Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.636.2024.1.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.636.2024.1.AK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Muzeum (…) (dalej: „Podatnik”) jest samorządową instytucją kultury, której Organizatorem jest Województwo (…). Podatnik posiada osobowość prawną i jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora pod numerem (…) oraz do Państwowego Rejestru Muzeów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego pod numerem (…).

Zgodnie ze statutem ((…)), celem Podatnika jest prowadzenie działalności określonej w art. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 roku o muzeach (Dz. U. z 2022 r. poz. 385).

Działalność Podatnika obejmuje w szczególności:

1. gromadzenie zabytków:

a. architektury - (…) (detale architektoniczne, modele i makiety budynków),

b. archeologii - przedmiotów pozyskanych w trakcie badań archeologicznych (…),

c. historii - dokumentów archiwalnych (drukowanych i rękopisów), przekazów ikonograficznych, przedmiotów użytkowych, elementów wyposażenia wnętrz (…), numizmatów, medalierstwa,

d. historii sztuki - malarstwa, rysunku i grafiki, rzeźby, przedmiotów rzemiosła artystycznego i kultury materialnej,

e. historii nauki i techniki z dziedziny (…) (przyrządy naukowe związane z (…), a także druki i ikonografia związane z historią tych nauk),

f. etnografii - przedmiotów kultury materialnej (…),

g. sztuki i literatury - (…),

2. katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów,

3. przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich, w sposób dostępny do celów naukowych,

4. zabezpieczanie i konserwacja zbiorów, oraz w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków,

5. archeologicznych nieruchomych oraz innych obiektów kultury materialnej i przyrody,

6. urządzanie wystaw stałych i czasowych,

7. organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych,

8. prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie dziedzin prezentowanych w Muzeum,

9. popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę,

10. udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych,

11. zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji,

12. prowadzenie działalności wydawniczej z zakresu swojej działalności,

13. współdziałanie z placówkami muzealnymi, instytucjami naukowo-badawczymi i organizacjami społeczno-kulturalnymi o podobnych celach i zadaniach w kraju i za granicą.

Podstawą gospodarki finansowej Podatnika jest plan finansowy, ustalony przez Dyrektora Podatnika z zachowaniem wysokości dotacji organizatora. Źródłami finansowania działalności i funkcjonowania Podatnika są:

1)dotacje podmiotowe z budżetu Województwa (…) na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,

2)dotacje celowe z budżetu Województwa (…) na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji czy realizację wskazanych zadań i programów,

3)inne dotacje niż wymienione w pkt 1-2,

4)przychody z prowadzonej działalności w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego,

5)przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych,

6)środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych, oraz z innych źródeł.

Podatnik jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony na finansowanie działalności statutowej Podatnika.

Do kwoty podatku od towarów i usług ujętego w fakturach zakupowych (zakup usług oraz towarów) bezpośrednio związanych z działalnością gospodarczą Podatnik stosuje przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361) - dalej: „VATU”).

Podatnik sprzedaje bilety wstępu do posiadanych obiektów. Bezpłatny wstęp do obiektów Podatnika mają osoby wymienione w ustawie z dnia 21 listopada 1996 roku o muzeach oraz w Zarządzeniu (…). Podatnik sprzedaje pamiątki oraz własne wydawnictwa.

Podatnik prowadzi muzealną bibliotekę. Odbywają się również wypożyczenia międzybiblioteczne oraz udostępnia się na miejscu księgozbiór na prośbę innych instytucji. W ramach biblioteki prowadzone jest konto starodruków. Wszelkie czynności związane z działalnością biblioteki podlegają stawce zwolnionej. Podatnik nie stosuje przepisu art. 86 ust. 1 VATU do kwoty podatku od towarów i usług ujętego w fakturach zakupowych związanych z działalnością biblioteki.

Podatnik prowadzi również działalność nieodpłatną. Zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 1996 roku o muzeach raz w tygodniu bezpłatnie udostępnia wstęp na wystawy stałe. Ponadto umożliwia bezpłatny wstęp na ważne wydarzenia kulturalne związane z postacią (…) (odczyty, konferencje, kafejki tematyczne) oraz koncerty. Wskazanym wydarzeniom towarzyszy sprzedaż pamiątek w muzealnych sklepikach lub w opłaconych straganach przez zewnętrznych użytkowników.

