Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.873.2024.2.AWY

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie nieuznania Planowanej Transakcji za czynność zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT, uznania Planowanej Transakcji za czynność opodatkowaną podatkiem VAT, która powinna być udokumentowana fakturą oraz prawa Spółki do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Sprzedającą.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

  • uznania, że Planowana Transakcja nie stanowi transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w konsekwencji nie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy,
  • uznania, że Planowana Transakcja będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce podstawowej, która to czynność powinna być udokumentowana fakturą,
  • prawa Spółki do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Sprzedającą, dokumentującej Planowaną Transakcję.

Uzupełnili go Państwo pismem z 16 stycznia 2025 r. oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2025 r. (wpływ 31 stycznia 2025 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.Zainteresowana będąca stroną postępowania:

  • A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

2.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

  • B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o. („Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce. Spółka jest polskim rezydentem dla celów podatkowych, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych („CIT”) od całości swoich dochodów na terytorium Polski, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka jest także zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług („VAT”). Wnioskodawca jest częścią międzynarodowej grupy C. zarządzającej markami branży gastronomicznej, np. D., E., F. czy G. Jedynym wspólnikiem Spółki jest C. sp. z o.o. z siedzibą w A. („C.”).

B. sp. z o.o. („Zainteresowana” lub „Sprzedająca”) jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce. Zainteresowana jest polskim rezydentem dla celów podatkowych, podlegającym opodatkowaniu CIT od całości swoich dochodów na terytorium Polski, bez względu na miejsce ich osiągania. Zainteresowana jest także zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Sprzedająca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o następujące segmenty:

a.H. - polegającym na obsłudze procesu związanego z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa żywności: od opracowywania i rozwoju nowych produktów, przez tworzenie i nadzór specyfikacji produktowych, po bieżącą kontrolę wyrobów i ich jakości oraz jakości produkcji. Sprzedająca pomaga również dostawcom w zrozumieniu i odpowiednim wypełnianiu wymagań jakościowych standardów w całej Europie, także w zakresie przeprowadzania oraz przygotowania do zaliczenia specjalistycznych audytów.

b.I. - polegającym na kompleksowym opracowywaniu nowych produktów dla firm sektora HoReCa i handlu detalicznego (retail). W tym celu, Sprzedająca posiada własne centrum innowacji, w którym pracują szefowie kuchni i specjaliści ds. żywności, co umożliwia tworzenie nowych produktów i konceptów spożywczych. Sprzedająca współpracuje z ekspertami kulinarnymi, szefami kuchni i blogerami kulinarnymi, dzięki czemu nie tylko reaguje, ale też tworzy kulinarne trendy.

c.J. - polegającym na kompleksowej analizie rynku - zarówno w Polsce, jak i całej Europie. W tym zakresie, Sprzedająca współpracuje z największymi strategicznymi dystrybutorami, producentami żywności i przedstawicielami marek gastronomicznych oraz rynku HoReCa, dokonując analiz ukazujących możliwe warianty współpracy.

d.K. - polegającym na dokonywaniu działań mających na celu promocję danego produktu poprzez działania marketingowe oraz dystrybucję.

e.L. - polegającym na sprzedawaniu gotowych dań i przekąsek dla segmentu HoReCa, w oparciu o własnych stałych podwykonawców.

f.M. - polegającym na kompleksowej obsłudze przygotowania wyposażenia lokali. W tym zakresie, Sprzedająca świadczy swoje usługi na rynkach w Europie (EUROPA), regionie ameryki łacińskiej i Karaibów (LA&C), bliskiego wschodu i Afryki północnej (MENA) oraz Afryki (AFRYKA). Sprzedająca współpracuje m.in. z największymi i międzynarodowymi podmiotami i markami, np.: D., F., E., G.

g.N. - w ramach tego segmentu działalności Sprzedająca jest wyłącznym importerem produktów (…) w Polsce. Sprzedająca obsługuje odbiorców indywidualnych oraz sieciowych, współpracuje z lokalnymi dystrybutorami w całym kraju oraz realizuje zamówienia on-line.

h.O. - polegającym na zarządzaniu dystrybucją i łańcuchem dostaw w wielu krajach Europy dla różnych podmiotów. Sprzedająca odpowiada za obsługę w tym zakresie ponad 2 tys. restauracji i wielu zróżnicowanych sieci gastronomicznych.

W ramach segmentu działalności O., Sprzedająca świadczy usługi zarządzania dystrybucją i łańcuchem dostaw dla C. oraz pozostałych klientów niepowiązanych z C. w zakresie obsługi m.in. takich marek jak: D., F., E., G.

Spółka i Sprzedająca zdecydowały się rozwiązać umowę o współpracy w zakresie świadczenia usług zarządzania dystrybucją i łańcuchem dostaw do C. Mając na uwadze, że C. jest obecnie największym klientem Sprzedającej w ramach segmentu O., to Sprzedająca planuje sprzedaż na rzecz Spółki niektórych składników majątku związanych ze świadczeniem usług z segmentu O. oraz przeniesienie większej części pracowników zaangażowanych w świadczenie przedmiotowych usług związanych z tymi składnikami majątku (w tym głównie z działu O., ale również z innych działów, np. H.). Po sprzedaży składników majątku oraz przeniesieniu pracowników Sprzedająca będzie dalej świadczyła usługi z segmentu O. dla pozostałych klientów, innych niż C.

