
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest twórcą technologii i oprogramowania do (…). Spółka kreuje programy i aplikacje dla (…) oraz dla (…) z tzw. (…).
Wnioskodawca posiada siedzibę oraz miejsce prowadzenia działalności w Polsce. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in.: działalność związana z oprogramowaniem, sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania, pozostała działalność wydawnicza, działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania, działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka udziela licencji na własne oprogramowanie komputerowe, a także oferuje inne usługi, np. szkolenia lub konsultacje informatyczne.
Wnioskodawca udziela licencji na swoje oprogramowanie w dwóch modelach:
- modelu licencji bezterminowej, w ramach którego Spółka udziela niewyłącznej licencji na czas nieoznaczony, tzw. licencja wieczysta (model ten nie jest przedmiotem niniejszego zapytania) oraz
- modelu subskrypcji, w ramach którego Spółka udziela niewyłącznej licencji na czas oznaczony (dalej: Subskrypcja).
Subskrypcja jest ograniczona czasowo i umożliwia korzystanie z oprogramowania w ustalonym okresie, po czym wymaga odnowienia, aby użytkownik mógł dalej korzystać z jego funkcjonalności.
Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie usługi Subskrypcji. Przy czym, Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że oprogramowanie dostępne w ramach usługi Subskrypcji może być udostępniane na dwa sposoby, poprzez:
- rozwiązania chmurowe oraz
- rozwiązania desktopowe.
W rozwiązaniu chmurowym oprogramowanie jest udostępniane zdalnie, poprzez infrastrukturę chmurową Spółki, co oznacza, że użytkownik ma do niego dostęp z poziomu przeglądarki internetowej lub dedykowanego portalu, bez konieczności instalacji na urządzeniach końcowych (dalej: Subskrypcja chmurowa).
Rozwiązanie desktopowe wymaga pobrania i zainstalowania oprogramowania na komputerze użytkownika, przy czym dalsze korzystanie jest zależne od aktywnej Subskrypcji (dalej: Subskrypcja desktopowa).
W tym miejscu należy wskazać, że Spółka zamierza przeprowadzić zmiany wybranych regulaminów funkcjonujących dotychczas w Spółce. Zmiany będą dotyczyły regulaminów odnoszących się do usługi Subskrypcji chmurowej oraz Subskrypcji desktopowej, w szczególności (i) umowy licencyjnej użytkownika końcowego, (ii) regulaminu produktów i usług chmurowych i (iii) regulaminu ERP w chmurze. Zmiany te mają na celu uzupełnienie lub doprecyzowanie istotnych zapisów, m.in. odnoszących się do procedury potwierdzenia dokonania odnowienia Subskrypcji (desktopowej oraz chmurowej), momentu dokonania odnowienia Subskrypcji (desktopowej oraz chmurowej), dookreślenie elementów wchodzących w skład usługi Subskrypcji (desktopowej oraz chmurowej). Planowana zmiana regulaminów ma przede wszystkim biznesowy charakter polegający na chęci większego usprawnienia świadczonej przez Spółkę usługi Subskrypcji zarówno w modelu chmurowym, jak i desktopowym.
Proces dostosowania regulaminów jest dla Spółki przedsięwzięciem mającym znaczenie biznesowe i wizerunkowe, ponieważ wprowadzone zmiany w ww. regulaminach powodują, iż będą one bardziej transparentne dla klientów i dostosowane do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych.
Przedstawione zmiany mają na celu nie tylko wyklarowanie dotychczasowych wątpliwości użytkowników i klientów Spółki, usprawnienie korzystania z usług Spółki, ale również podkreślenie innowacyjnego charakteru oferowanych rozwiązań oraz dostosowanie ich do wymogów nowoczesnych technologii.
W związku z powyższym, Spółka składa niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego dla opisanych we wniosku usługi Subskrypcji (desktopowej oraz chmurowej), zgodnie z zasadami świadczenia usług, które będą obowiązywać po wprowadzeniu zmian w regulaminach.
Planowany model udostępniania oprogramowania w formie Subskrypcji (desktopowej oraz chmurowej), po dokonaniu opisywanych wyżej zmian będzie przedstawiał się w następujący sposób:
Subskrypcja desktopowa
Okres, na który użytkownikowi udzielany będzie dostęp do oprogramowania w formie Subskrypcji desktopowej, co do zasady będzie wynosił 12 miesięcy, liczone od dnia przyjęcia przez Spółkę zamówienia, przy czym w zależności od potrzeb klienta, okres ten może być dłuższy lub krótszy, w zależności od indywidualnych uzgodnień.
Ww. zamówienie to dokument potwierdzający rodzaj licencji, którą nabył użytkownik, w tym m.in. liczbę licencji, rodzaje licencji, moduły i komponenty, wynagrodzenie Spółki.
Umowa licencyjna użytkownika końcowego będzie zawierana między Spółką, a użytkownikami, każdorazowo na podstawie zamówienia w formie pisemnej lub dokumentowej lub poprzez złożenie zamówienia w sklepie internetowym Spółki.
Zgodnie z zapisami umowy licencyjnej użytkownika końcowego, pierwsze udzielenie Subskrypcji desktopowej będzie następowało każdorazowo na podstawie zamówienia, z chwilą przekazania przez Spółkę klucza licencyjnego.
Przez przekazanie klucza licencyjnego należy rozumieć, że Wnioskodawca będzie udostępniał oprogramowanie w formie Subskrypcji desktopowej poprzez wysłanie drogą mailową linku do samodzielnego pobrania i instalacji plików instalacyjnych przez klienta wraz z innymi informacjami dotyczącymi nabywanej Subskrypcji desktopowej (w przypadku pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej).
Zapłata wynagrodzenia na rzecz Spółki będzie następowała we wskazanym w umowie licencyjnej użytkownika końcowego terminie, wynoszącym zasadniczo 14 dni od dnia dostarczenia przez Spółkę faktury w wersji elektronicznej.
Co istotne, w momencie składania zamówienia na pierwsze udzielenie Subskrypcji desktopowej, klientowi znana jest jedynie kwota wynagrodzenia, jaką będzie zobowiązany uiścić na rzecz Spółki za pierwsze udzielenie Subskrypcji desktopowej. Na moment składania zamówienia użytkownikowi nie będzie znana kwota wynagrodzenia, jaką będzie zobowiązany uiścić na rzecz Spółki za (ewentualne) odnowienie Subskrypcji desktopowej.
Faktury za pierwsze udzielenie Subskrypcji desktopowej będą wystawiane po złożeniu przez użytkownika zamówienia, w chwili pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej. Na fakturze dokumentującej zakup Subskrypcji desktopowej wskazywany będzie konkretny okres, na jaki została zakupiona usługa, np. „na okres 12 miesięcy”.
Faktura będzie wystawiana po zawarciu umowy i udzieleniu praw licencyjnych.
Sama zapłata wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy nie będzie warunkowała pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej (tj. udzielenia praw licencyjnych) na umówiony okres. Jak zostało wyżej wskazane, zgodnie z zapisami umowy licencyjnej użytkownika końcowego, pierwsze udzielenie Subskrypcji desktopowej będzie następowało z chwilą przekazania oprogramowania (tj. klucza licencyjnego).
Dla celów niniejszego zapytania należy wskazać, że nabywca usługi Subskrypcji desktopowej nie będzie uiszczał za nią płatności (zaliczki, zadatku, przedpłaty) przed pierwszym udzieleniem przez Spółkę Subskrypcji desktopowej (tj. klucza licencyjnego), przez co kwestia momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku otrzymania zaliczki, zadatku, przedpłaty w rozumieniu ustawy o VAT nie jest przedmiotem zapytania Spółki.
Po upływie okresu obowiązywania Subskrypcji desktopowej, usługa ta będzie automatycznie przedłużana na kolejny analogiczny okres, na jaki pierwotnie była udzielona, chyba że użytkownik wypowie usługę z co najmniej 45-dniowym wyprzedzeniem, ze skutkiem na koniec bieżącego okresu. Wypowiedzenie Subskrypcji desktopowej będzie wiązało się z utratą prawa do korzystania z oprogramowania - wraz z upływem bieżącego okresu obowiązywania Subskrypcji desktopowej.
