Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.948.2024.2.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna     

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, czy w odniesieniu do szkoleń:

-przygotowujących do egzaminu kwalifikacyjnego na operatorów urządzeń technicznych,

-przygotowujących do uzyskania kwalifikacji operatorów maszyn i urządzeń technicznych przy robotach ziemnych, budowlanych i drogowych,

-przygotowujących do egzaminu kwalifikacyjnego stwierdzającego posiadanie kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji,

-przygotowujących do uzyskania kwalifikacji przy pracach spawalniczych obejmujących spawanie, napawanie, lutowanie, zgrzewanie i cięcie termiczne metali i tworzyw termoplastycznych,

znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lutego 2025 r. (data wpływ 6 lutego 2025 r.)

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

Od 04.01.2021 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i korzysta Pan ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Jako przeważającą działalność w CEDIG ma Pan wpisaną działalność o PKD 85.59B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest prowadzenie m.in. szkoleń:

-    przygotowujących do egzaminu kwalifikacyjnego przeprowadzanego przez komisję egzaminacyjną powołaną przez Urząd Dozoru Technicznego lub Transportowy Dozór Techniczny, na operatorów urządzeń technicznych, przy obsłudze konserwacji których wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych zaświadczeniem kwalifikacyjnym (Rozp. Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r., zał. Nr 3, Obwieszczenie Ministra Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2020 r.),

-    przygotowujących do uzyskania kwalifikacji operatorów maszyn i urządzeń technicznych przy robotach ziemnych, budowlanych i drogowych do obsługi których wymagane jest odbycie szkolenia i uzyskanie pozytywnego wyniku ze sprawdzianu przeprowadzanego przez komisję egzaminacyjną powołaną przez … zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych budowlanych i drogowych (Dz. U. Nr 118, poz. 1263 z późn. zm.), Rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 lipca 2020 r., poz. 146, zał. Nr 1, nr 2, nr 3),

-    przygotowujących do egzaminu kwalifikacyjnego stwierdzającego posiadanie kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją (Grupa 1, Grupa 2, Grupa 3, zał. nr 1 do Rozporządzenia Ministra Klimatu Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. poz. 139, na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022, poz. 1385),

-    przygotowujących do uzyskania kwalifikacji (rozdz. 4 kwalifikacje spawalnicze Rozp. Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych; Dz. U. z dnia 19 maja 2000 r.) przy pracach spawalniczych obejmujących spawanie, napawanie, lutowanie, zgrzewanie i cięcie termiczne metali i tworzyw termoplastycznych.

Szkolenia są realizowane na zlecenia indywidualnych osób, firm chcących zatrudniać ww. operatorów oraz Urzędów Pracy.

Nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie działa Pan też jako uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie jest Pan także podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone przez Pana usługi nie są finansowane w całości ze środków publicznych. Świadczone przez Pana usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Świadczone przez Pana usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Szkolenia, które Pan prowadzi mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, a osoby biorące udział w szkoleniu będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanej pracy, nauczanie pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń. Szkolenia, które Pan prowadzi są niezbędne - zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa - do wykonywania określonej pracy na poszczególnych urządzeniach lub w określonym zakresie np. spawania. Bez szkolenia i certyfikacji nie można wykonywać pracy na ww. urządzeniach lub w określonym zakresie tj. np. spawanie.

Przeprowadzone przez Pan szkolenia kończą się egzaminem przeprowadzanym przez określone przez przepisy prawa komisje kwalifikacyjne (egzaminacyjne) i wydaniem odpowiednich zaświadczeń, świadectw kwalifikacyjnych.

Za usługę przeprowadzenia sprawdzenia kwalifikacji (certyfikacji), czyli za przeprowadzony egzamin otrzymuje Pan rachunek m.in. od (...) lub innej instytucji, która ten egzamin przeprowadza.

W uzupełnieniu wniosku podał Pan przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których przeprowadza Pan szkolenia wskazane w pierwotnym wniosku:

1)

·    dla osób uczestniczących w szkoleniach przygotowujących do uzyskania kwalifikacji operatora urządzeń transportu bliskiego (wózki jezdniowe suwnice, podesty ruchome) - kursy odbywają się w oparciu w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków z napędem silnikowym - (Dz. U. z 2018 r., poz. 47, z późn. zm.) - m.in. par. 4 i par. 5 tego rozporządzenia oraz o ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (art. 22 ust. 1 i 2, art. 23 ust. 1 i 2, art. 37 pkt 14 15) i rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych (par. 2, par. 3, par. 6).