Z uwagi na wskazane w punktach wyżej czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnione oraz czynności związane z wykonywaniem zadań statutowych niepodlegających regulacjom VATU - Podatnik rozlicza obecnie faktury zakupowe, których nie ma możliwości przypisania w całości lub w części do poszczególnych rodzajów czynności, z uwzględnieniem prewspółczynnika (art. 86 ust. 2a VATU), który jest wyliczany z zastosowaniem § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2021 r. poz. 999) według wzoru dla samorządowych instytucji kultury, tj. z uwzględnieniem obrotu od działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT oraz korzystającej ze stawki „zw.”) w stosunku do łącznych przychodów z działalności gospodarczej i otrzymanych dotacji.

Podatnik wykonuje zarówno czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jak i czynności zwolnione z tego podatku, dlatego oprócz prewspółczynnika stosuje również proporcję (art. 90 VATU).

Po zakończonym roku obrotowym Podatnik dokonuje rocznej korekty podatku odliczonego zgodnie z przepisem art. 90c VATU.

Podatnik od 2022 roku realizuje inwestycję pn.: „(…)”, na którą składa się:

a. wybudowanie w miejscowości A. (działka oznaczona w ewidencji gruntów i budynków nr (…)) nowego budynku z pomieszczeniami administracyjnymi (biura i gabinety pracowników merytorycznych), biblioteką, magazynem muzealiów, składnicą akt oraz wystawą eksponatów ze zbiorów bibliotecznych i starodruków (wstęp na wystawę będzie płatny), a nadto zakup wyposażenia wskazanych pomieszczeń;

b. remont w użytkowanych przez Podatnika budynkach (ul. (…)) polegający na ich przystosowaniu do udostępnienia dla zwiedzających (zwiększenie powierzchni wystawienniczych);

c. opracowanie koncepcji wystaw (w budynkach o jakich mowa w lit. a i b);

d. pozostawienie w użytkowanych przez Podatnika budynkach pomieszczeń biurowych (administracja), kasy ze sprzedażą biletów wstępu oraz punktów sprzedaży pamiątek i wydawnictw Podatnika.

Użytkowane przez Podatnika budynki (ul. (…)) są własnością (…). Nieruchomość, na której znajdują się te budynki została oddana Podatnikowi na podstawie umowy użytkowania nieruchomości z dnia (…) 2018 roku - w użytkowanie (ograniczone prawo rzeczowe), które to prawo jest ujawnione w księdze wieczystej o numerze (…). Umowa obowiązuje do (…) 2033 roku.

W 2024 roku w ramach inwestycji realizowane są następujące czynności:

a. obsługa prawna realizacji inwestycji;

b. usługa Inżyniera Kontraktu (Inwestora Zastępczego) dla realizacji inwestycji;

c. usługa koordynacji projektu;

d. opracowanie założeń projektowych dla zadania na działce położnej w A., umożliwiających etapową realizację pełnej inwestycji;

e. opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla zadania na podstawie założeń projektowych na działce położonej w A.;

f. opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej remontu w budynkach: (…), (…), (…), (…), (…);

g. opracowanie szczegółowej koncepcji narracyjnej i merytorycznej, scenariuszy wystaw oraz założeń dla tzw. tematyzacji kompleksu w tym opracowanie zestawu wytycznych dla treści multimedialnych;

h. przygotowanie założeń oraz opracowanie dokumentacji projektowej pod instalację OZE zapewniającą energooszczędność projektu. W ramach analizy założeń rozważenie powstania lub udziału w społeczności energetycznej (spółdzielnia energetyczna lub klaster energii);

i. sporządzenie dokumentacji, opracowań, analiz, przeprowadzenie konsultacji niezbędnych do złożenia wniosku aplikacyjnego oraz wykonanie pozostałej dokumentacji wymaganej regulaminem konkursu.

W 2025 roku planowane jest rozpoczęcie robót budowlanych.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanej inwestycji są wystawione na Podatnika, który jest wskazany jako ich nabywca.

