
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług związanych z zadaniem pn. „(…)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. złoży wniosek o dofinansowanie z projektu partnerskiego „(…)”, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) w ramach działania CP5.I - Wspieranie zintegrowanego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, kultury, dziedzictwa naturalnego, zrównoważonej turystyki i bezpieczeństwa na obszarach miejskich.
Zakres przedsięwzięcia dotyczy przede wszystkim rozwoju działalności i aktywności kulturalnej podejmowanej na terenie (…) i województwa (…) poprzez rozwój infrastruktury podmiotów funkcjonujących w sferze kultury na tym obszarze. Zakres projektu skupia się na modernizacji instytucji kultury.
A. będzie partnerem projektu jako samorządowa instytucja kultury.
A. w ramach projektu przebuduje schody zewnętrzne wraz z rampą z dostosowaniem dla osób z niepełnosprawnościami. Przebudowa schodów w instytucji, uwzględniająca udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością, ma szeroki i pozytywny wpływ na ofertę kulturalną. Przystosowanie infrastruktury poprzez m.in. budowę podjazdu oraz instalację windy pozwoli osobom z niepełnosprawnościami ruchowymi na swobodne korzystanie z oferty obiektu. Przystosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych wzmocni wizerunek A. jako miejsca inkluzywnego, dbającego o różnorodność i równe szanse. Dostępność przestrzeni sprawi, że wydarzenia staną się otwarte dla wszystkich, niezależnie od fizycznych ograniczeń. Ułatwienia, te są jednocześnie korzystne nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami, ale także dla seniorów, rodziców z wózkami dziecięcymi oraz osób z czasowymi ograniczeniami ruchu (np. kontuzjami).
Schody będą służyć dla prowadzenia działalności opodatkowanej jak również działalności mieszanej. W ramach projektu A. wraz z pozostałymi partnerami projektu zorganizuje w legendarnym (…) niezwykły koncert, będący zwieńczeniem projektu.
Wydarzenie zgromadzi utalentowanych lokalnych muzyków, których celem jest przybliżenie bogactwa muzyki klasycznej szerokiej publiczności. Odbiorcami koncertu będą zarówno miłośnicy muzyki, jak i osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z klasycznym repertuarem. Koncert będzie dedykowany dla osób z niepełnosprawnościami dla których w ramach projektu zostaną zmodernizowane instytucje kultury biorące udział w projekcie. Wstęp na koncert będzie bezpłatny.
A. posiada status podatnika VAT i jest czynnym podatnikiem VAT. Jednostka odlicza podatek VAT naliczony od czynności opodatkowanych, jak również odlicza podatek VAT z zastosowaniem pre-wskaźnika od czynności mieszanych oraz nie odlicza podatku VAT od czynności zwolnionych od podatku.
Instytucja Zarządzająca programem operacyjnym wymaga od beneficjentów dołączenia indywidualnej interpretacji podatkowej - czy w odniesieniu do realizowanego projektu, będzie możliwość odzyskania w części lub w całości podatku VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
A. podpisało umowę partnerską z liderem projektu na realizacje w ramach projektu „(…)” przebudowy schodów zewnętrznych wraz z rampą z dostosowaniem dla osób z niepełnosprawnościami oraz organizację koncertu promującego projekt. Przebudowę schodów oraz organizację koncertu jednostka będzie realizowała samodzielnie. Jako instytucja kultury posiadają Państwo osobowość prawną. A. jest wpisany do Rejestru Instytucji Kultury pod numerem (…), który prowadzi Urząd Miasta (…). Wszystkie faktury będą wystawiane na A.
Projekt będzie realizowany w latach 2025-2027. Przebudowa schodów będzie zrealizowana zgodnie z harmonogramem w 2025 roku, natomiast koncert zostanie zorganizowany dopiero na zakończenie realizacji projektu przez wszystkich partnerów zgodnie z harmonogramem w 2027 roku. A. będzie w stanie przypisać wydatki do każdego zadania z osobna.
