Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.723.2024.3.KW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację zadania modernizacji oraz wyposażenia pomieszczeń (...) w ramach Wsparcia (...) jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania modernizacji oraz wyposażenia pomieszczeń (...) w ramach Wsparcia (...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) jest stowarzyszeniem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego nr (…). Przychody nie przekraczają progu podatkowego 200 000,00 zł, w związku z czym korzysta ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT. We własnej ocenie jednostka postępuje prawidłowo nie odliczając naliczonego podatku VAT.

W uzupełnieniu z 15 stycznia 2025 r. wskazali Państwo, że:

(…) w 2024 r. pozyskała środki finansowe na zadanie „Modernizacja (…)” w ramach „wsparcia (…)”. (…) korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie przepisu art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak przedmiotem interpretacji indywidualnej jest prawo odliczenia naliczonego podatku VAT od wykonanych robót budowlanych oraz dokonanych zakupów wyposażenia świetlicy i kuchni.

Zestawienie przedstawia się następująco:

Nazwa wydatku

ogółem

w tym VAT

Remont świetlicy i kuchni

(...)

(...)

Wyposażenie kuchni

(...)

(...)

w tym środki trwałe

(...)

(...)

Wyposażenie świetlicy

(...)

(...)

Wyposażenie szkoleniowe

(...)

(...)

Ogółem koszty

(...)

(...)

Od wykonanych robót i dokonanych zakupów (…) nie odliczyła naliczonego podatku VAT korzystając z art. 86 ust. 1 ustawy.

W/w towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zatem zapłaconego podatku VAT nie odlicza się. Obiekt (…) służy miejscowemu społeczeństwu a wykonywane czynności (szkolenia, pokazy, zawody oraz udział w akcjach ratowniczych) są nieodpłatne. Członkowie młodzieżowej drużyny pożarniczej dzięki udziałowi w zajęciach zasilają szeregi miejscowej OSP (…) które podejmują działania ratowania zdrowia i życia w ramach krajowego systemu ratowniczo gaśniczego na terenie gminy, powiatu i kraju. Zadania te wykonuje nieodpłatnie. Zatem przeprowadzenie remontu części prawie (...)-letniego obiektu  stało się koniecznością, a możliwe dzięki pozyskaniu środków finansowych.

Pytanie sformułowane ostatecznie w piśmie

Czy OSP (…) miała prawo zastosowania przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. nie odliczyła naliczonego podatku od zakupionych towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko OSP (…) brzmi:

Jednostka OSP (…) miała prawo i skorzystała z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie odliczając podatku VAT od nabytych towarów i usług dotyczących zadania „Modernizacja (…)”. To stanowisko uważamy za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl ust. 1 tego artykułu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy,

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z  wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt. 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Do odliczenia uprawniony jest wyłącznie zarejestrowany podatnik VAT czynny.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że OSP (…) zrealizowała zadanie pn. „Modernizacja (…)”. Zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ochotnicza Straż Pożarna w (…) nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty realizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z  wydatkami poniesionymi na realizację ww. zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie, warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwo we wniosku – korzystają Państwo ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy, a towary i usługi nabyte w ramach inwestycji nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem w  opisanym stanie faktycznym warunki uprawniające do odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie są spełnione.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w ramach realizowanej inwestycji pn. „Modernizacja (…)” nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację ww. zadania.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z  2025 r., poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.