Wskazane powyżej automatyczne przedłużenie Subskrypcji desktopowej nazywane będzie odnowieniem Subskrypcji desktopowej. Odnowienie Subskrypcji desktopowej będzie następowało pierwszego dnia okresu następującego po okresie na jaki Subskrypcja desktopowej została wcześniej udzielona.
Mając na uwadze powyższe, Spółka w szczególności wskazuje, że przez odnowienie Subskrypcji desktopowej należy rozumieć każde kolejne (następujące po pierwszym), nabycie przez klienta usługi Subskrypcji desktopowej. Spółka będzie potwierdzała odnowienie Subskrypcji desktopowej za pośrednictwem eBOK (czyli tzw. elektronicznego biura obsługi klienta - serwisu, do którego użytkownik może się zalogować, żeby uzyskać podstawowe informacje na temat usług nabywanych od Spółki), gdzie ujawniane są informacje o dokonanym odnowieniu i dacie dokonanego odnowienia oraz dodatkowo Spółka będzie potwierdzała odnowienie Subskrypcji desktopowej za pośrednictwem wiadomości e-mail.
W przypadku odnowienia Subskrypcji desktopowej, Spółka nie będzie wysyłała ponownie klucza licencyjnego.
Ponadto, w dniu odnowienia Subskrypcji desktopowej lub w kolejnych dniach po dniu odnowienia Subskrypcji desktopowej użytkownik będzie otrzymywał fakturę za odnowiony dostęp do oprogramowania w formie Subskrypcji desktopowej. Termin płatności, tak jak w przypadku pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej, będzie wynosił 14 dni od dnia dostarczenia przez Spółkę faktury w wersji elektronicznej. Na fakturze dokumentującej kolejny zakup Subskrypcji desktopowej wskazywany będzie konkretny okres, na jaki została zakupiona usługa, np. „na okres 12 miesięcy”.
Niemniej jednak, Wnioskodawca zastrzega, że ma prawo do wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym i wstrzymania świadczenia usług, jeżeli klient opóźni się z zapłatą wynagrodzenia na rzecz Spółki, a następnie, po wezwaniu przez Spółkę do dokonania tej zapłaty (z terminem wyznaczonym na dokonanie zapłaty nie krótszym niż 30 dni) wyznaczony termin bezskutecznie upłynie.
Subskrypcja desktopowa nie będzie odnawiała się w związku z płatnością - zapłata wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy nie będzie warunkowała odnowienia Subskrypcji desktopowej.
Dla celów niniejszego zapytania należy wskazać, że nabywca usługi odnowienia Subskrypcji desktopowej nie będzie uiszczał za nią płatności (zaliczki, zadatku, przedpłaty) przed odnowieniem Subskrypcji desktopowej (tj. przed dniem odnowienia), przez co kwestia momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku otrzymania zaliczki, zadatku, przedpłaty w rozumieniu ustawy o VAT nie jest przedmiotem zapytania Spółki.
Odnowienie Subskrypcji desktopowej nastąpi zgodnie z obowiązującym cennikiem - do klienta wysyłany będzie mail przed odnowieniowy, który będzie wskazywał nową cenę, z którego klient dowie się, ile będzie wynosiła cena za odnowienie Subskrypcji desktopowej. Zatem w momencie odnowienia, klientowi znana będzie jedynie kwota wynagrodzenia, jaką będzie zobowiązany uiścić na rzecz Spółki za konkretne, bieżące odnowienie Subskrypcji desktopowej, nie zaś za (ewentualne) przyszłe odnowienia Subskrypcji desktopowej.
W ramach świadczenia usługi Subskrypcji desktopowej, Spółka będzie zapewniała użytkownikom także kompleksowe wsparcie, służące efektywnemu korzystaniu z Subskrypcji desktopowej przez cały okres trwania usługi.
W ramach pakietu wsparcia oferowanego w ramach usługi Subskrypcji desktopowej, Spółka będzie zapewniała:
- aktualizacje prawne oraz aktualizacje funkcjonalne oprogramowania, eliminujące zidentyfikowane błędy w jego działaniu, dostosowującego oprogramowanie do zmian w przepisach prawa, czy też obejmującego dostarczanie nowych wersji dotychczasowego oprogramowania;
- dostęp do społeczności użytkowników, w ramach której klienci będą mogli m.in. zadawać pytania innym użytkownikom oraz ekspertom Spółki, dzielić się wiedzą i doświadczeniem, brać udział w dyskusjach;
- centrum pomocy zawierające informacje, przewodniki i instrukcje dotyczące potencjalnych problemów lub odpowiedzi na częste pytania;
- ewentualnie inne funkcjonalności, takie jak: wsparcie techniczne (za pomocą eBOK, czatu, telefonu - infolinia), oddzwonienie na życzenie, pierwszeństwo obsługi, pomoc zdalną
- dalej: Utrzymanie 1.
Wnioskodawca zaznacza, iż Utrzymanie 1 będzie stanowiło integralną część usługi Subskrypcji desktopowej. Spółka będzie zapewniała Utrzymanie 1 przez cały okres, na który zostanie zakupiona Subskrypcja desktopowa. Wynagrodzenie za usługę (Subskrypcji desktopowej wraz z Utrzymaniem 1), dla danego klienta, będzie wyrażone jedną ceną (nie będzie zawierać podziału na poszczególne czynności).
Niezależnie od zakupu Subskrypcji desktopowej wraz z Utrzymaniem 1, Spółka oferuje także możliwość dodatkowego nabycia innych usług wspierających działanie Subskrypcji desktopowej, niemniej jednak Wnioskodawca zaznacza, że oddzielnie nabywane usługi wspierające działanie Subskrypcji desktopowej nie są przedmiotem niniejszego zapytania.
Subskrypcja chmurowa
Subskrypcja chmurowa będzie polegała na udostępnieniu przez Spółkę klientowi oprogramowania do korzystania w modelu Software as a Service (SaaS). Oznacza to, że Spółka będzie przekazywała zdalny dostęp do oprogramowania, w ramach udzielonej licencji (na zasadzie Subskrypcji) oraz w okresie na jaki usługa została zakupiona oraz w wybranym przez klienta zakresie, wynikającym z zamówienia.
Okres, na który użytkownikowi udzielany jest dostęp do oprogramowania w formie Subskrypcji chmurowej, co do zasady wynosi 12 miesięcy, liczone od dnia przyjęcia przez Spółkę zamówienia, przy czym w zależności od potrzeb klienta, okres ten może być dłuższy lub krótszy, w zależności od indywidualnych uzgodnień.
Wspomniane wyżej zamówienie to dokument potwierdzający m.in. nabycie przez klienta usługi Subskrypcji chmurowej oraz jej przedmiot i okres, na który udzielany jest dostęp do oprogramowania. Z chwilą realizacji zamówienia przez Spółkę wchodzi w życie umowa określająca prawa i obowiązki Spółki i klienta, której przedmiotem są usługi Subskrypcji chmurowej. Treść umowy ustalana jest w oparciu o zamówienie i ww. regulamin produktów i usług chmurowych Spółki.
Umowa będzie zawierana między Spółką a użytkownikami, każdorazowo na podstawie zamówienia w formie pisemnej lub dokumentowej lub poprzez złożenie zamówienia w sklepie internetowym Spółki.
Zgodnie z zapisami regulaminów odnoszących się do Subskrypcji chmurowej, pierwsze udzielenie Subskrypcji chmurowej następuje z chwilą przekazania przez Spółkę klucza licencyjnego.
Jednocześnie, w Spółce występują także wybrane funkcjonalności Subskrypcji chmurowej, co do których, zgodnie z zapisami regulaminów, pierwsze udzielenie Subskrypcji chmurowej następuje z chwilą uiszczenia opłaty przewidzianej w danym zamówieniu - przypadki takie nie są przedmiotem niniejszego zapytania.
Zatem Wnioskodawca będzie przekazywał dostęp do oprogramowania w formie Subskrypcji chmurowej poprzez wysłanie drogą mailową wiadomości powitalnej zawierającej link aktywacyjny lub inną metodę aktywacji dostępu (dane logowania, numer seryjny oprogramowania) do klienta wraz z innymi informacjami dotyczącymi nabywanej Subskrypcji chmurowej (w przypadku pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej) - tzw. udzielenie klucza licencyjnego.
Zapłata wynagrodzenia na rzecz Spółki będzie następowała w terminie wskazanym w regulaminach dotyczących Subskrypcji chmurowej, wynoszącym zasadniczo 14 dni od dnia dostarczenia przez Spółkę faktury w wersji elektronicznej.