W ramach planowanej transakcji, Sprzedająca zamierza sprzedać na rzecz Spółki niektóre składniki majątku związane ze świadczeniem usług z segmentu O. oraz przenieść wybranych pracowników związanych z segmentem O., którzy wykonują swoje obowiązki w ramach świadczenia usług zarządzania dystrybucją i łańcuchem dostaw dla klienta C. oraz jego marek w oparciu o przedmiotowe składniki majątku, tj.:

a.laptopy,

b.monitory komputerowe,

c.stacje dokujące do laptopów,

d.telefony komórkowe,

e.biurka i krzesła,

f.majątkowe prawa autorskie do oprogramowania niezbędnego do obsługi procesów dystrybucyjnych (Distribution System) wraz z danymi w nim zawartymi („Planowana Transakcja”).

Jednocześnie Planowana Transakcja nie obejmie przeniesienia innych elementów niż tych wprost wskazanych w definicji Planowanej Transakcji, w szczególności nie obejmie przeniesienia ze Sprzedającej na Spółkę:

a.praw i obowiązków z umów zawartych z klientami Sprzedającej,

b.jakichkolwiek oznaczeń indywidualizujących Sprzedającą,

c.własności nieruchomości oraz innych praw rzeczowych do nieruchomości,

d.praw wynikających z umów najmu lub dzierżawy nieruchomości,

e.jakichkolwiek wierzytelności (w tym wierzytelności z rachunków bankowych), praw z papierów wartościowych, środków pieniężnych,

f.jakichkolwiek zobowiązań, w tym handlowych,

g.praw własności czy praw do korzystania na podstawie umowy najmu czy leasingu z floty samochodów służbowych,

h.tajemnicy przedsiębiorstwa,

i.ksiąg i dokumentów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Sprzedającą.

Transfer pracowników w ramach Planowanej Transakcji Spółka i Sprzedająca uznają za przejście zakładu pracy (lub części zakładu pracy) w rozumieniu art. 231 Kodeksu Pracy.

Z tytułu Planowanej Transakcji Sprzedającej będzie przysługiwać wynagrodzenie obejmujące zarówno przeniesienie pracowników, jak i sprzedaż składników majątku. Wynagrodzenie to zostanie określone według wartości rynkowej.

Na moment dokonania Planowanej Transakcji Spółka nie będzie powiązana ze Sprzedającą w rozumieniu przepisów o cenach transferowych.

Składniki będące przedmiotem Planowanej Transakcji nie stanowią wszystkich składników segmentu O. Sprzedającej. Po dokonaniu Planowanej Transakcji Sprzedająca dalej zamierza prowadzić działalność z segmentu O. w oparciu o pracowników i składniki majątkowe pozostające w Sprzedającej.

Po dokonaniu Planowanej Transakcji, Spółka zamierza świadczyć usługi zarządzania dystrybucją i łańcuchem dostaw na rzecz spółek z grupy C., w oparciu o pracowników i składniki majątkowe nabyte w ramach Planowanej Transakcji. Spółka będzie wykorzystywała pracowników i składniki majątku nabyte w ramach Planowanej Transakcji do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Na potrzeby Planowanej Transakcji w strukturze Sprzedającej zostanie wydzielony dział O. C., jednocześnie w strukturze Sprzedającej pozostanie dotychczasowy dział O. O. C. zostanie przeniesiony w całości w ramach Planowanej Transakcji. Zgodnie z praktyką korporacyjną Sprzedającej, działy te nie będą wydzielone dokumentem w postaci uchwały zarządu, regulaminu lub statutu, a jedynie będą wymienione w strukturze organizacyjnej Sprzedającej w postaci grafu. Pracownicy i składniki majątku będące przedmiotem Planowanej Transakcji stanowią m.in. część obecnego segmentu O.

Sprzedająca nie prowadzi i nie będzie prowadzić dla przedmiotu Planowanej Transakcji oddzielnego budżetu czy planu finansowego. Sprzedająca nie sporządza i nie będzie sporządzać odrębnego sprawozdania finansowego (bilansu, rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych) dla przedmiotu Planowanej Transakcji. Sprzedająca nie prowadzi i nie będzie prowadzić oddzielnych rachunków bankowych dla przedmiotu Planowanej Transakcji.

Sprzedająca w księgach rachunkowych prowadzi konta analityczne do przychodów i kosztów otrzymywanych dla poszczególnych projektów biznesowych. Bez dokonywania dodatkowych obliczeń Sprzedająca nie jest w stanie określić na podstawie ksiąg rachunkowych jakie należności i zobowiązania można przypisać do pracowników i składników majątkowych będących przedmiotem Planowanej Transakcji.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo:

1)Czy Państwa intencją w kontekście pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest wykluczenie zastosowania zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży składników majątkowych w postaci:

  • laptopów,
  • monitorów komputerowych,
  • stacji dokujących do laptopów,
  • telefonów komórkowych oraz
  • biurek i krzeseł,

a jeśli tak, to proszę wskazać:

a)czy transakcje nabycia ww. składników majątkowych były opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowane fakturami z wykazanymi kwotami podatku VAT?

b)czy z tytułu nabycia ww. składników majątkowych Sprzedającej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego?

c)do jakich czynności Sprzedająca wykorzystywała ww. składniki majątkowe – opodatkowanych podatkiem VAT czy wyłącznie do czynności zwolnionych od tego podatku?

Odp.: Intencją wnioskodawców w kontekście pytania oznaczonego we wniosku jako pytanie nr 2 jest wykluczenie zastosowania wyłączenia lub zwolnienia z opodatkowania VAT przy sprzedaży wskazanych składników majątkowych. Pytanie nr 2 ma charakter warunkowy, tj. w sytuacji, w której w ramach pytania nr 1 zostanie potwierdzone przez tut. organ, że Planowana Transakcja nie będzie stanowiła zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT i w konsekwencji nie będzie wyłączona z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, to Planowana Transakcja będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej (23%), co powinno zostać udokumentowane fakturą wystawioną przez B. sp. z o.o. na rzecz A. sp. z o.o.

