne biuro w przyczepie. Zakup przyczepy umożliwi Panu również zredukowanie kosztów noclegów w delegacjach do klientów. Przyczepa zostanie wyposażona w monitor, dodatkową antenę oraz modem zapewniający stały dostęp do internetu. Chciałby Pan też zaznaczyć że przyczepa może być sporadycznie wykorzystywana również prywatnie.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Na zadane pytanie, jakie konkretnie wydatki związane z wyposażeniem/doposażeniem przyczepy kempingowej będzie Pan ponosił, wskazał Pan, że wydatki związane z wyposażeniem/doposażeniem przyczepy to: łącze internetowe, monitor, drukarka.
Na zadane pytanie, czy przyczepa kempingowa zostanie wyposażona we wszystkie niezbędne w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej przedmioty, wskazał Pan, że przyczepa kempingowa zostanie wyposażona we wszystko niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej przedmioty.
Na zadane pytanie, jaki jest związek (bezpośredni/pośredni) pomiędzy prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, która polega na monitorowaniu aktualnego oprogramowania i wdrażaniu nowych rozwiązań w tym zakresie, a wydatkami poniesionymi na przyczepę kempingową, wskazał Pan, że:
Związek z wykonywaną działalnością – przyczepa stanowi mobilne biuro mojej działalności gospodarczej.
Na zadane pytanie, w jakim zakresie przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana do celów działalności gospodarczej, a w jakim zakresie do celów prywatnych (osobistych)? Dlaczego zakup przyczepy kempingowej jest konieczny w Pana działalności?
Wskazał Pan, że w czasie, w którym świadczy usługi dla klientów będzie ona stanowiła Pana biuro, z którego będzie mógł Pan świadczyć usługi, natomiast poza godzinami pracy będzie ona służyła do celów prywatnych. Jest to konieczny zakup, ponieważ aktualnie, w sytuacji gdy jest Pan poza siedzibą firmy i nie ma dostępu do biura (wraz z całym wyposażeniem i dobrym łączem internetowym) jest Pan zmuszony zrezygnować z niektórych zleceń lub też w przypadku konieczności natychmiastowej reakcji na wiadomość od klienta realizacja usług jest znacząco utrudniona (co ma negatywny wpływ na relacje z klientami).
W uzupełnieniu wskazał Pan, że poza godzinami pracy przyczepa kempingowa będzie służyła do celów prywatnych. Przyczepa może być wykorzystana sporadycznie dla celów prywatnych – nie więcej niż kilka godzin w ciągu tygodnia.
Na zadane pytanie, czy jest Pan w stanie obiektywnie określić w jakim zakresie przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana do celów opodatkowanej działalności gospodarczej, a w jakim zakresie do celów prywatnych (osobistych)?
Wskazał Pan, że 99% cele dotyczące działalności gospodarczej 1% dla celów prywatnych.
Na zadane pytanie, czy będzie wykorzystywał Pan przyczepę stacjonarnie w charakterze miejsca do wykonywanej pracy, wskazał Pan, że:
Tak, w przeważającej większości.
Na zadane pytanie, czy będzie Pan przyjmował klientów/kontrahentów w przyczepie kempingowej, wskazał Pan, że:
Nie wyklucza Pan, że taka sytuacja również może wystąpić.
Na zadane pytanie, czy będzie Pan wykorzystywał przyczepę wyłącznie albo również w sytuacjach wyjazdów do klientów/kontrahentów, wskazał Pan, że nie wyklucza, Pan wykorzystywania jej również w celu wyjazdu do klientów.
Na zadane pytanie, czy będzie Pan holował przyczepę w miejsce aktualnego zapotrzebowania na Pana usługi, wskazał Pan, że jeśli pozwoli Panu to lepiej realizować usługi to tak.
Na zadane pytanie, czy będzie Pan holował przyczepę poza miejsce zamieszkania w celu przyjmowania w niej klientów/kontrahentów? W celu noclegu?
