
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z eksportem towarów na podstawie posiadanych dokumentów. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym od (…) 2021 r. Podstawową działalnością Spółki jest produkcja (…). Zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, do pozostałej działalności Wnioskodawcy należą:
- 33.13.Z - Naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych i optycznych,
- 46.52.Z - Sprzedaż hurtowa sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego oraz części do niego,
- 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem,
- 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,
- 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, posiada siedzibę działalności w Polsce i podlega w Polsce opodatkowaniu od całości uzyskiwanych dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce). Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Działalność Wnioskodawcy polega na projektowaniu i produkcji układów (…) i innych części do elektrycznych (…). Skrót (…) oznacza z ang. (…) i opisuje technologię produkcji (…). Jest to rodzaj (…), który jest powszechnie stosowany w elektronice i układach cyfrowych.
W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca planuje otworzyć sklep internetowy (dalej: E-sklep), poprzez który będą sprzedawane towary - układy elektroniczne, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i niebędącymi podatnikami VAT/podatku od wartości dodanej (dalej: Konsumenci).
Sprzedaż będzie następowała na rzecz Konsumentów, którzy mają miejsce zamieszkania w Polsce, w krajach UE i w krajach spoza UE.
Po nabyciu przez E-sklep danego towaru ma on być wysyłany z terytorium kraju do Konsumenta spoza UE (tj. na terytorium państwa trzeciego) w ramach usługi poczty priorytetowej rejestrowanej i oferowanej przez Pocztę Polską.
Z uwagi na to, że wysyłka towarów do Konsumentów spoza UE, w tym odprawa celna i obowiązki celne będzie wykonywała w imieniu Wnioskodawcy Poczta Polska, nie jest możliwe uzyskanie przez Spółkę od Poczty Polskiej dokumentu z urzędu celnoskarbowego, potwierdzającego wywóz towarów poza obszar unijny, tj. nie jest możliwe otrzymanie:
1)dokumentu w formie elektronicznej otrzymanego z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzonego przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu - czyli komunikat IE-599;
2)dokumentu w formie elektronicznej pochodzącego z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymanego poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenia wywozowego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożonym poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny - czyli dokument SAD.
Wnioskodawca będzie jednak posiadał następujące dokumenty potwierdzające wysyłkę towarów do Konsumenta spoza UE, ich wywóz poza obszar UE i doręczenie do nabywcy (Konsumenta spoza UE):
a)potwierdzenie nadania wystawiane przez Pocztę Polską (dalej: Potwierdzenie) - wygląda to jak poniżej:
b)potwierdzenie doręczenia w formie „zrzutu”/screenshot z systemu monitoringu Poczty Polskiej do śledzenia przesyłki (dalej: Screenschot), gdzie widnieje informacja, że przesyłka została doręczona do adresata - wygląda to jak poniżej:
Wskazać zatem należy, że:
a)Screenschot zawiera numer przesyłki, który można powiązać z numerem przesyłki z Potwierdzenia;
b)Potwierdzenie zawiera dane nadawcy (Wnioskodawcy) i dane adresata (Konsumenta), w tym dokładny adres dostawy poza obszarem Unii Europejskiej, na który przesyłka jest dostarczana;
c)Wnioskodawca jest zatem w stanie zidentyfikować tożsamość towaru, którego dotyczą Potwierdzenie i Screenshot i powiązać go z wystawioną fakturą sprzedaży;
d)W momencie, kiedy w systemie Poczty Polskiej przesyłka ma status „Doręczona” oznacza to, że dotarła ona do Konsumenta spoza UE. W Screenshot widnieje dokładnie informacja daty i godziny doręczenia.
Pytanie
Czy Potwierdzenie i Screenschot stanowią łącznie dokumenty, o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy VAT i tym samym posiadając ww. dokumenty w przypadku wysyłania towaru do Konsumenta spoza UE za pośrednictwem Poczty Polskiej, po spełnieniu pozostałych ustawowych przesłanek, Wnioskodawca będzie miał prawo zastosować dla takiej sprzedaży stawkę podatku VAT 0%, przewidzianą dla eksportu towarów?
Państwa stanowisko w sprawie
Potwierdzenie i Screenschot stanowią łącznie dokumenty, o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy VAT i tym samym posiadając ww. dokumenty w przypadku wysyłania towaru do Konsumenta spoza UE za pośrednictwem Poczty Polskiej, po spełnieniu pozostałych ustawowych przesłanek, Wnioskodawca będzie miał prawo zastosować dla takiej sprzedaży stawkę podatku VAT 0%, przewidzianą dla eksportu towarów.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. transakcja eksportu towarów.