Transakcje nabycia ww. składników majątkowych przez B. sp. z o.o. były opodatkowane podatkiem VAT i udokumentowane fakturami z wykazanymi kwotami podatku VAT.

Z tytułu nabycia ww. składników majątkowych Sprzedającej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Sprzedająca wykorzystywała ww. składniki majątkowe wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sprzedająca nie wykorzystywała ww. składników majątkowych do czynności zwolnionych z opodatkowania VAT.

Pytania

1.Czy Planowana Transakcja będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT i w konsekwencji będzie wyłączona z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT?

2.W przypadku potwierdzenia stanowiska Zainteresowanych do pytania nr 1, czy Planowana Transakcja będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT) w stawce podstawowej, która to czynność powinna być udokumentowana fakturą?

3.W przypadku potwierdzenia stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytań nr 1 i 2, czy Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Sprzedającą, dokumentującą Planowaną Transakcję na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Stanowisko Zainteresowanych do pytania nr 1:

W ocenie Zainteresowanych Planowana Transakcja nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT i w konsekwencji nie będzie wyłączona z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych do pytania nr 1:

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa („ZCP”) jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swoje zadania.

W oparciu o powyższą definicję ustawową oraz dotychczasowe stanowiska organów podatkowych a także doktrynę prawa podatkowego, aby zakwalifikować zespół składników jako ZCP powinny zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

a)składniki te muszą stanowić zespół organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

b)składniki te muszą być finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie,

c)składniki te muszą stanowić wyodrębniony funkcjonalne zespół, obejmujący składniki o charakterze materialnym i niematerialnym, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,

d)wyodrębniony zespół składników stanowi niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze w oparciu o dotychczasowe składniki majątkowe wchodzące w jego skład,

e)istnieje zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

f)istnieje faktyczna możliwość kontynuowania działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Jednocześnie brak spełnienia przynajmniej jednej z powyższych przesłanek uniemożliwia kwalifikację danych składników majątkowych jako ZCP.

Wyodrębnienie organizacyjne w istniejącym przedsiębiorstwie

Przez wyodrębnienie organizacyjne należy rozumieć sytuację, w której ZCP stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Ocena spełnienia tego kryterium musi wobec tego opierać się na ustaleniu roli, jaką składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywają w dotychczasowym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie m.in. w:

a.interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 maja 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.279.2020.1.MO, w której to stwierdzono, że „Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa”;

b.interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 maja 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.86.2020.4.JO, w której podatnik przedstawił, że „Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części działalności przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej całego podmiotu. W odniesieniu do tej przesłanki przyjmuje się, że jest ona spełniona, jeżeli konkretny zespół składników jest pewną całością organizacyjnie wyodrębnioną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze”, a organ na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji Podatkowej odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska (analogicznie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 27 lutego 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.877.2017.2.DM, z 21 marca 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.91.2018.1.JN, z 6 grudnia 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.505.2017.1.AW, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 stycznia 2019 r., sygn. I FSK 293/17).

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, należy wskazać, że składniki będące przedmiotem Planowanej Transakcji nie zostały i nie będą formalnie wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Sprzedającej na podstawie formalnego dokumentu w postaci statutu, regulaminu lub uchwały zarządu. Nie zmienia tego fakt, że segment O. C. został wydzielony jako dział w strukturach Sprzedającej na potrzeby Planowanej Transakcji. W ramach Planowanej Transakcji zostaną sprzedane wybrane składniki majątkowe związane z segmentem O. C. oraz zostaną przeniesieni wybrani pracownicy z obecnego segmentu O. i innych działów. Po dokonaniu Planowanej Transakcji w segmencie O. Sprzedającej dalej pozostaną składniki majątkowe (umowy z klientami, wyposażenie itd.) oraz pracownicy, którzy będą kontynuowali działalność w segmencie O. Oznacza to, że nie można utożsamiać O. ze składnikami będącymi przedmiotem Planowanej Transakcji. Mając to na uwadze, należy stwierdzić, że składniki będące przedmiotem Planowanej Transakcji nie zostały formalnie wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Sprzedającej.

Tym samym, przesłanka istnienia wyodrębnienia organizacyjnego nie jest spełniona w odniesieniu do składników Planowanej Transakcji.

Wyodrębnienie finansowe

Pod pojęciem wyodrębnienia finansowego należy rozumieć sytuację, w której sposób prowadzenia ewidencji zdarzeń gospodarczych danego przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do realizowanych zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową, co znajduje potwierdzenie w stanowiskach przedstawionych przez organy podatkowe, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2017 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której organ ten stwierdził, że „Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Podobnie podkreśla się w doktrynie prawa podatkowego: „W zakresie wyodrębnienia finansowego warunkiem jest, aby do zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogły zostać przypisane związane z nim koszty, przychody, należności i zobowiązania. (...) Co także kluczowe, należy zwrócić uwagę, że ustawa nie wymaga, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa była „samodzielna” finansowo (...) ale by była „wyodrębniona” bez jednoczesnego wskazania, na czym to wyodrębnienie ma polegać i jak daleko ma sięgać.” (K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 3, Warszawa 2019).

W ślad za zaprezentowanym stanowiskiem organów podatkowych i doktryny, w orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że „ Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego powinno być możliwym oddzielenie finansów przedsiębiorstw od finansów jego zorganizowanej części” (Wyrok NSA z 28 stycznia 2019 r., sygn. akt I FSK 293/17, podobnie WSA w Szczecinie w wyroku z 13 lutego 2019, sygn. akt I SA/Sz 894/18).

Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stosowane przez Sprzedającą procesy księgowe umożliwiają przyporządkowanie przychodów i kosztów do poszczególnych projektów biznesowych. Jednak projekty biznesowe nie są tożsame zakresem ani z poszczególnymi działami w ramach struktury Sprzedającej, ani z poszczególnymi klientami Sprzedającej. Tym samym, bez dokonywania dodatkowych obliczeń Sprzedająca nie jest w stanie określić na podstawie ksiąg rachunkowych jakie należności i zobowiązania można przypisać do pracowników i składników majątku będących przedmiotem Planowanej Transakcji.

Przedmiotem Planowanej Transakcji jest sprzedaż składników majątkowych związanych z segmentem O. oraz przeniesienie wybranych pracowników, a nie całego segmentu O. Przychody i koszty przyporządkowane dla poszczególnych projektów zawsze będą związane częściowo z pracownikami i składnikami majątkowymi przenoszonymi w ramach Planowanej Transakcji i częściowo z pracownikiem lub pracownikami oraz składnikami, które zostaną po dokonaniu Planowanej Transakcji.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Zainteresowanych, przesłanka wyodrębnienia finansowego w odniesieniu do Planowanej Transakcji nie będzie spełniona.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Dla istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa niezbędnym jest, aby składniki materialne i niematerialne wchodzące w jego skład pozostawały we wzajemnych relacjach w taki sposób, że można mówić o nich jako o kompleksowym zespole, a nie zbiorze pewnych zindywidualizowanych elementów. Istotne jest zatem aby w przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami tak, żeby przekazana masa majątkowa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz ich zorganizowanym zespołem, który służy wykonywaniu ściśle określonych zadań gospodarczych.

ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych realizowanych w strukturze przedsiębiorstwa. Po to, aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, muszą więc umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa bez konieczności uzupełnienia tych składników majątkowych o dodatkowe elementy. Zatem, aby w rozumieniu przepisów ustawy o VAT określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej - musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2017 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC oraz z 25 sierpnia 2017 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC).

Biorąc pod uwagę powyższe, składniki majątku będące przedmiotem Planowanej Transakcji pozostają we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole pewnych elementów. Zespół tych składników nie jest jednak wystarczający do prowadzenia działalności gospodarczej w sposób autonomiczny.

Istnieją funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami Planowanej Transakcji, jednak składniki te mogą potencjalnie posłużyć kontynuowaniu działalności gospodarczej przez Spółkę w zakresie świadczenia usług dystrybucji i zarządzania łańcuchem dostaw tylko i wyłącznie po uzupełnieniu o dodatkowe kluczowe składniki majątkowe, w szczególności: prawa i obowiązki z umów z kontrahentami, zobowiązania (długi) handlowe, środki pieniężne, prawa do korzystania z nieruchomości (biura, zaplecza socjalnego), obsługa informatyczna, księgowa, kadrowa i finansowa, inne wyposażenie niż laptopy, telefony, biurka i krzesła.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Zainteresowanych składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład Planowanej Transakcji nie spełniają przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego.

Zdolność do samodzielnego stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze

ZCP musi obiektywnie oceniając posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania na rynku jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe, zarówno materialne i niematerialne, wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego, samodzielnego przedsiębiorstwa, bez konieczności ich uzupełniania dodatkowymi składnikami majątkowymi, niezbędnymi do prowadzenia takiej działalności (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 sierpnia 2018 r. sygn. II FSK 2288/16).

Dlatego też przyjmuje się, że zespół składników majątkowych stanowi ZCP, jeżeli te składniki posiadają samodzielność gospodarczą jeszcze zanim dojdzie do transakcji ich przeniesienia np. w ramach sprzedaży. Wydzielona jednostka już przed zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z 7 kwietnia 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-2.4512.35.2017.2.EW), a następnie cały taki konglomerat aktywów winien zostać przeniesiony na stronę transakcji.

Składniki Planowanej Transakcji, obiektywnie oceniając, nie posiadają zdolności do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki te mogą służyć podjęciu działalności gospodarczej w ramach odrębnego, samodzielnego przedsiębiorstwa wyłącznie po uzupełnieniu przez Spółkę o istotne dodatkowe składniki majątkowe, w szczególności prawa i obowiązki z umów z kontrahentami, zobowiązania (długi) handlowe, środki pieniężne, obsługa informatyczna, księgowa, kadrowa i finansowa, prawa do korzystania z nieruchomości (biura, zaplecza socjalnego), inne wyposażenie niż laptopy, telefony, biurka i krzesła. Bez tych składników pracownicy nie mają projektów, nad którymi mogą pracować, ani nie mają infrastruktury do takiej pracy (biura, środków).

W związku z powyższym, w ocenie Zainteresowanych przedmiotowa przesłanka nie będzie spełniona w odniesieniu do Planowanej Transakcji.

Zamiar kontynuowania działalności przez Spółkę

Przy ocenie, czy nabywca ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę należy uwzględnić całokształt okoliczności związanych z transakcją ocenianych na moment zawarcia transakcji, a w szczególności podjęcie przez nabywcę działań potwierdzających jego zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę.

W celu stwierdzenia zamiaru kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę konieczne jest zatem istnienie dowodów potwierdzających istnienie na moment transakcji takiego zamiaru po stronie nabywcy (np. w formie korespondencji elektronicznej / mailowej).

Zaznaczyć należy, że jeżeli w takiej sytuacji - po pewnym czasie - zostanie zmieniony - np. ze względu na zmianę sytuacji gospodarczej podatnika - sposób wykorzystania nieruchomości, brak jest podstaw do uznania, że nabywca nie miał zamiaru kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę (por. Objaśnienia podatkowe Ministra Finansów z 11 grudnia 2018 r. „Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych”).