Wskazał Pan, że Pana zamiarem jest również możliwość noclegu w niej, co pozwoli obniżyć koszty delegacji. W sytuacji potrzeby natychmiastowej reakcji na zapytanie na klienta ma Pan możliwość szybkiego dostęp do biura i narzędzi pracy.
Wskazał Pan, że przyczepa kempingowa będzie holowana przy każdym wyjeździe do klienta/kontrahenta.
Na zadane pytanie, jakim pojazdem będzie Pan holował przyczepę kempingową przy wyjeździe do klienta/kontrahenta? Czy jest to pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony? Czy będzie to Pana samochód osobisty prywatny? Czy też samochód wykorzystywany do działalności gospodarczej? Czy samochód jest wykorzystywany do celów mieszanych (do celów prywatnych i działalności gospodarczej)?
Wskazał Pan, że samochód wykorzystywany będzie do celów mieszanych.
Ponadto wskazał Pan, że będzie możliwe wykonywanie pracy w przyczepie kempingowej w sezonie jesiennym i zimowym a także, że będzie Pan holował przyczepę kempingową w czasie wyjazdów do klientów.
Na zadane pytanie, gdzie będzie parkowana/garażowana przyczepa kempingowa, zarówno podczas pracy stacjonarnej, jak i wyjazdowej, jeśli będzie Pan również ją wykorzystywał w celach wyjazdowych?
Wskazał Pan, że podczas pracy stacjonarnej będzie to kemping, tak by móc zapewnić niezbędne połączenie do prądu w godzinach pracy.
W uzupełnieniu wskazał Pan, że przyczepa kempingowa nie będzie stanowiła pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. pojazdu samochodowego w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Przyczepa będzie ujęta w ewidencji środków trwałych w prowadzonej działalności. Przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Pytania
1)Czy od zakupu przyczepy na cele prowadzenia biura będzie Pan mógł odliczyć 100% VAT z faktury zakupu?
2)Czy od wydatków na zakup wyposażenia/doposażenia przyczepy będzie Pan mógł odliczyć 100% VAT z faktur?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą może urządzić sobie biuro w przyczepie kempingowej oraz ma Pan możliwość odliczenia wydatków na jej zakup:
- podatku VAT wynikającego z wystawionych faktur w wysokości 100%,
- kosztów zakupu w postaci odpisów amortyzacyjnych
oraz całości wydatków eksploatacyjnych, np. ubezpieczenie, przeglądy, naprawy i opłaty za parking. Przysługuje Panu również możliwość skorzystania z jednorazowej amortyzacji przyczepy, ponieważ spełnia Pan warunki na jakich jest ona rozliczana. Jest Pan małym podatnikiem, którego przychody ze sprzedaży brutto nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym równowartości w złotych 2 000 000 euro. Prowadząc działalność może Pan odliczać wydatki na wynajęcie mieszkania w innym mieście, w którym świadczy Pan usługi, tak więc zasadne wydaje się rozwiązanie, kiedy zamiast wynajmu dodatkowych lokali dokonuje Pan zakupu mobilnego biura.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:
1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
2)należnego z tytułu:
a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.
Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.
Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.
Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.
W powołanych przepisach art. 86a ustawy ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja art. 86a ustawy oznacza, że w sytuacji, gdy znajduje zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w jego ust. 1, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50%.
Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy:
Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony
Na podstawie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1251):
Przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 50 ustawy Prawo o ruchu drogowym:
przyczepa to pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem.
Z opisu sprawy wynika, że przyczepa kempingowa nie będzie stanowiła pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, skoro przyczepa kempingowa nie będzie stanowiła pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, to przepisy art. 86a ustawy nie będą mieć zastosowania. Przy czym nie ma znaczenia dla przyznania prawa do odliczenia na podstawie art. 86a ustawy fakt, że przyczepa jest holowana przez samochód osobowy w stosunku do którego przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku w wysokości 50%.
Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Zatem niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy (przedsiębiorstwa) - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.
Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji nie dających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
W tym miejscu warto przywołać orzeczenie TSUE z 8 lutego 2007 r. C‑435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, jako wyraz ugruntowanej linii orzeczniczej w TSUE w zakresie przyznawania prawa do odliczenia podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku.
Należy jednak zauważyć, że w wyroku tym (pkt 23) w pierwszej kolejności TSUE wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z 3 marca 2005 r. w sprawie C‑32/03 Fini H, Zb.Orz. str. I‑1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C‑16/00 Cibo Participations, Rec. str. I‑6663, pkt 31).
Następnie w pkt 24 wyroku TSUE wskazał, że prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (zob. w szczególności ww. wyroki w sprawach Midland Bank, pkt 23 i 31 oraz Kretztechnik, pkt 36).
Ostatecznie jednak TSUE doszedł w tej sprawie do konkluzji, że artykuł 17 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że koszty usług doradczych, z których podatnik skorzystał w celu ustalenia kwoty wierzytelności stanowiącej część majątku jego przedsiębiorstwa i związanej ze sprzedażą akcji dokonaną w okresie, w którym nie był on jeszcze podatnikiem podatku VAT, z braku dowodów na to, że wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika, nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.
W konsekwencji z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.
Jednocześnie, należy zauważyć, że ciężar wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.
W opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi działalność o profilu informatycznym polegającą na monitorowaniu aktualnego oprogramowania i wdrażaniu nowych rozwiązań w tym zakresie. Ma Pan podpisane stałe umowy z klientami z obszaru Unii Europejskiej i realizuje Pan dla nich usługi. Chciałby Pan rozwinąć swoją działalność i móc świadczyć usługi w szerszym zakresie zarówno z dowolnego miejsca, jak i w dowolnym czasie. Planuje Pan zakup przyczepy kempingowej do samochodu, która umożliwiałaby aranżację przestrzeni biurowej i dojazd do klienta niezależnie od jego miejsca siedziby w Polsce i w Unii Europejskiej. Nie posiada Pan żadnego innego wynajętego biura. Najlepszym rozwiązaniem dla Pana działalności byłoby mobilne biuro w przyczepie. Zakup przyczepy umożliwi Panu również zredukowanie kosztów noclegów w delegacjach do klientów. Przyczepa zostanie wyposażona w monitor, dodatkową antenę oraz modem zapewniający stały dostęp do internetu. Chciałby Pan też zaznaczyć że przyczepa może być sporadycznie wykorzystywana również prywatnie.
Wskazał Pan, że wydatki związane z wyposażeniem/doposażeniem przyczepy to: łącze internetowe, monitor, drukarka. Przyczepa kempingowa zostanie wyposażona we wszystko niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej przedmioty. Wskazał Pan, że w czasie, w którym świadczy usługi dla klientów przyczepa będzie stanowiła Pana biuro, z którego będzie mógł Pan świadczyć usługi, natomiast poza godzinami pracy będzie ona służyła do celów prywatnych. Jest to konieczny zakup, ponieważ aktualnie, w sytuacji gdy jest Pan poza siedzibą firmy i nie mam dostępu do biura (wraz z całym wyposażeniem i dobrym łączem internetowym) jestem zmuszony zrezygnować z niektórych zleceń lub też w przypadku konieczności natychmiastowej reakcji na wiadomość od klienta realizacja usług jest znacząco utrudniona (co ma negatywny wpływ na relacje z klientami).
Wskazał Pan również, że Pana zamiarem jest także możliwość noclegu w przyczepie, co pozwoli obniżyć koszty delegacji. W sytuacji potrzeby natychmiastowej reakcji na zapytanie na klienta ma Pan możliwość szybkiego dostęp do biura i narzędzi pracy. Wskazał Pan, że przyczepa kempingowa będzie holowana przy każdym wyjeździe do klienta/kontrahenta. Wskazał Pan, że samochód wykorzystywany będzie do celów mieszanych.
