Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych w ramach realizacji Przedsięwzięcia. Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 22 stycznia 2025 r. (wpływ 23 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Instytut (…) (dalej jako: Instytut) jest instytutem badawczym, który działa na podstawie: ustawy (…).

Instytut posiada osobowość prawną i jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: (…). Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadającym NIP (…) Instytut prowadzi działalność opodatkowaną i zwolnioną, podatek VAT od zakupu towarów i usług rozliczany jest proporcją (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników Dz. U. z 2015 r. poz. 2193)

Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu są: badania naukowe i prace rozwojowe w  dziedzinie nauk technicznych, przyrodniczych, społecznych i humanistycznych, dotyczących w  szczególności: (...).

Instytut prowadzi działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, prowadzi działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowym, prowadzi specjalistyczne szkolenia, kursy dokształcające i inne formy kształcenia ustawicznego. W  prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych Instytut może współpracować z krajowymi i  zagranicznymi podmiotami gospodarczymi, innymi placówkami naukowo-badawczymi, biurami projektowymi, organami administracji publicznej oraz jednostkami sektora finansów publicznych.

Instytut może prowadzić również działalność w zakresie: wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, reprodukcji zapisanych nośników informacji, działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej innej niż wymienione wcześniej oraz homologacji i badań technicznych tramwajów i trolejbusów w części elektrycznej.

(…) r. Instytut złożył do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej jako: NFOŚiGW) z siedzibą w (...) wniosek nr (…) o dofinansowanie w  formie dotacji przedsięwzięcia „(…)” (dalej jako: Przedsięwzięcie).

Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i (…) r. została zawarta umowa nr  (…) o dofinansowanie w formie dotacji. NFOŚiGW przyznał Instytutowi dotację w wysokości (…) zł.  Jednym z dokumentów, które Instytut jest zobowiązany przedłożyć NFOŚiGW jest indywidualna interpretacja podatkowa. Interpretacja ma potwierdzić brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT od dokonanych zakupów towarów i usług w związku z realizacją Przedsięwzięcia. W związku z powyższym Podatnik  składa niniejszy wniosek.

Celem Przedsięwzięcia jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz zwiększenie kwalifikacji grup zawodowych mających największy wpływ na realizację polityki ekologicznej, energetycznej i klimatycznej państwa. Projekt ma także na celu upowszechnienie wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska, kształtowanie zachowań prośrodowiskowych ogółu społeczeństwa, w tym dzieci i młodzieży, aktywizacje społeczne poprzez budowanie społeczeństwa obywatelskiego w obszarze klimatu i ochrony środowiska oraz edukację i kształcenie kadry administracji publicznej w zakresie transformacji energetyczno-klimatycznej.

Działania jakie podejmie Instytut w celu realizacji Przedsięwzięcia to zaproponowany program szkoleniowy, który ma służyć zwiększeniu kompetencji i świadomości ekologicznej osób zaangażowanych w realizację zielonych projektów w miastach, skutecznego zarządzania i ochrony terenów zieleni, w planowaniu przestrzennym i współpracy z mieszkańcami w formie partycypacji społecznej. Pierwsze działanie będzie polegało na rekrutacji i naborze uczestników, które przebiegać będzie w dwóch etapach z wykorzystaniem materiałów rejestracyjnych i kampanii telefonicznej.

Materiały rekrutacyjne, tj. broszura informacyjna i szablon rejestracji, zostaną rozpowszechnione wśród małych gmin oraz  przez profilowaną wysyłkę do możliwie jak największej liczby organizacji pozarządowych zajmujących się pracą na rzecz środowiska przyrodniczego i terenów zieleni.

Kampania telefoniczna będzie miała na celu promocję przedsięwzięcia. Szkolenia zostaną zrealizowane w cyklach z uwzględnieniem tematyki regionalnej w zakresie skutków silnego wiatru, suszy, miejskiej wyspy ciepła i lokalnych podtopień dla czterech obszarów Polski (…).

Oprócz szkoleń przeprowadzone zostaną webinaria i warsztaty w formie stacjonarnej i on-line, których odbiorcami będą pracownicy urzędów miast, gmin i organizacji pozarządowych. Celem warsztatów będzie podnoszenie kompetencji w obszarze wiedzy o skutkach zmian klimatycznych i  możliwych działań adaptacyjnych miast, w tym innowacyjnych podejść w zakresie ochrony środowiska i projektowania zieleni. Będą służyć uczestnikom jako wsparcie przy przygotowaniu koncepcji projektów i zawiązaniu współpracy pomiędzy samorządami i organizacjami pozarządowymi.

Istotnym elementem przedsięwzięcia będzie jego promocja przez zorganizowanie konferencji w  formule on-line. Konferencja umożliwi najskuteczniejsze dotarcie do kręgu odbiorców projektu wywodzących się z różnych regionów kraju. Na konferencji wystąpią wybitni specjaliści reprezentujący środowisko naukowe i eksperckie, co zapewni wysoką jakość przekazywanej wiedzy w kształtowaniu terenów zieleni na obszarach zurbanizowanych i ochrony środowiska lokalnego.