Eksport towarów oznacza dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium UE przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych,
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych (art. 2 pkt 8 ustawy VAT).
Biorąc pod uwagę powyższe, prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż towarów poprzez E-sklep do Konsumentów spoza UE stanowi eksport towarów, opodatkowany VAT, ponieważ:
1)Spółka sprzedaje/dokonuje dostawy towarów;
2)towary te są wysyłane z terytorium kraju (z Polski) poza terytorium UE.
Eksport towarów może być opodatkowany stawką podatku VAT 0% (art. 41 ust. 4 ustawy o VAT).
Warunkiem zastosowania stawki 0% jest otrzymanie przez podatnika - przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany miesiąc, w którym miała miejsca dostawa towarów poza UE - dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza obszar UE (art. 41 ust. 6 i 6a ustawy VAT).
Ustawa VAT zawiera otwarty katalog dokumentów, które potwierdzają eksport towarów i uprawniają do zastosowania stawki 0% VAT. Są to w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu - czyli komunikat IE-599;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny - czyli dokument SAD.
Zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy VAT, jeżeli podatnik nie otrzyma dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza UE przed złożeniem deklaracji podatkowej JPK_VAT za dany miesiąc, podatnik nie wykazuje tej dostawę towarów w ewidencji VAT - wykazuje ją w kolejnym miesiącu:
a)jako eksport ze stawką 0% - jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji za miesiąc następny otrzymała potwierdzenie wywozu lub
b)jako dostawę krajową ze stawką 23% - jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji za ten następny miesiąc nie otrzyma potwierdzenia wywozu.
Otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza obszar UE w terminie późniejszym upoważnia do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzyma ten dokument.
Jak wynika z powyższych regulacji, aby podatnik mógł zastosować stawkę 0% VAT w eksporcie towarów kluczowe jest spełnienie dwóch warunków:
1)nastąpił wywóz towarów z terytorium kraju poza obszar UE;
2)ww. wywóz jest potwierdzony poprzez posiadane przez podatnika dokumenty.
Wskazać przy tym należy, że art. 41 ust. 6 w zakresie katalogu dokumentów, potwierdzających eksport towarów poza UE i uprawniających do zastosowania stawki 0% jest otwarty, a nie zamknięty. Kluczowe jest bowiem to, aby podatnik był w posiadaniu dokumentów, które bezspornie świadczą o tym, iż doszło do faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii.
Biorąc pod uwagę powyższe regulacje, w przypadku Wnioskodawcy, należy zaznaczyć, że:
1)Potwierdzenie i Screenshot można będzie jednoznacznie przypisać do danej przesyłki/adresata - tj. dokumenty te zawierają dokładne dane adresata oraz adres poza UE na który dostarczona ma być przesyłka;
2)Potwierdzenie i Screenshot wystawiane są/będą przez Pocztę Polską czyli spółkę Skarbu Państwa. Jest to krajowy, wybrany przez Państwo Polskie, operator pocztowy, świadczący usługi przesyłek korespondencji, ale także towarów.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy Potwierdzenie i Screenshot wydane przez Pocztę Polską stanowią dokumenty urzędowe. Przyjąć zatem należy, że wystawiane przez Pocztę Polską dokumenty są zgodne ze stanem faktycznym. Oznacza to, że Poczta Polska dokonując usługi wysyłki towarów w ramach usługi świadczonej na rzecz Wnioskodawcy, dokonała faktycznie wywozu towaru poza UE i doręczyła go do adresata (Konsumenta spoza UE), wypełniając przy tym obowiązki celne dotyczące wywozu. Warunek dotyczący wywozu towarów poza UE (eksport towarów) jest zatem spełniony.
Ponadto, Wnioskodawca spełniać będzie także drugi warunek - posiadanie dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza UE. Otrzymywać on będzie bowiem od Poczty Polskiej Potwierdzenie i Screenschot.
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie mógł stosować stawkę VAT 0% na podstawie otrzymanych od Poczty Polskiej Potwierdzenia i Screenshot z systemu monitoringu Poczty Polskiej.
Zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie TSUE, orzecznictwie polskich sądów administracyjnych oraz wydawanych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:
1)Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 2019 r., w sprawie C-275/18, gdzie Sąd wskazał, że: (…) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii;
2)Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 lipca 2020 r., sygn. akt I FSK 2005/17, gdzie Sąd wskazał, że: (…) dla zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu poza terytorium UE (przesłanka materialna), a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze (przesłanka formalna). W konsekwencji nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił, która to okoliczność jak wskazano wyżej nie była przez organy kwestionowana;
3)Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia z 27 września 2024 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.565.2024.2.JSZ, w której organ wskazał, że:
Należy również podkreślić, że zarówno wyrok TSUE C-275/18 jak również wyrok NSA sygn. akt I FSK 2005/17 zapadły w szczególnych okolicznościach związanych z wywozem towarów poza terytorium UE, który był wykonywany przez operatora pocztowego, tj. podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej na podstawie odrębnych przepisów. Zinstytucjonalizowany charakter działalności ww. podmiotów pozwala więc na przyjęcie, że dokumenty wygenerowane przez operatora pocztowego, także w jego systemie elektronicznym mają przymiot dokumentu „urzędowego”, a tym samym jeżeli potwierdzają wywóz towarów poza terytorium UE mogą stanowić dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy.
Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że posiadane przez Pana dokumenty wygenerowane w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...) posiadające komunikat „doręczenie” nie są dokumentami, które zostały literalnie wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy. Są to natomiast dokumenty „urzędowe”, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, tj. dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej za pośrednictwem operatora pocztowego (podmiotu uprawnionego na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania działalności pocztowej) i uprawniające Pana - po spełnieniu pozostałych przesłanek - do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, przewidzianą dla eksportu towarów.
Tym samym należy uznać, że po spełnieniu pozostałych przesłanek, ma Pan prawo do zastosowania stawki opodatkowania 0% przewidzianej dla eksportu towarów, które są wysyłane za pośrednictwem (...) do osób fizycznych zamieszkałych poza terytorium Unii Europejskiej, nieprowadzących działalności gospodarczej, w sytuacji, gdy posiada Pan dokumenty pochodzące z Elektronicznego Systemu Nadawcy (...), opatrzone statusem „doręczenie”.
4)Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 sierpnia 2022 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.232.2022.1.MR, w której organ wskazał, że:
(…) Jak wynika zatem z opisu zdarzenia przyszłego, Spółka będzie posiadać dokumenty, potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Nie będą to wprawdzie dokumenty literalnie wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy, co jednak nie stanowi przeszkody w uznaniu, że spełniona została przesłanka w zakresie udokumentowania wywozu, pozwalająca na uznanie, że w analizowanej sprawie doszło do eksportu towarów do Kontrahentów spoza Unii Europejskiej.
W związku z powyższym, dokonując wysyłki towarów do Kontrahentów spoza Unii Europejskiej Spółka będzie uprawniona, na podstawie posiadanych ww. dokumentów zastosować stawkę podatku 0%, właściwą dla eksportu towarów.
Tym samym, mając na uwadze powołane orzeczenia TSUE oraz NSA, należy uznać, że w przypadku, gdy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca będzie dysponować ww. dokumentami, Wnioskodawca będzie miał prawo opodatkować dokonywane dostawy towarów z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 0%.