Po dokonaniu Planowanej Transakcji Spółka ma zamiar kontynuować część działalności dotychczas prowadzoną przez Sprzedającą w oparciu o nabyte składniki będące przedmiotem Planowanej Transakcji w zakresie świadczenia usług zarządzania dystrybucją i łańcuchem dostaw. Wskazuje na to w szczególności okoliczność planowanego świadczenia w przyszłości przez Spółkę usług zarządzania dystrybucją i łańcuchem dostaw na rzecz podmiotów z grupy C.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Zainteresowanych przedmiotowa przesłanka w przypadku realizacji transakcji będzie spełniona.

Faktyczna możliwość kontynuowania działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem Planowanej Transakcji

Dla przesądzenia analizowanego kryterium należy ocenić, czy zespół składników majątkowych stanowiący przedmiot transakcji zawiera składniki pozwalające na kontynuowanie działalności gospodarczej realizowanej uprzednio przez zbywcę bez konieczności:

a.angażowania przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub

b.podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki (również objaśnienia podatkowe Ministra Finansów z 11 grudnia 2018 r. „Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych”).

Zastrzec należy, że przy ocenie, czy dany zespół składników majątkowych zawiera składniki pozwalające na kontynuowanie działalności gospodarczej, nie w każdym przypadku konieczne jest przeniesienie wszystkich aktywów wchodzących w skład zbioru typowego dla przenoszonego zespołu składników. Jak podkreśla się w orzecznictwie sądów administracyjnych wystarczające jest przeniesienie na nabywcę minimum środków pozwalających na kontynuowanie realizowanej uprzednio w tym przedsiębiorstwie działalności gospodarczej (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 kwietnia 2018 r. sygn. I FSK 1204/16).

Dodatkowo za okoliczność wykluczającą możliwość stwierdzenia, że przenoszony na nabywcę zespół składników umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę, należy uznać sytuację, w której konieczne jest podejmowanie dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku, w którym nabywca sam zawarł lub zawiera umowy niezbędne do funkcjonowania zakładu, nawet z tymi samymi podmiotami, które świadczyły te same usługi na rzecz zbywcy. W takim przypadku bowiem nabywca podejmuje dodatkowe działania w celu kontynuowania działalności gospodarczej zbywcy (por. Objaśnienia podatkowe Ministra Finansów z 11 grudnia 2018 r. „Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych”).

Nie w każdym przypadku podjęcie dodatkowych działań automatycznie wskazuje, że przenoszony na nabywcę zespół składników nie umożliwia kontynuacji działalności prowadzonej przez zbywcę. Taka sytuacja może mieć miejsce w kontekście umów na dostarczanie mediów (ciepło, gaz, energia elektryczna, itp.). Umowy tego typu - czy to z przyczyn prawnych czy gospodarczych - zwykle nie są przenoszone na nabywcę w ramach transakcji zbycia składników majątku. Typową sytuacją jest zawarcie przez nabywcę nowej umowy z poprzednim dostawcą mediów. W niektórych przypadkach zbywca może przez pewien czas (do zawarcia umowy przez nabywcę) nadal być stroną umowy z dostawcą mediów, a ich koszty refakturować na nabywcę. Zapewnienie mediów dla przenoszonego zespołu składników majątkowych jest konieczne do ich wykorzystania niezależnie od przeznaczenia. W związku z powyższym, kwestia przeniesienia tych umów w związku z transakcją nie jest decydująca dla kwalifikacji transakcji jako zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP (Por. Objaśnienia podatkowe Ministra Finansów z 11 grudnia 2018 r. „Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych”).

Po dokonaniu Planowanej Transakcji Spółka nie będzie w stanie kontynuować działalności w zakresie zarządzania dystrybucją i łańcuchem dostaw jedynie w oparciu o składniki Planowanej Transakcji oraz zasoby własne. Kontynuacja takiej działalności przez Spółkę, chociażby w minimalnym zakresie, będzie możliwa dopiero po zawarciu umów z poszczególnymi podmiotami z łańcucha dostaw i dystrybucji (bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności w tym zakresie i osiągania przychodów), zagwarantowaniu pracownikom przestrzeni biurowej, obsługi kadrowej, finansowej, administracyjnej, informatycznej, w tym zagwarantowanie oprogramowania wymaganego do pracy (system operacyjny, pakiet biurowy, komunikatory, klient pocztowy itp.). W szczególności, należy wskazać, że Spółka została zawiązana 1 października 2024 r. i została nabyta przez grupę C. na potrzeby Planowanej Transakcji. Dodatkowo Spółka nie prowadzi obecnie działalności w zakresie zarządzania dystrybucją i łańcuchem dostaw. Jak również na moment składania wniosku nie posiada gotowych struktur administracyjno-organizacyjnych.

Biorąc pod uwagę, że w celu kontynuowania działalności zarządzania dystrybucją oraz łańcuchem dostaw, w oparciu o składniki Planowanej Transakcji, Spółka będzie musiała podjąć dodatkowe działania, to w ocenie Zainteresowanych przedmiotowa przesłanka nie będzie spełniona.

Reasumując, zdaniem Zainteresowanych, zespół składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Planowanej Transakcji nie będzie stanowić ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT z uwagi na brak istnienia wyodrębnienia organizacyjnego, funkcjonalnego, finansowego, a także z uwagi na brak potencjalnej oraz faktycznej możliwości kontynuowania działalności w oparciu wyłącznie o składniki będące przedmiotem Planowanej Transakcji. W konsekwencji Planowana Transakcja nie będzie wyłączona z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

Takie rozumienie przepisów w podobnych stanach faktycznych, tj. w sytuacji odpłatnego przeniesienia pracowników wraz z wybranymi składnikami majątku, przyjmuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych przez siebie indywidualnych interpretacjach podatkowych, m.in.: w indywidualnej interpretacji z 28 października 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.660.2024.2.AWY, indywidualnej interpretacji z 27 listopada 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.732.2024.2.MK czy indywidualnej interpretacji z 9 września 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.430.2024.2.AB.