Co istotne, w momencie składania zamówienia na pierwsze udzielenie Subskrypcji chmurowej, klientowi znana jest jedynie kwota wynagrodzenia, jaką będzie zobowiązany uiścić na rzecz Spółki za pierwsze udzielenie Subskrypcji chmurowej. Na moment składania zamówienia użytkownikowi nie będzie znana kwota wynagrodzenia, jaką będzie zobowiązany uiścić na rzecz Spółki za (ewentualne) odnowienie Subskrypcji chmurowej.
Na fakturze dokumentującej zakup Subskrypcji chmurowej wskazywany będzie konkretny okres, na jaki została zakupiona usługa, np. „na okres 12 miesięcy”.
Faktura będzie wystawiana po zawarciu umowy i udzieleniu praw licencyjnych. Zapłata wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy nie będzie warunkowała pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej (tj. udzielenia praw licencyjnych) na umówiony okres. Jak zostało wyżej wskazane, pierwsze udzielenie Subskrypcji chmurowej będzie następowało z chwilą przekazania oprogramowania tj. klucza licencyjnego.
Dla celów niniejszego zapytania należy wskazać, że nabywca usługi Subskrypcji chmurowej nie będzie uiszczał za nią płatności (zaliczki, zadatku, przedpłaty) przed pierwszym udzieleniem przez Spółkę Subskrypcji chmurowej (tj. klucza licencyjnego), przez co kwestia momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku otrzymania zaliczki, zadatku, przedpłaty w rozumieniu ustawy o VAT nie jest przedmiotem zapytania Spółki.
Po upływie okresu obowiązywania Subskrypcji chmurowej, usługa ta będzie automatycznie przedłużana na kolejny analogiczny okres, na jaki pierwotnie była udzielona, chyba że użytkownik wypowie usługę z co najmniej 45-dniowym wyprzedzeniem, ze skutkiem na koniec bieżącego okresu. Wypowiedzenie Subskrypcji chmurowej będzie wiązało się z utratą prawa do korzystania z oprogramowania - wraz z upływem bieżącego okresu obowiązywania Subskrypcji chmurowej.
Wskazane powyżej automatyczne przedłużenie Subskrypcji chmurowej nazywane będzie odnowieniem Subskrypcji chmurowej. Odnowienie Subskrypcji chmurowej będzie następowało pierwszego dnia okresu następującego po okresie na jaki Subskrypcja chmurowa została wcześniej udzielona.
Mając na uwadze powyższe, Spółka w szczególności wskazuje, że przez odnowienie Subskrypcji chmurowej należy rozumieć każde kolejne (następujące po pierwszym), nabycie przez klienta usługi Subskrypcji chmurowej. Spółka będzie potwierdzała odnowienie Subskrypcji chmurowej za pośrednictwem eBOK (czyli tzw. elektronicznego biura obsługi klienta - serwisu, do którego użytkownik może się zalogować, żeby uzyskać podstawowe informacje na temat usług nabywanych od Spółki), gdzie ujawniane są informacje o dokonanym odnowieniu i data dokonanego odnowienia oraz dodatkowo Spółka będzie potwierdzała odnowienie Subskrypcji chmurowej za pośrednictwem wiadomości e-mail.
W przypadku odnowienia Subskrypcji chmurowej, Spółka nie będzie wysyłała ponownie klucza licencyjnego.
Ponadto, w dniu odnowienia Subskrypcji chmurowej lub w kolejnych dniach po dniu odnowienia Subskrypcji chmurowej użytkownik będzie otrzymywał fakturę za odnowiony dostęp do oprogramowania w formie Subskrypcji chmurowej. Termin płatności, tak jak w przypadku pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej, będzie wynosił 14 dni od dnia dostarczenia przez Spółkę faktury w wersji elektronicznej. Na fakturze dokumentującej kolejny zakup Subskrypcji chmurowej wskazywany będzie konkretny okres, na jaki została zakupiona usługa, np. „na okres 12 miesięcy”. Subskrypcja chmurowa również nie będzie odnawiała się w związku z płatnością, zapłata wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy nie będzie warunkowała odnowienia Subskrypcji chmurowej.
Niemniej jednak, Wnioskodawca zastrzega, że ma prawo do wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym i wstrzymania świadczenia usług, jeżeli klient opóźni się z zapłatą wynagrodzenia na rzecz Spółki, a następnie, po wezwaniu przez Spółkę do dokonania tej zapłaty (z terminem wyznaczonym na dokonanie zapłaty nie krótszym niż 30 dni) wyznaczony termin bezskutecznie upłynie.
Dla celów niniejszego zapytania należy wskazać, że nabywca usługi odnowienia Subskrypcji chmurowej nie będzie uiszczał za nią płatności (zaliczki, zadatku, przedpłaty) przed odnowieniem Subskrypcji chmurowej (tj. przed dniem odnowienia), przez co kwestia momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku otrzymania zaliczki, zadatku, przedpłaty w rozumieniu ustawy o VAT nie jest przedmiotem zapytania Spółki.
Odnowienie Subskrypcji chmurowej nastąpi zgodnie z obowiązującym cennikiem - do klienta wysyłany będzie mail przed odnowieniowy, który będzie wskazywał nową cenę, z którego klient dowie się, ile będzie wynosiła cena za odnowienie Subskrypcji chmurowej. Zatem w momencie odnowienia, klientowi znana będzie jedynie kwota wynagrodzenia, jaką będzie zobowiązany uiścić na rzecz Spółki za konkretne, bieżące odnowienie Subskrypcji chmurowej, nie zaś za (ewentualne) przyszłe odnowienia Subskrypcji chmurowej.
W ramach świadczenia usługi Subskrypcji chmurowej, Spółka będzie zapewniała użytkownikom także kompleksowe wsparcie, służące efektywnemu korzystaniu z Subskrypcji chmurowej przez cały okres trwania usługi.
W ramach pakietu oferowanego w zakresie usługi Subskrypcji chmurowej, Spółka będzie zapewniała utrzymanie oprogramowania na następujących zasadach:
- regularne dostosowywanie oprogramowania do rozwoju technologicznego i potrzeb rynku,
- bieżące dostosowywanie oprogramowania do zmian w obowiązujących przepisach prawa i innych norm, które wchodzą w życie w okresie obowiązywania umowy, lecz wyłącznie w zakresie funkcjonalności ujętych w oprogramowaniu,
- bieżące usuwanie usterek,
- informowanie użytkowników o istotnych zmianach dotyczących programu oraz o dostępności najnowszych wersji programu,
- dostęp do społeczności użytkowników, w ramach której klienci będą mogli m.in.
- zadawać pytania innym użytkownikom oraz ekspertom Spółki, dzielić się wiedzą i doświadczeniem, brać udział w dyskusjach;
- centrum pomocy zawierające informacje, przewodniki i instrukcje dotyczące potencjalnych problemów lub odpowiedzi na częste pytania;
- ewentualnie inne funkcjonalności, takie jak: wsparcie techniczne (za pomocą eBOK, czatu, telefonu - infolinia), oddzwonienie na życzenie, pierwszeństwo obsługi, pomoc zdalną - dalej: Utrzymanie 2.
Wnioskodawca zaznacza, iż Utrzymanie 2 będzie stanowiło integralną część usługi Subskrypcji chmurowej. Spółka będzie zapewniała Utrzymanie 2 przez cały okres, na który zostanie zakupiona Subskrypcja chmurowej. Wynagrodzenie za usługę (Subskrypcji chmurowej wraz z Utrzymaniem 2), dla danego klienta, będzie wyrażone jedną ceną (nie będzie zawierać podziału na poszczególne czynności).
Niezależnie od zakupu Subskrypcji chmurowej wraz z Utrzymaniem 2, Spółka oferuje także możliwość dodatkowego nabycia innych usług wspierających działanie Subskrypcji chmurowej, niemniej jednak Wnioskodawca zaznacza, że oddzielnie nabywane usługi wspierające działanie Subskrypcji chmurowej nie są przedmiotem niniejszego zapytania.