5)Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 stycznia 2022 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.873.2021.1.PRP, w której organ wskazał, że:
Katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT jest otwarty, co oznacza, że podatnik dla wykazania eksportu może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Należy nadmienić, że poprzez zastosowanie stawki 0% w odniesieniu do eksportu towaru dochodzi do realizacji zasady neutralności podatku od towarów i usług. Na skutek zastosowania stawki 0% realizowane jest prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego związanego z eksportem towaru, który skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego po stronie importera. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zasada neutralności wymaga, aby odliczenie podatku VAT naliczonego przysługiwało, jeżeli zostały spełnione wymogi materialne, nawet wówczas, gdy niektóre wymogi formalne zostały pominięte przez podatników (np. wyrok TSUE z dnia 28 lipca 2016 r. w sprawie C-332/15). Również z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że celem regulacji art. 41 ust. 6, 6a i 11 ustawy o VAT jest udowodnienie przez podatnika, że spełnione zostały warunki eksportu. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 2 lutego 2017 r., sygn. akt I SA/Po 993/16, „dla udowodnienia, że eksport miał miejsce, wystarczy dowolny dokument, a niekoniecznie pieczęć urzędu celnego na karcie SAD. Przyjęcie, że tylko karta SAD jest dokumentem uprawniającym do skorzystania z preferencyjnej stawki VAT naruszałoby zasadę neutralności (tak: wyrok NSA z dnia 10 września 2014 r., I FSK 1304/13)”. Zdaniem Sądu również tezy uchwały NSA z dnia 11 października 2010 r., I FPS 1/10, potwierdzają wniosek, że w imię zasady proporcjonalności i neutralności podatku VAT dla ustalenia, że w sprawie należy zastosować stawkę właściwą dla eksportu towarów, wystarczy posiadanie przez podatnika takich dowodów, które łącznie potwierdzają fakt wywiezienia towarów poza obszar UE. Generalnie w orzecznictwie sformułowany jest pogląd, zgodnie z którym podstawowe znaczenie związane z eksportem towarów, a tym samym możliwość zastosowania stawki preferencyjnej, należy łączyć z wyprowadzeniem towaru poza granice UE, a potwierdzenie tego zdarzenia może mieć miejsce w każdej jednoznacznej i wiarygodnej formie (np. wyrok WSA w Łodzi z dnia 23 czerwca 2016 r., I SA/Łd 437/16).
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie zajętego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Tylko zatem wywóz towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Unii Europejskiej znajdują się na terytorium kraju, stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, podlegający opodatkowaniu w Polsce - jako miejscu świadczenia (opodatkowania).
Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Czynnościami, które korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest m.in. eksport towarów.
W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy:
W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:
Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:
Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
Jak stanowi art. 41 ust. 7 ustawy:
Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 41 ust. 8 ustawy:
Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.
W art. 41 ust. 9 ustawy wskazane zostało, że:
Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.
Art. 41 ust. 11 ustawy stwierdza natomiast, że:
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:
- ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
- wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.
Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie wystąpił eksport towarów w myśl art. 2 pkt 8 ustawy skutkujący wywozem towarów z terytorium Polski. Otrzymanie odpowiedniego dokumentu „urzędowego” zapobiegnie sprzedaży towarów, która to sprzedaż mogłaby być faktycznie nieopodatkowana w sytuacji braku wywozu towarów i zastosowania preferencyjnej stawki 0%.
Z opisu sprawy wynika, że posiadacie Państwo siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i jesteście Państwo zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Państwa działalność polega na projektowaniu i produkcji układów (….) i innych części do elektrycznych (…). W ramach prowadzonej działalności, planujecie Państwo otworzyć sklep internetowy (E-sklep), poprzez który będą sprzedawane towary, tj. układy elektroniczne, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i niebędącymi podatnikami VAT/podatku od wartości dodanej. Po nabyciu przez E-sklep danego towaru ma on być wysyłany z terytorium kraju do Konsumenta spoza UE w ramach usługi poczty priorytetowej rejestrowanej i oferowanej przez Pocztę Polską. Wysyłka towarów do Konsumentów spoza UE, w tym odprawa celna i obowiązki celne będzie wykonywała w imieniu Wnioskodawcy Poczta Polska. Spółka nie uzyskuje dokumentu z urzędu celno-skarbowego, tj. komunikatu IE-599, dokumentu w formie elektronicznej pochodzącego z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych oraz dokumentu SAD. Wnioskodawca będzie jednak posiadał następujące dokumenty potwierdzające wysyłkę towarów do Konsumenta spoza UE, ich wywóz poza obszar UE i doręczenie do nabywcy (Konsumenta spoza UE), tj. potwierdzenie nadania wystawione przez Pocztę Polską oraz potwierdzenie doręczenia w formie „zrzutu”/screenshota z systemu monitoringu Poczty Polskiej do śledzenia przesyłek, gdzie widnieje informacja, że przysyłka została doręczona do adresata. Screenshot zawiera numer przesyłki, który można powiązać z numerem przesyłki z potwierdzenia. Potwierdzenie zaś zawiera dane Wnioskodawcy i dane Konsumenta i dokładny adres dostawy, na który przesyłka jest dostarczana.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą określenia, czy potwierdzenie i screenshot stanowią łącznie dokumenty, o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy i tym samym posiadając te dokumenty, w przypadku wysłania towaru do Konsumenta spoza UE za pośrednictwem Poczty Polskiej, po spełnieniu reszty przesłanek, Wnioskodawca będzie miał prawo zastosować do eksportu towarów stawkę podatku VAT 0%.
