Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.57.2025.1.RR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu pn.: (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

13 grudnia 2024 r. została zawarta pomiędzy Województwem (…) a Gminą (…) umowa nr (…) o dofinansowanie projektu: (…) w ramach Działania (…).

Całkowita wartość projektu wynosi (…) zł. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to (…) zł, a wkład własny gminy to (…) zł.

Zakres planowanego przedsięwzięcia obejmował będzie:

1. Zagospodarowanie terenu turystycznego w (…) na działce ewid. nr (…) obręb (…),

2. Zagospodarowanie terenu turystycznego w (…) na działkach ewid. nr (…), obręb (…).

Zagospodarowanie terenu turystycznego w (…) obejmuje:

  • przebudowę istniejącej wiaty na taras widokowy,
  • aranżację miejsc odpoczynku i rekreacji – instalację elementów małej architektury,
  • instalację elementów oświetlenia terenu zasilanych z energii odnawialnej (autonomiczne lampy solarne),
  • nowe nasadzenia i aranżacje zieleni rodzimych gatunków.

W ramach inwestycji przewidziano przebudowę istniejącej w północnej części terenu wiaty na taras widokowy. Obiekt, służący jako tymczasowy magazyn, oparty jest na konstrukcji z profili stalowych, ściany wypełnione blachą falistą, dach kryty eternitem. Ze względu na zły stan techniczny oraz zastosowane materiałów niebezpiecznych na terenie użyteczności publicznej, przewidziano demontaż zadaszenia oraz elementów z blachy. W tej lokalizacji przewidziano aranżację tarasu widokowego poprzez montaż elementów drewnianych typu deck. Wymiary wiaty: 530,00 x 920,00 cm, wysokość 320,00 cm. Planowane prace budowlane przewidują korytowanie pod projektowane nawierzchnie utwardzone ciągów pieszych i pieszo-jezdnych oraz wykopy dla wybudowania prefabrykowanych fundamentów projektowanych obiektów małej architektury. Pozyskane w ten sposób masy ziemne zostaną wykorzystane do rekultywacji i wyrównania terenu. Ze względu na charakter terenu oraz drzewostan wszelkie prace budowlane, a szczególnie prace związane z korytowaniem pod projektowane nawierzchnie oraz wykopy dla projektowanych fundamentów, prowadzone będą w bezpośrednim sąsiedztwie drzew ręcznie. Powstaną: ciąg pieszy z nawierzchni kruszyw mineralnych utwardzonych żywicą epoksydową o długości 12,5 m oraz ciąg pieszy z kruszyw mineralnych nieutwardzonych o długości 337,50 m. Projekt przewiduje aranżację terenu jako ogólnodostępnego terenu zieleni publicznej o charakterze turystycznym.

Zagospodarowanie terenu turystycznego w (…) obejmuje:

  • budowę ciągu pieszo-jezdnego z nawierzchni z elementów betonowych przerośniętych trawą o długości 87,25 m oraz ciągu pieszego z nawierzchni mineralnej utwardzonego żywicą epoksydową o długości 61,6 m,
  • rozbiórkę istniejących elementów zagospodarowania terenu,
  • aranżację miejsc odpoczynku i rekreacji – instalację elementów małej architektury,
  • przebudowę instalacji i wymianę elementów oświetlenia terenu,
  • nowe nasadzenia i aranżację zieleni.

W ramach projektu zaplanowano przebudowę istniejącej sieci instalacji elektroenergetycznej zasilającej oświetlenie terenu, wymianę latarni parkowych i przyłączenie do istniejącej na terenie skrzynki przyłączeniowej. W ramach inwestycji przewidziano rozbiórkę ogrodzenia dawnego placu zabaw oraz elementów małej architektury znajdujących się w złym stanie technicznym. Ze względu na planowaną przebudowę instalacji oświetlenia terenu przewidziano demontaż istniejących lamp oświetleniowych wraz z instalacją zasilającą oraz montaż nowych opraw na nowych słupach oświetleniowych. Zaplanowane nowe nasadzenia i aranżacje zieleni wykorzystują naturalne walory terenu jakimi są naturalne zbiorniki wodne otoczone terenami leśnymi i zaroślowymi.

Ponadto w projekcie zastosowano rozwiązania ułatwiające dostęp odbiorcom za pomocą narzędzi i usług cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem integracji osób znajdujących się w trudniejszej sytuacji tj. osób ze szczególnymi potrzebami – aplikacja mobilna wraz z przygotowaniem naklejek z kodami QR na wiatach oraz audioprzewodnik umożliwiający korzystanie z powstałej infrastruktury osobom niedowidzącym, a także opracowanie aplikacji mobilnej wraz z przygotowaniem naklejek z kodami QR umieszczonych na rozstawionych na terenie gminy wiatach turystycznych. Dzięki temu możliwe będzie m.in. uzyskanie ogólnych informacji o gminie (…) i poszczególnych miejscowościach oraz ich atrakcjach turystycznych.

Z powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury korzystać będą nieodpłatnie mieszkańcy gminy (…) i turyści odwiedzający gminę.

Pytanie

Czy Gmina (…) ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu pn.: (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie (…) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach projektu pn.: (…).

Wynika to z faktu, że powstała w wyniku projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mieszkańcy Gminy oraz turyści odwiedzający gminę z powstałej infrastruktury korzystać będą nieodpłatnie. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT (Gminie) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Tym samym ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT powoduje, że podatnik (Gmina) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Gmina zarówno obecnie, jak i w przyszłości nie będzie osiągać żadnych dochodów mających związek z przedmiotowym projektem, ani nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem VAT, której służyłyby wydatki poniesione w związku z projektem.

Zgodnie z powołanym wyżej artykułem podatnikowi (Gminie), o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w związku z realizacją projektu. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.: nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT – ten warunek Gmina spełnia oraz nabywane towary/usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – nabyte towary/usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyły będą wyłącznie procedowaniu i realizacji zadań publicznych, nieodpłatnych i nieopodatkowanych na mocy obowiązujących przepisów. Mieszkańcy i turyści z powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury będą korzystać nieodpłatnie, tym samym drugiego warunku Gmina nie spełnia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten, określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 15 ust. 6 ustawy stanowi, że:

Za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami od towarów i usług, w związku z realizacją zadań, do których zostały powołane. Swoje zadania realizują bowiem jako podmioty prawa publicznego. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Działania o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie, odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu pn.: (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali w treści wniosku - powstała w wyniku projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz będzie służyła realizacji zadań publicznych. Mieszkańcy Gminy oraz turyści odwiedzający gminę z powstałej infrastruktury korzystać będą nieodpłatnie.

Reasumując, nie będzie Państwu przysługiwała możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu pn.: (…), ponieważ warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy nie zostaną spełnione.

Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.