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej obowiązek podatkowy z tego tytułu będzie powstawał na gruncie VAT z chwilą udzielenia przez Spółkę klucza licencyjnego umożliwiającego rozpoczęcie korzystania przez klienta z oprogramowania Spółki?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, w przypadku odnowienia Subskrypcji desktopowej obowiązek podatkowy z tego tytułu będzie powstawał na gruncie VAT w pierwszym dniu, w którym nastąpiło odnowienie tej usługi?
3)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej obowiązek podatkowy z tego tytułu będzie powstawał na gruncie VAT z chwilą udzielenia przez Spółkę klucza licencyjnego umożliwiającego rozpoczęcie korzystania przez klienta z oprogramowania Spółki?
4)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku odnowienia Subskrypcji chmurowej obowiązek podatkowy z tego tytułu będzie powstawał na gruncie VAT w dniu, w którym nastąpiło odnowienie tej usługi?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej obowiązek podatkowy z tego tytułu będzie powstawał na gruncie VAT z chwilą udzielenia przez Spółkę klucza licencyjnego umożliwiającego rozpoczęcie korzystania przez klienta z oprogramowania Spółki.
2)Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku odnowienia Subskrypcji desktopowej obowiązek podatkowy z tego tytułu będzie powstawał na gruncie VAT w pierwszym dniu, w którym nastąpiło odnowienie tej usługi.
3)Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej obowiązek podatkowy z tego tytułu będzie powstawał na gruncie VAT z chwilą udzielenia przez Spółkę klucza licencyjnego umożliwiającego rozpoczęcie korzystania przez klienta z oprogramowania Spółki.
4)Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku odnowienia Subskrypcji chmurowej obowiązek podatkowy z tego tytułu będzie powstawał na gruncie VAT w dniu, w którym nastąpiło odnowienie tej usługi.
Uzasadnienie
Uwagi ogólne
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).
Zgodnie z zasadą ogólną, wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego kluczowe jest ustalenie momentu wykonania usługi w rozumieniu wskazanej powyżej regulacji ustawy o VAT. Przy czym, przepisy ustawy o VAT nie definiują momentu wykonania usługi ani w żaden sposób nie precyzują, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Niemniej jednak, mając na względzie rozumienie tego pojęcia wykształcone na gruncie praktyki interpretacyjnej oraz orzecznictwa sądów administracyjnych należy przyjąć, że o momencie faktycznego wykonania usługi decyduje jej charakter.
Jednocześnie, stosownie do treści art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
Z kolei jak wynika z treści art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
W powołanym art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, ustawodawca wprowadził unormowanie w zakresie usługi, która jest wykonywana w sposób ciągły przez pewien czas, natomiast rozliczenie należności za nią następuje w ramach określonego okresu. Przepisy dot. podatku VAT nie definiują pojęcia „usługi o charakterze ciągłym”. W związku z tym, praktyka odwołuje się do wykładni językowej, która sprowadza się do ustalenia znaczenia przymiotnika „ciągły”. W Słowniku Języka Polskiego PWN słowo to zdefiniowane zostało jako „trwający bez przerwy, powtarzający się stale, ciągnący się nieprzerwanie w przestrzeni”.
Warto w tym miejscu wskazać na wypracowaną w orzecznictwie definicję usług ciągłych. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 kwietnia 2012 r., sygn. akt I FSK 935/11 odniósł się do tego pojęcia następująco: „(...) sprzedaż o charakterze ciągłym (...) polega na świadczeniach ciągłych podatnika, obejmujących pewne stałe zachowania w czasie trwania stosunku obligacyjnego, zaspokajające interes odbiorcy tych świadczeń, poprzez ich trwały - pod względem czasowym i funkcjonalnym - charakter oraz cechujące się niemożliwością wyodrębnienia powtarzających się czynności podatnika, co jest charakterystyczne dla świadczeń ciągłych (okresowych)”.
Oprócz wykładni językowej, zwykło się także odwoływać do prawa cywilnego: „Pojęcie ciągłości rozumiane zgodnie z zasadami prawa cywilnego należy odnieść do pojęcia zobowiązania o charakterze ciągłym. Zobowiązanie takie wytwarza stosunek prawny oznaczony terminem lub nim nieoznaczony. Charakter tego zobowiązania jest trwały i mogą z niego wypłynąć obowiązki ciągłe lub okresowe” (tak: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z dnia 30 sierpnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.290.2023.4.KK). Z powyższego wynika, że za sprzedaż o charakterze ciągłym należy uznać sprzedaż odbywającą się bezustannie, stale, bez przerwy.
Wskazuje się także, że w zobowiązaniu ciągłym nie da się wyróżnić powtarzających się odrębnych czynności, które można byłoby zakwalifikować jako świadczenie samodzielne w określonym momencie (czasie). Innymi słowy, w przypadku świadczenia ciągłego nie sposób stwierdzić, że zostało ono zrealizowane w konkretnej dacie, ponieważ jest ono realizowane stale - stan realizacji świadczenia trwa - przez określony czas. Pod pojęciem usługi „ciągłej” należy więc rozumieć wynikające z zobowiązania o charakterze ciągłym, świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu się strony zobowiązanej do świadczenia.
W związku z powyższym sformułować można wniosek, że za sprzedaż ciągłą można uznać każdą usługę, która jest stale w fazie wykonywania, tzn. taką, która wykonywana jest nieprzerwanie przez czas trwania umowy i w której jednoznacznie można określić jedynie moment rozpoczęcia jej świadczenia, natomiast moment jej zakończenia, rozumianego jako definitywne wykonanie, nie jest z góry określony. Jest on wyznaczony przez datę obowiązywania umowy między kontrahentami.
Świadczenia o charakterze kompleksowym
W tym miejscu należy odnieść się także do koncepcji tzw. świadczeń kompleksowych. Każda czynność opodatkowana podatkiem VAT powinna być traktowana jako odrębna i samodzielna. W przypadku, gdy występuje pewien zbiór świadczeń, skutki podatkowe należy odnosić do każdej czynności. Występują jednak w obrocie gospodarczym takie transakcje, gdzie dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne zdarzenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.
Aby móc wskazać, że dane świadczenie jest świadczeniem złożonym (kompleksowym), powinno składać się ono z różnych czynności, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na świadczenie kompleksowe składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać czynności głównej bez czynności pomocniczej.
Powyższe znajduje odzwierciedlenie w bogatej, utrwalonej linii orzeczniczej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE). W swoich wyrokach TSUE niejednokrotnie wskazywał, iż jedna transakcja występuje wtedy, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (por. np. wyrok TSUE z dnia 17 stycznia 2013 r. w sprawie C- 224/11 BGŻ Leasing sp. z o.o.).
Jest tak również wówczas, gdy jedno lub kilka świadczeń stanowią świadczenie główne, natomiast pozostałe świadczenie lub świadczenia stanowią świadczenie lub świadczenia dodatkowe, które są traktowane z punktu widzenia podatkowego tak jak świadczenie główne. W szczególności świadczenie należy uznać za dodatkowe w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego (por. np. wyrok TSUE z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie C-155/12 RR Donnelley Global Turnkey Solutions Poland sp. z o.o.).
Jednocześnie, w wyroku z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service Srl TSUE wskazał, że aby stwierdzić, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową, należy w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie. W orzeczeniu tym TSUE wskazał na konieczność dokonania analizy charakteru transakcji także z punktu widzenia klienta, z uwagi na fakt, że to właśnie jego perspektywa powinna być podstawą do ustalenia, jaki był rzeczywisty charakter świadczenia.
Ad 1
Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, w pierwszej kolejności należy stwierdzić, iż zdaniem Wnioskodawcy, będzie świadczył on usługę pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej, stanowiącą świadczenie kompleksowe, w skład którego wchodzą elementy składowe (kalkulacyjne) w postaci świadczeń składających się na Utrzymanie 1.
W ocenie Spółki to właśnie pierwsze udzielenie Subskrypcji desktopowej, rozumiane jako pierwsze udzielenie licencji na oprogramowanie (w modelu Subskrypcji desktopowej) będzie mieć charakter świadczenia głównego z uwagi na fakt, iż uzyskanie licencji i wynikająca z tego możliwość korzystania z oprogramowania Spółki będzie kluczowym elementem usługi (z perspektywy nabywcy). Klient będzie dokonywał zakupu przedmiotowej usługi wyłącznie ze względu na fakt, iż będzie zależało mu na uzyskaniu licencji na oprogramowanie (w modelu Subskrypcji desktopowej) i umożliwieniu sobie wykorzystywania tego oprogramowania.