Stanowisko Zainteresowanych do pytania nr 2:

W ocenie Zainteresowanych Planowana Transakcja powinna być opodatkowana VAT (zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT) w stawce podstawowej i powinna być udokumentowana fakturą.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych do pytania nr 2:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, o ile świadczona jest przez podatnika VAT. Przepis ten przyjmuje powszechność opodatkowania VAT odpłatnych transakcji, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług. Przepisy ustawy o VAT przewidują w tym zakresie wyjątek dla transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP, o którym mowa w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT. W ocenie Zainteresowanych wyjątek ten nie ma zastosowania w niniejszej sprawie (kwestia ta jest przedmiotem pytania nr 1 niniejszego wniosku).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT poprzez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednocześnie, w świetle art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę, że Planowana Transakcja nie będzie stanowiła zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT i w konsekwencji nie będzie wyłączona z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, to sprzedaż składników majątku opisanych w zdarzeniu przyszłym oraz przeniesienie pracowników w ramach przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 231 Kodeksu Pracy, to Planowana Transakcja będzie stanowiła, zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT w odniesieniu do laptopów, monitorów komputerowych, stacji dokujących do laptopów, telefonów komórkowych, biurek i krzeseł lub odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT w odniesieniu do przejścia pracowników oraz majątkowych praw autorskich do oprogramowania niezbędnego do obsługi procesów dystrybucyjnych (Distribution System) wraz z danymi zawartymi w nim.

Takie rozumienie przepisów w podobnych stanach faktycznych, tj. w sytuacji sprzedaży wybranych składników majątku wraz z przeniesieniem pracowników, przyjmuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych przez siebie indywidualnych interpretacjach podatkowych, m.in.: w indywidualnej interpretacji z 28 października 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.660.2024.2.AWY, indywidualnej interpretacji z 27 listopada 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.732.2024.2.MK.

Zdaniem Zainteresowanych, Planowana Transakcja, tj. dostawa towarów oraz świadczenie usług, jak opisano powyżej powinna być opodatkowana według stawki podstawowej, która na dzień sporządzania niniejszego wniosku wynosi 23%.

Zgodnie zaś z art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 Ustawy o VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. W efekcie, Sprzedająca zobowiązana będzie do wystawienia faktury dokumentującej Planowaną Transakcję.

Stanowisko Zainteresowanych do pytania nr 3:

W ocenie Zainteresowanych Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Sprzedającą dokumentującą Planowaną Transakcję na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych do pytania nr 3:

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT, należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w myśl którego: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.” Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy: „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.”.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 Ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, stosownie do którego: „Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.”.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast według przepisu art. 88 ust. 4 Ustawy o VAT: „Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.”.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy:

  • zostaną spełnione pozytywne przesłanki określone w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, a gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz
  • nie zaistnieją ograniczenia określone w art. 88 Ustawy o VAT, w tym w szczególności art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz z uwagi na to, iż:

  • Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT;
  • od chwili nabycia składników wchodzących w skład Planowanej Transakcji, Spółka będzie wykorzystywała nabyte towary lub usługi od Spółki do wykonywania czynności opodatkowanych;
  • składniki wchodzące w skład Planowanej Transakcji nie będą stanowić ZCP;
  • Planowana Transakcja będzie stanowiła sprzedaż podlegającą opodatkowaniu VAT;
  • otrzymane od Sprzedającej faktury VAT nie będą dokumentowały transakcji zwolnionej z podatku VAT,

to Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Sprzedającą dokumentującej Planowaną Transakcję jako podatnik wykorzystujący nabyte składniki majątku do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Takie podejście znajduje potwierdzenie w wydanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych, przykładowo w:

  • interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2023 r. o sygn. 0114-KDIP1-1.4012.207.2023.1.AKA, w której organ podatkowy wskazał, że: „W konsekwencji skoro zbywane składniki w ramach transformacji przez Państwa wybranych sklepów własnych w autoryzowane punkty sprzedaży prowadzone przez określonych Agentów nie będą stanowiły zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to transakcja zbycia tych składników nie będzie mogła być wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, a czynność zbycia składników majątkowych, które nie będą tworzyły zorganizowanej części przedsiębiorstwa - nie będzie podlegała wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem VAT. Transakcja ta będzie stanowiła, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy i odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy. Tym samym, dostawę każdego składnika majątku, który będzie przenoszony na rzecz Agentów należy opodatkować podatkiem VAT według stawki podatku właściwej dla każdego poszczególnego składnika.”
  • interpretacji indywidualnej z 19 stycznia 2023 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.529.2022.2.NF, w której organ podatkowy wskazał, że: „W przypadku uznania, że sprzedaż opisanego zespołu składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład H nie stanowiła transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT Zainteresowany miał prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę w związku z tą transakcją.”
  • interpretacji indywidualnej z 5 maja 2020 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.141.2020.2.LS, w której organ podatkowy przyjął stanowisko, że: „Jak już wskazano wcześniej pomiędzy Sprzedającym i Kupującym dojdzie do odpłatnej dostawy budynków i budowli posadowionych na Stacjach Paliw; prawa własności działek; praw wieczystego użytkowania gruntów oraz ruchomości, składających się na Stacje Paliw; praw z umów dzierżawy do stacji dzierżawionych przez Sprzedającego (i związanych z nimi prawem do korzystania z budowli i urządzeń znajdujących się na tych nieruchomościach); paliwa znajdującego się w zbiornikach przy Stacjach Paliw; Licencji, a czynności te będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, (tj. będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT). (...) Zatem biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie warunki do odliczenia będą spełnione i Kupującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem budynków i budowli posadowionych na Stacjach Paliw; prawa własności działek; praw wieczystego użytkowania gruntów oraz ruchomości, składających się na Stacje Paliw; praw z umów dzierżawy do stacji dzierżawionych przez Sprzedającego (i związanych z nimi prawem do korzystania z budowli i urządzeń znajdujących się na tych nieruchomościach); paliwa znajdującego się w zbiornikach przy Stacjach Paliw; Licencji będących przedmiotem transakcji pomiędzy Sprzedającym a Kupującym, o ile nie zaistnieją przesłanki wynikające z art. 88 ustawy.”