Wybudowane i wyremontowane w ramach inwestycji obiekty będą służyły do następujących kategorii czynności:

a. opodatkowanych - działalność odpłatna Podatnika (w tym sprzedaż biletów wstępu);

b. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (bezpłatny wstęp);

c. zwolnionych (działalność biblioteki).

Nabywane w ramach realizacji inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane przez Podatnika zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Podatnik nie ma i nie będzie miał możliwości przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 VATU. W związku z powyższym, Podatnik w odniesieniu do faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji dokonuje odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h VATU (z zastosowaniem prewspółczynnika).

Nabywane w ramach realizacji inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane przez Podatnika zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Podatnik nie ma i nie będzie miał możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i ze zwolnionymi od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Podatnik dokonuje odliczenia podatku naliczonego w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 VATU.

Pytanie

Czy od wydatków poniesionych przez Podatnika w latach 2022-2024 na inwestycję pn.: „(…)” oraz wydatków, które Podatnik poniesie na wskazaną inwestycję w kolejnych latach - Podatnik ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości, bez stosowania prewspółczynnika (art. 86 ust. 2a VATU) i proporcji (art. 90 ust. 2 VATU)?

Państwa stanowisko w sprawie

Podatnik stoi na stanowisku, że infrastruktura powstała w wyniku inwestycji pn.: „(…)” będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających opodatkowaniu. W związku z tym Podatnikowi w latach 2022-2024 przysługiwało, a w kolejnych latach realizacji inwestycji przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem:

  • prewspółczynnika o jakim mowa w art. 86 ust. 22 VATU i § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999) - dalej „Rozp.”,
  • proporcji o jakiej mowa w art. 90 ust. 2 i 3 VATU.

W konsekwencji, w przypadku nabytych w latach 2022-2024 i później w ramach realizacji inwestycji towarów i usług wykorzystywanych do działalności gospodarczej (opodatkowanej oraz zwolnionej), jak również do celów innych niż działalność gospodarcza (niepodlegających opodatkowaniu), gdy Podatnik nie miał lub nie będzie miał możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej - Podatnik był i będzie zobowiązany, na podstawie art. 86 ust. 2a VATU, do obliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, przy uwzględnieniu przepisów § 4 ust. 1 Rozp.

Jednocześnie, skoro towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji, będą wykorzystywane przez Podatnika do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług i nie będzie możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego w ramach realizacji inwestycji do poszczególnych rodzajów czynności, to Podatnik w latach 2022-2024 był zobowiązany oraz w kolejnych latach realizacji inwestycji będzie zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2-3 VATU.

Tym samym, skoro wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, a Podatnik nie ma i nie będzie miał możliwości przypisania poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności, to Podatnik nie miał (w latach 2022-2024) i nie będzie miał w kolejnych latach realizacji inwestycji prawa do odliczenia podatku VAT w całości, lecz przysługiwało mu i będzie mu przysługiwać prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. art. 86 ust. 2a i nast. VATU oraz przepisów Rozp.

Ponadto skoro nabywane towary i usługi będą wykorzystywane również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, Podatnik winien w odniesieniu do lat 2022-2024 oraz kolejnych lat realizacji inwestycji stosować przepisy art. 90 ust. 2 i 3 VATU.

Stanowisko zbieżne z przedstawionym uzyskało aprobatę Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidulanych w sprawach oznaczonych sygn. 0112-KDIL3.4012.676.2023.3.AK i sygn. 0112-KDIL1-3.4012.389.2024.1.AKR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w myśl którego:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Zauważenia wymaga, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy ponadto zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak już wyżej wskazano, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika, który wykonuje określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

W świetle art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W oparciu art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Stosownie do art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Natomiast z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,

P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.

Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie - rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a)dokonywanych przez podatników:

- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

- odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

- eksportu towarów,

- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Pojęcie obrotu, o którym mowa w powyższej regulacji, powinno być interpretowane tak jak w przypadku art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Obrót powinien być rozumiany jako kwota należna z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług pomniejszona o VAT. Obrót ten będzie - dla celów określenia proporcji - powiększany o otrzymane przychody z innej niż gospodarcza działalności.

