
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 29 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący braku podlegania świadczonych przez Panią usług seksualnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, która ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegając nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2024.226).
Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U.2024.236).
Wnioskodawczyni odpłatnie świadczy usługi seksualne.
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi seksualne polegają na odbywaniu stosunku płciowego według zasad zaakceptowanych przez obie strony.
Zapłata za usługi seksualne przez usługobiorców odbywa się w formie gotówkowej lub bezgotówkowej w kwocie odpowiadającej cenie widniejącej w ogłoszeniach Wnioskodawczyni na stronach internetowych. Jeżeli zapłata następuje w formie gotówkowej, wówczas Wnioskodawczyni niezwłocznie wpłaca dane środki pieniężne na swój rachunek bankowy.
Od początku świadczenia usług seksualnych Wnioskodawczyni prowadzi dokumentacje co najmniej własnych ogłoszeń na stronach internetowych, korespondencji elektronicznej z usługobiorcami, historii wpłat gotówki na rachunek bankowy oraz historii zakupu usług transportowych w zakresie przemieszania się do usługobiorców na wskazane przez nich w korespondencji miejsce.
Usługi seksualne, które Wnioskodawczyni świadczy nie są wykonywane w warunkach, o których mowa w art. 203 i art. 204 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U.2024.17).
Wnioskodawczyni planuje zakup nieruchomości za oszczędności pieniężne, które pochodzą z odpłatnego świadczenia usług seksualnych.
Wobec tego Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość:
-czy przychody uzyskane tytułem odpłatnego świadczenia usług seksualnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
-czy odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
-czy gromadzona dokumentacja pozwala dowieść uzyskiwania przez Nią przychodów z odpłatnego świadczenia usług seksualnych,
-czy z tytułu uzyskiwania przychodów ze świadczenia usług seksualnych powinna rozpoznawać obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych według zasad właściwych dla przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.
Pytanie
Czy świadczone przez Wnioskodawczynię usługi seksualne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
Pani stanowisko w sprawie
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi seksualne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2024.361) – zwanej dalej u.p.t.u., przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.
Jak wcześniej wskazano, przyjmuje się, że z uwagi na aspekt moralny usługi seksualne pozostają sprzeczne z zasadami współżycia społecznego. Oznacza to, że usługi seksualne nie mogą być przedmiotem stosunku cywilnoprawnego, ponieważ umowa której one dotyczą na podstawie art. 58 § 2 k.c. jest nieważna z mocy prawa.
W konsekwencji, świadczenie usług seksualnych stanowi czynność, która nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy w rozumieniu art. 6 pkt 2 u.p.t.u.
Powyższe znajduje odzwierciedlenie w praktyce interpretacyjnej (zob. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowe z dnia 7 lipca 2017 r. nr 0113-KDIPT1-3.4012.69.2017.2.OS).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 6 pkt 2 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.
Powołany wyżej przepis wprowadza ograniczenie w zakresie przedmiotowym obowiązywania ustawy o podatku od towarów i usług. Ograniczenie to ustawodawca zrealizował poprzez zastosowanie instytucji wyłączenia spod działania tej ustawy ściśle określonej kategorii przychodów.
Przepis art. 6 ustawy zawiera wyłączenia z opodatkowania wymienionych w nim czynności, działań i zdarzeń. Wyłączenie ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. W przepisie art. 6 pkt 2 chodzi o czynności niepożądane z punktu widzenia obowiązującego porządku prawnego, czyli takie jak np. kradzież, stręczycielstwo, prostytucja, a więc czynności stanowiące czyny zabronione, jak również czynności nieważne bezwzględnie.
W orzecznictwie TSUE przyjmowane jest, że przesłanką wyłączenia z opodatkowania jest m.in. działalność prowadzona poza ramami prawa, ale przy braku wpływu na konkurencyjność (wyrok ETS z 29 czerwca 1999 r. w sprawie Coffeeshop Siberie, C-158/98), jak też czynność nielegalna ze względu na jej charakter (wyrok ETS z 5 lipca 1988 r. w sprawie Vereniging Happy Family Rustenburgerstraat, C-289/86).
W myśl z art. 58 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
1.Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.
2.Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.
Z treści złożonego wniosku wynika, że świadczy Pani odpłatnie usługi seksualne. Świadczone przez Panią usługi seksualne polegają na odbywaniu stosunku płciowego według zasad zaakceptowanych przez obie strony. Zapłata za usługi seksualne przez usługobiorców odbywa się w formie gotówkowej lub bezgotówkowej w kwocie odpowiadającej cenie widniejącej w Pani ogłoszeniach na stronach internetowych. Od początku świadczenia usług seksualnych prowadzi Pani dokumentacje co najmniej własnych ogłoszeń na stronach internetowych, korespondencji elektronicznej z usługobiorcami, historii wpłat gotówki na rachunek bankowy oraz historii zakupu usług transportowych w zakresie przemieszania się do usługobiorców na wskazane przez nich w korespondencji miejsce. Usługi seksualne, które Pani świadczy nie są wykonywane w warunkach, o których mowa w art. 203 i art. 204 Kodeks karny.
Pani wątpliwości dotyczą kwestii braku podlegania opodatkowaniu świadczonych przez Panią usług seksualnych.
Przedmiotem prawnie skutecznej umowy, w rozumieniu art. 6 pkt 2 ustawy, nie mogą być zachowania, które ze swej istoty są sprzeczne z prawami przyrody, ustawą lub zasadami współżycia społecznego i w konsekwencji w ogóle nie mogą być określone w treści ważnej i wywołującej zamierzone skutki umowy. Są to czynności, które w żadnych okolicznościach i warunkach, jakie przepisy prawa przewidują dla zawarcia wolnej od wad umowy, nie mogą być przedmiotem stosunku cywilnoprawnego, nawet hipotetycznie. Tylko środki uzyskane z zachowań, które w żadnych okolicznościach nie mogą być zaakceptowane przez obowiązujący porządek prawny zostały wyłączone przez ustawodawcę spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 2 tej ustawy.
W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest definicji prostytucji. Należy więc w tym względzie odnieść się do reguł wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN), prostytucja to uprawianie seksu za pieniądze.
W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z prostytucją w rozumieniu powołanej powyżej definicji. Zatem, czynności wykonywane przez Panią nie są/nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Tym samym, zgodnie z art. 6 pkt 2 ustawy, nie mogą również podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, stwierdzić należy, że świadczone przez Panią usługi seksualnie nie podlegają /nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych podlega odrębnemu rozpatrzeniu.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym oraz opisem zdarzenia przyszłego. Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.