Kursy odbywają się zgodnie z programem Ośrodka Doskonalenia Kadr w … udostępnionym i uzgodnionym z Urzędem Dozoru Technicznego, nr potwierdzenia:

-    .. Obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem oraz z osobą obsługująca podnoszoną wraz z ładunkiem,

-    .. Obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem oraz z osobą obsługująca podnoszoną wraz z ładunkiem,

-    … Obsługa podestów ruchomych przejezdnych IP;

-    … Obsługa suwnic IS i IIS

·    operator urządzeń technicznych, operatorów maszyn i urządzeń technicznych przy robotach ziemnych, budowlanych i drogowych - kursy realizowane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2001 r. (poz. 1263) w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych na podstawie otrzymanego z (...) zgody - potwierdzenia z dnia 4 września 2023 r., nr … na podstawie wydanych i udostępnionych przez Instytut …. programów szkoleń dotyczących specjalności określonych w potwierdzeniu nr …. o spełnieniu wymagań określonych w paragrafie 25 Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych ( Dz. U. Nr 118 , poz. 1263, z późn. zm.).

Ponadto, stosownie do przepisu art. 237 (3) § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r., poz. 1040, z późn. zm.), nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

2)

·    osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji - szkolenia odbywają się w oparciu o Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczególnych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. z 2022 poz. 1392), które określa zakres wiedzy wymaganej na stanowiskach eksploatacji oraz dozoru ( par. 3 par. 4, par. 5, par. 6). Rodzaj urządzeń, instalacji i sieci przy których eksploatacji jest wymagane posiadanie kwalifikacji określa załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia.

Zgodnie art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.) osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach ust. 6, obowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne.

Ponadto, stosownie do przepisu art. 237 (3) § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040 z późn. zm.), nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

3)

·    dla osób uczestniczących w szkoleniach przygotowujących do uzyskania kwalifikacji przy pracach spawalniczych obejmujących spawanie, napawanie, lutowanie zgrzewanie i cięcie termiczne metali i tworzyw termoplastycznych.

Kursy odbywają się w oparciu o ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (art. 22 ust. 1 i 2, art. 23 ust. 1 i 2, art. 37 pkt 14 i 15) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. 40 poz. 470) - par. 27, par. 28.

Kursy spawania oraz egzaminy prowadzone są według wytycznych i programów uzgodnionych z Instytutem … lub ….

Egzamin ten składa się z dwóch części: teoretycznej sprawdzającej znajomość zasad spawania, materiałoznawstwa, bezpieczeństwa pracy oraz norm i przepisów obowiązujących w Polsce oraz praktycznej polegającej na wykonaniu zadanego spawu, który jest następnie oceniany pod kątem jakości i zgodności z wymaganiami norm. Po zdaniu egzaminu, spawacz otrzymuje odpowiednie uprawnienia, które są wpisane do dokumentu potwierdzającego kwalifikacje. Uprawnienia spawalnicze są nabywane podczas egzaminu przeprowadzanego w zależności od spawanego materiału. Kursy spawania oraz egzaminy prowadzone są według wytycznych i programów Instytutu …, Urząd Dozoru Technicznego, ... Kluczowe normy to: … seria norm dotycząca kwalifikacji spawaczy spoin pachwinowych i czołowych. Normy te zastąpiły wcześniejszą normę … określająca wymagania dotyczące nadzoru spawalniczego. Przepisy te precyzują wymagania dotyczące kwalifikacji spawaczy, w tym rodzajów spawania, materiałów, z którymi spawacz może pracować oraz zakresu i ważności uprawnień.

Ponadto stosownie do przepisu art. 237 (3) § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r., poz. 1040, z późn. zm.), nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pytanie

Czy usługi, które Pan świadczy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, prowadzone przez Pana szkolenia, wskazane w pkt powyższym, które przygotowują m.in. do egzaminu przed UDT, TDT, komisją kwalifikacyjną, o których mowa w art. 54 ust. 3 ustawy Prawo energetyczne, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Prowadzenie kursów (szkoleń) m.in. operatorów wózków jezdniowych, operatorów suwnic czy innych urządzeń technicznych, czy uprawnień energetycznych, o których mowa we wniosku i przepisach powołanych we wniosku niewątpliwie należy do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Kursy te mają bowiem na celu uzyskanie i poszerzenie wiedzy i umiejętności niezbędnych do celów zawodowych. Poza tym forma i zasady tego kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego wynika z odrębnych przepisów prawa. Bez zdania pozytywnego egzaminu i uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego nie można wykonywać określonych we wniosku prac i obsługiwać określonych urządzeń.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