W wyniku przebudowy schodów będą one służyły klientom A., którzy będą uczestniczyć w koncertach lub imprezach organizowanych w (…). Wydarzenia te będą odpłatne, jak również sporadycznie ze wstępem wolnym. W związku z powyższym A. nie jest w stanie przyporządkować do której działalności opodatkowanej VAT czy niepodlegającej VAT będą wykorzystywane przebudowane schody. Od takich wydatków zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 roku instytucja kultury może odliczyć VAT tylko z zastosowaniem prewskaźnika, który jest obliczany zgodnie ze wskazanym w Rozporządzeniu wzorem.
Towary i usługi nabywane w związku z organizacją koncertu ze wstępem wolnym należą do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. W związku z tym czynności te należą do działalności niepodlegającej VAT.
A. prowadzi działalność opodatkowaną VAT oraz nieopodatkowaną VAT, od wydatków których nie jest w stanie jednostka przyporządkować do której działalności należą - odlicza VAT zgodnie z obliczonym z Rozporządzenia Ministra Finansów prewskaźnikiem.
Pytanie
Czy w związku z realizacją projektu „(…)”, A. będzie miało możliwość na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, 852, 1473.) ustawy o VAT, dokonać odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w trakcie realizowanego projektu:
1. od transakcji dokonywanych w ramach przebudowy schodów służących do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych z podatku VAT?
2. od transakcji dokonywanych w ramach realizacji koncertu ze wstępem wolnym?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, A. w ramach projektu „(…)” organizując koncert ze wstępem wolnym nie spełnia powyższych warunków bo nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Wszystkie koszty dotyczące koncertu powinny być kwalifikowane w kwocie brutto (uwzględniając VAT jako koszt kwalifikowalny) ze względu na to, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.
Zmodernizowana w ramach projektu infrastruktura będzie służyć zwiększeniu przychodów z działalności opodatkowanej, jak również przyczyni się do zorganizowania oferty kulturalnej ze wstępem wolnym. Zdaniem Wnioskodawcy zostanie spełniony związek zakupów z wykonywanymi czynnościami mieszanymi i dlatego jednostka może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupów związanych z modernizacją infrastruktury z zastosowaniem obliczonego pre-wskaźnika. Podatek VAT naliczony w części niepodlegającej odliczeniu powinien być częścią kosztów kwalifikowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
nabycia towarów i usług,
dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem. Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
§ 4 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucji kultury,
P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.
§ 2 pkt 4 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a) dokonywanych przez podatników:
- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
- odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
- eksportu towarów,
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
§ 2 pkt 12 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych samorządowej instytucji kultury - rozumie się przez to przychody samorządowej instytucji kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane tej instytucji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania jednostki samorządu terytorialnego.
§ 4 ust. 2 rozporządzenia:
Przychody wykonane samorządowej instytucji kultury nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:
1.dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury – używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności;
2.transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Wyłączenie ww. transakcji z przychodów wykonanych samorządowej instytucji kultury (mianownik proporcji) zapewnia spójność (symetrię) z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji) i ma na celu „oczyszczenie” kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które zniekształcałyby tę proporcję.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Art. 90 ust. 1-3 ustawy:
1.W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
2.Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
3.Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Z okoliczności sprawy wynika, że złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie z projektu partnerskiego „(…)”, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) w ramach działania CP5.I - Wspieranie zintegrowanego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, kultury, dziedzictwa naturalnego, zrównoważonej turystyki i bezpieczeństwa na obszarach miejskich. Będą Państwo partnerem projektu jako samorządowa instytucja kultury.
W ramach projektu przebudują Państwo schody zewnętrzne wraz z rampą z dostosowaniem dla osób z niepełnosprawnościami. Przebudowa schodów w instytucji, uwzględniająca udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością, ma szeroki i pozytywny wpływ na ofertę kulturalną. Przystosowanie infrastruktury poprzez m.in. budowę podjazdu oraz instalację windy pozwoli osobom z niepełnosprawnościami ruchowymi na swobodne korzystanie z oferty obiektu. Schody będą służyć dla prowadzenia działalności opodatkowanej jak również działalności mieszanej.
W ramach projektu wraz z pozostałymi partnerami projektu zorganizują Państwo w legendarnym (…) niezwykły koncert, będący zwieńczeniem projektu. Koncert będzie dedykowany dla osób z niepełnosprawnościami dla których w ramach projektu zostaną zmodernizowane instytucje kultury biorące udział w projekcie. Wstęp na koncert będzie bezpłatny.