Z kolei świadczenia składające się na Utrzymanie 1 będą elementami niezbędnymi do wyświadczenia ww. usługi zasadniczej. Żadne z tych świadczeń - składających się na Utrzymanie 1 - nie będzie według Spółki miało charakteru tak przeważającego, aby sklasyfikować je jako świadczenie główne, a tym samym będą one miały charakter pomocniczy względem świadczenia głównego, z uwagi na fakt, iż nie będą stanowiły dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jedynie środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż ww. poszczególne elementy usługi kompleksowej będą stanowiły całość, z uwagi na wspólny cel oraz związek czasowy, jaki będzie zachodził pomiędzy nimi.
Należy przy tym zaznaczyć, że nabycie Utrzymania 1 byłoby bezcelowe, gdyby użytkownik nie nabył licencji na oprogramowanie w modelu Subskrypcji desktopowej.
Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż:
- nabycie Utrzymania 1 będzie obowiązkowe (nie będzie możliwości nabycia licencji w modelu Subskrypcji desktopowej bez nabycia Utrzymania 1);
- użytkownik będzie otrzymywał Utrzymanie 1 w ramach wynagrodzenia obejmującego udzielenie Subskrypcji desktopowej.
Zatem uwzględniając charakter usług Utrzymania 1, należy stwierdzić, że będą one usługami pomocniczymi, niezbędnymi do wyświadczenia usługi zasadniczej - pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej.
Zatem jeżeli można dostrzec element główny świadczenia oraz elementy pomocnicze (służące lepszemu wykorzystaniu usługi), świadczenie pomocnicze dzieli los podatkowy świadczenia głównego, w tym wypadku w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego. W konsekwencji, w opisanej sytuacji, moment powstania obowiązku podatkowego dla pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej oraz Utrzymania 1, należy określić jednolicie - z dniem właściwym dla powstania obowiązku podatkowego z tytułu pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej.
Odnosząc się do kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego, Wnioskodawca zaznacza, że w celu określenia, czy usługodawca realizuje usługę w sposób ciągły, w drodze wykonania świadczeń częściowych, czy też wykonuje usługę jednorazową, należy przeanalizować stosunek zobowiązaniowy łączący strony.
Analizę kwestii zastosowania przepisów dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego do usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej należy rozpocząć od wskazania, że w tym przypadku nie będzie miał zastosowania art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, gdyż ww. usługa nie będzie przyjmowana przez nabywcę częściowo.
W dalszej kolejności należy przeanalizować, czy usługę pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej będzie należało zakwalifikować jako usługę „o charakterze ciągłym”, dla której obowiązek podatkowy powinien być ustalany w oparciu o art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, tj. z upływem ustalonych okresów rozliczeniowych.
Zdaniem Wnioskodawcy, do świadczenia przez Spółkę usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej, art. 19a ust. 3 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, m.in. dlatego, że nie sposób będzie uznać, że ww. usługa jest stale w fazie wykonywania, ani że w świadczeniu Spółki nie da się wyróżnić powtarzających się odrębnych czynności, które można byłoby zakwalifikować jako świadczenie samodzielne w określonym momencie. Ponadto, niewłaściwe byłoby uznanie, że usługa pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej będzie polegała na godzeniu się na fakt, że użytkownik korzysta z oprogramowania Spółki.
Przeciwko zastosowaniu w tym przypadku art. 19a ust. 3 ustawy o VAT przemawiają także następujące okoliczności:
- faktyczne pierwsze udzielenie Subskrypcji desktopowej (udzielenie licencji rozumiane jako przekazanie dostępu do oprogramowania Spółki) nastąpi z chwilą przekazania przez Spółkę użytkownikowi klucza licencyjnego;
- pierwsze udzielenie Subskrypcji desktopowej nie będzie warunkowane płatnością, ani spełnieniem innych warunków;
- dla omawianej usługi nie będą ustalane następujące po sobie terminy płatności;
- płatność za pierwsze udzielenie Subskrypcji desktopowej będzie zasadniczo jednorazowa - na podstawie wystawionej faktury;
- w momencie złożenia zamówienia na udzielenie Subskrypcji desktopowej klient nie będzie znał kwoty wynagrodzenia, jaką będzie zobowiązany uiścić na rzecz Spółki za (ewentualne) odnowienie Subskrypcji desktopowej;
- dostęp do Subskrypcji desktopowej będzie przyznany na konkretny okres, co będzie także wskazywane na fakturze dokumentującej zakup usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej.
W świetle powyższych argumentów, zdaniem Wnioskodawcy, dla usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej obowiązek podatkowy będzie powstawał na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą wykonania usługi. Przy czym, dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego niezbędne jest określenie „chwili wykonania usługi”. Charakter usługi i datę jej wykonania definiują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady dotyczące danego rodzaju usług.
Za moment wykonania usługi w rozumieniu art. 19a ust. 1 ustawy o VAT należy przyjąć stan, kiedy wykonane zostały wszystkie świadczenia, do których usługodawca był zobowiązany w ramach określonego stosunku prawnego. Jest to więc określona sytuacja faktyczna, której zaistnienie wiąże się z wypełnieniem przez usługodawcę jego zobowiązań umownych składających się na daną usługę.
Zatem, za moment wykonania usługi w przedmiotowym przypadku należy przyjąć datę pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej, czyli udzielenia przez Spółkę klucza licencyjnego, ponieważ wówczas spełniona zostanie istota usługi - umożliwienie rozpoczęcie korzystania przez klienta z oprogramowania Spółki.
Wnioskodawca zaznacza także, że jego stanowisko znajduje potwierdzenie w wydawanych przez DKIS interpretacjach indywidualnych, przykładowo:
- w interpretacji indywidualnej z 27 sierpnia 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.350.2020.2.JO, w której DKIS stwierdził, że: „podkreślić należy, że w przypadku sprzedaży subskrypcji czasowej, wykonanie usługi następuje już w momencie jej udzielenia, ponieważ wówczas spełniona zostaje istota usługi - przekazanie prawa do korzystania na rzecz licencjobiorcy, tj. w momencie przesłanie drogą mailową klientowi certyfikatu dostępu, wraz z innymi informacjami dotyczącymi nabywanej subskrypcji” oraz
- w interpretacji indywidualnej z 2 kwietnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.887.2018.2.JS, w której DKIS wskazał, że: „(…) dla usług udzielenia licencji zarówno na czas nieokreślony, jak i na czas określony, udzielanych w konkretnym dniu określonym w umowie, płatnych jednorazowo po zawarciu umowy licencji, w sytuacji gdy wpływ opłaty nie warunkuje udzielenia licencji, obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy, tj. z chwilą wykonania usługi. W opisanym stanie faktycznym za moment wykonania usługi należy przyjąć datę udzielenia licencji. W tym przypadku udzielenia licencji, wykonanie usługi następuje już w momencie jej udzielenia, ponieważ wówczas spełniona zostaje istota usługi - przekazanie prawa do korzystania z oprogramowania komputerowego na rzecz licencjobiorcy. W opisanym stanie faktycznym nr 2 udzielenie licencji następuje w konkretnym dniu określonym w umowie (w dniu podpisania umowy lub w dniu przekazania oprogramowania i kluczy licencyjnych, lub we wskazanej w umowie konkretnej dacie), zatem obowiązek podatkowy powstaje w dniu podpisania umowy lub w dniu przekazania oprogramowania i kluczy licencyjnych lub we wskazanej w umowie konkretnej dacie”;
- w interpretacji indywidualnej z 9 września 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.323.2019.1.SM, DKIS wyjaśnił, że: „Biorąc zatem pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy dla sprzedaży zarówno licencji czasowych jak i bezterminowych, w okolicznościach niniejszej sprawy, będzie powstawał na zasadach ogólnych, określonych w art. 19 ust. 1 ustawy, tj. z chwilą wykonania usługi. W niniejszej sprawie wykonanie usługi będzie następować w momencie udzielenia licencji, tj. w dniu podpisania umowy licencyjnej w odniesieniu do całości ceny. W tym bowiem momencie będzie spełniona istota usługi - przekazanie prawa do korzystania z oprogramowania komputerowego na rzecz licencjobiorcy”.