Ponadto wskazał Pan, że będzie możliwe wykonywanie pracy w przyczepie kempingowej w sezonie jesiennym i zimowym a także, że będzie Pan holował przyczepę kempingową w czasie wyjazdów do klientów. Przyczepa będzie ujęta w ewidencji środków trwałych w prowadzonej działalności. Przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku zachodzi związek pomiędzy wydatkami poniesionymi na zakup przyczepy oraz wydatkami związanymi z eksploatacją przyczepy (przeglądy, naprawy i opłaty za parking) a wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W analizowanym przypadku przyczepa kempingowa nie będzie bezpośrednio związana z wykonywaniem przez Pana czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ nabyty towar nie będzie podlegał dalszej odsprzedaży ani służył do wytworzenia towarów i usług będących przedmiotem sprzedaży.
Wystąpi natomiast związek pośredni między nabyciem przyczepy kempingowej a wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zakupiona przyczepa kempingowa będzie służyła Panu w przeważającej mierze w prowadzonej działalności gospodarczej o profilu informatycznym polegającej na monitorowaniu aktualnego oprogramowania i wdrażaniu nowych rozwiązań w tym zakresie.
Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi.
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do działalności gospodarczej oraz do celów prywatnych, w odniesieniu do których już w chwili zakupu wiadomo o „mieszanym” przeznaczeniu odliczenie podatku jest możliwe wyłącznie w takiej części, w jakiej nabycie to jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W opisie sprawy wskazał Pan, że zakup przyczepy umożliwi Panu również zredukowanie kosztów noclegów w delegacjach do klientów. Ponadto wskazał Pan, że przyczepa może być wykorzystana sporadycznie dla celów prywatnych – nie więcej niż kilka godzin w ciągu tygodnia.
Wskazać należy, że opisany przez Pana sposób wykorzystania przyczepy kempingowej nie będzie w wystarczający sposób potwierdzać, że użytkowana przez Pana przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana wyłącznie do Pana działalności gospodarczej. Należy zauważyć, że sam charakter wykorzystania przyczepy kempingowej co do zasady pozwala Panu na wykorzystanie przyczepy do celów prywatnych (celów noclegowych).
Jednoznacznie wskazał Pan we wniosku, że przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana dla celów prywatnych, jak również będzie służyła Panu również jako miejsce noclegowe. A zatem wskazać należy, że funkcja noclegowa przyczepy kempingowej nie ma związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą a wskazuje na wykorzystanie przyczepy kempingowej do celów prywatnych (celów noclegowych).
A zatem wskazać należy, że przyczepa kempingowa będzie wykorzystywana przez Pana w sposób mieszany, tj. do celów prywatnych (zapewnienie funkcji noclegowej) i do działalności gospodarczej.
W przypadku przyczepy kempingowej wykorzystywanej w części do działalności gospodarczej, a w części na cele prywatne (zapewnienie noclegu w podróży), nie jest możliwe odliczanie podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup przyczepy, z faktur dokumentujących wydatki na zakup wyposażenia/doposażenia przyczepy oraz z faktur dokumentujących wydatki poniesione na eksploatację przyczepy (przeglądy, naprawy i opłaty za parking) w pełnej wysokości.
Należy zatem przyjąć, że przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup przyczepy, z faktur dokumentujących wydatki na zakup wyposażenia/doposażenia przyczepy oraz z faktur dokumentujących wydatki poniesione na eksploatację przyczepy (przeglądy, naprawy i opłaty za parking), przy czym prawo to przysługuje częściowo w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Tym samym powinien Pan sam obiektywnie określić zakres wykorzystania nabytych towarów i usług do opodatkowanej działalności gospodarczej i tylko w takiej części dokonać odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków.
Z kolei w zakresie wydatków związanych z ubezpieczeniem przyczepy kempingowej należy wskazać, że usługi ubezpieczeniowe są zwolnione od podatku VAT.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle powyższego odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z kosztami ubezpieczenia przyczepy kempingowej, wskazać należy, że skoro usługa ubezpieczenia komunikacyjnego jest zwolniona od podatku, to nie będzie Panu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, co wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.
A zatem oceniając całościowo Pana stanowisko w powyższym zakresie należało je uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.