Natomiast w myśl § 2 pkt 12 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych samorządowej instytucji kultury - rozumie się przez to przychody samorządowej instytucji kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane tej instytucji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy - wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia:

Przychody wykonane samorządowej instytucji kultury nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:

1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury - używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności;

2)transakcji dotyczących:

a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Wyłączenie ww. transakcji z przychodów wykonanych samorządowej instytucji kultury (mianownik proporcji) zapewnia spójność (symetrię) z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji) i ma na celu „oczyszczenie” kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które zniekształcałyby tę proporcję.

Stosownie do § 8 rozporządzenia:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

Przepis art. 86 ust. 2a ustawy ma zatem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Ww. przepis wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy - przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatna działalność statutowa. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT.

Zasady tworzenia i działania instytucji kultury określa ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Jak wynika z art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Jak stanowi art. 9 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Na mocy art. 12 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.

Stosownie do art. 28 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

1.Instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.

2.Przychodami instytucji kultury są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

3.Organizator przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji:

a)podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;

b)celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;

c)celowej na realizację wskazanych zadań i programów.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Natomiast w myśl art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Jeżeli zatem nabywane towary i usługi służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik jest obowiązany, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z ww. art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury, której Organizatorem jest Województwo. Są Państwo zarejestrowani na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą (opodatkowaną podatkiem VAT), jak również prowadzą muzealną bibliotekę (wszelkie czynności związane z działalnością biblioteki podlegają stawce zwolnionej) oraz działalność nieodpłatną.

Od 2022 roku realizują Państwo inwestycję pn.: „(…)”, na którą składa się:

a. wybudowanie w miejscowości A. (działka oznaczona w ewidencji gruntów i budynków nr (…)) nowego budynku z pomieszczeniami administracyjnymi (biura i gabinety pracowników merytorycznych), biblioteką, magazynem muzealiów, składnicą akt oraz wystawą eksponatów ze zbiorów bibliotecznych i starodruków (wstęp na wystawę będzie płatny), a nadto zakup wyposażenia wskazanych pomieszczeń;

b. remont w użytkowanych przez Podatnika budynkach (ul. (…)) polegający na ich przystosowaniu do udostępnienia dla zwiedzających (zwiększenie powierzchni wystawienniczych);

c. opracowanie koncepcji wystaw (w budynkach o jakich mowa w lit. a i b);

d. pozostawienie w użytkowanych przez Podatnika budynkach pomieszczeń biurowych (administracja), kasy ze sprzedażą biletów wstępu oraz punktów sprzedaży pamiątek i wydawnictw Podatnika.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanej inwestycji są wystawione na Państwa jako nabywcę.

Wybudowane i wyremontowane w ramach inwestycji obiekty będą służyły do następujących kategorii czynności:

a. opodatkowanych - działalność odpłatna Podatnika (w tym sprzedaż biletów wstępu);

b. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (bezpłatny wstęp);

c. zwolnionych (działalność biblioteki).

Nabywane w ramach realizacji inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Nie mają i nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 VATU. Nabywane w ramach realizacji inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Nie mają i nie będą Państwo mieli możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i ze zwolnionymi od podatku od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.

Natomiast w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej - „sposób określenia proporcji”, w myśl art. 86 ust. 2a ustawy.

Ponadto w sytuacji, gdy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) - zgodnie z art. 90 ust. 2 - ustawy podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Zatem, w przypadku nabytych/nabywanych w ramach realizacji opisanego projektu towarów i usług, wykorzystywanych przez Państwa zarówno do działalności gospodarczej (opodatkowanej oraz zwolnionej), jak również do celów innych niż działalność gospodarcza (niepodlegających opodatkowaniu), w sytuacji, gdy nie mają/nie będą Państwo mieli możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, to w pierwszej kolejności są/będą Państwo zobowiązani, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy, do obliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, przy uwzględnieniu przepisów § 4 ust. 1 rozporządzenia. Następnie, skoro nabywane towary i usługi są wykorzystywane również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, powinni Państwo zastosować przepisy art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Zatem, w zakresie realizowanego projektu pn. „(…)”, nie mają/nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT w całości bez stosowania prewspółczynnika i proporcji. Mają/będą Państwo mieli prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia i art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.