Podkreślić należy, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mogli Państwo opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - będą Państwo musieli posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy tym, zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”.
Niemniej jednak, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, nie można przyjąć, że mogą to być inne dowody niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.
W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE-515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE-518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE-518 system AES generuje automatycznie komunikat IE-599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE-599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.
Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE-599 może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.
Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:
- elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany w systemie AES,
- wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
- elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.
Nadmieniam także, że od dnia 31 października 2024 r. nastąpiło ogólnopolskie uruchomienie systemu AES/ECS2 PLUS, w którym nie funkcjonuje już komunikat IE 599. W związku z tym, na terytorium Polski nie jest już wydawany komunikat IE 599, gdyż został on zastąpiony komunikatem CC599C, który pełni jednak taką samą rolę jak jego poprzednik, tj. jest dokumentem celnym stanowiącym potwierdzenie wywozu towaru.
Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES (AES/ECS2 PLUS) lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.
Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.
W tym miejscu należy zauważyć, że definicja „towarów w przesyłce pocztowej” zawarta jest w art. 1 pkt 24 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. U. UE L 343 z 29 grudnia 2015 r. str. 1 ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie delegowane”). Zgodnie ze wskazanym przepisem:
„Towary w przesyłce pocztowej” oznaczają towary inne niż przesyłki z korespondencją, zawarte w paczce lub pakiecie pocztowym i przewożone na odpowiedzialność operatora pocztowego lub przez niego zgodnie z przepisami Konwencji Światowego Związku Pocztowego przyjętej dnia 10 lipca 1984 r. pod egidą Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Z kolei w art. 1 pkt 25 rozporządzenia delegowanego wskazano, że:
„Operator pocztowy” oznacza operatora mającego siedzibę w danym państwie członkowskim i wyznaczonego przez dane państwo do świadczenia międzynarodowych usług regulowanych Konwencją Powszechnego Związku Pocztowego.
Uzasadnione w tym miejscu będzie odwołanie się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 2019 r., w sprawie C-275/18, który stwierdził, że: „(…) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii”.
Należy jednak wskazać, że ww. wyrok zapadł w okolicznościach, w których podmiot wysyłał przedmioty kolekcjonerskie poza terytorium Unii Europejskiej pocztą i był w stanie wykazać ten fakt za pomocą dokumentów wydanych przez służby pocztowe. W takich okolicznościach TSUE stwierdził, że „(...) brak poszanowania formalnego wymogu objęcia towarów przeznaczonych do wywozu procedurą wywozu nie może prowadzić do tego, że eksporter traci prawo do zwolnienia w eksporcie, o ile zostało wykazane faktyczne wyprowadzenie danych towarów z terytorium Unii” (pkt 38 wyroku).
Do powyższego orzeczenia TSUE odwołał się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 lipca 2020 r., sygn. akt I FSK 2005/17. Sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia NSA także dotyczyła podatnika, który dokonując sprzedaży za pośrednictwem Poczty Polskiej poza terytorium Unii Europejskiej, nie dopełnił wymagań formalnych w postaci zgłoszeń celnych wywozowych i w związku z tym nie posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.
Podkreślić należy, że w sprawie będącej przedmiotem ww. rozstrzygnięcia ani organy podatkowe, ani sąd I instancji nie zakwestionowały samego faktu wywozu towarów poza obszar UE. Jedynym powodem odmowy prawa do zastosowania stawki 0% była okoliczność braku dokonywania przez podatnika zgłoszeń celnych wywozowych, a w konsekwencji braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE przez właściwy urząd celny.
Jak wskazał NSA, w świetle wyżej cytowanego orzeczenia TSUE, dla zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu poza terytorium UE (przesłanka materialna), a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze (przesłanka formalna). W konsekwencji - w ocenie NSA - „(…) nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił, która to okoliczność jak wskazano wyżej nie była przez organy kwestionowana.”
Należy również podkreślić, że zarówno wyrok TSUE C-275/18 jak również wyrok NSA sygn. akt I FSK 2005/17 zapadły w szczególnych okolicznościach związanych z wywozem towarów poza terytorium UE, który był wykonywany przez operatora pocztowego, tj. podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej na podstawie odrębnych przepisów. Zinstytucjonalizowany charakter działalności ww. podmiotów pozwala więc na przyjęcie, że dokumenty wygenerowane przez operatora pocztowego, także w jego systemie elektronicznym mają przymiot dokumentu „urzędowego”, a tym samym jeżeli potwierdzają wywóz towarów poza terytorium UE mogą stanowić dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy.