Podsumowując, Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Sprzedającą w związku z Planowaną Transakcją na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie nieuznania Planowanej Transakcji za czynność zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT, uznania Planowanej Transakcji za czynność opodatkowaną podatkiem VAT, która powinna być udokumentowana fakturą oraz prawa Spółki do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Sprzedającą.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przepisy art. 6 wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Przy czym należy zaznaczyć, że użyte w cyt. przepisie sformułowanie „transakcje zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Należy zauważyć, że powyższa regulacja stanowi implementację art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady.

W świetle art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Jak już wskazano, ustawodawca na mocy art. 6 pkt 1 ustawy wyłączył od opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie przedsiębiorstwa oraz składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Ponadto, przy ocenie, czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:

  • zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
  • faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że:

„(…) celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego”.

Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

W kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE należy wskazać, że nie ma podstaw do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ jeśli dany zespół składników będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, to spełnione zostaną przesłanki pozwalające uznać, z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności, że doszło do wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.

Ponadto, w wyroku z 21 czerwca 2012 r., sygn. akt I FSK 1586/11 NSA zauważył, że:

„Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. (…) Jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega podatkowi od towarów i usług”.

Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę itp. na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu możliwe musi być kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z opisu sprawy wynika, że A. sp. z o.o. („Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest częścią międzynarodowej grupy C. zarządzającej markami branży gastronomicznej np. D., E., F. czy G.

B. sp. z o.o. („Zainteresowana” lub „Sprzedająca”) również jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Sprzedająca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o następujące segmenty:

a.H.,

b.I.,

c.J.,

d.K.,

e.L.,

f.M.,

g.N.,

h.O.

W ramach segmentu działalności O., Sprzedająca świadczy usługi zarządzania dystrybucją i łańcuchem dostaw dla C. oraz pozostałych klientów niepowiązanych z C. w zakresie obsługi m.in. takich marek jak: D., F., E., G.

Mając na uwadze, że C. jest obecnie największym klientem Sprzedającej w ramach segmentu O., to Sprzedająca planuje sprzedaż na rzecz Spółki niektórych składników majątku związanych ze świadczeniem usług z segmentu O. oraz przeniesienie większej części pracowników zaangażowanych w świadczenie przedmiotowych usług związanych z tymi składnikami majątku (w tym głównie z działu O., ale również z innych działów, np. H.).

W ramach Planowanej Transakcji Sprzedająca zamierza sprzedać na rzecz Spółki niektóre składniki majątku związane ze świadczeniem usług z segmentu O. oraz przenieść wybranych pracowników związanych z segmentem O., którzy wykonują swoje obowiązki w ramach świadczenia usług zarządzania dystrybucją i łańcuchem dostaw dla klienta C. oraz jego marek w oparciu o przedmiotowe składniki majątku, tj.:

a.laptopy,

b.monitory komputerowe,

c.stacje dokujące do laptopów,

d.telefony komórkowe,

e.biurka i krzesła,

f.majątkowe prawa autorskie do oprogramowania niezbędnego do obsługi procesów dystrybucyjnych (Distribution System) wraz z danymi w nim zawartymi.

Jednocześnie Planowana Transakcja nie obejmie przeniesienia innych elementów niż tych wprost wskazanych w definicji Planowanej Transakcji, w szczególności nie obejmie przeniesienia ze Sprzedającej na Spółkę:

a.praw i obowiązków z umów zawartych z klientami Sprzedającej,

b.jakichkolwiek oznaczeń indywidualizujących Sprzedającą,

c.własności nieruchomości oraz innych praw rzeczowych do nieruchomości,

d.praw wynikających z umów najmu lub dzierżawy nieruchomości,

e.jakichkolwiek wierzytelności (w tym wierzytelności z rachunków bankowych), praw z papierów wartościowych, środków pieniężnych,

f.jakichkolwiek zobowiązań, w tym handlowych,

g.praw własności czy praw do korzystania na podstawie umowy najmu czy leasingu z floty samochodów służbowych,

h.tajemnicy przedsiębiorstwa,

i.ksiąg i dokumentów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Sprzedającą.

Transfer pracowników w ramach Planowanej Transakcji Spółka i Sprzedająca uznają za przejście zakładu pracy (lub części zakładu pracy) w rozumieniu art. 231 Kodeksu Pracy.

Na potrzeby Planowanej Transakcji w strukturze Sprzedającej zostanie wyodrębniony dział O. C., który zostanie w całości przeniesiony na Spółkę.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą tego, czy Planowana Transakcja będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy i w konsekwencji będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się do tych wątpliwości należy zauważyć, że – jak sami Państwo wskazali – w ramach transakcji dojdzie do przeniesienia jedynie niektórych składników majątkowych związanych ze świadczeniem usług z segmentu O.