Ad 2
W pierwszej kolejności Wnioskodawca zaznacza, że usługa pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej oraz usługa odnowienia Subskrypcji desktopowej będą stanowiły taką samą usługę, z uwagi na fakt, iż treść obu tych świadczeń będzie taka sama - w szczególności należy podkreślić, że przez odnowienie Subskrypcji desktopowej należy rozumieć każde kolejne (następujące po pierwszym), nabycie przez klienta usługi Subskrypcji desktopowej. Jednocześnie, z punktu widzenia klienta również nie będzie żadnej różnicy między treścią świadczenia - usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej oraz usługi odnowienia Subskrypcji desktopowej.
Zatem, konkluzje w zakresie istnienia świadczenia złożonego oraz sposobu określania momentu powstania obowiązku podatkowego (na bazie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), wskazane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu do pytania 1 tj. dla usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej, będą miały analogicznie zastosowanie także w uzasadnieniu do pytania 2 tj. dla usługi odnowienia Subskrypcji desktopowej.
W związku z powyższym Wnioskodawca wskazuje, że będzie świadczył usługę odnowienia Subskrypcji desktopowej, stanowiącą świadczenie kompleksowe, w skład którego wchodzą elementy składowe (kalkulacyjne) w postaci świadczeń składających się na Utrzymanie 1.
W ocenie Spółki to właśnie odnowienie Subskrypcji desktopowej, rozumiane jako automatyczne przedłużenie licencji na oprogramowanie (w modelu Subskrypcji desktopowej) będzie mieć charakter świadczenia głównego z uwagi na fakt, iż przedłużenie licencji i wynikająca z tego możliwość korzystania z oprogramowania Spółki będzie kluczowym elementem usługi (z perspektywy nabywcy). Klient będzie dokonywał zakupu przedmiotowej usługi wyłącznie ze względu na fakt, iż będzie zależało mu na przedłużeniu licencji na oprogramowanie (w modelu Subskrypcji desktopowej) i umożliwieniu sobie wykorzystywania tego oprogramowania.
Z kolei świadczenia składające się na Utrzymanie 1 będą elementami niezbędnymi do wyświadczenia wskazanej powyżej usługi zasadniczej. Żadne z tych świadczeń składających się na Utrzymanie 1 nie będzie według Spółki miało charakteru tak przeważającego, aby sklasyfikować je jako świadczenie główne, a tym samym będą one miały charakter pomocniczy względem świadczenia głównego, z uwagi na fakt, iż nie będą stanowiły dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jedynie środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż ww. poszczególne elementy usługi kompleksowej będą stanowiły całość, z uwagi na wspólny cel oraz związek czasowy, jaki będzie zachodził pomiędzy nimi.
Należy przy tym zaznaczyć, że nabycie Utrzymania 1 byłoby bezcelowe, gdyby użytkownik nie nabył usługi odnowienia Subskrypcji desktopowej (przedłużenia licencji na oprogramowanie).
Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż:
- nabycie Utrzymania 1 będzie obowiązkowe (nie będzie możliwości nabycia licencji w modelu Subskrypcji desktopowej bez nabycia Utrzymania 1);
- użytkownik będzie otrzymywał Utrzymanie 1 w ramach wynagrodzenia obejmującego odnowienie Subskrypcji desktopowej.
Zatem uwzględniając charakter usług Utrzymania 1, należy stwierdzić, że będą one usługami pomocniczymi, niezbędnymi do wyświadczenia usługi zasadniczej - odnowienia Subskrypcji desktopowej.
Zatem jeżeli można dostrzec element główny świadczenia oraz elementy pomocnicze (służące lepszemu wykorzystaniu usługi), świadczenie pomocnicze dzieli los podatkowy świadczenia głównego, w tym wypadku w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego. W konsekwencji, w opisanej sytuacji, moment powstania obowiązku podatkowego dla odnowienia Subskrypcji desktopowej oraz Utrzymania 1, należy określić jednolicie - z dniem właściwym dla powstania obowiązku podatkowego z tytułu odnowienia Subskrypcji desktopowej.
Odnosząc się do kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego, Wnioskodawca zaznacza, że w celu określenia, czy usługodawca realizuje usługę w sposób ciągły, w drodze wykonania świadczeń częściowych, czy też wykonuje usługę jednorazową, należy przeanalizować stosunek zobowiązaniowy łączący strony.
Analizę kwestii zastosowania przepisów dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego do usługi odnowienia Subskrypcji desktopowej należy rozpocząć od wskazania, że w tym przypadku nie będzie miał zastosowania art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, gdyż ww. usługa nie będzie przyjmowana przez nabywcę częściowo.
W dalszej kolejności należy przeanalizować, czy usługę odnowienia Subskrypcji desktopowej będzie należało zakwalifikować jako usługę „o charakterze ciągłym”, dla której obowiązek podatkowy powinien być ustalany w oparciu o art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, tj. z upływem ustalonych okresów rozliczeniowych.
Zdaniem Wnioskodawcy, do świadczenia przez Spółkę usługi odnowienia Subskrypcji desktopowej, art. 19a ust. 3 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, m.in. dlatego, że nie będzie sposób uznać, że ww. usługa jest stale w fazie wykonywania, ani że w świadczeniu Spółki nie da się wyróżnić powtarzających się odrębnych czynności, które można byłoby zakwalifikować jako świadczenie samodzielne w określonym momencie. Ponadto, niewłaściwe byłoby uznanie, że usługa odnowienia Subskrypcji desktopowej będzie polegała na godzeniu się na fakt, że użytkownik będzie korzystał z oprogramowania Spółki.
Przeciwko zastosowaniu w tym przypadku art. 19a ust. 3 ustawy o VAT przemawiają także następujące okoliczności:
- faktyczne odnowienie Subskrypcji desktopowej (przedłużenie licencji zapewniającej dostęp do oprogramowania Spółki) będzie następowało pierwszego dnia okresu następującego po okresie na jaki Subskrypcja desktopowa została wcześniej udzielona (moment odnowienia);
- Spółka będzie potwierdzała odnowienie Subskrypcji desktopowej za pośrednictwem eBOK, gdzie ujawniane będą informacje o dokonanym odnowieniu i data dokonanego odnowienia oraz dodatkowo Spółka będzie potwierdzała odnowienie Subskrypcji desktopowej za pośrednictwem wiadomości e-mail;
- odnowienie Subskrypcji desktopowej nie będzie warunkowane płatnością, ani spełnieniem innych warunków (odnowienie będzie następowało automatycznie, a w konsekwencji możliwość korzystania z licencji na oprogramowanie przez klienta nie będzie uzależniona od zapłaty wynagrodzenia na rzecz Spółki);
- dla omawianej usługi nie będą ustalane następujące po sobie terminy płatności;
- płatność za odnowienie Subskrypcji desktopowej będzie zasadniczo jednorazowa - na podstawie wystawionej faktury;
- odnowienie Subskrypcji desktopowej będzie następowało zgodnie z obowiązującym cennikiem, zatem w momencie odnowienia klientowi znana będzie jedynie kwota wynagrodzenia, jaką będzie zobowiązany uiścić na rzecz Spółki za konkretne, bieżące odnowienie Subskrypcji desktopowej, nie zaś za (ewentualne) przyszłe odnowienia Subskrypcji desktopowej;
- odnowiony dostęp do Subskrypcji desktopowej będzie przyznany na konkretny okres, co będzie także wskazywane na fakturze dokumentującej zakup usługi odnowienia Subskrypcji desktopowej.
W świetle powyższych argumentów, zdaniem Wnioskodawcy, dla usługi odnowienia Subskrypcji desktopowej obowiązek podatkowy będzie powstawał na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą wykonania usługi. Przy czym, dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego niezbędne jest określenie „chwili wykonania usługi”.
Charakter usługi i datę jej wykonania definiują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady dot. danego rodzaju usług.
Za moment wykonania usługi w rozumieniu art. 19a ust. 1 ustawy o VAT należy przyjąć stan, kiedy wykonane zostały wszystkie świadczenia, do których usługodawca był zobowiązany w ramach określonego stosunku prawnego. Jest to więc określona sytuacja faktyczna, której zaistnienie wiąże się z wypełnieniem przez usługodawcę jego zobowiązań umownych składających się na daną usługę. Zatem, za moment wykonania usługi w przedmiotowym przypadku należy przyjąć datę odnowienia Subskrypcji desktopowej, czyli pierwszy dzień okresu następującego po okresie na jaki Subskrypcja desktopowa została wcześniej udzielona, ponieważ wówczas spełniona zostanie istota usługi - umożliwienie kontunuowanie korzystania przez klienta z oprogramowania Spółki. Gdyby bowiem odnowienie nie nastąpiło, użytkownik utraciłby możliwość korzystania z oprogramowania Spółki.