Posiadają Państwo status podatnika VAT i są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Odliczają Państwo podatek VAT naliczony od czynności opodatkowanych, jak również odliczają podatek VAT z zastosowaniem pre-wskaźnika od czynności mieszanych oraz nie odliczają podatku VAT od czynności zwolnionych od podatku.
Przebudowę schodów oraz organizację koncertu będą Państwo realizować samodzielnie, jako instytucja kultury posiadają Państwo osobowość prawną. Są Państwo wpisani do Rejestru Instytucji Kultury. Wszystkie faktury będą wystawiane na Państwa.
Będą Państwo w stanie przypisać wydatki do każdego zadania z osobna.
W wyniku przebudowy schodów będą one służyły Państwa klientom, którzy będą uczestniczyć w koncertach lub imprezach organizowanych w (…). Wydarzenia te będą odpłatne, jak również sporadycznie ze wstępem wolnym. W związku z powyższym nie są Państwo w stanie przyporządkować do której działalności opodatkowanej VAT czy niepodlegającej VAT będą wykorzystywane przebudowane schody. Od takich wydatków zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 roku instytucja kultury może odliczyć VAT tylko z zastosowaniem prewskaźnika, który jest obliczany zgodnie ze wskazanym w Rozporządzeniu wzorem.
Towary i usługi nabywane w związku z organizacją koncertu ze wstępem wolnym należą do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. W związku z tym czynności te należą do działalności niepodlegającej VAT.
A. prowadzi działalność opodatkowaną VAT oraz nieopodatkowaną VAT, od wydatków których nie są Państwo w stanie przyporządkować do której działalności należą odliczają Państwo VAT zgodnie z obliczonym z Rozporządzenia Ministra Finansów prewskaźnikiem.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego w trakcie realizowanego projektu od transakcji dokonywanych w ramach przebudowy schodów (wraz z rampą z dostosowaniem dla osób z niepełnosprawnościami) oraz od transakcji dokonywanych w ramach realizacji koncertu ze wstępem wolnym.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza. W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza lub czynnościami zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Ponadto, w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku, w celu odliczenia właściwej kwoty podatku naliczonego, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Wskazali Państwo, że będą w stanie przypisać wydatki do każdego zadania z osobna. Posiadają Państwo status podatnika VAT i są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Ponadto wskazali Państwo, że w wyniku przebudowy schodów (wraz z rampą z dostosowaniem dla osób z niepełnosprawnościami) będą one służyły Państwa klientom, którzy będą uczestniczyć w koncertach lub imprezach organizowanych w Sali Kameralnej. Wydarzenia te będą odpłatne, jak również sporadycznie ze wstępem wolnym. W związku z powyższym nie są Państwo w stanie przyporządkować do której działalności opodatkowanej VAT czy niepodlegającej VAT będą wykorzystywane przebudowane schody. Towary i usługi nabywane w związku z organizacją koncertu ze wstępem wolnym należą do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. W związku z tym czynności te należą do działalności niepodlegającej VAT.
Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z organizacją koncertu ze wstępem wolnym są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT i w związku z tym czynności te należą do działalności niepodlegającej VAT, to tym samym, nie będą mieć Państwo możliwości odliczenia podatku VAT od transakcji dokonywanych w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Ponadto wskazali Państwo, że w wyniku przebudowy schodów (wraz z rampą z dostosowaniem dla osób z niepełnosprawnościami) będą one służyły Państwa klientom, którzy będą uczestniczyć w koncertach lub imprezach organizowanych w Sali Kameralnej. Wydarzenia te będą odpłatne, jak również sporadycznie ze wstępem wolnym. W związku z powyższym nie są Państwo w stanie przyporządkować do której działalności opodatkowanej VAT czy niepodlegającej VAT będą wykorzystywane przebudowane schody.
W sytuacji, gdy ponoszone wydatki na przebudowę schodów służą zarówno do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, do wyliczenia podatku naliczonego znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 2a i nast. ustawy, z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. (§ 4 ust. 1 rozporządzenia).
Zatem przysługuje Państwu prawo do odliczenia części podatku naliczonego od poniesionych przez Państwa wydatków na przebudowę schodów z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz z uwzględnieniem przepisów § 4 ust. 1 rozporządzenia.
Prawo do odliczenia podatku VAT, każdorazowo przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.