Odnosząc się zatem do przedstawionych przez Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że ogólnodostępna strona internetowa Poczty Polskiej (system monitoringu Poczty Polskiej do śledzenia przesyłek) służąca do sprawdzenia statusu przesyłki (śledzenie przesyłek bez konieczności logowania się na indywidualne konto użytkownika) jest aplikacją umożliwiającą jedynie śledzenie przesyłek, które są transportowane (przesyłane) przez przewoźnika Poczty Polskiej, poprzez wpisanie w pasku wyszukiwania nr śledzenia przesyłki. Wygenerowane dane zawierają jedynie informacje dotyczące lokalizacji i statusu przesyłki. System monitoringu Poczty Polskiej do śledzenia przesyłek nie umożliwia rejestracji przesyłki, wygenerowania etykiety przewozowej oraz brak jest możliwości wygenerowania dokumentów nadawczych i raportów zbiorczych przesyłek, co jest istotne w kontekście dokumentów urzędowych związanych z eksportem towarów. Zatem należy wskazać, że wygenerowane przez Państwa dane o tym, że przesyłka została doręczona do adresata w ogólnodostępnym systemie do śledzenia przesyłek Poczty Polskiej i zrobiony „zrzut”/screenshot tej informacji, nie będzie można uznać za dokument, a w szczególności za dokument o charakterze urzędowym. Będący przedmiotem wniosek „zrzut”/screenshot stanowi jedynie zdjęcie z ogólnodostępnego systemu, który to system ma charakter informacyjny, umożliwiający jedynie śledzenie przesyłki i nie stanowi dokumentu.
Dokumentem uprawniającym (po spełnieniu pozostałych przesłanek) do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, który jest wydany przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania działalności pocztowej i który może stanowić dokument „urzędowy” jest ewentualnie dokument wygenerowany w systemie Elektronicznego Nadawcy Poczty Polskiej opatrzony komunikatem, że dana przesyłka została „doręczona” (ew. „doręczona i podpisana”), wskazująca na dokładną datę doręczenia przesyłki do adresata. Elektroniczny Nadawcy Poczty Polskiej jest aplikacją stworzoną i administrowaną przez krajowego operatora pocztowego, jakim jest Poczta Polska. Aplikacja ta została stworzona w celu usprawnienia nadawania przesyłek krajowych i zagranicznych. Podmiot korzystający z tego systemu w przeciwieństwie do systemu monitoringu Poczty Polskiej do śledzenia przesyłek, zobowiązany jest do założenia indywidualnego konta użytkownika. Po wprowadzeniu danych nadawcy i odbiorcy oraz wyboru sposobu nadania umożliwia rejestrację przesyłki i wydruk etykiety przewozowej. System pozwala również na wygenerowanie dokumentów nadawczych. Wszystkie przesyłki przygotowane za pomocą Elektronicznego Nadawcy Poczty Polskiej można śledzić z jego panelu lub generować przez zbiorczy raport przesyłek.
Z kolei „potwierdzenie nadania” wystawione przez Pocztę Polską jest dowodem potwierdzającym jedynie przekazanie nadawanej przesyłki przewoźnikowi, tj. Poczcie Polskiej. Taki dokument można uzyskać co do zasady w momencie przybycia kuriera po paczkę lub nadaniu w placówce pocztowej. Nie potwierdza on faktycznego wywozu towaru na terytorium państwa trzeciego.
Tym samym mając na uwadze Państwa wątpliwości wyjaśnić należy, że potwierdzenie doręczenia w formie „zrzutu”/screenshota z systemu monitoringu Poczty Polskiej do śledzenia przesyłek oraz „potwierdzenie nadania” wystawione przez Pocztę Polską nie są dokumentami „urzędowymi”, które łącznie potwierdzałyby, że w sprawie mamy do czynienia z eksportem towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy co w konsekwencji umożliwiłoby Państwu, po spełnieniu reszty przesłanek, zastosować stawkę 0%.
Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuje, że wydając interpretację nie przeprowadzam postępowania dowodowego i opieram się wyłącznie na elementach zdarzenia przedstawionych we wniosku.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.