Ad 3
Konkluzje w zakresie istnienia świadczenia złożonego oraz sposobu określania momentu powstania obowiązku podatkowego (na bazie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), wskazane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu do pytania 1 tj. dla usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej, będą miały analogicznie zastosowanie także w uzasadnieniu do pytania 3 tj. dla usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej.
W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie świadczyła usługę pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej, stanowiącą świadczenie kompleksowe, w skład którego będą wchodziły elementy składowe (kalkulacyjne) w postaci świadczeń składających się na Utrzymanie 2.
W ocenie Spółki to właśnie pierwsze udzielenie Subskrypcji chmurowej, rozumiane jako pierwsze udzielenie licencji na oprogramowanie (w modelu Subskrypcji chmurowej) będzie mieć charakter świadczenia głównego z uwagi na fakt, iż uzyskanie licencji i wynikająca z tego możliwość korzystania z oprogramowania Spółki będzie kluczowym elementem usługi (z perspektywy nabywcy). Klient będzie dokonywał zakupu przedmiotowej usługi wyłącznie ze względu na fakt, iż będzie zależało mu na uzyskaniu licencji na oprogramowanie (w modelu Subskrypcji chmurowej) i umożliwieniu sobie wykorzystywania tego oprogramowania.
Z kolei świadczenia składające się na Utrzymanie 2 będą elementami niezbędnymi do wyświadczenia wskazanej powyżej usługi zasadniczej. Żadne z tych świadczeń składających się na Utrzymanie 2 nie będzie według Spółki miało charakteru tak przeważającego, aby sklasyfikować je jako świadczenie główne, a tym samym będą one miały charakter pomocniczy względem świadczenia głównego, z uwagi na fakt, iż nie będą stanowiły dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jedynie środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż ww. poszczególne elementy usługi kompleksowej będą stanowiły całość, z uwagi na wspólny cel oraz związek czasowy, jaki będzie zachodził pomiędzy nimi.
Należy przy tym zaznaczyć, że nabycie Utrzymania 2 byłoby bezcelowe, gdyby użytkownik nie nabył licencji na oprogramowanie w modelu Subskrypcji chmurowej.
Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż:
- nabycie Utrzymania 2 będzie obowiązkowe (nie będzie możliwości nabycia licencji w modelu Subskrypcji chmurowej bez nabycia Utrzymania 2);
- użytkownik będzie otrzymywał Utrzymanie 2 w ramach wynagrodzenia obejmującego udzielenie Subskrypcji chmurowej.
Zatem uwzględniając charakter usług Utrzymania 2, należy stwierdzić, że będą one usługami pomocniczymi, niezbędnymi do wyświadczenia usługi zasadniczej - pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej.
Zatem, jeżeli można dostrzec element główny świadczenia oraz elementy pomocnicze (służące lepszemu wykorzystaniu usługi), świadczenie pomocnicze dzieli los podatkowy świadczenia głównego, w tym wypadku w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego. W konsekwencji, w opisanej sytuacji, moment powstania obowiązku podatkowego dla pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej oraz Utrzymania 2, należy określić jednolicie - z dniem właściwym dla powstania obowiązku podatkowego z tytułu pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej.
Odnosząc się do kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego, Wnioskodawca zaznacza, że w celu określenia, czy usługodawca realizuje usługę w sposób ciągły, w drodze wykonania świadczeń częściowych, czy też wykonuje usługę jednorazową, należy przeanalizować stosunek zobowiązaniowy łączący strony.
Analizę kwestii zastosowania przepisów dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego do usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej należy rozpocząć od wskazania, że w tym przypadku nie będzie miał zastosowania art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, gdyż ww. usługa nie będzie przyjmowana przez nabywcę częściowo.
W dalszej kolejności należy przeanalizować, czy usługę pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej będzie należało zakwalifikować jako usługę „o charakterze ciągłym”, dla której obowiązek podatkowy powinien być ustalany w oparciu o art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, tj. z upływem ustalonych okresów rozliczeniowych.
Zdaniem Wnioskodawcy, do świadczenia przez Spółkę usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej, analogicznie jak w przypadku opisywanej w uzasadnieniu do pytania 1 usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej, art. 19a ust. 3 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, m.in. dlatego, że nie sposób uznać, że ww. usługa jest stale w fazie wykonywania, ani że w świadczeniu Spółki nie da się wyróżnić powtarzających się odrębnych czynności, które można byłoby zakwalifikować jako świadczenie samodzielne w określonym momencie. Ponadto, niewłaściwe byłoby uznanie, że usługa pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej będzie polegała na godzeniu się na fakt, że użytkownik będzie korzystał z oprogramowania Spółki.
Przeciwko zastosowaniu w tym przypadku art. 19a ust. 3 ustawy o VAT przemawiają także następujące okoliczności:
- faktyczne pierwsze udzielenie Subskrypcji chmurowej (udzielenie licencji rozumiane jako przekazanie dostępu do oprogramowania Spółki) będzie następowało z chwilą przekazania przez Spółkę użytkownikowi klucza licencyjnego;
- pierwsze udzielenie Subskrypcji chmurowej nie będzie warunkowane płatnością, ani spełnieniem innych warunków;
- dla omawianej usługi nie będą ustalane następujące po sobie terminy płatności;
- płatność za pierwsze udzielenie Subskrypcji chmurowej będzie zasadniczo jednorazowa – na podstawie wystawionej faktury;
- w momencie złożenia zamówienia na udzielenie Subskrypcji chmurowej klient nie będzie znał kwoty wynagrodzenia, jaką będzie zobowiązany uiścić na rzecz Spółki za (ewentualne) odnowienie Subskrypcji chmurowej;
- dostęp do Subskrypcji chmurowej będzie przyznany na konkretny okres, co będzie także wskazywane na fakturze dokumentującej zakup usługi pierwszego udzielenie Subskrypcji chmurowej.
W świetle powyższych argumentów, zdaniem Wnioskodawcy, dla usługi udzielenia Subskrypcji chmurowej obowiązek podatkowy będzie powstawał na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą wykonania usługi. Przy czym, dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego niezbędne jest określenie „chwili wykonania usługi”. Charakter usługi i datę jej wykonania definiują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady dot. danego rodzaju usług.
Za moment wykonania usługi w rozumieniu art. 19a ust. 1 ustawy o VAT należy przyjąć stan, kiedy wykonane zostały wszystkie świadczenia, do których usługodawca był zobowiązany w ramach określonego stosunku prawnego. Jest to więc określona sytuacja faktyczna, której zaistnienie wiąże się z wypełnieniem przez usługodawcę jego zobowiązań umownych składających się na daną usługę.
Zatem, za moment wykonania usługi w przedmiotowym przypadku należy przyjąć datę pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej, czyli udzielenia przez Spółkę klucza licencyjnego, ponieważ wówczas spełniona zostanie istota usługi - umożliwienie rozpoczęcie korzystania przez klienta z oprogramowania Spółki.
Wnioskodawca zaznacza także, że jego stanowisko znajduje potwierdzenie w wydawanych przez DKIS interpretacjach indywidualnych, przykładowo:
- z 27 sierpnia 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.350.2020.2.JO,
- z 2 kwietnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.887.2018.2.JS,
- z 9 września 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.323.2019.1.SM.
Ad 4
Wnioskodawca zaznacza, że usługa pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej oraz usługa odnowienia Subskrypcji chmurowej będą stanowiły taką samą usługę, z uwagi na fakt, iż treść obu tych świadczeń będzie taka sama - w szczególności należy podkreślić, że przez odnowienie Subskrypcji chmurowej należy rozumieć każde kolejne (następujące po pierwszym), nabycie przez klienta usługi Subskrypcji chmurowej. Jednocześnie, z punktu widzenia klienta również nie będzie żadnej różnicy między treścią świadczenia - usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji chmurowej oraz usługi odnowienia Subskrypcji chmurowej. Zatem, konkluzje w zakresie istnienia świadczenia złożonego oraz sposobu określania momentu powstania obowiązku podatkowego (na bazie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), wskazane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu do pytania 1 tj. dla usługi pierwszego udzielenia Subskrypcji desktopowej, będą miały analogicznie zastosowanie także w uzasadnieniu do pytania 4 tj. dla usługi odnowienia Subskrypcji chmurowej.