Planowanej Transakcji nie będzie towarzyszył transfer szeregu kluczowych składników przedsiębiorstwa, takich jak praw i obowiązków z umów zawartych z klientami Sprzedającej, własności nieruchomości oraz innych praw rzeczowych do nieruchomości, praw wynikających z umów najmu lub dzierżawy nieruchomości, jakichkolwiek wierzytelności, praw z papierów wartościowych, czy środków pieniężnych.

Co istotne, Planowana Transakcja nie obejmie przeniesienia ze Sprzedającej na Spółkę jakichkolwiek zobowiązań. Należy natomiast wskazać, że zgodnie z cytowanym wcześniej art. 2 pkt 27e ustawy, zorganizowana część przedsiębiorstwa jest zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Brak przeniesienia zobowiązań przemawia więc za brakiem możliwości uznania przedmiotu Planowanej Transakcji za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Ponadto przedmiot Planowanej Transakcji nie będzie spełniał kryterium wyodrębnienia organizacyjnego ani finansowego niezbędnego dla celów zakwalifikowania tej Transakcji jako zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak bowiem wynika wprost z przedstawionego opisu sprawy, dział O. C. nie będzie wydzielony dokumentem w postaci uchwały zarządu, regulaminu lub statutu. Natomiast niespełnienie kryterium wyodrębnienia finansowego potwierdza fakt, że Sprzedająca nie prowadzi i nie będzie prowadzić dla przedmiotu Planowanej Transakcji oddzielnego budżetu czy planu finansowego. Sprzedająca nie sporządza i nie będzie sporządzać odrębnego sprawozdania finansowego (bilansu, rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych) dla przedmiotu Planowanej Transakcji. Sprzedająca nie prowadzi i nie będzie prowadzić oddzielnych rachunków bankowych dla przedmiotu Planowanej Transakcji.

Sprzedająca w księgach rachunkowych prowadzi konta analityczne do przychodów i kosztów otrzymywanych dla poszczególnych projektów biznesowych. Bez dokonywania dodatkowych obliczeń Sprzedająca nie jest w stanie określić na podstawie ksiąg rachunkowych jakie należności i zobowiązania można przypisać do pracowników i składników majątkowych będących przedmiotem Planowanej Transakcji.

Powyższe potwierdza zatem jednoznacznie, że przedmiot Planowanej Transakcji nie może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, a zatem w analizowanej sprawie nie dojdzie do zastosowania wyłączenia spod zakresu opodatkowania podatkiem VAT przewidzianego w art. 6 pkt 1 ustawy.

Jako że Planowana Transakcja nie może być wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, to będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko do pytania nr 1 uznaję za prawidłowe.

Państwa wątpliwości wyrażone w pytaniu nr 2 dotyczą ustalenia, czy Planowana Transakcja będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem VAT, która to czynność powinna być udokumentowana fakturą.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie może przysługiwać dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zwolnienie to nie ma zastosowania w odniesieniu do świadczenia usług, zatem zasadne jest rozpatrzenie, czy w związku z Planowaną Transakcją będzie miało ono zastosowanie do sprzedaży składników Transakcji stanowiących towary, czyli do laptopów, monitorów, stacji dokujących, telefonów komórkowych, biurek i krzeseł.

Zgodnie z Państwa wskazaniem, z tytułu nabycia laptopów, monitorów, stacji dokujących, telefonów komórkowych, biurek i krzeseł Sprzedającej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Sprzedająca wykorzystywała ww. składniki majątkowe wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem należy uznać, że w odniesieniu do składników Planowanej Transakcji stanowiących towary, czyli laptopów, monitorów, stacji dokujących, telefonów komórkowych, biurek i krzeseł, nie zostały spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Należy również w tym miejscu zauważyć, że dla czynności zbycia pracowników oraz majątkowych praw autorskich do oprogramowania przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy, nie przewidują zwolnienia od podatku VAT. Tym samym, sprzedaż ww. składników nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, a będzie podlegała opodatkowaniu stawką właściwą dla danego składnika majątku.

W związku z powyższym, sprzedaż całego przedmiotu Planowanej Transakcji Sprzedająca powinna opodatkować podatkiem VAT według stawki podatku właściwej dla poszczególnego sprzedawanego składnika majątkowego.

Odnosząc się do obowiązku udokumentowania Planowanej Transakcji fakturą, należy wskazać, że jak wynika z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie przez to się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z przywołanych przepisów wynika, że – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że zarówno Spółka, jak i Sprzedająca, są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, jak wskazano powyżej, Planowana Transakcja będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku. Wobec tego, Sprzedająca będzie zobowiązana udokumentować transakcję sprzedaży opisanych składników majątkowych oraz pracowników na rzecz Spółki, wystawiając fakturę z tego tytułu.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, zgodnie z którym Planowana Transakcja powinna być opodatkowana podatkiem VAT i powinna być udokumentowana fakturą, uznaję za prawidłowe.

Przechodząc z kolei do kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Sprzedającą, dokumentującej Planowaną Transakcję, należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, aby Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu otrzymanej faktury, faktura taka musiałaby dokumentować czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Jak wynika z okoliczności sprawy, Sprzedająca i Spółka są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT, a Planowana Transakcja będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki podatku VAT właściwej dla przedmiotu transakcji. Ponadto, Spółka będzie wykorzystywała pracowników i składniki majątku nabyte w ramach Planowanej Transakcji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, Spółka będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Sprzedającą, dokumentującej Planowaną Transakcję. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o VAT.

W zakresie części pytania oznaczonego we wniosku nr 2, dotyczącego określenia wysokości stawki podatku VAT dla Planowanej Transakcji, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.