Dotarcie do wiedzy o samym Przedsięwzięciu będzie możliwe także dzięki szerokiej akcji informacyjnej na portalach i czasopismach branżowych, mediach społecznościowych, na stronie internetowej Instytutu i za pomocą samorządów uczestniczących w Przedsięwzięciu. Ostateczne działania będą polegały na rozpowszechnieniu wyników projektu, które będą polegały na nagraniu i montażu materiałów filmowych z bloków tematycznych i podsumowaniu całego cyklu szkoleń, opracowaniu materiałów informacyjno-edukacyjnych, które dzięki zaplanowanej ogólnopolskiej dystrybucji dotrą do  wszystkich osób zainteresowanych tematyką adaptacji do zmian klimatu.

Prawa autorskie do materiałów filmowych zostaną przekazane na rzecz NFOŚiGW.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Faktury dotyczące zakupu towarów i usług wykorzystywane w celu realizacji Przedsięwzięcia będą wystawiane na Instytut. Instytut będzie regulował należności za dokonane zakupy towarów i usług ze swoich środków, które następnie po złożeniu przez Instytut Wniosku o płatność  będą refundowane przez NFOŚiGW. Zakupione towary i usługi zostaną w całości przekazane do realizacji Przedsięwzięcia, a więc nie będą wykorzystywane przez Instytut do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ani czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ani czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytania

1.Czy Instytut będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, który został zapłacony w cenie towarów i usług nabytych w związku z realizacją Przedsięwzięcia?

2.Czy Instytut będzie miał prawo do skorzystania z odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji Przedsięwzięcia jedynie w jego części?

Państwa stanowisko w sprawie

W wyniku realizacji Przedsięwzięcia wzmocnione zostaną umiejętności i kompetencje pracowników urzędów miast i gmin zatrudnionych w wydziałach i referatach zajmujących się kształtowaniem i  zarządzaniem zielenią, ochroną środowiska, gospodarką komunalną, inwestycjami, planowaniem przestrzenny, gospodarowania nieruchomościami. Wzrost poziomu świadomości ekologicznej i  kształtowanie postaw ekologicznych poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju grup zawodowych, będą miały także wpływ na realizację polityki ekologicznej, energetycznej i  klimatycznej państwa. Instytut nie będzie dokonywał odsprzedaży towarów i usług nabytych w  związku z realizacją Przedsięwzięcia. Instytut nie osiągnie przychodu z prowadzonej działalności.

Przedsięwzięcie finansowane w formie dotacji będzie rozliczane poprzez refundację poniesionych wydatków. Instytut będzie końcowym odbiorcą towarów i usług nabytych w związku z realizacją Przedsięwzięcia. Towary i usługi, które nabędzie Instytut nie będą odsprzedawane dalej oraz nie posłużą do stworzenia przedmiotów, które w dalszej kolejności zostaną poddane komercjalizacji.

Tym samym towary i usługi nie będą używane w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Instytut nie będzie używał ich w celu osiągnięcia zysku, lecz w celu realizacji zadań społecznych i edukacyjnych. W ramach wynagrodzenia prawa autorskie do filmów prezentujących w przekrojowy sposób najważniejszych treści z przeprowadzonych szkoleń oraz ich podsumowanie zostaną przekazane na rzecz NFOŚIGW.

W Państwa ocenie nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, który zostanie zapłacony w cenie towarów i usług nabytych w związku z  realizacją Przedsięwzięcia. Przepis art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania. W Państwa ocenie nie będą Państwo mieli prawa do skorzystania z częściowego z odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług wykorzystywanych w celu realizacji  Przedsięwzięcia. W tej sytuacji art. 86 ust. 2 i art. 86 ust. 2a Ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i  usług. (…) r. złożyli Państwo do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i  Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie w  formie dotacji przedsięwzięcia „(…)”.  Celem Przedsięwzięcia jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz zwiększenie kwalifikacji grup zawodowych mających największy wpływ na realizację polityki ekologicznej, energetycznej i klimatycznej państwa. Faktury dotyczące zakupu towarów i usług wykorzystywane w celu realizacji Przedsięwzięcia będą wystawiane na Państwa. Zakupione towary i usługi zostaną w całości przekazane do realizacji Przedsięwzięcia, a więc nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ani czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ani czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Przedsięwzięcia w całości lub w części.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie wystąpi.

Jak Państwo wskazali zakupione towary i usługi zostaną w całości przekazane do realizacji Przedsięwzięcia, a więc nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazali Państwo także, że towary i usługi, które Państwo nabędą nie będą odsprzedawane dalej oraz nie posłużą do stworzenia przedmiotów, które w dalszej kolejności zostaną poddane komercjalizacji. Tym samym towary i usługi nie będą używane w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Zatem na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie będą Państwo mieli w całości ani w części prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją Przedsięwzięcia.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.