-  oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub 

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady,

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazania wymaga – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady, stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1 ze zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 ww.  rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. Zgodnie z tym przepisem:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie  C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w  wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza: „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza: „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza: „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Zauważyć trzeba – opierając się na powołanych regulacjach prawa unijnego – że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Dla oceny, czy dla świadczonych przez Pana usług szkoleniowych będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

-czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub

-czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

-czy spełniają warunki określone w lit. a powyższego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia/kursu w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

We wniosku wskazał Pan, iż nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie działa Pan też jako uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Świadczone przez Pana usługi nie będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Tym samym, świadczone przez Pana usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie są spełnione przesłanki wynikające z powołanego przepisu.

Wskazał Pan ponadto, że szkolenia, które Pan prowadzi mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, a osoby biorące udział w szkoleniu będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanej pracy, nauczanie pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń. Szkolenia, które Pan prowadzi są niezbędne - zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa - do wykonywania określonej pracy na poszczególnych urządzeniach lub w określonym zakresie np. spawania.

Tym samym, prowadzone przez Pana szkolenia

-przygotowujące do egzaminu kwalifikacyjnego na operatorów urządzeń technicznych,

-przygotowujące do uzyskania kwalifikacji operatorów maszyn i urządzeń technicznych przy robotach ziemnych, budowlanych i drogowych,

-przygotowujące do egzaminu kwalifikacyjnego stwierdzającego posiadanie kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji,

-przygotowujących do uzyskania kwalifikacji przy pracach spawalniczych obejmujących spawanie, napawanie, lutowanie, zgrzewanie i cięcie termiczne metali i tworzyw termoplastycznych,

stanowią usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.

Jak wyżej wskazano, dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. 

Wskazał Pan we wniosku, że przepisy, które ściśle regulują obowiązek przeprowadzenia ww. szkoleń to:

1)dla osób uczestniczących w szkoleniach przygotowujących do uzyskania kwalifikacji operatora urządzeń transportu bliskiego (wózki jezdniowe suwnice, podesty ruchome):

-rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków z napędem silnikowym - (Dz. U. z 2018 r., poz. 47 z późn. zm.)

-ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym,

-rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych,

2)dla operatorów urządzeń technicznych, operatorów maszyn i urządzeń technicznych przy robotach ziemnych, budowlanych i drogowych

-rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych,

-ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy,

3)    dla osób zajmujących się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji:

-rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczególnych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. z 2022 poz. 1392),

-ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.),

-ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy,

4)dla osób uczestniczących w szkoleniach przygotowujących do uzyskania kwalifikacji przy pracach spawalniczych obejmujących spawanie, napawanie, lutowanie zgrzewanie i cięcie termiczne metali i tworzyw termoplastycznych.

-ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym,

-rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. 40 poz. 470).

Zgodnie z art. 237³ § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t. j. Dz. U. 2023 r., poz. 1465, ze zm.):

Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 15 grudnia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 852):

1. Do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia dopuszcza się osobę, która ukończyła 18 lat i posiada:

1) zaświadczenie kwalifikacyjne do obsługi wózków jezdniowych uzyskane na podstawie przepisów w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych lub

2) uprawnienia maszynisty ciężkich maszyn budowlanych i drogowych lub książkę operatora maszyn roboczych z wpisem w zakresie obsługi wózków podnośnikowych.

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Przed dopuszczeniem do pracy operator wózka zapoznaje się w szczególności z:

1) instrukcją wózka jezdniowego w zakresie czynności powierzonych przez organizatora pracy;

2) ryzykiem zawodowym;

3) instrukcją bezpieczeństwa prac transportowych.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1008):

Rozporządzenie określa:

1) sposób i tryb sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych;

2) sposób i tryb przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych;

3) rodzaje urządzeń technicznych, przy obsłudze i konserwacji których wymagane jest posiadanie zaświadczenia kwalifikacyjnego;

4) okresy ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych;

5) wzór wniosku o sprawdzenie kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych;

6) wzór wniosku o przedłużenie ważności zaświadczenia kwalifikacyjnego;

7) wzór zaświadczenia kwalifikacyjnego wymaganego przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Postępowanie kwalifikacyjne, o którym mowa w art. 23 ust. 1 ustawy, zwane dalej „egzaminem”, prowadzi komisja kwalifikacyjna, w składzie co najmniej dwuosobowym

Stosownie do § 6 ww. rozporządzenia:

Rodzaje urządzeń technicznych, przy obsłudze i konserwacji których wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych zaświadczeniem kwalifikacyjnym, oraz okresy ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.                         

Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 266 ze zm.):

Osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6, obowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne.

W myśl art. 54 ust. 6 ww. ustawy:

Minister właściwy do spraw energii i minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu oraz Ministrem Obrony Narodowej, określą, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 54 ust. 7 ww. ustawy:

Minister właściwy do spraw energii i minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 6, określą w szczególności:

1)rodzaje prac, stanowisk oraz urządzeń, instalacji lub sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją,

2) zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do wykonywania czynności związanych z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń lub sieci,

3) skład komisji kwalifikacyjnych oraz wymagania dla przewodniczącego, zastępcy i członków komisji kwalifikacyjnych ze względu na stanowisko pracy, zakres czynności i grupy urządzeń, instalacji i sieci, na których wykonywane są czynności przez osoby, których kwalifikacje sprawdza ta komisja,

4) tryb przeprowadzania egzaminu przez komisję kwalifikacyjną,

5) sposób wnoszenia opłaty, o której mowa w ust. 4, i jej wysokość,

6) warunki i sposób gromadzenia przez komisje kwalifikacyjne dokumentacji z postępowania w sprawie sprawdzania kwalifikacji,

7) wzór świadectwa kwalifikacyjnego

- biorąc pod uwagę zapewnienie bezpieczeństwa technicznego i niezawodności funkcjonowania oraz bezpiecznej eksploatacji urządzeń, instalacji lub sieci elektroenergetycznych, ciepłowniczych, gazowych i wodorowych, bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz bezstronnego i niezależnego postępowania w sprawie wydania świadectwa kwalifikacyjnego dla osób wykonujących czynności związane z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 54 ust. 6 i 7 ww. ustawy Prawo energetyczne, wydane zostało rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1392).

W myśl § 1 cyt. wyżej rozporządzenia:

Rozporządzenie określa szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji, w szczególności:

1) rodzaje prac, stanowisk oraz urządzeń, instalacji lub sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją;

2) zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do wykonywania czynności związanych z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń lub sieci;

3) skład komisji kwalifikacyjnych oraz wymagania dla przewodniczącego, zastępcy i członków komisji kwalifikacyjnych ze względu na stanowisko pracy, zakres czynności i grupy urządzeń, instalacji i sieci, na których wykonywane są czynności przez osoby, których kwalifikacje sprawdza ta komisja;

4) tryb przeprowadzania egzaminu przez komisję kwalifikacyjną;

5) sposób wnoszenia opłaty za sprawdzenie kwalifikacji, o której mowa w art. 54 ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanej dalej „opłatą”, i jej wysokość;

6) warunki i sposób gromadzenia przez komisje kwalifikacyjne dokumentacji z postępowania w sprawie sprawdzania kwalifikacji;

7) wzór świadectwa kwalifikacyjnego.

Stosownie do § 3 ww. rozporządzenia:

Rodzaje urządzeń, instalacji i sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, w celu uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji, wykazują się wiedzą teoretyczną i praktyczną w zakresie:

1) na stanowiskach eksploatacji:

a) zasad budowy, działania oraz warunków technicznych obsługi urządzeń, instalacji i sieci,

b) zasad eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

c) zasad i warunków wykonywania prac dotyczących obsługi, konserwacji, remontu, naprawy, montażu lub demontażu i czynności kontrolno-pomiarowych,

d) zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz udzielania pierwszej pomocy,

e) zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i ochrony środowiska;

2) na stanowiskach dozoru:

a) przepisów dotyczących przyłączania urządzeń i instalacji do sieci, dostarczania paliw i energii, prowadzenia ruchu i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

b) przepisów i zasad postępowania przy programowaniu pracy urządzeń, instalacji i sieci, z uwzględnieniem zasad racjonalnego użytkowania paliw i energii,

c) przepisów dotyczących eksploatacji oraz wymagań w zakresie prowadzenia dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej urządzeń, instalacji i sieci,

d) przepisów dotyczących budowy urządzeń, instalacji i sieci oraz norm i warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać te urządzenia, instalacje i sieci,

e) zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i ochrony środowiska,

f) przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, z uwzględnieniem zasad udzielania pierwszej pomocy, oraz wymagań ochrony środowiska,

g) zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu urządzeń przyłączonych do sieci,

h) zasad dysponowania mocą urządzeń i instalacji przyłączonych do sieci,

i) zasad i warunków wykonywania prac dotyczących obsługi, konserwacji, remontu, montażu oraz czynności kontrolno-pomiarowych.