Następnie Wnioskodawca wskazuje, że będzie świadczył on usługę odnowienia Subskrypcji chmurowej, stanowiącą świadczenie kompleksowe, w skład którego będą wchodziły elementy składowe (kalkulacyjne) w postaci świadczeń składających się na Utrzymanie 2.
W ocenie Spółki, to właśnie odnowienie Subskrypcji chmurowej, rozumiane jako automatyczne przedłużenie licencji na oprogramowanie (w modelu Subskrypcji chmurowej) będzie mieć charakter świadczenia głównego z uwagi na fakt, iż przedłużenie licencji i wynikająca z tego możliwość korzystania z oprogramowania Spółki jest kluczowym elementem usługi (z perspektywy nabywcy). Klient będzie dokonywał zakupu przedmiotowej usługi wyłącznie ze względu na fakt, iż będzie zależało mu na przedłużeniu licencji na oprogramowanie (w modelu Subskrypcji chmurowej) i umożliwieniu sobie wykorzystywania tego oprogramowania.
Z kolei świadczenia składające się na Utrzymanie 2 będą elementami niezbędnymi do wyświadczenia wskazanej powyżej usługi zasadniczej. Żadne z tych świadczeń składających się na Utrzymanie 2 nie będzie według Spółki miało charakteru tak przeważającego, aby sklasyfikować je jako świadczenie główne, a tym samym będą one miały charakter pomocniczy względem świadczenia głównego, z uwagi na fakt, iż nie będą stanowiły dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jedynie środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż ww. poszczególne elementy usługi kompleksowej będą stanowiły całość, z uwagi na wspólny cel oraz związek czasowy, jaki będzie zachodził pomiędzy nimi.
Należy przy tym zaznaczyć, że nabycie Utrzymania 2 byłoby bezcelowe, gdyby użytkownik nie nabył usługi odnowienia Subskrypcji chmurowej (przedłużenia licencji na oprogramowanie).
Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż:
- nabycie Utrzymania 2 będzie obowiązkowe (nie będzie możliwości nabycia licencji w modelu Subskrypcji chmurowej bez nabycia Utrzymania 2);
- użytkownik będzie otrzymywał Utrzymanie 2 w ramach wynagrodzenia obejmującego odnowienie Subskrypcji chmurowej.
Zatem uwzględniając charakter usług Utrzymania 2, należy stwierdzić, że będą one usługami pomocniczymi, niezbędnymi do wyświadczenia usługi zasadniczej - odnowienia Subskrypcji chmurowej.
Zatem, jeżeli można dostrzec element główny świadczenia oraz elementy pomocnicze (służące lepszemu wykorzystaniu usługi), świadczenie pomocnicze dzieli los podatkowy świadczenia głównego, w tym wypadku w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego. W konsekwencji, w opisanej sytuacji, moment powstania obowiązku podatkowego dla odnowienia Subskrypcji chmurowej oraz Utrzymania 2, należy określić jednolicie - z dniem właściwym dla powstania obowiązku podatkowego z tytułu odnowienia Subskrypcji chmurowej.
Odnosząc się do kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego, Wnioskodawca zaznacza, że w celu określenia, czy usługodawca realizuje usługę w sposób ciągły, w drodze wykonania świadczeń częściowych, czy też wykonuje usługę jednorazową, należy przeanalizować stosunek zobowiązaniowy łączący strony.
Analizę kwestii zastosowania przepisów dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego do usługi odnowienia Subskrypcji chmurowej należy rozpocząć od wskazania, że w tym przypadku nie będzie miał zastosowania art. 19a ust. 2 ustawy o VAT, gdyż ww. usługa nie będzie przyjmowana przez nabywcę częściowo.
W dalszej kolejności należy przeanalizować, czy usługę odnowienia Subskrypcji chmurowej będzie należało zakwalifikować jako usługę „o charakterze ciągłym”, dla której obowiązek podatkowy powinien być ustalany w oparciu o art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, tj. z upływem ustalonych okresów rozliczeniowych.
Zdaniem Wnioskodawcy, do świadczenia przez Spółkę usługi odnowienia Subskrypcji chmurowej, analogicznie jak w przypadku opisywanej w uzasadnieniu do pytania 2 usługi odnowienia Subskrypcji desktopowej, art. 19a ust. 3 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, m.in. dlatego, że nie sposób uznać, że ww. usługa jest stale w fazie wykonywania, ani że w świadczeniu Spółki nie da się wyróżnić powtarzających się odrębnych czynności, które można byłoby zakwalifikować jako świadczenie samodzielne w określonym momencie. Ponadto, niewłaściwe byłoby uznanie, że usługa odnowienia Subskrypcji chmurowej będzie polegała na godzeniu się na fakt, że użytkownik będzie korzystał z oprogramowania Spółki.
Przeciwko zastosowaniu w tym przypadku art. 19a ust. 3 ustawy o VAT przemawiają także następujące okoliczności:
- faktyczne odnowienie Subskrypcji chmurowej (przedłużenie licencji zapewniającej dostęp do oprogramowania Spółki) będzie następowało pierwszego dnia okresu następującego po okresie na jaki Subskrypcja chmurowa została wcześniej udzielona (moment odnowienia);
- Spółka będzie potwierdzała odnowienie Subskrypcji chmurowej za pośrednictwem eBOK, gdzie ujawniane będą informacje o dokonanym odnowieniu i data dokonanego odnowienia oraz dodatkowo Spółka będzie potwierdzała odnowienie Subskrypcji chmurowej za pośrednictwem wiadomości e-mail;
- odnowienie Subskrypcji chmurowej nie będzie warunkowane płatnością, ani spełnieniem innych warunków (odnowienie będzie następowało automatycznie, a w konsekwencji możliwość korzystania z licencji na oprogramowanie przez klienta nie będzie uzależniona od zapłaty wynagrodzenia na rzecz Spółki);
- dla omawianej usługi nie będą ustalane następujące po sobie terminy płatności;
- płatność za odnowienie Subskrypcji chmurowej będzie zasadniczo jednorazowa - na podstawie wystawionej faktury;
- odnowienie Subskrypcji chmurowej będzie następowało zgodnie z obowiązującym cennikiem, zatem w momencie odnowienia, klientowi znana będzie jedynie kwota wynagrodzenia, jaką będzie zobowiązany uiścić na rzecz Spółki za konkretne, bieżące odnowienie Subskrypcji chmurowej, nie zaś za (ewentualne) przyszłe odnowienia Subskrypcji chmurowej;
- odnowiony dostęp do Subskrypcji chmurowej będzie przyznany na konkretny okres, co będzie także wskazywane na fakturze dokumentującej zakup usługi odnowienia Subskrypcji chmurowej.
W świetle powyższych argumentów, zdaniem Wnioskodawcy, dla usługi odnowienia Subskrypcji chmurowej obowiązek podatkowy będzie powstawał na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą wykonania usługi. Przy czym, dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego niezbędne jest określenie „chwili wykonania usługi”. Charakter usługi i datę jej wykonania definiują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady dot. danego rodzaju usług.
Za moment wykonania usługi w rozumieniu art. 19a ust. 1 ustawy o VAT należy przyjąć stan, kiedy wykonane zostały wszystkie świadczenia, do których usługodawca był zobowiązany w ramach określonego stosunku prawnego. Jest to więc określona sytuacja faktyczna, której zaistnienie wiąże się z wypełnieniem przez usługodawcę jego zobowiązań umownych składających się na daną usługę.
Zatem, za moment wykonania usługi w przedmiotowym przypadku należy przyjąć datę odnowienia Subskrypcji chmurowej, czyli pierwszy dzień okresu następującego po okresie na jaki Subskrypcja chmurowa została wcześniej udzielona, ponieważ wówczas spełniona zostanie istota usługi - umożliwienie kontunuowanie korzystania przez klienta z oprogramowania Spółki. Gdyby natomiast odnowienie nie nastąpiło, użytkownik utraciłby możliwość korzystania z oprogramowania Spółki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.