W myśl § 3 pkt 11 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 40, poz. 470):

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kwalifikacjach spawalniczych – należy przez to rozumieć ukończenie odpowiedniego przeszkolenia teoretycznego i praktycznego w zakresie spawalnictwa, potwierdzone egzaminem oraz dokumentem upoważniającym do wykonywania prac spawalniczych.

Stosownie do § 27-28 ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki z 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych:

27. Prace spawalnicze powinny być wykonywane przez osoby posiadające „Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia” albo „Świadectwo egzaminu spawacza” lub „Książkę spawacza”, wystawiane w trybie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach, z uwzględnieniem przepisu § 28.

28. Osoby wykonujące:

1) ręczne cięcie termiczne,

2) zgrzewanie,

3) ręczne lutowanie,

4) zmechanizowane i automatyczne wykonywanie prac spawalniczych

– powinny wykazać się co najmniej zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia w zakresie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach.

Zgodnie z art. 22 ust. 2, 3, 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (t. j. Dz. U. 2024 r., poz. 1194):

2. Osoby wykonujące czynności spawania, zgrzewania, lutowania oraz przeróbkę plastyczną i obróbkę cieplną w toku wytwarzania, naprawy i modernizacji urządzeń technicznych oraz wytwarzania elementów stosowanych do wytwarzania, naprawy lub modernizacji tych urządzeń obowiązane są posiadać zaświadczenia kwalifikacyjne potwierdzające umiejętność praktycznego wykonywania tych czynności oraz znajomość warunków technicznych dozoru technicznego, norm i przepisów prawnych w tym zakresie.

3. Przepis ust. 2 stosuje się do osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne.

4. W razie nieprzestrzegania przez osoby wymienione w ust. 2 i 3 warunków technicznych dozoru technicznego oraz norm i przepisów prawnych w tym zakresie, organ właściwej jednostki dozoru technicznego cofa, w drodze decyzji, uprawnienia kwalifikacyjne wynikające z zaświadczenia kwalifikacyjnego wydanego osobom, o których mowa w ust. 2 i 3.

W myśl art. 23 ust. 5 ustawy o dozorze technicznym:

Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:

1) sposób i tryb sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia możliwości właściwego sprawdzenia umiejętności teoretycznych i praktycznych osób przystępujących do sprawdzenia kwalifikacji,

2) sposób i tryb przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych,

3) rodzaje urządzeń technicznych, przy których obsłudze i konserwacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji,

4) okresy ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych,

5) wzór wniosku o sprawdzenie kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych,

6) wzór wniosku o przedłużenie okresu ważności zaświadczenia kwalifikacyjnego,

7) wzór zaświadczenia kwalifikacyjnego wymaganego przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych

- uwzględniając zakres zaświadczenia kwalifikacyjnego, rodzaje urządzeń technicznych i stopień zagrożenia związanego z ich eksploatacją.

Natomiast zgodnie z art. 37 pkt 14 i 15 ustawy o dozorze technicznym:

Do zakresu działania UDT (Urzędu Dozoru Technicznego) należy:

14) uzgadnianie programów szkolenia osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne;

15) sprawdzanie kwalifikacji osób wytwarzających, naprawiających, modernizujących, obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne oraz osób wykonujących badania nieniszczące.

Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzenia wymaga, że w odniesieniu do szkoleń przygotowujących do egzaminu kwalifikacyjnego na operatorów urządzeń technicznych, przygotowujących do uzyskania kwalifikacji operatorów maszyn i urządzeń technicznych przy robotach ziemnych, budowlanych i drogowych, przygotowujących do egzaminu kwalifikacyjnego stwierdzającego posiadanie kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji, przygotowujących do uzyskania kwalifikacji przy pracach spawalniczych obejmujących spawanie, napawanie, lutowanie, zgrzewanie i cięcie termiczne metali i tworzyw termoplastycznych, które Pan świadczy, znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, ponieważ jak wynika z opisu sprawy, będą to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz będą świadczone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Tym samym Pan stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.